Τέσσερα χρόνια Modinomics. Γιατί η Ινδία είναι στον δρόμο προς τη μακροπρόθεσμη ευημερία.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
Ο Mondi έδωσε στους Ινδούς ελευθερία.
Όχι όμως και τροφή.
Ο πρωθυπουργός της Ινδίας, Νάρεντρα Μόντι, απευθύνεται σε προεκλογική συγκέντρωση στην Καρνάτακα, στο Μπαγκαλούρου, στην Ινδία, τον Μάιο του 2018. ABISHEK N. CHINNAPPA / REUTERS
ΠΕΡΙΛΗΨΗ:Μέσα στα τέσσερα χρόνια της στην εξουσία, η κυβέρνηση Modi κατάφερε σε μεγάλο βαθμό να αντιμετωπίσει μια σειρά από οικονομικά και διαρθρωτικά. Κατά μέσο όρο, ο πληθωρισμός μειώθηκε στο 4,3% και η ανάπτυξη έχει ανέβει στο 7,3% τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Η κυβέρνηση έχει επιδοθεί στην καταπολέμηση της διαφθοράς και στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας. Συνολικά, αυτές οι πολιτικές έθεσαν την Ινδία στην πορεία προς τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και ευημερία.
Όταν ο πρωθυπουργός Narendra Modi [1] ανέλαβε καθήκοντα τον Μάιο του 2014, η Ινδία αντιμετώπιζε σημαντικές οικονομικές προκλήσεις. Η ανάπτυξη είχε βουτήξει στο 5,9% τα τελευταία δύο χρόνια της εξερχόμενης κυβέρνησης, σε σύγκριση με τον μέσο όρο των εννέα ετών στο 8,2%. Κατά τα δύο αυτά έτη, ο πληθωρισμός ήταν κατά μέσο όρο στο 9,7%. Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση βρέθηκε σε κατάσταση παράλυσης, αδυνατώντας να κυριαρχήσει στην διαφθορά ή να ολοκληρώσει μεγάλα έργα και με ανάγκη για βασικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Τέσσερα χρόνια αργότερα, η κυβέρνηση Modi [2] κατάφερε σε μεγάλο βαθμό να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα. Κατά μέσο όρο, ο πληθωρισμός μειώθηκε στο 4,3% και η ανάπτυξη έχει ανέβει στο 7,3% τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Τα τολμηρά βήματα, όπως το πρόγραμμα απονομισματοποίησης (demonetization) τον Νοέμβριο του 2016, ήταν αποτελεσματικά στην καταπολέμηση της διαφθοράς. Και η κυβέρνηση έχει εισαγάγει πολλές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την αποτελεσματικότητα, όπως η αντικατάσταση ενός σύνθετου συνόλου φόρων από έναν κεντρικό και σταθερό σε ολόκληρη την επικράτεια ενιαίο φόρο αγαθών και υπηρεσιών (goods and services tax, GST). Συνολικά, αυτές οι πολιτικές έθεσαν την Ινδία στην πορεία προς τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και ευημερία.
ΠΡΟΩΘΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Ένα από τα κυριότερα σημεία εστίασης του Modi από την ανάληψη των καθηκόντων του ήταν η βελτίωση της διακυβέρνησης και της αποτελεσματικότητας. Τα τελευταία δύο χρόνια της απερχόμενης κυβέρνησης υπό τον πρωθυπουργό Manmohan Singh χαρακτηρίστηκαν από βαθιά παράλυση. Μεγάλα έργα είχαν σταματήσει λόγω έλλειψης συντονισμού μεταξύ των διαφόρων Υπουργείων, και των υπερβολικών καθυστερήσεων στις περιβαλλοντικές άδειες. Κατά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Modi παρενέβη άμεσα για να επιταχύνει τις αδειοδοτήσεις και την λήψη αποφάσεων. Εισήγαγε μια διαδικασία με την οποία ο ίδιος προήδρευε τακτικά σε συνεδριάσεις ανώτερων στελεχών των Υπουργείων σχετικές με την λήψη αποφάσεων για συγκεκριμένα έργα και ζητήματα πολιτικής.
