Η ελάφρυνση του χρέους, βάρος στις επόμενες γενιές.




Ενα άρθρο μας στην «Εφημερίδα των Συντακτών» της 17.6.2016 με τίτλο «Διαιώνιση του υψηλού δημόσιου χρέους χωρίς "κούρεμα"» κατέληγε στο συμπέρασμα ότι «η συνεχής και επί πολλά χρόνια επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης και υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων είναι ανέφικτη και κατά συνέπεια, χωρίς ένα γενναίο "κούρεμα", αντί για βιωσιμότητα θα έχουμε διαιώνιση ενός υψηλού δημόσιου χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ». Το ερώτημα που γεννάται είναι αν το συμπέρασμα αυτό αλλάζει και προς ποια κατεύθυνση αν, για την ελάφρυνση του χρέους, εφαρμοστούν οι συζητούμενες προτάσεις των δανειστών μας.

Σύμφωνα με τη γερμανική εφημερία Handelsblatt, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) και η Γαλλία υπέβαλαν προτάσεις για την ελάφρυνση του δημόσιου χρέους στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η επέκταση του χρόνου εξόφλησης των δανείων, το ανώτατο όριο επιτοκίου και η σύνδεση της ελάφρυνσής του με τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη σύνδεση αυτή, η Γαλλία προτείνει να μειωθούν οι υποχρεώσεις αποπληρωμής του χρέους αν η ανάπτυξη είναι χαμηλότερη από το 3,4%, ενώ αν είναι κάτω από 2,8% τότε θα πρέπει να εξαιρεθεί από την αποπληρωμή δανείων. Ο ESM προτείνει να περιοριστούν οι αποπληρωμές αν η ανάπτυξη πέσει κάτω από 3,25%.

Ενώ, όμως, η Γαλλία δεν θέτει όρους για την εφαρμογή της πρότασής της, η Γερμανία θέτει ως όρο για τις όποιες αποφάσεις ληφθούν για την ελάφρυνση του χρέους (επομένως και της γαλλικής) την αυστηρή μεταμνημονιακή επιτήρηση της χώρας μας για την εφαρμογή των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει έναντι των δανειστών της και τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων.

Ο όρος αυτός σημαίνει ότι περιορίζονται δραστικά οι επιλογές που έχει τόσο η σημερινή κυβέρνηση όσο και εκείνες που θα τη διαδεχθούν στην πολιτική που θα εφαρμόσουν μετά την προσδοκώμενη έξοδο της χώρας από τα μνημόνια τον Αύγουστο. Απόδειξη ότι το πρόγραμμα που κατάρτισε η κυβέρνηση για τα επόμενα χρόνια έχει τεθεί προς έγκριση τόσο του ESM όσο και του ΔΝΤ.

Ανάμεσα στις δεσμεύσεις της χώρας μας είναι η νέα περικοπή των συντάξεων το 2019 και η μείωση του αφορολόγητου για όλους το 2020 προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος των πρωτογενών πλεονασμάτων ύψους 3,5% την τετραετία 2019-2022. Τα μέτρα, όμως, αυτά θα μειώσουν ακόμα περισσότερο το ήδη δραστικά μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και επομένως θα περιορίσουν περισσότερο την κατανάλωση, βασικό παράγοντα αύξησης του ΑΕΠ.

Κατά συνέπεια ρυθμοί ανάπτυξης 3,5% που προβλέπει η γαλλική πρόταση για την κανονική εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους είναι ανέφικτοι, ιδιαίτερα αν ληφθούν υπόψη οι προβλέψεις για χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της Ε.Ε. ως συνόλου τα επόμενα χρόνια. Μη επίτευξη, όμως, τέτοιων ρυθμών δυσχεραίνει την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων ύψους 3,5% του ΑΕΠ: φαύλος κύκλος.

Αν, επομένως, υποθέσουμε ότι ο μέσος μακροχρόνιος ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας είναι κάτω από το 2,8% και εφαρμοστεί η γαλλική πρόταση για τη μη αποπληρωμή των δανείων, οι τόκοι θα προστίθενται στο δημόσιο χρέος το οποίο θα αυξάνεται αντί να μειώνεται. Επομένως θα αυξάνεται τα βάρος της εξόφλησής του που έχει ήδη «φορτωθεί» στις επόμενες γενιές.

Και η χρονική διάρκεια του βάρους αυτού θα παραταθεί χρονικά αν, επιπλέον, επεκταθεί ο χρόνος αποπληρωμής του χρέους. Τέλος, λόγω των χαμηλών ρυθμών ανάπτυξης, το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα μειώνεται με βραδείς ρυθμούς, ιδιαίτερα αν ο πληθωρισμός είναι πολύ χαμηλός.

