«Project Lotus» - ΑΠΘ: «Η Ελλάδα θα κατασκευάσει drones με λειτουργία σμήνους μαζικής προσβολής στόχων εδάφους».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Killer drones: 8 χρόνια πριν, η ΕΑΒ πρότεινε…


 AΠΘ: «Η Ελλάδα θα κατασκευάσει drones με λειτουργία σμήνους μαζικής προσβολής στόχων εδάφους».

Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσ/κης(ΑΠΘ) θα συμμετάσχει σε ένα πρωτοποριακό για τα ευρωπαϊκά όπως και τα διεθνή δεδομένα, πρόγραμμα Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων- Unmanned Aerial Vehicles, (UAVs ή drones).

Πρόκειται για τo «Project Lotus» (Σχέδιο Lotus) και είναι «μια πολύ μεγάλη επιτυχία της Ελλάδας», όπως εξηγεί στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο Κυριάκος Υάκινθος, καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών του ΑΠΘ στο Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας (ΚΕΔΕΚ).

«Δημιουργήσαμε (σ.σ ως ΑΠΘ) ένα κονσόρτσιουμ για να σχεδιάσουμε και να κατασκευάσουμε ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα, το οποίο θα εκτελεί αποστολές επιτήρησης και συλλογής πληροφοριών εν γένει. Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο συντονίζεται από την ελληνική εταιρεία Intracom Defence, στο οποίο συνολικά συμμετέχουν πάρα πολλές άλλες ελληνικές εταιρείες, όπως και κυπριακές, ισπανικές και ολλανδικές», ανέφερε ο καθηγητής του ΑΠΘ.

Στο «Project Lotus» εμπλέκονται, σύμφωνα με τον κ. Υάκινθο, ελληνικές εταιρείες που θα αναλάβουν από την κατασκευή του σκάφους και των πτερύγων των drone μέχρι και το σύστημα Αυτόματου Πιλότου, τα ηλεκτρονικά κ.ά, με αποτέλεσμα ένα κορυφαίο ποσοστό συμμετοχής στην κατασκευή για τη χώρα μας, σε όλη τη διάρκεια του. «Η παραγωγή θα γίνει στην Ελλάδα. Το ελληνικό ποσοστό στην κατασκευή θα είναι πάνω από το 80%», επισημαίνει ο καθηγητής.

Η Ελλάδα στην αιχμή της τεχνολογίας των drones

«Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα και την ιδέα που είχαμε, αναπτύξαμε και παρουσιάσαμε, βγήκαμε πρώτοι. Πρώτοι, μάλιστα, πάνω από άλλες πολύ μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες. Αυτό το πετύχαμε γιατί είχαμε μέσα στην πρότασή μας πολλές καινοτομίες», αναφέρει ο κ. Υάκινθος και σημειώνει πως εκτός από το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ στο πρότζεκτ συμμετέχει και το Πανεπιστήμιο Πατρών.

«Εμείς ως ΑΠΘ θα σχεδιάσουμε συνολικά το συγκεκριμένο drone, που πάνω του θα έχει καινοτομίες, τις οποίες αξιολόγησε πολύ θετικά η ΕΕ, ενώ το Πανεπιστήμιο Πατρών θα σχεδιάσει τους επονομαζόμενους Αλγόριθμους Διαχείρισης Σμήνους», ανέφερε ο κ. Υάκινθος και περιέγραψε πως στην ουσία, στο πλαίσιο του «Project Lotus», θα κατασκευαστούν δύο είδη drones. Το ένα θα είναι το Μητρικό -«Mothership, το μεγάλο drone δηλαδή που θα σχεδιαστεί από το ΑΠΘ»- ενώ το άλλο θα είναι ένα πολύ μικρότερο που θα κατασκευάζεται σε μεγάλους αριθμούς και θα λειτουργεί συνδυαστικά με το μεγάλο, όπως τα μικρότερα πτηνά σε σμήνος μεταναστευτικών πουλιών!

