Η Λαγκάρντ κρατάει γεμάτα τα ταμεία του ελληνικού Δημοσίου...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
(1) Έγραψε ιστορία η Ελλάδα στις αγορές.
(2) Ανάκτηση των απωλειών το 2021 βλέπουν 6 στους 10 CEO’s στην Ελλάδα. (3) Δαπάνες 3 δισ. ως τον Απρίλιο . (4) 728 εκ. ευρώ στην Ελλάδα στο πλαίσιο του SURE. (5) Από ποιες «δεξαμενές» θα αντληθούν τα χρήματα για τα επόμενα μέτρα στήριξης.


  
Η Λαγκάρντ κρατάει γεμάτα τα ταμεία του ελληνικού Δημοσίου.
 
Τα ελληνικά ομόλογα αναφοράς που είναι σε κυκλοφορία διαμορφώνονται σε περίπου 57 δισ. ευρώ και η ΕΚΤ ήδη κατέχει σχεδόν το ένα τρίτο αυτών.
  
Το πιο σημαντικό «όπλο» της Ελλάδας απέναντι στην κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία εδώ και περίπου 11 μήνες, δεν είναι άλλο από τα ταμειακά διαθέσιμα τα οποία μπορούν και χρηματοδοτούν τα μέτρα στήριξης της οικονομίας και παράλληλα στέλνουν ένα σήμα στις αγορές ότι η χώρα δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας.

Ο μεγάλος «σύμμαχος» της ελληνικής οικονομίας, ο οποίος βοηθάει στη διατήρηση αυτού του «μαξιλαριού» ασφαλείας, το οποίο σήμερα διαμορφώνεται στα 36,7 δισ. ευρώ, δεν είναι άλλος από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και την ποσοτική χαλάρωση που ακολουθεί η Κρ. Λαγκάρντ. Μέσω του προγράμματος PEPP που έχει γίνει ο μεγάλος αγοραστής των ελληνικών ομολόγων, υπερκαλύπτοντας την εκδοτική δραστηριότητα του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, σε ποσοστό μάλιστα που δεν συναντάται σε καμία άλλη χώρα της Ευρωζώνης, διασφαλίζοντας έτσι ότι το κόστος δανεισμού θα παραμένει υπό έλεγχο ώστε να ενισχύονται τα ταμειακά διαθέσιμα και να «αιματοδοτείται» η οικονομία.

Αυτό αποδεικνύεται… μαθηματικά. Το 2020 το ελληνικό Δημόσιο άντλησε από τις εξόδους στις αγορές συνολικά 12 δισ. ευρώ. Η ΕΚΤ μέσα από το PEPP αγόρασε ελληνικά ομόλογα ύψους περίπου 18 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει πως κάλυψε κατά 1,5 φορά την εκδοτική δραστηριότητα της Ελλάδας.

Κάτι ανάλογα πρόκειται να γίνει και το 2021, καθώς ο ΟΔΔΗΧ αναμένεται να αντλήσει από τις αγορές περί τα 12 δισ. ευρώ επίσης, ενώ έως το τέλος του PEPP στο α΄ τρίμηνο του 2022, η ΕΚΤ μπορεί δυνητικά να αγοράσει άλλα περίπου 20 δισ. ευρώ. Σημειώνεται πως τα ελληνικά ομόλογα αναφοράς που είναι σε κυκλοφορία διαμορφώνονται σε περίπου 57 δισ. ευρώ και έτσι η ΕΚΤ ήδη κατέχει περίπου το ένα τρίτο αυτών.

Οπως τόνισε και πρόσφατα σε συνέδριο ο γενικός διευθυντής του ΟΔΔΗΧ, Δημήτρης Τσάκωνας, η Ελλάδα ήταν από τις πολύ λίγες χώρες που δεν αύξησαν σημαντικά τις χρηματοδοτικές τους ανάγκες το 2020, ενώ τα spreads σημείωσαν τη μεγαλύτερη συρρίκνωση στην Ευρωζώνη. «Αυτό οφείλεται ολοκληρωτικά στην ΕΚΤ και στο πρόγραμμα PEPP», όπως επισήμανε, και στόχος του ΟΔΔΗΧ και το 2021 είναι να εκμεταλλευτεί αυτές τις συνθήκες και τη σημαντική ευκαιρία που δίνει η ΕΚΤ.

Σύμφωνα με αναλυτές και οικονομολόγους που μίλησαν στην «Κ», ο ρόλος της ΕΚΤ είναι όντως καταλυτικός σε αυτή την κρίση, ωστόσο σημαντικό μέρος της «επιτυχίας» της διατήρησης των υψηλών ταμειακών διαθεσίμων οφείλεται και στη διαχείριση που έχει κάνει η ίδια η Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί πως σε ό,τι αφορά το «μαξιλάρι» ο στόχος είναι να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα και φέτος, αν και αναμένεται να κλείσει κατά 6-8 δισ. χαμηλότερα από τα 31 δισ. ευρώ που έκλεισε το 2020, δηλαδή στα 25-22 δισ. ευρώ, σύμφωνα και με τα σενάρια που έχει ανακοινώσει ο ΟΔΔΗΧ.

Η ΕΚΤ είναι πράγματι το βασικό «μαξιλάρι» της Ελλάδας κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης, όπως σημειώνει στην «Κ» ο επικεφαλής ανάλυσης της αγοράς σταθερού εισοδήματος της Deutsche Bank Ιωάννης Σώκος. Σε ένα έτος όπου η Ελλάδα έπρεπε να αυξήσει τις δημοσιονομικές της δαπάνες για να στηρίξει την οικονομία, οδηγώντας έτσι σε μεγαλύτερες δανειακές ανάγκες που θα μπορούσαν να έχουν εξαντλήσει τα ταμειακά της διαθέσιμα, το ποσό των αγορών της ΕΚΤ κατάφερε να υπερβεί τον όγκο εκδόσεων ομολόγων. Αυτό άσκησε πτωτικές πιέσεις στις αποδόσεις και επέτρεψε στην Ελλάδα όχι μόνο να προστατεύσει το πολύτιμο απόθεμα μετρητών της, αλλά και να δανειστεί με πολύ ευνοϊκά επιτόκια και σε σχετικά μεγάλες λήξεις που ελαχιστοποιούν την αρνητική επίδραση αυτής της υπερβολικής δημοσιονομικής δαπάνης στη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Επομένως, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ΕΚΤ, και φυσικά το Ταμείο Ανάκαμψης, αποτελούν τα κύρια όπλα της Ελλάδας κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης.

Από την πλευρά του, ο Φάμπιο Μπαλμπόνι, οικονομολόγος της HSBC, θεωρεί πως τα εύσημα δεν πρέπει να δοθούν τόσο στην ΕΚΤ, όσο στην Ελλάδα. «Δεν νομίζω ότι πρέπει να βλέπουμε την ΕΚΤ ως τον μοναδικό ή ακόμα και τον κύριο λόγο για τις ισχυρές επιδόσεις της Ελλάδας. Για μένα, η Ελλάδα είναι αυτή που έχει κάνει τα περισσότερα από μόνη της. Η ΕΚΤ με το PEPP ουσιαστικά βοήθησε την Ελλάδα να αντισταθμίσει τις συνέπειες της πανδημίας όσον αφορά τις πρόσθετες ανάγκες έκδοσης», όπως σημειώνει στην «Κ».

Ο σωστός υπολογισμός, κατά τον οικονομολόγο, θα ήταν να μην κοιτάζουμε τα επίπεδα της εκδοτικής δραστηριότητας, αλλά το επίπεδο του ελλείμματος. Η Ελλάδα, από ένα μικρό δημοσιονομικό πλεόνασμα το 2019 «γύρισε» σε έλλειμμα περίπου 10% του ΑΕΠ το 2020, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της HSBC. Αυτό ισούται με το 12% του ΑΕΠ ή 20 δισ. ευρώ. Η ΕΚΤ λοιπόν, σύμφωνα με τον κ. Μπαλμπόνι, δεν έκανε τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από το να αντισταθμίσει αυτές τις απώλειες.

Το «κλειδί» είναι, όπως τονίζει, ότι η Ελλάδα είχε ήδη τεθεί σε ισχυρή θέση από την άποψη των αγορών, δεδομένης της ισχυρής δέσμευσής της για μεταρρυθμίσεις, ιδιωτικοποιήσεις, ικανότητα προσέλκυσης ξένων άμεσων επενδύσεων, που οδήγησαν σε αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης. Επιπλέον, συνέβαλαν στην αλλαγή της αντίληψης της Ευρώπης για τη χώρα. Οι αγορές της ΕΚΤ ύψους 18 δισ. ευρώ επισκιάζονται από τα 32 δισ. ευρώ που κατάφερε να «αποκτήσει» η Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε.

Πρόκληση

Το τέλος του PEPP θα μπορούσε να αποτελέσει μεγάλη πρόκληση πάντως για την Ελλάδα, η οποία εάν δεν έχει αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα θα χάσει μια σημαντική στήριξη. Ωστόσο, τα οφέλη του PEPP μπορούν να αντικατασταθούν από άλλα οφέλη. «Σίγουρα θα μπορούσε να αποτελέσει πλήγμα, ωστόσο το πρόγραμμα δεν θα τελειώσει σύντομα, οι επανεπενδύσεις θα συνεχιστούν πέραν του τέλους του και η Ελλάδα θα μπορούσε επίσης να μπει στην πιστωτική γραμμή του ESM, που θα παραμένει διαθέσιμη, για να εξασφαλίσει την πρόσβαση στο “κανονικό” QE», σημειώνει ο κ. Μπαλμπόνι της HSBC. Το πιο σημαντικό, όπως προσθέτει, είναι ότι η απώλεια πρόσβασης στην ποσοτική χαλάρωση δεν θα αλλάξει τα θεμελιώδη στοιχεία της ελληνικής οικονομίας. Οσο το δημοσιονομικό έλλειμμα ανακάμπτει και η δέσμευση της κυβέρνησης για βιώσιμα δημόσια οικονομικά παραμένει, η Ελλάδα θα είναι σε θέση να ξεπεράσει άνετα την απουσία στήριξης από την ΕΚΤ. Χρονικά, το τέλος του PEPP συμπίπτει και με την πλήρη «δράση» του Ταμείου Ανάκαμψης, έτσι θα υπάρξει περισσότερη δημοσιονομική από ό,τι νομισματική στήριξη για την ελληνική οικονομία.

Ελευθερία Κούρταλη


1/2/2021


           ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ            




1.
Έγραψε ιστορία η Ελλάδα στις αγορές.

 Με το χαμηλότερο επιτόκιο που έχει δανειστεί ποτέ, μόλις στο 0,8%, ολοκληρώθηκε η έκδοση του νέου δεκαετούς ομολόγου για το Ελληνικό Δημόσιο μέσω της οποίας άντλησε 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Η επενδυτική κοσμοσυρροή ήταν τέτοιας έντασης ώστε οι προσφορές έφτασαν τα 29 δισ. ευρώ, σχεδόν δέκα φορές πάνω από την αρχική ζήτηση.

Η ημέρα ήταν ιστορική, καθώς μία χώρα υπό επιτήρηση και αξιολόγηση κάτω από την επενδυτική βαθμίδα καταφέρνει να δανειστεί με σχεδόν μηδενικό κόστος, σημάδι των πρωτοφανών συνθηκών που επικρατούν στις παγκόσμιες αγορές.

Το αρχικό επιτόκιο της έκδοσης διαμορφώθηκε στις 110 μονάδες βάσης πάνω από το mid swap (περίπου στο 0,2%) και τελικά υποχώρησε έως και το 0,8%. Ο αρχικός στόχος ήταν στα 2,5 με 3 δισ. ευρώ, με τη ζήτηση να υπερβαίνει τελικά τα 29 δισ. ευρώ και το ποσό άντλησης να ανέρχεται τελικά στα 3,5 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η Ελλάδα αναμένεται πως θα χρειαστεί να αντλήσει από τις αγορές έως 12 δισ. ευρώ το 2021 για να καλύψει φέτος το έλλειμμά του προϋπολογισμού (περίπου 6,5% του ΑΕΠ) και τις υπόλοιπες ανάγκες της.

Οι συνθήκες που διαμορφώνονται με το ιστορικό χαμηλό επιτόκιο δείχνουν την εμπιστοσύνη της επενδυτικής κοινότητας στην Ελλάδα και προμηνύουν ότι θα μπορέσει να διαχειριστεί με ευκολία τις οικονομικές της ανάγκες το επόμενο διάστημα της πανδημίας, ενώ αποδεικνύεται παράλληλα ότι η χώρα μας έχασε πολύτιμο χρόνο και φθηνά κεφάλαια τα τελευταία χρόνια καθώς ήταν η μοναδική που δεν συμμετείχε στο QE της ΕΚΤ.