Στις αρχές της θητείας της, η κυβέρνηση κατέβαλε επίσης σημαντική προσπάθεια στο επίπεδο των κρατιδίων ώστε να απλουστεύσουν και να ψηφιοποιήσουν διάφορες αδειοδοτήσεις για τις επιχειρήσεις. Αυτή η προσπάθεια οδήγησε στο πρωτοφανές άλμα της θέσης της Ινδίας στην κατάταξη της Παγκόσμιας Τράπεζας για τη ευκολία της επιχειρηματικής δραστηριότητας (Ease of Doing Business ) από την 140η θέση στην 100η μεταξύ 2014 και 2018. Παράλληλα, η κυβέρνηση έλαβε επίσης μέτρα για την απλούστευση της ζωής των πολιτών. Στο παρελθόν, οι υποψήφιοι για θέσεις εργασίας και για θέσεις δασκάλων χρειαζόταν να περάσουν από μια δυσκίνητη διαδικασία απόκτησης αντιγράφων διπλωμάτων πιστοποιημένων από ανώτερους υπαλλήλους ή δικαστές. Η κυβέρνηση έχει αντικαταστήσει αυτή την επί δεκαετίες πρακτική με μια πολιτική αυτοπιστοποίησης που προσφέρει ανακούφιση σε όλους, ειδικά στους κατοίκους της υπαίθρου. Οι πολίτες μπορούν επίσης να αποθηκεύουν ψηφιακά αντίγραφα των διπλωμάτων τους χρησιμοποιώντας μια δωρεάν υπηρεσία που παρέχεται από το κράτος και πολλές κυβερνητικές υπηρεσίες μπορούν τώρα να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Η κυβέρνηση έχει παράσχει επίσης σε 40 εκατομμύρια φτωχά αγροτικά νοικοκυριά κουζίνες που χρησιμοποιούν υγραέριο (liquid petroleum gas, LPG) αντί για τον μαύρο άνθρακα που παράγεται από τις στόφες καύσης ξύλου και άνθρακα.
Η Ινδία υπό τον Modi προχώρησε επίσης στην καταπολέμηση της διαφθοράς. Το πιο τολμηρό μέτρο σ’ αυτό το μέτωπο ήταν η απονομισματοποίηση, η οποία κατήργησε τα χαρτονομίσματα των 500 και 1.000 ρουπιών τη νύχτα της 8ης Νοεμβρίου 2016. Η κίνηση αυτή διέγραψε προσωρινά το 86% του κυκλοφορούντος χρήματος του έθνους. Οι κάτοχοι αυτών των χαρτονομισμάτων ήταν υποχρεωμένοι να τα καταθέσουν σε τραπεζικούς λογαριασμούς για να λάβουν σε αντάλλαγμα νέα νόμιμα χαρτονομίσματα. Η κυβέρνηση ήλπιζε ότι όσοι κρατούσαν κρυφό πλούτο σε τέτοια χαρτονομίσματα δεν θα τα κατέθεταν υπό τον φόβο ότι θα συλληφθούν. Αυτό αποδείχθηκε ότι δεν συνέβη, με τους περισσότερους κατόχους να έχουν βρει τρόπους να παρακάμψουν το πρόγραμμα. Πολλοί από αυτούς πώλησαν τα χαρτονομίσματα με έκπτωση σε εκείνους που μπορούσαν να διαχειριστούν το σύστημα για να αποκομίσουν μεγαλύτερο πλούτο από ό, τι πραγματικά είχαν. Παρ’ όλα αυτά, η μεταγενέστερη ανάλυση των τραπεζικών λογαριασμών οδήγησε στην ανίχνευση και στο κλείσιμο εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων-κελύφη και στην απαγόρευση ενός ομοίως μεγάλου αριθμού διευθυντικών στελεχών στο να υπηρετήσουν ως διευθυντές στο μέλλον. Η απονομισματοποίηση οδήγησε επίσης σε μείωση κατά 25% της αξίας των ακινήτων, με αποτέλεσμα να διαβρωθεί ένα σημαντικό ποσό «μαύρου» πλούτου που διατηρείτο σε κτίρια και κατασκευές. Τέλος, η απονομισματοποίηση έστειλε ένα ισχυρό μήνυμα της βούλησης της κυβέρνησης να καταπολεμήσει την διαφθορά, οδηγώντας σε άνοδο του αριθμού των πληρωτών φόρου εισοδήματος και στην προειδοποίηση εκείνων που κάνουν παράνομες συναλλαγές.
Ο Modi βελτίωσε επίσης σημαντικά την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης αντικαθιστώντας την προηγούμενη Επιτροπή Σχεδιασμού με το Εθνικό Ίδρυμα για τον Μετασχηματσμό της Ινδίας (NITI). Μια διακοινοβουλευτική συναίνεση εξελίχθηκε με την πάροδο του χρόνου, καθώς με την ένταξη της Ινδίας στην οικονομία της αγοράς μετά τις μεταρρυθμίσεις του 1991, η Επιτροπή Σχεδιασμού είχε χάσει την σημασία της. Ωστόσο, καμία προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα για να την αντικαταστήσει με ένα πιο σύγχρονο, φιλικό προς την αγορά θεσμικό όργανο. Αρχίζοντας από το 2015, το NITI έχει αναδειχθεί ως ενεργός υποστηρικτής του μεταρρυθμιστικού προγράμματος του πρωθυπουργού. Έχει επίσης δημιουργήσει μια πιο δίκαιη σχέση μεταξύ του κέντρου και των κρατιδίων. Αφενός προσφέρει συμβουλές πολιτικής προς τα κρατίδια ενώ, από την άλλη, αναζητά τις συμβουλές τους για την χάραξη των πολιτικών της κεντρικής κυβέρνησης.
ΕΙΔΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ
Μέχρι στιγμής, μια σημαντική διαφορά μεταξύ Κίνας και Ινδίας ήταν η ικανότητα της πρώτης να ολοκληρώνει έργα σε κλίμακα και σε ταχύτητα. Υπό τον Modi, η Ινδία έχει σημειώσει τουλάχιστον κάποια πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση. Τρία συγκεκριμένα παραδείγματα αξίζουν να αναφερθούν: Η εξάπλωση των βιομετρικών δελτίων ταυτότητας, το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών Jan Dhan και η κατασκευή τουαλετών υπό την αποστολή Swacch Bharat Mission (SBM).
Πρώτον, η έκδοση βιομετρικής ταυτότητας σε όλους τους κατοίκους της χώρας. Έχοντας ξεκινήσει υπό την προηγούμενη κυβέρνηση το 2010, το σχέδιο Aadhaar, όπως είναι γνωστό, έχει σήμερα διανείμει 1,2 δισεκατομμύρια τέτοιες ταυτότητες σε σχεδόν όλους τους κατοίκους της Ινδίας εκτός από εκείνους σε μερικά κρατίδια στα σύνορα. Η κυβέρνηση εξέδωσε 8,65 εκατομμύρια ταυτότητες μόνο τον Αύγουστο του 2017.
Στο πλαίσιο της προσπάθειάς της για αύξηση της οικονομικής ενσωμάτωσης, η κυβέρνηση ξεκίνησε το πρόγραμμα τραπεζικών λογαριασμών Jan Dhan και άνοιξε 18 εκατομμύρια τραπεζικούς λογαριασμούς για τους πολίτες μόλις σε μια εβδομάδα τον Αύγουστο του 2014, ένα κατόρθωμα που εμπίπτει στο βιβλίο Guinness World Records. Σήμερα, ο συνολικός αριθμός τραπεζικών λογαριασμών του Jan Dhan ανέρχεται σε 316 εκατ.
Τέλος, στο πλαίσιο του SBM, το ποσοστό των αγροτικών νοικοκυριών που διαθέτει τουαλέτα έχει αυξηθεί από μόλις 38% σε 84,2%. Ο αριθμός των κρατιδίων χωρίς ανοιχτή αποχέτευση αυξήθηκε από κανένα, όταν ο Modi ανέλαβε τα καθήκοντά του, σε 17 σήμερα. Ο Modi βρίσκεται πλέον σε εντυπωσιακή απόσταση από την επίτευξη του δηλωμένου στόχου του: Μια Ινδία απαλλαγμένη από την ανοιχτή αποχέτευση στην επέτειο των 150 χρόνων από την γέννηση του Mahatma Gandhi στις 2 Οκτωβρίου 2019.
ΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Όταν ο Modi ήρθε στην εξουσία, η δυναμική των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων είχε χαθεί και είχε γίνει λίγη πρόοδος στα προηγούμενα πέντε χρόνια. Κατά την διάρκεια της θητείας του, σημειώθηκε ουσιαστική πρόοδος σε μεγάλο αριθμό τομέων. Αν και ο πλήρης κατάλογος είναι πολύ μεγάλος για να καλυφθεί πλήρως, αξίζει να σημειωθούν ορισμένες βασικές μεταρρυθμίσεις: Η απελευθέρωση των τιμών βενζίνης και ντίζελ, το άνοιγμα στις άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ), η μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας, η μετάβαση στην Άμεση Μεταβίβαση Παροχών (Direct Benefit Transfers, DBT), ο Φόρος Αγαθών και Υπηρεσιών (GST) και ο Κώδικας Αφερεγγυότητας και Πτώχευσης (IBC).
