Παζάρι με νέο δημοσιονομικό "κόφτη" για να μην κοπούν οι συντάξεις.



 Παζάρι με νέο δημοσιονομικό "κόφτη" 
για να μην κοπούν οι συντάξεις.

Η αποστολή του Προϋπολογισμού στις υπηρεσίες της Κομισιόν στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου είναι μόνο η αρχή της διαπραγμάτευσης για τη μη περικοπή των "παλαιών" συντάξεων καθώς και για τα αντίμετρα που παρουσίασε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ.  Οι τελικές αποφάσεις θα αργήσουν καθώς θα περάσουν διαδοχικά από την "κρίση" της Κομισιόν, του Eurogroup και των Κοινοβουλίων.

Η ανάγκη, λοιπόν, πολιτικής "λύσης" είναι αυτή που έχει βάλει στο τραπέζι μία σειρά από σενάρια "συμβιβασμού". Έχουν στο επίκεντρό τους μία ακόμη "ρήτρα" ή έναν... κόφτη.

Ο επιχειρούμενος συμβιβασμός σύμφωνα με πληροφορίες, προτείνεται να ορίζει ότι η Ελλάδα θα δεσμεύεται να λάβει μέτρα αν στο μέλλον δεν διασφαλίζονται πρωτογενή πλεόνασμα της τάξεως του 3,5% του ΑΕΠ έως το 2022 και μεσοσταθμικά στο 2,2% του ΑΕΠ στη συνέχεια.

Σύμφωνα με μία εκδοχή θα δεσμεύεται ότι, αν υπάρξει δημοσιονομική "τρύπα", θα πρέπει να κόψει τις συντάξεις. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, πιο ελαστική, η κυβέρνηση θα πρέπει να φέρει ισοδύναμα μέτρα από την ίδια πηγή (δηλαδή όχι από τη δαπάνη για συντάξεις απαραίτητα αλλά από τον κοινωνικό προϋπολογισμό συνολικά, για παράδειγμα μέσω αυξημένων εσόδων από εισφορές) ή από το Δημόσιο συνολικά, αρκεί να αφορούν πεδία που δεν επηρεάζουν την ανάπτυξη.

Το πού θα καταλήξει η διαπραγμάτευση δεν είναι ακόμη καθόλου δεδομένο. Πρώτα θα πρέπει να αποφανθεί η Κομισιόν (το 2ο 15ήμερο του Νοεμβρίου) για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα των ελληνικών στοιχείων και μετά θα αρχίσει η τελική πολιτική "μάχη".

Κεκαλυμμένη αναβολή

Ο συμβιβασμός αυτός συνδέεται μοιραία και με το σενάριο "αναβολής" και όχι "κατάργησης" του μέτρου Κατρούγκαλου. Ωστόσο, καθώς μία αναβολή φέρεται ότι δεν είναι επιθυμητή ούτε "εντός" αλλά ούτε και "εκτός" συνόρων για πολλούς διαφορετικούς λόγους προκρίνεται η... κατάργηση αλλά με τη συγκεκριμένη "αίρεση".

Αναφορικά με άλλα σενάρια (π.χ. μερικής περικοπής των συντάξεων) για να υπάρξει χώρος για αντίμετρα, η κυρίαρχη μέχρι στιγμής τάση είναι πως ούτε και αυτή η εκδοχή "βολεύει". Έτσι, αυτό που μπαίνει στο "στόχαστρο" είναι και τα "αντίμετρα" Τσίπρα.

Αντίμετρα υπό αίρεση

Ελληνικές πηγές μιλούν για συμφωνία με τις Βρυξέλλες αναφορικά με το δημοσιονομικό κενό, αλλά κοινοτικοί παράγοντες μιλούν για συγκλίσεις και για θολά σημεία που ακόμα παραμένουν αναφορικά με τις ελληνικές επιδόσεις.

Στο σενάριο "απόκλισης" εξηγούν ότι η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να κάνει εκπτώσεις στα αντίμετρα/παροχές του 2019. Δηλαδή, αν η υπέρβαση στόχου του 2019 κριθεί από την Κομισιόν ότι δεν διασφαλίζονται τα πλεονάσματα, τότε κάποιες από τις παρεμβάσεις του Προσχεδίου της 1ης Οκτωβρίου, θα πρέπει να αναβληθούν ή ακόμη και να ακυρωθούν...