Οι συνέπειες της εφαρμογής των προτεινόμενων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους που προαναφέρθηκαν δεν πρόκειται να εξαλειφθούν με την προσδοκώμενη «καθαρή έξοδο» της χώρας από τα μνημόνια. Αν, μάλιστα, η κάλυψη των δανειακών αναγκών μας από τις αγορές γίνει με επιτόκια σημαντικά υψηλότερα εκείνων που ισχύουν για τα δάνεια που έχει λάβει η χώρα μέχρι σήμερα, οι συνέπειες αυτές θα επιδεινωθούν.

Είναι, επομένως, επίκαιρη η πρόταση των 8 επιφανών οικονομολόγων για ένα «κούρεμα» του δημόσιου χρέους για το διάστημα μέχρι το 2037. Το «κούρεμα» αυτό είναι μικρό (οι προτείνοντες το ανεβάζουν στα 30 δισ. συνολικά την 20ετία). Κατά την άποψή τους, αυτό καθιστά βιώσιμο (δηλαδή διαχειρίσιμο) το δημόσιο χρέος.

Και στην απίθανη, όμως, περίπτωση που η πρότασή τους θα γίνει αποδεκτή, δεν απαλλάσσει, δυστυχώς, τις επόμενες γενιές από τον «βραχνά» αποπληρωμής των τοκοχρεολυσίων του μέχρι το 2060 ή και πέρα από το έτος αυτό. Πραγματική ελάφρυνση του χρέους θα γίνει, όπως γράφαμε στο άρθρο μας της 17.6.2016, μόνο με ένα γενναίο «κούρεμά» του.

Μανόλης Γ. Δρεττάκης, 
 πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ

26.04.2018 


           ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:          


Σκίτσο του Β.ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ


 Σκίτσο του Π.ΖΕΡΒΟΥ.

1.
Die Welt: 
Το ΔΝΤ ζητεί κούρεμα του ελληνικού χρέους κατά 100 δισ. ευρώ.

«Ο Ολαφ Σολτς είναι ένας σοβαρός και συγκρατημένος πολιτικός, ο οποίος δεν κάνει αστεία δημοσίως. Απαντά μόνον όταν έχει απάντηση στο ερώτημα που τίθεται και απαντά- ακόμα και αν αυτό είναι συχνά βαρετό, ακόμα και αλαζονικό», γράφει η γερμανική Die Welt σε ανάλυσή της για την Ελλάδα.

«Αλλά κάποιες φορές οι συνθήκες δεν επιτρέπουν στον νέο υπ. Οικονομικών να έχει τον χρόνο που θα ήθελε. Στην περίπτωση της Ελλάδας, οι συνθήκες καθορίζονται σε κάποιο βαθμό και από το ΔΝΤ. Ο θεσμός της Ουάσιγκτον που ήταν ιδιαίτερα "κουμπωμένος" στο ζήτημα συμμετοχής στο τρίτο πακέτο βοήθειας για την Ελλάδα, τώρα θέλει να συμμετάσχει. Για να το κάνει αυτό, χρειάζεται τη δέσμευση για ελάφρυνση του χρέους της υπερχρεωμένης χώρας από τους Ευρωπαίους, και τον Σολτς», τονίζει η γερμανική εφημερίδα.

«Μέχρι στιγμής το ΔΝΤ ζητούσε ελάφρυνση χρέους ύψους σχεδόν 100 δισ. ευρώ, ως όρο συμμετοχής του στο τρίτο πρόγραμμα βοήθειας για την Αθήνα. Η Γερμανία θα έπρεπε να συνεισφέρει τη μερίδα του λέοντος, κάτι για το οποίο απλά δεν ήθελε να δώσει εξηγήσεις ο υπ. Οικονομικών.

Ο λογαριασμός για τους αμέτοχους παρατηρητές –απλοποιημένος- έχει ως εξής: Το τρίτο πακέτο βοήθειας ανέρχεται σε 86 δισ. ευρώ. Το ΔΝΤ θα συμμετέχει πιθανότατα με 1,6 δισ. ευρώ. Για τους Ευρωπαίους πιστωτές το ποσό τότε θα ήταν, επί συνόλου 330 δισ. ευρώ δημοσίου χρέους, 100 δισ. ευρώ περίπου για άφεση του χρέους της Αθήνας έναντι 1,6 δισ. ευρώ του ΔΝΤ, εάν το ΔΝΤ δεν είναι έτοιμο για παραχωρήσεις. Ο Σολτς, λοιπόν, βρίσκεται μπροστά σε ένα δυσεπίλυτο δίλημμα. Γιατί, ακόμα και εάν ο νέος κυβερνητικός συνασπισμός θέλει να μετατρέψει τον ΕΜΣ σε Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο, αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα μέλη της γερμανικής κυβέρνησης θέλουν να παραιτηθούν από τη συμμετοχή του ΔΝΤ, ως μέρος του ευρωπαϊκού προγράμματος διάσωσης», σημειώνει η Die Welt.

