Περί φρεγατών, θωρηκτών και "μπουρλοτιέρηδων"...
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
(1) Ναυαγεί η αγορά των γαλλικών φρεγατών.
(2) Μην τις χάσουμε τις φρεγάτες πατριώτη!
(1) Ναυαγεί η αγορά των γαλλικών φρεγατών.
(2) Μην τις χάσουμε τις φρεγάτες πατριώτη!
Περί φρεγατών, θωρηκτών
και "μπουρλοτιέρηδων"...
Το φημολογούμενο ναυάγιο της παραγγελίας των δύο υπερσύγχρονων γαλλικών φρεγατών δεν αποτέλεσε κεραυνό εν αιθρία. Η χώρα αντιμετωπίζει μια περίοδο τουρκικών προκλήσεων και αμφισβητήσεων η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα κορυφωθεί τις επόμενες εβδομάδες ή μήνες.
Η αντιμετώπιση ενός τόσο άμεσου κινδύνου με την παραγγελία έναντι 3 δισ. δύο φρεγατών που θα παραληφθούν σε 3-5 χρόνια δεν λύνει το πρόβλημα της ανάγκης άμεσης αύξησης της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας.
Οι πληροφορίες υποστήριζαν πως η παραγγελία των δυο φρεγατών θα συνοδευόταν από μια συμφωνία αμυντικής συνεργασίας της Ελλάδας με τη Γαλλία.
Από την άλλη πλευρά η Ελλάδα φαίνεται πως δέχεται πιέσεις από τις ΗΠΑ για κάποια ανάλογη εξοπλιστική παραγγελία. Προφανώς και οι ΗΠΑ προσφέρουν τις δικές τους εγγυήσεις.
Η Ελλάδα χρειάζεται τη Γαλλία αλλά χρειάζεται και τις ΗΠΑ, όπως χρειάζεται και την Ε.Ε. και κυρίως το Ισραήλ και την Αίγυπτο που αντιμετωπίζουν άμεσα την τουρκική απειλή.
Η θέση της όποιας ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι εύκολη καθώς θα πρέπει να λάβει υπόψη τους περιορισμένους οικονομικούς πόρους για εξοπλισμούς και να μοιράσει τις εξοπλιστικές προμήθειες έτσι που να εξασφαλίσει από την κάθε πλευρά το μέγιστο της πιθανής υποστήριξης.
Αυτό που προέχει όμως πέραν των διπλωματικών κινήσεων και των αμυντικών συμφωνιών για κάθε χώρα που θα βρισκόταν στη θέση της Ελλάδας είναι η αύξηση της αποτρεπτικής ισχύος όσο ταχύτερα γίνεται.
Καλές οι αμυντικές συμφωνίες αλλά δεν έσωσαν την Πολωνία όταν εισέβαλε ο Χίτλερ και οι σύμμαχοι των Πολωνών πίστευαν πως μπορούν να κατευνάσουν τη βουλιμία του για ισχύ...
Η Ελλάδα οφείλει να στηρίζεται πρώτα απ’ όλα στις δικές της πολιτικές, διπλωματικές και κυρίως στρατιωτικές δυνάμεις και μετά σε άλλους.
Από την άποψη αυτή η απόκτηση σύγχρονων έξυπνων τορπιλών για τα 4 υπερσύγχρονα υποβρύχια τύπου "Παπανικολής" (υποβρύχια κλάσης 214) προέχει οποιασδήποτε άλλης κίνησης.
Οι πληροφορίες θέλουν την κυβέρνηση να προσανατολίζεται στον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ με σύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου αλλά και πυραυλικά συστήματα.
Μαζί με τον εκσυγχρονισμό των F-16 που έχει ξεκινήσει αποφάσεις σαν τις παραπάνω μπορεί να δώσουν ταχύτερα αποτελέσματα αύξησης της αποτρεπτικής ισχύος των ενόπλων δυνάμεων.
Αυτές οι κινήσεις επείγουν.
Μακροπρόθεσμα η στρατιωτική ηγεσία θα πρέπει να σχεδιάσει το αμυντικό και εξοπλιστικό δόγμα με βάση τις τεχνολογικές εξελίξεις και τα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι φιλοδοξίες της Τουρκίας να αναδειχτεί σε μια τοπική υπερδύναμη - ηγέτη μιας κοινότητας μουσουλμανικών χωρών.
Η Ελλάδα δεν χρειάζεται αεροπλανοφόρα γιατί έχει εκατοντάδες νησιά σε απόσταση βολής. Χρειάζεται να καταστήσει αυτά τα νησιά απόρθητα και τις μεταξύ τους θαλάσσιες και αέριες ζώνες μη προσπελάσιμες από εχθρικές δυνάμεις.
Η εποχή που διανύουμε θυμίζει τις αρχές του 20ου αιώνα όταν μια μεγάλη δύναμη της εποχής είχε κατασκευάσει ένα πανάκριβο και πανίσχυρο θωρηκτό το οποίο κατά τη διάρκεια του πολέμου το έκρυβε γιατί αποτελούσε πρωταρχικό συμβολικό αλλά και εύκολο στόχο.
Περί τα τέλη του 19ου αιώνα και τις πρώτες δεκαετίες του 20ου τα θωρηκτά είχαν αναδειχτεί ο ισχυρότερος τύπος πολεμικών πλοίων.
Η εποχή των θωρηκτών έφτασε στο τέλος της όταν οι τεχνολογικές εξελίξεις τα κατέστησαν εύκολους στόχους για άλλα φθηνότερα και μικρότερα οπλικά συστήματα όπως οι νάρκες, οι τορπίλες, αεροπορικές βολές και κατευθυνόμενα βλήματα.
Σήμερα έχουμε εισέλθει σε μια εποχή που ένα σχετικά φθηνό drone (ιπτάμενο χωρίς πιλότο) μπορεί να διεισδύσει σε μια εχθρική περιοχή και να εξαπολύσει ένα έξυπνο τηλεκατευθυνόμενο βλήμα το οποίο μπορεί να εξουδετερώσει ένα πανάκριβο σκάφος σε δεκάδες χιλιόμετρα απόσταση. Την ίδια ζημιά μπορεί να κάνει και ένα μικρό υποβρύχιο χωρίς πλήρωμα και ενίοτε μια τηλεκατευθυνόμενη τορπίλη.
Οι εξελίξεις αυτές δεν σημαίνουν πως τα ήδη υπάρχοντα οπλικά συστήματα είναι άχρηστα. Απλά σημαίνουν πως χρειάζεται παρακολούθηση των εξελίξεων οι οποίες φαίνεται να βοηθούν μικρές χώρες χωρίς μεγάλο κόστος, να αποκτήσουν πολλαπλάσια αποτρεπτική ισχύ σε σχέση με αυτή που εξασφάλιζαν παλαιότερα.
Του Κώστα Στούπα
28/7/2020
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
1.
Ναυαγεί η αγορά των γαλλικών φρεγατών.
Ναυαγεί η αγορά των γαλλικών φρεγατών.
«Τίτλοι τέλους» στις συζητήσεις για την προμήθεια των φρεγατών τύπου Belh@rra μπήκαν κατά τη συνάντηση που είχαν το περασμένο Σάββατο, στο περιθώριο της δραματικής Συνόδου Κορυφής στις Βρυξέλλες, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν. Παρά τη δεδομένη επιθυμία στήριξης της γαλλικής βιομηχανίας όπλων από το Παρίσι, κατέστη σαφές ότι η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης δεν πρόκειται να επηρεάσει τις διμερείς σχέσεις, ούτε θα μεταβάλει την τακτική πλήρους στήριξης της Αθήνας από τον κ. Μακρόν έναντι των τουρκικών διεκδικήσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι ο κ. Μακρόν κατά τη συνάντησή του την Πέμπτη με τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη καταδίκασε τις «αναθεωρητικές» βλέψεις της Αγκυρας στη Μεσόγειο και αναφέρθηκε στην ανάγκη επιβολής κυρώσεων, ενώ προέβη και σε σχετική ανάρτηση στα ελληνικά.
