Οι ευρωεκλογές, το ΔΝΤ και η μεταμνημονιακή διαπραγμάτευση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:  
 (1) Η «αλήθεια έξω από τα μνημόνια μάλλον θα είναι πικρή» για την Ελλάδα – Επιστρέφει σε επιτόκια αγοράς… με ενισχυμένη εποπτεία.
(2.1) Ανησυχία της ΕΚΤ για την στάση των αγορών προς την Ελλάδα – Πιθανόν να μετατεθεί η έκδοση ομολόγου μετά τον Σεπτέμβριο.
(2.2) Στο έλεος των διεθνών πιέσεων τα ελληνικά ομόλογα, νέα επιδείνωση.
(3 ) Economist: Η Ελλάδα βγαίνει από τα μνημόνια,
 αλλά η Οδύσσεια συνεχίζεται - Σε ομηρία η κυβέρνηση.
 (4) Ποντάρουν στις κατασχέσεις για να αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα 
και να πιάσουν το φετινό πλεόνασμα.



Οι ευρωεκλογές, το ΔΝΤ
 και η μεταμνημονιακή διαπραγμάτευση.

Η τραγωδία στο Μάτι δεν ανατρέπει μόνο κάθε πολιτικό σχεδιασμό της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, αλλά θέτει νέες προτεραιότητες στη χώρα στο κοινωνικό, στο αναπτυξιακό και εξ ανάγκης στο δημοσιονομικό επίπεδο. Η ανάγκη για ριζοσπαστική αναδιοργάνωση των υπαρκτών κρατικών και αυτοδιοικητικών δομών και η συγκρότηση νέων, όχι μόνο για την πολιτική προστασία, αλλά για την ανασυγκρότηση του ίδιου του κράτους με όρους 21ου αιώνα, είναι πλέον επιτακτική.

Το γκρέμισμα των στρεβλώσεων, της γραφειοκρατίας και της απάτης που ενδέχεται να ξεκίνησε ήδη, είναι βεβαίως κρίσιμη προϋπόθεση, αλλά όχι και αναγκαία συνθήκη. Οι μεν κυβερνητικοί με την ογκώδη άγνοια που διαθέτουν και με την κομματική αλαζονεία που διακρίνει τα κόμματα που αποκτούν ανέλπιστα εξουσία για πρώτη φορά, έχουν τώρα την ευκαιρία να ανοίξουν ουσιαστικά και όχι υποκριτικά τα παιγνίδι των προσώπων, ζητώντας στήριξη ακόμη και από την αντιπολίτευση. Οι δε της αντιπολίτευσης μπορούν να υπερβούν τις καταστροφικές ενοχές δεκαετιών στηρίζοντας ριζοσπαστικές αλλαγές.

Εδώ υπάρχει μια πολιτική ευκαιρία, τόσο για την κυβέρνηση, όσο και για την αντιπολίτευση για συναίνεση και συνεργασία. Η μεν κυβέρνηση θα χρειαστεί να εξαντλήσει τον χρόνο που της δίνει το Σύνταγμα, έτσι ώστε να απομακρυνθεί από την κεκαυμένη ζώνη της τραγωδίας στο Μάτι και να ξετυλίξει τις όποιες φιλολαϊκές πολιτικές μπορεί να εφαρμόσει το 2019. Η δε αντιπολίτευση να απαλλαγεί σταδιακά από τον υστερικό και καταγγελτικό της λόγο, αναδεικνύοντας τους προγραμματικούς της σχεδιασμούς με πιο ευκρινή και στέρεο τρόπο.

Εν όψει των ευρωεκλογών

Κυβέρνηση και αντιπολίτευση θα έχουν και ένα άλλο κοινό εθνικό πρόβλημα, τις ευρωεκλογές. Και ίσως για πρώτη φορά από την ένταξη της χώρας στην πάλαι ποτέ ΕΟΚ, οι ευρωεκλογές έχουν μείζον εθνικό ενδιαφέρον, καθώς οι αναλυτές διαβλέπουν δραματική άνοδο των ευρωσκεπτικιστών και των ακροδεξιών κομμάτων. Μία τέτοια εξέλιξη, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι σε πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις συμμετέχουν ακροδεξιά κόμματα, οι πιέσεις για την συγκρότηση μιας ευρωσκεπτικιστικής Κομισιόν θα ενταθούν (European Interest).

