Εκτός διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος η χώρα...
Ο μηδενισμός των ελλειμμάτων του προϋπολογισμού και η δημιουργία πρωτογενών πλεονασμάτων, προήλθε εξ ολοκλήρου από τη μεταφορά πλούτου του ιδιωτικού τομέα στο δημόσιο και από εκεί στους δανειστές. Σε καμία περίπτωση από την ανάπτυξη ως όφειλε, αφού η Ελλάδα είναι βυθισμένη στην ύφεση εδώ και οκτώ χρόνια. Ούτε από την καλύτερη λειτουργία και την κερδοφορία των εταιρειών του δημοσίου – οπότε όλα αυτά δεν χαρακτηρίζουν μία βιώσιμη οικονομία.
Με απλά λόγια, μέσω της μείωσης των δαπανών του δημοσίου που κόστισαν μεταξύ άλλων την εκτόξευση της ανεργίας, του περιορισμού μισθών, συντάξεων και κοινωνικού κράτους, καθώς επίσης της αύξησης των κρατικών εσόδων από τους φόρους, τις εισφορές κοκ., μεταφέρθηκαν χρήματα από τον ιδιωτικό τομέα στο δημόσιο – γεγονός που σημαίνει πως οι μειώσεις των ελλειμμάτων πληρώθηκαν εξ ολοκλήρου από τους Έλληνες.
Ακριβώς αυτός ήταν ο λόγος που τονίζαμε συνεχώς πως όταν δεν χρεοκοπούν τα κράτη, χρεοκοπούν οι Πολίτες τους – ενώ ένα κράτος πτωχεύει, όταν οι Πολίτες του αρνούνται να πληρώσουν τα χρέη του (ανάλυση), όπως οι Ισλανδοί με τις τράπεζες τους. Εάν δε προσθέσουμε την πτώση των τιμών των περιουσιακών στοιχείων των Ελλήνων (ακίνητα, μετοχές κλπ.), όπου χάθηκε πάνω από 1 τρις € στα χρόνια της κρίσης έναντι δανείων της τάξης των 250 δις €, θα κατανοήσουμε καλύτερα την ανόητη επιλογή της κυλιόμενης πτώχευσης εκ μέρους μας: της χειρότερης δυνατής μορφής χρεοκοπίας.
Τέλος, ελπίζουμε να μην προβεί η κυβέρνηση σε ένα ακόμη έγκλημα: στην έκδοση ομολόγων αγγλικού δικαίου, απλά και μόνο για να μας πείσει ότι μπορεί να δανειστεί, έτσι ώστε να διατηρηθεί στην εξουσία.
(...)
ΣΧΕΤΙΚΑ
Εκτός διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος η χώρα
Εκτός της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος στην οποία βρισκόταν από το 2009 είναι πλέον η Ελλάδα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισηγήθηκε χθες την έξοδο της Ελλάδας από τη διαδικασία αυτή, καθώς το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης υποχώρησε κάτω από το όριο του 3% του ΑΕΠ. Αυτή είναι μία κίνηση περισσότερο συμβολική παρά ουσίας, που έχει ωστόσο την αξία της, καθώς η κυβέρνηση προετοιμάζεται για την πρώτη έξοδο από το 2014 της χώρας στις αγορές.
Ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί «έκλεισε το μάτι στις αγορές», χαρακτηρίζοντας την εκταμίευση της δόσης των 7,7 δισ. που έγινε τη Δευτέρα, αλλά και τη χθεσινή απόφαση, «ως καλά νέα που πρέπει να διαβάσουν οι αγορές» παρόλο που, όπως εξήγησε, δεν είναι δική του απόφαση το τι θα πράξουν οι επενδυτές. Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Β. Ντομπρόβσκις κάλεσε την Ελλάδα να αξιοποιήσει τα επιτεύγματά της και να συνεχίσει να ενισχύει την εμπιστοσύνη στην οικονομία της, η οποία είναι σημαντική για τη χώρα, ώστε να προετοιμάσει την επιστροφή της στις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Η πρόταση αυτή της Επιτροπής, που πρέπει να εγκριθεί και από τους υπουργούς Οικονομικών, δεν έχει πάντως πρακτική συνέπεια. Οι δημοσιονομικοί στόχοι της Ελλάδας υπαγορεύονται, άλλωστε, από το μνημόνιο και όχι από τους κανόνες που διέπουν τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης, οπότε, όπως λέει στην «Κ» και Ευρωπαίος αξιωματούχος, «η ουσία δεν αλλάζει, οι δημοσιονομικοί στόχοι που πρέπει να πετύχει η Ελλάδα παραμένουν υψηλοί, η χθεσινή απόφαση έχει μόνο συμβολική διάσταση».
