Πώς θέλει την Αθήνα ο κ. Μπακογιάννης;


Σκίτσο του Η. ΜΑΚΡΗ

 Πώς θέλει την Αθήνα ο κ. Μπακογιάννης; 

Την ίδια μέρα κατά την οποία ο Δήμος Αθηναίων παρέδιδε 900 ολόκληρα μέτρα –ούτε χιλιόμετρο– της οδού Πανεπιστημίου σε πεζούς και ποδηλάτες, την ίδια μέρα, 900 περίπου μέτρα παρακάτω, στην πλατεία Βικτωρίας, η αστυνομία προσπαθούσε να «πείσει» τους πρόσφυγες να μην εγκαταστήσουν εκεί τον υπαίθριο καταυλισμό τους. Σύμπτωμα της κατάστασης μιας πρωτεύουσας που θέλει να παραστήσει πως είναι κάτι άλλο από αυτό που στην πραγματικότητα είναι. Από τη μια οραματίζεται ποδηλατόδρομους σαν το Αμστερνταμ, από την άλλη δεν είναι σε θέση να προφυλάξει τον πληθυσμό της από την κατάρρευση της καθημερινότητάς του. Μαζί με τους πρόσφυγες είναι και οι χρήστες και οι προμηθευτές τους που σέρνονται στους γύρω δρόμους, τους διώχνει η αστυνομία και αυτοί ξανάρχονται. Πόσοι δήμαρχοι πρέπει να εκλεγούν ώστε να μπορέσει επιτέλους να οργανωθεί ένας χώρος για την περίθαλψη των χρηστών, στο έλεος του θανατηφόρου σίσα; Και πόσα δημαρχιακά μυαλά χρειάζονται για να αντιληφθούν ότι, αν οι Αθηναίοι προτιμούν τους τροχούς αντί για τα πόδια τους, αυτό οφείλεται κατά μείζονα λόγο στην έλλειψη πεζοδρομίων; Πριν προσθέσουμε και άλλους πεζοδρόμους, ας κάνουμε πεζοδρόμια, ας φτιάξουμε τα υπάρχοντα για να μην σε απειλούν και σε ταπεινώνουν. Και πριν η δημοτική αστυνομία ασχοληθεί με τα 900 μέτρα της Πανεπιστημίου, ας ασχοληθεί με τις αποκλεισμένες διαβάσεις των ΑμεΑ.

Οταν έχεις μια πόλη όπου ο πεζός είναι υποψήφιο θύμα, ακόμη και του ποδηλάτη, όταν οι διαβάσεις έχουν την ίδια σχέση με την πραγματικότητα που έχει και η έκθεση ιδεών, όταν έχεις μια πόλη όπου οι δυστυχείς τοξικοεξαρτημένοι σέρνονται στα πεζοδρόμια, δείχνει τουλάχιστον επαρχιωτισμό να θεωρείς ότι τα 900 μέτρα της Πανεπιστημίου θα την αναβαθμίσουν. Φθάνει να σκεφτείς τι πρέπει να περάσει ο πεζός για να φθάσει σε αυτά τα 900 μέτρα, μπουκωμένα στο καυσαέριο από τα στριμωγμένα οχήματα στις δύο λωρίδες που τους απομένουν. «Πιλοτικό» το σχέδιο. Θα δουν τα συν και τα πλην και θα κρίνουν. «Πιλοτικά» έδιωξαν και τους εξαρτημένους από το πάρκο και τους άφησαν στους γύρω δρόμους. «Πιλοτικό» σχέδιο και η συγκέντρωση των προσφύγων στην πλατεία Βικτωρίας για την αποσυμφόρηση των νησιών.

Πολλά γράφτηκαν και άλλα τόσα ειπώθηκαν για την Πανεπιστημίου αυτές τις ημέρες. Εκείνο που δεν ειπώθηκε είναι πώς θέλει την Αθήνα ο δήμαρχός της, κ. Μπακογιάννης. Εκτός πια κι αν, όταν πέρασε την είσοδο του δημαρχείου, αντιλήφθηκε και αυτός, όπως και τόσοι προκάτοχοί του, ότι το χάος θέλει θεούς για να γίνει κόσμος, ο ίδιος θεός δεν είναι, οπότε ας περιοριστεί στο ανθρωπίνως δυνατόν, σε κάνα ποδήλατο και κάνα σιντριβάνι. Εξάλλου, δεν έχει τίποτε να χάσει. Ξέρει πως οι ιθαγενείς το έχουν συνηθίσει το χάος και το θεωρούν φυσιολογικό.

 ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ


17/6/2020


        ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ           


Σκίτσο του Α. Πετρουλάκη

 1.
Μεγάλος Περίπατος: Μια φωτεινή φέτα 
μιας ακόμα πιο γκρίζας πόλης 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Μεγάλος Περίπατος θα είναι όμορφος και οι χρήστες του ενθουσιασμένοι. Δυστυχώς, όμως, δεν θα τον περπατήσουμε όλοι μαζί, όπως επαναλαμβάνει συχνά ο Κώστας Μπακογιάννης, γιατί οι περισσότεροι θα έχουμε να πάμε στη δουλειά μας και δεν θα μπορούμε... 

Ο Κώστας Μπακογιάννης είναι doer. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, αλλά ούτε απαραίτητα καλό. Και ο παλιός Καραμανλής ήταν doer. Ανοικοδόμησε τη χώρα ορμητικά, αλλά άφησε πληγή στην Αθήνα ένα δάσος πολυκατοικιών στη θέση όμορφων μικρών κτιρίων. Και όταν για έναν Καραμανλή δεν είναι αρκετό το γνώρισμα του doer για να εξασφαλίσει την πανθομολογούμενη υστεροφημία, σημαίνει ότι για τον καθένα μπορεί να γίνει και μπούμερανγκ. Και ο Γιώργος Πατούλης είναι doer. Τι θα λέγαμε αν, με τις ίδιες θεσμικές διαδικασίες που ακολούθησε ο δήμαρχος, βλέπαμε στην Ομόνοια ένα σιντριβάνι χρυσόσκονης; Οτι οι γραφειοκράτες κωλυσιεργούν, αλλά ευτυχώς ο δήμαρχος είναι δυναμικός; Το αποτέλεσμα δεν δικαιώνει τη μέθοδο — αν εμάς μας αρέσει η Ομόνοια του Μπακογιάννη, σε κάποιους θα άρεσε η χρυσόσκονη.

 Με τον ίδιο τρόπο δεν δικαιώνεται και η παρέμβαση που γίνεται τώρα στο Κέντρο επειδή σε κάποιους αρέσει που ο δήμαρχος είναι αποφασιστικός και ο περίπατος ωραίος. Οι προθέσεις μπορεί να είναι αγαθές, αλλά δεν έχει να στεγάσει 1,5 εκατομμύριο άστεγους όπως είχε ο Καραμανλής τη δεκαετία του ’50, ούτε οι θεσμικές διαδικασίες είναι σήμερα τόσο πρωτόγονες ώστε να δικαιολογούνται η βιασύνη και η ενός ανδρός αρχή. Το επιχείρημα ότι συμφώνησε το Δημοτικό Συμβούλιο δεν είναι επαρκές — στην Καλαμάτα το Δημοτικό Συμβούλιο παμψηφεί αποφάσισε ότι η 5G τεχνολογία παράγει φίδια.  

 Ο πολίτης της Αθήνας απλώς αιφνιδιάστηκε ένα πρωί από ένα φιλόδοξο σχέδιο που θα αλλάξει σε πολλούς την καθημερινότητα, το οποίο διαδέχτηκε άλλα σχέδια-κομήτες, όπως ήταν η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου ή η δημιουργία Αρχαιολογικού Πάρκου στο τρίγωνο Πολυτεχνείο – Μουσείο – Ακροπόλ, με τρόπο που δεν μπορεί να μη σκεφτείς πώς στην ευχή εμφανίζεται κάθε τόσο ένα σχέδιο για την Αθήνα, τι βάθος και προετοιμασία κρύβει πίσω του και ποιες ανάγκες εξυπηρετεί. Σίγουρα δεν εξυπηρετεί την ανάγκη ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων, αφού μόνο οι Στύλοι του Ολυμπίου Διός περιλαμβάνονται στη διαδρομή, που όμως ήδη βρίσκονται απέναντι από τον πεζόδρομο της Αρεοπαγίτου. Ποιος έκρινε ότι αυτή μελέτη ήταν καλύτερη από τις άλλες, όταν η μία ήταν και προεκλογική εξαγγελία του Πρωθυπουργού; Διότι μια μελέτη έφτιαξε και το τραμ της Αθήνας που χάσαμε νύχτα, μία μελέτη του Ινστιτούτου Φλωρεντίας έφτιαξε και τις συχνότητες του Παππά.

 Ας παρακάμψουμε το γεγονός πως για τέτοιας έκτασης παρέμβαση (για το κέντρο της πρωτεύουσας μιλάμε, διάολε) θα έπρεπε να γίνει διεθνής διαγωνισμός, έστω να γίνει διαγωνισμός, και ας σταθούμε σε ορισμένες παρατηρήσεις αυτής της μελέτης. Εχουν υπολογίσει τον κυκλοφοριακό φόρτο που θα δεχτούν περιφερικοί της παρέμβασης δρόμοι, όπως η Αλεξάνδρας, ο άξονας της Πατησίων, η Βασιλέως Κωνσταντίνου, η Καλλιρρόης, η άνοδος της Συγγρού, η Πειραιώς, η κάθοδος της Βασιλίσσης Σοφίας κ.λπ.;

 Eχουν υπολογίσει τον φόρτο στην Ιπποκράτους, τη Σόλωνος και τις άλλες μικρές καθέτους και παραλλήλους Κολωνακίου και Εξαρχείων; Και αν ναι, γιατί δεν μας το λέει; Γιατί εμείς γνωρίζουμε ότι όλοι αυτοί οι δρόμοι είναι ήδη πολύ επιβαρυμένοι και φοβόμαστε ότι θα γίνουν αδιάβατοι. Μας λένε απλώς ότι υπολογίζουν ότι σε λίγους μήνες οι αυτοκινητιστές θα έχουν βρει άλλους δρόμους — δεν καταλαβαίνουν ότι είναι οι ίδιοι που πρέπει να υποδείξουν πού θα εκτραπούν οι ροές;

 Καταλαβαίνουν ότι η Αθήνα δεν είναι μητροπολιτικός δήμος; Δηλαδή η δημοτική αρχή δεν έχει τη δικαιοδοσία να υπαγορεύσει συνήθειες μετακίνησης στον δημότη Χολαργού, Χαλανδρίου, Φαλήρου; Διότι ως επιχείρημα χρησιμοποείται ότι το 70% των χρηστών του Κέντρου το διατρέχουν διαμπερώς. Μα αυτό είναι αντεπιχείρημα. Δεν περνούν από χόμπι από το Σύνταγμα δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα κάθε μέρα, στις δουλειές τους πάνε οι άνθρωποι και δεν έχουν συνήθως άλλον τρόπο να πάνε. Οταν τους προτάθηκε μια ουσιώδης εναλλακτική, το Μετρό, άλλαξαν σε πολύ μεγάλο βαθμό τις συνήθειές τους. Τώρα τι τους προτείνεται; Ενα ευχολόγιο ότι τα λεωφορεία θα κινούνται γρηγορότερα (αλήθεια, πώς; Μόνο από την Πανεπιστημίου περνάνε λεωφορεία; Από την Αλέξάνδρας δεν περνάνε;) Και ένα δίκτυο ποδηλατόδρομων. Δεν αντιλαμβάνονται ότι το ποδήλατο είναι πολύ ειδικού κοινού μέσο και ότι η Αθήνα έχει επτά λόφους ή νομίζουν ότι διοικούν το Αμστερνταμ; Τα πατίνια πάντως εξαφανίστηκαν για κάποιο λόγο. Το ποδήλατο είναι τρόπος ζωής για τους ρέκτες και η χρήση του δεν υπαγορεύεται από δημοτικές αρχές οι δε πεζοί κυκλοφορούσαν ήδη πολύ άνετα στα μεγάλα πεζοδρόμια των δρόμων που τώρα κλείνουν. 

Εχουν λάβει υπόψη τους ότι στην οδό Αθηνάς οι άνθρωποι, ιδιώτες και επαγγελματίες, αγοράζουν βαριά μηχανήματα και υλικά που δεν βρίσκουν αλλού ή νομίζουν ότι παίρνεις νιπτήρα με το ποδήλατο; Γνωρίζουν ότι στην Βαρβάκειο Λαχαναγορά, την Ψαραγορά και Κρεαταγορά οι οικογενειάρχες από πολλούς δήμους φορτώνονται τις προμήθειες της εβδομάδας λόγω συμφερότερων τιμών και δεν κουβαλάς 20 τσάντες με το Μετρό; Εχουν πάει ποτέ στην Ερμού να δουν πολίτες να φεύγουν με κομοδίνα και πολυθρόνες-αντίκες για να τα κουβαλήσουν στο αμάξι τους;

 Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι ο Μεγάλος Περίπατος θα είναι όμορφος και οι χρήστες του ενθουσιασμένοι. Δυστυχώς, όμως, δεν θα τον περπατήσουμε όλοι μαζί, όπως επαναλαμβάνει συχνά ο Κώστας Μπακογιάννης, γιατί οι περισσότεροι θα έχουμε να πάμε στη δουλειά μας και δεν θα μπορούμε. Θα είναι ένα μεγάλο αστικό πάρκο για τους τουρίστες, τους συνταξιούχους και όσους κινούνται μόνο στο Κέντρο και μια μεγάλη επιβάρυνση για όλους τους υπόλοιπους. Μία φωτεινή φέτα μιας ακόμα πιο γκρίζας πόλης. 