Ως γνωστόν, τα μέλη της νέας Κομισιόν που θα εισηγηθούν οι κυβερνήσεις τον Ιούνιο του 2019, θα περάσουν από ακροάσεις στο Ευρωκοινοβούλιο, το οποίο έχει καθοριστικό ρόλο. Συνεπώς, εάν ανατραπεί η τρέχουσα συμμαχία του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (EPP), της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D) και της Συμμαχίας Φιλελεύθερων και Δημοκρατών (ALDE) τότε θα έχουμε πρόβλημα.

Με μια Κομισιόν που ενδεχομένως να περιλαμβάνει και ορισμένα ευρωσκεπτικιστικά μέλη και ένα Ευρωκοινοβούλιο με ανεβασμένη τη δύναμη των ακροδεξιών, η ελληνική εθνική ατζέντα για ευελιξία στις μεταμνημονιακές υποχρεώσεις και στον τριμηνιαίο έλεγχο των δημοσιονομικών και των μεταρρυθμίσεων θα συναντήσει ισχυρές αντιστάσεις, είτε ευθέως, είτε μέσω του Μεταναστευτικού.

Η κόντρα Κομισιόν και ΔΝΤ

Η σημασία του πνεύματος και της φιλικότητας της Κομισιόν έναντι της Ελλάδας φάνηκε και με τον σχολιασμό της έκθεσης του ΔΝΤ για το ελληνικό χρέος εκ μέρους της. Η έκθεση του ΔΝΤ θεωρεί ότι μεσοπρόθεσμα μέχρι το 2035 το χρέος είναι βιώσιμο, και επισημαίνει πως θα αρχίσει να αυξάνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ από το 2038, οπότε «θα χρειαστεί πρόσθετη ανακούφιση για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους».

Αυτό είναι μεν αναγνωρισμένο από όλους, αλλά το ΔΝΤ απαιτεί προσήλωση στις συμφωνημένες μεταρρυθμίσεις, αποκλείοντας το ενδεχόμενο αναστροφής της περικοπής των συντάξεων και της μείωσης του αφορολόγητου. Το Ταμείο κάνει μεν λόγο για επιστροφή της Ελλάδας στην ανάπτυξη (2% το 2018 και το 2,4% το 2019), χαμηλώνει όμως τον πήχη και διατυπώνει τις επιφυλάξεις του για τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα.

Η Κομισιόν σχολίασε πως οι προβλέψεις του ΔΝΤ για την Ελλάδα «ήταν πάντα απαισιόδοξες», ότι «η ελάφρυνση χρέους για την Ελλάδα είναι επαρκής» και ότι «θα το ξαναδούμε το 2032». Το ΔΝΤ χαιρέτησε την απόφαση των Ευρωπαίων εταίρων να παρέχουν επιπλέον ανακούφιση στην Ελλάδα, αλλά θεωρεί ότι είναι κρίσιμο όποια επιπλέον ελάφρυνση να βασίζεται σε ρεαλιστικές υποθέσεις, ειδικά σε σχέση με τη δυνατότητα της χώρας να διατηρήσει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Είναι σαφές πως υπό την προεδρία Γιουνκέρ η Ελλάδα μπορεί να τυγχάνει έμπρακτης κατανόησης, κάτι που δεν ξέρουμε εάν θα ισχύει και μετά τις ευρωεκλογές.

Η μεταμνημονιακή διαπραγμάτευση

Δεν είναι τυχαίο που η Süddeutsche Zeitung σε εκτενές άρθρο της με αφορμή την επικείμενη ολοκλήρωση του 3ου προγράμματος εκφράζει έντονες αμφιβολίες για τη δυνατότητα της χώρας να προχωρήσει μόνη της, αφού «η ανάλυση της Κομισιόν καταδεικνύει πόσο γρήγορα μπορεί να καταρρεύσει ο ελληνικός χάρτινος πύργος. Σύμφωνα με αυτή, ένα μειωμένο κατά 0,7% πλεόνασμα με παράλληλη μείωση των ρυθμών ανάπτυξης κατά 0,2% και ελαφρά αύξηση του κόστους αναχρηματοδότησης, δεν θα οδηγούσε σε μείωση, αλλά σε αύξηση του χρέους σε πάνω από 230% επί του ΑΕΠ. Το ότι το ΔΝΤ δεν θέλει να είναι συνυπεύθυνο για έναν τόσο εξειδικευμένο υπολογισμό που δεν επιτρέπει περιθώρια απόκλισης […] είναι απολύτως κατανοητό».

