ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ:Ώθηση Fitch στη "μάχη" για χαμηλότερα πλεονάσματα και φόρους.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
 (1) 4+1 αποκρατικοποιήσεις από το Υπουργείο Ενέργειας 
εντός του 2020.
 (2) Νέο πτωχευτικό δίκαιο: Κανενός είδους προστασία 
για την 1η κατοικία.
 (3)Τι σημαίνει η αναβάθμιση της Fitch για την Ελλάδα;
 (4) Το απατηλό δημοσιονομικό πλεόνασμα. 
 (5) Κ. Μητσοτάκης: Η Ελλάδα επιστρέφει. 
 (6) Γ. Βαρουφάκης: Η ελληνική οικονομία παραμένει 
στον αστερισμό της αποεπένδυσης.
 (7) Δεν πάει καλά η Οικονομία παρά το θετικό πολιτικό κλίμα 
– Αύξηση ανεργίας – Η αγορά έχει «στεγνώσει» 



Ώθηση Fitch στη "μάχη" για χαμηλότερα πλεονάσματα 
και φόρους. 

Τα καλά νέα από τον οίκο Fitch ήταν γνωστά στην Αθήνα εδώ και ημέρες. Προστέθηκαν στην επιχειρηματολογία της ελληνικής πλευράς στο πλαίσιο των 3ήμερων διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς που ολοκληρώθηκαν  χθες, με αντικείμενο το 5πλό αίτημα του ΥΠΟΙΚ για μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο, ώστε να ξεδιπλωθούν οι μειώσεις φόρων, εισφορών και οι υπόλοιπες παρεμβάσεις που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση.

Ο ξένος οίκος, προχώρησε στην αναβάθμιση στηριζόμενος και στην πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα το 2019 κατά 1 δισ. ευρώ υψηλότερο του στόχου (παρά τις παροχές 2,2 δισ. ευρώ), αλλά και στην πρόθεση κυβέρνησης – θεσμών για χαμηλότερα πλεονάσματα και σε μία πιο ισορροπημένη δημοσιονομική πολιτική (σ.σ. βεβαίως θυμίζοντας τους κινδύνους που υπάρχουν και την ανάγκη πιστής υλοποίησης του προγράμματος και της τήρησης της δημοσιονομικής πειθαρχίας).

Αλλά και ο ΥΠΟΙΚ Χρήστος Σταϊκούρας χθες το βράδυ στο συνέδριο του Economist επανέλαβε ως πρώτους στόχους δημοσιονομικής χαλάρωσης τη μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης και του ΕΝΦΙΑ. Ανέλυσε τα 4 επιχειρήματα της κυβέρνησης προς τους δανειστές, μεταξύ των οποίων και το σταθερά χαμηλό κόστος δανεισμού.

Η DSA

Έτσι, η ανακοίνωση του οίκου, αποτελεί ένα ακόμη στοιχείο που βοηθά την αλλαγή στάσης των θεσμών. Μετά την προαναγγελία - στο περιθώριο της συνόδου του Eurogroup - περί ταχύτερης ανάπτυξης το 2020, η νέα αναβάθμιση στηρίζει και αυτή με τη σειρά της την νέα άσκηση βιωσιμότητας του χρέους (DSA).  Ουσιαστικά, αποτελεί μια ακόμη απόδειξη για την προοπτική σταθεροποίησης του κόστους δανεισμού σε χαμηλότερα επίπεδα, άλλα και για την επιστροφή σε επενδυτική βαθμίδα η οποία και θα απελευθερώσει κεφάλαια από τα διαθέσιμα του δημοσίου που θα τονώσουν με τη σειρά τους την ανάπτυξη.

Τόσο το ΑΕΠ όσο και το κόστος δανεισμού είναι παράμετροι της άσκησης βιωσιμότητας χρέους.  Συντάσσεται ήδη, όπως ειπώθηκε χθες από στέλεχος του ΥΠΟΙΚ,  από την ελληνική πλευρά, ενώ ανάλογο έργο ξεκινούν και οι θεσμοί. Και θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό τη μάχη για μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο.

Το EWG και τα επόμενα βήματα

Μετά τις διαβουλεύσεις στην Αθήνα, η κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει όλες τις "ουρές" της 5ης αξιολόγησης μέσα από νομοθετικό έργο, από την παροχή επιπλέον στοιχείων, αλλά και από την πλήρη τεκμηρίωση των θέσεών της για περισσότερο δημοσιονομικό χώρο.  Το θέμα θα συζητηθεί στο Eurogroup της 16ης Μαρτίου, το οποίο δεν συνδέεται με κέρδη ομολόγων, αλλά πλέον έχει ειδική σημασία.

Και τούτο καθώς, όπως ανέφεραν χθες κυβερνητικές πήγες, στην εν λόγω σύνοδο θα επιχειρηθεί να συμφωνηθεί έστω ένα μέρος από τα αιτήματα της ελληνικής πλευράς. Το ΥΠΟΙΚ, παράλληλα, θα ολοκληρώσει και την Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους με στόχο την ίδια σύνοδο, ενώ θα ακολουθήσει ανάλογη "άσκηση" από τους "θεσμούς".

Στις διαπραγματεύσεις που ολοκληρώθηκαν χθες στην Αθήνα ελληνικές πηγές κάνουν λόγο για ένα ιδιαίτερα καλό κλίμα. Αλλά και από την κοινή θέση των "θεσμών" που ανακοινώθηκε χθες το απόγευμα προκύπτουν συγκλίσεις.

Η επόμενη πράξη θα διαδραματιστεί στο Euroworking Group της επόμενης Πέμπτης. Τότε θα φανεί ενδεχομένως η πρώτη αντίδραση σε πολιτικό επίπεδο.  Επίσης, στο EWG που ακολουθεί μια αποστολή είθισται να γίνεται ένας απολογισμός της κατάστασης.

Η έκθεση των "θεσμών" θα κοινοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής προγραμματισμό, μαζί με το υπόλοιπο πακέτο του European Semester.

Πηγές του ΥΠΟΙΚ ανέφεραν για τις εν Αθήνας διαβουλεύσεις ότι σε δημοσιονομικό πεδίο υπάρχει σύγκλιση, αλλά απαιτείται περαιτέρω πρόοδος σε τουλάχιστον πέντε πεδία: ιδιωτικό χρέος, κρατικές οφειλές, εγγυήσεις Δημοσίου προς τράπεζες, αγορά ενέργειας και ασφαλιστικό.

Τα 5 αιτήματα του ΥΠΟΙΚ

Ο ΥΠΟΙΚ, Χρήστος Σταϊκούρας, έκανε σαφές στους συνομιλίες του σε Αθήνα και Βρυξέλλες την προηγούμενη εβδομάδα ότι ζητά μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο μέσα από πέντε διαφορετικές κινήσεις. Μάλιστα, παρέδωσε στους "θεσμούς" στην Αθήνα αναλυτικά κείμενα με τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τα 3 πιο... άμεσα αιτήματα. Δηλαδή για τα αιτήματα που ζητείται από ελληνικής πλευράς να συζητηθούν τον Μάρτιο. Ο λόγος για:

- Αλλαγή χρήσης των κερδών ομολόγων, ούτως ώστε να χρηματοδοτήσουν συγκεκριμένες επενδύσεις.

- Δικαίωμα μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από έτος σε έτος, με αρχή από το 2020 (για το 2021).

- Διεκδίκηση 200 εκατ. ευρώ δαπανών στις οποίες προέβη η Ελλάδα λόγω αυξημένων μεταναστευτικών ροών. Ζητείται να μην προσμετρούνται στον Προϋπολογισμό, ούτως ώστε να αυξηθεί ο δημοσιονομικός χώρος, και πιθανόν να είναι το πρώτο πεδίο συμφωνίας, καθώς το θέμα είναι σχετικά πιο "απλό".

Επίσης, η κυβέρνηση ζητά:

- Τη μείωση-κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, ΕΝΦΙΑ και άλλων φόρων.

- Τη μείωση των πλεονασμάτων από το 2021 και μετά. Η κυβέρνηση επιθυμεί μεν μείωση στόχου στο 2% του ΑΕΠ (από το 3,5% του ΑΕΠ σήμερα), αλλά έχει γίνει σαφές ότι ακόμη δεν είναι τεχνικά έτοιμη να υποβάλει το εν λόγω αίτημα εγγράφως. Θα γίνει έως τον Μάρτιο ανάλυση βιωσιμότητας χρέους από το ΥΠΟΙΚ και τον ΟΔΔΗΧ και σε αυτή θα αποτυπωθούν στοιχειοθετημένα τα περιθώρια για αλλαγή στόχων.

Τον Μάρτιο η ελληνική πλευρά εκτιμά ότι είναι πολύ πιθανό να προχωρήσει ένα ή δύο και όχι συνολικά όλα τα παραπάνω ζητήματα, καθώς μπορεί να κριθεί από την πλευρά των "θεσμών" ότι κάποια άλλα συνδέονται με τη μεγάλη διαπραγμάτευση και τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων. Στόχος της κυβέρνησης είναι τον δημοσιονομικό χώρο που θα δημιουργηθεί να τον διαθέσει κατά 70% σε μειώσεις φόρων (ΕΝΦΙΑ, εισφορά αλληλεγγύης κ.λπ.) και το υπόλοιπο 30% σε δαπάνες, με πρόθεση να υπάρξει ενίσχυση και της αμυντικής ικανότητας της χώρας.

Της Δήμητρας Καδδά


25/1/2020


               ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ                 



1.
4+1 αποκρατικοποιήσεις από το Υπουργείο Ενέργειας
εντός του 2020.

 Πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζουν οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες αποτελούν τον κύριο κορμό του προγράμματος που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε προ ημερών, μιλώντας σε ενεργειακό συνέδριο, ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, τα 2/3 των αποκρατικοποιήσεων για τις οποίες έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση περνούν από το υπουργείο Ενέργειας. Ο ίδιος αποκάλυψε τα χρονοδιαγράμματα και τις επόμενες κινήσεις, που επισπεύδονται ώστε εντός του 2020 να έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες αξιοποίησης για το σύνολο των υπό ιδιωτικοποίηση κρατικών εταιρειών της ενέργειας. Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε σε συνολικά 5 πρότζεκτ που δρομολογούνται από το υπουργείο Ενέργειας.

Η αρχή βεβαίως έχει ήδη γίνει από τη ΔΕΠΑ, καθώς την περασμένη Πέμπτη, όπως αναμενόταν, προκηρύχθηκε και ο δεύτερος διαγωνισμός για την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Έτσι μετά τον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, που ήδη "τρέχει” με την προθεσμία εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος να έχει προσδιοριστεί για τις 14 Φεβρουαρίου, η αντίστοιχη προθεσμία για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι η 6η Μαρτίου. Και στους δύο διαγωνισμούς θα ακολουθήσει η φάση των δεσμευτικών προσφορών, η οποία θα αναδείξει τους προτιμητέους επενδυτές. ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση επιδιώκουν την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και το οικονομικό κλείσιμο εντός του 2020.

Εντός του 2020, όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, προχωρά και η δεύτερη μεγάλη αποκρατικοποίηση, που αφορά στην παραχώρηση περαιτέρω ποσοστού του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή. Στον ΑΔΜΗΕ, ως γνωστόν, το Δημόσιο κατέχει είτε άμεσα είτε μέσω της ΑΔΜΗΕ συμμετοχών το 51% των μετοχών της εταιρείας, το 24% ανήκει στην κινεζική State Grid, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό ανήκει στο free float της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών. Το Δημόσιο αναμένεται να μειώσει τη συμμετοχή του, με στόχο την άντληση κεφαλαίων που είναι αναγκαία για τον εκσυγχρονισμό και την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρισμού και των μεγάλων έργων διασυνδέσεων. Στον διαγωνισμό σημειώνεται ότι δικαίωμα πρώτης προτίμησης έχει παραχωρηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση στον υφιστάμενο στρατηγικό μέτοχο μειοψηφίας, τη State Grid.

Η τρίτη μεγάλη ιδιωτικοποίηση αφορά στην πώληση ποσοστού 49% του ΔΕΔΔΗΕ σε επενδυτή, στον οποίο θα παραχωρηθούν ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας. Στόχος της κυβέρνησης, όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, είναι να προσελκυθούν όχι μόνο επενδυτικά κεφάλαια αλλά και στρατηγικοί επενδυτές που θα συνδράμουν στην προσπάθεια για εκσυγχρονισμό του πεπαλαιωμένου και προβληματικού δικτύου διανομής ηλεκτρισμού στη χώρα μας και ταυτόχρονα να βοηθήσουν ώστε να προχωρήσει ταχύτερα το σημαντικό πρότζεκτ της ψηφιοποίησης και της εισαγωγής έξυπνων μετρητών. Ήδη η ΔΕΗ, που θα προχωρήσει τον διαγωνισμό, έχει προσλάβει τους δύο συμβούλους ενώ ο διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2020, μετά το πρώτο εξάμηνο.

Η τέταρτη μεγάλη αποκρατικοποίηση, που περνά από το υπουργείο Ενέργειας και ενέχει όχι μόνο οικονομικό αλλά και γεωπολιτικό χαρακτήρα, αφορά στην παραχώρηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στο υπό εξάντληση πεδίο φυσικού αερίου στην περιοχή "Νότια Καβάλα”. Εδώ απομένει να εκδοθούν ορισμένες ρυθμιστικές αποφάσεις που θα αφορούν στη μεθοδολογία υπολογισμού του εσόδου της αποθήκης, ενώ ο διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που ανακοίνωσε ο κ. Χατζηδάκης.

Η τελευταία αποκρατικοποίηση, που δεν αφορά τον ενεργειακό τομέα, ωστόσο τελεί υπό την επίβλεψη του ΥΠΕΝ, αφορά στη Λάρκο. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, τις επόμενες ημέρες θα προχωρήσει η διαδικασία εκκαθάρισης εν λειτουργία της εταιρείας, στη βάση της απόφασης της Γενικής Διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού του 2014. Θα ακολουθήσει διπλός διαγωνισμός για τα πάγια που ανήκουν και τα πάγια που εκμεταλλεύεται η Λάρκο, με στόχο να προκύψει ένας κοινός επενδυτής που θα αναλάβει την επιχείρηση ελεύθερη βαρών, με στόχο να υλοποιηθούν τα σχέδια ανάπτυξης της εταιρείας σε μια ενδιαφέρουσα χρονική περίοδο για τις προοπτικές τόσο του νικελίου όσο και του κοβαλτίου. Η Λάρκο είναι η πιο προβληματική επιχείρηση στη χώρα, κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.

Του Χάρη Φλουδόπουλου


25/1/2020



  2.
Νέο πτωχευτικό δίκαιο: Κανενός είδους προστασία
 για την 1η κατοικία.

Στη συνάντηση του οικονομικού επιτελείου με τους θεσμούς έγινε μια πρώτη συζήτηση για το νέο πτωχευτικό δίκαιο που θα πρέπει να είναι λειτουργικό το αργότερα από την 1η Μαΐου του 2020

Παρελθόν θα αποτελεί από την 1η Μαΐου ο νόμος Κατσέλη όπου αποτελεί ομπρέλα προστασίας για ευπαθή νοικοκυριά, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις και καταφύγιο για στρατηγικούς κακοπληρωτές, καθώς θα αντικατασταθεί από το νέο πτωχευτικό δίκαιο.

Ο νόμος Κατσέλη, θα καταργηθεί στο σύνολό του και στη θέση του η κυβέρνηση εισηγείται ένα νέο πλαίσιο για την πτώχευση των φυσικών προσώπων.

Στη συνάντηση του οικονομικού επιτελείου με τους θεσμούς έγινε μια πρώτη συζήτηση για το νέο πτωχευτικό δίκαιο που θα πρέπει να είναι λειτουργικό το αργότερα από την 1η Μαΐου του 2020.

Το νέο πτωχευτικό δίκαιο

Οι θεσμοί ξεκαθάρισαν ότι το νέο πλαίσιο που θα καλύπτει και τους ιδιώτες και τις επιχειρήσεις δεν θα πρέπει να περιλαμβάνει κανενός είδους προστασία και θα πρέπει αν προβλέπουν την ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη πριν ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για την ρύθμιση των χρεών του σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

Το νέο πτωχευτικό θα βασίζεται στην κοινοτική οδηγία «για την προληπτική αναδιάρθρωση, την απαλλαγή από τα χρέη και τις ανικανότητες ή την έκπτωση οφειλετών» που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2019.

Η σχετική οδηγία δίνει δεύτερη ευκαιρία στα φυσικά πρόσωπα που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις δανειακές υποχρεώσεις τους, δηλαδή επιτρέπει τη ρύθμιση των οφειλών τους ή την απαλλαγή τους από τα χρέη, αφού όμως προηγουμένως ρευστοποιηθεί το σύνολο της περιουσίας τους. Η απαλλαγή, όπως και η ρευστοποίηση, γίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, π.χ. ενός ή δύο ετών, μετά την πάροδο του οποίου το φυσικό πρόσωπο μπορεί να «καθαρίσει» από τις οφειλές του αντίστοιχα με ό,τι προβλέπεται για τις επιχειρήσεις.

Η συζήτηση σε αυτό το θέμα τελείωσε στο ότι εφεξής θα υπάρχει συνεχής επαφή για την δημιουργία του νέου καθεστώτος για το ιδιωτικό πτωχευτικό δίκαιο.

Η κατάργηση του νόμου Κατσέλη

Η κατάργηση του νόμου Κατσέλη δεν σημαίνει ότι όσοι έχουν κάνει μέχρι σήμερα αίτηση ένταξης στον νόμο θα πάψουν να προστατεύονται.

Πρόκειται για 100.000 περιπτώσεις εκκρεμών υποθέσεων που θα συνεχίσουν να προστατεύονται με βάση το παλαιό καθεστώς, το οποίο ωστόσο δεν ισχύει για νέες αιτήσεις.

Μέχρι σήμερα περισσότεροι από 70.000 δανειολήπτες έχουν βρει προστασία στις ευνοϊκές διατάξεις του νόμου, η οποία ωστόσο δείχνει σταδιακά να καθίσταται όλο και πιο δύσκολη, καθώς ένας σημαντικός αριθμός αποφάσεων που εκδίδονται από τα ειρηνοδικεία όλης της χώρας είναι πλέον αρνητικός για τους δανειολήπτες, αξιολογώντας ότι μερίδα των οφειλετών έχει καταφύγει στον νόμο μόνο και μόνο για να κερδίσει χρόνο και χωρίς να συγκεντρώνει τα απαραίτητα κριτήρια.

Η πλατφόρμα

Η μοναδική δυνατότητα προστασίας της πρώτης κατοικίας παρέχεται πλέον μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που λειτουργεί στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, η οποία θα μείνει ανοιχτή αυστηρά μέχρι τα τέλη Απριλίου.

Όσοι κάνουν αίτηση εγκαίρως θα μπορούν όχι μόνο να αποφύγουν τον πλειστηριασμό της κατοικίας τους, αλλά και να επωφεληθούν από την επιδότηση του Δημοσίου με βάση το ύψος της μηνιαίας δόσης και το ύψος του εισοδήματός τους.


25/1/2020


3.
Τι σημαίνει η αναβάθμιση της Fitch για την Ελλάδα;

Σινιάλο περαιτέρω ενίσχυσης της εμπιστοσύνης της χώρας και των προοπτικών της στέλνει η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από την Fitch, ωστόσο ο δρόμος είναι ακόμη ανηφορικός και η διεθνής συγκυρία σύνθετη και εκρηκτική.  Τι σημαίνει επομένως η αναβάθμιση της οικονομίας από την Fitch ;

Σε πρόσφατη επιστημονική μου εργασία με τους καλούς συναδέλφους Περικλή Μπουμπάρη και Θεόδωρο Παναγιωτίδη στο International Review of Financial Analysis αναλύουμε το ιστορικό των πιστοληπτικών αποφάσεων της Ελλάδας.

Εκεί, λοιπόν, κάνουμε χρήση των γραπτών του αναλυτή Thomas L. Friedman σύμφωνα με τα οποία «Ζούμε σε ένα κόσμο με δύο υπερδυνάμεις: (α) τις ΗΠΑ, οι οποίες μπορούν να ισοπεδώσουν μία χώρα με βόμβες, και (β) την Moody’s, έναν οίκο που μπορεί να καταστρέψει την ίδια χώρα με σειρά πιστοληπτικών υποβαθμίσεων»

Εκείνη που έλαβε την Παρασκευή απόφαση για την Ελλάδα δεν ήταν η Moody’s, αλλά η Fitch Ratings η οποία, μαζί με την Moody’s και την Standard&Poor’s κυριαρχούν (με ποσοστό περίπου 92%) στην Ευρωπαϊκή αγορά πιστοληπτικών αποφάσεων.

Η Fitch, λοιπόν, αναφερόμενη, κυρίως, στην δημοσιονομική προσαρμoγή 
της χώρας μας, 

έδωσε το «πράσινο φως» στην αναβάθμιση Ελλάδας κατά μία βαθμίδα από ΒΒ- σε ΒΒ με θετικές προοπτικές. Συνεπώς, περαιτέρω αναβαθμίσεις είναι στον ορίζοντα. Με δύο επιπλέον αναβαθμίσεις, θα επιστρέψουμε (επιτέλους) στην επενδυτική βαθμίδα οπότε και ανοίγει ο  δρόμος για την είσοδο μας στο Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ). Κάτι τέτοιο, θα συμπιέσει τόσο το κόστος δανεισμού του ελληνικού κράτος όσο και το κόστος δανεισμού του ιδιωτικού τομέα.

