Μητροπολίτης Ναυπάκτου: «Δεν μπορεί κανείς να αρνείται τη σημερινή πραγματικότητα».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
(1)Πιστέψαμε ότι είμαστε υπεράνθρωποι και οδηγηθήκαμε στον τάφο.
(2) Εμβόλιο: Κάποιου του χάριζαν γάιδαρο και τον κοίταζε στα δόντια. 
(3) «Πόλεμος πατήρ πάντων» και Covid-19. 


Μητροπολίτης Ναυπάκτου: 
«Δεν μπορεί κανείς να αρνείται τη σημερινή πραγματικότητα». 

'Εχοντας εντρυφήσει στα θέματα της βιοηθικής, ο μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, Ιερόθεος, βρέθηκε πρώτος όλων, μετά τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο, να στέλνει στους πιστούς το μήνυμα της Εκκλησίας υπέρ του εμβολιασμού. «Από χρόνια ασχολούμαι με θέματα βιολογικά και βιοηθικά, δίδαξα το μάθημα της Βιοηθικής στο Πανεπιστήμιο του Λιβάνου και γνωρίζω τα επιτεύγματα της σύγχρονης βιοτεχνολογίας, λευκής, πράσινης και κόκκινης, που χρησιμοποιούμε σε όλες τις φάσεις της ζωής μας. Δεν μπορεί κανείς να αρνείται τη σημερινή πραγματικότητα, εάν θέλει να ζει σε μια σύγχρονη κοινωνία», αναφέρει στην «Κ». «Το ότι ήμουν πρώτος που εμβολιάσθηκα από την Εκκλησία οφείλεται σε κάποιες δηλώσεις τις οποίες έκανα, στην πρόταση την οποία μου έκανε ο υπουργός Υγείας Βασίλειος Κικίλιας και στην παρότρυνση του κ. Ιερωνύμου. Δεν ήθελα να προτρέξω των άλλων ιεραρχών».
 
– Το μήνυμά σας προς τους πιστούς που προσέρχονται στους ναούς;

– Ολοι οι πιστοί χριστιανοί συμμετέχουν στη σύγχρονη κοινωνία και δέχονται τα αποτελέσματα της σύγχρονης ιατρικής. Επειδή το σώμα μας υπόκειται στη θνητότητα και στη φθαρτότητα, γι’ αυτό όλοι έχουμε τους θεράποντες ιατρούς μας και υπακούουμε στις οδηγίες τους. Με αυτόν τον τρόπο οι περισσότεροι άνθρωποι και χριστιανοί λαμβάνουν θεραπευτική αγωγή σε καθημερινή βάση. Επομένως, μέσα σε αυτήν την προοπτική πρέπει να δουν και τον εμβολιασμό για τον νέο ιό. Αλλωστε, όλοι κατά καιρούς από τη μικρή μας ηλικία έχουμε εμβολιασθεί, γι’ αυτό και αυξήθηκε το προσδόκιμο όριο ζωής. Δεν πρέπει να βλέπουμε αυτό το εμβόλιο μέσα από ιδιοτέλειες και δεισιδαιμονίες.  
 
– Υπάρχουν πιστοί που εκφράζουν δυσπιστία ή και άρνηση να εμβολιασθούν; Θα λέγατε ότι είναι η πλειονότητα;

– Ναι, υπάρχουν χριστιανοί που εκφράζουν δυσπιστία και άρνηση στο νέο εμβόλιο. Παρατηρώ, όμως, ότι τελευταία στηρίζονται κυρίως σε απόψεις ιατρών, οι οποίοι εκφράζουν μια δυσπιστία για το νέο εμβόλιο, ως προς τον χρόνο δοκιμασίας του. Ομως, πρέπει να συνεκτιμηθεί ότι η σύγχρονη τεχνολογία επισπεύδει τον χρόνο της δοκιμασίας, αφού διαβάσθηκε γρήγορα η γενετική αλληλουχία του ιού και γνωρίσθηκε η δομή της πρωτεΐνης του, με την οποία εισέρχεται στα κύτταρα, και πρέπει να σκεφθούμε ότι βρισκόμαστε σε πόλεμο και καθημερινά πεθαίνουν άνθρωποι. Ετσι, τα οφέλη είναι περισσότερα από τις παρενέργειες του εμβολίου. Πάντως, δεν νομίζω ότι η πλειονότητα των χριστιανών δεν θέλει να εμβολιασθεί. Αλλωστε, όταν βλέπουν το τι γίνεται μέσα στις μονάδες εντατικής θεραπείας, το ότι κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί νοσηλεύονται μέσα σε αυτές σε πλήρη μοναξιά, πεθαίνουν μέσα σε τραγικές συνθήκες και ενταφιάζονται επίσης σε πιο τραγικές συνθήκες, τότε καταλαβαίνουν ότι κάτι πρέπει να γίνει για να αντιμετωπισθεί αυτή η κατάσταση. 
 