Αν όντως η Ελλάδα βγει από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, τότε μόλις 3 χώρες θα παραμείνουν υπό εποπτεία (Ισπανία, Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο), σημαντικά λιγότερες από τις 24 που βρίσκονταν το 2011.
Σε ερώτηση της «Κ» προς τον κ. Μοσκοβισί κατά πόσον η έξοδος από τη διαδικασία του υπερβολικού ελλείμματος είναι αποτέλεσμα των προσπαθειών και της κυβέρνησης Σαμαρά (καθώς η χώρα θα έβγαινε και το καλοκαίρι του 2015 από την επιτήρηση του υπερβολικού ελλείμματος αν δεν είχε μεσολαβήσει το καταστροφικό πρώτο εξάμηνο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ), ο κ. Μοσκοβισί απάντησε πως «μερικές φορές με κατηγορούν στην Ελλάδα ότι είμαι φίλος του Τσίπρα». Σημείωσε πως «εγώ δουλεύω πάντα καλά με την εκλεγμένη κυβέρνηση όποιοι και αν είναι, ο Τσίπρας είναι φίλος μου, υπό την έννοια ότι και ο Σαμαράς και ο Γ. Στουρνάρας ήταν φίλοι μου πριν».
Ο επίτροπος ξεκαθάρισε ότι, όταν αναφέρεται στις προσπάθειες που έχουν γίνει, αναφέρεται στις προσπάθειες όλων των κυβερνήσεων από την αρχή της κρίσης, όμως συμπλήρωσε ότι μετά τον Ιούλιο του 2015, «η προσπάθεια έγινε πιο αποτελεσματική από ποτέ», αλλά πρόσθεσε «να μην αγνοούμε και τις προσπάθειες και των προηγούμενων κυβερνήσεων». Είπε ακόμη ότι «τα εύσημα ανήκουν μόνο στον ελληνικό λαό» και τόνισε ότι «όλοι θα έπρεπε να είναι ικανοποιημένοι από τη σημερινή κατάσταση». «Τον ελληνικό λαό πρέπει να ευχαριστήσουμε», τόνισε, «που είχε φιλοευρωπαϊκή στάση σε όλη την πορεία».
Οι κανόνες της Ε.Ε. υπαγορεύουν ότι το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης δεν πρέπει να ξεπερνά το 3% του ΑΕΠ για δύο συνεχόμενες χρονιές και το χρέος θα πρέπει να βρίσκεται κάτω του 60% του ΑΕΠ. Η Ελλάδα από έλλειμμα 15,1% του ΑΕΠ το 2009 είχε πλεόνασμα 0,6% ΑΕΠ το 2016.
ΕΛΕΝΗ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗ
13/7/2017
http://www.kathimerini.gr/918122/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/ektos-diadikasias-ypervolikoy-elleimmatos-h-xwra
Τι ακριβώς σημαίνει η έξοδος της χώρας από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος
Η Ελλάδα προτάθηκε χθες να βγει από την διαδικασία επιτήρησης των κρατών της ΕΕ που έχουν υπερβολικό έλλειμμα (άνω του 3% του ΑΕΠ) στην οποία είχε εισέλθει το 2009, πριν αρχίσει ο "χορός" των μνημονίων.
Αλλά αυτή η έξοδος - που είχε προαναγγελθεί από την Άνοιξη και πρέπει τυπικά πλέον να επικυρωθεί από τους ΥΠΟΙΚ - δεν αλλάζει κάτι για την Μνημονιακή επιτήρηση η οποία θα συνεχίζεται όπως πριν αφού είναι "ανώτερη", απλά δίνει ένα "ψυχολογικό" σήμα στις αγορές.
Ένα κράτος εισάγεται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος (EDP) αν το δημοσιονομικό του έλλειμμα είναι μεγαλύτερο του 3% του ΑΕΠ (σ.σ. έλλειμμα μαζί με τόκους και όχι το πρωτογενές έλλειμμα που εξετάζεται για το Μνημόνιο και στο οποίο δεν προσμετρούνται οι τόκοι).
Στην Ελλάδα αυτό συνέβη τελευταία φορά στις 27 Απριλίου του 2009, αλλά είχε συμβεί και στο παρελθόν: Eίχε εισέλθει για πρώτη φορά το 2004 με την "έξοδο" να λαμβάνει χώρα το 2007.