«Είναι μεγάλη μας τιμή που αυτό, το μεγαλύτερο drone όπως και τα μικρά UAV που θα είναι μέσα στο σκάφος θα τα σχεδιάσουμε εμείς. Έχουμε εντάξει στον σχεδιασμό του project και τις ελληνικές εταιρείες που θα συμμετέχουν στην κατασκευή. Μία απ αυτές τις εταιρείες, αυτή που θα το κατασκευάσει, έχει έδρα την Βόρεια Ελλάδα», επισήμανε ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ.

Σε ό,τι αφορά τη φιλοσοφία σχεδιασμού, ο κ.Υάκινθος εξήγησε πως το «μητρικό» θα είναι ένα «μεγάλο και βαρύ drone με 8 έως 9 μέτρα άνοιγμα πτέρυγας»

«Καταφέραμε ως Ελλάδα με το "Project Lotus" να ενισχύσουμε αυτό το σημαντικό τρίγωνο -Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ), βιομηχανία και Ερευνητικά Ιδρύματα- κάτι που θέλαμε χρόνια. Η Ελλάδα, μέσα σε ένα ανταγωνιστικό πλαίσιο, κατέθεσε τέσσερις προτάσεις ως συντονίστρια χώρα και πήραμε και τις τέσσερις», τόνισε ο καθηγητής του ΑΠΘ.

Το χρονοδιάγραμμα και οι πιθανές χρήσεις

«Είναι drones που θα πετούν για αποστολές επιτήρησης, ανθρωπιστικές αποστολές- και όχι μόνο. Έχουν σχεδιαστεί με βάση τις απαιτήσεις της πατρίδας μας και μπορούν να αξιοποιηθούν και σε άλλα πράγματα από εκεί και πέρα», τόνισε ο κ. Υάκινθος, απαντώντας στην ερώτηση για το φάσμα των αποστολών που μπορεί να καλύψει το νέο drone με τους μικρότερους... ιπτάμενους βοηθούς του.

Ο χρόνος για την ολοκλήρωση του «Project Lotus» έχει οριστεί ως 45 μήνες από την εκκίνηση και θα αξιολογηθεί μέσα σε αυτό το διάστημα από το ελληνικό, όπως και το κυπριακό Υπουργείο Άμυνας.

«Οι κορυφαίες προδιαγραφές της κατασκευής όλων των υποσυστημάτων του "Project Lotus" το κάνουν και δελεαστικό και για περαιτέρω πωλήσεις σε ενδιαφερόμενους, πέρα από την Ελλάδα», διευκρίνισε ο διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών του ΑΠΘ, υπογραμμίζοντας πως επιπλέον κέρδος για το ΑΠΘ είναι και τα δικαιώματα από τα drone που θα κατασκευαστούν για τις χώρες-πελάτες.

«Το ΑΠΘ θα εισπράξει και δικαιώματα για κάθε drone που θα κατασκευαστεί. Τα χρήματα θα πηγαίνουν στη συνέχεια σε ανάγκες του ίδιου του πανεπιστημίου όπως εξοπλισμό, αίθουσες, κ.ά», κατέληξε ο κ. Υάκινθος.


20/7/2020


       ΣXETIKA KEIMENA        



Killer drones: 
8 χρόνια πριν, η ΕΑΒ πρότεινε…

 20 Ιουλίου 2012. Πριν από 8 χρόνια ακριβώς.

Η Ένωση Ελληνικών Εταιριών Αεροδιαστημικής Ασφάλειας & Άμυνας (ΕΕΛΕΑΑ) αποστέλει επιστολή στους τότε υπουργούς Οικονομικών, Εθνικής Αμύνης και Ανάπτυξης, με θέμα την υλοποίηση αναπτυξιακών δράσεων για την ενίσχυση της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας.

Τον Αύγουστου, η ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕΕ ανταποκρίνεται θετικά και συστήνει ομάδα εργασίας για την παραλαβή και επεξεργασία προτάσεων από ελληνικές αμυντικές εταιρείες. Το αίτημα υποβολής προτάσεων κοινοποιείται στην ΕΕΛΕΑΑ, η οποία το διαβιβάζει στα μέλη της.