– Τι τους απαντάτε;

– Σέβομαι απόλυτα την ελευθερία του κάθε ανθρώπου. Γι’ αυτό και η πολιτεία δεν καθιέρωσε τον εμβολιασμό ως υποχρεωτικό. Κάθε καινούργιο επίτευγμα προκαλεί διάφορες επιφυλάξεις, αλλά νομίζω ότι η πράξη θα τις αναιρέσει. Επίσης, θέλω να τονίσω ότι στην ορθόδοξη θεολογία υπάρχουν τα ουσιώδη και τα μη ουσιώδη. Συνήθως, μερικοί δίνουν μεγάλη σημασία σε λεπτομέρειες και αφήνουν τα βασικά της πίστεώς μας, που είναι πώς θα φθάσουμε από το κατ’ εικόνα στο καθ’ ομοίωσιν, δηλαδή να ενωθούμε με τον Θεό. Επίσης, πρέπει να δούμε ότι δεν μας συντηρούν στη ζωή απλώς οι τροφές, οι βιταμίνες, οι θερμίδες και τα φάρμακα, αλλά ο Θεός ενεργεί μέσα απ’ όλα αυτά, αφού μέσα σε αυτά υπάρχει η ενέργεια του Θεού. Κατά τον ίδιο τρόπο ο Θεός θα ενεργήσει και μέσα από τα εμβόλια.

Απόστολος Λακασάς


29/12/2020


     ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ    



1.
Έχασε τη μάχη με τον κορωνοϊό!
 Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Καστοριάς Σεραφείμ
 
Έφυγε από τη ζωή ο Μητροπολίτης Καστορίας Σεραφείμ, ο οποίος είχε διαγνωστεί θετικός στον κορωνοϊό στις αρχές Δεκεμβρίου.
Ο 61χρονος ιεράρχης είχε διαγνωσθεί θετικός στον ιό στις αρχές του μήνα και στις 20 Δεκεμβρίου είχε κριθεί αναγκαία η διασωλήνωσή του στο 424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, εξαιτίας της επιδείνωσης της υγείας του.

Ο μακαριστός Μητροπολίτης Καστορίας κυρός Σεραφείμ (κατά κόσμον Ιωάννης Παπακώστας) γεννήθηκε το 1959 στο Αγναντερό Καρδίτσας.Φοίτησε στην Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή Αθηνών, στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική όπου αποφοίτησε το 1983. Στη συνέχεια φοίτησε στη Θεολογική Σχολή της Αθήνας και έλαβε το πτυχίο του το 1987.Χειροτονήθηκε Διάκονος το 1983 και Πρεσβύτερος το 1987. Υπηρέτησε ως Διάκονος, Εφημέριος- Ιεροκήρυκας και Ιερατικός Προϊστάμενος στον Ι. Ναό Αγίου Νικολάου Κάτω Πατησίων. Υπηρέτησε παράλληλα Διευθυντής Νεότητος της Αρχιεπισκοπής Αθηνών και υπεύθυνος Πρωτοκόλλου στην Ιερά Σύνοδο και το 1990 ως Γραμματέας στην Ιερά Σύνοδο Ιεράς Μητροπόλεως Καστοριάς. Χειροτονήθηκε επίσκοπος στις 5 Οκτωβρίου 1996.
 

 29 Δεκεμβρίου 2020


2.
«Αντιρρησίες στα σπίτια σας, όχι εδώ».

IΕΡΕΑΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΔΙΕΚΟΨΕ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΒΓΑΛΕ ΕΞΩ ΠΙΣΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΦΟΡΟΥΣΑΝ ΜΑΣΚΑ.   
 
Έξαλλος έγινε ένας ιερέας στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Φλαρίου Καλαμάτας, όταν πιστοί που βρίσκονταν εντός της εκκλησίας αρνήθηκαν να φορέσουν μάσκες, οι οποίες είναι υποχρεωτικές λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
Όπως φαίνεται σε σχετικό βίντεο ο ιερέας διέκοψε τη θεία λειτουργία και απευθυνόμενος σε όσους δεν φορούσαν μάσκα τους ζήτησε να βγουν από την εκκλησία.

«Δεν θα ανοίξουμε διάλογο. Όσοι δεν φοράτε μάσκα θα βγείτε έξω. Σεβόμενοι και τους συνανθρώπους σας και τη νομοθεσία. Αντιρρησίες θα γίνετε στα σπίτια σας, όχι εδώ», σημείωσε χαρακτηριστικά ο ιερέας.
Σημειώνεται ότι το βίντεο από την Καλαμάτα γρήγορα κοινοποιήθηκε από πολλούς χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με την πλειοψηφία να δίνει συγχαρητήρια στον ιερά για τη σωστή αντίδρασή του.


