Σούδα, εξοπλιστικά στην ατζέντα Πομπέο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ: 
(1) Και όμως, κάτι κινείται…
 (2) Πολεμικό Ναυτικό: Το Seagull της Elbit μια νέα λύση 
βγαλμένη από το μέλλον… όχι και τόσο μακρινό!

 Η σχέση που αναπτύσσουν στον τομέα ασφαλείας η Ελλάδα, το Ισραήλ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα τελεί υπό την ενθάρρυνση των ΗΠΑ, που εκτιμούν ότι αυτός ο άξονας μπορεί να συντείνει στην εδραίωση της σταθερότητας στην περιοχή (στη φωτ. οι κ. Πομπέο - Μητσοτάκης τον περασμένο Οκτώβριο στην Αθήνα). (Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ / ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ)
 
Σούδα, εξοπλιστικά στην ατζέντα Πομπέο.
  
Την κεντρική σημασία που έχει για την ελληνοαμερικανική στρατηγική σχέση ο τομέας της ασφάλειας και της άμυνας αλλά και την κομβική θέση της Ελλάδας ως πυλώνα σταθερότητας ανάμεσα στα δυτικά Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο αναδεικνύει η σημερινή άφιξη του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο στη χώρα μας. Στη δεύτερη επίσκεψή του στην Ελλάδα σε λιγότερο από ένα χρόνο, ο κ. Πομπέο αποφεύγει την Αθήνα και, αντιθέτως, επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη, στην οποία φθάνει απόψε, και τα Χανιά, και συγκεκριμένα τη βάση της Σούδας όπου θα έχει συνομιλίες με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, φιλοξενούμενος, μεταξύ άλλων, στην οικογενειακή κατοικία στο Ακρωτήρι.  Η δημοσιότητα που έχει δοθεί στην επίσκεψη από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και, κυρίως, η έμφαση στην επίσκεψη του κ. Πομπέο στη Σούδα, δεν είναι τυχαία, καθώς οι ΗΠΑ επιθυμούν την εμβάθυνση των σχέσεων στον τομέα της άμυνας, κάτι που επιτρέπεται από τη νέα, αναθεωρημένη Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA) που εγκρίθηκε πέρυσι.

Πέρα από αυτά, στον τομέα των εξοπλισμών οι ΗΠΑ (μέσω της Λόκχιντ Μάρτιν) έχουν ήδη αναλάβει την αναβάθμιση 84 F-16, έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία προμήθειας τεσσάρων ελικοπτέρων MH-60R για το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.), ενώ υπάρχει έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον για το πρόγραμμα των τεσσάρων νέων φρεγατών και την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει αμερικανική πρόταση για ναυπήγηση τεσσάρων νέων φρεγατών πολλαπλού ρόλου (MMCS) με παράλληλη αναβάθμιση των ΜΕΚΟ στην Ελλάδα. 

Δεύτερος ναύσταθμος

Η Αθήνα από την πλευρά της θα ζητήσει στήριξη για το ευρισκόμενο σε εξέλιξη πρόγραμμα δημιουργίας ενός δεύτερου ναυστάθμου, ώστε το Στρατηγείο Διοικήσεως Ανατολικής Μεσογείου (ΣΔΑΜ) στη Σούδα να έχει πραγματικές δυνατότητες στα επόμενα χρόνια. Αν και η Ελλάδα δεν βρίσκεται στον κατάλογο των χωρών που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν μονάδες ή στοιχεία των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων σε περίπτωση περαιτέρω μείωσης του αποτυπώματος από την τουρκική βάση του Ιντσιρλίκ, το σενάριο στάθμευσης ιπτάμενων τάνκερ KC-135 στην αεροπορική βάση της Λάρισας, η οποία με βάση την MDCA, μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τις ΗΠΑ, παραμένει ενεργό.

