Γιατί πρέπει να αισιοδοξούμε για την Ελλάδα



 Γιατί πρέπει να αισιοδοξούμε για την Ελλάδα

Ελληνικές μεταρρυθμίσεις και βοήθεια πιστωτών, το καλύτερο μείγμα για ταχύτερη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. Η αντοχή της δημοκρατίας και η σημασία της επιστροφής του δικομματισμού και ο αστερίσκος. Ποια είναι τα ανοικτά μέτωπα.

Πριν από δέκα χρόνια, η Ελλάδα βυθίστηκε σε μια κρίση χρέους η οποία απείλησε να σαρώσει πολύ από την πολιτική, κοινωνική και οικονομική πρόοδο που επετεύχθη αφότου το 1974 αποκαταστάθηκε η δημοκρατία, μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα. Η οικονομία συρρικνώθηκε κατά 25%, η ανεργία εκτοξεύθηκε και η Ελλάδα έφτασε κοντά στην έξοδο από την ευρωζώνη. Η κρίση έσπασε τον ιστό της κοινωνίας και κατεδάφισε ένα από τα δύο πολιτικά κόμματα που εναλλάσσονταν στην εξουσία μετά την επιστροφή της χώρας στη λαϊκή κυριαρχία.
Σήμερα η κατάσταση «έκτακτης ανάγκης» τελείωσε και η προοπτική είναι λαμπερή. Οι αρχές έχουν άρει τα capital controls που επιβλήθηκαν προ τετραετίας. Η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου έφτασε σε ιστορικό χαμηλό. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη είναι στο υψηλότερο σημείο από το 2010. Οι εκλογές του Ιουλίου έδωσαν άνετη κυβερνητική πλειοψηφία στη Νέα Δημοκρατία, ένα συντηρητικό κόμμα δεσμευμένο, υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, σε ένα καλά σχεδιασμένο πρόγραμμα οικονομικών μεταρρυθμίσεων, δημοσιονομικής υπευθυνότητας και διοικητικού εκσυγχρονισμού.

Η νίκη της Νέας Δημοκρατίας αντιπροσώπευε μια καθυστερημένη εκδίκηση της ελληνικής μπουρζουαζίας στον ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος ήρθε στην εξουσία τον Ιανουάριο του 2015 ως η πιο ριζοσπαστική αριστερή κυβέρνηση που είδε η ευρωπαϊκή δημοκρατία μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ωστόσο, ακόμα και επικριτές του Αλέξη Τσίπρα, του προηγούμενου πρωθυπουργού, πρέπει να παραδεχτούν ότι μέρος της ανάκαμψης πιστώνεται στον ηγέτη του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος εντέλει ήπιε το φάρμακο που χορήγησαν οι πιστωτές της Ελλάδας.

Η πιο εντυπωσιακή πτυχή της επιστροφής της Ελλάδας στη σταθερότητα είναι η ανθεκτικότητα της δημοκρατίας. Πολλοί ξένοι υποστήριζαν, στην κορύφωση της κρίσης, ότι η Ελλάδα κινδύνευε να ενδώσει στον δεξιό εξτρεμισμό ή ακόμα και να απαγκιστρωθεί από το δυτικό σύστημα συμμαχίας. Κι όμως η ακροδεξιά Χρυσή Αυγή δεν κέρδισε ούτε μία έδρα στις εκλογές του Ιουλίου. Εως τώρα από το να είναι ένας άβολος εταίρος για τους συμμάχους της στην Ευρωπαϊκή Ενωση και το ΝΑΤΟ, δικαίως θεωρείται ως πόλος σταθερότητας στα ταραγμένα Βαλκάνια και στην ανατολική Μεσόγειο.

