“Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης ή δόλιο σχέδιο παραλυτικής αποεπένδυσης και κατεδάφισης των στρατηγικών πυλώνων της χώρας;”

 

“Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης ή δόλιο σχέδιο παραλυτικής αποεπένδυσης και κατεδάφισης των στρατηγικών πυλώνων της χώρας;”

Το βάφτισαν «Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας». Ενώ ο ίδιος ο πρωθυπουργός, το παρουσίασε ως έναν «πολύ καλά μελετημένο χάρτη με 170 έργα, επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις»

Εμείς ωστόσο οφείλουμε να δούμε την πραγματικότητα κατάματα και πλήρως αποστασιοποιημένοι από τα επικοινωνιακά ταρατατζούμ, αφού το κρίσιμο ζήτημα δεν είναι η απλή απαρίθμηση των προβλεπομένων και προγραμματιζόμενων παρεμβάσεων, αλλά η ανάγκη να δοθούν συγκεκριμένες απαντήσεις σε θεμελιώδη ερωτήματα όπως είναι: Η μακροοικονομία των παρεμβάσεων, η στρατηγική τους συνάρτηση με τις εθνικές αναπτυξιακές ανάγκες, το ταυτοτικό αποτύπωμα των ανατροπών που δρομολογούνται, το ποιος πληρώνει το μάρμαροποιοι προβλέπεται να καρπωθούν τα οφελήματα και ποια η πραγματική τους σχέση με αυτούς που θα κληθούν να επωμιστούν το κόστος αυτής της υποτιθέμενα βαρύγδουπης αναζωογονητικής ιδέας.

Κρίσιμης σημασίας παράμετρος, είναι η ανάγκη να υπενθυμίζουμε ότι το συγκεκριμένο αναζωογονητικό «μίνι σχέδιο Μάρσαλ», τυπικά και μόνο επιστρατεύεται για να αντιμετωπίσει υποτίθεται τις καταστροφικές επιπτώσεις που αφήνει πίσω της η επέλαση της υγειονομικής κρίσης.

Σε ότι αφορά στην ουσία του αλλά και στον σκληρό πυρήνα της φιλοσοφίας που το διέπει, συναποτελείται από ένα συγκεκριμένο πακέτο νέων και απολύτως εξειδικευμένων δεσμεύσεων της χώρας, οι οποίες βρίσκονται σε απόλυτη συνάφεια με τις μνημονιακές πολιτικές που έχουν προηγηθεί και αποσκοπούν στην προσαρμογή και στην ολοκλήρωση εκτεταμένων δομικών ανατροπών στην οικονομική και παραγωγική της φυσιογνωμία, έτσι ώστε το έκτρωμα που θα προκύψει, να εναρμονίζεται πλήρως με τους νέους επικαιροποιημένους ευρωατλαντικούς σχεδιασμούςΤα εργαλεία τα οποία επιστρατεύονται για να κλειδώσουν αυτά τα χαρακτηριστικά είναι δυο:

  • Τα δάνεια και μαζί με αυτά ένα συμβολικό αλλά πλήρως ελεγχόμενο πακέτο χορηγήσεων τα οποία προβλέπεται να κατευθυνθούν σε ένα προαποφασισμένο «επενδυτικό» πρόγραμμα. Και…
  • Το ίδιο το περιεχόμενο του «επενδυτικού» πακέτου στην περιγραφή του οποίου περισσεύουν τα βαρύγδουπα αλλά αποκρύπτεται επιμελώς η ουσία.

Ενώ το τυράκι στην φάκα είναι ΚΑΙ αυτή την φορά το γνωστό «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» και μπόλικη γαρνιτούρα από «πράσινους» νεολογισμούς και εκσυγχρονιστική τεχνολογική αμπελοφιλοσοφία.

Έτσι λοιπόν σύμφωνα με τις διευκρινιστικές δηλώσεις του κ. Σκυλακάκηοι προβλεπόμενοι πόροι που θα υποστηρίξουν το μίνι «σχέδιο Μάρσαλ» θα είναι: 17,8 δισ. ευρώ από επιδοτήσεις και 12,7 δις από δάνεια. Ενώ με την συνολική μόχλευση από τον ιδιωτικό τομέα, το συνολικό πακέτο προβλέπεται να φτάσει τα 57 δις. Και οι τομείς στους οποίους θα κατευθυνθούν αυτά τα κονδύλια, σχετίζονται με:

  • Την ψηφιακή μετάβαση του Κράτους και της Οικονομίας,
  • Την αύξηση της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής
  • Την πράσινη Οικονομία,
  • Και την «εκτίναξη» της παραγωγικής δραστηριότητας.

Φυσικά όλα τα παραπάνω, κατά το ένα τους μέρος συνιστούν ομολογία – προάγγελο μιας πολιτικής που αποσκοπεί στην «επιθετικό» μετασχηματισμό της οικονομικής και παραγωγικής φυσιογνωμίας της χώρας, η οποία όμως – εκτός των άλλων – φωτογραφίζει και την διαδρομή που θα ακολουθήσει το «επενδυτικό» χρήμα με τελικό προορισμό τα ταμεία των Γερμανών βιομηχάνων….

Ενώ κατά το άλλο τους μέροςαποτελούν τον ψευδεπίγραφο φερετζέ του επιδοτούμενου παρασιτισμού,  μέσα από τον οποίο επιδιώκεται να αγοραστεί χρόνος ανοχής, μέχρι να έρθει η στιγμή για τον νέο Αρμαγεδδώνα στην Οικονομία, στην παραγωγή και συνακόλουθα στην απασχόληση και όλα αυτά μέσα σε ένα ακατάσχετο παραλήρημα μεταρρυθμισιολογίας που επιδιώκει επιμελώς να συγκαλύψει το πρόσωπο του επερχόμενου εφιάλτη.

Έχουμε λοιπόν στην ουσία, ένα καινούριο μνημόνιο δεσμεύσεων που αφορούν πλέον στον σκληρό πυρήνα κρίσιμων εθνικών προτεραιοτήτων που απεμπολούνται ολοκληρωτικά…

Έχουμε ένα καινούριο πακέτο δανειακών δεσμεύσεων που θα επιβαρύνουν πολλαπλά τα αδιέξοδα που έχουν ήδη συσσωρευτεί κατά την διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας στην ήδη υπερχρεωμένη πατρίδα μας… Και φυσικά έχουμε μια δόλια προσπάθεια εκτεταμένης κοινωνικής εξαπάτησης, που προσβλέπει σε μια κοινωνία πλήρως παροπλισμένη και ανίκανη να διαχειριστεί στοιχειωδώς, τους όρους της στρατηγικής της επιβίωσης.

Η πρώτη ανάγνωση των κυβερνητικών εξαγγελιών (οι οποίες θυμίζουμε ότι είναι στο σύνολό τους προεγκεκριμένες από τα Ευρωπαϊκά όργανα) παραπέμπει αναγκαστικά και στην εφιαλτική αποκρυπτογράφηση ΚΑΙ των σκοπιμοτήτων που υποκρύπτονται πίσω από αυτήν την πολυδιαφημισμένη ιστορία. Έτσι οφείλουμε να παρατηρήσουμε πως:

Πίσω από τους πράσινους νεολογισμούς και τα επικοινωνιακά ταρατατζούμ, αυτό που κρύβεται είναι ο εφιάλτης της καθολικής αποβιομηχάνισης της χώρας και του ολοκληρωτικού μετασχηματισμού της σε χώρο – χρήστη των προϊόντων της Ευρωπαϊκής και κυρίως της Γερμανικής βιομηχανίας

  • Πρόκειται για ένα σύνολο παρεμβάσεων που θα εξασφαλίσουν στην πολιτική ελίτ την δυνατότητα να καμαρώνει για έργα πεπερασμένης χρήσης και αμφίβολης αποτελεσματικότηταςενώ η Γερμανική βιομηχανία θα εγγράφει χαμογελώντας στις λίστες της ένα ακόμη διαχρονικό πελατάκι, ανίκανο να παράξει ακόμη και οδοντογλυφίδες  για τις στοιχειώδεις ανάγκες του πληθυσμού.

Πίσω από τις βαρυσήμαντες κουβέντες για έκρηξη των ιδιωτικών επενδύσεων, αυτό που συγκαλύπτεται είναι η καταστροφική πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας του τόπουη οποία σε πλήρη συμπαιγνία με τους Ευρωπαϊκού θεσμούς, επιχειρεί να παρουσιάσει ως επιλογή σωτηρίας ένα επικίνδυνο μείγμα πολιτικής που χειραγωγεί με τρόπο στρεβλό και μονόπλευρο την επιχειρηματική δραστηριότητα σε μια εξειδικευμένη και πλήρως αντιπαραγωγική τοποθέτηση κεφαλαίων στον τομέα των υπηρεσιών, με παράλληλη εκχώρηση της δημόσιας κυριότητας πάνω στην κρίσιμη διαμετακομιστική και άλλη υποδομή του τόπου, ώστε να εξυπηρετούνται πληρέστερα οι «συμμαχικοί» γεωπολιτικοί και γεωοικονομικοί σχεδιασμοί. 