Ενα ισχυρό σημειολογικό στοιχείο της επίσκεψης του κ. Πομπέο στη βάση της Σούδας με τον κ. Μητσοτάκη, εστιάζεται στην παρουσία F-16 της αεροπορίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), τα οποία σταθμεύουν στην 115 Πτέρυγα Μάχης για ένα μήνα, ενώ ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε δύο εβδομάδες. Η σχέση που αναπτύσσουν στον τομέα ασφαλείας η Ελλάδα, το Ισραήλ και τα ΗΑΕ τελεί υπό την ενθάρρυνση αν όχι την αιγίδα των ΗΠΑ, που εκτιμούν ότι αυτός ο άξονας μπορεί να συντείνει στην εδραίωση της σταθερότητας στην περιοχή. 

Δεν είναι τυχαίο ότι δύο ημέρες πριν από την άφιξη του κ. Πομπέο στην Ελλάδα, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΑΕ Αμπντουλάχ Μπιν Ζαγιέντ Αλ Ναχιάν συναντήθηκε με τον κ. Μητσοτάκη και τον κ. Δένδια, ενώ στο μέσον της εβδομάδας που πέρασε, επαφές με την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας είχε και ο αρχηγός των ενόπλων δυνάμεων των ΗΑΕ. Η Ελλάδα και τα ΗΑΕ συζητούν για τη δημιουργία μιας στενότερης σχέσης σε επίπεδο στρατιωτικό, ενώ στο βάθος αυτών των συζητήσεων βρίσκεται και η συνεργασία με τη Σαουδική Αραβία.  

Η επίσκεψη του κ. Πομπέο στην Ελλάδα (πρώτο σκέλος μιας περιοδείας που περιλαμβάνει την Κροατία, την Ιταλία και την Αγία Εδρα) προκαλεί ενόχληση στην Αγκυρα, η οποία εκφράστηκε με δημοσιεύματα στον τουρκικό Τύπο και την υπόμνηση ότι ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών μεσούσης της κρίσης στην Ανατολική Μεσόγειο είχε βρεθεί και στην Κυπριακή Δημοκρατία. Μάλιστα, τις προηγούμενες ημέρες είτε μέσω του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας, είτε διά του εκπροσώπου της προεδρίας Ιμπραήμ Καλίν, ο οποίος έκανε λόγο για τρία «ταυτόχρονα» επίπεδα συνομιλιών, τις διερευνητικές επαφές, τις πολιτικές διαβουλεύσεις και τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης (ΜΟΕ), τέθηκαν εκ νέου ζητήματα, όπως η αποστρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου και οι μειονότητες, που η Αθήνα προφανώς δεν συζητάει. Ωστόσο δημιουργούν πολιτικές δυσκολίες σε μια διαδικασία που ακόμα δεν έχει αρχίσει και ενώ φαίνεται ότι με τον συγκεκριμένο ελιγμό, απέφυγαν την επιβολή κυρώσεων από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι οι διερευνητικές σταμάτησαν πριν από 4,5 χρόνια, ενώ οι δύο τελευταίοι γύροι ΜΟΕ και πολιτικών διαβουλεύσεων έλαβαν χώρα στις αρχές του χρόνου (Φεβρουάριος και Ιανουάριος 2020 αντιστοίχως). 

Υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ

Από την Αθήνα, επισημαίνεται διαρκώς ότι μοναδικό αντικείμενο συζήτησης με την Τουρκία στις διερευνητικές επαφές είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ. Την ομάδα που θα ταξιδέψει στην Κωνσταντινούπολη για τις διερευνητικές στο πλευρό του πρέσβη ε.τ. Παύλο Αποστολίδη, συμπληρώνουν ο πρέσβης Αλέξανδρος Κουγιού και η διευθύντρια του γραφείου του γ.γ. του υπουργείου Εξωτερικών Ιφιγένεια Καναρά.

Αρκετό παρασκήνιο φαίνεται ότι υπάρχει και στις Βρυξέλλες, καθώς ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ επιθυμεί να προωθήσει την πολυμερή διάσκεψη για την Ανατ. Μεσόγειο, αλλά συναντά τις αντιδράσεις από την πλευρά της Αγκυρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το αντάλλαγμα που προτείνει ο κ. Μισέλ προς την τουρκική πλευρά, ώστε να διασφαλιστούν τα συμφέροντα των Τουρκοκυπρίων, είναι στα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να περιληφθεί μια πρόβλεψη για δημιουργία ενός λογαριασμού ειδικού σκοπού (escrow account) στον οποίο θα δεσμεύονται τα μελλοντικά κέρδη από τους υδρογονάνθρακες κατά τρόπο αναλογικό και για τις δύο κοινότητες, σε περίπτωση μη επίλυσης του Κυπριακού. 