29/12/2020 


3.
Σφοδρή κριτική από τον Άνθιμο στους ιεράρχες για τον κοροναϊό: Πιστέψαμε ότι είμαστε υπεράνθρωποι και οδηγηθήκαμε στον τάφο.

Σκληρή κριτική προς τους ιεράρχες και τους κληρικούς της Εκκλησίας της Ελλάδος, αλλά και προς τους πιστούς για τη στάση που έχουν επιδείξει στο θέμα της πανδημίας του κοροναϊού ασκεί ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος.

Σε άρθρο του, επ’ ευκαιρία των Εισοδίων της Θεοτόκου, ο κ. Άνθιμος κάνει λόγο για διχασμό των πιστών με ευθύνη των ποιμένων τους οι οποίοι με τα «εγκληματικά τους κηρύγματα άρδευαν αλλοφροσύνη από την εωσφορική τους έπαρση, που τελικά σκότωσε συνανθρώπους τους».

Επίσης, μιλά για κληρικούς και πιστούς που νόμισαν ότι συγκυβερνούν το κράτος, και που νόμισαν ότι είναι υπεράνθρωποι έναντι της πανδημίας με αποτέλεσμα να οδηγηθούν στον τάφο χωρίς ωστόσο να παραδεχτούν το λάθος τους.

«…Πιστέψαμε ότι είμαστε υπεράνθρωποι, κρύψαμε την προσβολή μας από τον ιό και οδηγηθήκαμε στον τάφο, αντί να ομολογήσουμε το λάθος μας και να σαλπίσουμε το ορθό. Δεν είναι ταπεινωτικό να παραδεχθείς ότι ως άνθρωπος κι εσύ πάσχεις. Αλαζονικό είναι να το κρύψεις, μόνο και μόνο για να μη διαψευστεί δημόσια ο εγωισμός σου. Όταν επικρέμεται θάνατος, τότε, καλά ειπώθηκε, «μαγκιές» δεν επιτρέπονται. Οι ευλαβείς εγωισμοί… σκοτώνουν!», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ο κ. Άνθιμος υπογραμμίζει την ανάγκη «όλοι μας να εισέλθουμε κάποτε στο Ναό του Θεού», διευκρινίζοντας όμως ότι «δεν εννοώ να ανοίξουν τα οικοδομήματα των ναών για να εισέλθουμε, που πολύ καλά έκανε η κυβέρνηση και τα έκλεισε, αφού ο λαός μας έδειξε και γενικά συνεχίζει να δείχνει (ίσως από κόπωση) ελλιπή ευθύνη πάνω στο θέμα. Εννοώ ότι και πριν την πανδημία, πριν τη λήψη των απαγορευτικών μέτρων, οι χριστιανοί δεν ερχόμασταν στους ναούς, ακόμα κι όταν εκκλησιαζόμασταν, κληρικοί και λαϊκοί, κάθε Κυριακή, ίσως και κάθε μέρα…»

«Πιστέψαμε ότι συν-κυβερνούμε το κράτος μας, οι θρησκευόμενοι χριστιανοί, ακόμα και πολλοί κληρικοί μας, όπως αποδείχτηκε ότι πολύ καλύτερα το κυβερνούν οι πολιτικοί, επειδή εμείς δεν μπορούμε να κατευθύνουμε τελικά ούτε το ποίμνιό μας. Η ευσεβιστική αλλοφροσύνη μετέτρεψε τα λογικά πρόβατα σε απρόβλεπτα ερίφια που θέλησαν να υποκαταστήσουν τους ποιμένες. Ενώ ο ίδιος ο Θεός μας διδάσκει να υπακούμε ακόμα και στην κοσμική εξουσία (που στο κάτω-κάτω στις μέρες μας είναι από το λαό μας δημοκρατικά εκλεγμένη), πολλοί χριστιανοί μας κίνησαν επανάσταση ενάντια στην Εκκλησία τους, που δεν ξέρω αν φέρει ανάσταση, πάντως μέχρι τώρα σπέρνει θανάτους. Πιστέψαμε ότι εμάς, λόγω της πίστεώς μας, υποχρεούται ο Θεός να μας σώσει (τους άλλους όχι), και κάναμε επίδειξη αυτής της πίστεώς μας. Όμως αυτή η πίστη μας αποδείχθηκε λίγη, φτωχή, μικρή πίστη που όχι μόνο βουνά δεν μπορεί να μετακινήσει, αλλά ούτε καν τον απειροελάχιστο ιό…».

Ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κάνει λόγο για διχασμό των χριστιανών, που διακρίθηκαν «σε ευσεβείς: τάχα, όσοι ανεύθυνα αδιαφορούσαν για τον ιό και πίστευαν αφελώς ότι είναι άτρωτοι και σε ασεβείς: συνήθως έτσι λένε τους Επισκόπους και όσους συγκατανεύσαμε στα μέτρα και καλέσαμε σε υπακοή στην Εκκλησία και σε τάξη». «Και όσοι βιάστηκαν να πατάξουν τους ποιμένες, κηδεύουν σήμερα τα πρόβατα αλλότριας ποίμνης… Δεν κατάλαβαν πως όταν διακυβεύεται η υγεία και η ζωή, τότε ακόμα και ο θερμότερος πιστός, γίνεται εχθρός μας…».

Τέλος, ο κ. Άνθιμος, καλεί τους «τάχα ευσεβείς, που δεν πίστεψαν ότι υπάρχει κοροναϊός, λες και μπορεί να πέσει τρίχα από τα μαλλιά τους αν δεν το θέλει ο Θεός», να σοβαρευτούν και όσους «κρυμμένοι τώρα στα λαγούμια τους, ετοιμάζονται να δικαιολογήσουν τα εγκληματικά τους κηρύγματα, που άρδευαν αλλοφροσύνη από την εωσφορική τους έπαρση, που τελικά σκότωσε συνανθρώπους τους», να ηρεμήσουν.

Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος

 
22 Νοεμβρίου 2020 

Ο Μητροπολίτης Κυθήρων διέσπειρε ψευδείς ειδήσεις για το εμβόλιο.

4.
  Παραλήρημα  του Μητροπολίτη Κυθήρων: 
Το εμβόλιο παρασκευάζεται με το προϊόν των εκτρώσεων.
 
Οργή προκαλούν οι δηλώσεις του Μητροπολίτη Κυθήρων Σεραφείμ για το εμβόλιο του κορονοϊού. 

Την ώρα που ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος εμβολιαζόταν στον Ευαγγελισμό εκπροσωπώντας την Εκκλησία της Ελλάδος, ο Μητροπολίτης Κυθήρων, μετά τον εσπερινό, διέσπειρε ψευδείς ειδήσεις για το εμβόλιο λέγοντας συγκεκριμένα:

«Μια είδηση από την γειτονική Ιταλία από ορθοδόξους χριστιανούς που επικοινωνούν μαζί μου οι άνθρωποι αυτοί με πολλή αγάπη, είπαν το εξής οι άνθρωποι αυτοί με ανησυχία μεγάλη ότι τα νέα εμβόλια τα οποία κυκλοφορούν από σήμερα και άρχισε από τους άρχοντες η χρήση, αυτά γίνονται και παρασκευάζονται με το προϊόν των εκτρώσεων. Είναι πολύ φοβερό αυτό αδελφοί μου, έχουν ανησυχήσει οι χριστιανοί της δύσεως οι Παπικοί και απευθύνθηκαν εις τον αρχηγό τους τον Πάπα και εκείνος βέβαια τους καθησύχασε και τους λέει: “έτσι είναι αλλά κατ’ οικονομίαν θα το δεχτούμε για την υγεία των ανθρώπων”. Αυτό όμως είναι μεγάλος λάθος και βεβαίως εκείνος βρίσκεται εκτός της μιας αγίας καθολικής και αποστολικής εκκλησίας και δεν μπορούμε να υπολογίσουμε την γνώμη του, αλλά εμείς οι ορθόδοξοι δεν μπορούμε να δεχθούμε κάτι τέτοιο».

Δείτε τις δηλώσεις από το 05.45: 



 30/12/2020  


5. 
Εμβόλιο: Κάποιου του χάριζαν γάιδαρο και τον κοίταζε στα δόντια.  

Εδώ κι ένα περίπου χρόνο, η οικουμένη ασχολείται σχεδόν αποκλειστικά με την πανδημία του κορονοϊού. Δεν έχει σημασία αν είσαι κάτοικος Αθηνών, Λονδίνου ή Λος Άντζελες, το ίδιο είναι το πρόβλημά σου. Πρώτα απ’ όλα η ανησυχία για την υγεία τη δική σου και της οικογένειάς σου και έπειτα οι συνέπειες όλης αυτής της κατάστασης στη ζωή σου. Στη δουλειά σου, το μαγαζί σου, το δάνειό σου. Άγχος υγειονομικής αλλά και οικονομικής επιβίωσης. 

