Η σύγκρουση που θα έρθει ανάμεσα στην Κίνα και την Ινδία
Η Κίνα θέλει να επεκτείνει την επιρροή της στη Νότια Ασία -παντού στη Νότια Ασία, σε γη, ουρανό και θάλασσα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το Πεκίνο δαπανά δισεκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή μεγάλων αυτοκινητοδρόμων όπως ο CPEC και καταλαμβάνει τα λιμάνια της Σρι Λάνκα και του Πακιστάν.
Το πρόβλημα είναι ότι το σχέδιο του Πεκίνου έχει υποτιμήσει εσφαλμένα την Ινδία –ένας λάθος υπολογισμός που θα μπορούσε να ξαναφέρει στην επιφάνεια παλιές εχθρότητες, να δημιουργήσει νέες και να οδηγήσει σε σύγκρουση μεταξύ των δύο ασιατικών δυνάμεων.
Αυτό είναι κάτι που πρέπει να προσέξουν οι ξένοι επενδυτές, καθώς μια σύγκρουση μεταξύ Ινδίας και Κίνας θα είχε καταστροφικές επιπτώσεις στην οικονομική ολοκλήρωση της Νότιας Ασίας και στην απόδοση των χρηματοπιστωτικών αγορών της περιοχής.
Επισήμως, η Κίνα και η Ινδία έρχονται πιο κοντά για την αντιμετώπιση παλαιών και νέων θεμάτων που τους χωρίζουν, με συναντήσεις υψηλού προφίλ όπως αυτή στο τέλος αυτής της εβδομάδας, όταν ο Πρωθυπουργός Narendra Modi θα συναντηθεί με τον Κινέζικο Πρόεδρο Xi Jinping.
Οι δύο ηγέτες αναμένεται να γεφυρώσουν το "κενό εμπιστοσύνης" μεταξύ των δύο χωρών, κατά το πώς ερμηνεύεται η συνάντηση από ορισμένες πηγές των μέσων ενημέρωσης και στις δύο χώρες. Αλλά ανεπίσημα, η Ινδία και η Κίνα απομακρύνονται, εξαιτίας του λανθασμένου υπολογισμού από το Πεκίνο της ικανότητας της Ινδίας να του χαλάσει τα σχέδια.
"Οι λανθασμένες εκτιμήσεις του Πεκίνου σχετικά με την Ινδία έχουν δημιουργήσει συγκρούσεις με μια περιφερειακή δύναμη που έχει τη δυνατότητα και την επιθυμία να διαταράξει τη στροφή της Κίνας προς τα έξω", εξηγεί ο Raffaello Pantucc. "Είναι ένας υπολογισμός που θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές επιπλοκές στο ευρύτερο όραμα της Κίνας στη Νότια Ασία και τελικά να προκαλέσει σύγκρουση μεταξύ των δύο ασιατικών γιγάντων".
Αυτό που καθιστά πιθανότερη αυτή τη σύγκρουση είναι η άνοδος των επιθετικών φωνών και στις δύο χώρες, ειδικά στην Ινδία, όπου υπάρχει όλο και μεγαλύτερη αίσθηση ότι η Κίνα προσπαθεί να την περικυκλώσει και να την "στραγγαλίσει".
Και έπειτα υπάρχει μια μετατόπιση στην οικονομική θέση των δύο χωρών. Η οικονομία της Ινδίας κερδίζει momentum, καθώς η οικονομία της Κίνας χάνει έδαφος.
Αυτό θα μπορούσε ασφαλώς να παράσχει στην Ινδία τα μέσα για να απωθήσει την Κίνα με το δικό της "μπλοκ επιταγών" (δηλαδή τη διπλωματία της Νότιας Ασίας), ενισχύοντας περαιτέρω τον ανταγωνισμό μεταξύ των δύο χωρών.
Η ινδική οικονομία αναμένεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό 7,4% το 2018 και 7,8% το 2019, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία του ΔΝΤ. Οι ρυθμοί ανάπτυξης της Ινδίας για το 2018-19 είναι πολύ υψηλότεροι από το 6,6% και 6,4% της Κίνας την ίδια περίοδο. Και τα πράγματα θα μπορούσαν να χειροτερέψουν ακόμη περισσότερο για την οικονομική ανάπτυξη της Κίνας μακροπρόθεσμα, λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης του μη χρηματοοικονομικού χρέους της χώρας.
Μια ισχυρή ινδική οικονομία θα βοηθήσει περαιτέρω την Ινδία να ενισχύσει τις ναυτικές ικανότητές της και τη συμμετοχή της σε κοινές ναυτικές ασκήσεις με την Αμερική, την Ιαπωνία και την Αυστραλία στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και τον Ινδικό Ωκεανό, εκνευρίζοντας την Κίνα.
Του Panos Mourdoukoutas
27/4/2018