Οι ΗΠΑ βγάζουν στη σέντρα την Τουρκία: Είναι η πιο σημαντική οικονομική βάση του ISIS

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
 (1) Yaşar Yakış: Γιατί θα πρέπει να ανησυχεί η Τουρκία, 
με τις επιλογές Μπάιντεν που την αφορούν. (2) Αυξάνονται οι φωνές που καλούν τις ΗΠΑ να επανεξετάσουν την πολιτική τους έναντι της Τουρκίας.



Οι ΗΠΑ βγάζουν στη σέντρα την Τουρκία: 
Είναι η πιο σημαντική οικονομική βάση του ISIS
 
Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ με επίσημο έγγραφό του λέει ότι η Τουρκία εξακολουθεί να είναι υλικοτεχνικός κόμβος για τη χρηματοδότηση του ISIS.

Το Ισλαμικό Κράτος (ISIS) εξακολουθεί να βασίζεται σε «κόμβους υλικοτεχνικής υποστήριξης» που διατηρεί στην Τουρκία για τα οικονομικά του, σύμφωνα με έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ αυτό το μήνα.

Το ISIS «συχνά συγκέντρωνε και έστελνε χρήματα σε μεσάζοντες στην Τουρκία, οι οποίοι διακινούν λαθραία μετρητά στη Συρία ή στέλνουν τα χρήματα σε hawalas που λειτουργούν στα στρατόπεδα», δήλωσε το Υπουργείο Οικονομικών.

Η δέσμευση της Άγκυρας για την καταπολέμηση του ISIS υπήρξε θέμα συζήτησης εδώ και αρκετό καιρό. Ενώ οι Τούρκοι αξιωματούχοι ισχυρίζονται ότι η Τουρκία έχει κάνει περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη χώρα για την καταπολέμηση της απειλής που δημιουργεί το “Ι.Κ.”, πολλοί παρατηρητές διαφωνούν.

“Το ISIS συνέχισε να χρησιμοποιεί επιχειρήσεις χρηματικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των hawalas, για να μεταφέρει κεφάλαια μέσα και έξω από το Ιράκ και τη Συρία, συχνά βασίζεται σε υλικοτεχνικούς κόμβους στην Τουρκία και σε άλλα χρηματοοικονομικά κέντρα”, ανέφερε η έκθεση στην πιο πρόσφατη αξιολόγηση των οικονομικών του ISIS.

Όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες ξεκίνησαν μια επιδρομή στη βορειοδυτική επαρχία Ιντλίμπ της Συρίας για να δολοφονήσουν τον ηγέτη του ISIS Αμπού Μπακρ αλ-Βαγδάτη τον Οκτώβριο του 2019, ο νεοδιορισμένος συντονιστής του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας για τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, Brett McGurk, έγραψε ένα άρθρο για την Washington Post, επισημαίνοντας ότι το κρησφύγετο του al-Baghdadi ήταν κοντά σε μια μεγάλη τουρκική στρατιωτική θέση, και ότι η Άγκυρα έπρεπε «να δώσει εξηγήσεις». Τότε ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ευχαρίστησε τους Σύρους Κούρδους «για συγκεκριμένη υποστήριξη που μπόρεσαν να δώσουν» στην ίδια επιχείρηση.
  • Οι Κουρδικές Δημοκρατικές Δυνάμεις (SDF) έχουν επαινηθεί για τις προσπάθειές τους να εξαλείψουν το ISIS. Εν τω μεταξύ, οι τουρκικές δυνάμεις αγωνίζονται ενάντια στο SDF στη βόρεια Συρία από το 2016.
Το ISIS «έχει πιθανώς έως και 100 εκατομμύρια δολάρια διαθέσιμα σε αποθέματα μετρητών διασκορπισμένα σε ολόκληρη την περιοχή», έγραψε ο Διευθυντής Ελέγχου Γκρέγκορι Σάλιβαν στην έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών, που δημοσιεύθηκε στις 4 Ιανουαρίου. Ωστόσο, πρόσθεσε, η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν γνώριζε το ακριβές ποσό των χρήματων που διανέμονται από το ISIS.

