Τo «Περάστε κόσμε» του ελληνικού τουρισμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:
(1) Από έξι αγορές προέρχεται πάνω από το 50% 
των ταξιδιωτικών  μας εισπράξεων.
(2) Επενδύσεις 7 δισ. ευρώ απογειώνουν 
τις αεροπορικές μπίζνες στην Ελλάδα.
(3) Χτυπάει κόκκινο η αγορά των ξενοδοχείων.

 MICHAELUTECH VIA GETTY IMAGES


Τo «Περάστε κόσμε» του ελληνικού τουρισμού.

Το ζητούμενο στη χώρα μας είναι η υπεύθυνη ματιά,
 ο στρατηγικός σχεδιασμός και η έμπνευση. 

Τι 30, τι 40, τι 50. Και βέβαια αναφέρομαι σε εκατομμύρια ταξιδιωτών σε μια χώρα που για δεκαετίες δείχνει να εγκλωβίζεται σε ένα παιχνίδι αριθμών, αγνοώντας τα ποιοτικά στοιχεία. Έστω και αν η ΕΛΣΤΑΤ και οι σχετικοί φορείς τουρισμού παραθέτουν στοιχεία που δείχνουν την επικράτηση ενός παρωχημένου, μη αποδοτικού και αναχρονιστικού μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης, έστω και αν υπάρχουν λαμπρές εξαιρέσεις, τόσο σε επίπεδο επιχείρησης όσο και σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης, η συντριπτική πλειοψηφία του τουριστικού κλάδου αλλά και των κρατικών πολιτικών φαίνεται να αναλώνονται σε πρότυπα ανάπτυξης που μάλλον αφορούν αναπτυσσόμενες χώρες και όχι μια ευρωπαϊκή χώρα με παράδοση στη φιλοξενία και την παροχή ανταγωνιστικών υπηρεσιών.

Η λογική του αυτόματου πιλότου όντως λειτούργησε τα προηγούμενα χρόνια και δόμησε μια λογική τουριστικού επιχειρείν σε βάσεις πρόχειρες, κάπως ευκαιριακές και σίγουρα όχι ώριμες με ξεκάθαρη έλλειψη στρατηγικής και υπευθυνότητας. Είναι βέβαιο πως το προφίλ και οι απαιτήσεις του ταξιδιώτη των προηγούμενων δεκαετιών ήταν τέτοια που σε μια χώρα προικισμένη με φυσικές ομορφιές και ιστορία, δεν χρειαζόταν να προσπαθήσεις και πολύ. Με μεγάλο ενδιαφέρον και ευχαρίστηση άκουσα τον νέο υπουργό Τουρισμού να μιλάει για έναν νέο προγραμματισμό και όραμα για το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, τέτοιο που δεν θα έχει να κάνει ούτε με την αριθμολαγνεία του να ξεπεραστεί ο κάθε περυσινός αριθμός αφίξεων αλλά και ούτε εκείνος που μας φέρνει σε ανταγωνισμό με τουριστικές αγορές όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος και η Τυνησία.

Το παράδοξο στην Ελλάδα είναι πως ενώ ο αριθμός των επισκεπτών μεγαλώνει διαχρονικά, τα έσοδα από τον τουρισμό δείχνουν μάλλον καθηλωμένα ή τουλάχιστον δεν ακολουθούν μια αντίστοιχη μεγέθυνση. Η εικόνα μας ως τουριστικός προορισμός έρχεται να ερμηνεύσει αυτό το παράδοξο μιας και η δομή του προϊόντος είναι εκείνη που προσελκύει, κατά κύριο λόγο, επισκέπτη με μικρή διάρκεια παραμονής και κυρίως με χαμηλή καταναλωτική δυνατότητα. Εν έτη 2019 δεν μπορούμε να μην λαμβάνουμε επίσης υπόψη ότι η αειφορία του τουρισμού και η βιώσιμη ανάπτυξη των περιφερειών μας είναι επίσης ένα μεγάλο ζητούμενο το οποίο έρχεται σε κόντρα με το παλιό μοντέλο μαζικού τουρισμού που δημιουργεί τεράστιες περιβαλλοντικές οχλήσεις σε κατοίκους και επισκέπτες, υποβαθμίζοντας και την παρεχόμενη τουριστική υπηρεσία. Αλήθεια, η Σαντορίνη αντιμετωπίζεται ακόμα ως ένα παράδειγμα προς μίμηση; O διαρκής αγώνας για την επίτευξη μιας ανάπτυξης που βασίζεται μόνο στον αριθμό των εισερχομένων ατόμων, σε περιοχές με μικρή σεζόν, χωρίς επαρκείς υποδομές και με φθηνές υπηρεσίες μόνο σε τέλμα οδηγούν, κάτι που νομοτελειακά επισπεύδει την απαξίωση.

