Τριπλή νίκη της Κίνας στον πόλεμο κατά του κορονοιού.
Τριπλή νίκη της Κίνας στον πόλεμο κατά του κορονοιού.
Από αυτό τον πόλεμο, το ανθρώπινο είδος θα βγει νικητής. Με συντροφιά του την ελπίδα που εκφράζει ο γνωστός στίχος «ό,τι δεν με σκοτώνει με κάνει πιο δυνατό». Κι αυτό θα γίνει έστω κι αν πληγωθεί, έστω και αν υποστεί σημαντικές απώλειες, το μέγεθος των οποίων εξαρτάται από πολλά – κυρίως δε από την υπευθυνότητα και την κινητοποίηση των κυβερνώντων στα κρίσιμα μέτωπα.
Η αλήθεια είναι ότι ορισμένοι δείχνουν να ανταποκρίνονται και να τα καταφέρνουν, έστω και πολύ αργοπορημένα. Άλλοι, όμως, αναγκάζουν τους ειδικούς να προβαίνουν σε ανατριχιαστικές προβλέψεις. Όπως οι τρεις Αμερικανοί επιστήμονες οι οποίοι, με άρθρο τους που δημοσιεύτηκε χθες στον βρετανικό The Guardian, προειδοποίησαν ότι εάν ο Τραμπ και η κυβέρνησή του δεν αλλάξουν τροπάριο, ενδέχεται να δει τους νεκρούς να ξεπερνούν τον αριθμό των πεσόντων στον Πρώτο και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο!
Στο μεταξύ, πάντως, οφείλουμε να διαπιστώσουμε κάτι ακόμη: Ότι παράλληλα με τον μεγάλο πόλεμο, διεξάγονται και αρκετοί επιμέρους, που έχουν τη δική τους σημασία. Κυρίως όσον αφορά στο τοπίο στο οποίο θα ξημερώσουμε την επόμενη ημέρα, την πρώτη στην μετά-κορονοϊό εποχή.
Πόλεμος για τις καρδιές και τον νου
Ένας από αυτούς έχει να κάνει με τις καρδιές και τον νου των ανθρώπων σε ολόκληρο τον πλανήτη, μαζί φυσικά και της Ευρώπης. Ποιοι θα κερδίσουν εκεί μια προνομιούχο θέση με τη στάση και τις αποφάσεις τους σε αυτή την «κρίση του αιώνα» (όπως έχει ονομαστεί από αρκετούς); Και ποιοι, από την άλλη, θα δουν να υψώνονται τείχη τα οποία θα εμποδίζουν τη φωνή τους και την δύναμή τους να φτάσουν εκεί που θέλουν;
Σε αυτό το επίπεδο, λοιπόν, είναι γεγονός ότι υπάρχουν κάποιοι που έχουν αρχίσει να παίρνουν κεφάλι. Κι αυτοί δεν είναι άλλοι από τους Κινέζους οι οποίοι, παρά το κόστος σε ανθρώινες ζωές και το πλήγμα στην οικονομία τους, μοιάζουν να περνούν τον κάβο. Την ούτως ή άλλως ανερχόμενη υπερδύναμη του 21ου αιώνα, η οποία τώρα μοιάζει να δέχεται νέα ώθηση, η οποία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα λάθη των βασικών ανταγωνιστών της, Αμερικανών και Ευρωπαίων.
«Ο κόσμος φοβόταν την Κίνα στην υπόθεση του κορονοϊού. Τώρα, τα πράγματα έχουν αντιστραφεί», ήταν ο χαρακτηριστικός τίτλος σε σχετική ανάλυση που δημοσίευσαν οι New York Times χθες, που ήταν και το πρώτο 24ωρο στο οποίο δεν ανακοινώθηκε ούτε ένα νέο κρούσμα του Covid-19 από την χώρα των 1,5 και πλέον δισ. κατοίκων.
