Ισχυρές αντιδράσεις στις μεταρρυθμίσεις Μακρόν



Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macron,President of France
 and CGT union leader Philippe Martinez

Η πρώτη σοβαρή δοκιμασία για την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης του Εμανουέλ Μακρόν μπορεί και να είναι η πρόσφατη μεγάλη απεργία που ακινητοποίησε τα τρένα στη Γαλλία. Οι πλατφόρμες έμειναν άδειες και εκατομμύρια επιβάτες ταλαιπωρήθηκαν. Τα γαλλικά συνδικάτα αιφνιδιάστηκαν από τους ταχύτατους ρυθμούς των μεταρρυθμίσεων του προέδρου σε εργασιακά και δημοσιονομικά θέματα. Στο στόχαστρό του έχει μπει το ευνοϊκό εργασιακό καθεστώς των υψηλά αμειβόμενων σιδηροδρομικών που συνταξιοδοτούνται πρόωρα. Εν συνέχεια τα συνδικάτα αντεπιτέθηκαν. Οπως ήταν αναμενόμενο, διάλεξαν ως πεδίο μάχης το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Χρησιμοποιείται ευρέως και έχει νευραλγική σημασία για τη μετακίνηση των πολιτών αλλά και για την οικονομία. Αν παραλύσουν οι μετακινήσεις, ίσως ο Εμανουέλ Μακρόν υποχωρήσει. Ενδεχομένως να εξοργιστούν οι πολίτες και να στραφούν κατά των συνδικάτων. Και στο παρελθόν πολλές κυβερνήσεις στη Γαλλία έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα από απεργίες των σιδηροδρομικών, και αυτή τη φορά οι κινητοποιήσεις μπορεί να παραταθούν έως τον Ιούνιο.

Το διακύβευμα είναι μείζον και ένας από τους στόχους του Γάλλου προέδρου είναι να άρει το καθεστώς υπερπροστασίας του συγκεκριμένου κλάδου. Κατά τον Γκι Γκρου, ειδήμονα εργασιακών θεμάτων στο έγκριτο ινστιτούτο πολιτικής επιστήμης Sciences Po, «αν επιτύχει, θα μείνει στην ιστορία ως μέγας αναμορφωτής, αλλιώς κινδυνεύει να βρεθεί εκτός παιχνιδιού, όπως και άλλοι προκάτοχοί του στο παρελθόν». Ταυτόχρονα, σε αμφισβήτηση τίθεται και το κύρος του σκληροπυρηνικού αριστερού συνδικάτου του CGT.

Οι συνδικαλιστικοί ηγέτες αποφάσισαν να απεργούν δύο από τις πέντε εργάσιμες ημέρες της εβδομάδας, αλλά ακόμα κι έτσι δημιουργείται χάος στις μετακινήσεις. Τα τρένα που λειτουργούν εντός Παρισιού και πέριξ αυτού είναι λίγα και δεν ανταποκρίνονται στη ζήτηση. «Εκανα δύο ώρες από το σπίτι μου στα προάστια για να πάω στο κέντρο του Παρισιού και τώρα έχω κολλήσει», λέει ο 28χρονος Ντομάντ Αμπού, μηχανικός υπολογιστών, που εργάζεται σε άλλο προάστιο. «Είναι σωστό να γίνεται απεργία, αλλά μας εμποδίζει όλους να πάμε στη δουλειά μας.

