Η διάσταση Ζάεφ-Ντιμιτρόφ και η τουρκική παρέμβαση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
(1) Πώς σκοπεύει να κινηθεί ο Ζάεφ στη διαπραγμάτευση.
(2) Δήμαρχος Σκοπίων: 
Ο Μ.Αλέξανδρος δεν είναι κομμάτι της Ιστορίας μας
Δήλωσε ότι «εντάχθηκε τα τελευταία χρόνια»
(3) Τρικυμία στο Βαλκανικό σύμπλοκο.  


Το ζήτημα της ονομασίας και ευρύτερα του υπό διαπραγμάτευση Συμφώνου Αθήνας-Σκοπίων δεν έχει προκαλέσει τριβές μόνο στο εσωτερικό της ελληνικής κυβέρνησης, λόγω της θέσης των ΑΝΕΛ. Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, έχει προκύψει μία διάσταση μεταξύ του πρωθυπουργού και του υπουργού Εξωτερικών της FYROM.

Ο Ζάεφ ήταν δήμαρχος μίας επαρχιακής πόλης και έχει συνείδηση ότι χρωστάει την πρωθυπουργία στην υποστήριξη της Δύσης. Επιδιώκει ειλικρινώς τη σύναψη συμφωνίας με την Ελλάδα και ως πρακτικός πολιτικός δεν δίνει την ίδια σημασία που δίνουν διπλωμάτες σε λεπτομέρειες. Είναι αξιοσημείωτο ότι άρκεσε μία συνάντηση με τον Βούλγαρο ομόλογό του Μπορίσοφ για να τα βρουν.

Από την άλλη πλευρά, ο Ντιμιτρόφ είναι έμπειρος διπλωμάτης και διακεκριμένο στέλεχος του σλαβομακεδονικού κατεστημένου. Ως τέτοιος αντανακλά και τις επιφυλάξεις έως αντιστάσεις που εκδηλώνονται από την κρατική γραφειοκρατία όσον αφορά την αλλαγή του ονόματος.

Είναι αυτός που έθεσε τις κόκκινες γραμμές (όχι αλλαγή συνταγματικής ονομασίας, όχι αλλαγή ονόματος εθνότητας και γλώσσας). Και μάλιστα σε έμμεση συνεργασία με τον αρχηγό του VMRO Μίτσκοφσκι και τον πρόεδρο Δημοκρατίας Ιβανόφ οριοθέτησε τα περιθώρια κινήσεων του Ζάεφ. Ενδεικτικό του κλίματος είναι ότι στο υπουργείο Εξωτερικών της FYROM εκφράζεται τις τελευταίες ημέρες σκεπτικισμός για τις πραγματικές προθέσεις του Κοτζιά.

Τουρκική παρέμβαση

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, ο σκεπτικισμός είναι αποτέλεσμα παρασκηνιακής παρέμβασης της τουρκικής διπλωματίας. Οι Τούρκοι παρουσίασαν στη σλαβομακεδονική πλευρά μία διαστρεβλωμένη εκδοχή των τελευταίων διαπραγματεύσεων στην Ελβετία για το Κυπριακό, προκειμένου να την πείσουν ότι δεν πρέπει να έχει εμπιστοσύνη στον Έλληνα υπουργό Εξωτερικών, επειδή στην τελική ευθεία θα ασκήσει εκβιασμό.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, σκληροπυρηνικοί κύκλοι των Σκοπίων στηρίζονται στην τουρκική “προειδοποίηση”, προκειμένου να εγείρουν εμπόδια στις διαπραγματεύσεις, ή τουλάχιστον να ωθήσουν σε σκλήρυνση της σλαβομακεδονικής θέσης ενόψει των διαπραγματεύσεων με την Ελλάδα.

Ο ίδιος ο Ζάεφ δεν φαίνεται προς το παρόν να κάνει πίσω, αν και είναι υποχρεωμένος να ισορροπεί ανάμεσα στις έξωθεν πιέσεις και στη δική του επιθυμία για σύναψη συμφωνίας από τη μία πλευρά και στις αντιστάσεις που εκδηλώνονται στο εσωτερικό της χώρας του από την άλλη.

Ο ίδιος, μάλιστα, μίλησε θετικά για το γεγονός ότι παρά τα ογκώδη συλλαλητήρια ο Τσίπρας δεν υπαναχώρησε. Θεωρεί δε πως η επικείμενη συμβολική επίσκεψη Κοτζιά θα ενισχύσει το ρεύμα υπέρ της συμφωνίας στην κοινή γνώμη της FYROM και κατ’ αυτόν τον τρόπο θα δώσει πολιτικοψυχολογική ώθηση στις διαπραγματεύσεις.