Υπό τον Modi, η Ινδία έχει απελευθερώσει τις τιμές βενζίνης και ντίζελ. Για πολύ καιρό, οι κρατικές επιδοτήσεις κρατούσαν χαμηλά τις τιμές που πλήρωναν οι καταναλωτές, ενθαρρύνοντας έτσι την σπάταλη στην κατανάλωση των προϊόντων και την αύξηση του δημοσιονομικού ελλείμματος. Αυτές οι επιδοτήσεις έχουν πλέον εξαλειφθεί πλήρως. Κατά την πρόσφατη άνοδο των τιμών αργού, η οποία οδήγησε σε μεγάλες αυξήσεις στις τιμές λιανικής πώλησης βενζίνης και ντίζελ, εντάθηκαν και οι φωνές από σχεδόν όλες τις πλευρές για να μειωθούν οι τιμές, αλλά η κυβέρνηση απέφυγε την αποκατάσταση των επιδοτήσεων. Κατά την τελευταία τετραετία, η επιδότηση για το υγραέριο (LPG) που χρησιμοποιείται στη μαγειρική, έχει επίσης μειωθεί σημαντικά
Ο Ινδός πρωθυπουργός Narendra Modi μιλά κατά την διάρκεια των εγκαινίων των έργων υδροηλεκτρικής ενέργειας και υποδομών στην πολιτεία Τζαμού και Κασμίρ, τον Μάιο του 2018. MUKESH GUPTA / REUTERS
Ο Modi άνοιξε επίσης την Ινδία σε υψηλότερα επίπεδα άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ). Την εποχή που ανέλαβε το αξίωμα, οι ξένοι επενδυτές θεώρησαν την χαλάρωση του ανώτατου ορίου των άμεσων ξένων επενδύσεων στην ασφαλιστική αγορά από το 26% στο 49% ως δοκιμασία για την αποφασιστικότητά του να επαναφέρει την Ινδία στην πορεία των μεταρρυθμίσεων. Η κυβέρνηση Modi όχι μόνο κατάφερε αυτή τη μεταρρύθμιση αλλά έχει προχωρήσει περαιτέρω ανοίγοντας τον τομέα της άμυνας στις ΑΞΕ. Έχει επίσης επιτρέψει 100% άμεσες ξένες επενδύσεις στην εμπορία προϊόντων διατροφής που παράγονται στην Ινδία˙ στις δραστηριότητες υψηλής τεχνολογίας και έντασης κεφαλαίου στους σιδηροδρόμους˙ στην κατασκευή ιατρικών συσκευών˙ και στην αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου. Το τελευταίο από αυτά οδήγησε στην είσοδο της Amazon και της Walmart στον χώρο ηλεκτρονικού εμπορίου της Ινδίας. Η συνολική ροή άμεσων ξένων επενδύσεων, η οποία ήταν κατά μέσο όρο 35 δισεκατομμύρια δολάρια κατά την διάρκεια των δύο τελευταίων οικονομικών ετών της εξερχόμενης κυβέρνησης, αυξήθηκε σε 60 δισεκατομμύρια δολάρια στην χρήση που έληξε τον Μάρτιο του 2017 και στα 48 δισεκατομμύρια δολάρια κατά την εννιάμηνη περίοδο Απριλίου-Δεκεμβρίου 2017.
Σύμφωνα με έναν από τους εργατικούς νόμους, μια επιχείρηση μεταποίησης με 100 ή περισσότερους εργαζομένους δεν μπορεί να απολύσει τους εργαζόμενους για οποιονδήποτε λόγο χωρίς την άδεια της αρμόδιας ρυθμιστικής Αρχής, η οποία σχεδόν ποτέ δεν χορηγείται στην πράξη. Κατά συνέπεια, οι επιχειρήσεις στην Ινδία έτειναν να παραμένουν μικρές, ιδίως σε τομείς έντασης εργασίας, όπου τα περιθώρια ανά εργαζόμενο είναι μικρά. Για να μειώσει αυτό το πρόβλημα, η κυβέρνηση έχει πλέον εισαγάγει την απασχόληση ορισμένου χρόνου σε όλους τους τομείς, με βάση την οποία οι επιχειρήσεις θα μπορούν να προσλαμβάνουν εργαζόμενους για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, μετά από το οποίο [οι εργαζόμενοι] δεν θα έχουν καμία αξίωση για παραμονή [στην εργασία τους]. Αυτό θα δώσει στις επιχειρήσεις μεγαλύτερη ευελιξία στις προσλήψεις από ό, τι στο παρελθόν.
Προκειμένου να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της κατανομής των παροχών στο πλαίσιο των κοινωνικών προγραμμάτων και να περιοριστούν οι σπατάλες, οι απάτες και η κατάχρηση, η κυβέρνηση διοχετεύει ολοένα και περισσότερο τις παροχές της μέσω του μηχανισμού Άμεσης Μεταβίβασης Παροχών (Direct Benefit Transfer, DBT), ο οποίος απαιτεί από τους δικαιούχους να παρουσιάζουν τις βιομετρικές τους ταυτότητες Aadhaar. Ένας μεγάλος αριθμός παροχών, όπως είναι οι επιχορηγήσεις στις φιάλες αερίου για μαγειρική, η πώληση σιτηρών σε επιδοτούμενες τιμές και η καταβολή μισθών για απασχόληση στο πλαίσιο του Εθνικού Νόμου για την Εγγύηση της Αγροτικής Απασχόλησης, υλοποιούνται τώρα μέσω του μηχανισμού DBT. Αυτό επέτρεψε την εξάλειψη δεκάδων εκατομμυρίων δικαιούχων-φαντάσματα. Οι εξοικονομήσεις που οφείλονται στον μηχανισμό DBT υπερβαίνουν σωρευτικά τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο Φόρος Αγαθών και Υπηρεσιών (GST), εν τω μεταξύ, ήταν μια μεταρρύθμιση στα σκαριά για πάνω από μια δεκαετία. Η κυβέρνηση ολοκλήρωσε με επιτυχία αυτήν την πολύπλοκη μεταρρύθμιση, απαιτώντας συναίνεση από 29 κρατίδια, μια συνταγματική τροποποίηση και πολλαπλές νομοθεσίες. Παρόλο που η μεταρρύθμιση έχει επικριθεί για την διατήρηση έως και τεσσάρων διαφορετικών φορολογικών συντελεστών και για κακή εφαρμογή, το κύριο όφελος της είναι η αντικατάσταση πολλών έμμεσων φόρων σε κεντρικό επίπεδο και σε επίπεδο κρατιδίων από έναν ενιαίο φόρο για κάθε προϊόν σε εθνικό επίπεδο. Ήδη, μια μεγάλη εταιρεία logistics, η Rivigo, αναφέρει ότι με τον GST που οδήγησε στην κατάργηση των σημείων ελέγχου στα κρατικά σύνορα, ο χρόνος ταξιδιού για τα φορτηγά στους αυτοκινητόδρομους έχει μειωθεί κατά μέσο όρο κατά 15%.
