Η βραδυφλεγής βόμβα στα θεμέλια της γερμανικής βιομηχανίας είναι έτοιμη να σκάσει.



Η βραδυφλεγής βόμβα στα θεμέλια της γερμανικής βιομηχανίας 
είναι έτοιμη να σκάσει. 

Στις πιο σκοτεινές ημέρες της ύφεσης του 2009, η βιομηχανική παραγωγή της Γερμανίας κατέρρεε με ρυθμό απομείωσης άνω του 20% σε ετήσια βάση. Επρόκειτο για καταστροφική απειλή, η οποία όμως ευτυχώς τελείωσε όσο γρήγορα ξεκίνησε.

Περίπου 10 χρόνια αργότερα, μια κρίση εκκολάπτεται και πάλι στην καρδιά της βιομηχανίας της χώρας. Ο πόνος θα μπορούσε να αποδειχθεί πιο διαρκής αυτή τη φορά.

Μέχρι στιγμής τα προβλήματα δεν είναι ούτε κατά προσέγγιση τόσο οξέα όσο το 2009. Η βιομηχανική παραγωγή σημείωσε  μια ελεγχόμενη πτώση 4,2% τον Ιούλιο. Η ανησυχία, ωστόσο, είναι ότι η ζήτηση υποβαθμίζεται από έναν συνδυασμό τόσο κυκλικών όσο και πιο διαρκών διαρθρωτικών παραγόντων, όπως η σταδιακή εγκατάλειψη του ντίζελ και η μετάβαση σε ηλεκτροκίνητα οχήματα. Οι εμπορικοί πόλεμοι του Τραμπ και το δράμα του Brexit κάθε άλλο παρά βοηθούν την κατάσταση.

Ο βιομηχανικός τομέας της Γερμανίας συμβάλλει σε ποσοστό άνω του 20% στο ΑΕΠ και αποτελεί ένα τεράστιο asset για τη χώρα. Τώρα αυτή η - υπό κανονικές συνθήκες - μηχανή εξαγωγών τραβά την οικονομία προς τα κάτω. Τα σήματα κινδύνου είναι παντού. Η γερμανική μεταποιητική δραστηριότητα βρίσκεται σε χαμηλά δεκαετίας, σύμφωνα με τον δείκτη PMI της IHS Markit. Το Ινστιτούτο Ifo εκτιμά ότι πάνω από το 5% των εταιρειών του κλάδου της μεταποίησης έχουν περικόψει τις ώρες εργασίας και περίπου 12% αναμένεται να προχωρήσουν σε ανάλογες κινήσεις μέσα στους επόμενους τρεις μήνες. Οι παραγγελίες γερμανικών μηχανημάτων μειώθηκαν κατά 9% το πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με την VDMA, η οποία εκπροσωπεί τους μηχανικούς της χώρας. Στη χημική βιομηχανία και τη βιομηχανία φαρμάκου, η εγχώρια παραγωγή μειώθηκε κατά 6,5% το πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ η εγχώρια παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε από τις αρχές του έτους κατά 12%. Οι εξαγωγές αυτοκινήτων έχουν μειωθεί κατά 14%.



Η ThyssenKrupp, πρώην βιομηχανικό κόσμημα η παραγωγή του οποίου εκτείνεται από τον χάλυβα έως τα υποβρύχια και τα εξαρτήματα αυτοκινήτων, βρίσκεται σε κρίση. Σπαταλά ρευστότητα, βαρύνεται όλο και περισσότερο από τα χρέη της και έχει απομακρύνει δύο διευθύνοντες συμβούλους μέσα σε διάστημα 14 μηνών. Ο κολοσσός της χημικής βιομηχανίας BASF περικόπτει 6.000 θέσεις εργασίας και έχει ήδη εκδώσει προειδοποίηση για μείωση κερδοφορίας.

Την ίδια ώρα, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και Daimler έχουν εκδώσει ανάλογες προειδοποιήσεις σχετικά με τα κέρδη τους, καθώς οι αυστηρότεροι κανόνες όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων τις υποχρεώνουν σε υψηλές δαπάνες. Οι προμηθευτές τους, ωστόσο, είναι εκείνοι που πληρώνουν πραγματικά τη "νύφη". Τουλάχιστον τρεις εξ αυτών - οι Eisenmann, Weber Automotive και μια θυγατρική της Avir Guss - κατέθεσαν αιτήματα για κίνηση διαδικασιών αφερεγγυότητας τις τελευταίες εβδομάδες και οι επενδυτές εκτιμούν ότι το πρόβλημα δεν θα περιοριστεί μόνον σε αυτές.

Ο κατάλογος του "πόνου" στην μεταποίηση δεν σταματά εδώ. Η μετοχή της εταιρείας κατασκευής καλωδίων Leoni σορτάρεται όσο ελάχιστες μετοχές γερμανικών εταιρειών. Έχει χάσει τα δύο τρίτα της αξίας της το τελευταίο έτος και δεν πρόκειται απλώς για μια μεμονωμένη περίπτωση.