«Η πανδημία η οποία ξεκίνησε από την Κίνα μεταναστεύει και αρχίζει να ανακυκλώνεται. Στην Ασία, όπου Σιγκαπούρη, Ταϊβάν και Νότια Κορέα αντιμετώπισαν με επιτυχία και έγκαιρα τον ιό, μαζί φυσικά με την Κίνα, μπορεί κανείς να διαπιστώσει μια αυξανόμενη αίσθηση φόβου και ανασφάλειας. Μεγάλο μέρος (των λαών) της περιοχής κοιτά προς την κατεύθυνση της Δύσης και ρωτά: Εμείς τα κάναμε σωστά, εσείς γιατί δεν μπορείτε;».
Πολύ πιο ευθύβολος και προκλητικός, αποφεύγοντας τις περιστροφές, ήταν ο τίτλος που επέλεξε το Politico στο δικό του αντίστοιχο κομμάτι: «Η Κίνα κερδίζει τον πόλεμο της προπαγάνδας γύρω από τον κορονοϊό». Μάλιστα, το γνωστό Μέσο επιλέγει συγκεκριμένα παραδείγματα για να αποδείξει τον ισχυρισμό του, ότι η Κίνα έχει πάρει το πάνω χέρι.
Οι Κινέζοι μας βοήθησαν!
Ανάμεσα σε αυτά είναι το φορτίο με τις 300.000 μάσκες, δωρεά του ιδρυτή της Alibaba Τζακ Μα, που έφτασε αυτή την εβδομάδα στο Βέλγιο, μέσα σε κοντέινερ που κοσμούσε η επιγραφή «Η ενότητα δίνει δύναμη», γραμμένη στα γαλλικά, τα φλαμανδικά και τα κινεζικά. Ένα ακόμη είναι η διαπίστωση του πρέσβη της Ιταλίας στις Βρυξέλλες, ο οποίος έγραψε: «Δυστυχώς, ούτε μία χώρα της ΕΕ δεν ανταποκρίθηκε στην έκκληση της Κομισιόν» για αποστολή του αναγκαίου εξοπλισμού στη χώρα του, η οποία πλήττεται βάναυσα από τον νέο κορονοϊό. «Μόνο η Κίνα ανταποκρίθηκε σε διμερές επίπεδο. Και σίγουρα, αυτό δεν είναι καλό σημάδι για την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη».
Προφανώς, από τα παραδείγματα δεν θα μπορούσε να λείπει και η πρόσφατη δήλωση του προέδρου της Σερβίας, Αλεξάνταρ Βούτσιτς, ότι «η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη δεν υπάρχει. Ήταν ένας μύθος», καθώς και το γεγονός ότι έστειλε προσωπικό μήνυμα στον ομόλογό του, Σι Τζινπίνγκ, χαρακτηρίζοντάς τον ως «αδελφό», επειδή οι Κινέζοι «είναι οι μόνοι που μπορούν να μας βοηθήσουν» σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση.
Κι εμείς, θα μπορούσαμε φυσικά να προσθέσουμε την προκλητική συμπεριφορά του Ντόναλντ Τραμπ. Του προέδρου των ΗΠΑ οποίος, μέσα στον γενικό χαμό, έφτασε στο σημείο να κάνει προσφορά εξαγοράς, σχεδόν με... λευκή επιταγή, μιας γερμανικής εταιρίας που φαίνεται να έχε κάνει σημαντική πρόοδο στην έρευνα για το εμβόλιο που θα αφορά τον ιό-φονιά, υπό τον όρο το σύνολο της παραγωγής της να αφορά αποκλειστικά Αμερικανούς πολίτες!