Η απόφαση της κυβέρνησης να μην προχωρήσει στην προμήθεια εδράζεται σε δύο λόγους: Πρώτον, το κόστος για την αγορά είχε φθάσει τα 3 δισ. ευρώ. Με δεδομένα τα στενά περιθώρια του προϋπολογισμού εκτιμήθηκε ότι το κονδύλι ήταν υψηλό. Δεύτερον, ο χρόνος παράδοσης είχε προσδιοριστεί για το 2025. Ομως, με δεδομένη την κλιμακούμενη τουρκική απειλή, η Αθήνα εκτιμά πως απαιτούνται προμήθειες και κινήσεις αναβάθμισης αμυντικού υλικού που θα είναι «άμεσης απόδοσης» τόσο για το ναυτικό όσο και για την αεροπορία. Μάλιστα, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, διερευνάται κατά πόσον είναι εφικτό ορισμένες εξ αυτών να γίνουν από τη γαλλική αγορά.
Οι αποφάσεις που αναμένεται να προχωρήσουν άμεσα αφορούν αρχικά την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, μάλιστα ενδεχομένως και με περισσότερα από 160 εκατ. ευρώ που έχουν εγκριθεί ώς τώρα από τη Βουλή. Σε αυτή την περίπτωση δεν προχωρά μερική, αλλά συνολική αναβάθμιση των φρεγατών. Περίπου 250 εκατ. ευρώ έχουν προγραμματισθεί για την απόκτηση τεσσάρων αμερικανικής κατασκευής ελικοπτέρων για το Π.Ν. τύπου MH-60R. Στον ετήσιο προϋπολογισμό έχουν υπολογισθεί και περίπου 250 εκατ. ευρώ για τη υποστήριξη των F-16 μέσω FMS και περίπου ακόμη 60 εκατ. ευρώ για όπλα των μαχητικών. Προχωρά, επίσης, η υποστήριξη των γαλλικών μαχητικών Μιράζ-2000. Η διακοπή των διαπραγματεύσεων για τις Belh@rra δεν σημαίνει ότι το Π.Ν. σταματά να έχει ανάγκη για ανανεωμένο στόλο, κάτι που εκ των πραγμάτων ανοίγει διαύλους διαπραγματεύσεων με άλλες πλευρές.
ΚΩΣΤΗΣ Π. ΠΑΠΑΔΙΟΧΟΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΕΔΟΣ
2.
Μην τις χάσουμε τις φρεγάτες πατριώτη!
Την κρίσιμη ώρα, όταν ήταν να κλείσουμε τις δύο γαλλικές φρεγάτες και να ανατρέψουμε τις ισορροπίες στην Μεσόγειο, μας προέκυψε η απόφαση των αναδρομικών για τους συνταξιούχους. Τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ. Και ποιος είδε τον υπουργό Σταϊκούρα να διατρανώνει φωνασκώντας την ιερά προσήλωση της κυβερνήσεως στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης και δεν φοβήθηκε! Κάπως έτσι χάσαμε τις φρεγάτες πατριώτη. Για ένα ΕΝΦΙΑ και μερικά αναδρομικά…
Λένε ότι οι φρεγάτες δεν είναι απόλυτα συμβατές με τις ανάγκες μας. Ίσως και να είναι έτσι. Ίσως να χρειαζόμαστε κάτι διαφορετικό. Δεν είμαι ειδικός και ούτε σκοπεύω να δαπανήσω το υπόλοιπο της ζωής μου μελετώντας σενάρια πολέμου. Υπάρχουν άλλοι ειδικότεροι από εμένα σε αυτό το πεδίο που έχουν φάει τα νιάτα τους για να έχουν καλύτερη άποψη. Εκείνο που θέλω όμως να σημειώσω είναι ότι ΑΟΖ δίχως φρεγάτες, υποβρύχια και αεροπλάνα δεν υπάρχει. Το έχουμε πει και στο παρελθόν, το επαναλαμβάνουμε και σήμερα.