Από την πλευρά του, σχολιάζοντας την επιτυχία της έκδοσης ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, τόνισε το νέο ιστορικό χαμηλό του κόστους δανεισμού, υπογραμμίζοντας ότι παρά τις αυξημένες δυσκολίες και απαιτήσεις, τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας διατηρούνται σε ασφαλές ύψος.

Αναλυτικά η δήλωση του Χρ. Σταϊκούρα:

«Η Ελλάδα, σήμερα, εν μέσω της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης και των συνεπειών της, έλαβε ακόμη μία ψήφο εμπιστοσύνης από τη διεθνή επενδυτική κοινότητα. Άντλησε από τις αγορές, σε περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας, μέσω της έκδοσης 10ετούς ομολόγου, 3,5 δισ. ευρώ, με επιτόκιο περίπου 0,8%.

Είναι η πέμπτη φορά μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, που η χώρα αντλεί με επιτυχία πόρους από τις αγορές. Και το έπραξε με νέο ιστορικό χαμηλό ως προς το κόστος δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου, ανεξαρτήτως διάρκειας. Επιπλέον τονίζεται ότι, και στη σημερινή έκδοση, η ζήτηση ήταν ιδιαίτερη υψηλή και η ποιότητα εξαιρετική.

Η μεθοδική δουλειά του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και συνολικά του Υπουργείου Οικονομικών φέρνει θετικά αποτελέσματα. Έτσι, παρά τις αυξημένες δυσκολίες και απαιτήσεις, καταφέρνουμε να διατηρούμε τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας μας σε ασφαλές ύψος.

Αποδεικνύεται ότι το σχέδιο της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και του Οικονομικού Επιτελείου της για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της, καθώς και για την ταχύτερη δυνατή ανάταξη της οικονομίας, αποτιμάται θετικά από τους διεθνείς επενδυτές.

Οι πολίτες, η Κυβέρνηση και το κράτος, με την κοινή προσπάθειά μας, κερδίζουμε για τη χώρα, αξιοπιστία, κύρος και ισχύ. Είναι, βεβαίως, γεγονός ότι κατά τους επόμενους μήνες θα υπάρξουν δυσκολίες και η επιστροφή στην κανονικότητα θα είναι σταδιακή. Όμως, με πίστη στις δυνάμεις μας, όραμα, σχέδιο, μεθοδικότητα και σκληρή δουλειά, θα καταφέρουμε να βάλουμε τη χώρα μας σε τροχιά υψηλής, βιώσιμης, έξυπνης, κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης και ενίσχυσης της αποτρεπτικής ισχύος της».


 27 Ιανουαρίου 2021 

ANGELOS TZORTZINIS VIA GETTY IMAGES

2.
Ανάκτηση των απωλειών το 2021 βλέπουν 
6 στους 10 CEO’s στην Ελλάδα.

Η μερική άρση της αναστολής δραστηριοτήτων, η επαναλειτουργία του λιανεμπορίου και οι εμβολιασμοί «γεννούν» προσδοκίες.
 
Το εμβόλιο και ο χρόνος που κυλάει φαίνεται ότι αποτελούν τους παράγοντες αισιοδοξίας, την οποία εκφράζουν 2.540 ανώτατα στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην πιο πρόσφατη τριμηνιαία έρευνα της ΕΑΣΕ και της ICAP.

Ο γενικός δείκτης οικονομικού κλίματος (ΕΑΣΕ/ICAP-CEO General Index) κατά το 4ο τρίμηνο του 2020 - που καταρτίζεται στο πλαίσιο της εν λόγω έρευνας - αυξήθηκε και διαμορφώθηκε στις μονάδες, ακολουθώντας την ίδια τάση του 3ο τριμήνου της περασμένης χρονιάς.

Η βελτίωση του δείκτη οφείλεται στις προσδοκίες για ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας, μετά τη μερική άρση της αναστολής δραστηριοτήτων και επαναλειτουργία του λιανικού εμπορίου υπό όρους και παράλληλα στην έναρξη των εμβολιασμών του πληθυσμού.