Είναι σημαντικό να μη βάψουμε τα πάντα με με φωτεινά χρώματα. Η επιστροφή της Ελλάδας σε μια πολιτική σκηνή δύο κομμάτων είναι θετική εξέλιξη στον βαθμό που αποφεύγει το είδος του πολιτικού κατακερματισμού που είναι ορατός αλλού στην ΕΕ. Ωστόσο, το παλιό δικομματικό σκηνικό της χώρας, το οποίο έθετε τη Νέα Δημοκρατία ενάντια στο σοσιαλιστικό ΠΑΣΟΚ ήταν διάσημο για τις πελατειακές σχέσεις και τη διαφθορά. Είναι κρίσιμο αυτά τα βαθύτερα ρεύματα της ελληνικής δημόσιας ζωής να μην αναπαραχθούν σε ένα σύστημα που τώρα κυριαρχεί η Νέα Δημοκρατία και ο ΣΥΡΙΖΑ.

Όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η ποιότητα της ελληνικής δημοκρατίας εξαρτάται από περισσότερα απ’ ό,τι οι τακτικές ελεύθερες κοινοβουλευτικές εκλογές. Δεν είναι λιγότερο σημαντική η ανεξαρτησία των δημόσιων θεσμών, όπως το δικαστικό σύστημα και η κεντρική τράπεζα, οι οποίοι βρέθηκαν υπό πίεση όταν ανέλαβε την εξουσία ο ΣΥΡΙΖΑ. Παρομοίως ο κος Μητσοτάκης δεν πρέπει να χαλαρώσει τις προσπάθειές του να μεταρρυθμίσει τον δημόσιο τομέα, χώρο βαθιάς ανησυχίας για τους ξένους πιστωτές και επενδυτές, η στήριξη των οποίων θα είναι ουσιώδης για να προχωρήσει η Ελλάδα προς την οικονομική ανάκαμψη.

Είναι κακοτυχία που αυτή η ανάκαμψη ξεκινά τη στιγμή που η παγκόσμια οικονομία κατευθύνεται προς κόντρα ανέμους. Ακόμα και πριν εμφανιστούν αυτά τα σύννεφα στον ορίζοντα, η Ελλάδα δεν ανέκαμπτε από την κρίση χρέους με το σφρίγος άλλων οικονομιών της ευρωζώνης που χτυπήθηκαν, όπως η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και η Ισπανία. Ενας λόγος είναι ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έκανε πολύ μικρή πρόοδο στην προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων και την ολοκλήρωση ιδιωτικοποιήσεων.

Ενας δεύτερος παράγοντας είναι η ευπάθεια των ελληνικών τραπεζών. Στα μέσα της χρονιάς βαρύνονταν με περίπου 85 δισ. ευρώ κόκκινων δανείων. Εως ένα βαθμό, ωστόσο, οι συνθήκες ρευστότητας τώρα βελτιώνονται. Οι εγχώριοι ιδιώτες καταθέτες, οι οποίοι απέσυραν τα χρήματά τους με πανικό όταν η αρχική απερισκεψία του ΣΥΡΙΖΑ απείλησε να οδηγήσει την Ελλάδα εκτός της ευρωπαϊκής νομισματικής ένωσης, έχουν επιστρέψει από τις αρχές του 2018 περίπου 12,3 δισ. ευρώ στις τράπεζες.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έκανε μια υποσχόμενη αρχή ανακοινώνοντας μειώσεις στους εταιρικούς φορολογικούς συντελεστές και άλλα μέτρα που στοχεύουν στο να βελτιώσουν το επενδυτικό κλίμα. Αυτά περιλαμβάνουν την προώθηση της καθυστερημένης επένδυσης των 8 δισ. ευρώ στο Ελληνικό, για την ανάπλαση της περιοχής γύρω από το παλιό αεροδρόμιο της Αθήνας.