Ο πρεσβευτής McGurk, κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής συνέντευξης τον Ιανουάριο του 2019, δήλωσε ότι αξιωματούχοι των ΗΠΑ περνούσαν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους στην Άγκυρα, επειδή «το μεγαλύτερο μέρος του υλικού που έρχεται να τροφοδοτήσει τη μηχανή ISIS, ειλικρινά, προερχόταν από τα σύνορα από την Τουρκία στη Συρία … Ήταν πολύ απογοητευτικό γιατί η Τουρκία δεν έκανε μεγάλη δράση στα σύνορα. “

Το Υπουργείο Οικονομικών ανέφερε επίσης ότι οι υποστηρικτές του ISIS χρησιμοποιούσαν όλο και περισσότερο κρυπτονομίσματα, ενώ εξακολουθούν να βασίζονται σε «παραδοσιακές μεθόδους μεταφοράς χρημάτων στο Ιράκ και τη Συρία. Τα μέλη του ISIS στο Ιράκ μετέφεραν χρήματα σε μέλη του ISIS στη βορειοανατολική Συρία, συμπεριλαμβανομένων των στρατοπέδων εκτοπισμένων ατόμων, όπως το al-Hawl ».

Η έκθεση υποβλήθηκε ως απάντηση σε έρευνες του Γενικού Επιθεωρητή του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ. Ανέφερε ότι το ISIS συνέχισε να συγκεντρώνει κεφάλαια μέσω εκβιασμού δικτύων λαθρεμπορίου πετρελαίου στην ανατολική Συρία, απαγωγές για λύτρα, στόχευση μη στρατιωτικών επιχειρήσεων και πληθυσμών, λεηλασίες και πιθανώς με τη λειτουργία μετωπικών εταιρειών. Το ISIS συνέχισε επίσης να χρησιμοποιεί δίκτυα ταχυμεταφορών για να διακινούν χρήματα μεταξύ Ιράκ και Συρίας, δήλωσε το Υπουργείο Οικονομικών.

*Το Hawala ή hewala, επίσης γνωστό ως havaleh στα Περσικά, και το xawala ή xawilaad στα Σομαλικά, είναι ένα δημοφιλές και ανεπίσημο σύστημα μεταφοράς χρημάτων

του Ilhan Tanir



  28 Ιανουαρίου 2021


     ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ      




Γιατί θα πρέπει να ανησυχεί η Τουρκία, 
με τις επιλογές Μπάιντεν που την αφορούν. 

Τα πρώτα σημάδια μιας ταραχώδους σχέσης Τουρκίας-ΗΠΑ φάνηκαν μέσω των δηλώσεων ενός ανθρώπου-κλειδί της διοίκησης Μπάιντεν. Ο υποψήφιος Υπουργός εξωτερικών Άντονι Μπλίνκεν μίλησε την Τρίτη για την Τουρκία: «Το ότι ένας στρατηγικός συνεργάτης μας -φαινομενικά τουλάχιστον στρατηγικός συνεργάτης- τάσσεται υπέρ ενός στρατηγικού ανταγωνιστή μας (Ρωσία), είναι απαράδεκτο». Κατά τη διάρκεια της ακρόασης της Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων της Γερουσίας, συμπλήρωσε ότι οι υπάρχουσες κυρώσεις κατά της Τουρκίας πρόκειται να αξιολογηθούν και η Ουάσιγκτον θα αποφασίσει εάν είναι αναγκαία η άσκηση περαιτέρω πίεσης. 

Ο Μπλίνκεν είναι γνωστός για την κριτική που ασκεί στην Τουρκία, αλλά η αναφορά του σε συμμαχική χώρα του ΝΑΤΟ ως «φαινομενικά στρατηγικό σύμμαχο», πριν καν αναλάβει το πόστο του Υπουργού Εξωτερικών, υπονοεί πως η Άγκυρα πρέπει να καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια στις σχέσεις της με τη νέα διοίκηση των ΗΠΑ. Ο Μπλίνκεν δείχνει να μην αποδέχεται το ενδεχόμενο η Τουρκία να διατηρήσει μια καλή σχέση, τόσο με τις ΗΠΑ, όσο και με τη Ρωσία.