Προς υποκατάσταση του Νίμιτς;

Είναι αξιοσημείωτο, επίσης, ότι ο Ζάεφ έχει ως ένα βαθμό εξασφαλίσει την αρχική συναίνεση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Μίτσκοφσκι για την επίτευξη συμφωνίας. Ο νέος αρχηγός του VMRO κατηγορεί τον πρωθυπουργό ότι δεν τους έχει ενημερώσει επαρκώς για το πλαίσιο που διαμορφώθηκε στο Νταβός, αλλά δέχεται ισχυρές πιέσεις από δυτικούς συνομιλητές του. Πιέσεις όχι μόνο για να μην εγείρει εμπόδια, αλλά και για να διευκολύνει με τη στάση του την υπερψήφιση της συζητούμενης συμφωνίας στο δημοψήφισμα.

Αθήνα και Σκόπια έχουν κατ’ αρχήν συμφωνήσει πως εάν η διαπραγμάτευση προχωρήσει και προκύψει σύγκλιση επί ενός πλαισίου, τότε θα χρειαστεί για την τελική ευθεία ένας μεσολαβητής για να διευκολύνει την επίτευξη συμφωνίας σε όλες τις λεπτομέρειες και την οριστικοποίηση του Συμφώνου. Έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα, και οι δύο πλευρές συμφωνούν πως τον ρόλο αυτό δυσκολεύεται να τον παίξει ο Νίμιτς και λόγω ηλικίας. Αν και μάλλον δεν τίθεται θέμα αντικατάστασής του, αναζητείται εύσχημος τρόπος να υποκατασταθεί.

Ο Ζάεφ έχει εκφράσει την επιθυμία η διαπραγμάτευση να προχωρήσει γρήγορα και εάν είναι δυνατόν να έχει καταλήξει μέχρι το τέλος Μαρτίου. Η Αθήνα δεν έχει κατ’ αρχήν αντίρρηση, αλλά το εάν αυτό είναι ρεαλιστικό θα φανεί στις επόμενες δύο συναντήσεις των δύο υπουργών Εξωτερικών.

Σταύρος Λυγερός


12/2/2018


    ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ      





 1.
Πώς σκοπεύει να κινηθεί ο Ζάεφ στη διαπραγμάτευση

 Διήμερη επίσκεψη στην Τουρκία, προσκεκλημένος του ομολόγου του Binali Yildirim πραγματοποιεί ο πρωθυπουργός της πΓΔΜ Zoran Zaev, σε μία συγκυρία την οποία ο ίδιος έχει περιγράψει ως είσοδο των διαπραγματεύσεων για το ονοματολογικό ζήτημα στην τελική τους ευθεία.

Ούτως ή άλλως, η αναμενόμενη για τις 15 και 16 του μηνός συνάντηση των δύο υπουργών Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά και Nikola Dimitrov υπό τον διεθνή μεσολαβητή Matthew Nimetz αποτελεί χαρακτηριστικό ορόσημο, ενώ και η τουρκική παρεμβολή με την πρόσκληση προς Zaev διατηρεί τον ισχυρό συμβολισμό της.

Επιπλέον, σύμφωνα με όσα έγραψε η εφημερίδα Nezavisen Vesnik, επικαλούμενη ανώτατη κυβερνητική πηγή, στις 21 Φεβρουαρίου ο Zoran Zaev θα επισκεφθεί το Βερολίνο, όπου θα συναντηθεί με την Καγκελάριο Angela Merkel. Στο δημοσίευμα αυτό, η εν λόγω επίσκεψη συμφωνήθηκε κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός και τοποθετείται χρονικά ανάμεσα στην τριμερή Nimetz-Κοτζιά-Dimitrov και την περιοδεία του προέδρου της Κομισιόν Jean-Claude Juncker στα Δυτικά Βαλκάνια, με πρώτο σταθμό τα Σκόπια, στις 25 Φεβρουαρίου.

Ανοιχτό είναι και το ενδεχόμενο να επισκεφθεί η Angela Merkel τα Σκόπια τον Απρίλιο, για την σύνοδο για την ψηφιακή τεχνολογία στο πλαίσιο της "Διαδικασίας του Βερολίνου”. Ωστόσο, κυβερνητικές πηγές της γείτονος, μιλώντας στην ιστοσελίδα ΜΚD απέκλεισαν την πιθανότητα εμπλοκής της Γερμανίδας καγκελαρίου στη διαπραγμάτευση για το όνομα.