Ειδικότερα, το ΔΝΤ στην έκθεσή του καταγράφει τους κινδύνους που εμπεριέχει το χρέος:
  1. Μια αύξηση των επιτοκίων δανεισμού κατά 90 μονάδες βάσης υψηλότερα της πρόβλεψης θα οδηγήσει σε αύξηση του δείκτη χρέους κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από τη βασική πρόβλεψη ως το 2023.
  2. Μείωση της μέσης ανάπτυξης κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες θα διατηρήσει πτωτική την τροχιά του χρέους, αλλά αυτό θα είναι 17% υψηλότερο το 2023 απ’ ότι προβλέπει το βασικό σενάριο.
  3. Απόκλιση από τους στόχους πλεονασμάτων κατά το ήμισυ θα αυξήσει το χρέος κατά 16%.
  4. Η δυναμική χρέους θα χειροτερέψει μέσα από ένα συνδυασμό των παραπάνω σοκ και θα το οδηγήσει στο 198% του ΑΕΠ το 2023, είκοσι μονάδες πάνω απ’ όσο προβλέπει το βασικό σενάριο.
Φορολογική ελάφρυνση

Ο εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Ταμείο κ. Ψαλιδόπουλος, σε μακροσκελή επιστολή του προς το ΔΣ του ΔΝΤ επισημαίνει μεταξύ άλλων πως στην τελευταία τριετία έχουν γίνει 450 διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις σε όλους σχεδόν τους τομείς της οικονομικής και ότι οι αρχές της Ελλάδας αναγνωρίζουν την ανάγκη για συνετή δημοσιονομική διαχείριση, δεν συμμερίζονται όμως ότι οι δημοκρατικές διαδικασίες πρέπει να θεωρούνται παράγοντας κινδύνου.

Από την διπλωματία των εκθέσεων και των δηλώσεων των ξένων οργανισμών αλλά και από την πραγματικότητα που επιτάσσει τον διπλασιασμό των ρυθμών ανάπτυξης από τους προβλεπόμενους για να αποφευχθεί μια κοινωνική καταστροφή, η ελληνική πλευρά θα χρειαστεί κάποια στιγμή μέσα στην 4ετία 2019-2022 να υποβάλει ένα σχέδιο επαναδιαπραγμάτευσης τόσο των δημοσιονομικών στόχων, δηλαδή τα πλεονάσματα και τη φορολογία.

Είναι ξεκάθαρο πως προϋπόθεση για την ανασυγκρότηση της εσωτερικής αγοράς που κι αυτή είναι προϋπόθεση για τις άμεσες επενδύσεις ώστε να επιταχυνθεί η ανάπτυξη, είναι η δραστική φορολογική ελάφρυνση των εργαζόμενων, των συνταξιούχων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η επαναδιαπραγμάτευση μπορεί να είναι επιτυχής εφόσον κατατεθεί ένα σχέδιο δυναμικών και κοστολογημένων δομικών αλλαγών που θα υπηρετεί ένα φιλόδοξο σχέδιο πολυδιάστατης ανάπτυξης.

Μάκης Ανδρονόπουλος 

Ο Μάκης Ανδρονόπουλος είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας. Διετέλεσε διευθυντής σύνταξης στη “Ναυτεμπορική”, στον “Κόσμο του Επενδυτή”, στην “Απογευματινή της Κυριακής” και αρχισυντάκτης στο “Κέρδος”. Εργάστηκε ως οικονομικός συντάκτης στην “Καθημερινή”, το “Έθνος”, το “Ποντίκι” και παρουσίασε οικονομικές εκπομπές στα κανάλια ΜΕGA, TEMPO, SevenX. Εργάστηκε, επίσης, στο χώρο της πολιτικής επικοινωνίας. Έχει γράψει τα βιβλία “Η Ελλάδα στο ντιβάνι - Διεργασίες ανατροπής γύρω από την ιστορία, τη γλώσσα και τα κοινωνικά στερεότυπα” (εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2011), “Το γερμανικό σύνδρομο - Η Ελλάδα και η Ευρώπη απέναντι στη γερμανική ιδιαιτερότητα” (εκδόσεις Ταξιδευτής, 2013) και έχει μεταφράσει το φουτουριστικό μυθιστόρημα του Τσέχου συγγραφέα Γιαν Βάις “Το σπίτι με τα χίλια πατώματα” (εκδόσεις Οδυσσέας, 1982).

 https://slpress.gr/oikonomia/
oi-eyroekloges-to-dnt-kai-i-metamnimoniaki-diapragmateysi/
4/8/2018 


          ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ           



1.
 Η «αλήθεια έξω από τα μνημόνια μάλλον θα είναι πικρή» για την Ελλάδα – Επιστρέφει σε επιτόκια αγοράς… με ενισχυμένη εποπτεία.