Υπενθυμίζεται ότι το Προσχέδιο Προϋπολογισμού προέβλεπε πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ το 2019 στο σενάριο μη περικοπής των συντάξεων και εφαρμογής των παρεμβάσεων της ΔΕΘ (το ΥΠΟΙΚ υπολογίζει ότι η μη περικοπή των συντάξεων και η μη εφαρμογή των αντίμετρων θα προκαλέσει "απώλεια" 335 εκατ. ευρώ, ενώ οι παροχές θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 491 εκατ. ευρώ).

Οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις του 2019 που σχεδιάζει το ΥΠΟΙΚ περιλαμβάνουν: το πρόγραμμα "Βοήθεια στο σπίτι", ενίσχυση της ειδικής αγωγής, επιδότηση ενοικίου, μείωση ασφαλιστικών εισφορών και επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών νέων, μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά, μείωση φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και φορολογίας διανεμόμενων κερδών (τα 2 τελευταία μέτρα θα έχουν δημοσιονομική επίπτωση από το 2020 και εξής).

Διαβεβαιώσεις

Επίσης, θα ζητηθούν από το Eurogroup και διαβεβαιώσεις για τη μη ανατροπή των συμφωνηθέντων και για την ομαλή εφαρμογή των μνημονιακών δεσμεύσεων, με έμφαση στο εργασιακό, στις ιδιωτικοποιήσεις και σε άλλα "εμβληματικά" για τους "θεσμούς" ορόσημα.

Στον προκρούστη θα τεθεί και ο ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου τον οποίο θέλουν οι ΥΠΟΙΚ κρατών μελών και ιδιαίτερα η Γερμανία να εφαρμοστεί. Δηλαδή να εξαλειφθεί ο μειωμένος ΦΠΑ στα 5 νησιά (έως το τέλος Δεκεμβρίου αντί για το τέλος Ιουνίου) Κως, Λέρος, Σάμος, Χίος και Λέσβος (ισχύουν συντελεστές 4%, 9%, 17% αντί για 6%, 13%, 24%).

  Δήμητρα Καδδά

http://www.capital.gr/oikonomia/3321682/
pazari-me-neo-dimosionomiko-kofti-gia-na-min-kopoun-oi-suntaxeis
15/10/2018

              ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ             



1.
Το «plan A» του Μαξίμου για συντάξεις και αντίμετρα.  

Το δεύτερο, καθοριστικό βήμα προς την ακύρωση της περικοπής των συντάξεων κάνει σήμερα η κυβέρνηση με την κατάθεση στην Κομισιόν του προσχεδίου προϋπολογισμού – ένα βήμα, που έρχεται εν μέσω τεταμένης μεν συγκυρίας στην Ευρώπη, αλλά πολιτικά ευνοϊκής για την Αθήνα.

Το προσχέδιο που καταθέτει σήμερα η Ελλάδα θα είναι, κατά τις πληροφορίες, πιο προωθημένο ως προς την πρόθεση της κυβέρνησης να μην μειώσει τις συντάξεις σε σχέση με εκείνο που είχε κατατεθεί στις αρχές του μήνα στην Βουλή.

«Θα καταγράφεται η σαφής πρόθεση της κυβέρνησης να μην περικοπούν οι συντάξεις. Το σχέδιο θα είναι σαφέστερο από το προσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή» ήταν το χαρακτηριστικό στίγμα που έδωσε χθες κυβερνητικός αξιωματούχος, περιγράφοντας ουσιαστικά και το πλαίσιο της διαδικασίας που έχει συμφωνηθεί με την Κομισιόν.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφρίες, το εν λόγω πλαίσιο προβλέπει ότι το προσχέδιο το οποίο θα κληθεί να εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα περιλαμβάνει μεν τις εναλλακτικές εκδοχές, η έμφαση όμως θα δίνεται στο σενάριο της μη περικοπής των συντάξεων και στα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η μη εφαρμογή του μέτρου δεν θα έχει δημοσιονομική επίπτωση και δεν επηρρεάζει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος. Υπενθυμίζεται ότι το προσχέδιο του προυπολογισμού που κατατέθηκε στην Βουλή περιλάμβανε και τα δύο σενάρια – ένα με την μείωση κι ένα χωρίς την μείωση των συντάξεων.