Σημειώνεται, πάντως, ότι αυτή τη δυνατότητα η Κυπριακή Δημοκρατία την έχει ήδη και, μάλιστα, έχει κατά καιρούς τεθεί και στις επαφές που είχαν ο Νίκος Αναστασιάδης με τον Μουσταφά Ακιντζί. Πριν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 1ης-2ας Οκτωβρίου, ο κ. Μητσοτάκης θα συναντηθεί στην Αθήνα με τρεις ηγέτες, τον καγκελάριο της Αυστρίας Σεμπάστιαν Κουρτς, τον πρωθυπουργό της Ολλανδίας Μαρκ Ρούτε και την πρωθυπουργό της Δανίας Μέτε Φρέντερικσεν, προκειμένου ακριβώς να συζητήσει για την κατάσταση στην Ανατ. Μεσόγειο.

Βασίλης Νέδος


27/9/2020  


            ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ            


Ο στόλος μας (στη φωτ. η φρεγάτα «Σαλαμίς») πρέπει να παραμένει στη θάλασσα για αρκετές εβδομάδες και μάλιστα πολύ μακριά από τις βάσεις του (σε αντίθεση με τον τουρκικό στόλο, που επιχειρεί πολύ κοντά στους δικούς του ναυστάθμους). (Φωτ. ΑΠΕ)

 1.
Και όμως, κάτι κινείται…
  
Τώρα που αποδείχθηκε περίτρανα ότι πράγματι μας έχουν ψεκάσει και ότι ο ιός δεν υπάρχει ή ίσως να υπάρχει μόνο στα εργαστήρια του Bill Gates που τον κατασκεύασε για να μας καταστρέψει, ήρθε πάλι η καρδιά μας στη θέση της.
 
Η ηλιθιότητα των ανθρώπων είναι ανίκητη, στην δε πατρίδα μας είναι παγκόσμιας εμβέλειας και αναγνώρισης.
 
Αφού δεν αρρώστησε κανένας συγγενής ή γνωστός, άρα δεν υπάρχει κορωνοϊός. Πόση εξυπνάδα χρειάζεται για να το καταλάβουμε αυτό; Προφανώς έτσι είναι μιας και εμένα κανένας συγγενής ή φίλος μου δεν έχει αρρωστήσει από σύφιλη, ούτε από καρκίνο ή καρδιοπάθεια. Αρα καμιά από αυτές τις αρρώστιες δεν υπάρχει!
 
Ομως τις ημέρες που πέρασαν, για να μιλήσουμε σοβαρά, είχαμε ευχάριστα νέα. Επιτέλους η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός –αν και με μεγάλη καθυστέρηση– κατάλαβαν ότι χωρίς σημαντική ενίσχυση των Ενόπλων μας Δυνάμεων ματαιοπονούμε να συζητάμε είτε με την Τουρκία είτε με τους διάφορους επίδοξους φίλους και συμμάχους, που οι περισσότεροι μόνο με λυκοφιλία μας αντιμετωπίζουν. Τα έχουμε πει εκατό φορές – πόσες ακόμα να το πούμε; Χωρίς άμεση ενίσχυση των Ενόπλων μας Δυνάμεων μας περιμένουν μεγάλες περιπέτειες.
 
Καιρός ήταν να το καταλάβουν οι πολιτικοί μας. Τώρα αν το κατάλαβαν όλοι ή αν το ακατανίκητο αντιπολιτευτικό μένος ορισμένων δεν τους επιτρέπει να δουν πέρα από τη μύτη τους είναι ακόμα ένα ερώτημα.

Εν πάση περιπτώσει έγινε μια σημαντική αρχή. Αναγγέλθηκε ένα φιλόδοξο και μεγάλο πρόγραμμα. Είναι αρκετό αυτό; Είναι μια καλή αρχή αλλά χρειάζεται βελτίωση, ωρίμανση και εξειδίκευση. 