Τον Οκτώβριο, η ΕΑΒ διαβιβάζει στην ΓΔΑΕΕ έγγραφο στο οποίο παρουσιάζεται πακέτο με συνολικώς 19 προτάσεις αναπτύξεως αμυντικών προϊόντων. Δύο εξ αυτών, αφορούν την “ρομποτικοποίηση του πολέμου”.

Η πρώτη πρόταση με κωδική ονομασία DIVERS, αφορά στολίσκο αυτόνομων μη επανδρωμένων υποβρυχίων οχημάτων για απαγόρευση θαλασσίων περιοχών.

Η δεύτερη πρόταση με κωδική ονομασία ΒΟΡΕΑΔΕΣ, αφορά σμήνος Mini UAV για την επιβολή ζώνης απαγόρευσης πτήσεων, δηλαδή την μαζική επίθεση για καταστροφή ιπταμένων στόχων σε συγκεκριμένη περιοχή, όπως επί παραδείγματι ελικοπτέρων που εκτελούν αεροκίνηση εχθρικού τμήματος ή και επίθεση μαζική εναντίον χερσαίων στόχων όπως οχήματα, προσωπικό κ.λπ.

Μιλάμε για το 2012. Πριν 8 χρόνια, δεν “υπήρχε” η κατηγορία των λεγομένων “φονικών drone”, παρά ελάχιστα δείγματα μεγαλύτερων διαστάσεων. Πριν 8 χρόνια, δεν είχε καθιερωθεί η έννοια της “σμηνώσεως” (swarm) που χρησιμοποιείται σήμερα ευρέως. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι της ΕΑΒ που συνέλαβαν τις συγκεκριμένες ιδέες, δεν προσπαθούσαν να μιμηθούν κάποιο αντίστοιχο σύστημα της διεθνούς αμυντικής βιομηχανίας που είχε αναπτυχθεί, βρισκόταν σε μαζική παραγωγή και είχε επιτυχή χρήση σε πολεμικές συνθήκες. Οι άνθρωποι της ΕΑΒ είχαν συλλάβει κάποια καλή ιδέα.

Όπως ασφαλώς όλοι γνωρίζουμε σήμερα, ποτέ το πρόγραμμα DIVERS και το πρόγραμμα ΒΟΡΕΑΔΕΣ, δεν προχώρησαν. Η ΓΔΑΕΕ δεν απάντησε ποτέ. Το ΥΠΕΘΑ δεν απάντησε ποτέ. Τα Γενικά Επιτελεία, είναι ζήτημα εάν ενημερώθηκαν ποτέ.

Για να υλοποιηθούν οι προτάσεις αυτές όπως και πολλές άλλες που υποβλήθηκαν εκείνη την εποχή, υποτίθεται ότι το ΥΠΕΘΑ διά της ΓΔΑΕΕ θα ενημέρωνε τα Γενικά Επιτελεία και με μια διαδικασία αξιολογήσεως, κάποια εξ αυτών θα έπαιρναν το πράσινο φως για να χρηματοδοτηθούν ώστε να παρουσιάσουν οι εταιρείες πρωτότυπα. Έτσι λειτουργούν τα πράγματα διεθνώς. Κανένα από αυτά τα ερευνητικά προγράμματα δεν απαιτούσε τεράστια “επένδυση” για τον σκοπό αυτό. Το πρόγραμμα ΒΟΡΕΑΔΕΣ, απαιτούσε χρηματοδότηση κάπου 2 εκατ. ευρώ.

Όταν όμως η κυβέρνηση δεν έχει καμμία στρατηγική για την Αμυντική Βιομηχανία, τα “συναρμόδια” υπουργεία ενεργούν αποσπασματικά και χωρίς προέγκριση συγκεκριμένων πιστώσεων για σκοπούς Έρευνας & Ανάπτυξης από την Αμυντική Βιομηχανία, είναι φυσικό να μην ενδιαφέρεται κανείς να υποστηρίξει τέτοιες προτάσεις.