Αρχικά άγνοια, αβεβαιότητα έως και πλήρης άρνηση του ιού και στην πορεία η σκληρή πραγματικότητα με τις πρωτόγνωρες καταστάσεις. Κι όσο λοιπόν προχωρούσε ο χρόνος και οι περιορισμοί παρέμεναν, όλοι περίμεναν το "θαύμα" που θα μας επέτρεπε να πάρουμε πίσω τις ζωές μας. Να κάνουμε αυτά που μας αρέσουν, πολλά από τα οποία είναι σύμφυτα με την ανθρώπινή μας ιδιότητα. Την κοινωνική μας φύση. Να συναναστραφούμε φίλους και οικείους, να δούμε μια ωραία παράσταση, να πάρουμε αγκαλιά αγαπημένα μας πρόσωπα. Γιατί, μπορούμε να τα περιορίσουμε όλα αυτά για εύλογο χρόνο, να τα καταργήσουμε όμως θα σήμαινε μια θεμελιώδη αλλοίωση της φυσιογνωμίας μας.  

Η ιατρική έρευνα υπήρξε φρενήρης και οι προσδοκίες τεράστιες. Το μόνο βέβαιο ανέκαθεν ήταν ένα: για να περάσει μια τέτοια κρίση, να ξεθυμάνει ο ιός και να γίνει "μη θέμα", πρέπει να επέλθει η περιβόητη συλλογική ανοσία. Να μάθει το σώμα μας τον ιό και να τον εξουδετερώνει, χωρίς να τον μεταδίδει. Και αυτό θα είναι κάτι που θα προκύπτει από τους καθημερινούς αριθμούς. Θα φαίνεται στα κρούσματα και ιδίως στους διασωληνωμένους-νοσηλευομένους και στους νεκρούς. 

Μόλις όλα αυτά πέσουν δραματικά και τείνουν σε νούμερα αμελητέα, τότε θα έχουμε τελειώσει. Γιατί θα σημαίνει πως ο ιός εκλείπει. Πώς θα γίνει αυτό; Μόνο με δύο τρόπους. Είτε μέσω ενός εμβολίου που θα έκανε η πλειοψηφία και θα αποκτούσε ανοσία δι’ αυτού, είτε με το να κολλήσουμε όλοι και να ελπίζουμε στις αντοχές του ανοσοποιητικού μας. Και πράγματι, όπως έδειξαν οι στατιστικές, οι περισσότεροι θα περνούσαμε σχετικώς αλώβητοι από αυτό. 

Πολλοί όμως, πάρα πολλοί για να είναι ανεκτό σε μία πολιτισμένη και σύγχρονη κοινωνία, δεν θα τα κατάφερναν. Ήδη μετράμε τους νεκρούς σε εκατομμύρια και πολύ περισσότεροι θα πέθαιναν, εάν δεν είχαν ληφθεί μέτρα περιορισμού, που ναι πλήττουν άμεσα την οικονομία, στοχεύουν όμως στην επιβίωση ανθρώπων πρωτίστως και συστημάτων υγείας έπειτα. Και ποιος αλήθεια μπορεί να σταθεί αδιάφορος μπροστά σε αυτήν την ανάγκη και να πει στην ουσία "ναι" σε μια λογική "ευγονικής" ή φυσικής επιλογής; "Οι γεροί να επιβιώσουν, για τους άλλους λυπόμαστε…". Κάποιες χώρες που πήγαν να το δουν έτσι, γρήγορα ανέκρουσαν πρύμνα, πέφτοντας σε αδιέξοδα. Η πορεία της οικονομίας ουδόλως ανεξάρτητη είναι από την υγειονομική κατάσταση μιας χώρας. 

Έτσι, εγκλωβισμένοι σε στασιμότητα, όλοι (πρόσωπα, κυβερνήσεις, αγορές) περίμεναν τα νέα από τους επιστήμονες. Θα έβρισκαν εμβόλιο ή φάρμακο και πότε; Θα προλάβαινε η οικονομία να ξεφύγει από την καταστροφή; Λόγω βέβαια της πρωτοφανούς πίεσης, της σημασίας και του κινήτρου, η ένταση της έρευνας υπήρξε πρωτοφανής. Η χρηματοδότηση τεράστια για τα δεδομένα του χώρου και η ανταλλαγή επιστημονικών δεδομένων καταλυτική. Αποτέλεσμα όλων αυτών, το περίφημο εμβόλιο κατά του ιού. Ήδη διαθέσιμο από την 1η εταιρεία και σύντομα από πολλές άλλες. 

Η επιστήμη μας έκανε το δώρο. Τώρα εναπόκειται σε Κυβερνήσεις και πολίτες να κάνουν ό,τι χρειάζεται. Οι πρώτες να οργανώσουν μια πολύ σύνθετη διαδικασία, οι δεύτεροι να φερθούν ορθολογικά και με κοινωνική ενσυναίσθηση. Κι εδώ αρχίζουν οι δυσκολίες. Πέρα από τα οργανωτικά, το κύριο θέμα είναι οι εξάρσεις ανορθολογισμού που βρίσκουν πάλι έδαφος να εκδηλωθούν. Το τι βλέπουμε να γράφεται είναι εξωφρενικό. 

Σπεύδω, να προλάβω ενστάσεις. Δεν μιλώ για την εύλογη επιφύλαξη μπροστά σε μία ανακάλυψη. Αυτή που θέλει να δει κάποια τεκμήρια πριν βγάλει ένα πιο ασφαλές συμπέρασμα. Αυτήν την καλωσορίζω ως ένδειξη μιας ορθολογικής προσέγγισης. Από αυτό όμως, έως τις άναθρες κραυγές, από πρόσωπα κατά τεκμήριο αναρμόδια, που δεν ανησυχούν απλώς, αλλά είναι και απόλυτα βέβαια και οργισμένα απέναντι σε μια δήθεν ενορχηστρωμένη επίθεση εναντίον μας, υπάρχει χαοτική απόσταση. 

Ψευδοεπιστημικές απόψεις, συχνά με πολιτική στόχευση, που δεν δικαιολογούνται. Πρώτα απ’ όλα, δεν έχουν ειρμό, συνοχή. Τα εμπεριέχουν όλα. Τι θέλουν να μας κάνουν δηλαδή; Και ποιοι; Έχει κάποιο ιδιαίτερο "καημό" αυτή, αλλά και κάθε άλλη Κυβέρνηση, να μας... βάλει τσιπ (λες και δεν είμαστε μ’ ένα κινητό στο χέρι) ; Ή ακόμα χειρότερα να μας κάνει... "ζόμπι", όπως έλεγε εφημερίδα μεγάλης κυκλοφορίας;  

Δεν χωρεί ανάλυση εδώ. Απλά να επισημάνουμε σε εκείνους που δίνουν βαρύτητα σε τέτοια σενάρια, πως καλές οι χαλαρές συζητήσεις σε παρέες, αλλά το πράγμα σοβαρεύει, όταν μιλάμε για τη δημόσια υγεία. Τόσο λίγο εμπιστευόμαστε τις επίσημες διαβεβαιώσεις; Όσο και αν πράγματι πολλά μπορεί κανείς να σύρει διαχρονικά στο κράτος, πάντως σε τέτοια θεμελιώδη σε εκείνο βασιζόμαστε. Να μας προφυλάξει από ένα σεισμό, να μας σβήσει μια φωτιά, να διανείμει το νερό που πίνουμε. Δεν ξέρω πολλούς να έχουν κάνει ανάλυση στο Γενικό Χημείο…Εμπιστευόμαστε την επίσημη πιστοποίηση. 

Ε λοιπόν τώρα εδώ, όλοι οι αρμόδιοι φορείς μας διαβεβαιώνουν πως υπάρχει ασφάλεια. Αν δεν το πιστεύουμε, πόσο μάλλον αν πιστεύουμε πως υπάρχει γνώση επικινδυνότητας και δόλος να μας προκληθεί ζημιά, αυτό είναι πολύ σοβαρό. Θα μιλούσαμε για μια τεράστια συνωμοσία εις βάρος μας, ένα έγκλημα ισοδύναμο πραξικοπήματος. Από εκείνα που δικαιολογούν κανονική εξέγερση. Είμαστε εκεί; Θέλουμε να…πάρουμε τα όπλα; Εκεί θα οδηγούσε λογικά η στάση μας, και όχι μόνο στην εκτόνωση μέσω δηλητηριωδών σχολίων, με θυμωμένα προσωπάκια και γελάκια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης!

Σχετικά με τα εμβόλια, διαχρονικά υπήρχαν οι ενάντιοι. Το αντιεμβολιαστικό κίνημα. Η επιστημονική κοινότητα τα έχει απαντήσει. Όπως και η ζωή. Αν δεν υπήρχαν τα εμβόλια ακόμα θα πεθαίναμε, ήδη από παιδιά, πχ από διφθερίτιδα και τέτανο. Ευτυχώς, αυτά δεν μας απασχολούν πια. Το ίδιο θα συμβεί και με τον κορωνοϊό, αν κάνουμε ό,τι και με τα άλλα. Γιατί ακόμα και αυτοί που διαφωνούν πχ με το παρόν εμβόλιο, έχουν σίγουρα κάνει τα υπόλοιπα ως παιδιά και προστατεύτηκαν. 

"Ναι, αλλά τα άλλα δημιουργήθηκαν μετά από χρόνια", λένε. Πέρα από όσα γράψαμε παραπάνω που δικαιολογούν την ταχύτητα (χρήματα, ανθρώπινο δυναμικό, υπάρχοντα δεδομένα από άλλες έρευνες), να πούμε πως κι ένας υπολογιστής το 1960 (όταν φτιάχτηκαν άλλα εμβόλια) πάσχιζε με τις ώρες για να κάνει μία απλή πράξη. Η σύγκριση με τις σύγχρονες δυνατότητες, συντριπτική. Όταν μπορούμε και διαβάζουμε σε ώρες το ανθρώπινο γονιδίωμα, είναι εύλογο να μπορούμε σε μερικούς μήνες να στοχοποιούμε τα αδύναμα σημεία ενός ιού. 

Και οι παρενέργειες; Καταρχάς, όλα τα φάρμακα έχουν δυνητικές παρενέργειες. Αρκεί να δούμε σε οποιοδήποτε σκεύασμα τη σχετική παράγραφο. Σου σηκώνεται η τρίχα. Αν ήταν έτσι, κανείς δεν θα έπρεπε να παίρνει το οτιδήποτε. Κι όμως, η Ελλάδα είναι από τις χώρες με την υψηλότερη κατανάλωση φαρμάκων. Το θέμα είναι στατιστικό. Οι παρενέργειες αφορούν ένα συντριπτικά μικρό και προσδιορισμένο (επιτρεπτό όριο που θέτουν οι αρχές) δείγμα περιπτώσεων. Αποτελούν ένα υπολογισμένο και αποδεκτό "ρίσκο", μπροστά στην ωφέλεια του όποιου φαρμάκου. 

Το εμβόλιο έρχεται σε μια κρίσιμη καμπή. Για την παγκόσμια οικονομία και την προσωπική και κοινωνική μας ισορροπία. Είναι μια κύρια οδός για την επιστροφή στην κανονικότητα. Να "μείνουμε μέσα" δεν το θέλουμε άλλο. Τώρα, μας δίνεται ο δρόμος για την έξοδο. Θα τον ακολουθήσουμε ή θα μείνουμε "λαθρεπιβάτες", πατώντας στην υπευθυνότητα των άλλων; Για να επανέλθει η ζωή μας, χρειαζόμαστε μια κρίσιμη μάζα. Ας επιλέξει ο καθένας ποια στάση τον αντιπροσωπεύει. 

 Νίκος Κασκαβέλης, 
δικηγόρος (ΜΔΕ, MSc)


29/12/2020

Το αποτέλεσμα του πολέμου με τον ιό ήταν δύο τεράστιας σημασίας ερευνητικά επιτεύγματα |Shutterstock / CreativeProtagon 

6.
«Πόλεμος πατήρ πάντων» και Covid-19. 

Τι γέννησε η πανδημία, αναφορικώς με την παραπάνω ρήση του Ηράκλειτου; Αποτελεσματικά και ασφαλή θεραπευτικά μέσα. Διότι η ταχύτητα της ανάπτυξης εμβολίου με τέτοια υπερκαινοφανή τεχνολογία προκάλεσε εύλογες, αλλά και παράλογες αντιδράσεις

 Από την αρχή της επιδημίας μού ζητήθηκε πολλές φορές να τοποθετηθώ, φυσικά κυρίως γύρω από το στενό γνωστικό αντικείμενό μου, το οποίο είναι τα φάρμακα (χημικά μέσα για πρόληψη, διάγνωση και θεραπεία νόσου). 

Τα δεδομένα σε σχέση με τα φάρμακα για την «εξουδετέρωση» του ιού, αλλά και για την ανάπτυξη εμβολίου, αποτελεσματικού και ασφαλούς, φάνταζαν μέχρι και το καλοκαίρι του 2020, όνειρο για τη φαρμακολογία, ενώ οι προσπάθειες για off label χρήση διαφόρων μέσων ήταν περισσότερο επικίνδυνες, παρά επωφελείς. 

Η απάντησή μου λοιπόν, πάντα και απαρέγκλιτα, ήταν να σταματήσουν τα ΜΜΕ να αναφέρονται σε φάρμακα και εμβόλια, πρώτον διότι δεν είναι σωστό να αναφέρονται φάρμακα και φαρμακοβιομηχανίες, αλλά κυρίως δεν υπήρχε προηγούμενο ανάπτυξης τέτοιου προϊόντος, σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το πλέον δύσκολο ήταν ότι οι διαδικασίες των Ρυθμιστικών Οργανισμών χρειάζονται ένα περίπου έτος για να καταλήξουν. 

Η πρότασή μου ήταν και παραμένει να δομηθεί ταχύτατα πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας που μπορεί να αποτελέσει το σημαντικότερο φράγμα για την αντιμετώπιση βιολογικών απειλών. 

Σήμερα όμως, τελείως και πέρα από κάθε προσδοκία, αλλά όχι χωρίς λόγο, η έρευνα ξεπέρασε κάθε προηγούμενο σε ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. 

Το αποτέλεσμα της έρευνας ήταν να προκύψουν αποτελεσματικά και ασφαλή θεραπευτικά μέσα, (εξουδετερωτικά αντισώματα του SARS-COV-2), και εξαιρετικά εμβόλια (mRNA, αλλά και παλαιότερης τεχνολογίας).