 Δύσκολοι καιροί για τις εταιρείες παραγωγής εξαρτημάτων αυτοκινήτων

Η εταιρεία η οποία απεικονίζει καλύτερα αυτή την κρίση που σιγοβράζει είναι η Continental. Την περασμένη εβδομάδα, ο κολοσσός των ελαστικών και των εξαρτημάτων αυτοκινήτων ανακοίνωσε μια τεράστια αναδιάρθρωση, η οποία, σύμφωνα με την εταιρεία, θα επηρεάσει 20.000 θέσεις εργασίας κατά την επόμενη δεκαετία ή περίπου το 8% του εργατικού της δυναμικού. Εξηγώντας την απόφασή της, η Continental προειδοποίησε για μια "αναδυόμενη κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία". Η ζήτηση είναι αδύναμη και οι τεχνολογικές απαιτήσεις αλλάζουν τάχιστα. Στο μέλλον, οι εταιρείς του κλάδου θα χρειαζονται περισσότερους μηχανικούς λογισμικού, αλλά λιγότερους άνθρωπους που να δουλεύουν στην κατασκευή εξαρτημάτων για βενζινοκινητήρες και ντιζελοκινητήρες.

Ο μεγάλος αντίπαλος της Continental, η Robert Bosch, έχει μια μεγάλη βιομηχανική δραστηριότητα γύρω από την τεχνολογία του ντίζελ και ετοιμάζεται επίσης για εσωτερικές ανακατατάξεις. Ο διευθύνων σύμβουλός της, Volkmar Denner, δήλωσε στην Süddeutsche Zeitung τον περασμένο μήνα ότι αναμένει εποχή στασιμότητας στην παραγωγή της αυτοκινητοβιομηχανίας. "Είναι διαφορετικά σε σχέση με το παρελθόν, όταν σχεδόν πάντα η παραγωγή σε τελική ανάλυση πάντα θα ανέβαινε. Οι ούριοι άνεμοι δεν υπάρχουν πια", τόνισε.

Με λίγη τύχη, αυτές οι ζοφερές προβλέψεις θα αναγκάσουν την κυβέρνηση στο Βερολίνο να επανεξετάσει τη δέσμευσή της σε έναν απόλυτα ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Την περασμένη εβδομάδα, ο επικεφαλής του βιομηχανικού λόμπι BDI προέτρεψε τη γερμανική κυβέρνηση να εξετάσει το ενδεχόμενο πρόσθετου δανεισμού για τη χρηματοδότηση δημόσιων επενδύσεων - μια αδιανόητα αιρετική θέση για τα δεδομένα της χώρας, αλλά με στέρεη λογική, όταν ακόμη και το γερμανικό 30ετές ομόλογο έχει πλέον μηδενική απόδοση.

Ωστόσο, σε αντίθεση με το 2009, όταν ένα εγχώριο πρόγραμμα επιδοτούμενης απόσυρσης αυτοκινήτων ενίσχυσε τη ζήτηση, η Γερμανία δεν μπορεί πλέον να λύσει εύκολα το πρόβλημα της εσωτερικά. Δεκάδες χιλιάδες καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας στη βιομηχανία αντιμετωπίζουν το φάσμα της απαξίωσης λόγω της κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες έχουν πολύ λιγότερα εξαρτήματα και η διαδικασία παραγωγής τους απαιτεί λιγότερη ένταση εργασίας.

Η οικονομική ισχύς της Γερμανίας χτίστηκε στην πλάτη των άριστων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Η αναπόφευκτη "δύση" των τελευταίων θέτει σε κίνδυνο τη θέση της χώρας ως ατμομηχανής της Ευρώπης.




2/10/2019


           ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ            





 Ο Ν.Τραμπ ξεκίνησε ολοκληρωτικό εμπορικό πόλεμο κατά ΕΕ-Γερμανίας: Δασμοί 25% σε ότι… κινείται.

 Σφοδρός εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ ξεκίνησε από σήμερα καθώς οι υπηρεσίες του Aμερικανού αντιπροσώπου για το εμπόριο (USTR) δημοσιοποίησαν τον κατάλογο των ευρωπαϊκών εισαγόμενων προϊόντων στα οποία θα επιβληθούν επιπρόσθετοι δασμοί ύψους από 10% ως 25%.Έτσι λοιπόν ο Αμερικανός πρόεδρος επιφέρει σημαντικό πλήγμα στις οικονομίες της Γερμανίας και της Γαλλίας αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών τους το προωθούν στις ΗΠΑ.

Ελιές, κρασιά, ουίσκι, τυριά, γιαούρτια, καφές, μπισκότα, άνορακ και αεροσκάφη: μια πλειάδα ευρωπαϊκών προϊόντων που εισάγονται στις ΗΠΑ θα υποστεί το κόστος της σύγκρουσης ανάμεσα στην Ουάσινγκτον και τις Βρυξέλλες για τις επιδοτήσεις στην ευρωπαϊκή κατασκευάστρια αεροσκαφών Airbus.