Η ανάλυση των αποτελεσμάτων ανά κατηγορία μεγέθους δείχνει αύξηση του δείκτη σε όλα τα μεγέθη επιχειρήσεων. Ο δείκτης τρέχουσας οικονομικής κατάστασης (ΕΑΣΕ-CEO Current status Index) σημείωσε άνοδο στις 106 μονάδες, ενώ ο δείκτης προσδοκιών (ΕΑΣΕ-CEO Expectation Index) αυξήθηκε ταχύτερα στις 179 μονάδες.

Εκτός των βασικών ερωτήσεων που υποβάλλονται κάθε τρίμηνο στους CEOs, ζητήθηκε επιπλέον η γνώμη τους για το αν οι επιχειρήσεις το 2021 θα καλύψουν τις απώλειες τζίρου του 2020 λόγω της πανδημίας. Έξι στους δέκα CEOs, πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις θα ανακτήσουν σε κάποιο βαθμό τις απώλειες τους κατά το 2020.

Το 13% θεωρεί ότι οι επιχειρήσεις θα καλύψουν το σύνολο των απωλειών τους, ποσοστό που αυξάνεται σε 16% για τους CEOs των βιομηχανικών επιχειρήσεων, ενώ το 47% του συνόλου δηλώνουν ότι θα το επιτύχουν κατά ένα μέρος.

Οι CEOs ερωτήθηκαν επιπλέον για τον βαθμό αποτελεσματικότητας της υποδομής των επιχειρήσεων στην υποστήριξη και ετοιμότητα για την συνέχιση των δραστηριοτήτων τους σε περίπτωση εμφάνισης έκτακτων γεγονότων όπως η πανδημία λόγω κορονοϊού. Το 64% των CEOs δηλώνουν ότι ο βαθμός αποτελεσματικότητας των υποδομών που διαθέτουν είναι μέτριος, ποσοστό που αυξάνεται σε 73% για τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.

Παράλληλα τρείς στους δέκα CEOs θεωρούν ότι ο βαθμός αποτελεσματικότητας είναι χαμηλός. Αντίθετα μικρό ποσοστό των CEOs, το 6% (ποσοστό που αυξάνεται σε 9% για τις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών), πιστεύουν ότι οι Ελληνικές επιχειρήσεις διαθέτουν σε υψηλό βαθμό υποδομές για την απρόσκοπτη συνέχιση των δραστηριοτήτων τους σε περίπτωση εμφάνισης έκτακτων γεγονότων.

Πέννυ Κούτρα 

 
2/2/2021  


 EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

3.
Δαπάνες τριών δισεκατομμυρίων ως τον Απρίλιο .
 
Μεγάλες ανατροπές στον σχεδιασμό του οικονομικού επιτελείου φέρνει η μετάλλαξη της πανδημίας, καθώς ανεβάζει πάνω από τα 10 δισ. ευρώ τον λογαριασμό για τα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων και επιβάλλει την κατάθεση συμπληρωματικού προϋπολογισμού στη Βουλή. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχουν μπει ήδη σε τροχιά επί τα χείρω αναθεώρησης τόσο των δημοσιονομικών προβλέψεων όσο και των εκτιμήσεων για την πορεία της οικονομίας κατά το τρέχον έτος.

Μόνο οι έκτακτες δαπάνες των 3 δισ. ευρώ ώς τον Απρίλιο φτάνουν για να βγάλουν εντελώς από τον χάρτη τις αρχικές προβλέψεις για 7,5 δισ. ευρώ δημοσιονομικά μέτρα το 2021 από 13 δισ. ευρώ που ήταν το ταμειακό κόστος για το 2020.

Ετσι το εύρος των φετινών παρεμβάσεων για την υγειονομική κρίση θα είναι πολύ μεγαλύτερο από τη ζώνη των δαπανών των 67,2 δισ. ευρώ με τις οποίες ξεκίνησε ο προϋπολογισμός του 2021 και το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο θα πρέπει να τροφοδοτηθεί με συμπληρωματικές πιστώσεις. Επισημαίνεται ότι αντίστοιχα βαρύ ήταν το πλήγμα για τον λογαριασμό του Δημοσίου από την πανδημική κρίση το 2020, αφού οι ανάγκες για μέτρα εκτίναξαν τις συνολικές δαπάνες στα 69,3 δισ. ευρώ έναντι αρχικής πρόβλεψης για 57,1 δισ. ευρώ.