Καθώς λοιπόν το 2016 η Ελλάδα σημείωσε όχι μόνο χαμηλό έλλειμμα αλλά και πλεόνασμα γενικής κυβέρνησης, ο Επίτροπος Μοσκοβισί είχε προαναγγείλει εδώ και καιρό την "έξοδο". Ουσιαστικά οι αποφάσεις αναμενόταν τον Ιούνιο. Τελικά ήρθαν χθες.
Η επιτήρηση του EDP
Ένα κράτος σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος υποχρεούται να λάβει μέτρα προσαρμογής που συστήνει η Επιτροπή και επικυρώνουν οι ΥΠΟΙΚ της ΕΕ. Αν δεν τα λάβει τότε υπάρχουν κυρώσεις που περιλαμβάνουν ακόμη και αναστολή χορήγησης κονδυλίων της ΕΕ.
Επιτηρείται τουλάχιστο ανά 6 μήνες από την Επιτροπή η οποία ελέγχει τα στοιχεία που συγκεντρώνει και στέλνει η στατιστική υπηρεσία (EDP) και επικυρώνει για την αξιοπιστία τους η Eurostat με τους γνωστούς "αστερίσκους" του παρελθόντος για την περίπτωση της Ελλάδας...
Ωστόσο, αυτή η διαδικασία αφορά στα κράτη "εκτός" μνημονίου που έχουν πρόσβαση στις αγορές και όχι στην "μνημονιακή" Ελλάδα. Το Μνημόνιο και οι όροι του υπερτερεί από το 2010 μέχρι σήμερα. Έτσι, η διαδικασία είχε κάποια "αξία" στα ενδιάμεσα των λήξεων των μνημονίων όπως το 2015 ή το 2012.
Πλέον, δείχνει ότι υπάρχει εμπιστοσύνη στην διατηρησιμότητα των δημοσιονομικών της επιδόσεων.
Η Επιτροπή στην χθεσινή της ανακοίνωση διευκρίνισε ότι "η Ελλάδα έχει απαλλαγεί από την απαίτηση υποβολής χωριστών εκθέσεων στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος, καθώς υπόκειται στη διαδικασία παρακολούθησης βάσει του Προγράμματος Στήριξης (μνημονίου)". "Όπως όλες οι χώρες της ζώνης του ευρώ που έχουν ωφεληθεί από προγράμματα στήριξης της σταθερότητας, η Ελλάδα, μετά την έξοδό της από το πρόγραμμα, θα υπόκειται στους συνήθεις κανόνες οικονομικής και δημοσιονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, καθώς και σε ένα ειδικό σύστημα εποπτείας μετά το πρόγραμμα" επισημαίνει.
Τα στοιχεία
Η Ελλάδα από έλλειμμα γενικής κυβέρνησης 15,1% του ΑΕΠ το 2009 σημείωσε πλεόνασμα 0,7% το 2016. "Το ποσοστό αυτό είναι πολύ χαμηλότερο του ορίου του 3% που ορίζει η Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης" αναφέρει η Επιτροπή. Προσθέτει ότι σύμφωνα με τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις το έλλειμμα προβλέπεται να παραμείνει κάτω του ορίου του 3% που ορίζει η Συνθήκη.
Σημειώνεται ότι αν επικυρωθεί από τους ΥΠΟΙΚ η χθεσινή πρόταση της Κομισιόν μόνο τρία κράτη μέλη θα παραμείνουν σε καθεστώς υπερβολικού ελλείμματος (Γαλλία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο), σε σύγκριση με 24 χώρες κατά τη χρηματοπιστωτική κρίση το 2011.
Της Δήμητρας Καδδά
13/7/2017
Τι ακριβώς σημαίνει η έξοδος της χώρας από τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος
Η Ελλάδα προτάθηκε χθες να βγει από την διαδικασία επιτήρησης των κρατών της ΕΕ που έχουν υπερβολικό έλλειμμα (άνω του 3% του ΑΕΠ) στην οποία είχε εισέλθει το 2009, πριν αρχίσει ο "χορός" των μνημονίων.
Αλλά αυτή η έξοδος - που είχε προαναγγελθεί από την Άνοιξη και πρέπει τυπικά πλέον να επικυρωθεί από τους ΥΠΟΙΚ - δεν αλλάζει κάτι για την Μνημονιακή επιτήρηση η οποία θα συνεχίζεται όπως πριν αφού είναι "ανώτερη", απλά δίνει ένα "ψυχολογικό" σήμα στις αγορές.