Υπό την προϋπόθεση ότι ο κος Μητσοτάκης μείνει προσηλωμένος στα μεταρρυθμιστικά του σχέδια, οι Ευρωπαίοι πιστωτές της Ελλάδας θα μπορούσαν να προσφέρουν μια χείρα βοηθείας, μειώνοντας τους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα που απαιτούν από τη χώρα μετά την έξοδό της από το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης. Είναι προς το συμφέρον όλων, η Ελλάδα να μπει σε ένα βιώσιμο μονοπάτι υψηλότερης μακροπρόθεσμης ανάπτυξης. Ένα αμοιβαίο ενισχυτικό μείγμα ελληνικών μεταρρυθμίσεων και βοήθειας των πιστωτών είναι ο καλύτερος τρόπος για να φτάσει εκεί.

Tony Barber  
Financial Times

  19 Σεπτεμβρίου 2019  


     ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ    



1.
Δύσκολοι καιροί για την πορεία της Ελληνικής Οικονομίας: Γρίφος η ανάπτυξη του 2019. H οικονομία της Ευρωζώνης «φλερτάρει» επικίνδυνα με την ύφεση. 

Με το βλέμμα στραμμένο στην πορεία της Οικονομίας των υπόλοιπων χωρών της Ευρωζώνης, το οικονομικό επιτελείο βάζει τις τελευταίες πινελιές στις προβλέψεις που θα παρουσιάσει για την πορεία της Ελληνικής Οικονομίας στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού. Η συγκυρία είναι ιδιαίτερα δύσκολη καθώς αν και τους τελευταίους μήνες τα θετικά νέα για την Ελληνική Οικονομία έχουν αυξηθεί, η οικονομία της Ευρωζώνης «φλερτάρει» επικίνδυνα με την ύφεση.

Το δύσκολο αυτό «κοκτέιλ» αναγκάζει το υπουργείο Οικονομικών να εντάξει στις εκτιμήσεις του για την πορεία τη Ελληνικής Οικονομίας όλα τα πιθανά σενάρια για το 2020. Η έξοδος από τα μνημόνια σε συνδυασμό με τα θετικά στοιχεία για την πορεία της οικονομίας προκαλούν αισιοδοξία για υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Το γεγονός αυτό επιτρέπει στο οικονομικό επιτελείο να υπολογίζει ότι παρά το ότι η Γερμανία μπορεί τους επόμενους μήνες να διολισθήσει σε ύφεση, η Ελληνική Οικονομία μπορεί να καταγράψει και το 2020 ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Συγκεκριμένα στο προσχέδιο του προϋπολογισμού θα προβλέπεται ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας για το 2020, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αυξηθεί μεταξύ του 2,7%-2,8% του ΑΕΠ, γεγονός που αποδεικνύει τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί στην οικονομία τους τελευταίους μήνες. Η εκτίμηση αυτή ευνοεί την προσπάθεια να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι και παράλληλα να δημιουργηθεί ο απαιτούμενος δημοσιονομικός χώρος προκειμένου να υλοποιηθούν οι κυβερνητικές δεσμεύσεις για τη μείωση φόρων.

Γρίφος η ανάπτυξη του 2019

Σημαντικό στοιχείο για την επίτευξη του στόχου βέβαια αποτελεί και η βάση εκκίνησης για τη νέα χρονιά. Με λίγα λόγια οι πορεία της οικονομίας στο σύνολο του 2019 θα κρίνει και το κατά πόσο μπορεί να καταγραφεί σχετικά με τις προβλέψεις ακόμα μεγαλύτερη αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης για το 2020. Προς το παρόν μοιάζει δύσκολο να επιτευχθεί για το 2019 ο στόχος του 2,3% του ΑΕΠ, καθώς τα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του έτους έδειξαν χαμηλότερο ρυθμό σε σχέση με τον αναμενόμενο.

Οι προβλέψεις για το ρυθμό ανάπτυξης της Οικονομίας θα παίξει κομβικό ρόλο στην εκτίμηση εάν θα επιτευχθεί το 2020 ο στόχος του 3,5% του ΑΕΠ για το πρωτογενές πλεόνασμα. Επιθυμία της κυβέρνησης είναι να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες ώστε η οικονομία να τρέξει με μεγαλύτερο του αναμενόμενου ρυθμό ώστε να υπερκαλύψει το στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος και να δημιουργηθεί ο απαιτούμενος χώρος για τις παρεμβάσεις δημοσιονομικού χαρακτήρα στη φορολογία.