H Ελλάδα διαθέτει τεράστια και αναξιοποίητα συγκριτικά πλεονεκτήματα στο να δομήσει ένα τουριστικό μοντέλο που θα βασίζεται όχι αποκλειστικά στον ήλιο και τη θάλασσα που είναι από μόνοι τους περιοριστικοί παράγοντες αλλά στον διαφοροποιημένο τουρισμό ο οποίος βασίζεται σε αρχέγονη παράδοση, μνήμες, σύγχρονο πολιτισμό και τέχνη, έμπνευση, περιβαλλοντική ισορροπία και υψηλής ποιότητας υπηρεσία. Η γαστρονομική μνήμη από ένα χωριό του Πηλίου έναν Οκτώβριο μπορεί να είναι πιο ελκυστική από την εμπειρία της πολύβουης παραλίας της Κρήτης τον Αύγουστο, όπως επίσης και ο περίπατος σε ένα αμπέλι της Σαντορίνης, την άνοιξη, μπορεί να φαντάζει υπηρεσία πολυτελείας συγκριτικά με εκείνη μιας ταβέρνας στη Ρόδο στα μέσα του καλοκαιριού.

Η δημιουργία ενός τουριστικού προτύπου τεσσάρων εποχών, ικανού να μοιράζει τους επισκέπτες του καθ όλη τη διάρκεια του έτους, δίνει τη δυνατότητα για εξειδίκευση στα τοπικά, δυνατά «χαρτιά» της κάθε περιοχής της χώρας. Μόνο σε αυτή την περίπτωση ο ελληνικός τουρισμός θα μπορέσει να «πουλήσει» αποτελεσματικά δημιουργώντας υπεραξία στο σύνολο της οικονομίας. Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως ο σύγχρονος επισκέπτης θέλει να καταναλώσει εμπειρίες και όχι τουρισμό «Roomstolet». Σε μια εποχή ηθικού καταναλωτισμού δεν υπάρχουν περιθώρια για πειραματισμούς με την ποιότητα. Όσο επενδύουμε σαν χώρα στην αλλαγή νοοτροπίας, στα κίνητρα αναβάθμισης υπηρεσιών αλλά και στο χτίσιμο ενός φιλόδοξου ελληνικού brandname βασισμένου στην περιβαλλοντική συνείδηση, στην διαφοροποίηση και στη υψηλή ποιότητα τόσο θα κερδίζουμε. Δεν έχει καμιά σημασία αν οι επισκέπτες της χώρας μας γίνουν λιγότεροι, αν αυτοί είναι άνθρωποι που μπορούν να αφήσουν παραπάνω χρήματα για μια υψηλού επιπέδου εμπειρία λειτουργώντας και ως πολλαπλασιαστές της ελληνικής φιλοξενίας.

Μην υποτιμάμε τους εαυτούς μας. Ένα μουσικό πανηγύρι στο Ζαγόρι έχει σίγουρα το κοινό που θα ήθελε να το γνωρίσει όσο επίσης έχουν τα φεστιβάλ της Αθήνας, τα ποτάμια της Θράκης, οι ελιές της Μάνης και τα αμπέλια της Μαντινείας. Όλα είναι θέμα προσέγγισης. Το ζητούμενο στη χώρα μας είναι η υπεύθυνη ματιά, ο στρατηγικός σχεδιασμός και η έμπνευση. Η λογική του «περάστε κόσμε» είναι πλέον και επικίνδυνη. Καιρός είναι!

Φώτης Μαραγκός 
Οικονομολόγος MSc, Digital Marketing

https://www.huffingtonpost.gr/entry/to-peraste-kosme-toe-ellenikoe-toerismoe_gr_5d43f9ade4b0ca604e302be6?utm_hp_ref=gr-homepage
2/8/2019 



             ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ           




1.
Από έξι αγορές προέρχεται πάνω από το 50% 
των ταξιδιωτικών εισπράξεων.