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός της πΓΔΜ περιέγραψε διεξοδικά την διαπραγματευτική τακτική του σε δείπνο που παρέθεσε την περασμένη εβδομάδα στους επικεφαλής 30 μέσων ενημέρωσης της χώρας. Από τη συνάντηση αυτή προέκυψαν πολλές διαρροές με διεξοδικότερη την περιγραφή των διαμειφθέντων στην ιστοσελίδα Maktel.

Σύμφωνα με αυτήν η κυβέρνηση της πΓΔΜ ελπίζει και επιθυμεί λύση τον Μάρτιο, δηλαδή σε λιγότερο από δύο μήνες, ενώ αναμένει ότι στην τελική φάση της διαπραγμάτευσης μπορεί να εμπλακεί κάποιος "βαρέων βαρών” εκπρόσωπος της διεθνούς κοινότητας.

Ο Zoran Zaev εμφανίζεται να έχει εκπλαγεί σε έναν βαθμό από τις αντιδράσεις της ελληνικής αντιπολίτευσης και της Εκκλησίας της Ελλάδας (αν και κατά τις δικές του εκτιμήσεις οι συμμετέχοντες στο συλλαλητήριο των Αθηνών ήταν μόλις 100.000), ενώ αντίθετα είναι ικανοποιημένος από την στάση που τηρεί μέχρι στιγμής η αντιπολίτευση στην πΓΔΜ και ο Πρόεδρος Ivanov.

Ο πρωθυπουργός της πΓΔΜ απέρριψε τις κατηγορίες περί αδιαφάνειας, υποστηρίζοντας ότι το VMRO-DPMNE ενημερώθηκε για την πορεία της διαπραγμάτευσης αμέσως μετά τη συνάντηση του Μatthew Nimetz με τους διαπραγματευτές, ενώ ο ίδιος επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον πρόεδρο του VMRO-DPMNE. Παράλληλα, ο Zoran Zaev, απαντώντας στις κατηγορίες ότι δεν έχει ενημερώσει τις πολιτικές δυνάμεις και τον λαό για τα όσα συμφώνησε με τον Αλέξη Τσίπρα στο Νταβός, υποβάθμισε τη φύση της συνάντησης λέγοντας ότι οι δύο πλευρές απλώς διατύπωσαν διεξοδικά τις θέσεις τους.

"Δεν υπάρχουν παράλληλα ή υπόγεια κανάλια διαπραγμάτευσης με την Ελλάδα” φέρεται, σύμφωνα πάντα με το ίδιο δημοσίευμα να είπε ο Zoran Zaev, προσθέτοντας: "μέχρι σήμερα δεν είχαμε διαπραγματεύσεις, αλλά συναντήσεις γνωριμίας και παρουσίαση αρχικών θέσεων. Η διαπραγμάτευση ξεκινά την άλλη εβδομάδα” [δηλ. αυτήν που διανύουμε] και οι τριμερείς συναντήσεις θα επαναλαμβάνονται, όπως φέρεται να συμφώνησε ο Matthew Νimetz, ανά δεκαπενθήμερο.

Κρίσιμη διαδικαστική λεπτομέρεια: η κυβέρνηση της πΓΔΜ παραμένει δεσμευμένη στη διεξαγωγή δημοψηφίσματος, αλλά εξετάζει τη μετάθεσή του στις παραμονές της ένταξης της χώρας στην ΕΕ, προκειμένου η Ελλάδα να μην θέσει ενδιαμέσως νέα αιτήματα σε σχέση με την ενταξιακή πορεία των Σκοπίων..

Το "Plan B” της κυβέρνησης Zaev σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί λύση με την Ελλάδα φέτος (καίτοι μη επιθυμητό) είναι να ξεκινήσουν οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε., να αρχίσει η υλοποίηση των κεφαλαίων, να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα για το όνομα και να ζητήσει η πΓΔΜ καθεστώς συνδεδεμένου μέλους στο ΝΑΤΟ.

Σε όσους πάντως απορούν για τις αποκλίσεις στη ρητορική πρωθυπουργού και υπουργού εξωτερικών ο Zoran Zaev φέρεται να διευκρίνισε ότι η δήλωση του Nikola Dimitrov πως η "μακεδονική” ταυτότητα αποτελεί "κόκκινη γραμμή” είχε συμφωνηθεί προηγουμένως με τον ίδιο, ώστε να καταλάβει η ελληνική πλευρά ότι η κυβέρνηση της πΓΔΜ δεν έχει πρόθεση να είναι υποδεέστερη στις διαπραγματεύσεις.