Οπως παραδέχτηκε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, η κατάσταση εξελίσσεται λίγο δυσμενέστερα από τις προβλέψεις που είχαν γίνει πριν από έναν μήνα για ρευστότητα 7,5 δισ. ευρώ και για αυτό τον λόγο θα πρέπει να υπάρξει περαιτέρω ενίσχυση. Σύμφωνα με τον υπουργό, είναι μια δύσκολη χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας θα καλυφθεί μόνο ένα μέρος των απωλειών του 2020. Τη δεδομένη χρονική στιγμή το βάρος πέφτει στις νέες υποχρεώσεις και είναι ο λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση επέλεξε να δανειστεί 3,5 δισ. ευρώ από τις διεθνείς αγορές, και όχι λιγότερα όπως έκανε μέχρι τώρα, φοβούμενη το τρίτο κύμα πανδημίας που θα επεκτείνει το σκληρό λοκντάουν στην οικονομία.

Αναλυτικότερα, ο λογαριασμός των έκτακτων υποχρεώσεων ύψους 3,1 δισ. ευρώ ώς τον Απρίλιο διαμορφώνεται ως εξής:

● Σε 500 εκατ. ευρώ ανέρχεται το κόστος των μέτρων του Φεβρουαρίου για επιδόματα ειδικού σκοπού 534 ευρώ, κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών από το κράτος, μηδενικά ενοίκια για τις επιχειρήσεις που είναι κλειστές με κρατική εντολή όπου οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα αποζημιωθούν για το 80% του μηνιαίου συμφωνημένου μισθώματος που κατέβαλε ο ενοικιαστής.

Επίσης οι εργαζόμενοι που βρίσκονται σε αναστολή δικαιούνται έκπτωση ενοικίου 40%, ενώ αποζημίωση 60% δικαιούνται και τα νομικά πρόσωπα που εκμισθώνουν ακίνητα στις κλειστές επιχειρήσεις. Το κόστος των ενοικίων για τον προϋπολογισμό φτάνει τα 70 εκατ. ευρώ ενώ η επίπτωση στον προϋπολογισμό από την επέκταση όλων των προηγουμένων μέτρων ώς τον Απρίλιο φτάνει το 1,5 δισ. ευρώ.

● Σε 450-500 εκατ. ευρώ θα ανέλθει το κόστος του μέτρου με τη μορφή της επιδότησης παγίων δαπανών μέχρι του ποσού των 10 εκατ. ευρώ. Οι λεπτομέρειες θα γίνουν γνωστές με υπουργικές αποφάσεις.

● Το ποσόν των 300 εκατ. ευρώ θα φτάσει η επιδότηση των επιχειρηματικών δανείων.

● Νέες φορολογικές διευκολύνσεις για φορολογούμενους, οφειλέτες και επιχειρήσεις θα αφαιρέσουν από τα κρατικά ταμεία:

● 230 εκατ. ευρώ εφόσον πρόκειται για αναστολές φόρων, όπως η πληρωμή ΦΠΑ

● 280 εκατ. ευρώ για αναστολές δόσεων από ρυθμίσεις για ληξιπρόθεσμα χρέη

● Σε 300 εκατ. ευρώ υπολογίζονται οι δαπάνες για την κάλυψη επιδομάτων ανεργίας το επόμενο δίμηνο.

Την ίδια στιγμή η πολιτική του «ακορντεόν», που ακολουθεί η κυβέρνηση με το άνοιγμα και το κλείσιμο των καταστημάτων, έχει εξαφανίσει τον τζίρο από την αγορά, με αποτέλεσμα μαζί με τις αναστολές στις πληρωμές των φόρων να γεμίζουν με τρύπες τα κρατικά ταμεία και ο προϋπολογισμός να οδηγείται σε νέα κινούμενη άμμο. Τον Ιανουάριο τα φορολογικά έσοδα και οι εισπράξεις από τις ασφαλιστικές εισφορές κατέγραψαν μεγάλη υστέρηση σε σχέση με τις εκτιμήσεις με το μέγεθος της βουτιάς στο πρώτο δεκαήμερο να αγγίζει το 40%. Η εικόνα άλλαξε προς το καλύτερο στο τρίτο δεκαήμερο περιορίζοντας την «τρύπα» στα κρατικά ταμεία.

Μάριος Χριστοδούλου


2/2/2021

 

''SURE and the European solidarity it represents are key in this pandemic.
We pay out a further €14 billion to support workers in nine hard-hit EU countries under the SURE instrument. #StrongerTogether
European Commission 🇪🇺  (@ EU_Commission) February 2, 2021''

4.
728 εκ. ευρώ στην Ελλάδα στο πλαίσιο του SURE.
 