Το λυπηρό, λοιπόν, είναι ότι την κρίσιμη ώρα προτάσσεται το θέμα των αναδρομικών απέναντι στις δύο φρεγάτες. Θα μπορούσαν να πουν ότι δεν τους κάνουν αυτές οι φρεγάτες και να αγοράσουν άλλα όπλα από τους Γάλλους. Και υποβρύχια από τους Γερμανούς και αεροπλάνα από τους Αμερικανούς. Να δηλώσουν ότι δαπανούν χρήματα για την άμυνα. Ότι «αγοράζουν» με τον άλφα ή βήτα τρόπο την συμμαχία των μεγάλων δυνάμεων. Αλλά να πουν ότι δεν μπορούν να το κάνουν επειδή πρέπει να δώσουν αναδρομικά στους συνταξιούχους; Πάει πολύ. Είναι βαρύ. Ακόμη κι αν έχει χρησιμοποιηθεί ως δικαιολογία, είναι σε κάθε περίπτωση μία κακή δικαιολογία.
Αλήθεια, ρώτησαν τους συνταξιούχους αν θέλουν τα αναδρομικά ή τις φρεγάτες; Είμαστε σίγουροι ότι ο υπουργός Πιερρακάκης μπορεί να βρει έναν τρόπο για να ρωτηθούν οι άνθρωποι και μπορεί η απάντησή τους να προκαλέσει σοκ στον κ. Σταϊκούρα. Κατά τον ίδιο τρόπο θα μπορούσαν να ερωτηθούν οι κάτοχοι ακινήτων: «Θα θέλατε να σας χρεώσουμε άλλον έναν ΕΝΦΙΑ στα επόμενα 4 χρόνια; Δηλαδή, 25% επιπλέον ΕΝΦΙΑ κάθε χρόνο για να αγοράσουμε αεροπλάνα»; Και πάλι η απάντηση των Ελλήνων μπορεί να ξάφνιαζε. Ένα μεγάλο κομμάτι θα έλεγε ναι! Όλα για την πατρίδα! Πολλές φορές ο λαός είναι πιο ώριμος από τους υπουργούς…
Και φτάνουμε σε κάτι πιο ουσιαστικό. Μήπως πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει με πιο γρήγορους ρυθμούς στην αγορά ανταλλακτικών για πλοία και αεροπλάνα που ήδη διαθέτουμε; Και μήπως πρέπει να ξαναδούμε το θέμα της θητείας;
Το θωρηκτό Αβέρωφ έκρινε την μοίρα του Αιγαίου. Ήταν ένα πλοίο. Ευτυχώς τότε δεν υπήρχαν αναδρομικά. Και επιπλέον οι έχοντες έβαζαν βαθιά το χέρι στην τσέπη για τα εθνικά μας δίκαια. Δύο φρεγάτες. Με τα αναδρομικά θα αγοραζόντουσαν οι δύο φρεγάτες και θα έμεναν και ψιλά που μαζί με έναν ΕΝΦΙΑ θα παίρναμε τα πρώτα F-35. Απλοϊκές σκέψεις! Δεν ξέρουμε τι έχει συζητηθεί στο παρασκήνιο. Δεν ξέρουμε ποιος μπλόκαρε και αν μπλόκαρε τις αγορές των δύο γαλλικών φρεγατών. Αλλά ξέρουμε ότι η Ελευθερία έχει κόστος. Το άλλο κόστος, το πολιτικό, μπορεί και να το πληρώσει ο κ. Σταϊκούρας, αν δεν πληρωθούν τελικά τα αναδρομικά. Θα είναι μία υπηρεσία στην πατρίδα. Αλλά το κόστος μιας λαθεμένης επιλογής στο … πεδίο θα το πληρώσουμε όλοι. Και θα μείνει ανεξίτηλα γραμμένη στην ιστορία, εκεί όπου τα ονόματα πολλών υπουργών δεν θα είναι γραμμένα ούτε στις υποσημειώσεις…
Θανάσης Μαυρίδης
https://www.liberal.gr/apopsi/min-tis-chasoume-tis-fregates-patrioti/315076
28 Ιουλίου 2020