Άλλη μια προσωπικότητα-κλειδί στη νέα ομάδα του Μπάιντεν είναι ο στρατηγός εν αποστρατεία Λόιντ Όστιν, ο οποίος είναι πλέον Υπουργός Άμυνας. Ο Όστιν, το 2013, διορίστηκε επικεφαλής της Κεντρικής Διοίκησης των Ηνωμένων Πολιτειών (CENTCOM), η οποία είναι υπεύθυνη για τα αμερικανικά συμφέροντα σε Μέση Ανατολή, Κεντρική και Νότια Ασία. Συνεργάστηκε με την Τουρκία στο πλαίσιο του προγράμματος εκπαίδευσης και εξοπλισμού κατά των Daesh στη Συρία, όμως το πρόγραμμα αυτό εξελίχθηκε σε αποτυχία. Οι μαχητές της συριακής αντιπολίτευσης εκπαιδεύτηκαν στην Τουρκία και απεστάλησαν στη Συρία με 12 οχήματα, τα οποία ήταν εξοπλισμένα με πολυβόλα· ωστόσο, με το που πέρασαν τα σύνορα, πολλοί από αυτούς παρέδωσαν τα οχήματα, τον οπλισμό και τα πυρομαχικά τους σε μέλη του μετώπου «Al Nusra».
  • Μετά την επιπλοκή αυτή, ο Όστιν στράφηκε προς τους Κούρδους μαχητές-παρά τις αντιρρήσεις της Τουρκίας- καθώς οι ΗΠΑ πίστευαν ότι είναι πιο αξιόπιστοι αλλά και καλύτεροι στο πεδίο της μάχης. Ο Όστιν ήταν ο πρώτος Αμερικανός στρατιωτικός ο οποίος παραδέχτηκε πως οι ΗΠΑ παρείχαν συμβουλευτικές υπηρεσίες και υποστήριξη στους Κούρδους του YPG, σε ακρόαση της Γερουσίας το Σεπτέμβριο του 2015.
Ο Όστιν αποσύρθηκε το 2016 αλλά, κατά τη διάρκεια της θητείας του στην CENTCOM, έπαιξε κομβικό ρόλο στον εξοπλισμό των Κούρδων μαχητών. Πλέον, βρισκόμενος σε ένα υψηλόβαθμο πόστο, μέσω του οποίου είναι υπεύθυνος για την υλοποίηση των αμερικανικών σχεδίων, όχι μόνο στη Μέση Ανατολή αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, προκαλεί ανησυχία στην Τουρκία.

Ο τρίτος υψηλόβαθμος του οποίου ο διορισμός δεν χαροποιεί ιδιαίτερα την Άγκυρα, είναι ο Μπρετ ΜακΓκερκ, ο ειδικός απεσταλμένος του Λευκού Οίκου για τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική. Θεωρείται ο «αρχιτέκτονας» της αμερικανικής πολιτικής ως προς τους Κούρδους της Συρίας. Τα μέσα ενημέρωσης της Τουρκίας έχουν δημοσιεύσει σχόλια για τη σχέση του με την ηγεσία των Κούρδων της Συρίας.

Ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας Τζέικ Σάλιβαν, είναι ακόμη ένα όνομα που δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στην Τουρκία. Σε άρθρο του το 2017, χαρακτήρισε τη σύλληψη μελών της αμερικανικής πρεσβείας στην Άγκυρα «ομηρία» και άσκησε σφοδρή κριτική κατά των στρατιωτικών επιχειρήσεων της Τουρκίας με στόχο τους Κούρδους του Ιράκ. Επίσης, άσκησε κριτική στον Αμερικανό Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, για την έλλειψη αποφασιστικότητας που έδειξε ο δεύτερος στη σχέση του με τον Ερντογάν και το κυβερνόν κόμμα ΑΚΡ. Ο Σάλιβαν πρότεινε την επιβολή κυρώσεων κατά Τούρκων κυβερνητικών στελεχών και στελεχών της αμυντικής βιομηχανίας, οι οποίοι εμπλέκονται σε υποθέσεις διαφθοράς.