«Επιτυχία» η έξοδος της Ελλάδας από τα Μνημόνια

Μόλις δύο εβδομάδες χωρίζουν την Ελλάδα από την "ηρωική" (;) έξοδό της από μια πολυετή περίοδο Μνημονίων και εξωτερικής βοήθειας, για την αποτελεσματικότητα της οποίας έχουν χυθεί τόνοι μελάνης. Η ελληνική κυβέρνηση πανηγυρίζει, αλλά ουδείς ακόμη γνωρίζει πως θα είναι η μεταμνημονιακή εποχή μιας χώρας που όπως όλα δείχνουν δεν κατάφερε να μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία αλλαγής ενός θνησιγενούς, και καταφανώς χρεοκοπημένου συστήματος διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών. 

Βέβαια, ουδείς εχέφρων πολίτης, με ελάχιστες γνώσεις οικονομικών, συμμερίζεται τους πανηγυρικούς λόγους των κυβερνώντων, καθώς η "αλήθεια έξω από τα μνημόνια" μάλλον θα είναι πικρή.  Πικρή, διότι πρωτίστως, για να μπορέσει η Ελλάδα να καλύψει τις χρηματοδοτικές της ανάγκες, δηλαδή τα ελλείμματα της θα πρέπει να δοκιμάσει τις ορέξεις των αγορών. Δηλαδή να καταφέρνει να διατηρεί το κόστος δανεισμού της χαμηλά, σε επίπεδα βιώσιμα αλλά και υποφερτά. Κάτι τέτοιο βέβαια είναι αβέβαιο, δεδομένης της ευαισθησίας των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων σε εξωτερικά, αλλά και εσωτερικά σοκ. 


Για παράδειγμα, χωρίς να έχει υπάρξει ένας σοβαρός λόγος ανησυχίας και με μόνη την επιφυλακτικότητα για τους χειρισμούς της ιταλικής κυβέρνησης, οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων επανήλθαν μετά από ένα σχεδόν μήνα πάνω από το 4%. Τι θα γίνει εάν υπάρξει κάποια μεγαλύτερη κρίση στα ευρωπαϊκά εδάφη, ή αν πολύ απλά οι διεθνείς αγορές αποφασίσουν τελικά μια γενναία και σοβαρή διόρθωση μετά από 9 χρόνια bull market;

Ουδείς το γνωρίζει βέβαια, κι ας πανηγυρίζουμε για την μνημονιακή έξοδο. 
Αντ' αυτού, ας ρίξουμε μια ματιά στους όρους με τους οποίους ο ESM, ο μόνιμος μηχανισμός στήριξης της Ευρωζώνης δάνεισε την Ελλάδα.  Σύμφωνα μετά στοιχεία του 2016, η Ελλάδα εξοικονόμησε 5,6% του ΑΕΠ της, ή 9,9 δισ. ευρώ από τα μειωμένα επιτόκια βάση των οποίων δανείστηκε από τον ESM, ένα ποσό διόλου ευκαταφρόνητο εάν αναλογιστεί κανείς το κόστος, κοινωνικό και οικονομικό, που χρειάστηκε να πληρώσει για να πετύχει εξοικονομήσεις 4 και 5 δισ. ευρώ στον προύπολογισμό της με βάση τα μέτρα.  


Και αυτό διότι τα επιτόκια του ESM βρίσκονται καθαρά κάτω από το επίπεδο που οι χώρες θα έπρεπε να πληρώνουν στις αγορές και για αυτό εξοικονομούν πολλά χρήματα.  Με βάση τις ίδιες εκτιμήσεις του ESM, έχουν προσφερθεί στην Ελλάδα ευνοϊκοί όροι, οι οποίοι ισοδυναμούν με μείωση κατά 40% του ελληνικού δημόσιου χρέους που κατέχουν οι ευρωπαίοι δανειστές της. Έτσι η Ελλάδα θα βγει από τα προγράμματα του ESM, επιστρέφοντας στο επιτόκιο της αγοράς, αλλά με Ενισχυμένη Εποπτεία, δηλαδή ένα πρόγραμμα εποπτείας πιο σφιχτό σε σύγκριση με τις άλλες χώρες, καθώς τόσο τα χρήματα που έχουν δοθεί όσο και το χρέος είναι μεγαλύτερα.