Συγκεκριμένα:
1. Το πρόγραμμα θα εξελιχθεί σε βάθος χρόνου, άρα δεν έχει θετική επίδραση στη σημερινή δύσκολη κατάσταση εκτός εάν δοθούν χρήματα άμεσα για τις παρούσες ανάγκες του Ναυτικού και της Αεροπορίας ώστε να αναταχθεί η πολυετής εγκατάλειψη τους.
Το θέμα αυτό είναι σήμερα ακόμα μεγαλύτερης σημασίας, γιατί ο στόλος μας πρέπει να παραμένει στη θάλασσα για αρκετές εβδομάδες και μάλιστα πολύ μακριά από τις βάσεις του (σε αντίθεση με τον τουρκικό στόλο που επιχειρεί πολύ κοντά στους δικούς του ναυστάθμους) και η αεροπορία μας πρέπει να πετά συνέχεια με αποτέλεσμα την τεράστια κόπωση υλικού και προσωπικού.
Απαιτείται συνεπώς να εκταμιευθούν αμέσως πολλά χρήματα ώστε τα πλοία να συντηρηθούν, να επισκευαστούν, να εξοπλιστούν περαιτέρω, να συμπληρωθούν οι φόρτοι ανταλλακτικών και οπλισμού ώστε να μπορούν άνετα να παραμένουν στο πέλαγος για μακρά χρονικά διαστήματα. Αυτή τη στιγμή αυτό είναι το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα και για το Ναυτικό και για την Αεροπορία μας. Ελπίζω ο πρωθυπουργός, που τώρα έχει κατανοήσει πλήρως το μέγεθος και την πολυπλοκότητα του προβλήματος των Ενόπλων μας Δυνάμεων, να δώσει άμεσα λύση ώστε να διατεθούν τα απαραίτητα χρήματα.
 
2. Το δεύτερο και εξίσου σοβαρό πρόβλημα είναι η απαράδεκτη γραφειοκρατία στη διαχείριση χρημάτων και στις παραγγελίες ακόμα και για το παραμικρό κονδύλι. Ο παρών νόμος είναι όχι μόνο επιβλαβής αλλά και επικίνδυνος για την εθνική ασφάλεια και για αυτό τον λόγο υποστηρίζω την ενέργεια του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου, την οποία ανακοίνωσε μέσω επιστολής στην εφημερίδα σας προχθές, και με την οποία ανήγγειλε ότι κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά κατά μελών του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την πολύμηνη καθυστέρηση έγκρισης υπογραφής σύμβασης που αφορούσε ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Και διερωτάται κανείς εάν αυτοί οι υπάλληλοι, που κλωσούν τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων επί μήνες, είναι ευσυνείδητοι υπάλληλοι που εκτελούν τα καθήκοντά τους σύμφωνα με τον νόμο ή προβαίνουν σε πράξη εθνικής προδοσίας που με τις πράξεις και παραλείψεις τους ακινητοποιούν, για παράδειγμα, μια φρεγάτα στον ναύσταθμο τη στιγμή που εάν είχαν εγκρίνει αμέσως την απαίτηση που υπάρχει, αυτή θα ήταν στο Νότιο Αιγαίο αντιμετωπίζοντας τον υπέρτερο τουρκικό στόλο υπερασπίζοντας την πατρίδα.
 
3. Δεν φτάνουν ούτε τα εξοπλιστικά προγράμματα ούτε και τα (πολύ σωστά) επιπλέον μέτρα που ανήγγειλε ο πρωθυπουργός. Απαιτούνται ριζικές αλλαγές στον σκουριασμένο τρόπο που έχουν αναπτυχθεί σήμερα οι Ενοπλες Δυνάμεις παρά το γεγονός ότι οι ανάγκες έχουν αλλάξει άρδην. Αν μπορούσαμε να πετάξουμε χίλια άρματα (από τα 1.400 που διαθέτουμε) και τα ανταλλάξουμε με πλοία και αεροπλάνα θα ήμασταν σε πολύ καλύτερη κατάσταση. Αν είχαμε ξοδέψει κάποια χρήματα σε ανύποπτο χρόνο για να αναπτύξουμε τον ναύσταθμο στη Σούδα θα είχαμε τώρα κάλυψη κάτω από την Κρήτη και στο Ανατολικό Αιγαίο με πολύ λιγότερα έξοδα και κόπωση υλικού και προσωπικού – αλλά εμείς θέλουμε να είμαστε στο σπίτι μας στην Αθήνα. Αν κλείναμε εκατό στρατόπεδα σε όλη την Ελλάδα θα είχαμε χρήματα για περισσότερα καράβια και αεροπλάνα.
 