Δεν πρέπει, όμως, να «προτρέχουμε» διότι χρειάστηκαν 9 «πέτρινα» έτη (!) και μία χρεοκοπία, προκειμένου να μας επαναφέρει η Fitch «προ των πυλών» της επενδυτικής βαθμίδας. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ιδιαίτερα θετική απόφαση. Και τούτο επειδή, τουλάχιστον μέχρι σήμερα, η αποκλιμάκωση του κόστους δανεισμού του ελληνικού κράτους (περίπου στο 1,31% σε 10-ετή ορίζοντα), δεν έχει ολοσχερώς «περάσει» στις ελληνικές επιχειρήσεις. Αυτές εξακολουθούν και δανείζονται με το ιδιαίτερα υψηλό επιτόκιο του 3,61%, όσο περίπου και το επιτόκιο του Ιουλίου 2019, όταν, δηλαδή, ο κ. Μητσοτάκης αναδείχθηκε Πρωθυπουργός!

Η απόφαση της Fitch σίγουρα θα δραστηριοποιήσει τους μέχρι (και) σήμερα «καχύποπτους» ιδιώτες επενδυτές να «ψηφίσουν» ελληνικά ιδιωτικά ομόλογα. Αυτό με την σειρά του θα ανοίξει, σε μεγάλο βαθμό, το δρόμο για επενδύσεις και ανάπτυξη ίσως και κοντά στο 2,8% που αποτελεί και κυβερνητικό στόχο ή στο 2,5% που εκτιμά η Fitch.

Ο δρόμος βέβαια, για την επιστροφή στην κανονικότητα της επενδυτικής βαθμίδας δεν είναι εύκολος διότι, όπως ανέφερε και η Fitch, πρέπει να πολλαπλασιάσουμε τις προσπάθειες μας στην μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων τα οποία, μέχρι και σήμερα (στοιχεία από το 2019), παραμένουν στο εξαιρετικά υψηλό ποσοστό του 42,1% των συνολικών δανείων..

Η περαιτέρω εξυγίανση του χαρτοφυλακίου των ελληνικών τραπεζών θα επιτρέψει τον δανεισμό των εξωστρεφών ελληνικών επιχειρήσεων έτσι ώστε να προχωρήσουν οι επενδύσεις οι οποίες θα επιταχύνουν την αύξηση του ΑΕΠ. Κάτι που σίγουρα χρειαζόμαστε, καθώς η επιτάχυνση της ανάπτυξης αποτελεί σημαντικό παράγοντα περαιτέρω αναβαθμίσεων τόσο από την Fitch όσο και από τους λοιπούς οίκους αξιολόγησης!

ΥΓ Έχει ο καιρός γυρίσματα. Το 2010, με «αιχμή του δόρατος» τον (τότε) επίτροπο Jose Barroso, «πυροβολούσαμε» τους οίκους αξιολόγησης. Τώρα τους εκθειάζουμε...

 Κώστας Μήλας,
Καθηγητής στο Τμήμα Χρηματοοικονομικών και Λογιστικής, 
University of Liverpool.


26/1/2020
  

4.
Το απατηλό δημοσιονομικό πλεόνασμα. 

Οταν προς το τέλος του 2016 διάβασα ότι το πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα (ΠΔΠ) ήταν 4,5% του ΑΕΠ (έλλειμμα 2,1% το 2015) σκέφθηκα ότι η Ελλάδα πάλι «θαυματούργησε»: ίσως η μοναδική χώρα που βελτίωσε το ΠΔΠ κατά 6,5% του ΑΕΠ με μείωση του ΑΕΠ 0,4%. Η κατά σχεδόν 10% του ΑΕΠ βελτίωση το 2014 οφείλεται στην οικονομική πολιτική που συνέδραμε στην άνοδο της εμπιστοσύνης επιχειρήσεων και καταναλωτών, συμβάλλοντας σε αύξηση 0,7% του ΑΕΠ το 2014, η πρώτη μετά 6ετή πτώση, με το ΠΔΠ να γυρίζει θετικό (0,4% του ΑΕΠ) έπειτα από 12ετία αρνητικών ΠΔΠ.

Δεύτερες σκέψεις: το υψηλό ΠΔΠ του 2016 (πολύ πάνω από το 0,5% στόχο του μνημονίου) που διατυμπανίσαμε, μήπως δικαιώνει αυτούς που ισχυρίζονται ότι οι Ελληνες είναι πολύ πλούσιοι αλλά το κρύβουν. Ισως με καλυμμένο τρόπο ήταν ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησαν οι εταίροι μας (μετά το επώδυνο α΄ εξάμηνο) για να δεσμευθεί η Ελλάδα (μνημόνιο Ιουλίου 2015) ότι θα διατηρήσει μεγάλα ΠΔΠ: 0,5% του ΑΕΠ το 2016, σταδιακά στο 3,5% το 2018 και μετέπειτα. Βλέποντας όμως την ανεργία στα ύψη, δραματική μείωση μισθών και συντάξεων, κλείσιμο χιλιάδων επιχειρήσεων, μαζική μετανάστευση, σκέφθηκα ότι οι εταίροι μας σφάλλουν. Εκ των υστέρων η ΕΛΣΤΑΤ αναθεώρησε το ΠΔΠ στο πιο ρεαλιστικό 3,6% του ΑΕΠ το 2016. Μελέτη της ΕΚΤ (Απρίλιος 2014) αναλύει ότι μεγάλες δημοσιονομικές προσαρμογές (fiscal consolidation) σε κράτη σε βαθιά ύφεση (hysteresis) συχνά έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα του επιδιωκομένου (self-defeating), με το δημόσιο χρέος (Δ.Χ.) να αυξάνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ λόγω μείωσης του ονομαστικού ΑΕΠ. Πράγματι στην Ελλάδα μειωνόταν έως το 2016, και η μετέπειτα μικρή αύξηση επέτρεψε τη σταθεροποίηση του Δ.Χ. περί το υψηλό 177% του ΑΕΠ.