3/8/2018

Σκίτσο του Κ.ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ

 2.1
Ανησυχία της ΕΚΤ για την στάση των αγορών προς την Ελλάδα – Πιθανόν να μετατεθεί η έκδοση ομολόγου μετά τον Σεπτέμβριο
  
Πάντως το γεγονός ότι οι ξένοι οίκοι και η ΕΚΤ δεν βλέπουν έξοδο της Ελλάδος στις αγορές μόνο προβληματισμό προκαλεί.Προ ολίγων εβδομάδων ο B. Coeure εκ των βασικών στελεχών της ΕΚΤ είχε υποστηρίξει ότι ο διάλογος που θα ξεκινήσει η Ελλάδα με τις αγορές δεν θα είναι ούτε εύκολος, ούτε ευχάριστος. 

Η δήλωση αυτή εκείνη την περίοδο σε κάποιο βαθμό είχε υποτιμήθηκε καθώς η ΕΚΤ ως θεσμική αρχή αυτό τον ρόλο έχει να προειδοποιεί. Όμως όπως αναφέρει πολύ καλά ενημερωμένη πηγή αμερικανικής επενδυτικής τράπεζας στο Λονδίνο «από τις επαφές που υπάρχουν με την ΕΚΤ στο πλαίσιο ενημερώσεων, εξάγεται το συμπέρασμα ότι η Κεντρική Τράπεζα δεν πιστεύει ότι είναι εφικτή η έξοδος της Ελλάδος στις αγορές τον Σεπτέμβριο. Άπαξ και η Ελλάδα θα βγει από τα μνημόνια στις 20 Αυγούστου, οι αγορές θα την παρακολουθούν στενά οπότε θα απαιτηθεί ένας χρόνος προσαρμογής. Οπότε ο Σεπτέμβριος δεν θα είναι ο κατάλληλος μήνας για έξοδο στις αγορές και μάλιστα με ομόλογο αναφοράς δηλαδή 10ετές, θα χρειαστεί χρόνος, ίσως από Οκτώβριο επαναξιολογηθεί η κατάσταση αλλά ακόμη οι αβεβαιότητες είναι πολλές».

Η Ελλάδα ως γνωστό έχοντας 24,1 δισεκ. cash buffer δηλαδή κεφαλαιακό απόθεμα και μαζί με τα repos προφανώς το ποσό αυτό αυξάνεται διαθέτει επαρκεί ρευστότητα για τις τρέχουσες ανάγκες.  Οπότε δεν υπάρχει βιασύνη για τον χρόνο έκδοσης. 

Οι παράγοντες που θα επιδράσουν στην έκδοση του 10ετούς ομολόγου θα είναι 
1) Οι τιμές και αποδόσεις των ομολόγωνΓια να μπορέσει να βγει 10ετές ομόλογο σε δημοπρασία θα πρέπει στην δευτερογενή αγορά το 10ετές να έχει απόδοση 3,70% για να μπορέσει να τιμολογηθεί γύρω στο 4% μαζί με ένα premium που επιβάλλεται ως bonus στους επενδυτές. 2) Η εικόνα της Ιταλίας καθώς συνεχίζει να αποτελεί αστάθμητη αγορά υψηλού ρίσκου.  Η Ιταλία θα επηρεάζει περισσότερο την μεταμνημονιακή Ελλάδα από ότι την …μνημονιακή Ελλάδα. 3) Οι οίκοι αξιολόγησης δεν θα πάρουν ρίσκα. Η Fitch θα αναβαθμίσει την Ελλάδα στην κλίμακα Β+ βαθμολογία που όμως ήδη έχει το ελληνικό χρέος από την Standard and Poor’sΜόνο η DBRS στις 2 Νοεμβρίου θα μπορούσε να αναβαθμίσει εκ νέου την Ελλάδα μέσα στην χρονιά σενάρια όχι όμως πιθανό. 
Η Ελλάδα εάν διέθετε βαθμολογία ΒΒ- όντως θα μπορούσε να εκδώσει 10ετές με επιτόκιο στο 4% ή κάτω από 4% με σχετική άνεση. 

Πάντως το γεγονός ότι οι ξένοι οίκοι και η ΕΚΤ δεν βλέπουν έξοδο της Ελλάδος στις αγορές μόνο προβληματισμό προκαλεί. 