Αν κάναμε τα καράβια του στόλου μας λιγότερα αλλά πιο αποδοτικά και ανθεκτικά αντί για «ρουσφετοβάπορα», θα είχαμε έναν ακόμα πιο αποδοτικό και αξιόμαχο στόλο.
 
Αν δίναμε όλες αυτές τις βοήθειες που συζητάμε τώρα στα καράβια και τα πληρώματά μας και τους αξιωματικούς μας πριν από χρόνια και όχι σήμερα, δεν θα κρεμόμασταν μόνο στο φιλότιμό τους, αλλά θα είχαμε ένα σύνολο υλικού και προσωπικού σε πολύ πιο αξιόμαχο επίπεδο.
 
Αλλά ας μην είμαστε μεμψίμοιροι – σήμερα είμαστε ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Η Ελλάδα αποφάσισε να ξοδέψει πολλά δισ. για να κάνει αυτό που πρέπει και έπρεπε να είχε κάνει εδώ και πολλά χρόνια. Τα παραπάνω σχόλια έχουν ως μοναδικό σκοπό να βελτιώσουν ακόμα περισσότερο τα πράγματα βάζοντας στις σωστές διαστάσεις τους το χρονοδιάγραμμα και τις διαδικασίες των απαιτούμενων ενεργειών.
 
Συμπέρασμα – έκκληση – επισήμανση στον πρωθυπουργό: Αμεση εκταμίευση σοβαρών ποσών για τις καθημερινές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και άμεση πάταξη με νέο νόμο της αφόρητης γραφειοκρατίας.
 
Κύριε πρωθυπουργέ: Κάντε αυτά τα πράγματα και σε λίγους μήνες –όχι χρόνια– θα τρίβετε τα μάτια σας από την αλματώδη αύξηση της επιχειρησιακής ικανότητας των Ενόπλων μας Δυνάμεων.
 
 Πάνος Λασκαρίδης,
 πρόεδρος του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη.


27/9/2020



2.
 Πολεμικό Ναυτικό: Το Seagull της Elbit μια νέα λύση 
βγαλμένη από το μέλλον… όχι και τόσο μακρινό!
 
Βασιζόμενη στην πολυετή εμπειρία και παγκόσμιας κλάσης τεχνογνωσία της στα συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAS: Unmanned Aircraft Systems), η ισραηλινή Elbit Systems ανέπτυξε το σπονδυλωτής αρχιτεκτονικής, υψηλής αυτονομίας, πολλαπλών αποστολών, μη επανδρωμένο όχημα επιφανείας (USV: Unmanned Surface Vehicle) Seagull. Πρόκειται για ένα από τα συστήματα – πολλαπλασιαστές ισχύος της ισραηλινής αμυντικής βιομηχανίας στους οποίους έχουμε αναφερθεί εκτενώς, με την υπόμνηση ότι σε τέτοια συστήματα θα πρέπει να επικεντρωθεί η αξιοποίηση της στρατηγικής σχέσης ανάμεσα στην Ελλάδα και το Ισραήλ που βελτιώνεται συνεχώς.

Κύρια χαρακτηριστικά του μήκους 12 μέτρων Seagull είναι η δυνατότητα εγκατάστασης εναλλάξιμων σπονδύλων (modules) αποστολής και η δυνατότητα ελέγχου δύο οχημάτων του τύπου από τον ίδιο σύστημα ελέγχου αποστολής (MCS: Mission Control System) που μπορεί να βρίσκεται επί επανδρωμένου σκάφους ή σταθμού στην ακτή.

