Είναι η Κίνα όσο "βρώμικη" όσο νομίζεις;
REUTERS/THOMAS PETER
H Kίνα θεωρείται από πολλούς η πιο “βρώμικη” χώρα του κόσμου καθώς εκπέμπει μεγάλες ποσότητες ρύπων και αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα. Αυτές οι αρνητικές εξωτερικότητες προέρχονται από την ταχεία ανάπτυξη της χώρας σε συνδυασμό με την μεγάλη εξάρτηση στον άνθρακα και τον ευμεγέθη πληθυσμό της. Προσφέρουν όμως τα παραπάνω αρκετή αιτιολόγηση για τον προσδιοριμό “βρώμικη”;
Αν και η Κίνα, όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, εκπέμπει τέσσερις φορές παραπάνω από ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες, έρχεται τεσσαρακοστή ένατη σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά πολίτη, κάτω από τις “καθαρές” χώρες όπως ο Καναδάς και η Ολλανδία. Επίσης, αν και η ατμοσφαιρική ρύπανση σε μεγαλουπόλεις όπως το Πεκίνο είναι αποπνικτική, η Κίνα δεν συγκαταλέγεται μέσα στις 10 χώρες με την περισσότερη ατμοσφαιρική ρύπανση.
Επιπρόσθετα στο ότι τα νούμερα δεν προσφέρουν καμία αιτιολόγηση στον προσδιορισμό της Κίνας ως “βρώμικη”, η συμβολή της στον τομέα της καθαρής ενέργειας είναι ανεκτίμητη.
Η Κίνα παρήγαγε ένα στα δυο φωτοβολταϊκά σε παγκόσμιο επίπεδο το 2013 και είχε καταλυτικό ρόλο στη μείωση του κόστους παραγωγής, με την τοπική βιομηχανία φωτοβολταϊκών κελίων να προκαλεί 80% μείωση στις παγκόσμιες τιμές μεταξύ 2008 και 2013. Με άλλα λόγια, η ηλιακή ενέργεια όπως την ξέρουμε σήμερα έγινε βιώσιμη με καθοριστική συμβολή της Κινέζικης βιομηχανίας.
Πριν από περίπου δύο δεκαετίες, η Κινέζικη κυβέρνηση άρχισε να ρίχνει μεγάλες ποσότητες χρημάτων στην επικίνδυνη και μη αποδειχθείσα βιομηχανία των ηλεκτρικών οχημάτων. Σήμερα, περίπου 1% των οχημάτων στην Κίνα είναι ηλεκτρικά και μόνο η Ολλανδία και η Νορβηγία εμφανίζουν μεγαλύτερη πυκνότητα ηλεκτρικών οχημάτων. Επίσης, η χώρα έχει επενδύσει στρατηγικά σε κάθε κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας των ηλεκτρικών οχημάτων και έχει καθοριστικό ρόλο στη μείωση του κόστους των μπαταριών. Με άλλα λόγια, το “μαγικό” των φωτοβολταϊκών επαναλαμβάνεται.
Ταυτόχρονα στη Δύση, οι Ηνωμένες Πολιτείες επενδύουν στο σχιστολιθικό φυσικό αέριο, το dieselgate κρατά φρέσκο στις μνήμες μας και στην Ελλάδα ελπίζουμε στην εύρεση πετρελαίου στο Ιόνιο για να σωθεί η χώρα.
Η Κίνα δεν είναι βρώμικη. Αντιθέτως, έχει ρόλο κλειδί στις τεχνολογίες καθαρής ενέργειας και εκπέμπει μικρές ποσότητες αερίων του θερμοκηπίου και ρύπων, αν ληφθεί υπόψιν η ετήσια αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 7% και ο πληθυσμός της. Είναι εύκολο για τις δυτικές χώρες να ρίχνουν το φταίξιμο στους αντιπάλους τους στην ανατολή, ενώ ταυτόχρονα αναλώνονται στη διαμάχη για το αν η κλιματική αλλαγή είναι αληθινή, με μόνο σκοπό την επιβράδυνση καθοριστικών μεταρρυθμίσεων για την διάσωση του περιβάλλοντος. Το δύσκολο είναι να τους πάρουν ως παράδειγμα.
Ο Βαγγέλης Καλλίτσης είναι υποψήφιος διδάκτορας Ενέργειας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής στο Imperial College London. Εξειδικεύεται σε θέματα ανάλυσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων. Κατέχει δίπλωμα στη Χημική Μηχανική από το Πανεπιστήμιο Πατρών και MSc in Process Systems Engineering από το Imperial College London. Στο παρελθόν έχει δραστηριοποιηθεί ερευνητικά στους κλάδους της Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και Μαθηματικής Βελτιστοποίησης. Η ακαδημαϊκή του επίδοση έχει αναγνωριστεί από την υποτροφία αριστείας του Εθνικού Συμβουλίου Μηχανικής και Θετικών Επιστημών της Αγγλίας.
5/6/2019