Τα στοιχεία αυτά έχουν μπεί ήδη στο μικροσκόπιο των τεχνικών κλιμακίων, τα οποία από την περασμένη Δευτέρα «σκανάρουν» το προσχέδιο του προϋπολογισμού προκειμένου να διαπιστώσουν εάν αυτός είναι εντός του πλαισίου που έχει συμφωνηθεί με τους Θεσμούς, αλλά και εάν επιτυγχάνονται οι συμφωνημένοι δημοσιονομικοί στόχοι. Τα αποτελέσματα των ελέγχων θα παραδοθούν στους επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των Θεσμών οι οποίοι αναμένεται τη Δευτέρα να έρθουν στην Αθήνα προκειμένου να ξεκινήσουν την 4η αξιολόγησης της Ελληνικής Οικονομίας.

Αρχικός στόχος παραμένει η επίσκεψη των επικεφαλής να διαρκέσει μερικές ημέρες, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσουν τη συγγραφή της έκθεσης τους με την οποία θα ενημερωθούν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης εν όψει της συνεδρίασης της Eurogroup στις 9 Οκτωβρίου

Αλέξανδρος Κλώσσας

19/9/2019



2.
Επτά επιχειρήματα για την Οικονομία.

Πώς θα προσπαθήσει να πείσει η κυβέρνηση του θεσμούς πως είναι εντός στόχων και μπορεί να εφαρμόσει τις υποσχέσεις της.