 3/8/2018
Σκίτσο του Γ.ΙΩΑΝΝΟΥ

 2.2
Στο έλεος των διεθνών πιέσεων τα ελληνικά ομόλογα, 
νέα επιδείνωση.

Η πόρτα της εξόδου στις αγορές οδεύει προς... ερμητικό κλείσιμο μετά τις αναταραχές στην αγορά ομολόγων αυτής της εβδομάδας, που θυμίζουν μέρες του ξεσπάσματος της ιταλικής κρίσης τον περασμένο Μάιο. Η έκθεση του ΔΝΤ σε συνδυασμό με τους νέους κραδασμούς στις διεθνείς αγορές και ειδικά στην Ιταλία, έχουν οδηγήσει τα ελληνικά ομόλογα σε νέα βουτιά, με την απόδοση τους να αυξάνεται σε επίπεδα που διαγράφουν τις όποιες ελπίδες για έξοδο στις αγορές το επόμενο διάστημα. Αν και η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να προσανατολιζόταν προς τον Σεπτέμβριο για μία νέα έκδοση (3ετούς ή 10ετούς ομολόγου), πλέον τα πράγματα φαίνονται αρκετά δύσκολα, έστω και αν σε λίγες ημέρες από σήμερα η χώρα βγαίνει και επίσημα από τη μνημονιακή περίοδο.

Το νέο διεθνές sell-off πυροδότησαν τόσο οι ανανεωμένες εμπορικές ανησυχίες αλλά και η νέα κρίση στην Ιταλία. Οι κορυφαίοι υπουργοί της ιταλικής κυβέρνησης συζητούν σήμερα τον προϋπολογισμό της χώρας για το 2019, με την κυβέρνηση να εμφανίζεται διχασμένη σε σχέση με το ύψος των κρατικών δαπανών. Οι επενδυτές ανησυχούν ότι ο Τζιοβάνι Τρία θα παρακαμφθεί ή ακόμη θα εξωθηθεί σε παραίτηση. Ο Ιταλός ΥΠΟΙΚ έχει επανειλημμένως δηλώσει ότι σκοπεύει να μειώσει το τεράστιο δημόσιο χρέος της χώρας και ότι επιθυμεί να συντονίσει τις δημοσιονομικές κινήσεις με την Κομισιόν. Ωστόσο τα δύο κόμματα που συνθέτουν την κυβέρνηση της χώρας, το Κίνημα των Πέντε Αστέρων και το ακροδεξιό Λέγκα, πιέζουν για φιλόδοξα πλάνα κρατικών δαπανών και φορολογικές μειώσεις. Το Ιταλικό 10ετές έφθασε έως το 3,09% και τα ελληνικά ομόλογα ακολουθούν για μία ακόμη φορά τον δρόμο της επιδείνωσης, εξακολουθώντας να παραμένουν εξαιρετικά ευάλωτα στις διεθνείς εξέλιξες.

Η απόδοση του ελληνικού 10ετούς διαμορφώνεται στο 4,135% με άνοδο της τάξης του 1% από χθες, ενώ στο 3,235% διαμορφώνεται η απόδοση του 5ετούς με άνοδο 0,90%, μην μπορώντας να αντιδράσουν από τις χθεσινές ισχυρές πιέσεις.

Για την "ευαισθησία" της Ελλάδας στα εξωτερικά σοκ έχει άλλωστε προειδοποιήσει και η Κομισιόν στο σχέδιο ενισχυμένης εποπτείας της Ελλάδας, επισημαίνοντας πως οι συνθήκες δανεισμού της χώρας παραμένουν "εύθραυστες" λόγω εξωτερικών οικονομικών κινδύνων. Επίσης, ανέφερε πως, λόγω της αστάθειας στις χρηματοπιστωτικές αγορές, οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων παραμένουν σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με άλλα κράτη της Ευρωζώνης.

Όπως σημειώνει ο κ. Λουκάς Παπαϊωάννου, οικονομολόγος της Fast Finance ΑΕΠΕΥ, η καμπύλη επιτοκίων του ελληνικού χρέους ακόμα και μετά την πολυδιαφημισμένη λήξη των μνημονίων, την εκταμίευση της δόσης των 15 δισ. και τα ευμενή σχόλια του διεθνούς Τύπου, δεν άλλαξε τη μεσοχρόνια εικόνα της, ανεβάζοντας ξανά το 10ετές ομόλογο άνω του 4%. Ο βασικός στόχος των ειδικών διαπραγματευτών παραμένει να κρατηθεί σε αυτά και λίγο χαμηλότερα επίπεδα η απόδοσή του, για να επιχειρηθεί άλλη μία προστατευμένη έξοδος στις αγορές, αν το επιτρέψουν οι τότε επικρατούσες συνθήκες.