Οι αναγκαίες εμπροσθοβαρείς διορθωτικές πολιτικές, όπως αυτές που επιβλήθηκαν μετά το 2010, για να μην παγιωθούν πολυετείς στρεβλώσεις που παγιδεύουν χώρες στον φαύλο κύκλο των επαναλαμβανόμενων δημοσιονομικών ελλειμμάτων και υφέσεων, αναπόφευκτα έχουν οικονομικό και κοινωνικό κόστος. Ως εναλλακτική λύση της λιτότητας το 2015 ξένοι οικονομολόγοι/αερολόγοι συμβούλευαν την υιοθέτηση διπλού νομίσματος, ξεχνώντας ότι αντίστοιχα πειράματα έχουν βυθίσει την Αργεντινή σε συνεχείς βαθιές κρίσεις – τώρα διανύει την 7η των τελευταίων 70 ετών. Ευτυχώς με τη βοήθεια των εταίρων μας αποφύγαμε την ολική καταστροφή, που πρώτο θύμα θα ήταν οι τραπεζικές καταθέσεις των πολιτών. Ομως οι αμφιταλαντεύσεις της οικονομικής πολιτικής οδήγησαν στην ωθούμενη από τον τουρισμό αδύναμη μέση αύξηση του ΑΕΠ (0,7% 2015-2018, σε συγκρίσιμα Ε.Ε. κράτη τριπλάσια), η οποία επιπλέον υποκρύπτει χειροτέρευση της αναπτυξιακής προοπτικής. Και αυτό γιατί η αποεπένδυση (11% του ΑΕΠ ακαθάριστες επενδύσεις είναι μικρότερες της απομείωσης του παγίου κεφαλαίου και αποσβέσεων – 13-14% του ΑΕΠ) και η φυγή προσωπικού με δεξιότητες (brain drain) συνέδραμαν στη συρρίκνωση του παραγωγικού δυναμικού (potential output). Μέχρι σήμερα η μείωσή του από το 2008 είναι 15% και συνέβαλε κατά τα 2/3 στην 23% μείωση του ΑΕΠ και στην 10% μείωση της παραγωγικότητας, που είναι καθοριστικοί παράγοντας της ανάπτυξης. Η κατάντια πολλών δρόμων, δημοσίων κτιρίων (σχολεία, νοσοκομεία κ.λπ.) δεν αρμόζει σε μεσαίου κατά κεφαλήν εισοδήματος κράτη, και πολυδιαφημιζόμενα δημόσια έργα –ξήλωνε/ράβε– εκτελούνται με ρυθμό χελώνας, και αγνοώντας τις οικολογικές/περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις οι υποδομές βραδέως διαβρώνονται.

Οι κρατικές επενδύσεις έχουν «κολλήσει» σε περίπου 6 δισ. ευρώ ετησίως που δεν καλύπτουν ούτε το κόστος συντήρησης, και όταν η κατάσταση φθάσει σε οριακό σημείο, το κόστος επισκευής θα είναι πολλαπλάσιο του κόστους συντήρησης. Επιπλέον χαμηλές δημόσιες επενδύσεις σημαίνει ότι χάνονται οι μεγάλες επιδοτήσεις από την Ε.Ε. Η απώλεια είναι περί τα 800 εκατ. ευρώ ετησίως για συγχρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ (2014-2020) δαπάνες, δηλ. μικρή απορροφητικότητα συγκριτικά με άλλα κράτη της Ε.Ε. Αν δεν υπήρχε η απώλεια αυτή το ΑΕΠ θα αυξανόταν κατά 0,3-0,5% ταχύτερα (2015-2019) και περί το 1% μακροπρόθεσμα δημιουργώντας ανάλογες υψηλόμισθες θέσεις εργασίας.

Δεν είναι μόνο η αποεπένδυση που εμποδίζει την ανάκαμψη να μετουσιωθεί σε δυναμική ανάπτυξη (3-4% ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ) αλλά και η αποψίλωση του κοινωνικού κράτους και των δημοσίων υπηρεσιών, που πλήττει κυρίως τους οικονομικά ασθενέστερους, επιδρά αρνητικά στην ανάπτυξη, όπως όλοι οι σοβαροί οικονομολόγοι πλέον αποδέχονται. Χωρίς δυναμική ανάπτυξη η γήρανση του πληθυσμού οδηγεί σε οικονομικοκοινωνική κατολίσθηση, υποσκάπτοντας και το διεθνές κύρος και τη διαπραγματευτική θέση της Ελλάδας σε μια εποχή που οι διεθνείς ισορροπίες και συμμαχίες δοκιμάζονται.

Απαιτούνται άμεσα ριζικές πολιτικές για να αντιστρέψουμε: Την ισοπέδωση της παιδείας – στα δημόσια σχολεία ελλείψεις εκπαιδευτικών, ξεπερασμένα βιβλία, απορρίπτοντας τον Αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό η ιδεολογική επίθεση στην αριστεία και ο συμβιβασμός με τη μετριότητα εμποδίζουν την κοινωνική κινητικότητα και οι καταλήψεις στα πανεπιστήμια δεν επιτρέπουν την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και μάθησης εμποδίζοντας την ανάδειξη ταλαντούχων Ελλήνων (εξαναγκάζονται να μεταναστεύσουν) στερώντας μας την αέναο κινητήριο δύναμη όχι μόνο της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης αλλά και της Δημοκρατίας. Η Τουρκία ξεπέρασε την Ελλάδα στη διεθνή κατάταξη γνώσεων των μαθητών (PISA του OECD) και ο Ερντογάν θα πρέπει να είναι υπερήφανος και όχι για πολλά άλλα. Την κατάρρευση της δημόσιας υγείας – ελλείψεις γιατρών, φαρμάκων, κρεβατιών κλπ. και αναγκαστικά ο μέσος Eλλην δαπανά διπλάσιο από τον Ευρωπαίο ποσοστό του εισοδήματός του στην ιδιωτική υγεία.

Επρεπε να πεθάνει κατά τη διακομιδή της με το ΕΚΑΒ από την Ηλεία προς τα Ιωάννινα διάσημη πανεπιστημιακή καθηγήτρια, για να μάθει όλη η Ελλάδα ότι στην Πάτρα –η τρίτη ελληνική πόλις– είχε κλείσει το καρδιοχειρουργικό τμήμα το 2015 λόγω έλλειψης πόρων, και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις δεν επέτρεπαν στο ΕΚΑΒ της Δυτικής Ελλάδος να πάει στην κοντινότερη Αθήνα. Τη χειροτέρευση των αστικών  συγκοινωνιών  – με μόνο περί τα 2/3 των λεωφορείων να λειτουργούν βασανίζονται οι εργαζόμενοι, με το πραγματικό ωράριο εργασίας να ξεπερνάει συχνά το 10ωρο. Η εξ αυτού αυξημένη κυκλοφοριακή κίνηση και το χάος λόγω και των διαδηλώσεων έχουν σοβαρές επιπτώσεις και στην υγεία (αιτία χιλιάδων ασθενειών και παρά πολλών θανάτων) λόγω των ρύπων αρκετά πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια. Την άνθηση της παρανομίας όχι μόνο λόγω της πολιτικής ανοχής επί σειράν ετών αλλά και της έλλειψης προσωπικού και τεχνικών μέσων στην αστυνομία, ενώ και η χρονοβόρα δικαιοσύνη γεννά ένα κλίμα ανασφάλειας όταν προ ετών η Ελλάδα ήταν από τις ασφαλέστερες χώρες στην Ε.Ε. Τη δυσλειτουργία και γραφειοκρατία του δημοσίου τομέα.

Με τη βοήθεια των εταίρων μας ήδη επετεύχθη σημαντική ελάφρυνση της εξυπηρέτησης του Δ.Χ. (επιτόκια 4,5% - 2011, 2% - 2015, 1,5% - 2019 και επιστροφή των κερδών των κεντρικών τραπεζών Ε.Ε. από τη διακράτηση ελληνικών κρατικών τίτλων SMP και ANFA). Τα οφέλη όμως υπεραντισταθμίστηκαν από την υπερφορολόγηση λόγω του υψηλού (3,5% του ΑΕΠ) ΠΔΠ στόχου. Επίσης, οι καθυστερήσεις θεμελιωδών μεταρρυθμίσεων (οι ξένοι δυνητικοί επενδυτές θεωρούν την αργοπορία τελεσίδικων αποφάσεων και δευτερευόντως τη δαιδαλώδη γραφειοκρατία τα βασικά μειονεκτήματα) εμπόδισαν την ανάκαμψη να μετουσιωθεί σε δυναμική ανάπτυξη με ρυθμό 3-4%. Προφανώς η αυξημένη οικονομική δραστηριότητα θα προκαλέσει (χωρίς υπερφορολόγηση) αυτόματα αναλογικά υψηλότερο ρυθμό αύξησης (4-6%) των φορολογικών εσόδων, επιτρέποντας και ταχύτερη εξόφληση του Δ.Χ.

