Κακοποίηση ζώων και Κοινωνική ανοχή.
Ω, κτηνωδία!
Τα τελευταία περιστατικά δεν είναι πρωτόγνωρα. Παρόμοια ειδεχθή συμβαίνουν εδώ και πολλά χρόνια, αδύνατον να θυμηθεί κανείς πόσα. Στην Ανω Νεάπολη Νίκαιας Αττικής εκπαιδευτικός(!) αρπάζει ένα σκυλί στον δρόμο και αρχίζει να το μαχαιρώνει μετά μανίας με σουγιά που κουβαλάει πάντα μαζί του. Τον συνδράμει παρευρισκόμενος πολίτης που χτυπούσε το άμοιρο ζώο με μεταλλικό λοστό στο κρανίο.
Κοντά στα Μελίσσια Κοζάνης βρέθηκαν δυο κουταβάκια ακρωτηριασμένα. Κάποιος τους έκοψε τα πόδια τους σπάζοντας τα οστά τους και τα μαχαίρωσε. Πανομοιότυπο περιστατικό είχε συμβεί πριν από πέντε χρόνια στο Λουτράκι Κορινθίας με κουτάβι που εντοπίστηκε με ακρωτηριασμένα τα τέσσερα πόδια του, την ουρά και το ένα του αυτί. Στα Κουνουπιδιανά Χανίων κάποιος κρέμασε τον σκύλο του στην αυλή του σπιτιού του και έκοψε τους όρχεις του χωρίς αναισθησία. Στα Κεραμειά Χανίων κάποιος κρέμασε δυο κουτάβια σε δέντρο και τα έγδαρε μέχρι τους γοφούς.
Σε ολόκληρη τη χώρα κάποιοι βασανίζουν τα ζώα με σατανικούς τρόπους, κάποιοι τα πυροβολούν και τα σκοτώνουν, κάποιοι πετούν φόλες δολοφονώντας πολλές εκατοντάδες που πεθαίνουν με βασανιστικό τρόπο, κάποιοι εφηύραν μια νέα ράτσα σκύλων, τα βαρελόσκυλα, που διαβιούν χειμώνα καλοκαίρι σε βαρέλια επί μέρες χωρίς νερό και τροφή, μέχρι φυσικά να πεθάνουν.
Ολοι αυτοί οι κάποιοι, που δεν είναι λίγοι αλλά πολλοί, ζουν δίπλα και ανάμεσά μας. Αυτοί οι σαδιστές δολοφόνοι και βασανιστές των παντελώς αθώων ψυχών είναι οι μισάνθρωποι της διπλανής πόρτας. Βαριές σκιές που υπενθυμίζουν την ύπαρξη της ανθρώπινης αγριότητας.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
Μετατρέπεται σε κακούργημα ο βασανισμός ζώων
NEMAR74 VIA GETTY IMAGES
Κακοποίηση ζώων και Κοινωνική ανοχή.
Όσο μεγαλύτερο είναι το επίπεδο της ανοχής τέτοιων εγκληματικών φαινομένων σε μία κοινωνία, τόσο περισσότερο εδραιώνεται μία κατάσταση ανομίας.
Μήπως άραγε ζούμε στην εποχή που οραματίστηκε ο μεγάλος Ιταλός διανοητής της Αναγέννησης Leonardo da Vinci, στον οποίο αποδίδεται η τρομακτική ρήση «Θα έρθει η εποχή που οι άνθρωποι θα βλέπουν τη δολοφονία των ζώων, όπως τώρα βλέπουν τη δολοφονία των ανθρώπων»; Διότι αν πράγματι αληθεύει, έστω και εν μέρει, αυτή η διαπίστωση, τότε αναμφίβολα προκύπτουν εξίσου τρομακτικά ερωτήματα για το επίπεδο της πολιτισμικής εξέλιξης του ανθρώπινου είδους στις μέρες μας.
Τα τελευταία χρόνια, ολοένα και περισσότερα αποτρόπαια κρούσματα κακοποίησης ζώων έρχονται στο φως της δημοσιότητας, τα οποία στιγματίζουν ανεξίτηλα τον ελληνικό πολιτισμό. Βεβαίως, μετά από κάθε τέτοιο κρούσμα πάντοτε εκδηλώνεται η συνήθης δημόσια καταδίκη του και ακολουθεί η κινητοποίηση των αρμόδιων αρχών της πολιτείας.