Ένα κράτος εισάγεται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος (EDP) αν το δημοσιονομικό του έλλειμμα είναι μεγαλύτερο του 3% του ΑΕΠ (σ.σ. έλλειμμα μαζί με τόκους και όχι το πρωτογενές έλλειμμα που εξετάζεται για το Μνημόνιο και στο οποίο δεν προσμετρούνται οι τόκοι).
Στην Ελλάδα αυτό συνέβη τελευταία φορά στις 27 Απριλίου του 2009, αλλά είχε συμβεί και στο παρελθόν: Eίχε εισέλθει για πρώτη φορά το 2004 με την "έξοδο" να λαμβάνει χώρα το 2007.
Καθώς λοιπόν το 2016 η Ελλάδα σημείωσε όχι μόνο χαμηλό έλλειμμα αλλά και πλεόνασμα γενικής κυβέρνησης, ο Επίτροπος Μοσκοβισί είχε προαναγγείλει εδώ και καιρό την "έξοδο". Ουσιαστικά οι αποφάσεις αναμενόταν τον Ιούνιο. Τελικά ήρθαν χθες.
Η επιτήρηση του EDP
Ένα κράτος σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος υποχρεούται να λάβει μέτρα προσαρμογής που συστήνει η Επιτροπή και επικυρώνουν οι ΥΠΟΙΚ της ΕΕ. Αν δεν τα λάβει τότε υπάρχουν κυρώσεις που περιλαμβάνουν ακόμη και αναστολή χορήγησης κονδυλίων της ΕΕ.
Επιτηρείται τουλάχιστο ανά 6 μήνες από την Επιτροπή η οποία ελέγχει τα στοιχεία που συγκεντρώνει και στέλνει η στατιστική υπηρεσία (EDP) και επικυρώνει για την αξιοπιστία τους η Eurostat με τους γνωστούς "αστερίσκους" του παρελθόντος για την περίπτωση της Ελλάδας...
Ωστόσο, αυτή η διαδικασία αφορά στα κράτη "εκτός" μνημονίου που έχουν πρόσβαση στις αγορές και όχι στην "μνημονιακή" Ελλάδα. Το Μνημόνιο και οι όροι του υπερτερεί από το 2010 μέχρι σήμερα. Έτσι, η διαδικασία είχε κάποια "αξία" στα ενδιάμεσα των λήξεων των μνημονίων όπως το 2015 ή το 2012.
Πλέον, δείχνει ότι υπάρχει εμπιστοσύνη στην διατηρησιμότητα των δημοσιονομικών της επιδόσεων.
Η Επιτροπή στην χθεσινή της ανακοίνωση διευκρίνισε ότι "η Ελλάδα έχει απαλλαγεί από την απαίτηση υποβολής χωριστών εκθέσεων στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος, καθώς υπόκειται στη διαδικασία παρακολούθησης βάσει του Προγράμματος Στήριξης (μνημονίου)". "Όπως όλες οι χώρες της ζώνης του ευρώ που έχουν ωφεληθεί από προγράμματα στήριξης της σταθερότητας, η Ελλάδα, μετά την έξοδό της από το πρόγραμμα, θα υπόκειται στους συνήθεις κανόνες οικονομικής και δημοσιονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ, καθώς και σε ένα ειδικό σύστημα εποπτείας μετά το πρόγραμμα" επισημαίνει.
Τα στοιχεία
Η Ελλάδα από έλλειμμα γενικής κυβέρνησης 15,1% του ΑΕΠ το 2009 σημείωσε πλεόνασμα 0,7% το 2016. "Το ποσοστό αυτό είναι πολύ χαμηλότερο του ορίου του 3% που ορίζει η Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης" αναφέρει η Επιτροπή. Προσθέτει ότι σύμφωνα με τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις το έλλειμμα προβλέπεται να παραμείνει κάτω του ορίου του 3% που ορίζει η Συνθήκη.
Σημειώνεται ότι αν επικυρωθεί από τους ΥΠΟΙΚ η χθεσινή πρόταση της Κομισιόν μόνο τρία κράτη μέλη θα παραμείνουν σε καθεστώς υπερβολικού ελλείμματος (Γαλλία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο), σε σύγκριση με 24 χώρες κατά τη χρηματοπιστωτική κρίση το 2011.
Της Δήμητρας Καδδά
13/7/2017