Η Elbit Systems έχει αναπτύξει εκδόσεις του Seagull για ναρκοθηρία, ανθυποβρυχιακό πόλεμο (ASW: Anti-Submarine Warfare), ηλεκτρονικό πόλεμο (EW: Electronic Warfare), ναυτικής ασφάλειας (MS: Maritime Security), υποθαλάσσιας επισκόπησης και άλλες αποστολές που χρησιμοποιούν κοινό όχημα, σύστημα ελέγχου αποστολής και ζεύξεις δεδομένων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εκδόσεις ναρκοθηρίας και ανθυποβρυχιακού πολέμου οι οποίες προσφέρονται στο Πολεμικό Ναυτικό.

Ειδικότερα σε ότι αφορά τη ναρκοθηρία, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πρόκειται για υψηλής δυσκολίας και επικινδυνότητας αποστολή για το προσωπικό και τα μέσα, που απαιτεί υψηλού κόστους σκάφη (ναρκοθηρευτικά) και μέσα και ταυτόχρονα υψηλής έντασης εξειδικευμένου προσωπικού (συμπεριλαμβανομένων και δυτών). Επίσης είναι μία χρονοβόρα αποστολή αφού η έρευνα και εκκαθάριση μίας ύποπτης περιοχής απαιτείται να γίνει συστηματικά και με σχολαστικό τρόπο ώστε να εκμηδενισθεί η ναρκική απειλή.

Η διαμόρφωση του Seagull για ναρκοθηρία, παρέχει δυνατότητες σχεδιασμού αποστολής και επιχειρήσεων σε λεπτομερώς χαρτογραφημένες και μη περιοχές, επισκόπησης, έρευνας, εντοπισμού, ταξινόμησης και αναγνώρισης της απειλής (νάρκες), εξουδετέρωσης και επαλήθευσης. Για αυτό τον σκοπό το όχημα είναι εξοπλισμένο με όλα τους απαραίτητους αισθητήρες για την έρευνα στην επιφάνεια και σε βάθος και τα αναγκαία υποβρύχια οχήματα για την αναγνώριση και καταστροφή των ναρκών.


Όπως φαίνεται και στη συνημμένη εικόνα, τα δύο οχήματα Seagull που ελέγχονται από το ίδιο MCS (επί σκάφους ή σταθμού στην ακτή), αναλαμβάνουν τους ρόλους «Hunter» – «Killer». Το όχημα «Hunter» εκτελεί τον εντοπισμό, γεωγραφικό προσδιορισμό και ταξινόμηση της απειλής και το όχημα «Killer», την αναγνώριση (ταυτοποίηση) και εξουδετέρωση της.

Το όχημα «Hunter» μπορεί να εξοπλιστεί με σόναρ εμπρόσθιας θέασης (FLS: Forward Looking Sonar), σόναρ MBES (Multibeam Echosounder, για τη χαρτογράφηση του πυθμένα), σόναρ πλευρικής σάρωσης (SSS: Side Scan Sonar) / συνθετικής απεικόνισης (SAS: Synthetic Aperture Sonar) και σύστημα USBL (υποβρύχιας ακουστικής εύρεσης θέσης).

Ας σημειωθεί στις 18 Δεκεμβρίου 2018, η Elbit Systems ανακοίνωσε την ολοκλήρωση σειράς δοκιμών του Seagull με το κατασκευής Kraken Robotic Systems συρόμενο σόναρ συνθετικής απεικόνισης (SAS) KATFISH. Αντίστοιχα το όχημα «Killer» μπορεί να εξοπλιστεί με υποβρύχια οχήματα αναγνώρισης και εξουδετέρωσης (όπως τα εικονιζόμενα στη συνημμένη φωτογραφία) ναρκών.

Η έκδοση ναρκοθηρίας του Seagull (δηλαδή ο συνδυασμός των δύο μη επανδρωμένων οχημάτων επιφανείας) έχει επιχειρησιακή αυτονομία μεγαλύτερη των τεσσάρων ημερών και δυνατότητα επιχειρησιακής δράσης σε [κατά Douglas] Κατάσταση Θάλασσας 5 (Sea State 5, κύματα ύψους 2.5 έως 4 μέτρα) με ταχύτητες έως και 10 κόμβους.