Ωστόσο, ούτε το πρόβλημα επιλύεται, ούτε η κατάσταση των ζώων βελτιώνεται. Και απόδειξη τούτου αποτελεί το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι ίσως η μοναδική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με εκατοντάδες χιλιάδες αδέσποτα στους δρόμους της. Μάλιστα, οι εθελοντικές οργανώσεις που προσπαθούν να συμβάλλουν στην άμβλυνση του προβλήματος, εκτιμούν ότι τα αδέσποτα στην Ελλάδα ανέρχονται πάνω από 1 εκατομμύριο!
Πρόκειται για ψυχές που εγκαταλείφθηκαν στην τύχη τους από τον ίδιο τον άνθρωπο…το πρωτεύον θηλαστικό ζώο που κυριαρχεί στον πλανήτη! Και σαν να μην έφτανε αυτή η θλιβερή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα του «λίκνου του πολιτισμού», όλες αυτές οι εγκαταλειμμένες ψυχές βρίσκονται ανά πάσα στιγμή και στο έλεος της απάνθρωπης μεταχείρισης!
Για την κακοποίηση των ζώων έχουν εκπονηθεί πολυάριθμες κοινωνιολογικές και εγκληματολογικές μελέτες και έρευνες, οι οποίες προσπαθούν να αναδείξουν τις πολλαπλές πτυχές του ζητήματος της κακοποίησης των ζώων και κυρίως να συσχετίσουν αυτή τη μορφή βίας με άλλες μορφές βίας που εκδηλώνονται σε βάρος ανθρώπων, όπως για παράδειγμα η ενδοοικογενειακή βία.
Η κοινή συνιστώσα αυτών των ερευνών καταδεικνύει ότι υπάρχει μία τουλάχιστον έμμεση συσχέτιση της κακοποίησης των ζώων με διάφορες μορφές βίας σε βάρος ανθρώπων, κυρίως προσώπων που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως επίσης και το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό δραστών κακοποίησης ζώων έχουν ασκήσει βία και κατά ανθρώπων. Με άλλα λόγια, τα άτομα που προβαίνουν σε οποιαδήποτε μορφή κακομεταχείρισης και κακοποίησης ζώων, έχουν αυξημένο ποσοστό πιθανοτήτων να συμπεριφερθούν ή έχουν συμπεριφερθεί με τον ανάλογο τρόπο και σε συνανθρώπους τους.
Με δεδομένο, λοιπόν, ότι η επιστημονική έρευνα έχει καταδείξει ότι οι δράστες κακοποίησης ζώων μπορούν κάλλιστα σε δεδομένη συγκυρία να συμπεριφερθούν αναλόγως και σε αδύναμους συνανθρώπους τους, καθώς και ότι το εγκληματικό φαινόμενο κακοποίησης ζώων έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις, η ελληνική πολιτεία οφείλει να αναμορφώσει το σχετικό νομικό πλαίσιο έτσι ώστε να προβλέπονται αυστηρές ποινές για τους δράστες παραμέλησης και κακοποίησης ζώων. Πέραν βεβαίως των νομικών κυρώσεων, απαιτείται και η ευαισθητοποίηση της ίδιας της ελληνικής κοινωνίας, έτσι ώστε αν όχι να εξαλειφθεί τουλάχιστον να περιορισθεί αυτό το ειδεχθές εγκληματικό φαινόμενο.
Η κοινωνική αδιαφορία και η ανοχή που επιδεικνύεται στην κακομεταχείριση των ζώων, τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά κυρίως στις μικρές τοπικές κοινωνίες, είτε φανερά είτε συγκαλυμμένα, συμβάλλει στη διαιώνιση αυτής της κοινωνικής παθογένειας που δυσφημεί έναν ολόκληρο λαό. Και στην προκειμένη περίπτωση, οι ευθύνες της ελληνικής πολιτείας είναι τεράστιες διότι δεν έχουν ληφθεί οι απαραίτητες δράσεις και δεν έχει υπάρξει η απαραίτητη μέριμνα, τόσο ως προς την ενημέρωση του κοινωνικού συνόλου για την κακοποίηση των ζώων όσο και για την εξάλειψη του φαινομένου των αδέσποτων που συνεχώς πληθαίνουν τα τελευταία χρόνια, δημιουργώντας έτσι μία απαράδεκτη εικόνα που δεν τιμά τον ελληνικό πολιτισμό.
