Χαμηλές βάσεις λογικής.


Χαμηλές βάσεις λογικής.

Από τις φετινές βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ ξεχωρίζω το 5,8 του Φυσικού Καβάλας, το 7,6 των Πολιτικών Μηχανικών Σερρών, το 7,9 αεροδιαστημικής επιστήμης στα Ψαχνά Ευβοίας και βέβαια το 3,1 του Μαθηματικού Σάμου. Οι τρεις πρώτες είναι πανεπιστημιακές σχολές που ίδρυσε η προηγούμενη κυβέρνηση και διατήρησε η παρούσα. Αλήθεια με ποιες προαπαιτούμενες γνώσεις στα μαθηματικά και τη φυσική τουλάχιστον εισέρχονται τα παιδιά μας σε σχολές με πολύ δύσκολα αντικείμενα όπως αυτά; Θα φοιτήσουν ή απλώς θα γραφτούν; Και αν φοιτήσουν, θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους; Γιατί υπάρχουν αυτά τα τμήματα;

Και αυτοί οι βαθμοί εισαγωγής εμφανίζονται χρόνια τώρα ανεξαρτήτως δυσκολίας των θεμάτων. Διότι το σύστημα είναι τέτοιο που οδηγεί το 80% των μαθητών στα γενικά λύκεια και στις πανελλαδικές εξετάσεις τους, χωρίς προαπαιτούμενα, χωρίς ένα όριο σε κάποια βασικά μαθήματα και φυσικά χωρίς καμιά γενική βάση, αν όχι 10, τουλάχιστον 08. Αυτή η διαδικασία απαξιώνει φυσικά τις ανώτατες σχολές που με κόπο συντηρεί η Πολιτεία, αλλά και εξαπατά τους νέους διότι τους οδηγεί σε σπουδές χωρίς επαγγελματικό αντίκρισμα.

Υποθέτω ότι θα είναι πολύ δύσκολο στους πανεπιστημιακούς δασκάλους να διδάξουν κανονικά τη μαθηματική ή τη φυσική επιστήμη σε φοιτητές που έχουν εισέλθει με βαθμούς πολύ κάτω από τη βάση του 10. Αλλά και στους ίδιους τους φοιτητές να παρακολουθήσουν τη διδασκαλία και να αντεπεξέλθουν σε υψηλού επιπέδου εξετάσεις. Συνεπώς η ίδια η σχολή φυσιολογικά απαξιώνεται και την επόμενη χρονιά θα την προτιμήσουν ακόμα λιγότεροι και με ακόμα μικρότερους βαθμούς.

Από την άλλη χρειαζόμαστε τόσο πολλές σχολές Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας, Πολιτικών Μηχανικών κλπ; Φυσικά και όχι. Είμαστε η χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστό φοιτητών στην Ευρώπη και με τη μικρότερη παραγωγή και καινοτομία. Τότε γιατί οδηγούμε τα παιδιά μας σε ειδικότητες χωρίς επαγγελματικό μέλλον και σε πτυχία που αν τελικά αποκτηθούν θα είναι υποβαθμισμένα, δηλαδή άχρηστα; Είναι αστείο να πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο ωφελεί την πραγματική οικονομία των επαρχιακών πόλεων επειδή δουλεύουν τα σουβλατζίδικα.

Η ανάπτυξη απαιτεί παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων και υπηρεσιών. Απαιτεί έρευνα, καινοτομία, εφαρμογή. Απαιτεί τεχνολόγους μεσαίων προσόντων με κατάλληλες δεξιότητες και καλή γνώση Αγγλικών ώστε να μπορούν να εργαστούν στην παραγωγή που γίνεται πλέον σε πιο απαιτητικό και εξειδικευμένο περιβάλλον. Αυτές είναι οι απαιτήσεις που θέτουν τα ξένα κεφάλαια προκειμένου να έρθουν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Κι εμείς κοροϊδεύουμε τα παιδιά μας με σχολές Φυσικής του 05 και Αεροδιαστημικής (τρομάρα μας) του 08.

Η πολυπόθητη στροφή στην τεχνική εκπαίδευση που ζητάει και η «επιτροπή Πισσαρίδη» ως προϋπόθεση ανάπτυξης δεν θα έρθει στο εγγύς μέλλον. Διότι στη χώρα αυτή απεχθανόμαστε την πράξη και λατρεύουμε τη «θεωρία». Μάθαμε στα δανεικά και στην εσωτερική παροχή υπηρεσιών και μας είναι πολύ δύσκολο να ξεκολλήσουμε από το τέλμα μας και να κοιτάξουμε το μέλλον. Όταν δίπλα μας τα Βαλκάνια και η Τουρκία προσελκύουν μεγάλες επενδύσεις Ακόμα πιστεύουμε ότι ένας καταρτισμένος τεχνικός κλιματισμού είναι κοινωνικά υποδεέστερος από έναν φιλόλογο ή μαθηματικό.

