Ανώδυνα έρχεται η μεγάλη οδύνη.
Ανώδυνα έρχεται η μεγάλη οδύνη.
Τι νέο και τρομερό κάποιοι νέοι μας να αμφισβητούν τα δεδομένα; Γιατί όχι στο πλαίσιο της διαφορετικότητας των σύγχρονων κοινωνιών ένα δρώμενο όπως αυτό που έκαναν οι νέες στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου; Μια συνήθης κίνηση ακτιβισμού που συμβαίνει σε κάθε ελεύθερη κοινωνία πολιτών σε αντίθεση με τις καταπιεστικές του υπολοίπου κόσμου.
Θα μπορούσε αυτό να γίνει σε μια παρέλαση στο Ιράν ή στην Ρωσία; Όχι βέβαια.
Αυτό όμως είναι που διαχωρίζει τις δημοκρατικές κοινωνίες από τις ανελεύθερες, θα έλεγε κάποιος άλλος.
Είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε ακόμα και εάν δεν μας αρέσει θα έλεγε κάποιος άλλος. Έτσι είναι οι ελεύθερες κοινωνίες. Έχουν διαφορετικότητα. Και η διαφορετικότητα κρύβει εκπλήξεις. Ενίοτε δυσάρεστες. Αλλά αυτή είναι η δύναμη των ελεύθερων κοινωνιών.
Και θα έτεινα να συμφωνήσω. Αν όντως έτσι ήταν τα πράγματα.
Ας δώσω ένα παράδειγμα.
Η παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου είναι φόρος τιμής στους νεκρούς και αγωνιστές του πολέμου αυτού που κράτησαν τη χώρα όρθια. Έχει συγκεκριμένο συμβολισμό. Δεν είναι μια πορεία σε μια γραμμή για λίγη ώρα. Ακόμα και εάν αυτό δεν συνειδητοποιείται πλήρως και δυστυχώς από τους συμμετέχοντες μέσα, είναι κοινός τόπος σε αυτούς που είναι έξω. Η παρέλαση που κάνουμε σε αυτές τις επετείους δεν είναι το καρναβάλι της Πάτρας. Ούτε περαντζάδα σε πεζόδρομο. Και γι αυτό αντιμετωπίζεται από τους περισσότερους εντελώς διαφορετικά.
Θα μπορούσε λοιπόν κάποιος να κάνει το ίδιο στην κατάθεση στεφάνου μέσα στο Πολυτεχνείο ανήμερα στη 17 Νοέμβρη; Ή θα τον έπαιρναν στο κυνήγι και όλοι θα μιλούσαν για αμαύρωση της επετείου; Θα μπορούσε κάποιος σε μια κηδεία ή σε ένα μνημόσυνο ακόμα και ενός δολοφόνου, όχι ηρώων, όπως αυτοί που τιμούμε την 28η Οκτωβρίου να χορέψει τσιφτετέλι πχ;. Θα μπορούσε κάποιος σε μια εκδήλωση ή πορεία πχ για τον Αλέξη Γρηγορόπουλο να κάνει silly walk; Θα δεχόσασταν στην κηδεία ενός προσφιλούς σας προσώπου να αρχίσει κάποιος να χορεύει το Despasito; Θα μπορούσε μια ομάδα δίπλα στην πορεία με τη σημαία του πολυτεχνείου να χορεύει Macarena; Για σκεφτείτε λίγο; Θα ήταν αυτό ακτιβισμός; Ή απρέπεια;
Μα και τι μεγάλη σημασία έχει η απρέπεια;; Θα έλεγε κάποιος άλλος. Έτσι είναι οι ελεύθερες κοινωνίες. Έχουν και ανοχή στην απρέπεια.
Όχι ακριβώς θα έλεγα εγώ.
Από την στιγμή που ο άνθρωπος πάτησε τη γη, ακόμα και όταν έμενε σε σπηλιές, έδειχνε σεβασμό στις τελετουργίες που αφορούσαν τους νεκρούς τους.
Σε τούτη τη χώρα έχει χαθεί εδώ και καιρό εντελώς ο αμοιβαίος σεβασμός. Και ο σεβασμός στη μνήμη των νεκρών είναι αυτός που υπήρχε ακόμα και πριν τις κοινωνίες.
Αν θες να κάνεις τον ακτιβισμό σου κάνε τον έξω από την τελετή.
Ο σεβασμός είναι κύριο συστατικό που συνδέει τις κοινωνίες γιατί πάνω σε αυτό βασίζεται η αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών της.
Στη χώρα εδώ και καιρό, ελλείψει αμοιβαίου σεβασμού, μαζεύονται πολλά μικρά που κάνουν ένα μεγάλο. Η αντισυμβατική παρέλαση των κοριτσιών αυτών δεν είναι παρά ακόμα μια μορφή ανυπαρξίας σεβασμού σε έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας. Δεν είναι ακτιβισμός. Είναι ακόμα μια παραβίαση ορίων που προστίθεται σε όλες τις άλλες απρέπειες που κάνουμε και δεχόμαστε στην καθημερινότητα μας. Ακόμα ένα κατάμουτρο φτύσιμο που δεχόμαστε και ανεχόμαστε. Άλλη μια εστία αγένειας και αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Και όλα αυτά διαρρηγνύουν την κοινωνική συνοχή. Η αίσθηση ότι μπορείς να κάνεις τα πάντα, παντού. Και έτσι οπισθοχωρούν τα έθνη. Έτσι παρακμάζουν.