Παρότι πέρασαν σχεδόν 70 χρόνια από την ανεξαρτησία, η Ινδία εξακολουθούσε να στερείται αποτελεσματικού νόμου περί πτώχευσης, όταν ο Modi ανέλαβε την εξουσία, αφήνοντας τους πιστωτές, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών, στο έλεος των δανειοληπτών. Οι μεγάλοι δανειολήπτες εκμεταλλεύονταν παραδοσιακά αυτή την κατάσταση υποχρεώνοντας τους δανειστές να επαναδιαπραγματευτούν τους όρους των δανείων. Υπήρξαν επίσης επαναλαμβανόμενα επεισόδια μεγάλης συσσώρευσης μη αποδοτικών περιουσιακών στοιχείων (non-performing assets, NPA) από τις τράπεζες, απαιτώντας από την κυβέρνηση να ανακεφαλαιοποιεί τις τράπεζες χρησιμοποιώντας τα χρήματα των φορολογουμένων. Επιτέλους, τον Μάιο του 2016, η κυβέρνηση έθεσε σε εφαρμογή τον Κώδικα Αφερεγγυότητας και Πτώχευσης (IBC), ο οποίος εισάγει μια χρονομεριστική διαδικασία πτώχευσης σε περίπτωση αθέτησης [της πληρωμής χρέους]. Η Κεντρική Τράπεζα της Ινδίας εφαρμόζει τώρα επιτυχώς αυτόν τον νόμο για την συστηματική εκκαθάριση των υφιστάμενων NPA. Χρησιμοποιώντας τον Κώδικα IBC, έχει επίσης θεσπίσει αυστηρούς κανόνες για την εξόφληση των δανείων, περιορίζοντας έτσι το περιθώριο για τις τράπεζες να συσσωρεύουν μεγάλο όγκο μη αποδοτικών περιουσιακών στοιχείων (NPA) στο μέλλον.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΙΝΔΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Παρ’ όλα τα οικονομικά επιτεύγματα της κυβέρνησης Modi, υπάρχει ένας σημαντικός τομέας στον οποίο υπολείπεται: Το διεθνές εμπόριο. Μια διαδικασία συντονισμένης μείωσης των εμπορικών φραγμών που άρχισε το 1991 είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι ανώτατοι βιομηχανικοί δασμοί (με ορισμένες εξαιρέσεις όπως τα κλωστοϋφαντουργικά, τα ενδύματα και τα αυτοκίνητα) από το 355% στο 10% έως το 2007. Ο μέσος βιομηχανικός δασμός μειώθηκε αντίστοιχα από 113% στο 12%. Αλλά πρόσφατα, η κυβέρνηση επέστρεψε στην αναξιόπιστη πολιτική της εκβιομηχάνισης μέσω της υποκατάστασης των εισαγωγών, η οποία προωθεί την εκβιομηχάνιση αντικαθιστώντας τις εισαγωγές με εγχώρια παραγωγή και αυξάνοντας τους δασμούς σε έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων.
Επί του παρόντος, το 45% περίπου του εργατικού δυναμικού της Ινδίας παραμένει στην γεωργία [3], η οποία παράγει μόλις το 15% του ΑΕΠ. Ο οικονομικός μετασχηματισμός απαιτεί την δημιουργία καλώς αμειβόμενων θέσεων απασχόλησης στην βιομηχανία και τις υπηρεσίες, έτσι ώστε ένα σημαντικό ποσοστό του σημερινού αγροτικού εργατικού δυναμικού να μπορεί να μεταναστεύσει από την σημερινή χαμηλής παραγωγικότητας απασχόλησή του. Για να πραγματοποιηθεί ταχέως αυτή η μετανάστευση, η Ινδία πρέπει να επιτύχει ουσιαστική επέκταση του μεριδίου της στις παγκόσμιες εξαγωγές, ιδίως στα προϊόντα υψηλής έντασης εργατικού δυναμικού. Καθώς η Κίνα αποσύρεται από αυτά τα προϊόντα λόγω των υψηλών μισθών της, αυτό είναι μια εφικτή πρόταση, αλλά μόνο εάν οι πολιτικές της Ινδίας ευνοήσουν τον εξωτερικό προσανατολισμό έναντι της εσωστρεφούς πολιτικής της υποκατάστασης των εισαγωγών.
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, η κυβέρνηση Modi έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο στη μεταρρύθμιση της οικονομίας για να επιτύχει μεγαλύτερη ανάπτυξη και ευημερία. Παρόλο που πολλές από τις πολιτικές της έχουν ήδη σημειώσει αξιοσημείωτη επίδραση, οι περισσότερες θα αποδώσουν τον πλήρη αντίκτυπο τους μόνο μακροπρόθεσμα, οπότε αν η επόμενη κυβέρνηση δεν αποδειχθεί λαϊκιστική, οι προοπτικές περαιτέρω επιτάχυνσης της ανάπτυξης και της ευημερίας είναι εξαιρετικές.
Στα αγγλικά:
Σύνδεσμοι:
Arvind Panagariya
Ο ARVIND PANAGARIYA είναι καθηγητής Οικονομικών και Ινδικής Πολιτικής Οικονομίας στην έδρα Jagdish N. Bhagwati στην Σχολή Διεθνών και Δημόσιων Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Columbia. Από τον Ιανουάριο του 2015 έως τον Αύγουστο του 2017, υπηρέτησε σε ανώτερο οικονομικό ρόλο στην κυβέρνηση της Ινδίας ως ιδρυτικός αντιπρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος για τον Μετασχηματισμό της Ινδίας ή NITI Aayog.
27/06/2018
ΣXETIKA KEIMENA
1.
Ο Mondi έδωσε στους Ινδούς ελευθερία.
Ο Mondi έδωσε στους Ινδούς ελευθερία.
Όχι όμως και τροφή.
Ο πρωθυπουργός Narendra Modi έδωσε στους Ινδούς οικονομική ελευθερία. Τους έδωσε μια ισχυρή οικονομία. Θα πρέπει όμως να τους δώσει και φαγητό. Για αυτό οι Ινδοί δεν περνάνε τόσο καλά με την κυβέρνηση Modi σε σχέση με προηγούμενες κυβερνήσεις της χώρας. Αυτό προκύπτει με βάση πρόσφατη έρευνα της Gallup σύμφωνα με την οποία υπάρχει αποσύνδεση μεταξύ της οικονομίας του Mondi από τη μια και του πώς αισθάνονται οι Ινδοί για τη ζωή τους από την άλλη.
Για πολλά χρόνια, η οικονομία της Ινδίας υπέφερε από την κληρονομία του ημισοβιετικού μοντέλου των παλιών ημερών. Τότε, που οι περισσότερες τοπικές αγορές βρίσκονταν υπό τον έλεγχο των τιμών και εκτός της σφαίρας των ξένων επενδυτών. Τότε που οι Ινδοί επιχειρηματίες βρίσκονταν αντιμέτωποι με πολλούς κανόνες και ρυθμίσεις κατά τη δημιουργία και λειτουργία των επιχειρήσεών τους.
Εκείνη την περίοδο η οικονομία της Ινδίας βρισκόταν σχεδόν στον πάτο της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας, σχεδόν κοντά στο Πακιστάν και στο Μπανγκλαντές.
Οι πολιτικές του Modi βοήθησαν την Ινδία να αφήσει τις παλιές μέρες πίσω. Περιόρισε τους ελέγχους στις ξένες επενδύσεις, μείωσε τους φόρους στις εισαγωγές – εξαγωγές και απομάκρυνε τους ελέγχους στις τιμές. Παράλληλα, περιόρισε τα βήματα για την έναρξη λειτουργίας ή το κλείσιμο επιχειρήσεων, αλλά και για την απόκτηση κατασκευαστικών αδειών ή για την απόκτηση ηλεκτρικής ενέργειας.
Σήμερα, η οικονομία της Ινδίας είναι πιο ανταγωνιστική από ποτέ. Σύμφωνα με το World Economic Forum η Ινδία βρίσκεται στην 40η θέση στην παγκόσμια κατάταξη της ανταγωνιστικότητας ανάμεσα σε 137 χώρες, ενώ πριν 3 χρόνια βρισκόταν στην 71η θέση. Επίσης, η Παγκόσμια Τράπεζα κατατάσσει την οικονομία της Ινδίας στην 100η θέση αναφορικά με "την ευκολία του επιχειρείν" από την θέση 130 που βρισκόταν το 2016.
Για αυτό και ο Modi σύμφωνα με τη δημοσκόπηση της Gallup απολαμβάνει ποσοστό αποδοχής 80%. Επιπλέον, με τον Modi το 86% των Ινδών αισθάνεται πιο ελεύθερο –το υψηλότερο ποσοστό σε βάθος δεκαετίας.
