Οι αποφάσεις για τις φρεγάτες κρίνουν το μέλλον των ναυπηγείων.
Οι αποφάσεις για τις φρεγάτες κρίνουν το μέλλον των ναυπηγείων.
Όσο περνάει ο καιρός γίνεται ολοένα και πιο αισθητό πως η αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας περνά μέσα από την μεγάλη παραγγελία, ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ, που ετοιμάζει η χώρα μας για τέσσερις νέες φρεγάτες καθώς και για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού.
Η απόφαση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες και μαζί με αυτή σε αναμονή βρίσκονται και οι αποφάσεις για την αναγέννηση των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας, της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά. Και αυτό διότι ένας σημαντικός παράγοντάς για την τελική επιλογή του προμηθευτή είναι και το τμήμα του εξοπλιστικού προγράμματος που θα πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα. Δηλαδή, οι δουλειές που θα έρθουν στα ελληνικά ναυπηγεία από την παραγγελία.
Σημειώνεται πως αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε αναμονή εξελίξεων και στα δύο Ναυπηγεία. Στη μεν Ελευσίνα έχει ολοκληρωθεί από τον Φεβρουάριο ο οικονομικός και νομικός έλεγχος (due diligence), ο οποίος μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες αποκάλυψε χρέη άνω των 400 εκατ. ευρώ, υψηλότερα απ’ αυτά που περιμέναν αρχικά η κυβέρνηση, η Onex και ο αμερικανικός αναπτυξιακός οργανισμός DFC που θα χρηματοδοτήσει την εξυγίανση. Θεωρητικά αυτή τη στιγμή ετοιμάζεται το σχέδιο εξυγίανσης που θα κατατεθεί προς έγκριση στο δικαστήριο, βάσει των όσων προβλέπει το άρθρο 106 β και δ του Πτωχευτικού Κώδικά.
Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αναμένεται η εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού για το λεγόμενο στρατιωτικό τμήμα από τον Ειδικό Διαχειριστή της ΕΝΑΕ καθώς και του τμήματος που έχει περάσει στην ιδιοκτησία της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Και οι δύο διαγωνισμοί είχαν κηρυχθεί άγονοι, καθώς στον πρώτο είχε υποβληθεί ουσιαστικά μια προσφορά, από την Pyletech Shipyards, ύψους 15,1 εκατ. που δεν έγινε δεκτή και στον δεύτερο δεν υπήρξε καμία συμμετοχή.
Στο τραπέζι οι προτάσεις
Το πιθανότερα είναι η παραγγελία των νέων φρεγατών να γίνει με διακρατική συμφωνία και σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες το έργο διεκδικούν οι ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ολλανδία και Μεγάλη Βρετανία. Πηγές που παρακολουθούν τη διαδικασία αναφέρουν πως το προβάδισμα φαίνεται να έχουν οι ΗΠΑ και Γαλλία, χωρίς όμως τίποτα να έχει κλειδώσει ακόμη.
Σύμφωνα με πληροφορία η πρόταση του γαλλικού ομίλου Naval Group αφορά την προμήθεια τεσσάρων φρεγατών κλάσης Belh@rra, η πρώτη εκ των οποίων θα κατασκευαστεί στη Γαλλία και οι υπόλοιπες τρεις στην Ελλάδα. Παράλληλα προβλέπεται ότι η αναβάθμιση των τεσσάρων MEKO θα γίνει σε ελληνικό ναυπηγείο, ενώ η γαλλική ομάδα, την οποία εκτός της Naval Group απαρτίζουν οι Thales και MBDA, δεσμεύεται για τη δημιουργία ενός πυκνού δικτύου βιομηχανικών συνεργασιών.
Όπως έγινε γνωστό από τον γαλλικό όμιλος η Naval Group έχει ήδη συμπεριλάβει μια σειρά από ελληνικές εταιρείες και βιομηχανίες στους προμηθευτές της, μεταξύ των οποίων οι: ΑΚΜΩΝ ΑΕ, ELFON, Ελληνικά Καλώδια, IDE Intracom, METKA, Mevaco, Miltech και Teletel. Παράλληλα σημειώνεται ότι η Νaval Group συνεργάζεται με την ελληνική βιομηχανία πολλά χρόνια, καθώς μεταξύ άλλων η Sunlight αποτελεί στρατηγικό προμηθευτή για τα προγράμματα υποβρυχίων της.
Από την άλλη, η αμερικανική πρόταση έρχεται από τη Lockheed Martin, η οποία συνεργάζεται εδώ και χρόνια με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) για τα μαχητικά αεροπλάνα F-16 καθώς και για το πρόγραμμα αναβάθμισής του στην εκδοχή Viper. H πρόταση των ΗΠΑ τις φρεγάτες, MMSC-HN (Multi-Mission Surface Combatant-Hellenic Navy), μια ειδικά προσαρμοσμένη στις ελληνικές απαιτήσεις έκδοση των πλοίων μάχης LCS (Littoral Combat Ship).