Με επτά ισχυρά επιχειρήματα η κυβέρνηση προσδοκά τις επόμενες ημέρες, κατά τη διάρκεια της 4ης αξιολόγησης από τους επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων, να πείσει τους Θεσμούς ότι η Ελληνική Οικονομία βρίσκεται σε τροχιά επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων. Παράλληλα, στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι με συγκεκριμένα στοιχεία να αποδείξει ότι υπάρχει ο απαιτούμενος δημοσιονομικός χώρος ώστε να εφαρμοστούν οι σχεδιαζόμενες φορολογικές ελαφρύνσεις. 
1.
Κυβερνητικοί παράγοντες εκτιμούν ότι ένα από τα ισχυρά όπλα για τις διαπραγματεύσεις είναι η πορεία των εσόδων, καθώς τους τελευταίους μήνες τα έσοδα σταθερά υπερκαλύπτουν τους στόχους του κρατικού προϋπολογισμού. Ακόμα σημαντικότερο στοιχείο είναι ότι όπως δείχνει η πορεία των εσόδων, η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και την ηλεκτρική ενέργεια δεν επηρέασε καθόλου την πορεία των εσόδων, τα οποία συνεχίζουν να κινούνται πάνω από το στόχο. Αυτά τα στοιχεία θα αποτελέσουν ισχυρό «διαπραγματευτικό χαρτί» στα χέρια του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης στην προσπάθεια τους να πείσουν τους Θεσμούς ότι η μείωση των φόρων δεν θα επηρεάσει την πορεία των εσόδων. 
2.
Tα αποτελέσματα από τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο με τις έως και 120 δόσεις καταρρίπτουν τους φόβους που είχαν εκφράσει οι Θεσμοί και στην προηγούμενη, αλλά και στη νέα κυβέρνηση, αναφορικά με το αντίκτυπο που θα είχε στην πορεία των εσόδων. Πάγια θέση των Θεσμών είναι ότι τέτοιου είδους ρυθμίσεις δεν βοηθούν στην είσπραξη των εσόδων, ενώ παράλληλα δεν λειτουργούν προς την κατεύθυνση της δημιουργίας φορολογικής συνείδησης για τους πολίτες. Αντίθετα όμως από τις εκτιμήσεις των Θεσμών, τα στοιχεία δείχνουν ότι η ρύθμιση έφερε αυξημένα έσοδα στο ταμείο του Δημοσίου, ενώ στο υπουργείο Οικονομικών περιμένουν τα επικαιροποιημένα στοιχεία τα οποία θα περιλαμβάνουν και την περίοδο που ισχύουν οι νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις για την ένταξη στις 120 δόσεις. 
3.
Η κυβέρνηση πρεσβεύει ότι η ενίσχυση της ανάπτυξης με στήριξη των επενδύσεων και προσέλκυση υγιών επιχειρήσεων περνά από την ευνοϊκότερη φορολόγηση. Πέρα όμως αυτού, στο οικονομικό επιτελείου εκτιμούν ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών θα περιορίσουν τη φοροαποφυγή-φοροδιαφυγή και θα διευρύνει τη φορολογική βάση. Τα στοιχεία από το θετικό αντίκτυπο που είχε στα έσοδα η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση το 2014, αλλά και τα πρώτα στοιχεία από τη νέα μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ δείχνουν ότι έχουν ευνοήσει τα έσοδα.  
4.
Το οικονομικό επιτελείο ποντάρει πολλά στο νοικοκύρεμα των δαπανών. Ήδη στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) έχουν ξεκινήσει να «σκανάρουν» όλους τους κωδικούς του προϋπολογισμού προκειμένου να περιοριστούν οι σπατάλες. Σε αυτό το πλαίσιο στο ΓΛΚ εκτιμούν ότι όχι μόνο θα εξοικονομηθούν πόροι προκειμένου να δημιουργηθεί ο απαιτούμενος δημοσιονομικός χώρος για τη μείωση των φόρων, αλλά θα υπάρχει και ακριβής αποτύπωση των αναγκών κατά την κατάρτιση του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2020. 
5.
Η ισχυροποίηση της ανάπτυξης αποτελεί για την κυβέρνηση βασικό στοίχημα. Ο προϋπολογισμός του 2020 θα καταρτιστεί με βάση την εκτίμηση ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι ισχυρότερος εξαιτίας της επιτάχυνσης των μεταρρυθμίσεων, της βελτίωσης τους τοπίου για την προσέλκυση επενδύσεων, την επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων και την μείωση των φόρων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ρυθμός ανάπτυξη που θα αποτυπώνεται στον προϋπολογισμός θα είναι μεταξύ του 2,5% του ΑΕΠ και του 2,8% του ΑΕΠ. Ωστόσο, ενδεικτικό των υψηλών προσδοκιών που έχουν στην κυβέρνηση είναι ότι ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, σε συνέντευξη στο ραδιόφωνο του Alpha, διατύπωσε την εκτίμηση ότι του χρόνου το φθινόπωρο η ανάπτυξη θα ξεπερνά το 4% του ΑΕΠ. 
6.
Την αναπτυξιακή προσπάθεια θα ενισχύσουν και τα έσοδα από τα κέρδη των Ελληνικών Ομολόγων που έχουν στην κατοχή τους οι Κεντρικές Τράπεζες της Ευρωζώνης. Αν και το αίτημα για να υπολογιστούν απευθείας στο πρωτογενές πλεόνασμα δεν έγινε αποδεκτό από τους Θεσμούς, η χρηματοδότηση αναπτυξιακών σχεδίων μπορεί έμμεσα να βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου, αλλά και να ενισχύσει το ρυθμό ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας. 
7.
Η μείωση του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους, εξοικονομώντας περί τα 75 εκατ ευρώ ετησίως, μέσω της πρόωρης, μερικής αποπληρωμής του ακριβού δανείου που οφείλει η χώρα προς το ΔΝΤ. Μέσω αυτής της κίνησης η κυβέρνηση προσδοκά να δημιουργηθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος για την υλοποίηση των προεκλογικών της δεσμεύσεων. Πέρα όμως της εξοικονόμησης πόρων, η ολοκλήρωση της συμφωνίας για την μερική αποπληρωμή του χρέους προς ΔΝΤ θα δημιουργήσει θετικό κλίμα αναφορικά με τις εξελίξεις στην Ελληνική Οικονομία. Το μήνυμα που θα σταλεί με την πρόωρη αποπληρωμή των ακριβών δανείων του ΔΝΤ είναι ότι η Ελλάδα προχωράει τις διαδικασίες «δημοσιονομικού νοικοκυρέματος» της οικονομίας