Η από τον Ιούλιο αναθεώρηση της οικονομικής πολιτικής, παρά το ασταθές διεθνές οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον, οδήγησε σε ουσιαστική βελτίωση του κλίματος εμπιστοσύνης, που εκφράστηκε άμεσα στα ιστορικά πολύ χαμηλά επιτόκια των κρατικών ομολόγων. Εάν μάλιστα, όπως ήδη συζητείται και λόγω των ασθενέστερων προοπτικών της οικονομίας Ε.Ε., αναθεωρηθεί προς το 2% του ΑΕΠ ο στόχος για το ΠΔΠ και οι ξένοι πεισθούν για τις ευοίωνες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, η Ελλάδα θα ξαναρχίσει να προσελκύει ξένες άμεσες νέες επενδύσεις, καλύπτοντας έτσι το μεγάλο έλλειμμα (περί το 7% του ΑΕΠ) της εθνικής αποταμίευσης και την τεχνολογική της υστέρηση. Επωφελούμενη δε και της γεωγραφικής της θέσης με τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη ως εφοδιαστικές πύλες για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (π.χ. η απόσταση Βιέννη, Βουδαπέστη, Μπρατισλάβα με Θεσσαλονίκη μικρότερη από αυτήν με τα δυτικοευρωπαϊκά λιμάνια –11 λιγότερες ημέρες διά θαλάσσης ταξίδι– και ακόμη με την Κρακοβία – 15 λιγότερες ημέρες έως το Gdansk) θα επισπευσθεί η επανένταξης της Ελλάδος στη διεθνή αλυσίδα αξίας (παραγωγής) στη βιομηχανία και υπηρεσιών με υψηλή προστιθέμενη αξία, ανεβάζοντας τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ στο 3,5%. Επακόλουθο, χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας με σχεδόν 50% υψηλότερο μισθό από ό,τι στα τουριστικά και εμπορικά επαγγέλματα. Η επόμενη 5ετία θα είναι καθοριστική για το μέλλον της σημερινής και επομένης γενιάς και απαιτεί στρατηγική, αγώνα και ομοψυχία.

  Παναγιώτης (Τάκης) Θωμόπουλος,
πρώην Senior Economist ΟΟΣΑ (Παρίσι), υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος,πρόεδρος/διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), πρόεδρος του Δ.Σ. της Eurobank, πρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Τράπεζας.


26/1/2020



5.
Κ. Μητσοτάκης: Η Ελλάδα επιστρέφει. 

"Η Ελλάδα επιστρέφει". Με αυτό το μήνυμα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter αναδεικνύει δύο σημαντικά γεγονότα του τελευταίου 24ώρου.

Το πρώτο σχετίζεται με την αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τον οίκο Fitch. Το δεύτερο με τη βελτίωση κατά επτά θέσεις της χώρας μας στο δείκτη αντίληψης της διαφθοράς.

"Διπλή αναβάθμιση για την Ελλάδα: Ο οίκος Fitch αναβάθμισε την ελληνική οικονομία, φέρνοντάς μας ένα ακόμα βήμα πιο κοντά στην επενδυτική βαθμίδα. Και η Διεθνής Διαφάνεια κατέγραψε για τη χώρα μας βελτίωση 7 θέσεων της στο δείκτη αντίληψης διαφθοράς. Η Ελλάδα επιστρέφει!", έγραψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στον προσωπικό του λογαριασμό στη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης.


25/1/2020 


6.
Γ. Βαρουφάκης: Η ελληνική οικονομία παραμένει 
στον αστερισμό της αποεπένδυσης.

Ο Γιάνης Βαρουφάκης υποστήριξε ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να ζητάει απλά ένταξη των κρατικών ομολόγων στο QE αλλά αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους και έκδοση πράσινου ομολόγου από την ΕΤΕπ.

Τη θέση ότι το ποσοστό της μεγέθυνσης του ΑΕΠ έχει πολύ μικρότερη σημασία από την πραγματική ανάπτυξη που κρύβεται πίσω του, ανέπτυξε με ομιλία του σήμερα στο Φόρουμ της Σπάρτης ο Γραμματέας του ΜέΡΑ 25 Γιάνης Βαρουφάκης.

Όπως είπε χαρακτηριστικά, υπάρχουν μεγάλες επενδύσεις που πλήττουν την πραγματική ανάπτυξη και μικρότερες που την ενισχύουν.

To οικονομικό φόρουμ διοργανώνει ο Δήμος της Σπάρτης σε συνεργασία με το International Chamber of Commerce με θέμα «Κοιτώντας μπροστά: Μπορούμε να ξεπεράσουμε το 4% σε ρυθμούς ανάπτυξης;»

O κ. Βαρουφάκης σημείωσε ότι προς το παρόν, λόγω μη βιώσιμων χρεών και της υφεσιακής δημοσιονομικής πολιτικής που αυτά γεννούν, η ελληνική οικονομία παραμένει στον αστερισμό της απο-επένδυσης. Για να αλλάξει αυτό, πρόσθεσε, για να έρθει η ανάπτυξη, για να πάψουν να φεύγουν τα παιδιά μας, και για να αναπνεύσουν τα θύματα της κρίσης, υπάρχουν αναγκαίες μακροοικονομικές τομές, που βέβαια δεν είναι ικανές από μόνες τους να τις φέρουν, και αναγκαίες μικροικονομικές και μεσοοικονομικές τομές που απαιτούν δημόσια αγαθά και σημαντικές επενδύσεις στην κοινωνία και τους ανθρώπους μας.

Αναπτύσσοντας το σκεπτικό του ο Γραμματέας του ΜέΡΑ 25 και διαφωνώντας με τις κυβερνητικές διακηρύξεις για ανάπτυξη 4%, είπε ότι την τελευταία φορά που η χώρα έπιασε ρυθμούς μεγέθυνσης του εθνικού εισοδήματος πάνω από 4% ήταν λίγο πριν το κραχ του 2008 , το οποίο πυροδότησε την τετραπλή χρεοκοπία (κράτος, τράπεζες, επιχειρήσεις, νοικοκυριά) στης οποίας τα δίχτυα είναι ακόμα καθηλωμένη η ελληνική κοινωνία. Επρόκειτο τόνισε, για μη βιώσιμη μεγέθυνση, χωρίς παράλληλη ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας, βασισμένη σε μη βιώσιμα δάνεια - κυρίως από γαλλογερμανικές τράπεζες των οποίων η πτώχευση, μετά το κραχ της Wall Street, νομοτελειακά παρέσυρε στην κατάρρευση την υπερχρεωμένη ελληνική οικονομία.