Είναι γνωστό ότι όλο και μεγαλύτερος αριθμός ταξιδιωτών επιλέγει να απολαύσει τις ομορφιές της Ελλάδας κατά τη διάρκεια των διακοπών του. Ωστόσο, οι τουρίστες από έξι συγκεκριμένες χώρες δείχνουν στη χώρα μας μία ιδιαίτερη προτίμηση. Πάνω από το 50% των ταξιδιωτικών εισπράξεων στην Ελλάδα προέρχεται από έξι αγορές.

Οι πέντε πρώτες είναι η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Ιταλία. Εάν συμπεριληφθεί και η Ρωσία, η οποία σημειώνει μειωμένη δυναμική, οι έξι αγορές αθροιστικά συνεισφέρουν το 41,5% των επισκέψεων, το 49,7% των διανυκτερεύσεων και το 52,2% των ταξιδιωτικών εισπράξεων στην Ελλάδα.

Αυτό επισημαίνει, μεταξύ άλλων, η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ (Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) με θέμα «Ποιος πάει πού; Πόσο μένει; Πόσα ξοδεύει;», στην οποία αναλύονται στοιχεία του εισερχόμενου τουρισμού ανά αγορά και ανά Περιφέρεια για το 2018. Βάσει στοιχείων της μελέτης σχετικά με την εικόνα του εισερχόμενου τουρισμού, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 15,6 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας άνοδο 10,2%, ενώ οι διανυκτερεύσεις περίπου στα 227 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 8,2%.

Στις τρεις πρώτες θέσεις της κατάταξης των χωρών με βάση τον αριθμό των επισκέψεων το 2018 διατηρήθηκαν η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Βουλγαρία. Πρώτες στην κατάταξη των χωρών με βάση τον αριθμό των διανυκτερεύσεων το 2018 είναι η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιταλία, ενώ στις τρεις πρώτες θέσεις με βάση τον αριθμό των εισπράξεων η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ. Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη, από τις υπό ανάλυση χώρες, την υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη καταγράφουν οι επισκέπτες από τη Γερμανία (614 ευρώ), την υψηλότερη δαπάνη ανά διανυκτέρευση οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ (89 ευρώ), ενώ η μικρότερη διάρκεια παραμονής ανά Περιφέρεια καταγράφεται από τους επισκέπτες των ΗΠΑ (6,2). Η δε μεγαλύτερη από τους Γερμανούς επισκέπτες (8,8).

Εάν ρίξουμε μια ματιά στον εισερχόμενο τουρισμό από τη Γερμανία, διαπιστώνουμε, ότι η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία βρίσκεται στην πρώτη θέση ως προς τα έσοδα, τις διανυκτερεύσεις και τον αριθμό των επισκεπτών. Γι’ αυτό και αποτελεί την κύρια αγορά του εισερχόμενου τουρισμού της Ελλάδας το 2018. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τη Γερμανία ανήλθαν σχεδόν στα 3 δισ. ευρώ (+16%), οι διανυκτερεύσεις σε 42,5 εκατ. (+13,2%) και οι επισκέπτες από τη Γερμανία έφθασαν τα 4,3 εκατ. (+18,2%). Βάσει των εισπράξεων, η γερμανική αγορά εμφανίζεται στην πρώτη θέση στις Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου, Κρήτης, Κεντρικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Μακεδονίας, στη δεύτερη θέση στις Περιφέρειες Ιονίων Νησιών και Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και στην τρίτη θέση στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Ελλάδας. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε ως προς τα έσοδα και τις διανυκτερεύσεις το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ η χώρα φιγουράρει στην τρίτη θέση ως προς τον αριθμό των επισκεπτών του εισερχόμενου τουρισμού της Ελλάδας το 2018. Σύμφωνα, μάλιστα, με τη μελέτη, την περίοδο 2008-2018 οι επισκέπτες από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 1,3 φορές και ανήλθαν σε 2,9 εκατ, παρότι ο αριθμός μειώθηκε κατά 2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Επίσης, σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν κατά 6,2% στο 1,9 δισ ευρώ και οι διανυκτερεύσεις στα 25,7 εκατ. (-3,1%). Βάσει των εισπράξεων, η βρετανική αγορά εμφανίζεται στην πρώτη θέση στις Περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Iονίων Νησιών και Θεσσαλίας, στη δεύτερη στις Περιφέρειες Αττικής και Νοτίου Αιγαίου και στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και στην τρίτη θέση στις Περιφέρειες Κρήτης, Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Ελλάδας. Τέλος, οι ΗΠΑ βρέθηκαν στην τρίτη θέση ως προς τα έσοδα, στην πέμπτη ως προς τον αριθμό των διανυκτερεύσεων και στην όγδοη ως προς τον αριθμό των επισκεπτών του εισερχόμενου τουρισμού της Ελλάδας το 2018. Ετσι, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τις ΗΠΑ ξεπέρασαν το 1 δισ. ευρώ (+27,8%), οι διανυκτερεύσεις έφθασαν τα 11,6 εκατ. (+22,2%) και οι επισκέπτες το 1,09 εκατ (26,9%). 

ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΝΤΗ

https://www.kathimerini.gr/1036666/article/epikairothta/ellada/apo-e3i-agores-proerxetai-panw-apo-to-50-twn-ta3idiwtikwn-eispra3ewn

3/8/2019 



2.
Επενδύσεις 7 δισ. ευρώ απογειώνουν
 τις αεροπορικές μπίζνες στην Ελλάδα.

Αν ο τουρισμός είναι η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, έτσι και οι αεροπορικές μπίζνες που διαμορφώνουν την πύλη του τουρισμού στη χώρα μας σχηματίζουν έναν κεντρικό πυλώνα των ελληνικών επενδύσεων. Το τελευταίο διάστημα, και με επίκεντρο τις υποδομές για τη μεταφορά και την υποδοχή των περίπου 30 εκατ. επισκεπτών που φθάνουν στην Ελλάδα ετησίως, στήνονται επενδυτικά προγράμματα που πλησιάζουν τα 7 δισ. ευρώ. Και αποδεικνύουν ότι οι ελληνικές και ελληνικού ενδιαφέροντος επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται ιδιαίτερα σοβαρά το προϊόν τους.

Με προπομπό το μεγαλεπήβολο πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της, η Αεροπορία Αιγαίου θα ρίξει, αρχής γενομένης από φέτος, 5 δισ. ευρώ για την αγορά έως και 42 αεροσκαφών Airbus μαζί με τους κινητήρες τους. Τις κινήσεις της αεροπορικής «παρακολουθούν» όμως και οι δύο μεγάλοι διαχειριστές των αεροπορικών υποδομών που αποτελούν τη συνέχεια της δραστηριότητάς της.

Η Fraport Greece, διαχειριστής των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, δρομολογεί ήδη το project ύψος 415 εκατ. ευρώ για την αναμόρφωση των μεγαλύτερων αερολιμένων της επαρχίας, ενώ στην πρωτεύουσα η διοίκηση του «Ελ. Βενιζέλος» βρίσκεται ένα βήμα πριν από τις αποφάσεις για την επέκταση των υποδομών του σε ένα project που θα φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ. Οι αεροπορικές μπίζνες όμως γίνονται ένα σημείο αναφοράς και για την κατασκευαστική ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ.

Aegean Airlines: 5 δισ. ευρώ στο πλάνο της αεροπορικής 
των 70 αεροσκαφών και 350 προορισμών

Τα τελευταία χρόνια η Aegean Airlines έχει καταφέρει να ξεφύγει από το εγχώριο επιχειρηματικό σκηνικό. Μετά τη συγχώνευση με την Olympic Air, δίνει πλέον βάρος στο διεθνές δρομολόγιο, καταγράφοντας μια σημαντική πορεία, εμφανίζοντας εξαιρετικά αποτελέσματα, υπογράφοντας χρόνο παρά χρόνο νέες παραγγελίες αεροσκαφών και με τον επικεφαλής της Ευτύχη Βασιλάκη να υλοποιεί το όνειρο του πατέρα του και ιδρυτή της, Θεόδωρου Βασιλάκη, για έναν ανταγωνιστικό, διεθνών διαστάσεων ελληνικό αερομεταφορέα.