Ως προς τις χειρονομίες αβροφροσύνης ο Zoran Zaev αποκάλυψε ότι ο Πρόεδρος Ivanov σκοπεύει να προσκαλέσει τον Τσίπρα στη Σύνοδο των ηγετών της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης το καλοκαίρι στην Αχρίδα, ενώ οι δύο πρωθυπουργοί θα εγκαινιάσουν την συνοριακή δίοδο στις Πρέσπες, μάλλον τον Ιούνιο και στη συνέχεια θα επισκεφθούν μαζί την Αχρίδα και την Στρούγκα.

Του Κώστα Ράπτη


12/2/2018


2.
Δήμαρχος Σκοπίων: 
Ο Μ.Αλέξανδρος δεν είναι κομμάτι της Ιστορίας μας
Δήλωσε ότι «εντάχθηκε τα τελευταία χρόνια»

«Ο Μέγας Αλέξανδρος δεν ήταν ποτέ κομμάτι της κανονικής ιστορίας μας. Εντάχθηκε στην ιστορία μας τα τελευταία δέκα χρόνια» τονίζει ο δήμαρχος των Σκοπίων και στενός συνεργάτης και φίλος του πρωθυπουργού της ΠΓΔΜ, Πέτρε Σιλέγκοφ

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Documento, ο Σιλέγκοφ εξηγώντας την άποψή του, λέει πως όταν μιλά κάποιος για τέτοιου είδους εθνότητες, κράτη και λαούς, αναφέρεται στα τελευταία τριακόσια χρόνια, ενώ ο Μέγας Αλέξανδρος υπήρξε δυο χιλιάδες τριακόσια πριν, και υπογραμμίζει πως ο ίδιος προτιμά να τον βλέπει περισσότερο ως τον ηγέτη που εκπολίτισε όλο τον κόσμο. 

Ο δήμαρχος των Σκοπίων και αντιπρόεδρος των Σοσιαλιστών στην ΠΓΔΜ εκφάζει τη βούληση τόσο του ίδιου όσο και του φίλου του, όπως τον αποκαλεί, Ζόραν Ζάεφ, να λύνουν προβλήματα και όχι να δημιουργούν. «Αυτή είναι η συμπεριφορά, η στάση μας, εκείνου ως πρωθυπουργού κι εμένα ως δημάρχου Σκοπίων: είναι καλύτερο να λύνεις προβλήματα παρά να τα αγνοείς» αναφέρει χαρακτηριστικά. Σε αυτό το πλαίσιο, διέκρινε διάθεση και βούληση να λυθεί το ζήτημα και από τις κυβερνήσεις τόσο των Σκοπίων όσο και της Αθήνας. 

Αναφερόμενος στον πρώην πρωθυπουργό της ΠΓΔΜ Νίκολα Γκρούεφσκι, χαρακτήρισε τον λόγο του εθνικιστικό και σημείωσε πως ίσως στην αρχή της πολιτικής του καριέρας να φαινόταν κατά έναν τρόπο ελκυστικός, αλλά σύντομα κατάλαβαν ως κοινωνία ότι αποτελεί πρόβλημα και ακόμη περισσότερο ότι αυτός έχει μετατραπεί σε δικό τους πρόβλημα που πρέπει να λύσουν. 

Ερωτηθείς για τις αλυτρωτικές διαθέσεις της ΠΓΔΜ, ο δήμαρχος των Σκοπίων υποστηρίζει πως η χώρα του άλλαξε το Σύνταγμα όσον αφορά αυτό το θέμα το 1992 και ότι δεν υπάρχει άρθρο που να υποστηρίζει κάτι τέτοιο για καμιά χώρα. Μάλιστα, προσθέτει, υπάρχει άρθρο που λέει ότι δεν υπάρχουν εδαφικές απαιτήσεις προς τις γειτονικές χώρες.

Τέλος, ο κ. Σιλέγκοφ αναφερόμενος στα οφέλη από την εξεύρεση λύσης στο ονοματολιγικό με την Ελλάδα, τόνισε πως θα βοηθήσει τη χώρα του να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις για να γίνει πλήρες μέλος της ΕΕ.

