Επενδυτικός μαγνήτης η Κρήτη - Έργα άνω των €7 δισ.
Σε ισχυρό αναπτυξιακό πυλώνα, με σημαντική συμβολή στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, θα μπορούσε να μετατραπεί η Κρήτη. Αρκεί οι μεγάλες σχεδιαζόμενες επενδύσεις στο νησί να μην λιμνάσουν. Χθες, υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, με ανάδοχο την κοινοπραξία εταιρειών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και GMR. Το αποτύπωμα του νέου αεροδρομίου μπορεί να γίνει αντιληπτό, εάν ληφθεί υπόψη ότι πρόκειται για συνολική επένδυση ύψους 1,5 δισ. ευρώ, με συμβατικό προϋπολογισμό 480 εκατ. ευρώ, ενώ στο στάδιο της κατασκευής υπολογίζεται ότι θα απασχοληθούν 1.500 άτομα. Ωστόσο, το ζητούμενο είναι να μην επαναληφθεί το προηγούμενο του αεροδρομίου στο Καστέλι, του οποίου η κατασκευή δρομολογείται τουλάχιστον από το 2009, αλλά έπρεπε να περάσουν δέκα χρόνια για να μπουν οι υπογραφές.
Ποια έργα περιλαμβάνει η λίστα
"Εάν λάβουμε υπόψη την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική και την Πελοπόννησο, τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και τις κάθετους αυτού οδούς και τα έργα για την ποιοτική αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων, το ύψος των επενδύσεων, που αντιστοιχούν σε εγχώρια και συγχρηματοδοτούμενα κεφάλαια, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα επτά δισεκατομμύρια ευρώ. Την επόμενη δεκαετία το νησί θα εμφανίσει ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, απασχόλησης και κοινωνικής συνοχής, ενώ προτεραιότητα αποτελεί η υιοθέτηση αρχών βιώσιμης ανάπτυξης" σημειώνει στο Capital.gr o Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης.
Η λίστα των μεγάλων έργων περιλαμβάνει τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), του οποίου όμως, η κατασκευή θα αργήσει να ξεκινήσει. Σε αντίθεση δηλαδή, με το αεροδρόμιο στο Καστέλι, που απομένουν διαδικαστικού χαρακτήρα διαβήματα (κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή, έγκριση από την DG Comp κτλ) για να εισέλθει, αρχικά, στο στάδιο των μελετών και εν συνεχεία στη φάση της κατασκευής, ο ΒΟΑΚ εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί μία τριετία για να συμβασιοποιηθεί. Κι αυτό επειδή το οδικό έργο βρίσκεται στη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Τα σχέδια προβλέπουν την κατασκευή του τμήματος Χανιά-Χερσόνησος (ύψους 1 δισ. ευρώ) με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, αυτού από την Χερσόνησο έως τη Νεάπολη (250 εκατ. ευρώ) ως Σύμπραξη Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και του τμήματος Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος ως δημόσιο έργο (50 εκατ. ευρώ).
Η Κρήτη δίνει το "παρών” και στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με το αναθεωρημένο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, δρομολογείται ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του λιμανιού Ηρακλείου, αλλά και ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της πρώην αμερικανικής βάσης Γουρνών, έκτασης 345,5 χιλ. τετραγωνικών μέτρων. Ο τελευταίος προγραμματίζεται για το δεύτερο τρίμηνο του 2019, με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος από το ΚΣΔΑΔΠ να εκτιμάται ότι θα εγκριθεί αρχές του δεύτερου τριμήνου 2019. Ειρήσθω εν παρόδω, ότι η αξιοποίηση του ακινήτου των Γουρνών "σέρνεται” τουλάχιστον από το 2011, οπότε το οικόπεδο βρισκόταν υπό τον έλεγχο της Κτηματικής Εταιρείας Δημοσίου. Οι προβλεπόμενες χρήσεις της έκτασης είναι "Θεματικά Πάρκα – Εμπορικά Κέντρα – Αναψυχή", γεγονός που θα αποτελέσει "παράθυρο” για την υλοποίηση καζίνο στην έκταση.