Στους επιχειρηματικούς κύκλους, προκάλεσε αίσθηση το δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας «Handelsblatt», που αναφέρθηκε πρόσφατα στο «success story» της Aegean. «20 χρόνια μετά την ίδρυσή της, η ελληνική εταιρεία ετοιμάζεται να πετάξει ψηλά. Παρήγγειλε 30 νέα αεροσκάφη Α320neo και A321neo, συνολικής αξίας περίπου 5 δισεκατομμυρίων. Δεν πρόκειται μόνο για τη σημαντικότερη παραγγελία στην ιστορία της εταιρείας, αλλά και τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα», αναφέρει η «Handelsblatt», συμπληρώνοντας μεταξύ άλλων ότι «παρά την οκταετή ύφεση στη χώρα, η Aegean είναι σήμερα οικονομικά ισχυρότερη από ό,τι στο ξεκίνημα της κρίσης».

Το δημοσίευμα αυτό ήρθε σε επιστέγασμα του μπαράζ των επενδυτικών ειδήσεων των προηγούμενων μηνών από την Αεροπορία Αιγαίου. Πρώτον, με τη συμφωνία με την Airbus για την αγορά 30 νέων Airbus με δυνατότητα επέκτασης έως τα 42, που θα θέσει τις βάσεις για τον μελλοντικό στόλο της εταιρείας. Δεύτερον, με τη συμφωνία της Aegean με την General Electric για τους νέους κινητήρες.

Πρόκειται για τους κινητήρες GTF, οι οποίοι θα εξοπλίσουν πέραν των 42 αεροσκαφών που πρόκειται να αγοράσει η αεροπορική εταιρεία και άλλα 20 αεροσκάφη τα οποία προγραμματίζει να εκμισθώσει. Συνολικά πρόκειται για 130 κινητήρες που θα εξοπλίσουν τα Α320neo, τα οποία και θα ξεκινήσει να παραλαμβάνει από το 2019. Το κόστος της συγκεκριμένης συμφωνίας ανέρχεται περίπου σε 1,5 δισ. δολάρια (τμήμα των περίπου 5 δισ. δολαρίων που κοστολογείται η συνολική παραγγελία των αεροσκαφών), ενώ περίπου άλλο 1 δισ. δολάρια αναμένεται να κοστίσει η συντήρηση των κινητήρων για 12 χρόνια.

Τρίτο και -για αρκετούς- ιδιαίτερης σημασίας, το ομολογιακό των 200 εκατ. ευρώ που διασφάλισε η εταιρεία την περασμένη άνοιξη, σε μια περίοδο πριν ομαλοποιηθούν πλήρως οι συνθήκες της αγοράς. Μάλιστα, το ιδιαίτερα ανταγωνιστικό επιτόκιο του 3,4% έδειξε και την εμπιστοσύνη των επενδυτών στην εταιρεία. Τα 200 εκατ. ρευστότητας ήδη επιτρέπουν στην Aegean να είναι ιδιαίτερα «αποτελεσματική» στη διαπραγμάτευση με τους χρηματοδοτικούς παράγοντες της αεροπορικής βιομηχανίας για το σύνολο του deal, μειώνοντας, σημαντικά, την εξάρτησή της από αυτούς στο στάδιο πριν από την παραλαβή (pre-delivery) της νέας γενιάς αεροσκαφών.

Άλλωστε, η χρηματοδότηση που εξασφαλίστηκε μέσω του ομολόγου καλύπτει τουλάχιστον το 65% των απαιτούμενων πληρωμών πριν από την παράδοση των αεροσκαφών. Σημειώνεται ότι το 2018 η Aegean πλήρωσε, κατά την υπογραφή της σύμβασης με την Airbus, το ποσό των 48 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος οι πληρωμές πριν από την παραλαβή τοποθετούνται επίσης σε 48 εκατ. ευρώ.

Όπως αποδεικνύεται, αν η χρηματοδότηση ενός τόσο ογκώδους project θα προβλημάτιζε πολλές μεγάλες επιχειρήσεις, στην Αεροπορία Αιγαίου τελικά δεν είχαν λόγους να ανησυχούν. Τα τελευταία χρόνια η εισηγμένη καταρρίπτει το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ τζίρου (1,18 δισ. ευρώ το 2018) και EBITDA, ενώ παραμένει κερδοφόρος με εντυπωσιακά νούμερα. Ταυτόχρονα παρουσιάζει μηδενικό δανεισμό, ενώ έχει το μεγαλύτερο «ταμείο» στην Ελλάδα με διαθέσιμα και ισοδύναμα σχεδόν 340 εκατ. ευρώ. Και όλα αυτά, ενώ η Aegean αυξάνει κάθε χρόνο επιβάτες (+6% πέρυσι) και επιβατικές θέσεις, ενισχύοντας παράλληλα και το load factor των πτήσεών της (στο 83,9% πέρυσι). Ένα κρίσιμο στατιστικό που δείχνει και την ικανότητα της εταιρείας να «γεμίζει» μια πτήση.