Τέλος, ο ίδιος ο νέος Πρόεδρος Μπάιντεν έχει ασκήσει κριτική στην Τουρκία σε πολλές περιπτώσεις. Ως γερουσιαστής, είτε εισηγήθηκε, είτε υποστήριξε πολλά νομοσχέδια, τα οποία εναντιώνονται στα τουρκικά συμφέροντα.

Ένας σημαντικός παράγοντας για το μέλλον των αμερικανοτουρκικών σχέσεων θα είναι η πολιτική του Μπάιντεν για το Ιράν. Η Άγκυρα μπορεί να μη θέλει να αποτελεί πιόνι της Ουάσιγκτον στην πολιτική της δεύτερης απέναντι στην Τεχεράνη, ωστόσο δεν μπορεί να εναντιωθεί σε μια τριμερή συνεργασία με τις ΗΠΑ και το Ιράκ. Η Τουρκία χρειάζεται τη συμβολή του Ιράκ ώστε να συνεχίσει να ασκεί πίεση στο ΡΚΚ και η Ουάσιγκτον με τη σειρά της μπορεί να συνεργαστεί με Άγκυρα και Βαγδάτη για να ασκήσει πίεση στο Ιράν. Μια τέτοιου είδους συνεργασία δε θα σήμαινε απαραίτητα ότι οι ΗΠΑ θα εγκαταλείψουν τη συνεργασία τους με τους Κούρδους της Συρίας.

Επιπλέον, λόγω της εμπειρίας του, ο Μπάιντεν γνωρίζει τη σημασία της Τουρκίας στην ευρωατλαντική κοινότητα. Έτσι, θα μπορέσει να ζυγίσει τα υπέρ και τα κατά κάθε κίνησης, η οποία, ενδεχομένως, να εκθέσει την Τουρκία. 

Υπάρχουν κι άλλα ονόματα, όμως αυτά που προαναφέρθηκαν είναι τα πρόσωπα που αναμένεται να πάρουν σημαντικές αποφάσεις που θα επηρεάσουν την Τουρκία, είτε θετικά, είτε αρνητικά.

πρώην υπουργός Εξωτερικών 
και βουλευτής του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης 

Απόδοση στα ελληνικά: Νίκος Χριστοφορίδης

Πηγή: paturkey


28 Ιανουαρίου 2021





2.
Αυξάνονται οι φωνές που καλούν τις ΗΠΑ να επανεξετάσουν 
την πολιτική τους έναντι της Τουρκίας.
 
Ίδρυμα Κάρνεγκι: ΗΠΑ και ΕΕ να επανεξετάσουν την πολιτική τους έναντι της Τουρκίας το 2021.
  • Η διαβρωμένη δημοκρατία της Τουρκίας και η επεκτατική εξωτερική πολιτική της βρίσκονται στο προσκήνιο της διεθνούς σκηνής. Το 2021, η ΕΕ και οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους περιορίζοντας τις διαταραχές που προκαλεί η Τουρκία.
Οι διατλαντικοί εταίροι, ΗΠΑ και ΕΕ, αντιμετωπίζουν την ίδια πρόκληση: πώς να πετύχουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ της συγκράτησης των ενεργειών της Τουρκίας όταν αυτές είναι εχθρικές προς τα δυτικά συμφέροντα από τη μια πλευρά, και να διατηρήσουν το κατάλληλο επίπεδο οικονομικής συνεργασίας και συνεργασίας στην ασφάλεια, επιφέροντας παράλληλα σημαντικές βελτιώσεις στο κράτος δικαίου από την άλλη.