Πέραν των σιδηροδρομικών, και καθώς φτιάχνει ο καιρός, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες σε ορισμένα πανεπιστήμια προετοιμάζονται για τις καθιερωμένες ανοιξιάτικες διαδηλώσεις τους, διαμαρτυρόμενοι αυτή τη φορά για το ότι ο κ. Μακρόν θέλει να θέσει αυστηρότερους όρους για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Ορισμένοι προσάπτουν στον Γάλλο πρόεδρο ότι δεν έχει επαρκώς εξηγήσει τις μεταρρυθμίσεις του και δεν έχει προετοιμάσει την κοινή γνώμη. Ειδικά, πάντως, ο κλάδος των σιδηροδρομικών και το καθεστώς στο οποίο υπάγεται, είχαν απασχολήσει από την αρχή της θητείας του τον Εμανουέλ Μακρόν. Η θέση του έγκειται στο ότι οι υπερπροστατευμένες ομάδες στην κοινωνία και την οικονομία της Γαλλίας παρεμποδίζουν κάθε προοπτική κινητικότητας των εργαζομένων και χρήζουν αλλαγής. Τα όσα απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι στα τρένα θεωρούνται κατάλοιπο παλιότερων εποχών και ξεπερασμένα. Συνάπτουν συμβάσεις αορίστου διαρκείας, μπορούν και στα 52 τους να πάρουν σύνταξη, ενώ το ποσόν της σύνταξης υπολογίζεται βάσει των υψηλότερων μισθών και έχουν και επιδότηση ενοικίου. Ο οργανισμός γαλλικών σιδηροδρόμων (SNCF) επωμίζεται χρέος 68 δισ. ευρώ. Το λειτουργικό κόστος του ξεπερνά το αντίστοιχο των γερμανικών, και διαθέτει υπερσύγχρονα τρένα μεν, όχι όμως επαρκώς επικερδή. Απέναντί του σε αυτή τη συμβολική και ουσιαστική μάχη ο Εμανουέλ Μακρόν θα βρει το CGT και τον επικεφαλής του, Φιλίπ Μαρτινέ, ο οποίος κάνει λόγο για «λαϊκή δυσαρέσκεια και είναι έτοιμος να τη εκμεταλλευθεί». Σε δημοσκοπήσεις, τέλος, στη Γαλλία η πλειονότητα των ερωτηθέντων τάσσεται υπέρ των μεταρρυθμίσεων Μακρόν.

ADAM NOSSITER / THE NEW YORK TIMES


6/4/2018


          ΣΧΕΤΙΚΑ  ΚΕΙΜΕΝΑ        



 1.
Γαλλία: Νέα απεργία για τις «μεταρρυθμίσεις». 

Επτά κύρια συνδικάτα του δημόσιου τομέα της Γαλλίας ανακοίνωσαν ότι θα καλέσουν σε νέα απεργία τον επόμενο μήνα, διευρύνοντας το κύμα δυσαρέσκειας και διαμαρτυρίας κατά του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν για τις μεταρρυθμίσεις του που έχουν στόχο την  αναδιάρθρωση της γαλλικής οικονομίας.

Αυτή θα είναι η τρίτη 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση των δασκάλων, των εργαζομένων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, των δημοσίων υπαλλήλων και εργαζομένων σε άλλους τομείς του γαλλικού δημοσίου από τον Οκτώβριο, η οποία γίνεται σε διαμαρτυρία για τα σχέδια του Μακρόν για την περικοπή περισσότερων από 100.000 θέσεων εργασίας στον δημόσιο τομέα και την σύνδεση των μισθολογικών αυξήσεων με την απόδοση.

«Οι οργανώσεις μας δεν συμμερίζονται τους στόχους που επιδιώκει η κυβέρνηση, οι οποίοι αφορούν τη μείωση της έκτασης του δημόσιου τομέα με μια προοπτική εγκατάλειψης ή ακόμη και ιδιωτικοποίησης υπηρεσιών», επισημαίνουν τα συνδικάτα σε ανακοίνωση που εξέδωσαν αργά χθες το βράδυ έπειτα από συνεδρίασή τους.

Καθώς πλησιάζει στο τέλος της πρώτης του χρονιάς στην εξουσία, ο πρόεδρος Μακρόν βρίσκεται αντιμέτωπος με κυλιόμενες στάσεις εργασίας από τους υπαλλήλους των σιδηροδρόμων όσον αφορά μια αναδιάρθρωση της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων SNCF, φοιτητικές κινητοποιήσεις σε διαμαρτυρία για μεταρρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που έχει προκαλέσει το κλείσιμο ορισμένων σχολών και την οργή συνταξιούχων για την αύξηση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.

Η κυβέρνηση του Μακρόν δηλώνει ότι οι μεταρρυθμίσεις στον δημόσιο τομέα είναι αναγκαίες για τη μείωση των δαπανών και τη βελτίωση της αποδοτικότητας.


Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ


 11/04/2018


 2.
Αντιμέτωπος με την μεγαλύτερη μεταρρυθμιστική δοκιμασία ο Macron.

