Καρτέσιος – Η αμφιβολία.




[…] η καρτεσιανή μεταφυσική δεν ξεκινά με παραγωγική συζητήσεις για την έννοια της ουσίας, για τον θεό ή την ψυχή, αλλά με μια ριζοσπαστική ερώτηση που δεν βασίζεται σε τίποτα παρά μόνο στην αμφιβολία: μια αμφιβολία που κατακλύζει την προκαθορισμένη γνώση με μια καταστροφική ώθηση, αντάξια της καλύτερης σκεπτικής παράδοσης.

Για τον Καρτέσιο, είναι απαραίτητο πάνω απ’ όλα να απαλλαγούμε από το έρμα της παράδοσης, που είναι γεμάτο λάθη επειδή δεν έχει κανένα κριτήριο της αλήθειας. Το κριτήριο της αληθείας, που απαίτησε ο Καρτέσιος, είναι, αντίθετα, πολύ άκαμπτο και είναι αυτό που ήδη επεξεργαστήκαμε στον Λόγο περί της μεθόδου ”να δεχόμαστε μόνο προφανή και αναμφισβήτητη γνώση, δηλαδή την ακαταλληλότητα με τον αυστηρότερο τρόπο, όχι ως απλό ψυχολογικό εφησυχασμό (η ήρεμη βεβαιότητα αυτού που δεν είναι σε  θέση να αμφισβητήσει τη δική του εκτίμηση), αλλά ως αποτέλεσμα μιας παρατεταμένης και διεξοδικής δοκιμής, στην οποία κάθε γνώση  προσβάλλεται και στα θεμέλια και στην πραγματική της αξιοπιστία.


Ο Καρτέσιος επιτίθεται πρώτα απ’ όλα στις γνώσεις που βασίζονται στην ευαισθησία, δηλαδή στα όργανα του σώματός μας, που μοιάζουν να έρχονται σε επαφή με τον εξωτερικό κόσμο. Η κριτική του είναι ασυμβίβαστη: δεδομένου ότι οι αισθήσεις εξαπατούνται (ενώ πιστεύουμε ότι βλέπουμε έναν στρογγυλό πύργο, πλησιάζοντας καταλαβαίνουμε ότι είναι τετράγωνος), προκύπτει ότι δεν είναι αξιόπιστες και ότι μπορούν πάντα να μας εξαπατήσουν, κάνοντάς μας να πιστέψουμε ότι έξω από εμάς υπάρχουν αντικείμενα με ορισμένα χαρακτηριστικά, ενώ στην πραγματικότητα τα αντικείμενα μπορεί να είναι διαφορετικά ή ακόμα και να μην υπάρχουν καθόλου.

Η αμφιβολία του Καρτέσιου θέτει σε κρίση την αυθόρμητη βεβαιότητα που έχουμε αναφορικά με την ύπαρξη του υλικού κόσμου έξω από εμάς και ακόμη και εκείνου του τμήματος της ύλης που πιστεύουμε ότι γνωρίζουμε πιο άμεσα: το σώμα μας. Η ζωή θα μπορούσε να είναι ένα πνευματικό όνειρο, μια δημιουργία φαντασίας χωρίς πραγματικό αντίγραφο, ο καρπός της εξαπάτησης μιας «κακοήθους ιδιοφυίας».

Αλλά ο Καρτέσιος δεν είναι ικανοποιημένος μόνο με την υπονόμευση του μηχανισμού της ευαισθησίας. Πιστεύει ότι η αμφιβολία μπορεί να επηρεάσει ακόμα πιο βαθιά τις βεβαιότητες, που αδίκως θεωρούνται δεδομένες. Ακόμα και οι πεποιθήσεις, που βασίζονται στη λογική, δεν εξαιρούνται από αμφιβολίες και ακόμη και τα μαθηματικά μπορεί να μη μας λένε την αλήθεια για τα αντικείμενά τους. Δεν θα μπορούσαμε ίσως να έχουμε δημιουργηθεί από έναν παντοδύναμο θεό και, ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο, να είμαστε επίσης ικανοί να εξαπατήσουμε τους εαυτούς μας, να παρουσιάζουμε τις μέγιστες ενδείξεις γνώσης -όπως οι στοιχειώδεις μαθηματικές έννοιες- οι οποίες στην πραγματικότητα να είναι εντελώς απατηλές;

Σκέφτομαι, άρα υπάρχω

Η υπόθεση του εξαπατώμενου θεού είναι η κορύφωση της καρτεσιανούς αμφιβολίας, με την οποία κλείνει το καταστροφολογικό μέρος του κειμένου και αρχίζει ο δεύτερος στοχασμός. Η κριτική του Καρτέσιου χτυπά, επίσης, την επιστήμη την οποία ο ίδιος, στους Κανόνες, θεωρούσε το μοντέλο της γνώσης: είναι επομένως και αυτοκριτική, στην οποία όμως ο Καρτέσιος ακολουθεί μια άμεση φιλοσοφική ανασυγκρότηση.

Για να ξεκινήσει και να ανοικοδομήσει το κτίριο της γνώσης από το μηδέν, το στοχαζόμενο θέμα, πρωταγωνιστεί σε πρώτο πρόσωπο στους Μεταφυσικούς Στοχασμούς, μη έχοντας παρά μόνο έναν πόρο: τον εαυτό του. Ξεκινώντας από το ότι το υποκείμενο δεν είναι μια ατομική ανάγκη αλλά μια μεταφυσική αναγκαιότητα: για τον Καρτέσιο, στην πραγματικότητα, για τίποτα δεν μπορώ να είμαι βέβαιος αν αυτό δεν υπάρχει, ενώ σκέφτομαι.

Σκέφτομαι, άρα υπάρχω (cogito ergo sum): μια πρόταση που, σε σχέση με όλα τα άλλα αντικείμενα της αμφιβολίας του Πρώτου Στοχασμού, έχει το πλεονέκτημα ότι είναι αδιαμφισβήτητη εξ ορισμού. Η αντίσταση στην αμφιβολία του σκέφτομαι δίνεται από το γεγονός ότι η ίδια η αμφιβολία την υπονοεί, οπότε, αν προσπαθήσω να αρνηθώ οτι υπάρχει, ενώ σκέφτομαι, έρχομαι σε αντίθεση με τον εαυτό μου: για να αρνηθώ, να αμφιβάλω, που σκέφτεται» να εκτελέσω οποιαδήποτε άλλη πνευματική πράξη, πρέπει να υπάρχω. Το υποκείμενο της σκέψης αποτελεί, επομένως, μια οντολογική προτεραιότητα, είναι το θεμέλιο κάθε άλλης πραγματικής γνώσης (δηλαδή γνώσης των πραγμάτων, όχι απλών συνδέσεων μεταξύ εννοιών).
Με το σκέφτομαι, το υποκείμενο καταφέρνει να ξεφύγει από τον κύκλο των αμφιβολιών, προσκολλώμενο σε εκείνο που είναι προς το παρόν η μόνη βεβαιότητα: δεν ξέρω αν υπάρχει ο κόσμος, δεν ξέρω αν υπάρχει το σώμα μου, ούτε είμαι βέβαιος για τις μαθηματικές αποδείξεις, αλλά ξέρω ότι τουλάχιστον υπάρχω αφού σκέφτομαι.

Το επόμενο βήμα στο μεταφυσικό δρομολόγιο του Καρτέσιου τον οδηγεί να αναρωτηθεί, ακόμη και πριν από την ύπαρξη του κόσμου, για το θέμα της ριζικής αμφιβολίας του Πρώτου Στοχασμού περί ύπαρξης του θεού. Η πρόκληση του Τρίτου Στοχασμού, στην πραγματικότητα, είναι η βάση του απλού σκέφτομαι, άρα υπάρχω, ότι υπάρχει θεός, και ότι από αυτή τη γνώση μπορούμε να αντλήσουμε ένα αποφασιστικό επιχείρημα για να αποδείξουμε την εγκυρότητα της ανθρώπινης γνώσης: η ισχυρότερη αμφιβολία του Πρώτου Στοχασμού, από την άλλη, ήταν βασισμένη πάνω σε ένα δόγμα θεολογικής σημασίας (ο θεός που εξαπατά) και ως εκ τούτου θα μπορούσε να λυθεί μόνο με τη διερεύνηση του θεού και των χαρακτηριστικών του. Στους Στοχασμούς, και γενικότερα στη σκέψη του Καρτέσιου, ωστόσο  η θεολογική πρόθεση είναι πάντοτε υποδεέστερη ή λιγότερο  λειτουργική από την επιστημολογική, δηλαδή την ανάγκη να βρεθεί μια βάση εγκυρότητας για την επιστήμη.