728 εκ. ευρώ λαμβάνει σήμερα η Ελλάδα από την Κομισιόν στο πλαίσιο του προγράμματος SURE για την υποστήριξη της εργασίας. Η Κομισιόν ανακοίνωσε σήμερα την εκταμίευση 14 δισ. ευρώ σε εννέα κράτη μέλη με τη μορφή δανείου, με την τέταρτη δόση χρηματοδοτικής στήριξης, στο πλαίσιο του μέσου SURE για την ενίσχυση του κλάδου της εργασίας.

Όπως λέει η Κομισιόν, τα δάνεια θα βοηθήσουν τα κράτη μέλη να αντιμετωπίσουν ξαφνικές αυξήσεις των δημοσίων δαπανών για τη διατήρηση της απασχόλησης και να καλύψουν τα κόστη που σχετίζονται άμεσα με τη χρηματοδότηση εθνικών συστημάτων βραχυπρόθεσμης εργασίας και άλλα παρόμοια μέτρα που έχουν θεσπίσει ως απάντηση στην πανδημία.

Πρόκειται για την πρώτη σχετική εκταμίευση το 2021. Αναλυτικά, στο πλαίσιο των σημερινών δραστηριοτήτων, το Βέλγιο έλαβε 2 δισεκατομμύρια ευρώ, η Κύπρος 229 εκατομμύρια ευρώ, η Ουγγαρία 304 εκατομμύρια ευρώ, η Λετονία 72 εκατομμύρια ευρώ, η Πολωνία 4,28 δισεκατομμύρια ευρώ, η Σλοβενία 913 εκατομμύρια ευρώ, η Ισπανία 1,03 δισεκατομμύρια ευρώ, η Ελλάδα 728 εκατομμύρια ευρώ και η Ιταλία 4,45 δισεκατομμύρια ευρώ.

Και τα εννέα κράτη μέλη είχαν ήδη λάβει οικονομική υποστήριξη, βάσει του SURE, το 2020, με τις τρεις πρώτες εκταμιεύσεις.

Οι σημερινές εκταμιεύσεις ακολουθούν την έκδοση του τέταρτου κοινωνικού ομολόγου βάσει του μέσου EU SURE, το οποίο προσέλκυσε σημαντικό ενδιαφέρον από τους επενδυτές. Η αξιοσημείωτη υπερ-εγγραφή μεταφράστηκε σε ευνοϊκούς όρους τιμολόγησης, τους οποίους η Κομισιόν μεταβιβάζει άμεσα στα δικαιούχα κράτη μέλη.

Μετά τις σημερινές εκταμιεύσεις, 15 κράτη μέλη έλαβαν συνολικά 53,5 δισεκατομμύρια ευρώ, βάσει του συγκεκριμένου χρηματοδοτικού μέσου.

Μόλις ολοκληρωθούν όλες οι εκταμιεύσεις SURE, το Βέλγιο θα έχει λάβει 7,8 δισεκατομμύρια ευρώ, η Κύπρος 479 εκατομμύρια ευρώ, η Ουγγαρία 504 εκατομμύρια ευρώ, η Λετονία 192 εκατομμύρια ευρώ, η Πολωνία 11,2 δισεκατομμύρια ευρώ, η Σλοβενία 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ, η Ισπανία 21,3 δισεκατομμύρια ευρώ, η Ελλάδα 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ και η Ιταλία 27,4 δισεκατομμύρια ευρώ.

Συνολικά έχουν εγκριθεί και κατανεμηθεί 90,3 δισ. ευρώ για 18 κράτη μέλη, από τα συνολικά 100 δισ. ευρώ του προγράμματος.

Μαρία Ψαρά


2/2/2021


5.
Από ποιες «δεξαμενές» θα αντληθούν τα χρήματα 
για τα επόμενα μέτρα στήριξης.
 
Η απόφαση έχει ληφθεί: όλα τα μέτρα στήριξης από εδώ και στο εξής θα είναι απολύτως στοχευμένα ώστε οι διαθέσιμοι πόροι - οι οποίοι περιορίζονται πλέον ολοένα και περισσότερο - να φτάσουν εκεί που πραγματικά υπάρχει η μεγαλύτερη ανάγκη. 

