S&P: Η λίστα των 21 κρατών που θα «πληρώσουν» το Brexit – 4η η Κύπρος.



Τις χώρες που θα επηρεαστούν περισσότερο από την έξοδο της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση καταγράφει ο οίκος αξιολόγησης Standard & Poor’s, με την Κύπρο να καταλαμβάνει την τέταρτη θέση.

Ειδικότερα, η S&P εξέτασε τις διαφορές που προέκυψαν από το 2016 (δύο εβδομάδες πριν το δημοψήφισμα του Brexit) μέχρι σήμερα στις οικονομικές σχέσεις της Βρετανίας με τις υπόλοιπες χώρες και σύμφωνα με την έκθεση 21 χώρες θα επηρεαστούν αρνητικά από το Brexit.

Πρώτη χώρα που επηρεάζεται άμεσα είναι η Ιρλανδία η οποία εξάγει προϊόντα και υπηρεσίες στο Ηνωμένο Βασίλειο όσο καμιά άλλη χώρα. Το 16.7% του πληθυσμού της Ιρλανδίας βρίσκεται στο Ηνωμένο Βασίλειο και η οικονομική έκθεση της χώρας στη Βρετανία είναι μεγαλύτερη από τις υπόλοιπες 21.

Ακολουθεί το Λουξεμβούργο με αρκετές εξαγωγές και η Ολλανδία με 7.3% του ΑΕΠ της να αντιστοιχεί σε εξαγωγές προς το Ηνωμένο Βασίλειο. Η Ολλανδία έχει ανεβεί τέσσερις θέσεις στη λίστα από το 2016.



Η Κύπρος είναι στη τέταρτη θέση, δεδομένων διαφόρων δεσμών όπως τουριστικών, οικονομικών αλλά και ιστορικών σχέσεων. Στην έκθεση γίνεται λόγος για το μεγάλο αριθμό Βρετανών συνταξιούχων, των βρετανικών βάσεων αλλά και για τους Κύπριους που διαμένουν και εργάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο οίκος υπολογίζει ότι ετησίως τα εμβάσματα από Κύπριους που διαμένουν στη Βρετανία προς Κύπρο, ανέρχονται στο 0.2% του ΑΕΠ της Κύπρου.
Από το Brexit σε μεγαλύτερο βαθμό θα επηρεαστούν πρώτα οι εξαγωγές, ακολούθως ο μεταναστευτικός παράγοντας, στη συνέχεια οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις και τέλος ο χρηματοπιστωτικός τομέας. Από την άλλη, τονίζεται ότι η Βρετανία θα πρέπει να ενισχύσει τις σχέσεις της με την Κύπρο αν θα θέλει να διατηρήσει τις εξαγωγές και τους οικονομικούς συνδέσμους.


Στην σχετική κατάταξη ακολουθούν η Ελβετία, η Μάλτα, η Ισπανία, το Βέλγιο 
και η Νορβηγία.

REUTERS/HANNAH MCKAY

naftemporiki.gr με πληροφορίες από philenews

3/4/2019


           ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ           

    

 DW: To Brexit και τα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Με αγωνία παρακολουθούν τις εξελίξεις στο πεδίο του Brexit τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης όπως σημειώνει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle, τονίζοντας ότι οι συνέπειες μίας «άτακτης» αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. θα είναι άμεσες για παραγωγούς, αλιείς και μεταφορείς.

Οι διάσημες βρετανικές ακτές του Ντόβερ είναι οι πλησιέστερες στην ηπειρωτική Ευρώπη, ακριβώς απέναντι από το γαλλικό Καλαί. Η περιοχή αυτή λειτουργεί ως εμπορικός κόμβος και είναι η σημαντικότερη πύλη εισόδου και εξόδου βρετανικών προϊόντων προς την ηπειρωτική Ευρώπη και ευρωπαϊκών προϊόντων προς τη Μ. Βρετανία, σημειώνει η DW, προσθέτοντας πως πάνω από 40 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων διέρχονται ετησίως από το Καλαί.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ένα άτακτο Brexit στις 12 Απριλίου, δηλαδή μια αποχώρηση της Μ. Βρετανίας από την Ε.Ε. χωρίς συμφωνία, θα είχε απρόβλεπτες συνέπειες, δεδομένου ότι το Καλαί θα αποτελεί πλέον τα εξωτερικά σύνορα της Ένωσης. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε εμπορευματοκιβώτιο και κάθε φορτηγό θα απαιτούνται ειδικά τελωνειακά έγγραφα. Στην πράξη αυτό σημαίνει περισσότερη γραφειοκρατία, περισσότερη αναμονή και καθυστερήσεις στην παράδοση εμπορευμάτων.

To Καλαί εν αναμονή των εξελίξεων

Από την πλευρά του ο διευθυντής του λιμανιού στο Καλαί Ζαν-Mαρκ Πουισεσό διαβεβαιώνει ότι όλα θα κινηθούν βάσει σχεδίου και ότι δεν θα επέλθει χάος. «Προετοιμαζόμαστε για το ενδεχόμενο να μην υπάρξει συμφωνία για το Brexit εδώ και έναν χρόνο» δήλωσε στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Ζαν-Mαρκ Πουισεσό. Εκτίμησε μάλιστα ότι εάν τα απαραίτητα γραφειοκρατικά έγγραφα συγκεντρώνονται έγκαιρα, τότε δεν θα υπάρχουν μεγάλες ουρές αναμονής. Όσα φορτηγά θα διαθέτουν τα απαραίτητα έγγραφα θα διέρχονται αμέσως από τα σημεία ελέγχου στο Καλαί και θα περιμένουν σε ειδικό χώρο στάθμευσης που μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι 200 φορτηγά, διευκρίνισε ο ίδιος. Εκεί οι οδηγοί θα μπορούν να ολοκληρώσουν τις απαραίτητες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Το λιμάνι του Καλαί ελπίζει πάντως να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα ούτε στις εισαγωγές, δεδομένου ότι έχει ήδη επενδύσει περί τα 6 εκατομμύρια ευρώ ώστε να είναι έτοιμο για παν ενδεχόμενο. Και η γαλλική κυβέρνηση από τον Ιανουάριο έχει διαθέσει 50 εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση αεροδρομίων και λιμανιών εν όψει Brexit. Εντούτοις οι τελωνειακοί υπάλληλοι του Καλαί εξακολουθούν να πιστεύουν ότι τα μέτρα αυτά δεν είναι επαρκή κι έτσι κάθε τόσο απεργούν. Οι κινητοποιήσεις επιβραδύνουν τη διέλευση οχημάτων στην περιοχή και δίνουν ίσως μια πρώτη γεύση για το πώς θα είναι το χάος του Brexit, παρατηρεί η DW.

«Θέλω να προειδοποιήσω για την υστερία του Brexit. Φυσικά αναμένονται ουρές και κίνηση, όπως και καθυστερήσεις. Αλλά κανένα χάος» εκτίμησεα από την πλευρά του ο Γερμανός καθηγητής Νομικής Μάρτιν Σμιντ Κέσελ από το Πανεπιστήμιο του Μπαϊρόιτ που μελετά εδώ και καιρό τις πρακτικές συνέπειες του Brexit.

O Ζαν-Mαρκ Πουισεσό διαβεβαιώνει πάντως ότι σε κάθε περίπτωση το Καλαί θα παραμείνει ο σημαντικότερος κόμβος για τη μεταφορά εμπορευμάτων προς τη Μ. Βρετανία. Πόσο όμως αληθεύει αυτό; Ο Στέφεν Μπεμ από τον Γερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο εκτιμά ότι οι ίδιες οι εταιρείες είναι τελικά αυτές που θα αποφασίσουν αν τους συμφέρει από οικονομική και χρονική άποψη ακόμη η μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του Καλαί ή μέσω εναλλακτικών λιμανιών όπως το Κουξχάφεν ή το Ρότερνταμ.

Εντατικές προετοιμασίες και στο Ρότερνταμ

Στο μεταξύ και το Ρότερνταμ ετοιμάζεται πυρετωδώς για το Brexit. Kαθημερινά οι υπάλληλοι του λιμανιού ενημερώνουν με φυλλάδια τους οδηγούς φορτηγών. Ωστόσο παρά τις προσπάθειες δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο πρόκλησης χάους και εδώ. «Έχουμε προετοιμαστεί δύο φορές περισσότερο από όσο χρειάζεται. Αλλά φοβούμαστε ότι αυτό δεν ισχύει και για όλες τις εταιρείες» ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού Μαρκ Ντιγκ.

Και για το Ρότερνταμ το χειρότερο σενάριο ακούει στο όνομα άτακτο Brexit. Eκτός από την ενημέρωση των οδηγών, το λιμάνι του Ρότερνταμ έχει ήδη φροντίσει να εξασφαλίσει επιπλέον χώρους στάθμευσης ενώ έχουν ήδη προσληφθεί 900 επιπλέον τελωνειακοί υπάλληλοι. Σύμφωνα με υπολογισμούς αναμένεται ότι μετά το Brexit θα περνούν εδώ από τελωνειακό έλεγχο πάνω από 100.000 πλοία και περίπου 10 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο.

REUTERS/TOBY MELVILLE

https://www.naftemporiki.gr/finance/
story/1460789/dw-to-brexit-kai-ta-europaika-limania
 3 Απριλίου 2019