Με πολλές μικρές παραβιάσεις που κάνουν μια μεγάλη. Έτσι χτίζεται η παρακμή. Σιγά σιγά και ανώδυνα έρχεται η μεγάλη οδύνη.
Toυ Αντώνη Δαρζέντα
1 Νοεμβρίου 2019
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Τι αποκαλύπτει η ανόητη μίμηση των Monty Python
στην παρέλαση.
(...)
Είναι φανερό ότι οι δάσκαλοι, οι καθηγητές και οι γονείς τους δεν έκαναν καλή δουλειά. Δηλαδή, το 1940 οι προπαππούδες των παιδιών δεν είχαν παρά να υψώσουν το σύμβολο της ειρήνης στους εισβολείς για να σταματήσουν τον μιλιταρισμό; Αν υπήρχε ο μιλιταρισμός σήμερα που λένε, οι κοπέλες αυτές θα είχαν ή λιντσαριστεί ή βρεθεί σε μπουντρούμι. Δεν θεωρώ ότι οι κοπέλες θέλανε να προσβάλουν τους νεκρούς, αλλά πέσαν θύματα σύγχυσης μηνυμάτων. Η 28η Οκτωβρίου από μόνη της είναι μήνυμα "αντιμιλιταρισμού", αν θέλετε, διότι ενσαρκώνει την αντίσταση αμάχων και ένοπλων στην επιθετικότητα και στην στέρηση της ελευθερίας ενός έθνους από ένα πράγματι εκείνη την εποχή μιλιταριστικό κράτος.
Αν και οι συγκεκριμένες μαθήτριες δεν "καλουπώνονται" λένε, στην ουσία έκαναν ακριβώς αυτό: Κονσερβοποίησαν ένα βρετανικό χιούμορ του '70 και επιχείρησαν να το κουμπώσουν στην ελληνική κοινωνία 40 χρόνια μετά. Τι σχέση έχουν οι Monty Python της Βρετανίας του 1980 με το μήνυμα της 28ης Οκτωβρίου; Γνωρίζουν οι "εναλλακτικές" μαθήτριες και τα ΜΜΕ που τις στηρίζουν ότι τους Monty Python τους αγκάλιασε και τους τίμησε πρόσφατα το βρετανικό κατεστημένο; Οι Monty Python δεν θα έκαναν το silly walk μπροστά στον βασιλιά, ούτε καν χορατά δεν θα έκαναν.
Η αλήθεια δεν είναι μόνο αποσπασματικά βιντεάκια στο youtube. Θέλει λίγο ψάξιμο παραπάνω. H Ελλάδα είναι ίσως το μοναδικό κράτος στον κόσμο που εδώ και δεκαετίας βιώνει ένα casus belli από μια χώρα που ήδη αυτές τις ώρες επιτίθεται σε Συρία και Κύπρο. Έναντι της Τουρκίας τι προτάσεις --μη αστείες-- έχουν αυτοί οι τόσο πρόωρα "πληγωμένοι" από την ελληνική κοινωνία έφηβοι;
Πραγματικά, κανένας στο σπίτι ή στο σχολείο των παιδιών αυτών δεν κατάφερε να περάσει το νόημα του ανάπηρου συνταγματάρχη Γκίκα όταν παρήλαυνε υπό τα εμβατήρια που σιχαίνονται οι κοπελίτσες; Σίγουρα οι μαθητές --και όχι μόνο-- δικαιούνται να έχουν παράπονα από την κοινωνία που ζουν. Ποιος είπε ότι δεν υπάρχουν σφαίρες διαμαρτυρίας και μάλιστα με επιρροή; Αν τους αρέσει η performance γιατί δεν ανεβάζουν μια θεατρική παράσταση;
Οι έφηβοι πρέπει να μάθουν ότι υπάρχει ένα "συμβόλαιο", με βάση το οποίο ζούμε όλοι σε έναν τόπο. Ένα συμβόλαιο, το οποίο μπορείς να αμφισβητήσεις και να αγωνιστείς για να το αλλάξεις. Αυτό που δεν μπορείς να κάνεις είναι να προκαλείς τις ευαισθησίες των συμπολιτών σου, αυτά που θεωρούν ιερά. Οι παρελάσεις στις εθνικές επετείους έχουν σε κάθε χώρα έναν ενοποιητικό χαρακτήρα. Δεν είναι ατζέντα των ακροδεξιών και εθνικιστών.
(...)
Βαγγέλης Γεωργίου
31/10/2019
Διαβάστε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το άρθρο στην πηγή: