Τα μυστικά του πρώτου πολιτικού που συνάντησε ο νέος Κινέζος πρεσβευτής στην Τουρκία.

ΣXETIKA KEIMENA:
Το πρώτο τρένο μεταφοράς εμπορευμάτων Τουρκίας-Κίνας 
ολοκλήρωσε ιστορικών διαστάσεων ταξίδι.


Τα μυστικά του πρώτου πολιτικού 
που συνάντησε ο νέος Κινέζος πρεσβευτής στην Τουρκία. 

Ο Κινέζος διπλωμάτης Λιού Σαομπίν, μέχρι πρότινος επικεφαλής της Διεύθυνσης Εξωτερικής Ασφαλείας του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας, υπέβαλε στις 15 Δεκεμβρίου τα διαπιστευτήριά του στον Ταγίπ Ερντογάν ως νέος πρεσβευτής της Λαϊκής Δημοκρατίας στην Άγκυρα.

Τρεις ημέρες αργότερα είχε την πρώτη συνάντησή του με Τούρκο πολιτικό – και δεν επρόκειτο για στέλεχος κάποιου κοινοβουλευτικού κόμματος, αλλά τον Doğu Perinçek  ( Ντογού Περιντσέκ).

Το ότι πρόκειται για τον πρόεδρο ενός μορφώματος που έλαβε μόλις 0,23% στις τελευταίες εκλογές καθιστά το γεγονός εντυπωσιακό.

Διδάκτορας Νομικής με σπουδές στη Γερμανία, ο 78χρονος σήμερα Περιντσέκ ηγείται από το 1992 του μικρού Κόμματος των Εργατών, το οποίο μετονομάσθηκε το 2015 σε Κόμμα της Πατρίδας, βρίσκεται δε τα τελευταία χρόνια πολύ κοντά στους κυβερνώντες, τους οποίους συμβουλεύει για θέματα εξωτερικής πολιτικής, ως βασικός εκφραστής του ρεύματος των "ευρασιατιστών”, αντιδυτικών εθνικιστών. Άλλωστε το Κόμμα της Πατρίδας στελεχώνουν αρκετοί απόστρατοι στρατηγοί.

Οι σχέσεις του με το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) του Ερντογάν δεν ήταν πάντοτε αγαθές: αρκεί να αναλογισθεί κανείς ότι την περίοδο 2013-2014 ο Περιντσέκ είχε φυλακισθεί για την υπόθεση της συνομωσίας Εργκένεκον – όμως στο νέο τοπίο που δημιουργήθηκε μετά την ρήξη Ερντογάν-Γκιουλέν το 2013, την μετατροπή του πολιτεύματος σε προεδρικό και το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016, άλλαξαν πολλά.

Ο Περιντσέκ υπήρξε επίσης ο πρώτος άνθρωπος διεθνώς που καταδικάσθηκε για άρνηση της Αρμενικής Γενοκτονίας από ελβετικό δικαστήριο το 2007 – ωστόσο η προσφυγή του στο Στρασβούργο τον δικαίωσε, καθώς το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έκρινε το 2013 ότι παραβιάσθηκε στην περίπτωσή του η ελευθερία του λόγου.

O "μαοϊκός"

Πολλές δεκαετίες πάντως πριν από την πρόσφατη συνάντησή του με τον Κινέζο πρεσβευτή ο Περιντσέκ είχε γοητευθεί από το όραμα μιας άλλης Κίνας. Οι πολιτικές του καταβολές είναι μαοϊκές: πρωτοστάτησε το 1968 στην ίδρυση της εφημερίδας Aydınlık και το 1972 στην ίδρυση του Επαναστατικού Κόμματος Αγροτών και Εργατών Τουρκίας, που μέχρι το πραξικόπημα του 1980 έπαιξε τον δικό του βίαιο ρόλο στα "μολυβένια χρόνια” της γείτονος.

Στην συνάντηση με τον Λιου Σαομπίν, ο Περιντσέκ δεν ήταν μόνος: συνοδευόταν από τον Ετέμ Σαντζάκ, σύντροφό του στην ίδια οργάνωση μέχρι το 1985, αλλά τώρα μέλος της εκτελεστικής επιτροπής του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης και παράλληλα ιδιοκτήτη της εταιρείας κατασκευής τεθωρακισμένων οχημάτων BMC (στης οποίας το μετοχικό κεφάλαιο συμμετέχει η κυβέρνηση του Κατάρ σε ποσοστό 49%).

Την τελευταία εξαετία ο Σαντζάκ έχει αναλάβει αρκετά εξοπλιστικά συμβόλαια από την κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης των τεθωρακισμένων Altay, σε συνεργασία με τον Όμιλο Koç που κατέχει το πρωτότυπο.

Εξοπλιστική συνεργασία

Η αποκατάσταση των σχέσεων του Περιντσέκ με τον Σαντζάκ, τον οποίο οι πρώην σύντροφοί του κατηγορούσαν ότι "ξεπουλήθηκε” για να γίνει καπιταλιστής, είναι από μόνη της αξιοσημείωτη. Αρκεί να αναλογισθεί κανείς ότι στη δίκη της Εργκένεκον, ο Σαντζάκ ήταν μάρτυρας κατηγορίας. Όμως, σύμφωνα με το προσκείμενο στον Γκιουλέν Nordic Monitor, τα τελευταία χρόνια ο Σαντζάκ έφθασε να συνοδεύει τον Περιντσέκ σε κάποιες από τις συχνές επισκέψεις του στην Κίνα.

Είναι προφανές ότι και η πρόσφατη συνάντηση με τον Κινέζο πρεσβευτή είχε ως αντικείμενο την εξοπλιστική συνεργασία. Η ανάπτυξη των Altay έχει παγώσει ελλείψει πρόσβασης στους γερμανικούς κινητήρες MTU, λόγω των προσκομμάτων που φέρει η Γερμανία στην μεταφορά τεχνολογίας.

Ο Σαντζάκ έχει επιχειρήσει να επιλύσει το πρόβλημα, απευθυνόμενος στην Hyundai και άλλες νοτιοκορεατικές εταιρείες. Όμως, με ενδιάμεσο τον Περιντσέκ, μπορεί να εξασφαλίσει "κινεζικές λύσεις”. Ο δε πρώην σύντροφός του μπορεί να έχει, μεταξύ άλλων, την ικανοποίηση ότι προωθεί την ευρασιατική συνεργασία. Το Πεκίνο δεν έχει κανέναν λόγο να τους κλείσει την πόρτα.
 
Του Κώστα Ράπτη


25/12/2020


           ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ         





Το πρώτο τρένο μεταφοράς εμπορευμάτων Τουρκίας-Κίνας 
ολοκλήρωσε ιστορικών διαστάσεων ταξίδι.

Σημαντικό ορόσημο για τις Σινοτουρκικές σχέσεις αποτελεί το γεγονός πως το πρώτο τρένο που μετέφερε εμπορεύματα από την Τουρκία στην Κίνα έφτασε στον προορισμό του το Σάββατο, δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας.

“Ανακοινώνοντας τη δύναμη της Τουρκίας στην εφοδιαστική παγκόσμια αλυσίδα, το Τρένο Εξαγωγών της Κίνας είναι η νίκη μας στις σιδηροδρομικές μεταφορές”, έγραψε στο Twitter ο Adil Karaismailoglu.

Το τρένο ξεκίνησε από την Κωνσταντινούπολη στις 4 Δεκεμβρίου και κάλυψε μια απόσταση 8.693 χιλιομέτρων (πάνω από 5.400 μίλια) σε όλη την Τουρκία, τη Γεωργία, το Αζερμπαϊτζάν, την Κασπία Θάλασσα και το Καζακστάν για να φτάσει στην πόλη Xi’an της Κίνας.

Ακολούθησε τον Μέσο Διάδρομο Ανατολής-Δύσης μέσω του σιδηροδρόμου Baku-Tbilisi-Kars, σύμφωνα με δήλωση του τουρκικού υπουργείου εξωτερικών κατά τη στιγμή της αναχώρησης.

Το ταξίδι περιελάμβανε περισσότερα από 2.300 χιλιόμετρα (πάνω από 1.440 μίλια) στην Τουρκία, 220 χιλιόμετρα (περίπου 135 μίλια) στη Γεωργία, 430 χιλιόμετρα (πάνω από 265 μίλια) στο Αζερμπαϊτζάν, 420 χιλιόμετρα (περίπου 260 μίλια) σε όλη την Κασπία Θάλασσα και 3.200 χιλιόμετρα (σχεδόν 1.990 μίλια) στο Καζακστάν, κλείνοντας με 2.100 χιλιόμετρα εντός της Κίνας. 

Τα δημόσια έργα μεταφορών εντάσσονται στην γεωοικονομική στρατηγική BRI της Κίνας σύμφωνα με την οποία η Κίνα χρηματοδοτεί τεράστια έργα δημόσιων υποδομών προσπαθώντας να ενώσει την Ευρασία σε ένα ενιαίο εμπορικό δίκτυο με 3 διαδρόμους (Βόρειο, Κεντρικό, Νότιο) με σκοπό να περάσει η πολιτικοοικονομική επιρροή της ”παγκόσμιας νήσου” υπό την ηγεσία της.

Η Τουρκία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του BRI καθώς είναι ο κλειδόλιθος των εμπορευματικών ροών από την Μέση Ανατολή προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη. Τέλος αξίζει να αναφέρουμε πως στον πρόσφατο πόλεμο στο Nagorno Karabah ο αυτοκινητόδρομος που ελέγχεται από τις Ρωσικές δυνάμεις αποτελεί τον εμπορευματικό διάδρομο Κινεζικών προϊόντων από την Κίνα στην Ευρώπη. Η Ρωσία όχι μόνο κέρδισε πολιτική επιρροή στον Καύκασο μέσω της συγκρούσεως, αλλά έγινε και ο θεματοφύλακας ενός μεγάλου μέρος των εισαγωγών της Ευρώπης από την Κίνα.

Με πληροφορίας από eurasiamonitor, anadoluagency

Χωριανόπουλος Άγγελος


22 Δεκεμβρίου 2020