Η κοινωνική ανοχή που επιδεικνύεται τόσο στην έλλειψη φροντίδας όσο και στη βίαιη μεταχείριση των ζώων, συναρτάται άμεσα και με τον αξιακό πολιτισμό μιας κοινωνίας. Όσο μεγαλύτερο είναι το επίπεδο της ανοχής τέτοιων εγκληματικών φαινομένων σε μία κοινωνία, τόσο περισσότερο εδραιώνεται μία κατάσταση ανομίας, η οποία, σύμφωνα με το Γάλλο κοινωνιολόγο Emile Durkheim, χαρακτηρίζεται από την σταδιακή επέκταση της παραβίασης των κανόνων και αξιών που διέπουν την ανθρώπινη συμπεριφορά, με αποτέλεσμα να καταλύεται η ίδια η συνοχή της κοινωνίας.
Ας ελπίσουμε ότι το απαράδεκτο φαινόμενο της κακοποίησης ζώων και γενικότερα η θλιβερή κατάσταση που επικρατεί με τα αδέσποτα σε ολόκληρη τη χώρα, δεν προμηνύουν μία μελλοντική ελληνική κοινωνία, τα κύρια χαρακτηριστικά της οποίας θα είναι η απουσία κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής και η συνεχής παραβίαση των βασικών κανόνων, αρχών και αξιών της ανθρώπινης συμπεριφοράς.-
Ευάγγελος Στεργιούλης
Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και ε.α. Υποστράτηγος της Ελληνικής Αστυνομίας. Υπηρέτησε επί σειρά ετών στην έδρα της Ευρωπαϊκής Αστυνομικής Υπηρεσίας - Europol, στη Χάγη και διετέλεσε προϊστάμενος των Εθνικών Γραφείων Interpol και Europol στην Ελλάδα. Έχει διδάξει στις Αστυνομικές Ακαδημίες της Ελληνικής και Κυπριακής Αστυνομίας, καθώς και στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
8/10/2020
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Αυστηροποιείται το νομικό πλαίσιο μετά τα πρόσφατα κρούσματα κακοποίησης στην Ελλάδα, με απόφαση του Μάκη Βορίδη.
Μετατρέπεται σε κακούργημα ο βασανισμός ζώων
.
O βασανισμός ζώων στην Ελλάδα μετατρέπεται σε κακούργημα με απόφαση του Μάκη Βορίδη, μετά τα πρόσφατα κρούσματα κακοποίησης.
Σε κακούργημα μετατρέπεται το αδίκημα του βασανισμού ζώων, όπως ανακοίνωσε ο Μάκης Βορίδης, υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Η απόφαση για την αυστηροποίηση του νομικού πλαισίου αναφορικά με τον βασανισμό ζώων ελήφθη μετά τα πολλαπλά κρούσματα κακοποίησης σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Μια από τις υποθέσεις αυτές ήταν και εκείνη με τον υπάλληλο της ΔΕΗ και τον άγριο βασανισμό σκύλου στην Κρήτη. Με παρέμβαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, ο συγκεκριμένος υπάλληλος της ΔΕΗ τέθηκε σε διαθεσιμότητα, καθώς όπως επεσήμανε ο υπουργός «τέτοιες συμπεριφορές δεν είναι δυνατόν να γίνονται ανεκτές σε μία σύγχρονη κοινωνία».
Στην ανακοίνωσή του με την οποία γνωστοποιείται η μετατροπή του βασανισμού ζώων από αδίκημα σε κακούργημα, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων επισημαίνει: «Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του υπουργού έρχεται σε συνέχεια των εξαγγελιών του για περαιτέρω αυστηροποίηση του υπάρχοντος νομικού πλαισίου με σκοπό να καταστεί αποτελεσματικότερη η δίωξη και τιμωρία των βασανιστών ζώων».
Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό Μάκη Βορίδη, «περιστατικά βίας εις βάρος των ζώων δεν έχουν θέση σε ένα ευνοούμενο κράτος και συνιστούν βαριά προσβολή τόσο σε βάρος της πολιτείας όσο και της ελληνικής κοινωνίας, επισημαίνοντας παράλληλα ότι είναι επιτακτική η ανάγκη αυστηροποίησης των ποινών με στόχο την εξάλειψη τέτοιου είδους απαράδεκτων φαινομένων».
15/10/2020