 Οσον αφορά στα εμβόλια, αυτό που φαίνεται ότι πήρε σαφές προβάδισμα ήταν το mRNA εμβόλιο της συνεργασίας της κολοσσιαίας φαρμακοβιομηχανίας Pfizer και της νέας γερμανικής εταιρείας βιοτεχνολογίας BioNTech. 

To mRNA είναι ένα μόριο που μεταφέρει την πληροφορία του DNA από τον πυρήνα του κυττάρου μας στο κυτταρόπλασμα, προκειμένου να αποτελέσει το «καλούπι» σύνθεσης των πρωτεϊνών. 

Η ταχύτητα της ανάπτυξης εμβολίου με τέτοια υπερκαινοφανή τεχνολογία προκάλεσε εύλογες, αλλά και παράλογες αντιδράσεις. 

Στις εύλογες περιλαμβάνονται απορίες του τύπου προστασίας και εισόδου του μορίου στο κύτταρο, ο έλεγχος της πρωτεϊνοσύνθεσης, η παρουσίαση των αντιγόνων, η ειδικότητα και εκλεκτικότητα των νέων αντισωμάτων κλπ.

 Στις παράλογες αντιδράσεις συγκαταλέγονται οι φόβοι αλλοίωσης του DNA, η εμπλοκή με το 5G δίκτυο της κινητής τηλεφωνίας, η είσοδος μικροκυκλωμάτων στον οργανισμό μας και άλλα υπερβολικά, ενώ δεν λείπουν και κάποιες θρησκευτικές, τελεολογικές ανησυχίες, οι οποίες όμως χαρακτηρίζουν κάθε έκθεση της ανθρωπότητας σε αόρατο κίνδυνο.

 Ασφάλεια και δραστικότητα 

Ο ενδελεχής έλεγχος που έλαβε χώρα όμως, από τους ρυθμιστικούς οργανισμούς και η εξαιρετικά εκτενής παράθεση των δεδομένων ανάπτυξης και ελέγχου του εμβολίου, έπεισε και τους πλέον δύσπιστους για την ασφάλεια και για την μέχρι τώρα μελετημένη δραστικότητά του. Η δυνατότητα, που μας δίδεται για πρώτη φορά, ανάπτυξης εμβολίων βασισμένων στην τεχνολογία mRNA, είναι μια νέα τεράστια ελπίδα για την θεραπεία και πρόληψη πάρα πολλών καταστάσεων για τις οποίες μέχρι σήμερα αδυνατούσαμε να φανταστούμε φαρμακευτική θεραπεία. 

Τα φάρμακα που αναπτύχθηκαν και αδειοδοτήθηκαν, τα αντισώματα εξουδετέρωσης του ιού, επίσης είναι δύο εξαιρετικής σημασίας προϊόντα, διότι πρώτη φορά αντιμετωπίζεται με αυτόν τον τρόπο ένας ιός. Με τη συγκεκριμένη τεχνολογία, είμαστε σε θέση να ελπίζουμε στη θεραπεία, όχι μόνον όσων νοσούν με ήπια και μέσης βαρύτητας συμπτωματολογία της λοίμωξης COVID-19, αλλά και σε χιλιάδες άλλες ιώσεις και βακτηριακές, μυκητιασικές ή και παρασιτικές λοιμώξεις, που μέχρι τώρα δεν έχουν θεραπεία και αποτελούν τεράστια πληγή για την ανθρωπότητα. 

Ετσι λοιπόν, παρ’ όλους τους ενδοιασμούς και τις επιφυλάξεις των ειδικών στα φάρμακα, και παρά το ότι η χώρα μας δεν προέβη στην θεσμοθέτηση μιας βιώσιμης και λειτουργικής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, που να βασίζεται στον οικογενειακό γιατρό, και στις ομάδες υγείας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το αποτέλεσμα του εν λόγω πολέμου ήταν δύο τεράστιας σημασίας ερευνητικά αποτελέσματα, όπως τα αδρανοποιητικά αντισώματα και τα φαρμακευτικά προϊόντα που βασίζουν το μηχανισμό δράσης τους στην τεχνολογία mRNA.

 Ελπίζω ότι σύντομα και παράλληλα με την πρόοδο του εμβολιασμού θα γίνει και εισαγωγή των αντισωμάτων προκειμένου να ανασταλεί η καθημερινή εκατόμβη θυμάτων του κορονοϊού.

Δημήτριος Κούβελας, 
καθηγητής Κλινικής Φαρμακολογίας, στο Τμήμα Ιατρικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης 
 
https://www.protagon.gr/apopseis/polemos-patir-pantwn-44342194060
 
26 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2020