 Αλέξανδρος Κλώσσας

17/09/2019  


   ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ   



Κώστας Μελάς:
Η ελληνική οικονομία σε τροχιά "ναι μεν αλλά" 
(19/9/2019)

Σταθερά θετικός είναι πλέον ο ρυθμός μεγέθυνσης του πραγματικού ΑΕΠ τα τελευταία έτη. Η ελληνική οικονομία φαίνεται να έχει εξέλθει από τη φάση στασιμότητας, στην οποία βρισκόταν. Εκτιμάται ότι και το 2019 θα επιβεβαιωθεί αυτή η τάση. Σήμερα στην οικονομία καταγράφεται τάση εξισορρόπησης αναφορικά με το δημοσιονομικό και το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.

Η ανάκαμψη συνεχίζεται με ρυθμό μεγέθυνσης στην περιοχή του 2%. Η συνολική δυναμική της ανάπτυξης, όμως, είναι ασθενής σε σχέση  με τους ρυθμούς που απαιτούνται ώστε μεσοπρόθεσμα να βρίσκεται σε ένα βιώσιμο μονοπάτι. Ταυτόχρονα, η εξασθένιση της μεγέθυνσης και συνακόλουθα της ζήτησης στο ευρωπαϊκό και ευρύτερο περιβάλλον της ελληνικής οικονομίας προκαλεί πρόσθετες ανησυχίες.

Πέρα από τις γενικότερες πιέσεις στις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών, η ανάκαμψη στις χώρες που λειτουργούν ως ανταγωνίστριες στην αγορά του τουρισμού, μπορεί να οδηγήσει σε εξασθένιση της δυναμικής σ' αυτόν τον τομέα της οικονομίας, ο οποίος είχε σημαντική θετική συμβολή στην μεγέθυνση τα τελευταία χρόνια. Παράλληλα, όμως, εξακολουθούν να απουσιάζουν οι ενδογενείς μηχανισμοί δημιουργίας εισοδημάτων και ροών ρευστότητας που θα έκαναν τη θετική δυναμική εμφανώς διατηρήσιμη.
(...)
Διαβάστε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το κείμενο στην πηγή:


Γεράσιμος Ποταμιάνος:
 Δεν αρκεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών για ανάπτυξη κ. πρωθυπουργέ
 (16/9/2019)
  
Η ανάπτυξη παραμένει το μοναδικό μέσο σωτηρίας της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας από την μέγγενη των δεσμεύσεων που της έχουν επιβληθεί για την αποπληρωμή του χρέους. Ενώ όμως όλοι συμφωνούν στην ανάγκη πραγματοποίησης μεγάλου όγκου επενδύσεων, εγγενές πρόβλημα παραμένει η αδυναμία συμβολής του προϋπολογισμού στην ανάπτυξη. Με βάση το ισχύον δημοσιονομικό πλαίσιο (λιτότητα), η προσπάθεια περιορίζεται στην ανάκτηση της "εμπιστοσύνης των επενδυτών". Παραβλέπεται το γεγονός ότι μετά δέκα χρόνια λιτότητας, η ύφεση επιστρέφει στην Ευρωζώνη.
 (...) 
Ο αβέβαιος δημοσιονομικός χώρος.
Το φρένο στην ανάπτυξη.
 Η ύφεση στην Ευρωζώνη.
(...)