Η λύση είναι μπροστά μας αλλά το πολιτικό κόστος δεν μας επιτρέπει να τη δούμε. Γενική βάση εισαγωγής για τα ΑΕΙ, βαθμολογικά ελάχιστα όρια στα βασικά μαθήματα του κάθε τμήματος, τουλάχιστον 100 λιγότερα πανεπιστημιακά τμήματα και μεταδευτεροβάθμιες τεχνικές σχολές υψηλού επιπέδου, άμεσα συνδεδεμένες με την αγορά εργασίας. Κάτι τέτοιο θα κάνει και τους μαθητές μας καλύτερους και τους απόφοιτους των σχολών κοινωνικά χρήσιμους και καλά αμειβόμενους σε μια ευημερούσα κοινωνία.

Leo Kastanas


31 Αυγούστου 2020


           ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ            





Οι Μαυρογιαλούροι και οι βάσεις ΑΕΙ.  

Στις 25 Αυγούστου 2005 έπεφτε η αυλαία ενός ακόμη συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια με την είδηση της επιτυχίας υποψηφίου σε AEI (σε ξενόγλωσση φιλολογία) με το αρνητικό ρεκόρ του 1,53 με άριστα το 20. «H εισαγωγή υποψηφίου σε τμήμα πανεπιστημίου με γενικό βαθμό 1,53 –πέρυσι ο χαμηλότερος βαθμός ήταν 2,97– καταδεικνύει την ανάγκη των άμεσων και στρατηγικών μέτρων που απαιτούνται για βελτίωση του επιπέδου στο λύκειο», έγραφε η «Κ» στο φύλλο της 26ης Αυγούστου, ενώ είχε ήδη αποφασιστεί από την τότε υπουργό Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου η θέσπιση βαθμολογικού ορίου εισαγωγής στο 10, «το μισό τού άριστα».

Δεκαπέντε χρόνια μετά, και αφού στο μεσοδιάστημα καταργήθηκε η βαθμολογική βάση του 10, τίποτε δεν έχει αλλάξει. Καθώς οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι διαγωνισμός κατάταξης των υποψηφίων μέχρι να συμπληρωθούν οι θέσεις των εισακτέων στα ΑΕΙ, το βαθμολογικό κατώφλι έπεσε πολύ κάτω από το 10. Μάλιστα, η ειρωνεία της τύχης είναι ότι ο υποψήφιος που εισήχθη φέτος τελευταίος συγκέντρωσε 625 μονάδες, ενώ υπάρχουν εισακτέοι με μέσο όρο 3, 4, 5, 6 σε τμήματα Μαθηματικών, Φυσικής κ.ά.

Ο διάλογος που θα έπρεπε να γίνει για τα προβλήματα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης αναλώθηκε σε εμβαλωματικές λύσεις και σε αποσπασματικές ενέργειες. Οι πολιτικές αποφάσεις και οι (όποιοι) σχεδιασμοί των υπουργών Παιδείας –για παράδειγμα, το Νέο Σχολείο επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου–, όχι μόνο λόγω αλλαγής της κυβέρνησης, αλλά και των υπουργών έπειτα από ανασχηματισμούς, διαγράφηκαν χωρίς να διατηρηθούν τα θετικά στοιχεία τους.

Η δήλωση της νυν ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας ότι θα προχωρήσει σε μέτρα (π.χ. επαναφορά βαθμολογικής βάσης εισαγωγής, άμεση αξιολόγηση των τμημάτων ΑΕΙ) θα αποτελέσει μία ακόμη επικοινωνιακή πομφόλυγα εάν δεν υπάρξει πολιτική πρόθεση για ουσιαστικές λύσεις. Αυτό απαιτεί αποδοχή, χωρίς ωραιοποιήσεις, του προβλήματος: Η μέση εκπαίδευση πάσχει, ενώ δημιουργήθηκαν τμήματα ΑΕΙ στην περιφέρεια με βασική σκοπιμότητα να στηριχθούν οι τοπικές οικονομίες. Χρειάζεται κατάργηση τμημάτων και ανασχεδιασμός της ανώτατης εκπαίδευσης. Ενα καλό πειστήριο των κυβερνητικών προθέσεων θα είναι η υπουργός Παιδείας να δημοσιοποιεί χωρίς αργοπορία τα όποια τηλεφωνήματα δεχθεί από βουλευτές και άλλους παράγοντες για τη διάσωση του τμήματος της εκλογικής τους περιφέρειας…

Απόστολος Λακασάς

https://www.kathimerini.gr/opinion/561065128/oi-mayrogialoyroi-kai-oi-vaseis-aei/


3/9/2020