Πλεονέκτημα και στην οικονομία
Παράλληλα, όσο κι είναι πρόωρο να γίνουν εκτιμήσεις σε αυτό το επίπεδο, η Κίνα μοιάζει να βγαίνει κερδισμένη και στην οικονομία. Μπορεί να χρειάστηκε να «παγώσει» μεγάλο μέρος της παραγωγής της για ένα περίπου δίμηνο – κάτι που θα της κοστίσει σημαντική συρρίκνωση του ΑΕΠ για τους πρώτους τρεις μήνες του έτους – μπορεί επίσης να υπολογίζει σε σημαντική μείωση των εξαγωγών της εξαιτίας της διαφαινόμενης παγκόσμιας ύφεσης, όμως έχει αποκομίσει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα από αυτή την υπόθεση.
Το ένα είναι ότι κατάφερε να θέσει υπό έλεγχο την κρίση και να ετοιμάζεται να ανασυγκροτηθεί χωρίς απρόοπτα σχετικά γρήγορα, τη στιγμή που στη Δύση ουδείς μπορεί ακόμη να προβλέψει πόσο θα διαρκέσει το θανατικό και η οικονομική καταστροφή. Όσο για το δεύτερο, έχει να κάνει με το γεγονός ότι, εκμεταλλευόμενο τα τεράστια συναλλαγματικά αποθέματα που έχει στον «κουμπαρά» του, το Πεκίνο δεν θα αναγκαστεί να εκτινάξει ακόμη περισσότερο το χρέος του, σε αντίθεση με τους Δυτικούς – είναι χαρακτηριστικό ότι δεν έχει ανακοινώσει έκτακτο «πακέτο» αντίστοιχο με αυτά της Fed και της ΕΚΤ.
Εάν σε αυτά προσθέσει κανείς και την εικόνα του «σωτήρα» που θα έχει δημιουργηθεί για την Κίνα σε εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους, τότε δεν είναι δύσκολο να καταλήξει στο συμπέρασμά του.
Γιώργος Παυλόπουλος
20 Μαρτίου 2020
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Η Κίνα αρχίζει να βρίσκει τους ρυθμούς της.
Ενώ τα εμπορικά καταστήματα στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ κατεβάζουν ρολά, στην Κίνα η αισθητή μείωση των νέων κρουσμάτων μόλυνσης από τον κορωνοϊό ενθάρρυνε τους καταναλωτές να τολμήσουν να κάνουν εξορμήσεις στα εμπορικά κέντρα και στα εστιατόρια. Παρότι είναι επιφυλακτικοί στις εξόδους τους, κάποιες φορές παρατηρείται κοσμοσυρροή. Σε αυτή την επιστροφή των καταναλωτών έχει άλλωστε συμβάλει και η χαλάρωση των μέτρων καραντίνας καθώς και άλλων περιορισμών σε επιχειρηματικό και κοινωνικό επίπεδο. Οσα εστιατόρια ικανοποίησαν τις Αρχές λαμβάνοντας μέτρα που στόχο είχαν να περιορίσουν τους κινδύνους μετάδοσης του ιού, τώρα έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν κάποιες ομάδες πελατών. Επίσης, τα περισσότερα μαγαζιά έχουν ανοίξει, παρόλο που μεγάλα brands όπως τα ΙΚΕΑ και η Apple, θέτουν περιορισμούς όσον αφορά τον αριθμό των πελατών που μπορούν να εισέλθουν στα καταστήματα. Αφού έμεινε έγκλειστη στο σπίτι της για πολλές εβδομάδες, η 21χρονη φοιτήτρια Τσεν Τσάι, που βρίσκεται στη Σαγκάη, λέει ότι ήταν σαν να ανέπνευσε ξανά, όταν βγήκε το Σάββατο από το σπίτι της για να αγοράσει καφέ και κέικ. «Υπήρχε αρκετός κόσμος στο κέντρο της πόλης. Ηταν μια τελείως διαφορετική κατάσταση από αυτήν που επικρατούσε στα τέλη Φεβρουαρίου. Υπήρχαν ακόμη και ουρές σε μαγαζιά που πωλούν ροφήματα τύπου bubble tea ή σε μαγαζιά που πουλούν μπισκότα», ανέφερε η ίδια.