Η μη περικοπή των συντάξεων σημαίνει βεβαίως και την μη εφαρμογή των ισόποσων δημοσιονομικά θετικών αντίμετρων που προέβλεπε το αρχικό, προνομοθετημένο πακέτο. Στην πράξη, τα «αντίμετρα» που θα εφαρμοστούν πλέον είναι οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού στην ΔΕΘ οι οποίες ήδη έχουν κοστολογηθεί με βάση τον δημοσιονομικό χώρο που αφήνει το υπερπλεόνασμα.

Αυτές τις εξαγγελίες υπέδειξε ουσιαστικά και ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας κατά την ομιλία του στην Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας ότι «στον προϋπολογισμό δεν θα υπάρχουν μέτρα παρά μόνο αντίμετρα».

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις εξαγγελίες που εστιάζουν κυρίως στις φορολογικές ελαφρύνσεις και αφορούν την μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10%, την μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών, την σταδιακή μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων από 29% σε 25% με ετήσια μείωση 1% που θα αρχίσει από το 2019, την μείωση της φορολόγησης των διανεμόμενων κερδών, την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους κάτω των 25 ετών, την επιδότηση ενοικίου με εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια και την ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».

Δεδομένη επίσης θεωρείται η διανομή, κι εφέτος, κοινωνικού μερίσματος από το υπερπλεόνασμα του 2018, η τελική του όμως μορφή καθώς και οι δικαιούχοι δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί.

Σε πολιτικό επίπεδο, πρόθεση της κυβέρνησης είναι να φέρει όλα αυτά τα θετικά μέτρα στην Βουλή σταδιακά έως το τέλος του χρόνου, με διαφορετικές νομοθετικές ρυθμίσεις και με ονομαστικές ψηφοφορίες οι οποίες θα έχουν ως προφανή στόχο να πιέσουν και να εκθέσουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Ο κύκλος των ψηφοφοριών αυτών θα κλείσει, κατά τον ίδιο σχεδιασμό, με την κατάθεση του νόμου για τις συντάξεις που θα ακυρώνει τον προηγούμενο νόμο – εκείνον που προβλέπει την μείωσή τους από 1η Ιανουαρίου του 2019. Τούτο αναμένεται να γίνει στις αρχές Δεκεμβρίου, καθώς η τελική πολιτική συμφωνία στο Eurogroup εκτιμάται, από κυβερνητικές και κοινοτικές πηγές, πως θα έρθει έως τα τέλη Νοεμβρίου.

Πρόκειται για μια πολιτική συμφωνία που, ήδη, φαίνεται να διασφαλίζει και την σιωπηλή ανοχή του ΔΝΤ, όπως έδειξαν οι δύο τελευταίες εκθέσεις του Ταμείου για ανάπτυξη και πλεονάσματα αλλά και τα μηνύματα από τις συναντήσεις που είχε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος με την Κριστίν Λαγκάρντ και τον Πολ Τόμσεν στο Μπαλί.

Την δε προοπτική συναίνεσης όλων των δανειστών και εταίρων στηρίζει πλέον και το πολιτικό και οικονομικό κλίμα στην Ευρώπη. Εκεί, όπως αναγνωρίζουν και κοινοτικοί παράγοντες, η δημοσιονομική σύγκρουση Ιταλίας – Βρυξελλών, η πολιτική ρευστότητα στην Γερμανία και η απειλή της ανόδου της ακροδεξιάς εν όψει ευρωεκλογών καθιστούν κοινή πλέον την πρόθεση να μην υπάρξει υποτροπή και νέες ανατράξεις περί το ελληνικό ζήτημα.

Ενδεικτική αυτού του κλίματος μάλλον είναι και η όψιμη «φιλοελληνική» στροφή του πρώην επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ ο οποίος με χθεσινή του παρέμβαση συντάχθηκε με την θέση της Αθήνας για μη περικοπή των συντάξεων, καλώντας μάλιστα το Eurogroup «αντί να συζητά το ασφαλιστικό σύστημα της Ελλάδας να ασχοληθεί περισσότερο με το συνταξιοδοτικό σύστημα της Γερμανίας»... 

Νικόλ Λειβαδάρη

https://tvxs.gr/news/ellada/
plan-toy-maksimoy-gia-syntakseis-kai-antimetra

15/10/2018


2.
Ντάισελμπλουμ για συντάξεις: 
'Εχουν κάποιο δίκιο οι Ελληνες.