Ο Ευτύχης Βασιλάκης, που έχει βάλει την προσωπική του σφραγίδα στην ανάπτυξη της Aegean τα τελευταία χρόνια, μπορεί να αποφεύγει να το δηλώσει, αλλά γνωρίζει καλά πως έναν τέτοιο όμιλο οι επενδυτές μάλλον διαγωνίζονται να τον χρηματοδοτήσουν στο μελλοντικό του εγχείρημα: μια εταιρεία με στόλο 70 αεροσκαφών, ικανό να καλύψει 350 προορισμούς εξωτερικού.

Ο στόχος θα ακουγόταν υπερφιλόδοξος πριν από μερικά χρόνια. Σήμερα, όμως, στηρίζεται στα ρεαλιστικά δεδομένα. Χάρη στον προσεκτικό σχεδιασμό, η Αεροπορία Αιγαίου έχει φέρει στα «μέτρα της» την ελληνική αγορά και έχει καταστεί ο κύριος αερομεταφορέας ξένων τουριστών στη χώρα.

Δεν είναι τυχαίο ότι την τελευταία τριετία, έπειτα από συστηματική δουλειά, κατάφερε να «αποκρούσει» την επίθεση της Ryanair, η οποία το 2014 είχε ξεκινήσει μια επίθεση κυριαρχίας στην ελληνική αγορά, ενώ «άντεξε» και στις επιθέσεις διαφόρων άλλων εταιρειών χαμηλού κόστους που επιχείρησαν να της αποσπάσουν μερίδια στα δρομολόγια εξωτερικού. Και έτσι, σήμερα σχεδιάζει τα επόμενα βήματα ανάπτυξης, βλέποντας ότι το όραμά της στηρίζουν και οι επενδυτές.

Διεθνές Αερολιμένας Αθηνών:
 Tο στοίχημα για τα έργα των 400 εκατ. ευρώ

Για τον ΔΑΑ που «έφερε» στα κρατικά ταμεία 1,4 δισ. ευρώ από τη νέα σύμβαση παραχώρησης και αναμένεται να «τραβήξει» άλλο 1,2 δισ. ευρώ από την επικείμενη πώληση του 30%, η φετινή χρονιά θα κρίνει και ένα πολύ σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα: την υλοποίηση της επέκτασης του αερολιμένα, συνολικής δαπάνης 400 εκατ. ευρώ.

Η πρώτη φάση βέβαια έχει ήδη ξεκινήσει. Πρόκειται για τη λεγόμενη «μικρή επέκταση» του Αεροσταθμού, προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, που ήδη βρίσκεται σε φάση υλοποίησης, από τις αρχές του περασμένου Αυγούστου με μια σειρά μικρότερων έργων υποδομής. Για τη μεγάλη επέκταση, προϋπόθεση είναι να «πιάσει» το «Ελ. Βενιζέλος» το όριο επιβατικής κίνησης των 26 εκατ. επιβατών, κάτι που θεωρείται εντός στόχων, μιας και μόνο πέρυσι η συνολική κίνηση αυξήθηκε κατά 11% (σε σχέση με το 2017) στους 24,1 εκατ. επιβάτες, ενώ αντίστοιχη αύξηση αναμένεται για φέτος.

Τα σχετικά έργα περιλαμβάνουν την επέκταση (σχεδόν διπλασιασμό) των εγκαταστάσεων του υφιστάμενου Τerminal 1, την επέκταση του χώρου ελέγχου διαβατηρίων χωρών εκτός Σένγκεν και την κατασκευή στεγαζόμενου parking πέραν του P2. Επίσης, προβλέπεται αύξηση των εμπορικών χρήσεων (π.χ. νέα εστιατόρια), καινοτόμες υπηρεσίες και τεχνολογίες, αίθουσες επιβατών, αλλά και συνολική αναβάθμιση των υποδομών του αεροδρομίου.