Ανδρέας Πετρουλάκης 


15 ΙΟΥΝΙΟΥ 2020


Σκίτσο  του Δ. Χαντζόπουλου

 2.
Ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας ... 

Ο δήμαρχος της Αθήνας, σε συνεργασία με συγκοινωνιολόγους του Πολυτεχνείου, αποφάσισε  ότι θέλει να αυξήσει την ατμοσφαιρική ρύπανση της πρωτεύουσας,  αφαιρώντας bypass δρόμους από την κυκλοφορία και  οδηγώντας  την αποκλειστικά στους  δύο μεγάλους καθετους άξονες της πόλης, που ήταν ήδη μποτιλιαρισμένοι. Παράλληλα, συμβουλεύει τους οδηγούς, που δεν είναι όλοι αργόσχολες κυράτσες για ψώνια, να χρησιμοποιούν τους μικρούς στενούς δρόμους των συνοικιών ως παρακάμψεις.

Δεν ξέρω επίσης αν ο δήμαρχος και οι σύμβουλοί του είναι ξένοι με την Αθήνα ή απλώς  ανόητοι  ή  αδιάφοροι με τις επιταγές του υπουργείου Υγείας, που αποτρέπει τους πολίτες από το να χρησιμοποιούν μαζικά τα μέσα μεταφοράς λόγω κορωνοϊού και τους προτρέπει να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους, εξ ου και δεν ισχύει δακτύλιος!

Έτσι, είναι ακατανόητη η σπουδή του δημάρχου, που δρα λες και ειναι στο Καρπενήσι, προκειμένου να κάνει την τρέλλα του, αδιαφορώντας και για την κοινή λογική και για την υγεία των πολιτών και για το κομφούζιο στίς μοναδικές αρτηρίες Καλλιρόης- Κωνσταντίνου- Β Σοφίας- Κηφισίας- Μιχαλακοπούλου και Αμαλίας- Συγγρού και όλο το σύμπλεγμα περί την Ομόνοια, την Πατησίων και την Πειραιώς. Για την Αθηνάς να μη συζητάμε.

Ίσως κάποιος απλός καρδιολόγος να ήταν πιο χρήσιμος από τους συγκοινωνιολόγους του δημάρχου. Για να τους εξηγήσει τη σπουδαιότητα των παράπλευρων αρτηριών (bypass) στη λειτουργία ενός οργανισμού. Χωρίς τις οποίες κινδυνεύει από έμφραγμα. Σαν την Πανεπιστημίου, τη Σταδίου, την Όλγας, τη μισή Ερμού για παράδειγμα. Τις οποίες δεν αντικαθιστά καμία άλλη!

Κερασάκι στην τούρτα, οι τάχα συνδικαλιστές, και στην πραγματικότητα τραμπούκοι, με την αστυνομία. Οι μεν πρώτοι πορεύονταν και πορεύονται από προχτές στις μοναδικές λωρίδες για αυτοκίνητα στην Πανεπιστημίου αντί για τις νεες λωρίδες για πεζούς (γιατί πρέπει οπωσδήποτε να δείξουν πόσο πραγματικά εχθροί του λαού ειναι), οι δε δεύτεροι είναι απόντες απ αυτή την εξώφθαλμα αντικοινωνική συμπεριφορά. Στα τετοια τους.

Αν είναι ενας σημαντικός λόγος που δε γράφω πια συχνά είναι γιατί βαρέθηκα το Ελλαδιστάν σε όποια πέτρα κι αν σηκώσεις. Από τις δειλές κυβερνήσεις που είναι τρεμάμενοι νάνοι για να κουβαλήσουν τη μεγάλη ιστορία της χώρας και να την υπερασπιστούν, διορίζοντας την κυρα- Γιάννα και το πατριδοφοβικό ΕΛΙΑΜΕΠ για το '21, μέχρι την υποκρισία, την αμάθεια και την υστερία με τον κορωνοϊό, από κυβερνήσεις, γιατρούς, καθηγητάδες, ΜΜΕ και πολίτες.

Ο περίπατος της Αθήνας του δημάρχου είναι απλώς το "ό,τι γουστάρω κάνω τώρα που μπορώ". Το οποίο επαναλαμβάνεται σχεδόν σε κάθε έκφραση της πολιτικής, της κοινωνικής, αλλά και της ατομικής καθημερινότητας Ελλήνων και ξένων στο Ελλαδιστάν.

Γιώργος Παπαδόπουλος Τετράδης

17/6/2020






           ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