Για να το κάνουν αυτό, οι δυτικές κυβερνήσεις θα πρέπει να συνυπολογίσουν πολλές παραμέτρους: τη συνεχιζόμενη στρατηγική σημασία για το ΝΑΤΟ, τη συνεχή πίεση της Ρωσίας στην Τουρκία να αποκλίνει από το ΝΑΤΟ και την ΕΕ, τον κίνδυνο ότι μια ρωσική επίθεση στην επαρχία Ιντλίμπ της Συρίας θα προκαλέσει νέο κύμα προσφύγων προς την Τουρκία, τις εγχώριες προτεραιότητες του Ερντογάν, την πιθανή επιδείνωση της σοβαρής οικονομικής κρίση της Τουρκίας, και την πολιτική αδυναμία των Ευρωπαίων ηγετών να συζητήσουν ουσιαστικά την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας σε μια περίοδο που η τουρκική συνταγματική τάξη είναι μακριά όσο ποτέ από τα πρότυπα κράτους δικαίου της ΕΕ.
  • Έχοντας αυτούς τους παράγοντες κατά νου, η ΕΕ και οι ΗΠΑ πρέπει να πάρουν σειρά μέτρων για να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους και εκείνα της διατλαντικής συμμαχίας.
Πρώτον, πρέπει να στείλουν συντονισμένα μηνύματα ότι οι μονομερείς αποφάσεις και οι επιθετικές ρητορικές πλέον δεν θα γίνουν ανεκτές. Αυτό θα αναγκάσει τουλάχιστον την Άγκυρα να σταματήσει να θέτει τους συμμάχους της τον έναν ενάντια στον άλλον.

Δεύτερον, οι Βρυξέλλες και η Ουάσιγκτον θα πρέπει να επινοήσουν μέτρα για να ελαχιστοποιήσουν τον αρνητικό αντίκτυπο της ανάπτυξης στρατιωτικών δυνάμεων εκτός πλαισίου ΝΑΤΟ από την πλευρά της Τουρκίας και να αποφύγουν την υποβάθμιση της ισχύος της συμμαχίας έναντι της Ρωσίας. Τέτοια μέτρα θα μπορούσαν στην καλύτερη περίπτωση να περιλαμβάνουν την πλήρη απομάκρυνση των S-400 ή αλλιώς, διαδικασίες έκτακτης ανάγκης στο ΝΑΤΟ.

Τρίτον, οι εταίροι της Συμμαχίας θα πρέπει να περιορίσουν τις εξαγωγές στρατιωτικού υλικού στην Τουρκία, εάν η Άγκυρα διατηρήσει τις ίδιες πολιτικές, εάν οι σχέσεις της με τη Ρωσία δεν ξεκαθαρίσουν και εάν πάνε στον… βρόντο οι δυτικές εκκλήσεις για διάλογο. Μια τέτοια κίνηση θα έστελνε ένα ηχηρό μήνυμα ότι οι ζωτικής σημασίας δυτικές προμήθειες δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αύξηση του ρίσκου ασφαλείας για τις δυτικές δυνάμεις.
  • Τέταρτο, η ΕΕ και οι ΗΠΑ πρέπει να επιβάλλουν κυρώσεις σε Τούρκους αξιωματούχους που εμπλέκονται στην κατάλυση του κράτους δικαίου και εμπλέκονται στην εγχώρια πολιτική δυτικών χωρών. Αυτό θα ήταν συνεπές με τις δεσμεύσεις της Τουρκίας απέναντι στο ΝΑΤΟ και στο Συμβούλιο της Ευρώπης.
Πέμπτον, η ΕΕ πρέπει να καθυστερήσει την εισαγωγή ενός νέου πλαισίου συνεργασίας έως ότου η Άγκυρα επιστρέψει εμπράκτως σε ένα καθεστώς κράτους δικαίου που αντιστοιχεί στις δεσμεύσεις της Τουρκίας ως μέλους του Συμβουλίου της Ευρώπης και εταίρου της ΕΕ. Οι προπαρασκευαστικές εργασίες θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την πρόσφατα υπογεγραμμένη Συμφωνία Εμπορίου και Συνεργασίας ΕΕ-ΗΒ, η οποία είναι πλέον η πιο προηγμένη συνθήκη μεταξύ της ΕΕ και μιας τρίτης χώρας. Η ένωση πρέπει επίσης να αρνηθεί την ιδέα μιας διάσκεψης της Ανατολικής Μεσογείου, η οποία θα προσφέρει στην Τουρκία την de facto αναγνώριση της κατεχόμενης από την Τουρκία Βόρειας Κύπρου.

Πηγή: kurdishvoice.gr

28/1/2021




    ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