Μένει ακόμη, να φανεί εάν το σχέδιο για τη δημιουργία καζίνο στη Χερσόνησο Κρήτης, που φαίνεται ότι δρομολογούσε, κατά το παρελθόν, ρωσοϊσραηλινή κοινοπραξία εταιρειών, παραμένει, ακόμη, ενεργό. Πάντως, η δημιουργία καζίνο στην Κρήτη παραμένει στα "χαρτιά" από το 1997, οπότε το τότε υπουργείο Ανάπτυξης σχεδίαζε να εκχωρήσει σε ιδιώτες άδειες εγκατάστασης καζίνο. Μάλιστα η δημιουργία καζίνο στη Χερσόνησο αποτελούσε ειλημμένη κυβερνητική απόφαση το 2006 στο πλαίσιο του νόμου Λιβανού του 1994 που προβλέπει ότι μετά από μία δωδεκαετία μπορούν να δοθούν νέες άδειες. Ωστόσο λόγω των, κατά καιρούς, έντονων τοπικών αντιδράσεων πότε δεν έγινε πραγματικότητα.
Στον τομέα του τουρισμού, η ρωσική εταιρεία Mirum σχεδιάζει την υλοποίηση ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος, αρχικού προϋπολογισμού 409 εκατ. ευρώ. Σχεδιάζεται σε τμήμα έκτασης 840 στρεμμάτων που έχει προέλθει από τη συνένωση επιμέρους ιδιοκτησιών, χωρίζεται σε έξι αυτοτελείς ενότητες (Τσιφλίκι, Ελληνικά, Κούνδουρος, Ακρωτήρι, Μικρό Βαθύ και Βαθύ) και αντιστοιχεί σε δομήσιμη επιφάνεια 130.000 τ.μ. Η εταιρεία έχει θέσει ως χρονοδιάγραμμα για την έναρξη υλοποίησης του "πυρήνα” της επένδυσης τον Ιανουάριο του 2020. Έως τότε, θα πρέπει να έχει εγκριθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση το αμέσως προσεχές διάστημα, να έχει καταρτιστεί και να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ το Προεδρικό Διάταγμα για την έγκριση του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης (ΕΣΧΑΣΕ) και να έχει εγκριθεί η πολεοδομική μελέτη του έργου.
Επίσης, η κυπριακών συμφερόντων Emerald Developments σχεδιάζει την υλοποίηση σύνθετου τουριστικού συγκροτήματος στην Τριόπετρα του Νότιου Ρεθύμνου, έργου για το οποίο, πρόσφατα, το υπουργείο Περιβάλλοντος χορήγησε την έγκριση καταλληλόλητας έκτασης 1,2 χιλιάδων στρεμμάτων. Η απόφαση αυτή επιτρέπει στην εταιρεία να προχωρήσει στην στην πολεοδόμηση της έκτασης, με το έργο να περιλαμβάνει πέντε αστέρων ξενοδοχείο δυναμικότητας 155 δωματίων και τουριστικό συγκρότημα κατοικιών.
Ισχυρές προοπτικές παρουσιάζει και ο τομέας επεξεργασίας απορριμμάτων στην Κρήτη, όπου δρομολογούνται οι διαγωνισμοί για την υλοποίηση μονάδων επεξεργασίας.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
22/2/2019
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Καταβλήθηκε το τίμημα των €1,4 δισ. για το Ελ.Βενιζέλος.
Την ολοκλήρωση της χρονικής επέκτασης, κατά 20 χρόνια, της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος", σηματοδοτεί η καταβολή, σήμερα, συνολικού τιμήματος 1,403 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) από την εταιρεία "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε." (ΔΑΑ).