Ενώ όμως η οικονομία του Modi αναπτύσσεται, οι Ινδοί δυσκολεύονται ακόμη και να αγοράσουν τρόφιμα, κυρίως στις αγροτικές περιοχές. "Στις αρχές του 2015, οι Ινδοί αγρότες άρχισαν να διαπιστώνουν δυσκολίες στην αγορά φαγητού" σημειώνει η έρευνα της Gallup. "Την ίδια χρονιά περισσότεροι από ένας στους τέσσερις Ινδούς αγρότες (28%) δήλωναν πως δεν είχαν αρκετά χρήματα να αγοράσουν φαγητό κάποια στιγμή μέσα στο έτος (σε σχέση με 18% του αστικού πληθυσμού). Και κάθε χρόνο από τότε καταγράφεται αυξητική τάση, με το 41% των αγροτών και το 26% των κατοίκων της πόλης να κάνουν λόγο για δυσκολία στην αγορά φαγητού το 2017".
Στην αναπτυσσόμενη οικονομία του Modi τα παιδιά είναι πιο πεινασμένα από τα παιδιά της Βόρειας Κορέας του Kim Jong-un. Κι αυτό με βάση τον Παγκόσμιο Δείκτη Πείνας. Η Ινδία βρίσκεται στην 100η θέση μεταξύ 119 χωρών. Βρίσκεται επτά μόλις θέσεις κάτω από τη Βόρεια Κορέα. Ο δείκτης περιλαμβάνει τέσσερα στοιχεία: υποσιτισμό, παιδική θνησιμότητα, παιδική δυστροφία και διακοπή της ανάπτυξης των παιδιών. Η έρευνα καταγράφει μια "ανησυχητική πραγματικότητα στα επίμονα υψηλά ποσοστά υποσιτισμένων παιδιών" στην Ινδία.
Για αυτούς τους λόγους οι Ινδοί βιώνουν χειρότερη ζωή υπό τον Modi από ό,τι με προηγούμενες κυβερνήσεις. Μόλις το 3% των Ινδών θεωρούν ότι ευημερούσαν το 2017, έναντι 14% που ήταν το 2014.
6/7/2018
ΠΗΓΗ:Why India and Pakistan hate each other
2.
Γιατί είναι δύσκολη η ειρήνη μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν
που προωθεί η Κίνα.
Η Κίνα θέλει να συμβάλει στην εξομάλυνση των ταραχωδών σχέσεων μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν. Και έχει σχέδιο για να το πετύχει αυτό.
Τον περσινό Ιούνιο, το Πεκίνο άνοιξε τον δρόμο προκειμένου οι δύο χώρες να ενταχθούν στον SCO, τον Οργανισμό Συνεργασίας της Σαγκάης, που ιδρύθηκε από την Κίνα, τη Ρωσία και άλλες χώρες της Κεντρικής Ασίας.
Φέτος, το Πεκίνο θέλει στρατιωτικό προσωπικό των δύο χωρών να συμμετάσχει σε αντιτρομοκρατικές ασκήσεις υπό την ονομασία "Αποστολή Ειρήνης 2018".
Ποιος είναι ο λόγος αυτής της παρέμβασης του Πεκίνου; Η άμβλυνση των διαφορών μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις στενής οικονομικής συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών, όπως συνέβη με την εξομάλυνση των σινοαμερικανικών σχέσεων τη δεκαετία του '70.
Υπάρχουν, όμως, και μερικοί ανεπίσημοι λόγοι.
Ένας από αυτούς είναι ότι, μετά την ειρήνη Ινδίας και Πακιστάν, θα ολοκληρωθεί η οικονομική συνεργασία Κίνας-Πακιστάν, ή αλλιώς ο Οικονομικός Διάδρομος CPEC. Γι' αυτό και το Πεκίνο έχει επενδύσει 46 δισ. δολ. σε αυτό το πρότζεκτ που θα συνδέει τη δυτική Κίνα με τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι αυτός ο διάδρομος περνά από εδάφη του Πακιστάν τα οποία διεκδικεί και η Ινδία...
Ένας έτερος λόγος της παρέμβασης του Πεκίνου είναι πως θέλει μια νέα αγορά για τα κινεζικά προϊόντα. Ειδικά τώρα που οι σχέσεις Κίνας-ΗΠΑ έχουν επιδεινωθεί.
Αλλά αυτές οι προσπάθειες δεν θα έχουν αποτέλεσμα για συγκεκριμένους λόγους. Πρώτον, οι δύο χώρες έχουν διαφορετική αντίληψη του τι σημαίνει "τρομοκρατία". Δεύτερον, μέχρι στιγμής, η Κίνα έχει κάνει πολύ λίγα πράγματα για να ικανοποιήσει την Ινδία. Το αντίθετο, μάλιστα, αφού το Πεκίνο έχει εμποδίσει την είσοδο της Ινδίας στην NSG (Nuclear Supplier Group). Τρίτον, η συμπόρευση της Ινδίας με τις ΗΠΑ στη διαμάχη της Νότιας Σινικής Θάλασσας.