Της Ελευθερίας Κούρταλη

http://www.capital.gr/agores/3308797/
sto-eleos-ton-diethnon-pieseon-ta-ellinika-omologa-nea-epideinosi

3/8/2018



 3.
Economist: Η Ελλάδα βγαίνει από τα μνημόνια,
 αλλά η Οδύσσεια συνεχίζεται - Σε ομηρία η κυβέρνηση.

Αν και η Ελλάδα βγαίνει από τα μνημόνια, τα σημάδια της κρίσης είναι βαθιά χαραγμένα, ενώ την ίδια στιγμή η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει πολλά περιθώρια ελιγμών στη μεταμνημονιακή περίοδο. Κάτι που άλλωστε τη διατηρεί σε… ομηρία. Αυτό προκύπτει από το δημοσίευμα του Economist με τίτλο «η Ελλάδα αναδύεται από την κρίση.

Υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν» όπως επισημαίνεται, «η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει την ιδιοκτησία των προβλημάτων της. Με αφορμή την πορεία της ελληνική οικονομία και τη μείωση της ανεργίας, στο δημοσίευμα επισημαίνεται ότι «η πρόσφατη πρόοδος που έχει σημειώσει η Ελλάδα είναι καλοδεχούμενη, αλλά η χώρα ακόμα αντιμετωπίσει τεράστιες δυσκολίες.
Αν και η ευρωζώνη θα συνεχίσει τις επιθεωρήσεις μέχρι να αποπληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος από το χρέος, το βάρος της επίλυσης των προβλημάτων θα πέσει στους ίδιους τους Έλληνες».

Μικρά περιθώρια ελιγμών 

Τα σημάδια της κρίσης και της λιτότητας είναι βαθιά χαραγμένα σχολιάζει ο αρθρογράφος του Economist, ο οποίος περιγράφει με μελανά χρώματα την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας.

«Η παραγωγή, σε πραγματικούς όρους, βρίσκεται 1/4 κάτω από το υψηλότερο σημείο του 2007 και οι επενδύσεις είναι λιτότερες κατά 2/3. Το μερίδιο των ανθρώπων που ζουν στο όριο της φτώχειας έχει διπλασιαστεί.Ένας στους πέντε είναι άνεργος.Πολλοί περισσότεροι έχουν μεταναστεύσει» επισημαίνει.Αν και η Ελλάδα θα μπορέσει να ξαναβγεί στις αγορές, έχει δεσμευτεί να πετύχει ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 3,5% έως το 2022 και 2,2% έως το 2060.Πρόκειται για «έναν σχεδόν αδύνατο εγχείρημα».

Εάν η ανάπτυξη επιβραδυνθεί, τα επιτόκια ή οι στόχοι του προϋπολογισμού δεν επιτευχθούν, οι ιδιώτες πιστωτές, στους οποίους θα βασιστεί η Ελλάδα, ενδεχομένως να ανησυχήσουν για τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών.
«Αυτή η αστάθεια μόνο ενισχύει την ανάγκη βελτίωσης του αναπτυξιακού δυναμικού της οικονομίας. Η παραγωγικότητα της Ελλάδας υποχώρησε κατά 0,8% πέρυσι, παρόλο που ο μέσος όρος της ευρωζώνης αυξήθηκε κατά 0,9%» επισημαίνει ο Economist.

Παράλληλα, αναφέρεται ότι η εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων είναι δύσκολες για οποιαδήποτε χώρα.Οι Έλληνες πολιτικοί θα πρέπει να αλλάξουν τακτική έπειτα από χρόνια αδράνειας και καθυστέρησης. «Αν προσηλωθούν σε αυτό, έχουν μια τεράστια ευκαιρία» επισημαίνεται στο δημοσίευμα.

http://bankingnews.gr/index.php?id=378106

3/8/2018


4.
Ποντάρουν στις κατασχέσεις για να αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα 
και να πιάσουν το φετινό πλεόνασμα.

