Η γέφυρα των ονείρων του Πούτιν.


Τουλάχιστον δεν παραβιάζει τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.... "Ο πρόεδρος έχει εδώ και τουλάχιστον είκοσι χρόνια άδεια οδήγησης της κατηγορίας C (που επιτρέπει την οδήγηση φορτηγού αυτοκινήτου 3,5 τόνων και άνω” δήλωσε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ, κληθείς να σχολιάσει το σημερινό σόου των εγκαινίων της Γέφυρας της Κριμαίας από τον Βλαντίμιρ Πούτιν.

Ο ισχυρός άνδρας της Ρωσίας ανέλαβε ο ίδιος το τιμόνι και κορνάροντας τέθηκε επικεφαλής οχηματοπομπής πορτοκαλί φορτηγών τα οποία διέσχισαν πρώτα την γέφυρα η οποία πλέον είναι η μεγαλύτερη της Ευρώπης.

Η γέφυρα, η οποία επιτρέπει την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση της χερσονήσου της Κριμαίας με την ηπειρωτική Ρωσία, πάνω από τα Στενά του Κερτς που οδηγούν από την Αζοφική Θάλασσα στο Εύξεινο Πόντο, έχει μήκος 19 χιλιομέτρων, ξεπερνώντας αυτήν του "Βάσκο ντα Γκάμα” στη Λισαβόνα και παραδίδεται στην κυκλοφορία επτά μήνες νωρίτερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί.

Το έργο, κόστους 4 δισ. δολαρίων, ανέλαβε η κατασκευαστική εταιρεία Stroygazmontazh του ολιγάρχη Αρκάντι Ρότεμπεργκ, παιδικού φίλου του Βλαντίμιρ Πούτιν και συναγωνιστή του στο τζούντο. Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάιο του 2015 και απασχόλησαν 5.000 άτομα. Αναφέρεται ότι χάριν της ταχείας ολοκλήρωσης της γέφυρας "πάγωσε” στη Ρωσία κάθε άλλο δημόσιο κατασκευαστικό εγχείρημα (π.χ. αυτοκινητόδρομοι).

Περίπου 40.000 οχήματα ημερησίως θα μπορούν να κινούνται στις τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας της γέφυρας, ενώ το σιδηροδρομικό σκέλος της σύνδεσης θα είναι έτοιμο στα τέλη του 2019. Τα πλοία θα μπορούν να περνούν κάτω από άνοιγμα ύψους 35 μέτρων στο κέντρο της γέφυρας, όπου και τα νερά έχουν το μεγαλύτερο βάθος (οι αρχικές μελέτες για μεγαλύτερη ασφάλεια προέβλεπαν περιθώριο 50 μέτρων).

Πρόκειται για μία περιοχή με δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες και έντονη σεισμική δραστηριότητα. Στο παρελθόν την ζεύξη των στενών του Κερτς είχαν επιχειρήσει οι ναζί κατακτητές κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όμως η γέφυρα που κατασκεύασαν κατέρρευσε.

Ο Πεσκόφ είχε προαναγγείλει ότι θα ήταν "αδιανόητο” να μην παρίσταται ο πρόεδρος Πούτιν στα εγκαίνια ενός τέτοιου "κολοσσιαίου σχεδίου”. Ούτως ή άλλως, για τον ισχυρό άνδρα της Ρωσίας η κατασκευή της γέφυρας αποτελεί προσωπικό στοίχημα: σε επιτόπια επίσκεψή του περηφανεύτηκε ότι αντίστοιχο έργο δεν υπάρχει στον κόσμο και υπενθύμισε ότι η ζεύξη των στενών του Κερτς αποτελούσε όνειρο που εκκρεμεί από την την εποχή των τσάρων. Όμως πέρα από τα πρακτικά προβλήματα που επιλύει η κατασκευή της γέφυρας, ακόμη μεγαλύτερη σημασία έχει για τη Μόσχα η πολιτική και συμβολική διάσταση του έργου.

Από το 2014 και μετά η Κριμαία στηρίζεται για την τροφοδοσία της στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με την ρωσική ακτή: οι ουρές αναμονής στα πορθμεία είναι μεγάλες ενώ οι ανεμοθύελλες που καθηλώνουν τα πλοία είναι συχνές. Η στενή λωρίδα γης που συνδέει τη χερσόνησο με την ηπειρωτική Ουκρανία είναι πλέον ένα από τα πιο ευαίσθητα σύνορα του πλανήτη. Μεταξύ άλλων, στο πρόσφατο παρελθόν έχει σημειωθεί ακόμη και σαμποτάζ στο δίκτυο ηλεκτρικού ρεύματος με αποτέλεσμα να υπάρξει μπλακ-άουτ στη χερσόνησο.