11/2/2018


3.
Τρικυμία στο Βαλκανικό σύμπλοκο.  

Οι ναυτικοί γνωρίζουν ότι όταν ένα σκάφος χάνει τον άνεμο από τα πανιά του, χάνει την ικανότητά του για πηδαλιούχηση και είναι ουσιαστικά ακυβέρνητο, μέχρι να ανακτήσει τον άνεμο και να μπορεί να πηδαλιουχηθεί ξανά. Σήμερα, η δύση βρίσκεται στο μεταβατικό στάδιο ακυβερνησίας, εν μέσω μιας ισχυρής καταιγίδας στο γεωπολιτικό πεδίο. Η διαμορφούμενη διεθνής τάξη, βρίσκεται κάτω από μια πρωτοφανή αναταραχή που μπορούμε να την παρομοιάσουμε με Τρικυμία, καθώς τα κράτη βρίσκονται σε περιδίνηση στον ισχυρό κυματισμό που προκαλούν οι γεωπολιτικές αλλαγές. Υποστηρίζω ότι ζούμε σ’ ένα κόσμο στον οποίο υπάρχει μια τεράστια αναταραχή, με κατακερματισμό δυνάμεων και αβεβαιότητα. Δεν εννοώ μια ενιαία απειλή για όλους, αλλά πολλές και διαφοροποιημένες απειλές για όλο τον κόσμο.

Μεταξύ άλλων ζητημάτων, διακρίνουμε:

1. την ολοένα ανάδυση ρεβιζιονιστικών/αναθεωρητικών δυνάμεων, δηλαδή χώρες δυσαρεστημένες με το status quo αναζωπυρώνουν τον αλυτρωτισμό, 
2. τις ισλαμικές εξτρεμιστικές οργανώσεις που θέλουν να διαγράψουν το Δυτικό τρόπο ζωής μας, 
3. τις νέες τεχνολογίες και τις τακτικές που μειώνουν την ικανότητα μας να υπερασπιστούμε τους εαυτούς μας και τα συμφέροντά μας.

Το σημαντικότερο όμως και από τις διάφορες αναδυόμενες απειλές είναι, ότι στη Βαλκανική χερσόνησο η τάξη υπονομεύεται από έναν ακόμη πιο ολέθριο εχθρό που πιστεύω ότι είναι η απώλεια της αυτοπεποίθησης μας.

Η νέα πολιτική ανάσχεσης στα Βαλκάνια

Το μάτι του κυκλώνα που προκαλεί την τρικυμία στην περιοχή μας είναι η επαναφορά ψυχροπολεμικών εννοιών όπως η «ανάσχεση», στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Η ανάσχεση ήταν η αρχική ιδέα του διευθυντή του Πολιτικού Σχεδιασμού των Ηνωμένων Πολιτειών Τζώρτζ Κένναν, και έγινε η βάση της εξωτερικής πολιτικής της κυβέρνησης Τρούμαν, το 1947. Την εποχή εκείνη το κύριο στοιχείο της πολιτικής των Ηνωμένων Πολιτειών προς την Σοβιετική Ένωση, υποστήριζε ότι, πρέπει να είναι η μακροπρόθεσμη, υπομονετική, σταθερή και άγρυπνη ανάσχεση της ρωσικής επεκτατικής βούλησης. Για το σκοπό αυτό, η ΗΠΑ κάλεσε τους δυτικούς συμμάχους να συμπαραταχθούν για την καταπολέμηση της τότε «σοβιετικής πίεσης» μέσω της εφαρμογής μιας δυναμικής ικανής να ανταπεξέρχεται σε μια σειρά από συνεχώς μεταβαλλόμενες γεωγραφικές και πολιτικές θέσεις, που θα αντιστοιχούν στις μετατοπίσεις και τους ελιγμούς της πολιτικής της Μόσχας. Σήμερα αντίστοιχα γίνεται προσπάθεια του περιορισμού της Ρωσικής επιρροής στους νέους ενεργειακούς διαδρόμους των δυτικών Βαλκανίων με τη διεύρυνση του πολιτικο-αμυντικού οργανισμού ΝΑΤΟ.