Ο Γάλλος πρόεδρος Emmanuel Macron αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη δοκιμασία του, τόσο στο εσωτερικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για την επίτευξη βαθιάς μεταρρύθμισης του εθνικού σιδηροδρομικού φορέα της Γαλλίας, της SNCF. Η φιλοδοξία του Macron για την απελευθέρωση του γαλλικού σιδηροδρομικού συστήματος αποτελεί μέρος του ευρύτερου πακέτου μεταρρυθμίσεων της αγοράς εργασίας. Προορίζεται επίσης να προετοιμάσει τον κλάδο σε σχέση με την προσπάθεια της ΕΕ να απελευθερώσει τον τομέα των μεταφορών σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό μέχρι το 2023. Ωστόσο, τα σχέδια της κυβέρνησης για την αναδιάρθρωση της δομής της SNFC αντιμετώπισαν ένα κύμα αντιδράσεων από τα εργατικά συνδικάτα, μεταξύ των οποίων και τρεις μήνες προγραμματισμένων απεργιών.

Στην καρδιά της, η μεταρρύθμιση της SNFC από τον πρόεδρο έχει στόχο να δώσει τέλος στο ειδικό status που αυτή τη στιγμή απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο. Συγκεκριμένα, ο Macron έχει στόχο προνόμια όπως η εγγύηση της δια βίου απασχόλησης και ενός ειδικού σχεδίου πρόωρης συνταξιοδότησης που επιτρέπει στους εργαζόμενους του κλάδου να συνταξιοδοτούνται από τα 52 έτη. Υποστήριξε ότι οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι απαραίτητες για να μειωθεί το χρέος της SNFC -αυτή τη στιγμή στα 46,6 δισ. ευρώ- και να καταπολεμήσει την υψηλή ανεργία της Γαλλίας, στο 10%.

Η προσέγγιση του Macron για την εισαγωγή αυτής της μεταρρύθμισης βρίσκεται σε αντίθεση με την πιο συμβιβαστική στάση που ελαβε το περασμένο έτος. Μετά από τις εκλογές του περασμένου έτους, ο Macron προώθησε μέσω νομοθεσμίας τη χαλάρωση των περιορισμών σε σχέση με την απόλυση των εργαζόμενων και την αποκέντρωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις αντιμετωπίστηκαν με μικρή οργανωμένη αντίδραση, εν μέρει επειδή ο πρόεδρος επιδίωξε μια μέθοδο συνεχόμενου διαλόγου με τα εμπορικά συνδικάτα για την ικανοποίηση των ανησυχιών τους. Αυτό το έτος, ο Macron έχει εμπλακεί σε μια διαμάχη με το μαχητικό συνδικάτο CGT-cheminots, σε έναν "πόλεμο  φθοράς”, όπως τον περιέγραψε μια γαλλική εφημερίδα. Είναι σημαντικό ότι εξωτερικοί παράγοντες, όπως μαθητές και άλλοι εργαζόμενοι του δημοσίου τομέα, κινητοποιούνται επίσης. Υπάρχει η αναγνώριση ότι αυτό είναι ένα ζήτημα-τοτέμ -εάν ο Macron σπάσει την αντίδραση του SNFC, θα ανοίξει ο δρόμος για ευρύτερες εργασιακές μεταρρυθμίσεις.

Πραγματικά, η έκβαση αυτής της αντιπαράθεσης θα έχει ευρύτερες πολιτικές επιπτώσεις για τον πρόεδρο. Εάν ο Macron κατορθώσει να περάσει αυτές τις μεταρρυθμίσεις, αυτό θα τον βάλει σε καλή θέση ώστε να πετύχει περαιτέρω διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του δημοσίου τομέα και της μεταρρύθμισης του ασφαλιστικού και των επιδομάτων ανεργίας. Ωστόσο, ενδεχόμενη αποτυχία του θα υπονομεύσει την ικανότητά του να πετύχει την εσωτερική του ατζέντα. Αυτό με τη σειρά του επηρεάσει τη βαρύτητα της εξουσίας του στην ΕΕ, όπου έχει καθιερώσει μια πιο ισχυρή φωνή για τη Γαλλία σε σχέση με τον προκάτοχό του Francois Hollande.