Τις προβλέψεις αυτές επιβεβαίωσε πρόσφατα και ο πρόεδρος του ΔΑΑ, Δημήτρης Δημητρίου, σημειώνοντας πως «την περίοδο 2020-2023, οι υποδομές του ΔΑΑ καλούνται να είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν πάνω από 30 εκατ. επιβάτες».

Fraport Greece: Κοιτώντας στα «μάτια» το «Ελ. Βενιζέλος»

Την ίδια στιγμή, η Fraport προχωρεί το επενδυτικό πλάνο της στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που έχει υπό τη διαχείρισή της, με δαπάνες 415 εκατ. ευρώ, στον ορίζοντα του 2021. Από το 2018 έχουν παραδοθεί τα αεροδρόμια Χανίων, Καβάλας και Ζακύνθου, ενώ έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και το αεροδρόμιο του Ακτίου. Το 2019 υπό παράδοση βρίσκονται τα αεροδρόμια του Ακτίου, της Κεφαλονιάς, της Σκιάθου και της Σάμου.

Το 2020 θα είναι έτοιμοι οι νέοι σταθμοί στα αεροδρόμια της Μυτιλήνης, της Ρόδου και της Κω, ενώ το 2021 της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, της Μυκόνου και της Σαντορίνης. Ο επικεφαλής της Fraport Greece, Αλεξάντερ Τσίνελ, δεν κρύβει την αισιοδοξία του για την πορεία της «ελληνικής επένδυσης» της μητρικής εταιρείας που πέρυσι ήταν από τις αποδοτικότερες διεθνώς για τον γερμανικό κολοσσό, με κύκλο εργασιών 414,8 εκατ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη EBITDA 146,8 εκατ.

Τα καθαρά κέρδη της διαμορφώθηκαν στο 1,8 εκατ., κυρίως λόγω του κόστους εξυπηρέτησης του δανεισμού με τον οποίο χρηματοδοτήθηκε το τίμημα της παραχώρησης, αλλά η αύξηση της κίνησης κατά 8,9% στους 29,8 εκατ. επιβάτες, διαμορφώνεται ιδιαίτερα ενθαρρυντική. Άλλωστε η Fraport «βλέπει» μπροστά της μεγάλη δυνατότητα αύξησης του επιβατικού κοινού όταν ολοκληρωθούν τα έργα και στα 14 αεροδρόμια με τη σχετική πρόβλεψη να αναφέρει 31,5 εκατ. επιβάτες το 2020 και εκτίναξη στους 38,6 εκατ. το 2030. Μεγέθη αντίστοιχα του ΔΑΑ.

Στη... γραμμή απογείωσης και η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ

Μπορεί να μην είναι αερομεταφορέας ή διαχειριστής αεροδρομίων, όμως η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ του Γιώργου Περιστέρη αναδεικνύεται το τελευταίο διάστημα σε έναν κατασκευαστή με... αεροπορική καρδιά, αφού τα αεροδρόμια αναδεικνύονται σε ένα focus point για τον όμιλο. Η αρχή έγινε πριν από μερικούς μήνες με το Καστέλι.

Ένα έργο προϋπολογισμού 480 εκατ. ευρώ, που η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ θα υλοποιήσει κοινοπρακτικά με την ινδική GMR Airports (συμμετέχει με ποσοστό 10%). Υπήρξε όμως και συνέχεια, έστω και εκτός ελληνικών συνόρων, με την ανάληψη κατασκευής από την ΤΕΡΝΑ του αεροδρομίου «Νίκολα Τέσλα» στο Βελιγράδι, έργο προϋπολογισμού 262 εκατ. ευρώ, σε κοινοπραξία με τη γαλλική εταιρεία Vinci (51%).

Η κατασκευαστική περίοδος του έργου είναι πέντε χρόνια, με τις εργασίες να περιλαμβάνουν σειρά παρεμβάσεων για την αναβάθμιση και επέκταση του αεροδρομίου Βελιγραδίου. Με τον ελληνικό όμιλο να διατηρεί στο «στόχαστρο» και τον διαγωνισμό της βουλγαρικής κυβέρνησης για την 35ετή παραχώρηση του αεροδρομίου της Σόφιας, η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ αναδεικνύεται σε έναν διεθνή παίκτη με εξειδίκευση σε αερολιμενικές υποδομές. Ειδικότητα που σκοπεύει να αξιοποιήσει και στο μέλλον.