Μια απόφαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) που ανακοινώθηκε χθες και αποφαίνεται ότι η Airbus έλαβε αθέμιτα επιδοτήσεις άνοιξε τον δρόμο για την επιβολή των επιπρόσθετων αμερικανικών δασμών. Οι εμπορικές αυτές κυρώσεις, που θα ακριβύνουν σημαντικά μια πλειάδα προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, θα εφαρμοστούν από την 18η Οκτωβρίου.

Στην πρώτη γραμμή των προϊόντων τα οποία στοχοθετούνται είναι εμπορικά αεροσκάφη που παράγονται από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, τους τέσσερις εταίρους του ευρωπαϊκού κολοσσού της αεροναυπηγικής Airbus. Τα αεροσκάφη αυτά θα εισάγονται στις ΗΠΑ με επιπλέον κόστος 10%.

Ακολουθεί μια λίστα 150 και πλέον κατηγοριών προϊόντων προερχόμενων όχι μόνο από τις τέσσερις προαναφερθείσες χώρες, αλλά από ολόκληρη την ΕΕ.

Ο USTR θεωρεί προφανώς ότι την απόφαση να χορηγηθούν αθέμιτες επιδοτήσεις στη συγκεκριμένη αεροπορική βιομηχανία την πήραν συλλογικά οι χώρες της ΕΕ.

Στα κρασιά από τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Γερμανία θα επιβληθούν επιπρόσθετοι δασμοί 25%. Τα γαλλικά τυριά, πλην ροκφόρ, θα ακριβύνουν 25%, όπως και τα τυριά από όλη την Ευρώπη. Προϊόντα όπως οι ελιές και διάφορα είδη τροφίμων επίσης υφίστανται επιπλέον δασμούς.

Δασμοί 25% θα επιβληθούν σε μια σειρά εργαλείων από τη Γερμανία, σε υφάσματα και ρούχα από τη Βρετανία, σκοτσέζικα και ιρλανδικά ουίσκι και άλλα προϊόντα. Οι δασμοί αφορούν εισαγωγές προϊόντων ευρωπαϊκής προέλευσης αθροιστικής αξίας 7,5 δισ. δολαρίων και απειλούν να πυροδοτήσουν έναν πολύ πιο ευρύ διατλαντικό εμπορικό πόλεμο.

Η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ προφανώς θεωρεί ότι είχε επιτυχία ο εμπορικός πόλεμος που διεξάγει εδώ κι έναν χρόνο με την Κίνα.

«Αναμένουμε ότι θα αρχίσουμε διαπραγματεύσεις με την ΕΕ με σκοπό να επιλυθεί αυτό το ζήτημα με τρόπο που θα ωφελεί τους αμερικανούς εργαζόμενους», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο USTR Ρόμπερτ Λάιτχαϊζερ, εκφράζοντας την ικανοποίησή του διότι «επιτέλους, έπειτα από 15 χρόνια» που διαρκούσαν οι διαβουλεύσεις στον ΠΟΕ, δόθηκε η δυνατότητα στις ΗΠΑ να λάβουν μέτρα τιμωρίας των ευρωπαϊκών «παράνομων επιδοτήσεων».

Ο Λάιτχαϊζερ απηύθυνε εξάλλου μια προειδοποίηση στις Βρυξέλλες: «οι ΗΠΑ έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν τους δασμούς ανά πάσα στιγμή, ή να αλλάξουν τα προϊόντα που επηρεάζονται» και οι δασμοί θα επανεξεταστούν βάσει της πορείας «των συνομιλιών μας με την ΕΕ».

Η Airbus και η Boeing έχουν εμπλακεί σε πόλεμο φθοράς για το ζήτημα των επιδοτήσεων με προσφυγές στον ΠΟΕ από το 2004, μια διένεξη που χαρακτηρίστηκε σοβαρή δοκιμασία για τον οργανισμό.

Η ΕΕ ήδη αντιμετωπίζει αμερικανικές κυρώσεις στους τομείς του χάλυβα και του αλουμινίου, ενώ ο πρόεδρος των ΗΠΑ απείλησε να επιβάλλει επιπρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά τους. Οι Βρυξέλλες ανταπέδωσαν επιβάλλοντας δασμούς σε αμερικανικά προϊόντα σε αντίποινα.

Εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε πως ο Ν.Τραμπ γνωρίζει πως θα επιβληθούν κυρώσεις στα αμερικανικά προϊόντα αλλά δεν τον… ενδιαφέρει. Απλούστατα η ΕΕ έχει εμπορικό πλεόνασμα απέναντι στις ΗΠΑ το οποίο και θέλει να το εκμηδενίσει για να σταματήσει το «τύπωμα» δολαρίων.

Επί της ουσίας όλα γίνονται για το δολάριο και για την προστασία του καθώς έχει υπερτυπωθεί και υπερκυκλοφορήσει στον πλανήτη. Το δολάριο ως παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα δεν είναι απλώς χρήμα, είναι προϊόν και όπως όλα τα προϊόντα εξαρτάται η «τιμή» του από την προσφορά και την ζήτηση.

 Θεόφραστος Ανδρεόπουλος

https://www.pronews.gr/oikonomia/diethnis-oikonomia/809042_o-ntramp-xekinise-oloklirotiko-emporiko-polemo-kata-ee-germanias

3/10/2019