Θα μου επιτρέψετε, λοιπόν, να πω, είπε ο κ. Βαρουφάκης, πως αυτός καθαυτός ο στόχος του 4% δεν είναι το ζητούμενο - αν και καταλαβαίνω γιατί κυριαρχεί στον τίτλο του σημερινού Φόρουμ: Ήταν προεκλογικό πυροτέχνημα της ΝΔ και, σε περίπτωση που επιτευχθεί σήμερα και κάθε τρίμηνο, θα επιστρέψει στο τελευταίο τρίμηνο του 2025 το ονομαστικό ΑΕΠ στο ανώτατο έως τώρα σημείο του - εκείνο του τριμήνου 2008.

Ωστόσο, υπογράμμισε ο κ. Βαρουφάκης το ζητούμενο δεν είναι αυτό. Το ζητούμενο είναι μια μεγέθυνση που να αντανακλά όχι φούσκες, όπως στο παρελθόν, αλλά πραγματική ανάπτυξη - μια μεγέθυνση, δηλαδή, οικονομικά, οικολογικά, και, ναι, πολιτιστικά βιώσιμη. Το αντίθετο, για παράδειγμα, μιας μεγέθυνσης που τσιμεντοποιεί πόλεις, χωριά και ακτογραμμές, ή που σπέρνει με πλατφόρμες εξορύξεων τις θάλασσές μας και με αγωγούς φυσικού αερίου τις κοιλάδες μας, αυξάνοντας μεν γοργά το ΑΕΠ για κάποια χρόνια αλλά καταδικάζοντας τη χώρα στην απαξίωση και στην υποανάπτυξη για πάντα.

Οι εργαζόμενοι

Θυμίζω, είπε ο κ. Βαρουφάκης, ότι στις αρχές του 2019 αυξήθηκε ο κατώτατος μισθός που αφορά περίπου 600 χιλιάδες συμπολίτες μας. Κι όμως, πρόσθεσε, η άνοδος του βασικού μισθού (καθώς και η κατάργηση του υπερ-κατώτατου) όχι μόνο δεν παρέσυρε ανοδικά τον μέσο μισθό, αντίθετα, ο μέσος μισθός από 1.072 ευρώ το 2018 έπεσε στα 1.046 ευρώ το 2019: μια μείωση 26 ευρώ για τους πολίτες που αντιπροσωπεύουν τον μέσο όρο της μισθολογικής κλίμακας στον ιδιωτικό τομέα σε περίοδο αύξησης του εθνικού εισοδήματος!

Πως εξηγείται η περαιτέρω πτώση των μισθών σε περίοδο, έστω και νωχελικής, αύξησης του ΑΕΠ; Διερωτήθηκε ο κ. Βαρουφάκης και συνέχισε:

«Την πρώτη εξήγηση την είδαμε ήδη: Οι αρνητικές επενδύσεις που ευθύνονται για την αντικατάσταση σχετικά καλών θέσεων εργασίας με θέσεις εργασίας κακής ποιότητας στο πλαίσιο της ρηχής επιχειρηματικότητας (fastfood κλπ) που αντικαθιστά τις μονάδες παραγωγής που κλείνουν.

Μια δεύτερη εξήγηση είναι ότι η αύξηση του ΑΕΠ οφείλεται ως επί το πλείστον σε προσοδοφορία - με τις προσόδους, όπως συμβαίνει παντού και πάντα, να μη διαχέονται στην ελληνική κοινωνία αλλά είτε να διαφεύγουν άμεσα στο εξωτερικό (π.χ. εισπράξεις AirBnB από ξένους επενδυτές που έλαβαν Golden Visa αγοράζοντας τα σχετικά ακίνητα, από εταιρείες που καρπώνονται την εγρήγορση γύρω από την αγορά των κόκκινων δανείων) είτε να μην επενδύονται.

Αποτέλεσμα είναι το παράδοξο της ταυτόχρονης μείωσης της ενεργούς ζήτησης και της αύξησης του ΑΕΠ. Τί σημαίνει αυτό; Ότι ακόμα και η μικρή μείωση των φορολογικών συντελεστών, καθώς και των εισφορών, δεν συνεπάγεται αυτόματα την ανάκαμψη των εισοδημάτων για τους πολλούς.

Και το χειρότερο; Ο αυξανόμενος διχασμός μεταξύ των λίγων που προσοδοφορούν και των πολλών που βλέπουν τους μισθούς τους καθηλωμένους, την ώρα που ο πληθωρισμός στην αγορά ακινήτων τους μειώνει βάναυσα την αγοραστική δύναμη, ενδυναμώνει την μετανάστευση των νέων μας με τις καλύτερες δεξιότητες (π.χ. απόφοιτους Ιατρικών Σχολών) μειώνοντας δραστικά την ικανότητα της χώρας για ανάπτυξη».

Σύμφωνα με τον Γραμματέα του ΜέΡΑ 25, 
δύο είναι τα μακροοικονομικά προαπαιτούμενα για την ανάπτυξη:

• Αναδιάρθρωση χρεών στη βάση του ανταλλαγών χρέους (debtswaps) που καθιστούν τους δανειστές του κράτους συνεταίρους στην ανάπτυξη(debt-equitytransfer), τέλος πια στις επιμηκύνσεις δημόσιου και στις πωλήσεις των κόκκινων δανείων και της περαιτέρω ρευστοποίησης περιουσιών (δημόσιας και ιδιωτικής)

•Το άθροισμα του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών και του πρωτογενούς πλεονάσματος ισούται, εξ ορισμού, με τις μη επενδυόμενες αποταμιεύσεις. Αντί αυτή η ταυτότητα να διατηρείται, λόγω «φιξαρισμένου» από την τρόικα πρωτογενούς, με τις αυξομειώσεις του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών, να διατηρείται με αυξομειώσεις του πρωτογενούς υπό συνθήκες μειούμενου ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών και εξάλειψης - ή και αντιστροφής του πρόσημου - των μη επενδυόμενων αποταμιεύσεων.

Αναδιάρθρωση χρέους

Ο κ. Βαρουφάκης τόνισε ότι αντί να ζητάμε ένταξη απλά των κρατικών ομολόγων στην Ποσοτική Χαλάρωση της ΕΚΤ, θα έπρεπε να ζητάμε:

(α) την αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους μας (ώστε να μειωθούν τα πρωτογενή) και (β) την έκδοση πράσινου ομόλογου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για χώρες όπως η Ελλάδα, το οποίο μπορεί (και θα θέλει) να στηρίξει στις δευτερογενείς αγορές η ΕΚΤ - με στόχο πάντα τη χρηματοδότηση των εγχώριων επενδύσεων που θα φέρουν ξένες επενδύσεις.

Αντί να προσβλέπουμε, κατέληξε, επιστρέφοντας στη δεκαετία του 50 στην οικοδομή, την τσιμεντοποίηση, τα καζίνο και τα ορυκτά καύσιμα - δηλαδή το μοντέλο μεγέθυνσης-μετά -υποανάπτυξης του 20ου αιώνα - να αναδείξουμε τη χώρα κέντρο ενός διεθνούς δικτύου ανανεώσιμης ενέργειας, με την ισότιμη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών στην ιδιοκτησία και διαχείρισή του.


 25 Ιανουαρίου 2020 



7.
Δεν πάει καλά η Οικονομία παρά το θετικό πολιτικό κλίμα 
– Αύξηση ανεργίας – Η αγορά έχει «στεγνώσει» 

Τον περασμένο μήνα σε σύγκριση με τον Νοέμβριο και ακόμη περισσότερο σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2018 οι άνεργοι αυξήθηκαν.

Σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε ο ΟΑΕΔ, το σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων ανήλθε στα 1.064.526 άτομα, με κριτήριο την αναζήτηση εργασίας τον Δεκέμβριο του 2019, έναντι 1.018.503 ατόμων τον Νοέμβριο του 2019 ( αύξηση 4,52%) και 935.449 ατόμων τον Δεκέμβριο του 2018 ( αύξηση 13,80%).

Από τα 1.064.526 άτομα, 500.049 (ποσοστό 46,97%) είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο του ΟΑΕΔ για χρονικό διάστημα ίσο ή και περισσότερο των 12 μηνών και 564.477 (ποσοστό 53,03%) είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο του ΟΑΕΔ για χρονικό διάστημα μικρότερο των 12 μηνών. Οι άνδρες άνεργοι ανήλθαν σε 400.330 (ποσοστό 37,61%) και οι γυναίκες σε 664.196 (ποσοστό 62,39%).

Το σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων που δεν αναζητούσαν εργασία ανήλθε τον Δεκέμβριο στα 63.895 άτομα. Από αυτά, 63.889 (ποσοστό 99,99%) είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο του ΟΑΕΔ για χρονικό διάστημα ίσο ή και περισσότερο των 12 μηνών και 6 (ποσοστό 0,01%) είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο του ΟΑΕΔ για χρονικό διάστημα μικρότερο των 12 μηνών. Οι άνδρες ανήλθαν σε 21.279 (ποσοστό 33,30%) και οι γυναίκες σε 42.616 (ποσοστό 66,70%).

Το σύνολο των επιδοτούμενων ανέργων τον Δεκέμβριο του 2019, (αφορά τον αριθμό των δικαιούχων που πληρώθηκαν εντός του αντίστοιχου μήνα) ανήλθε σε 212.468 άτομα, από τα οποία οι 118.929 (ποσοστό 55,98%) είναι κοινοί και λοιπές κατηγορίες επιδοτούμενων και οι 93.539 (ποσοστό 44,02%) είναι εποχικοί τουριστικών επαγγελμάτων. Οι άνδρες ανήλθαν σε 92.404 (ποσοστό 43,49%) και οι γυναίκες σε 120.064 (ποσοστό 56,51%).
Από το σύνολο των επιδοτούμενων ανέργων, 98.601 (ποσοστό 46,41%) είναι κοινοί, 2.233 (ποσοστό 1,05%) είναι οικοδόμοι, 93.539 (ποσοστό 44,02%) είναι εποχικοί τουριστικών επαγγελμάτων, 16.689 (ποσοστό 7,85%) είναι εποχικοί λοιποί (αγροτικά), 1.197 (ποσοστό 0,56%) είναι εκπαιδευτικοί και 209 (ποσοστό 0,10%) είναι λοιποί.

Η οικονομία έχει μια ελαφρά, αλλά πραγματική πλαγιοκαθοδική τάση από τον Οκτώβριο του 2018, περίπου, η οποία τάση, αντί να αναστραφεί γίνεται διαρκώς και πιο έντονη. Η κακή τουριστική σεζόν του 2019 επιδείνωσε την κατάσταση, παρά το κλίμα και την ευφορία από το αποτέλεσμα των εκλογών και της αλλαγής κυβέρνησης,

Υπάρχει και μια αρνητική διεθνής συγκυρία.

Η τελευταία ενεργειακή κρίση, μετά την εμπλοκή στον Κόλπο, η πτώχευση της Thomas Cook, το Brexit κι όλα όσα συνεπάγονται, έχουν γκριζάρει τις αγορές διεθνώς. Και παρά το γεγονός ότι το κόστος δανεισμού παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, από μόνο του δεν μπορεί να διασφαλίσει την επόμενη μέρα.

Κρίμα, όμως. Αν η Ελλάδα πετύχαινε φέτος την οικονομική συγκυρία του 2018 ή και του 2017, ίσως τα πράγματα να ήταν διαφορετικά.

Η λιανική έχει «στεγνώσει» (10-20% κάτω οι τζίροι) και το ερώτημα είναι πότε θα υπάρξει αναστροφή της τάσης. Δυστυχώς οι εισαγωγές κεφαλαίων (από καταθέσεις στο εξωτερικό ή επενδύσεις) κυμαίνονται ακόμα σε αμελητέα επίπεδα. 

Όλων η ελπίδα τοποθετείται σε μία καλύτερη τουριστική σεζόν και σε ένα γεγονός που θα ανατρέψει το αρνητικό κλίμα, όπως η αύξηση των δημοσίων επενδύσεων, μέσω της αποδοχής μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων από τους δανειστές. Ολοι συμφωνούν ότι το επόμενο εννεάμηνο θα είναι καθοριστικό…

https://www.pronews.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/839832_den-paei-kala-i-oikonomia-para-thetiko-politiko-klima-ayxisi


21/1/2020




   ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ   

Μητσοτάκης: Στο Νταβός επιβεβαιώθηκε το μεγάλο ενδιαφέρον για επενδύσεις στη χώρα μας Στην πρώτη αποτίμησή του με μια ανάρτηση στο Twitter σημείωσε ότι «στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός επιβεβαιώθηκε το μεγάλο ενδιαφέρον για επενδύσεις στη χώρα μας σε ενέργεια, πράσινη οικονομία, τεχνολογία. Είμαστε στην αρχή μιας μακράς περιόδου ανάπτυξης για την Ελλάδα», έγραψε. (25/1/2020)

Fitch: Αναβάθμισε την Ελλάδα σε "ΒΒ" από "ΒΒ-",
 με θετικό outlook (24/1/2020)

Καζίνο Ελληνικού: Σε αναμονή Mohegan - ΤΕΡΝΑ (25/1/2020)

Μόνο με μείωση φοροδιαφυγής η κατάργηση των τεκμηρίων (24/1/2020)

Επιστρέφουν σταδιακά οι νέες οικοδομές (25/1/2020)

Δημιουργία του τεχνολογικού πάρκου 4ης γενιάς, 
«Thess Intec» στην Περαία (25/1/2020)

Η συνταξιοδοτική βόμβα (21/1/2020)


* * *

Οι απόψεις, που δημοσιεύονται στα εκάστοτε- αποκλειστικά χάριν ενημέρωσης και προβληματισμού-αναρτώμενα άρθρα (ή κάθε είδους κείμενα) του ιστολογίου μου, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τους αρθρογράφους που τις διατυπώνουν.Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τον συντάκτη τους, χωρίς να συμπίπτουν κατ' ανάγκη με την άποψη του blogger. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν αποκλειστικά και μόνο στους δημιουργούς των κειμένων, εικόνων κλπ και των ιστολογίων που αναφέρονται.    Οι ''υπογραμμίσεις'' -χρώμα,μέγεθος γραμματοσειράς και οι εικονογραφήσεις-με εικόνες από το World Wide Web-στις αναρτήσεις γίνονται με ευθύνη του blogger. Στο αρχικό  πρωτότυπο κείμενο  παραπέμπεστε μέσω των επισυναπτόμενων ενεργών συνδέσμων.