Διαβάστε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το κείμενο στην πηγή:


Μαρία Νεγρεπόντη-Δελιβάνη:
Το μεταμνημονιακό κοστούμι παγιδεύει την ελληνική οικονομία (7/9/2019) 

Η ανάπτυξη ήταν από την αρχή της ελληνικής κρίσης και παραμένει η μοναδική ελπίδα επιβίωσης της χώρας. Με τις τρέχουσες συνθήκες της ελληνικής οικονομίας, όμως, δεν αρκεί να καταστρώσει κανείς ένα αναπτυξιακό σχέδιο. Και τούτο, διότι το πρώτο που οφείλει να απαντηθεί μέσα από ένα τέτοιο σχέδιο είναι το από πού αναμένεται να έρθει αυτή η ανάπτυξη.

Οι μακροοικονομολόγοι γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει θεωρία ανάπτυξης και ότι η έναρξη και η συνέχισή της δεν υπόκειται σε κανόνες, που μπορεί να επαναλαμβάνονται και να μεταφυτεύονται από οικονομία σε οικονομία. Ωστόσο, υπάρχει γενική παραδοχή ότι η έναρξη της ανάπτυξης αδυνατεί να συμβεί σε οικονομία με χρόνια κατάσταση αντιπληθωρισμού.

Ότι επίσης η εφαρμογή λιτότητας αποκλείει την έλευσή της, ότι η ανάπτυξη κατεστραμμένης οικονομίας (όπως η ελληνική εξαιτίας των Μνημονίων) απαιτεί καταρχήν τεράστια ποσά επενδύσεων, τα οποία να ριχτούν απότομα και όχι σταδιακά. Σημειώνεται ότι ο ΣΕΒ (Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών) είχε προσδιορίσει, πριν δύο περίπου χρόνια, αυτό το απαραίτητο ποσό σε 100 δισεκατομμύρια ευρώ, το οποίο κρίνω ανεπαρκές.

Η προσέλκυση ξένων επενδύσεων (αν βέβαια πρόκειται για επενδυτές και όχι για άρπαγες του δημόσιου πλούτου) απαιτεί την ικανοποίηση πλήθους κριτηρίων που δεν υπάρχουν στην περίπτωσή μας. Επιπλέον, η προτίμησή τους στρέφεται γενικώς προς προηγμένες οικονομίες και προς πολύ δυναμικές αναδυόμενες, όπως η Κίνα. Να την περιμένουμε, λοιπόν, την ανάπτυξη, και γιατί όχι, να καταστρώνουμε και αναπτυξιακά σχέδια μακροχρόνια, αν αυτό μας διασκεδάζει. Αλλά, ωστόσο, να συνειδητοποιούμε ότι με τις παρούσες συνθήκες και τις μελλοντικές --αν δεν υπάρξουν σοβαρές μεταβολές-- όλα αυτά κινούνται στο χώρο των ευχολογίων.(...)

Στην ελληνική οικονομία δεν πετάει ο γάιδαρος
 (...)

Διαβάστε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το κείμενο στην πηγή:


* * *

    Οι απόψεις, που δημοσιεύονται στα εκάστοτε- αποκλειστικά χάριν ενημέρωσης και προβληματισμού-αναρτώμενα άρθρα (ή κάθε είδους κείμενα) του ιστολογίου μου, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τους αρθρογράφους που επώνυμα τις διατυπώνουν. Η ανάρτηση των άρθρων/κειμένων κλπ δεν σημαίνει και ταύτιση με το περιεχόμενο των ιδεών των αρθρογράφων. Οι αναρτήσεις αξιολογούνται ως ενδιαφέρουσες για κοινό προβληματισμό. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν αποκλειστικά και μόνο στους δημιουργούς των κειμένων, εικόνων κλπ και των ιστολογίων που αναφέρονται.    Οι ''υπογραμμίσεις'' -χρώμα,μέγεθος γραμματοσειράς και οι εικονογραφήσεις-με εικόνες από το World Wide Web-στις αναρτήσεις γίνονται με ευθύνη του blogger. Στο αρχικό  πρωτότυπο κείμενο  παραπέμπεστε μέσω των επισυναπτόμενων ενεργών συνδέσμων.