Η κυβέρνηση του Κιέβου καταγγέλλει ότι την περιβαλλοντική επιβάρυνση που επέφερε η κατασκευή της γέφυρας καθώς και τα προσκόμματα που δημιουργούνται για την ναυσιπλοΐα στην Αζοφική. Στην πραγματικότητα, όμως, το κύριο μέλημά της, είναι η περαιτέρω σύσφιξη της εξάρτησης της Κριμαίας από τη Ρωσία, η οποία καθιστά μη αντιστρεπτή την προσάρτηση.

Ευρωπαϊκές αντιδράσεις

"Η κατασκευή της γέφυρας έχει ως στόχο να συνεχιστεί η εξαναγκαστική ενσωμάτωση της χερσονήσου που προσαρτήθηκε παράνομα από τη Ρωσία και η απομόνωσή της από την Ουκρανία, της οποίας εξακολουθεί να αποτελεί μέρος", δήλωσε εκπρόσωπος της Κομισιόν.

Το Παρίσι καταδίκασε επίσης την κατασκευή της γέφυρας που "στερεί από την Ουκρανία την πλήρη πρόσβαση και τη χρήση των διεθνώς αναγνωρισμένων χωρικών υδάτων της", όπως ανέφερε η εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών αποδοκιμάζοντας την "προσωπική πρωτοβουλία” ορισμένων Γάλλων πολιτικών να παραστούν στην τελετή των εγκαινίων.

Λίγο νωρίτερα, ο Ουκρανός πρωθυπουργός Βολοντιμίρ Γκρόισμαν είχε κατηγορήσει "τον Ρώσο κατακτητή" ότι "χλευάζει το διεθνές δίκαιο" και δεσμεύτηκε ότι η Κριμαία θα επιστρέψει στους κόλπους της Ουκρανίας.

Υπενθυμίζεται ότι τις αρχές του μηνός, οι εισαγγελικές αρχές της Ολλανδίας παρήγγειλαν έρευνα για παραβίαση ευρωπαϊκών κυρώσεων εις βάρος (μη κατονομαζόμενων) ολλανδικών εταιρειών που χορήγησαν μηχανολογικό εξοπλισμό για την ολοκλήρωση της γέφυρας.

Παράλληλα, χθες Δευτέρα η Ε.Ε. προχώρησε σε διεύρυνση των αντιρωσικών κυρώσεων, προσθέτοντας στη μαύρη λίστα πέντε φυσικά πρόσωπα, επικεφαλής των ανώτερων εφορευτικών επιτροπών για τη διοργάνωση των πρόσφατων ρωσικών προεδρικών εκλογών στην Κριμαία και την πόλη της Σεβαστούπολης.

Κατά το σκεπτικό των "28”, τα πέντε αυτά πρόσωπα, στα οποία επιβλήθηκε άρνηση εισόδου και πάγωμα περιουσιακών στοιχείων στο ευρωπαϊκό έδαφος, "στήριξαν και υλοποίησαν επιλογές που υπονομεύουν την εδαφική ακεραιότητα, κυριαρχία και ανεξαρτησία της Ουκρανίας”. Συνολικά οι κυρώσεις περιλαμβάνουν πλέον 150 φυσικά και 38 νομικά πρόσωπα.

Σχολιάζοντας την απόφαση της Δευτέρας η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών Μαρία Ζαχάροβα δήλωσε ότι η Μόσχα "διατηρεί το δικαίωμα να αντιδράσει καταλλήλως στην τελευταία εχθρική ενέργεια της Ε.Ε.” και υποστήριξε ότι οι αντιρωσικές κυρώσεις έχουν μετατραπεί σε μία "τελετουργική επίδειξη "αλληλεγγύης” εντός της Ε.Ε., με μόνο πρακτικό αποτέλεσμα τον πολλαπλασιασμό των "σημείων τριβής” που παρεμποδίζουν την ανάπτυξη αμοιβαία επωφελούς διαλόγου και συνεργασίας προς όφελος των πολιτών μας”.

Του Κώστα Ράπτη


15/5/2016


             ΣΧΕΤΙΚΑ             







Kerch Strait Bridge-ΚΕΙΜΕΝΑ

  Kerch Strait Bridge-ΕΙΚΟΝΕΣ





  Kerch Strait Bridge