Αξίζει να σημειωθεί ότι και η αμερικανική πρόταση δίνει την επιλογή της ναυπήγησης του πρώτου πλοίου στο εξωτερικό, ενώ θα προετοιμαστεί και το πλαίσιο ομαλής υλοποίησης του περαιτέρω ναυπηγικού προγράμματος στην Ελλάδα. Επίσης, προβλέπεται και εδώ ότι το σύνολο των εργασιών που αφορά τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών MEKO θα γίνει αποκλειστικά στην Ελλάδα, με την άμεση εμπλοκή του Πολεμικού Ναυτικού.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο ναυάρχος ε.α. του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού και αντιπρόεδρος της Lockheed Martin για θέματα διεθνών έργων και ανάπτυξης Τόμας Ρόουντεν σε συνέντευξη που έδωσε χθες στο ΑΠΕ: "Η αμερικανική πρόταση αποτελείται από τέσσερα καινούργια πλοία καθώς και στον εκσυγχρονισμό ακόμη τεσσάρων πλοίων, που ήδη κατέχει το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Υπάρχουν δύο σημαντικά θέματα. Το πρώτο είναι η ευκαιρία να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα τα νέα πλοία. Κάποια θα ναυπηγηθούν στις ΗΠΑ αλλά σίγουρα μέρος της αμερικανικής πρότασης θα είναι να ναυπηγηθούν νέα πλοία στην Ελλάδα. Πιστεύουμε ότι είναι πολύ σημαντικό να αναζωογονηθούν τα ελληνικά ναυπηγεία και να δημιουργηθούν ποιοτικές θέσεις εργασίας”.
Κώστας Κετσιετζής
kostaskets@capital.gr
22/3/2021
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ
'' Νομίζω ότι το άρθρο βάζει τα πράγματα σε λάθος βάση καθώς προκρίνει ως βασικότερο παράγοντα στην επιλογή πολεμικού πλοίου για το Π.Ν. το ποιος κάνει την πιο ολοκληρωμένη πρόταση για σωτηρία των ναυπηγείων. Και καθώς εάν γίνει το απευκταίο δηλ πόλεμος ΔΕΝ θα πολεμήσουν οι δεξαμενές του οποίου ναυπηγείου μαζί με τους οξυγονοσυγκολλητές αλλά ολοκληρωμένες και παντοδύναμες μονάδες ΜΑΧΗΣ.
Η σειρά σημαντικότητας κριτηρίων για την επιλογη ναυτικής μονάδας ΠΟΛΕΜΟΥ και δημιουργίας στρατηγικής ΑΠΟΤΡΟΠΗΣ για το Π.Ν μας νομίζω ότι θα πρέπει να είναι :
- Ποιο πλοίο ειναι το ικανότερο και τεχνολογικά πιο προηγμένο που θα εξασφαλίζει συνθήκες ΥΠΕΡΟΧΗΣ και φόβου για τα πολλά επόμενα και κρισιμα χρόνια σε σχέση με τον αντίπαλο με σκοπό σε περιπτωση σύγκρουσης την ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΗ.
- Ποια χώρα προμηθευτής παρουσιάζεται πιο έτοιμη (αν παρουσιάζεται κάποια) να μας υποστηρίξει ΕΝΕΡΓΑ και με αταλάντευτη συμμαχική δέσμευση στην περιπτωση έστω και σύντομης σύγκρουσης με την φιλόδοξη Τουρκία και να μας παράσχει πολύτιμη ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ - ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ υποστήριξη απο δορυφορικές πληροφορίες μέχρι υπόδειξη και αποκάλυψη πολύτιμων εχθρικών στόχων (οπως λ.χ.οι S400) κ.ο.κ. Ποιος δηλ. ΘΑ ΣΤΑΘΕΙ ΔΙΠΛΑ ΜΑΣ ΜΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΑΝΕΞΟΔΑ ΕΠΑΜΦΟΤΕΡΙΖΟΝΤΑ ΛΟΓΙΑ του στυλ "βρείτε τα" που υπονοούν σοβαρες εθνικές υποχωρήσεις
- ποια πρόταση ναυπήγησης είναι η πιο,οικονομική για την τσέπη του Έλληνα φορολογούμενου και σε σχέση με την διασταυρωμένη απο τις διεθνής αγορές αξία του οπλικου συστήματος που αποκτάται.
- ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ παράμετρος της εξίσωσης ειναι αν με τις ναυπηγήσεις αυτές ΠΟΥ ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΑΛΛΙΩΣ ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΘΕΣΗ ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΝΑΥΠΗΓΙΚΟ ΣΧΗΜΑ θα " σωθούν" (για αλλη μια φορά ) τα οποία ναυπηγεία της χώρας.
Ας μην λογαριάζουν κάποιοι -γιατί αυτή την ΥΠΟΝΟΙΑ αποκομίζω απο το πνεύμα του άρθρου - ποντάροντας κατα ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ στην προβολή ναυπηγικού έργου να διαλέξουν το ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΛΟΙΟ η και το πιο ΥΠΕΡΚΟΣΤΟΛΟΓΗΜΕΝΟ μόνο και μόνο επειδή ξερόγλυφόμενοι λαχταρούν το ποτέ θα απολαύσουν τις πλουσιότατες ΜΙΖΕΣ του παρασκηνίου-κατι που ενδεχομένως αποτελεί και το νο 1 κριτήριο για αυτούς
ΠΡΟΣΟΧΗ λοιπον γιατί η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ειναι ΑΜΕΙΛΙΚΤΗ και πάντα κρίνει ΑΥΣΤΗΡΟΤΑΤΑ ιδίως αυτούς που πέρνουν ΚΡΙΣΙΜΕΣ Εθνικα αποφάσεις.''
Capital.gr/Forum