Δύο χρόνια μετά, με ΑΝΥΕΘΑ την Φ. Γεννηματά, ανακοινώθηκε στα τέλη του 2014 ότι πλέον θα άρχιζε να εφαρμόζεται ο ισχύον από το 2002 νόμος που προβλέπει ότι το 1% των εξοπλιστικών δαπανών θα αφιερώνεται σε προγράμματα Έρευνας & Ανάπτυξης. Ο νόμος δεν είχε εφαρμοσθεί ποτέ. Αλλά και μετά το 2014, δεν εφαρμόσθηκε.

Πως περιμένει κανείς να επιτευχθεί ανάπτυξη της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας βάσει συγκεκριμένων ιεραρχημένων προτεραιοτήτων προς κάλυψη εντοπισμένων επιχειρησιακών απαιτήσεων των Γενικών Επιτελείων, όταν το κράτος δεν εφαρμόζει νόμους που το ίδιο θεσπίζει; Η χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων για ανάπτυξη νέων προϊόντων, είναι παγκοσμίως αυτονόητο κομμάτι του κρατικού σχεδιασμού.

Το 1% επί σταθεροποιημένων στο ύψος των 500-550 εκατ. ευρώ εξοπλιστικών δαπανών τα τελευταία έτη, σημαίνει τουλάχιστον 5 εκατ. ευρώ ετησίως για Έρευνα & Ανάπτυξη, ποσό επαρκές για την υποστήριξη τουλάχιστον 2-3 προγραμμάτων.

Εάν το 2012 είχε αντιληφθεί κανείς αρμόδιος την σημασία προτάσεων όπως οι ανωτέρω της ΕΑΒ, τότε ίσως οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις να ευρίσκοντο μεταξύ της διεθνούς πρωτοπορίας στην επιχειρησιακή εκμετάλλευση μη επανδρωμένων συστημάτων, εφαρμόζοντας μάλιστα προωθημένες τακτικές. Η δικαιολογία των Μνημονίων, δεν είναι σοβαρή. Πολύ περισσότερο σήμερα.

Είναι σαφές ότι στην Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία όχι μόνο υπάρχουν δυνατότητες αλλά και καλές προοπτικές, τόσο από πλευράς τεχνολογικών υποδομών όσο και επαρκείας επιστημονικού προσωπικού. Σε αντίθεση με άλλους κλάδους της βιομηχανικής βάσης της χώρας που έσβησαν (επί παραδείγματι αυτοκινητοβιομηχανία) η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία είναι κάτι που υπάρχει. Μπορεί να είναι μικρή αλλά είναι κάτι που υπάρχει και μπορεί να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο, εάν επιτέλους το πολιτικό προσωπικό της χώρας αποκτήσει την βούληση για να αρχίσουν να φτιάχνονται προϊόντα υψηλής τεχνολογίας και απαιτητικών προδιαγραφών, με αξιόλογες προοπτικές εξαγωγών.

Η παρούσα κυβέρνηση, σχεδόν μόλις ανέλαβε την εξουσία, “εφηύρε” δύο εξοπλιστικά προγράμματα που βάπτισε “εθνικά”. Αυτό του τυφεκίου και αυτό του οχήματος. Πρόκειται για προϊόντα που δεν ενέχουν υψηλό βαθμό τεχνολογικής προκλήσεως, δηλαδή εμπίπτουν απολύτως εντός των δυνατοτήτων της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας. Αντί να ερευνηθεί κατά πόσο υπήρχαν εγχώριες προτάσεις για τα συγκεκριμένα προγράμματα, από τα τέλη του 2019 άρχισαν σταδιακώς να εμφανίζονται στα διάφορα μέσα, δημοσιεύματα – διαρροές περί συγκεκριμένου τυφεκίου και οχήματος, αμφότερα από το Ισραήλ.

“Λεφτά υπάρχουν”! Για ξένα προϊόντα.

  Σάββας Δ. Βλάσσης

https://doureios.com/killer-drones-8-hronia-prin-i-eab-proteine/


16/7/2020