Η διαδρομή του Καρτέσιου προς την απόδειξη της ύπαρξης του Θεού, παρά το γεγονός ότι είχε κάποιο σημείο επαφής με την παραγωγικότατη μεσαιωνική παράδοση, είναι στη φιλοσοφική της ουσία εντελώς πρωτότυπη και μάλιστα, υπό ένα πρίσμα, εξ ολοκλήρου εναλλακτική των διάσημων «τρόπων» του Θωμά Ακινάτη. Ο Καρτέσιος δεν μπορεί να επαναλάβει τον Ακινάτη, για έναν πολύ απλό λόγο: όλοι οι θωμιστικοί τρόποι ξεκινούν από τον κόσμο ή από γεγονότα του κόσμου, για να δείξουν ότι στον κόσμο και σε τέτοια γεγονότα πρέπει να υπάρχει μία πρώτη αιτία, η οποία κατόπιν ταυτίζεται με τον θεό.

Ο Πρώτος Στοχασμός έχει σβήσει, με τη συντριπτική σκεπτικιστική του επιβάρυνση, την τεκμαιρόμενη βεβαιότητα της ύπαρξης ενός εξωτερικού κόσμου και, γενικά, οτιδήποτε «άλλου» εκτός από το μυαλό του σκεπτόμενου υποκειμένου. Οι θωμιστικές δοκιμασίες, τις οποίες και ο Καρτέσιος θα επικρίνει για την αξία τους, είναι επομένως ανεφάρμοστες στο πλαίσιο των Συλλογισμών, και κατά συνέπεια γεννάται θέμα εξεύρεσης μιας εναλλακτικής κατεύθυνσης.

Η ιστορία της φιλοσοφίας – Umberto Eco, Riccardo Fedriga




'' (...) Ο Καρτέσιος, του οποίου η συμβολή στα μαθηματικά υπήρξε άκρως σημαντική,[1] θεωρείται ως ο πατέρας νεότερης φιλοσοφίας, μια και ήταν εκείνος που πέτυχε να απελευθερώσει τον στοχασμό από τον σχολαστικισμό, την διδασκαλία που επί αιώνες διαμορφώθηκε στις σχολές των πανεπιστημίων της δυτικής Ευρώπης και κρατούσε δέσμια την εξέλιξη της γνώσης. Σε αντίθεση, δηλαδή, προς την διδασκαλία του σχολαστικισμού, σύμφωνα με την οποία η γνώση, για να είναι έγκυρη, θα έπρεπε να συνάδει προς την πίστη στον Θεό και τις θεωρίες του Αριστοτέλη, ο Καρτέσιος υποστήριξε ότι ο άνθρωπος όφειλε, για να βρει την αλήθεια, να βασιστεί αποκλειστικά στις δυνάμεις του νου. Προς τούτο, κατά τον Καρτέσιο, έπρεπε να απαλλαγεί κανείς από κάθε προκατάληψη, από κάθε συμπέρασμα που στηρίζεται σε θεωρίες και αντιλήψεις άλλων, όσο αξιόλογοι κι αν συμβαίνει να είναι αυτοί, και να μην διακατέχεται από την βιασύνη να φτάσει άρον-άρον στην αλήθεια, αλλά υπομονετικά και συστηματικά να ελέγχει το κάθε βήμα του προς την γνώση χωρίς να αφήνει κενά, να κάνει παλινδρομήσεις και να προβαίνει σε περιττές συλλήψεις ή εκδοχές, και να μην δέχεται τίποτε σαν σωστό, αν δεν διαπιστώσει ότι, τελικά, αυτό παρουσιάζεται στον νου με τόση σαφήνεια και ευκρίνεια, ώστε να είναι αδύνατον να το αμφισβητήσει οποιοσδήποτε[2].