Όπως έχει ανακοινώσει η κατασκευάστρια το Seagull σε διαμόρφωση ναρκοθηρίας έχει συμμετάσχει σε άσκηση ναρκοπολέμου που διεξήγαγαν από κοινού το Βασιλικό Ναυτικό (Royal Navy) και το Ισραηλινό Ναυτικό κατά τη διάρκεια της οποίας είχε αναλάβει να εκκαθαρίσει έναν ασφαλή διάδρομο για το βρετανικό πλοίο αμφιβίων επιχειρήσεων HMS Ocean L12 (βλέπε συνημμένη φωτογραφία).


Επίσης το Seagull συμμετείχε και στις Δοκιμές Ναρκοπολέμου Βόρειας Θάλασσας (North Sea MCM Trials) που διοργάνωσε το Ναυτικό του Βελγίου τον Ιούνιο του 2017, στα ανοικτά του ναυστάθμου Zeebrugge. Κατά τη διάρκεια τους, το όχημα σε Κατάσταση Θάλασσας 5 (κύματα ύψους 2.5 έως 4 μέτρα) και 6 (κύματα ύψους 4 έως 6 μέτρα) εκτέλεσε αυτόνομες αποστολές εντοπισμού, αναγνώρισης και εξουδετέρωσης ναρκών.

Το Πολεμικό Ναυτικό και η μη επανδρωμένη ναρκοθηρία

Καταρχάς, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι σήμερα η χρήση μη επανδρωμένων συστημάτων από τις ναυτικές δυνάμεις υστερεί σημαντικά σε σχέση με τις αεροπορικές ή ακόμα και τις χερσαίες δυνάμεις. Αυτή η υστέρηση μπορεί να αποδοθεί στην καθυστέρηση ανάπτυξης αναγκαίων τεχνολογιών σε συνδυασμό με τη δογματική ακαμψία.

Ίσως και η αρχική επιλογή της χρήσης μη επανδρωμένων συστημάτων σε αποστολές προστασίας δύναμης (Force Protection), στις οποίες, τα δύο κυριότερα πλεονεκτήματα των μη επανδρωμένων, το μικρότερο κόστος και η μείωση της επικινδυνότητας για το προσωπικό, δεν μπορούσαν να αναδειχθούν.

Όμως η επέκταση της χρήσης των μη επανδρωμένων οχημάτων επιφανείας σε αποστολές ναρκοθηρίας αποκτά δυναμική καθώς σε παγκόσμιο επίπεδο τα προγράμματα ανάπτυξης και ναυπήγησης νέων πλοίων ναρκοπολέμου βρίσκονται σε χαμηλή προτεραιότητα, με μόνη ίσως εξαίρεση, το κοινό πρόγραμμα Βελγίου – Ολλανδίας. Όμως και σε αυτή την περίπτωση, εκτός των συμβατικών πλοίων (που δρουν ως μητρικά), η αρχιτεκτονική του προγράμματος αποδίδει καίριο ρόλο στη συνδυαστική χρήση μη επανδρωμένων οχημάτων.


Κατά συνέπεια, η υιοθέτηση από το Πολεμικό Ναυτικό μη επανδρωμένων οχημάτων επιφανείας για αποστολές ναρκοπολέμου δεν αποτελεί επιλογή υψηλού (τεχνολογικού) ρίσκου αλλά απλώς υιοθέτηση μίας πρακτικής που καθιερώνεται παγκοσμίως.

Ταυτόχρονα, με χαμηλότερο κόστος και σε συντομότερο χρόνο, το Πολεμικό Ναυτικό θα επαυξήσει δραματικά τις δυνατότητες ναρκοπολέμου συμπληρώνοντας ή ακόμα και ολοκληρωτικά αντικαθιστώντας τα δύο μεγάλης ηλικίας ναρκοθηρευτικά τύπου Hunt (31 και 34 ετών αντίστοιχα) και τα δύο ελαφρώς νεότερα (26 ετών) τύπου Osprey. Θα επανέλθουμε, διότι η εφαρμογή του συστήματος στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, είναι ίσως ακόμα πιο εντυπωσιακή.


 24/09/2020  



     ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