Η Ελλάδα έχει κάποιο δίκιο να ζητά να μην εφαρμοστεί η περικοπή των συντάξεων, υποστηρίζει ο πρώην πρόεδρος του Εurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ, σε άρθρο του που δημοσιεύεται στο προσωπικό του ιστολόγιο.

Ο Ολλανδός πολιτικός προτρέπει επίσης το Eurogroup να δείξει ευελιξία και να ασχοληθεί με τα συνταξιοδοτικά συστήματα άλλων χωρών, όπως της Γερμανίας που, όπως λέει, τα τελευταία χρόνια κάνει βήματα προς τα πίσω αντί να προχωρά σε μεταρρυθμίσεις.

«Έχοντας μόλις βρει από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα στήριξης, η Ελλάδα βρίσκεται και πάλι στην ατζέντα του Eurogroup. Αυτή τη φορά, για τις μεταρρυθμίσεις που είχαν συμφωνηθεί προηγουμένως για τις συντάξεις. Η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι οι περαιτέρω περικοπές των συντάξεων είναι περιττές, επειδή ήδη υπάρχει υπεραπόδοση όσον αφορά τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος και αυτό δημιουργεί δημοσιονομικό χώρο για την εφαρμογή άλλων κοινωνικών πολιτικών ή για την περικοπή των φόρων. Οι δανειστές, που εκπροσωπούνται από την τρόικα, εμφανίζονται επικριτικοί. Ιδίως το ΔΝΤ, που προειδοποιεί ότι κάτι τέτοιο στέλνει "άσχημα μηνύματα στις αγορές". Ποιος έχει δίκιο εδώ;» διερωτάται ο Ντάισελμπλουμ.

Η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος στην Ελλάδα στοχεύει να το καταστήσει βιώσιμο. Η Ελλάδα έχει κάνει πολλά σ’ αυτόν τον τομέα, συνεχίζει ο Ντάισελμπλουμ υπενθυμίζοντας: «Η ηλικία συνταξιοδότησης θα φτάσει στα 67 και ότι οι συνταξιούχοι πλέον πληρώνουν για την ασφάλιση υγείας. Τα μελλοντικά οφέλη συνδέθηκαν με τις εισφορές, οι επιχορηγήσεις όπως το ΕΚΑΣ καταργούνται. Τα επιδόματα τέκνων στο συνταξιοδοτικό σύστημα διακόπτονται. Όλα τα κεφάλαια συγκεντρώνονται σε δύο συνταξιοδοτικά ταμεία. Και τέλος, το χάσμα μεταξύ εισφορών και δαπανών θα αντιμετωπιστεί με το προσωρινό πάγωμα των παροχών και την αύξηση των εισφορών. Όπως πάντα, η εφαρμογή όλων αυτών στην Ελλάδα θα απαιτήσει μεγάλη προσοχή».

Η συζήτηση σήμερα, σημειώνει, αφορά εκείνη την ομάδα των συνταξιούχων που μπήκαν στο σύστημα πριν από τη μεταρρύθμιση του 2016, όταν εισήχθη ο νέος τρόπος υπολογισμού. «Θα πρέπει η σύνταξή τους να προσαρμοστεί προς τα κάτω, με βάση αυτόν τον νέο τρόπο υπολογισμού; Πιστεύω ότι οι Έλληνες έχουν κάποιο δίκιο όταν επισημαίνουν ότι αυτό το μέτρο δεν έχει διαρθρωτικές επιπτώσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Μακροπρόθεσμα, δεν αποφέρει πολλά οικονομικά οφέλη, καθώς οι συνταξιούχοι θα βγουν φυσικά από το σύστημα. Με άλλα λόγια, δεν συμβάλει στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του συστήματος. Φυσικά, βραχυπρόθεσμα θα δημιουργούσε δημοσιονομικό χώρο ο οποίος –κάτι πολύ ευπρόσδεκτο– θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για άλλες κοινωνικές δαπάνες ή για φοροελαφρύνσεις. Όπως έχουν σήμερα τα πράγματα, ο δημιοσονομικός χώρος θα είναι διαθέσιμος φέτος και το επόμενο έτος. Το 2017 συμφωνήσαν στο Γιούρογκρουπ ότι η Ελλάδα θα παρουσιάσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% για μια πενταετία. Πολλοί έλεγαν ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει, όπως οι στόχοι έχουν ήδη υπερκαλυφθεί επί δύο συνεχόμενα έτη. Το ΔΝΤ έλεγε ότι αυτό είναι αδύνατο, όμως την περασμένη εβδομάδα αναπροσάρμοσε την πρόβλεψή του, ακριβώς στο 3,5%. Το κλειδί εδώ, δίπλα στην ανάκαμψη της οικονομίας, είναι η βελτίωση στην είσπραξη φόρων. Ο επιπρόσθετος χώρος, που φέτος χρησιμοποιήθηκε ήδη για στοχευμένες αυξήσεις στα επιδόματα τέκνων, αυξάνεται με την πάροδο του χρόνο, αφήνοντας επίσης περιθώριο για τις άκρως απαραίτητες φοροελαφρύνσεις για την πραγματική οικονομία» αναφέρει.