Πρώτο κράτος βατήρας συμφερόντων η πΓΔΜ

Μπορούμε να υποθέσουμε ότι το πλαίσιο του κράτους και της κεντρικής κυβέρνησης θα διατηρηθεί στην πΓΔΜ, λόγω του μεγάλου αριθμού των μερών που έχουν συμφέροντα από αυτό, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και της πλειοψηφίας του τοπικού πληθυσμού. Το εσωτερικό πολιτικό σύστημα είναι πιθανό να μείνει με «υβριδικά» χαρακτηριστικά, καθώς τόσα χρόνια κατήχησης περί «Μακεδονισμού» και της αποκρυστάλλωσης των διαφόρων ανταγωνιστικών δυνάμεων σε αυτή τη διαιρεμένη χώρα θα καταστήσει δύσκολο για την όποια κεντρική κυβέρνηση να επιτευχθεί ευρεία νομιμοποίηση και αποτελεσματικής θεσμοθέτησης διακυβέρνησης σε όλη την επικράτειά του, ακόμη και με την πιθανή εισδοχή στο ΝΑΤΟ.

Ως εκ τούτου, αναμένεται ότι οι διάφορες δυνάμεις στα Σκόπια, παρακινούμενες είτε από θρησκευτικές ή εθνοτικές, διαφορές θα συνεχίσουν να λαμβάνουν μερίδιο πίτας στη μορφή και τη λειτουργία του κράτους. Εκτιμάται ότι οι σχέσεις μεταξύ αυτών των ομάδων θα πρέπει να χαρακτηρίζονται από τον ανταγωνισμό, μερικές φορές με εχθρικές διαθέσεις και άλλες φορές με διάθεση συνεταιρισμού, μεταξύ αυτών και της επίσημης κυβέρνησης. Με το πέρασμα του χρόνου, η πΓΔΜ μπορεί να υποβληθεί σε μετάβαση από την υβριδική κατάσταση σε μια ομοσπονδιακή τάξη και στη συνέχεια, σε μια ολοένα και πιο ισχυρή κεντρική κυβέρνηση.

Συμπεράσματα

Η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει μια Πολιτική Εθνικής Ασφαλείας με απαντήσεις στις πολλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει στο χώρο των Βορείων γειτόνων μας, ιδίως με δεδομένη την επιρροή που ασκείται από την Τουρκία τόσο στα Σκόπια όσο στην Αλβανία, αλλά και στη Βουλγαρία με την πολυπληθή τουρκική μειονότητα.

Πρέπει να καταφέρουμε, μια δύσκολη ισορροπία. Να συγκεραστούμε με τον επιχειρησιακό συντονισμό της Ρωσίας στα Βαλκάνια, διατηρώντας ταυτόχρονα στρατηγικό συντονισμό με τις Ηνωμένες Πολιτείες και την ΕΕ για το μέλλον των Σκοπίων. Αφού όλο και περισσότερο θα εμπλέκονται οι Ηνωμένες Πολιτείες στη διαδικασία διεύρυνσης του ΝΑΤΟ και η ΕΕ στη διεύρυνση των δυτικών Βαλκανίων.

Η Ελλάδα, για να μπορέσει να προασπίσει τα συμφέροντα της χρειάζεται να επιζητεί τη διεθνή παρουσία της. Τη σημασία αυτής, την αντιλαμβανόμαστε στις διακρατικές σχέσεις και τη συναντάμε και στις τρεις διαστάσεις της διπλωματίας και στην αλληλεπίδρασή τους τη στρατιωτική, τη διπλωματική και την οικονομική. Μάλιστα σε μια περίοδο κρίσεως είναι δεδομένο ότι χρειάζεται όραμα για τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν στο τρέχον διεθνές σύστημα για την προώθηση των συμφερόντων μας.

Η διεθνής συμπεριφορά μας πρέπει να καθοδηγείται από ρεαλισμό, και να εφαρμόζει εξωτερική πολιτική που να αποσκοπεί στην προώθηση των συμφερόντων μας.

Εκτιμάται ότι απαιτείται η διαμόρφωση μιας κοινής στρατηγικής με τη Βουλγαρία, την Αλβανία και τη Σερβία με την αμερικανική και ευρωπαϊκή υποστήριξη, για τη δημιουργία μιας κοινής ζώνης επιρροής στα Σκόπια. Στα Σκόπια τέλος θα απαιτηθεί μια επέκταση της βοήθειας, προκειμένου να εξασφαλιστεί η περιοχή σταθερότητας σε αυτό το πολύπαθο Βαλκανικό σύμπλοκο.


  Δημήτρης Τσαϊλάς,
 Υποναύρχος ε.α. ΠΝ.

http://www.liberal.gr/arthro/190094/amyna--diplomatia/2018/trikumia-sto-balkaniko-sumploko-.html

12/2/2018