Ο Macron δέσμευσε τις φιλοδοξίες του για την προώθηση αλλαγής σε ευρωπαϊκό επίπεδο -συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής ενός προϋπολογισμού της ευρωζώνης και ενός υπουργού Οικονομικών- με την ικανότητά του να πετύχει εγχώριες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Στη διάρκεια της προεδρικής εκστρατείας του 2017, ο Macron δήλωσε: 

"Δεν θα επαναφέρουμε την Ευρώπη στη θέση της εάν η Γαλλία δεν κάνει αυτό που πρέπει. Είναι τώρα καθήκον μας να προχωρήσουμε με τις μεταρρυθμίσεις. Η Γαλλία πρέπει να αποκαταστήσει την αξιοπιστία της με την μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας και με το να είναι πιο σοβαρή με τον προϋπολογισμό της”.

Εάν πετύχει να περάσει αυτές τις εγχώριες μεταρρυθμίσεις, τα κράτη-μέλη της ΕΕ που παραδοσιακά ήταν εναντίον της βαθύτερης ενοποίησης της ευρωζώνης -Γερμανία, Ολλανδία, Δανία, Σουηδία κ.α.- θα πρέπει να αρχίσουν να εξετάζουν σοβαρά τις προτάσεις του.

Το αποτέλεσμα αυτής της αντιπαράθεσης θα καθορίσει επίσης την εσωτερική του εικόνα -άλλοι ηγέτες πριν από αυτόν είχαν προσπαθήσει και απέτυχαν να αναδιαρθρώσουν τον κρατικό σιδηρόδρομο. Πιο συγκεκριμένα, το 1995, οι προσπάθειες του πρωθυπουργού Alain Juppe να μεταρρυθμίσει το όριο συνταξιοδότησης των εργαζομένων στο σιδηρόδρομο, κατέρρευσαν μετά από τρεις εβδομάδες απεργιών. Για την ώρα, η κοινή γνώμη είναι με το πλευρό του Macron -σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση της Ifop, το 51% των Γάλλων πιστεύει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει με τις μεταρρυθμίσεις στην SNFC. Για να πραγματοποιήσει την φιλοδοξία του να γίνει ο μεταρρυθμιστικός πρόεδρος της Γαλλίας, ο Macron θα πρέπει να δείξει αντοχή σε αυτή τη δοκιμασία.

Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ: https://openeurope.org.uk/today/blog/macron

Tης  Aarti Shankar


12/4/2018



3.
Ολάντ σε Μακρόν: Συμμαζέψου, 
οι Γάλλοι βασιλείς έχασαν το κεφάλι τους στην γκιλοτίνα

Ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας δίνει «Μαθήματα Εξουσίας» στον διάδοχό του - Του ζητεί να βάλει φρένο στις μεταρρυθμίσεις

Αναρίθμητα «καρφιά» εναντίον του Εμανουέλ Μακρόν εξαπολύει ο Φρανσουά Ολάντ, προειδοποιώντας τον ότι με αυτά που κάνει, θα το φάει το κεφάλι του (πολιτικά).

Σε συνέντευξή του στο περιοδικό Nouvel Observateur, o πρώην πρόεδρος της Γαλλίας που ολοκλήρωσε τη θητεία του με τη δημοτικότητά του στα Τάρταρα και με μια προεδρία γεμάτη πολύνεκρες επιθέσεις τζιχαντιστών στο γαλλικό έδαφος, καλεί τον 40χρονο διάδοχό του να προσέξει τις επόμενες κινήσεις του και να είναι περισσότερο συγκρατημένος.

«Μην ξεχνάς ότι Γάλλοι βασιλείς έχασαν το κεφάλι τους στη γκιλοτίνα» (σ.σ. Λουδοβίκος ΙΣΤ', το 1793, κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης) λέει. 
«Ποτέ δεν συμφώνησα με την έννοια της μοναρχίας για τους θεσμούς της Ε' Δημοκρατίας. Εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο κόσμος θέλει έναν βασιλιά, δεν θα πρέπει να ξεχνούν ότι ζουν σε μια χώρα όπου ο βασιλιάς αποκεφαλίστηκε» προσθέτει.