Ενώ, όπως λέει ο Γερούν Ντάισελμπλουμ, οι Έλληνες βρίσκονται σε καλό δρόμο, άλλες ευρωπαϊκές χώρες ακυρώνουν τις μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό. «Στη χώρα μου, την Ολλανδία, η αυξημένη ηλικία συνταξιοδότησης (σήμερα στα 66, συνδέεται με το προσδόκιμο ζωής) αμφισβητείται στις τρέχουσες διαπραγματεύσεις μεταξύ συνδικάτων και εργοδοτών. Στην Ιταλία, τα κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού έχουν ήδη συμφωνήσει να μειώσουν την ηλικία συνταξιοδότησης (σήμερα στα 66). Και στη Γερμανία (η ηλικία συνταξιοδότησης στα 65) η κυβέρνηση επιδεινώνει μια ήδη κακή κατάσταση. Η "Rentenversicherung" (σ.σ. "ασφάλιση συνταξιοδότησης") που καταβάλει η σημερινή γενιά εργατών και υπαλλήλων, αντιστοιχεί περίπου στο 80% της μέσης σύνταξης. Τα συνταξιοδοτικά ταμεία στη Γερμανία κατέχουν μόνο το 13% του γερμανικού ΑΕΠ. Ο αριθμός των ατόμων άνω των 65 ετών στη Γερμανία ήδη είναι από τους υψηλότερους στον κόσμο (μαζί με την Ιαπωνία, την Ιταλία και την Ελλάδα) και το 2035 σε κάθε εργαζόμενο θα αντιστοιχεί ένας συνταξιούχος. Αυτός ο εργαζόμενος θα πρέπει μέχρι τότε να συνεισφέρει τον μισό μισθό του για το κόστος των συντάξεων και της υγειονομικής περίθαλψης. Αν δεν αλλάξει κάτι, οι κυβερνητικές δαπάνες θα εκραγούν. Το πλεόνασμα στον προϋπολογισμό θα εξαφανιστεί μέσα σε λίγα χρόνια, το χρέος θα φτάσει το 208% το 2060. Πολύ υψηλότερο από το σημερινό ελληνικό χρέος».

«Αφού ελήφθησαν ορισμένα χρήσιμα μέτρα μεταξύ 2000-2005, αφότου ανέλαβε η κυβέρνηση της Μέρκελ στα τέλη του 2005, δεν έχουν αναληφθεί μεταρρυθμίσεις. Έγιναν όμως βήματα προς τα πίσω. Η έκθεση του ΟΟΣΑ "Συντάξεις με μια ματιά" δείχνει ότι ο πρόσφατος νόμος "Flexirentengesetz" δίνει τη δυνατότητα να επιλέξουν είτε να συνεχίσουν να εργάζονται είτε να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα στα 63 όσοι έχουν μακρύ επαγγελματικό βίο (45 χρόνια). Ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι αυτή η ευελιξία στην πράξη θα αποδειχθεί μονόδρομος, και πάλι προς την πρόωρη συνταξιοδότηση».

Έτσι, όταν το Γιούρογκρουπ συζητήσει τα επόμενα βήματα για το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα, ίσως διαπιστώσει ότι υπάρχει περιθώριο ευελιξίας, δεδομένων των αποτελεσμάτων στην Ελλάδα μέχρι τώρα. Ίσως θελήσει να δαπανήσει λίγο περισσότερο χρόνο για τα συνταξιοδοτικά συστήματα των άλλων, για παράδειγμα της Γερμανίας, καταλήγει ο Ντάισελμπλουμ.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

14/10/2018