Μέσα σε έναν μήνα, ενεργοποιήθηκαν κυρίως κατασχέσεις αλλά και δεσμεύσεις περιουσιακών στοιχείων σε βάρος επιπλέον 9.032 φορολογουμένων.Σπίτια, οικόπεδα, τραπεζικές καταθέσεις, μισθοί, συντάξεις, ενοίκια και αποζημιώσεις περιλαμβάνονται στη «λίστα» των περιουσιακών στοιχείων που έχει τη δυνατότητα να κατάσχει από ένα όριο και πάνω η Εφορία σε πολίτες που δεν ρυθμίζουν τα χρέη τους
Με τους φόρους που μένουν απλήρωτοι να «φουσκώνουν» μήνα με τον μήνα, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου Οικονομικών έχουν στήσει «καρτέρι» σε οφειλέτες, σε μια προσπάθεια να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα μετά τη «βουτιά» που σημείωσαν οι εισπράξεις τον Μάιο.

Σύμφωνα με την έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, η κάμψη στα φορολογικά έσοδα άγγιξε το 10%, με τις εισπράξεις από άμεσους και έμμεσους φόρους να διαμορφώνονται οριακά πάνω από τα 3 δισ. ευρώ. Η πορεία των εσόδων έχει θορυβήσει το οικονομικό επιτελείο, που κάνει αγώνα δρόμου ώστε η έξοδος από τα μνημόνια να γίνει με το… δεξί και πέρα από τη μείωση των συντάξεων να εγκριθούν έστω και λίγα συμβολικά αντίμετρα από την 1η Ιανουαρίου του 2019.

Με τον πήχη στο φετινό πλεόνασμα να έχει τοποθετηθεί στο 3,56%, ο εισπρακτικός μηχανισμός της ΑΑΔΕ συνεχίζει το μπαράζ των κατασχέσεων για να βάλει στα κρατικά ταμεία όσο το δυνατόν περισσότερα έσοδα.  Στο τέλος Ιουνίου οι οφειλέτες που έχουν βιώσει τον εφιάλτη των κατασχέσεων έφτασαν τους 1.137.235 από 1.128.203 που ήταν τον Μάιο.  Μέσα σε έναν μήνα, ενεργοποιήθηκαν κυρίως κατασχέσεις αλλά και δεσμεύσεις περιουσιακών στοιχείων σε βάρος επιπλέον 9.032 φορολογουμένων.

Τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης μέτρα που έχουν τη δυνατότητα να θέσουν σε εφαρμογή οι ελεγκτικές υπηρεσίες αφορούν:

1. Τραπεζικές καταθέσεις: Ο εισπρακτικός μηχανισμός της ΑΑΔΕ «τρυπώνει» στους τραπεζικούς λογαριασμούς του οφειλέτη για οποιοδήποτε ποσό ληξιπρόθεσμου χρέους που έχει ο φορολογούμενος και βάζει στο «χέρι» τα ποσά των καταθέσεων (εφόσον βέβαια υπάρχουν υπόλοιπα στους λογαριασμούς). 
Από την κατάσχεση γλιτώνουν καταθέσεις που υπάρχουν σε έναν και μοναδικό λογαριασμό για τον οποίο ισχύει ακατάσχετο όριο καταθέσεων μέχρι 1.250 ευρώ.

2. Ακίνητα: Ο νόμος δίνει το δικαίωμα στην ΑΑΔΕ να κατάσχει ακίνητο, ακόμη και αν πρόκειται για πρώτη κατοικία του οφειλέτη, για ληξιπρόθεσμο χρέος άνω των 500 ευρώ. Ωστόσο το μέτρο επιβάλλεται για μεγάλες οφειλές.

3. Αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής: Ο εισπρακτικός μηχανισμός μπορεί να προχωρήσει σε κατάσχεση αυτοκινήτου, σκάφους ή οποιουδήποτε άλλου κινητού περιουσιακού στοιχείου για οφειλές άνω των 500 ευρώ.

4. Μισθοί, ενοίκια, συντάξεις: Ποσά που δικαιούται να εισπράξει ο οφειλέτης μπορεί να τα κατάσχει η ΑΑΔΕ, ανεξάρτητα από το ύψος της ληξιπρόθεσμης οφειλής.  Ειδικά για ποσά μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων, κατασχέσεις γίνονται άνω των 1.000 και έως 1.500 ευρώ τον μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% επί του τμήματος πάνω από τα 1.000 και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ από ποσά άνω των 1.500 ευρώ τον μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ.

Μάριος Χριστοδούλου 

http://bankingnews.gr/index.php?id=378198
3/8/2018