Ο Καρτέσιος, θέλοντας να βρει μια τέτοια πέραν πάσης αμφιβολίας αλήθεια, πάνω στην οποία θα μπορούσε στην συνέχεια να θεμελιώσει με ασφάλεια την διδασκαλία του, αποφάσισε να ακολουθήσει την τακτική των οπαδών του σκεπτικισμού[3]: να αμφισβητεί, δηλαδή, όπως εκείνοι, το καθετί. Ναι, λέει ο Καρτέσιος, μπορώ, πράγματι, να αμφιβάλλω για όλα. Για ένα πράγμα μόνο δεν μπορώ να αμφιβάλλω: για το γεγονός ότι, αμφιβάλλοντας, αμφιβάλλω. Για να αμφιβάλλω, όμως σχετικά με κάτι, θα πρέπει να έχω βάλει το μυαλό μου να σκεφτεί ότι αυτό που μου προβάλλεται έτσι ενδέχεται να είναι κι αλλιώς, γιατί, διαφορετικά, αν ήμουν, ένας παθητικός δέκτης, ένα υποκείμενο που δεν σκέφτεται, θα υιοθετούσα χωρίς καμιά διάθεση αντίστασης εκείνο που προβάλλεται σαν πραγματικό. Κατά συνέπεια, η δυνατότητά μου να αμφιβάλλω υποδηλώνει το γεγονός ότι σκέφτομαι, το οποίο, με την σειρά του, συνεπάγεται κατ’ ανάγκην το γεγονός ότι υπάρχω. Γιατί, πώς θα μπορούσα να αμφιβάλλω αν δεν υπήρχα. Σκέφτομαι, άρα υπάρχω. Αυτή είναι η προφανής αλήθεια, κατά τον Καρτέσιο, που ουδείς έχει την δυνατότητα να αμφισβητήσει. Έτσι, Καρτέσιος, μεταχειρίζεται μεν, όπως οι οπαδοί του σκεπτικισμού, την αμφιβολία. με διαφορετικό, όμως, σκοπό από αυτούς. Αντί για την στείρα άρνηση, στην οποία στοχεύουν οι οπαδοί του σκεπτικισμού, ο Καρτέσιος επιχείρησε μέσω της αμφιβολίας να κατοχυρώσει μια πέραν πάσης αμφισβήτησης αλήθεια, την βεβαιότητα του εαυτού του. (...)''


     ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ        


Η έννοια του Θεού στη Φιλοσοφία του Ντεκάρτ.
data/2837406/theFile

Καρτέσιος.
http://www.pelegrinis.gr/%CE%BA%CE%B1%CF%81%CF%84%CE%AD%CF%83%CE%B9%CE%BF%CF%82/

Καρτέσιος: Η φιλοσοφία της κλασικής επιστημονικής σκέψης.
https://www.manosdanezis.gr/wp-content/uploads/2017/08/20-2.pdf

«Στοχαζόμενος εαυτός και πρόσωπο. 
Ερωτήματα σχετικά με την προσωπική ταυτότητα στον Ντεκάρτ» 
https://www.academia.edu/5522839/_%CE%A3%CF%84%CE%BF%CF%87%CE%B1%CE%B6%CF%8C%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CF%82_%CE%B5%CE%B1%CF%85%CF%84%CF%8C%CF%82_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%80%CF%81%CF%8C%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF._%CE%95%CF%81%CF%89%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1_%CF%83%CF%87%CE%B5%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC_%CE%BC%CE%B5_%CF%84%CE%B7%CE%BD_%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%84%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1_%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BD_%CE%9D%CF%84%CE%B5%CE%BA%CE%AC%CF%81%CF%84_Thinking_Self_and_Person_in_Descartes._Questions_concerning_the_Personal_Identity_Problem_in_Descartes_Ypomnema_7_Special_Issue_on_Rationalism_Athens_2008_in_Greek_