«Το ΔΝΤ πάλι, παρά το σκεπτικισμό για τις εξελίξεις στην Ελλάδα, είναι περισσότερο ευέλικτο από πριν. Άλλωστε, δεν είναι και τόσο ανεξάρτητο όσο θέλει να δείχνει. Οπότε, δεν θα επιμείνει αναπόφευκτα για τα 100 δισ. ευρώ. Μόνο που το ΔΝΤ και οι Ευρωπαίοι πρέπει να βρουν μια συμβιβαστική λύση, που να ικανοποιεί όλες τις πλευρές», υπογραμμίζει η γερμανική εφημερίδα.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

http://www.kathimerini.gr/961152/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/die-welt-to-dnt-zhtei-koyrema-toy-ellhnikoy-xreoys-kata-100-dis-eyrw


26/4/2018





2.
Κώστας Μελάς :Τέλος Μνημονίου με αρχή Σκληρής Επιτήρησης.
Δεν υπάρχει  μοντέλο παραγωγικό για Ανάπτυξη 

Το τέλος του προγράμματος τον Αύγουστο, είναι  αληθές ως γεγονός, αλλά και η επιτήρηση που θα συνεχιστεί μετά από αυτό εξίσου και μάλιστα πιο σκληρά σε σχέση με Πορτογαλία ή Κύπρο , λέει ο καθηγητής χρηματοοικονομικών στο Πάντειο,  Κώστας Μελάς στον 98.4

Το δημόσιο χρέος είναι το μεγάλο ερώτημα και φενάκη των όποιων σχεδιασμών για το μέλλον, το οποίο όμως οι Γερμανοί δεν δείχνουν  καμία διάθεση να απολέσουν ως «όπλο» από τα χέρια τους, λέει ο πανεπιστημιακός Κώστας Μελάς, σημειώνοντας ότι η Ανάπτυξη που όλοι επικαλούνται σε μια χώρα με στασιμότητα και ύφεση  είναι  μαύρη τρύπα , από την στιγμή που δεν υπάρχει καν σχέδιο για ένα συγκεκριμένο παραγωγικό μοντέλο. Όπως είπε , το τέλος του προγράμματος τον Αύγουστο, είναι  αληθές ως γεγονός, αλλά και η επιτήρηση που θα συνεχιστεί μετά από αυτό εξίσου και μάλιστα πιο σκληρά σε σχέση με Πορτογαλία ή Κύπρο.

27/4/2018




 3.
Πρεμιέρα» κάνουν σήμερα οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί 
για χρέη στο Δημόσιο. Ήδη στην πλατφόρμα έχουν αναρτηθεί 20 πλειστηριασμοί, οι οποίοι αφορούν κυρίως σε επιχειρήσεις και μεγάλα ακίνητα, με τις οφειλές να προσεγγίζουν το 1 δισ. ευρώ. 

Το ελληνικό Δημόσιο θα διενεργήσει για πρώτη φορά πλειστηριασμό στην εμπορική τιμή του ακινήτου και όχι στην αντικειμενική του αξία.

«Σήμερα συνειδητοποιούμε τι καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε οι μικρομεσαίοι και πως οι περιουσίες μας θ’ αλλάζουν χέρια σε μία νύχτα» η θέση του προέδρου του ΕΣΗ και ΟΕΣΚ Μανόλη Κουμαντάκη στο Ράδιο  98.4 .
Όπως ανέφερε παραγωγικοί, οικονομικοί φορείς κι επιμελητήρια, σε τοπικό επίπεδο, βρίσκονται σε φάση κατάρτισης πρότασης – παρέμβασης προς την Κυβέρνηση για την προστασία της επαγγελματικής τους στέγης και της πρώτης κατοικίας.

Καμία σχέση με την πραγματικότητα σύμφωνα με τον ίδιο και οι δηλώσεις Γιουνκέρ περί επιστροφής σε κανονικότητα από τον Αύγουστο.

«80.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα κινδυνεύουν άμεσα με δεσμεύσεις  και πλειστηριασμούς μέχρι το τέλος του χρόνου, παράλληλα με την αύξηση της ανεργίας», ανέφερε ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΝΗ Μπάμπης Λεκάκης.
Το 22 % επιχειρήσεων δηλώνουν καθόλου κέρδη και το 44% κέρδη έως 10.000€ διαπιστώνει, εξάλλου και το Ινστιτούτο της ΓΣΕΒΕΕ . 

«Για αφελείς και το αφήγημα περί καθαρής εξόδου από τα μνημόνια τον Αύγουστο» το σχόλια του αναφορικά με τις δηλώσεις Γιουνκέρ.

«Ζητείτε ελπίδα για τη σωτηρία της αγοράς» το σχόλιο του προέδρου του ΟΕΚ/Τμήμα Ανατολικής Κρήτης Γιώργου Σισαμάκη. «Από σήμερα εκτός τους στρατηγικούς κακοπληρωτές δεν προστατεύεται τίποτα άλλο» συνέχισε.
«Έχουμε υποστεί αρκετά μέχρι σήμερα κι αν από τον Αύγουστο τα πράγματα δεν αλλάξουν όπως δεσμεύεται το κράτος, που τα θέλει όλα δικά του, Μονά-Ζυγά,  οι ενδείξεις οδηγούν σε κοινωνικές αναταραχές» συμπλήρωσε.  


27/4/2018