Του Γιώργου Δασκαλόπουλου *

* Αναδημοσίευση από τον ''Φιλελεύθερο'' 
της 2ης Αυγούστου 2019

https://www.liberal.gr/economy/ependuseis
7-dis-euro-apogeionoun-tis-aeroporikes-mpiznes-stin-ellada/261967
 4 Αυγούστου 2019 


3.
Χτυπάει κόκκινο η αγορά των ξενοδοχείων.

Σαράντα νέα ξενοδοχεία προστέθηκαν στο δυναμικό της Αθήνας στο πρώτο εξάμηνο του 2019, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε η gbr consulting, ενώ ακόμη 20 ξενοδοχειακά projects έχουν επιβεβαιωθεί και αναμένεται να ανεβάσουν το "χαρτοφυλάκιο” της πρωτεύουσας κατά δύο χιλιάδες κλίνες.

Από τα ξενοδοχεία που άνοιξαν μέχρι τον Ιούνιο, το report της gbr consulting ξεχωρίζει το Coco Mat Athens BC με 90 δωμάτια, πέντε αστέρων, το επίσης πεντάστερο Academia of Athens Autograph Collection με 63 δωμάτια και το Athenaeum Smart 53 δωματίων, τεσσάρων αστέρων. Τα υπόλοιπα αφορούν ξενοδοχεία μικρού μεγέθους, με 18 δωμάτια κατά μέσο όρο.

Στις τελευταίες επενδυτικές κινήσεις στον κλάδο συμπεριλαμβάνονται επίσης η εξαγορά του ξενοδοχείου Τιτάνια, από τον βρετανικό όμιλο L+R Hotels, που είχε ήδη το ξενοδοχείο Amathus Hotel στη Ρόδο. Το εκτιμώμενο ποσό εξαγοράς ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ. Στις αρχές Ιουλίου, ο ισραηλινός όμιλος Fattal Hotels υπέγραψε συμφωνία με το ΕΦΚΑ για τη μίσθωση του πρώην Esperia στην οδό Σταδίου με ετήσιο ενοίκιο 1,15 εκατ. ευρώ, το οποίο πρόκεται να λειτουργήσει ως πεντάστερο ξενοδοχείο με την ονομασία Leonardo Royal Esperia Palace Hotel Athens.

Την ώρα όμως που η επενδυτική έκρηξη συνεχίζεται στην αγορά της Αθήνας, η πορεία των εσόδων δεν είναι ικανοποιητική. Τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων που επεξεργάστηκε η gbr consulting δείχνουν αύξηση 12,1% στις αφίξεις του αεροδρομίου της πρωτεύουσας, όμως την ίδια περίοδο τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο καταγράφουν μείωση που προσεγγίζει το 3%.

Σύμφωνα επίσης με τα μηνιαία δελτία της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής & Αργοσαρωνικού, το πρώτο εξάμηνο του 2019 για τα ξενοδοχεία της Αθήνας έκλεισε με πτώση της τάξης του 3,8% στην πληρότητα και με οριακή θετική αλλαγή (1%) στη μέση τιμή δωματίου έκλεισε. Ειδικά η πληρότητα των ξενοδοχείων το εξάμηνο ήταν αρνητική και ανά μήνα, σε ποσοστά έως και 8,6%, κάτι που αποδίδεται στην υπερπροσφορά κλινών στην Αθήνα, όλων των τύπων καταλυμάτων, αλλά και στην αλλαγή του κλίματος σε ό,τι αφορά στη σχέση προσφοράς – ζήτησης. Η δε μέση τιμή δωματίου και το rev par, όπως ανέφερε η Ένωση παρουσίασαν έντονες "αναταράξεις” από μήνα σε μήνα, σημειώνοντας πτωτική πορεία τον μήνα Ιούνιο σχεδόν κατά 5%.

Αντιστοίχως, χαμηλότερη κατά 9% κατά μέσο όρο είναι η τιμή δωματίου στα ξενοδοχεία της Αθήνας τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Σύμφωνα με την Trivago, η μέση τιμή ανά διανυκτέρευση για δίκλινο δωμάτιο τον Ιούνιο διαμορφώνεται σε 111 ευρώ, από 122 ευρώ τον Ιούνιο του 2018.

Της Βασιλικής Κουρλιμπίνη

https://www.capital.gr/epixeiriseis/3375291/
xtupaei-kokkino-i-agora-ton-xenodoxeion
3/8/2019