Το συμπέρασμα: Το Πεκίνο έχει πολύ δρόμο μπροστά του ακόμη για να φέρει στο ίδιο τραπέζι την Ινδία και το Πακιστάν και να εξομαλύνει τη μεταξύ τους ένταση.
Του Panos Mourdoukoutas
http://www.capital.gr/forbes/3300799/
giati-einai-duskoli-i-eirini-metaxu-indias-kai-pakistan-pou-proothei-i-kina
23/6/2018
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
India
ΠΗΓΗ:Why India and Pakistan hate each other
2.
Γιατί είναι δύσκολη η ειρήνη μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν
που προωθεί η Κίνα.
Η Κίνα θέλει να συμβάλει στην εξομάλυνση των ταραχωδών σχέσεων μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν. Και έχει σχέδιο για να το πετύχει αυτό.
Τον περσινό Ιούνιο, το Πεκίνο άνοιξε τον δρόμο προκειμένου οι δύο χώρες να ενταχθούν στον SCO, τον Οργανισμό Συνεργασίας της Σαγκάης, που ιδρύθηκε από την Κίνα, τη Ρωσία και άλλες χώρες της Κεντρικής Ασίας.
Φέτος, το Πεκίνο θέλει στρατιωτικό προσωπικό των δύο χωρών να συμμετάσχει σε αντιτρομοκρατικές ασκήσεις υπό την ονομασία "Αποστολή Ειρήνης 2018".
Ποιος είναι ο λόγος αυτής της παρέμβασης του Πεκίνου; Η άμβλυνση των διαφορών μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις στενής οικονομικής συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών, όπως συνέβη με την εξομάλυνση των σινοαμερικανικών σχέσεων τη δεκαετία του '70.
Υπάρχουν, όμως, και μερικοί ανεπίσημοι λόγοι.
Ένας από αυτούς είναι ότι, μετά την ειρήνη Ινδίας και Πακιστάν, θα ολοκληρωθεί η οικονομική συνεργασία Κίνας-Πακιστάν, ή αλλιώς ο Οικονομικός Διάδρομος CPEC. Γι' αυτό και το Πεκίνο έχει επενδύσει 46 δισ. δολ. σε αυτό το πρότζεκτ που θα συνδέει τη δυτική Κίνα με τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι αυτός ο διάδρομος περνά από εδάφη του Πακιστάν τα οποία διεκδικεί και η Ινδία...
Ένας έτερος λόγος της παρέμβασης του Πεκίνου είναι πως θέλει μια νέα αγορά για τα κινεζικά προϊόντα. Ειδικά τώρα που οι σχέσεις Κίνας-ΗΠΑ έχουν επιδεινωθεί.
Αλλά αυτές οι προσπάθειες δεν θα έχουν αποτέλεσμα για συγκεκριμένους λόγους. Πρώτον, οι δύο χώρες έχουν διαφορετική αντίληψη του τι σημαίνει "τρομοκρατία". Δεύτερον, μέχρι στιγμής, η Κίνα έχει κάνει πολύ λίγα πράγματα για να ικανοποιήσει την Ινδία. Το αντίθετο, μάλιστα, αφού το Πεκίνο έχει εμποδίσει την είσοδο της Ινδίας στην NSG (Nuclear Supplier Group). Τρίτον, η συμπόρευση της Ινδίας με τις ΗΠΑ στη διαμάχη της Νότιας Σινικής Θάλασσας.
Το συμπέρασμα: Το Πεκίνο έχει πολύ δρόμο μπροστά του ακόμη για να φέρει στο ίδιο τραπέζι την Ινδία και το Πακιστάν και να εξομαλύνει τη μεταξύ τους ένταση.
Του Panos Mourdoukoutas
http://www.capital.gr/forbes/3300799/
giati-einai-duskoli-i-eirini-metaxu-indias-kai-pakistan-pou-proothei-i-kina
23/6/2018
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
India
Οι απόψεις,που δημοσιεύονται στα εκάστοτε-χάριν ενημέρωσης και προβληματισμού-αναρτώμενα άρθρα (ή κάθε είδους κείμενα) του ιστολογίου μου, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τους αρθρογράφους που επώνυμα τις διατυπώνουν. Οι ''υπογραμμίσεις'' -χρώμα,μέγεθος γραμματοσειράς και οι εικονογραφήσεις-με εικόνες από το World Wide Web-στις αναρτήσεις γίνονται με ευθύνη του blogger.
Στο αρχικό πρωτότυπο κείμενο παραπέμπεστε μέσω των επισυναπτόμενων ενεργών συνδέσμων.