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η συγκεκριμένη αποκρατικοποιήση είναι η μεγαλύτερη των τελευταίων χρόνων, υπερβαίνοντας, από πλευράς τιμήματος, την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων στη Fraport που είχε συνοδευθεί με τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ.
Το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 1,132 δισ. ευρώ, το οποίο αποτελείται από το συμφωνηθέν τίμημα των 1,115 δισ. ευρώ, πλέον ποσού 16,676 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία προσαρμογή 10,30% ετησίως, υπολογισμένη αναλογικά σε ημερήσια βάση, από την 1η Ιανουαρίου 2019, όπως ορίζεται στη Σύμβαση Παράτασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και του ΔΑΑ.
Το όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046 είναι πολλαπλάσιο του ανωτέρω τιμήματος και εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει συνολικά τα 6 δισ. ευρώ.
Επίσης, το deal, λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, αναμένεται να "ξεκλειδώσει" πρόσθετες επενδύσεις της τάξης των 2,9 δισ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τράπεζα Eurobank και η Lamda Infrastructure Finance S.A ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για την παράταση της χρονικής ισχύος της σύμβασης. Επίσης, η Lazard ενήργησε ως σύμβουλος της AviAlliance, που το 2013 πέρασε στην ιδιοκτησία της PSP Investments. Η τελευταία αναμένεται να δώσει το "παρών" και στη μάχη για τη διεκδίκηση του ποσοστού 30%, που ελέγχει το Δημόσιο στον αερολιμένα Σπάτων.
Η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ
Ολοκληρώθηκε σήμερα η διαδικασία της χρονικής επέκτασης κατά 20 χρόνια της Σύμβασης Παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος", με την καταβολή συνολικού τιμήματος 1,403 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) από την εταιρεία "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε." (ΔΑΑ).
Το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 1,132 δισ. ευρώ, το οποίο αποτελείται από το συμφωνηθέν τίμημα των 1,115 δισ. ευρώ, πλέον ποσού 16,676 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία προσαρμογή 10,30% ετησίως, υπολογισμένη αναλογικά σε ημερήσια βάση, από την 1η Ιανουαρίου 2019, όπως ορίζεται στη Σύμβαση Παράτασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και του ΔΑΑ.
Το όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046 είναι πολλαπλάσιο του ανωτέρω τιμήματος και εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει συνολικά τα 6 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, πέρα από το καταβληθέν τίμημα προβλέπεται: ετήσια αμοιβή παραχώρησης δικαιώματος ίση με το 15% επί των προ φόρων κερδών του ΔΑΑ, που εκτιμάται ότι θα ανέλθει συνολικά σε 1,1 δισ. ευρώ, προσδοκώμενα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος για την ίδια περίοδο ύψους 1,7 δισ. ευρώ και μερίσματα που δύνανται να διαμορφωθούν κατ’ εκτίμηση στα 2,2 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, προβλέπεται ότι ο ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές πρόσθετες επενδύσεις περίπου 2,9 δισ. ευρώ.
Οι επενδύσεις αφορούν κυρίως σε έργα επέκτασης της χωρητικότητας του αεροδρομίου, οι οποίες σταδιακά, με βάση τις σημερινές προβλέψεις, θα ανεβάσουν τη σημερινή δυνατότητα εξυπηρέτησης από 26 εκατ. σε 50 εκατ. επιβάτες ετησίως έως το τέλος της παραχώρησης και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων επεκτάσεις αεροσταθμού, νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, επέκταση οδικού δικτύου κλπ.
Η περαιτέρω ανάπτυξη του αεροδρομίου και των δραστηριοτήτων του σε συνδυασμό με την αύξηση του τουρισμού εκτιμάται ότι μπορούν να οδηγήσουν στην δημιουργία περίπου 180.000 άμεσων και έμμεσων νέων θέσεων εργασίας σε όλη τη χώρα.
http://www.capital.gr/epixeiriseis/3345207/
katablithike-to-timima-ton-1-4-dis-gia-to-el-benizelos
22/2/2019