Σε αυτό το πλαίσιο, η 6η φάση της επιστρεπτέας προκαταβολής θα έχει ειδική ρήτρα ώστε να ενισχυθούν κατά προτεραιότητα όχι μόνο οι επιχειρήσεις με τη μεγαλύτερη μείωση εσόδων στο πρώτο δίμηνο της φετινής χρονιάς αλλά και οι επαγγελματίες συγκεκριμένων κλάδων που έχουν παραμείνει κλειστοί για τέσσερις συνεχόμενους μήνες (π.χ εστίαση, γυμναστήρια, κινηματογράφοι κλπ). 

Οι αναστολές συμβάσεων εργασίας θα πρέπει για τον Φεβρουάριο να δηλώνονται προκαταβολικά ενώ για τον Μάρτιο εξετάζεται από τώρα το ενδεχόμενο να περιοριστεί ο κατάλογος με του ΚΑΔ που θα μπορούν να βάζουν εργαζόμενους σε αναστολή κάτι βέβαια που θα εξαρτηθεί και από την εξέλιξη της πανδημίας. 

Το πρόγραμμα της επιδότησης των παγίων δαπανών που ψηφίζεται αυτή την εβδομάδα στη Βουλή θα αφορά μόνο επιχειρήσεις που θα συνδυάζουν και σημαντική μείωση εσόδων και ζημιές κατά τη χρήση του 2020 ενώ το τελικό ποσό της επιδότησης θα προσδιορίζεται αφού γίνει η συλλογή όλων των στοιχείων για τις επαγγελματικές δαπάνες που δεν καλύφθηκαν από άλλα μέτρα στήριξης που ελήφθησαν τους προηγούμενους μήνες. 

Ακόμη και το αναδρομικό κούρεμα των τριών πρώτων φάσεων των επιστρεπτέων προκαταβολών που έχει ήδη πέσει στο τραπέζι δεν θα αφορά τους πάντες αλλά μόνο όσους θα εμφανίσουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι έχουν υποστεί σημαντική ζημιά μέσα στην πανδημία.

Οι δεξαμενές από τις οποίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν τα φετινά μέτρα στήριξης, είναι πολύ συγκεκριμένες: υπάρχει ένα κονδύλι 7,5 δις. ευρώ το οποίο όμως έχει ήδη «δεσμευτεί» από τα διάφορα μέτρα στήριξης που έχουν ήδη ανακοινωθεί (μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών, πάγωμα εισφοράς αλληλεγγύης, επιδοτήσεις προγράμματος ΓΕΦΥΡΑ 1 κλπ). 

Επίσης, ήδη επιστρατεύτηκε το κονδύλι των 1,6 δις. ευρώ του προγράμματος REACT EU. Το κονδύλι αυτό, χρηματοδοτεί το μεγαλύτερο μέρος της επιστρεπτέας προκαταβολής νούμερο 5 ενώ θα χρησιμοποιηθεί και για την επιστρεπτέα προκαταβολή νούμερο 6. 

Η 3η δεξαμενή έχει να κάνει με το ΕΣΠΑ οι πόροι του οποίου θα χρησιμοποιηθούν για να χρηματοδοτηθεί το πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ 2 αλλά και να δημιουργηθεί ένα καινούργιο πρόγραμμα στήριξης της εστίασης η οποία παραμένει κλειστή από τις αρχές Νοεμβρίου. 

Όλοι οι διαθέσιμοι πόροι με τα μέχρι τώρα δεδομένα, προσεγγίζουν τα 10-11 δις. ευρώ. Για να αυξηθεί το κονδύλι ακόμη περισσότερο θα πρέπει να ανατραπεί ο φετινός προϋπολογισμός και να ληφθεί απόφαση για περαιτέρω αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος από τα επίπεδα των 6,5 δις. ευρώ που είναι σήμερα. 

Με αυτά τα δεδομένα, η διαχείριση των επόμενων εβδομάδων θα πρέπει να χαρακτηριστεί από απόλυτη συνέπεια καθώς είναι δεδομένο ότι όσο θα αυξάνονται τα περιοριστικά μέτρα, θα εντείνονται και οι πιέσεις από την «κουρασμένη» και «χτυπημένη» οικονομικά αγορά για πρόσθετα μέτρα στήριξης.

Νίκος Ζαργάνης


  3 Φεβρουαρίου 2021 





    ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