Μαθήματα εξουσίας

Στη συνέντευξη που παραχώρησε με αφορμή την κυκλοφορία του αυτοβιογραφικού βιβλίου «Μαθήματα Εξουσίας», ο Ολάντ προειδοποιεί τον Μακρόν να μην επιδεικνύει τόσο μεγάλη αυτοπεποίθηση, ιδιαίτερα στην εξωτερική πολιτική όπου τα τελευταία 24ωρα ο Γάλλος πρόεδρος επιδιώκει να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στο πλευρό των ΗΠΑ αναφορικά με τον συριακό εμφύλιο.

Ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας κατηγορεί τον Μακρόν πως αυξάνει το χάσμα των κοινωνικών τάξεων μέσω της φιλελεύθερης πολιτικής που ακολουθεί και της «προστασίας» με την οποία περιβάλλει το κεφάλαιο και τις επιχειρήσεις.«Η κυβέρνησή μου μείωσε τις ανισότητες. Αυτή (η κυβέρνηση) τις αυξάνει» αναφέρει ο Ολάντ στο γαλλικό περιοδικό, προειδοποιώντας τον Μακρόν να ρίξει ταχύτητα στην προώθηση των μεταρρυθμίσεων.

Μην ξεχνάς τη διαπραγμάτευση

«Η εμπειρία μου μού έχει διδάξει ότι όποτε μπορούσα να πηγαίνω σε διαβουλεύσεις και να διαπραγματεύομαι, κατάφερνα να περνάω τις μεταρρυθμίσεις. Κάθε φορά που ήθελα να κινηθώ πολύ γρήγορα ή απότομα, με παρεξηγούσαν» εξηγεί, προσθέτοντας: «Η διαπραγμάτευση απαιτεί περισσότερο χρόνο αλλά παράγει πιο σταθερά αποτελέσματα».Όπως λέει, «κάθε προεδρία περιλαμβάνει τη συνέχιση και την ρήξη με το παρελθόν. Εκείνος προτιμά το δεύτερο».

Απεργιακό μπαράζ

Τις τελευταίες εβδομάδες βρίσκονται σε εξέλιξη μαζικές απεργίες των εργαζομένων σε αναρίθμητους κλάδους που πλήττονται από τις προωθούμενες μεταρρυθμίσεις του Μακρόν, την ώρα που οι Γάλλοι φοιτητές παραμένουν στα «κάγκελα», κατηγορώντας τον Γάλλο πρόεδρο για «επιθετική» πολιτική στον χώρο της Παιδείας.

Στα «Μαθήματα Εξουσίας» ο Ολάντ υποστηρίζει ότι «η γαλλική οικονομία γνώρισε ανάκαμψη» επί των ημερών του στις Βερσαλλίες.

«Παρέδωσα στον Μακρόν μια Γαλλία σε καλύτερη κατάσταση απ' ό,τι την παρέλαβα» εξηγεί στον Nouveul Observateur.

Αχαριστία

Στη συνέντευξή του δεν ξεχνά να αναφερθεί και στη συμπεριφορά του Μακρόν, ο οποίος ήταν υπουργός Οικονομίας επί των ημερών του και παραιτήθηκε, σχηματίζοντας στη συνέχεια δικό του κόμμα. Ουσιαστικά, ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας κάνει λόγο για «αχαριστία» και για παρασκηνιακές κινήσεις του 40χρονου πολιτικού.

«Πάντα επέτρεπα τον πολιτικό ανταγωνισμό, αλλά θεωρώ ότι θα πρέπει να γίνεται ανοιχτά και να είναι ειλικρινής. Ας πούμε ότι δεν συνέβη κάτι τέτοιο στην περίπτωση αυτή» καταλήγει.

EPA/PATRICK KOVARIK/POOL


2/4/2018  


 Οι απόψεις,που δημοσιεύονται στα εκάστοτε-χάριν ενημέρωσης και προβληματισμού-αναρτώμενα άρθρα (ή κάθε είδους κείμενα) του ιστολογίου μου, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τους αρθρογράφους που επώνυμα τις διατυπώνουν.  Οι ''υπογραμμίσεις'' -χρώμα,μέγεθος γραμματοσειράς και οι εικονογραφήσεις-με εικόνες από το World Wide Web-στις αναρτήσεις γίνονται με ευθύνη του blogger.
 Στο αρχικό  πρωτότυπο κείμενο  παραπέμπεστε μέσω των επισυναπτόμενων ενεργών συνδέσμων.