Τουλάχιστον 80.000 άτομα έχουν νοσήσει στην Κίνα από τον κορωνοϊό, ενώ έχουν σημειωθεί 3.200 θάνατοι, υποχρεώνοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους να μείνουν στο σπίτι τους από τα τέλη Ιανουαρίου. Την ίδια στιγμή, οι λιανικές πωλήσεις της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας παγκοσμίως έχουν συρρικνωθεί κατά το ένα πέμπτο τους δύο πρώτους μήνες του 2020 σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Ωστόσο, τα νέα επιβεβαιωμένα κρούσματα έχουν μειωθεί το τελευταίο διάστημα. Η επιστροφή των Κινέζων καταναλωτών στα καταστήματα θεωρείται απαραίτητη για την ανάκαμψη της εγχώριας οικονομίας καθώς και για τους εργαζομένους που απασχολούνται στους κλάδους της εστίασης και του λιανεμπορίου.
Επίσης, είναι σημαντική και για τις πολυεθνικές εταιρείες που ήδη βλέπουν τα κέρδη τους να συρρικνώνονται το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους εξαιτίας της εξάπλωσης της πανδημίας στην Κίνα, αλλά και των μειωμένων πωλήσεων στις δυτικές χώρες. Μάλιστα, για ορισμένα δημοφιλή brands, η ανταπόκριση του κόσμου, ύστερα από το άνοιγμα των καταστημάτων, ήταν ενθαρρυντική. Εκατοντάδες καταναλωτές κατέκλυσαν τα καταστήματα της Apple στους δύο κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της Σαγκάης το προηγούμενο Σαββατοκύριακο. Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι τρία καταστήματα της ΙΚΕΑ στο Πεκίνο άνοιξαν στις 8 Μαρτίου, με αρκετό κόσμο να προσέρχεται στα καταστήματα. Επίσης, είχαν σχηματιστεί ουρές καθώς η εταιρεία εφαρμόζει κανόνες βάσει των οποίων θα πρέπει να μπαίνουν μέχρι 4 άτομα στο ασανσέρ. Αλλά και στα κεντρικά εστιατόρια που βρίσκονται στην πόλη Τσονγκτσίνγκ έχει συρρεύσει κόσμος από τότε που άνοιξαν τις πόρτες τους, με αρκετούς να περιμένουν έξι με οκτώ ώρες για να εξυπηρετηθούν. Ολα αυτά καταδεικνύουν ότι η διάθεση για να βγει ο κόσμος έξω και να ξοδέψει χρήματα είναι πολύ υψηλή. Την ίδια όμως ώρα, άδεια παραμένουν αρκετά καταστήματα καθώς και εστιατόρια που συνεχίζουν να είναι κλειστά. Ενδεικτικά, στο εμπορικό κέντρο Gemdale Plaza στο Πεκίνο, μόλις τρία από τα 10 εστιατόρια του τελευταίου ορόφου ήταν ανοικτά.
Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιστρέφουν στη δουλειά τους, αρκετοί ανησυχούν για την πιθανότητα εμφάνισης νέων κρουσμάτων. Αλλοι διστάζουν επίσης να ξοδεύουν πολλά χρήματα και αισθάνονται ανασφαλείς λόγω πιθανών περικοπών στους μισθούς, εξαιτίας της πορείας της οικονομίας.
WINNI ZHOU, BRENDA GOH / REUTERS
https://www.kathimerini.gr/1069874/article/oikonomia/die8nhs-oikonomia/h-kina-arxizei-na-vriskei-toys-ry8moys-ths?fbclid=IwAR1yn8px9Bq7wRw4Ojh1nnRL2c996Ek8Ru_FXYlClstY11_Z1joRDRgNDIw
19/3/2020