  • Πράσινες επενδύσεις, ψηφιακός εκσυγχρονισμός οδών και διοδίων, ενάλιες αρχαιότητες, πράσινη Γεωργία, γενετική βελτίωση προϊόντων, δίκτυο οπτικών ινών, ψηφιοποίηση αρχείων, εκσυγχρονισμός ελεγκτικών μηχανισμών και άλλα τινά, είναι μερικές μόνο από τις κεντρικές κατευθύνσεις που ιεραρχούνται για να μετατραπεί μέσω αυτών μια μερίδα επιχειρηματιών σε τζάμπα μάγκες και η χώρα σε παραγωγικό ερείπιο ενώ την ίδια στιγμή και στο όνομα του εκσυγχρονισμού θα ισχυροποιείται η δυνατότητα ενός κράτους – δυνάστη να παρεμβαίνει άμεσα, απρόσωπα και αυταρχικά στην καθημερινότητα των πολιτών.

Και βεβαίως, πίσω από την γνωστή καραμέλα για τις εκατοντάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας που θα προκύψουν από αυτήν την απατηλή ιστορία της επιθετικής αποεπένδυσης και παραγωγικής αποδόμησης της χώρας, αυτό που υπάρχει είναι:

  • Ένα εξαιρετικά βραχυχρόνιο πρόγραμμα εξαγοράς συνειδήσεων, μέσα από την προσαρμογή των δεξιοτήτων ενός μικρού μέρους εργαζομένων υψηλής ειδίκευσης ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες μιας τροποποιημένης Οικονομίας. Και…
  • Ένα δήθεν εκσυγχρονιστικό άλλοθι με την προσχηματική επίκληση του οποίου προωθείται η δημιουργία εκφυλιστικών τεράτων, από τον πολιτισμό και την δημιουργία μέχρι την εκπαίδευση και το φτηνό υπερθέαμα, στο όνομα της «Διαφορετικότητας», αλλά και πολιτικές που αποσκοπούν στην επιθετική απόπειρα «ενσωμάτωσης» των μεταναστών, με εργαλείο τις ΕΟΖ, την κατευθυνόμενη πολυπολιτισμικότητα και την προώθηση εφιαλτικών σχεδίων σε όλο το εύρος της χερσαίας και νησιωτικής μεθορίου.

Τι και γιατί δεν ακούσαμε να συμπεριλαμβάνεται σε αυτήν την πλειοδοσία της καταστροφής…

Εθνική Αμυντική Βιομηχανία… Δυστυχώς δεν υπήρξε χώρος σε αυτόν τον πέτσινο και προβληματικό σχεδιασμό, ώστε να αντιμετωπιστεί αυτή η πρόκληση ως ζήτημα ύψιστης εθνικής προτεραιότητας, που συνδέεται άμεσα με την στρατηγική βιωσιμότητα της χώρας…

Χτίσιμο μιας δευτερογενούς γραμμής άμυνας μέσα από ένα διευρυμένο πρόγραμμα περιφερειακής ανάπτυξης πολλαπλών στοχεύσεων που θα είναι ικανό να τονώσει ακόμη και την κρίσιμη δημογραφική εξίσωση με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπη η χώρα…

Σύγχρονη Εθνική Πετροχημική βιομηχανία. Ούτε κατά διάνοια απασχόλησε η ανάγκη μιας στρατηγικά σχεδιασμένης – και με όλους τους περιβαλλοντικούς όρους να έχουν ληφθεί υπ όψιν – ανάπτυξής της, στο πλαίσιο ενός επικαιροποιημένου εθνικού σχεδιασμού. Προφανώς το ενδιαφέρον της πολιτικής ελίτ εξαντλείται στα γνωστά σούρτα – φέρτα στις περιφερειακές συνευρέσεις – οι οποίες βαφτίζονται «στρατηγικές συνεργασίες» – αλλά με δεδομένη την Ελληνική ιδιαιτερότητα, να εκλαμβάνονται ως  «στρατηγικές», συνεργασίες που επί της ουσίας διαθέτουν ανύπαρκτο έως ελάχιστο στρατηγικό αποτύπωμα…

Πρωτογενής παραγωγή. Από την σκοπιά της ουσιαστικής της αναβάθμισης μέσα από έναν απολύτως στοχευμένο προσανατολισμό σε παραδοσιακά χρυσοφόρα Ελληνικά προϊόντα, και με κεντρική επιδίωξη το προσαυξημένο ειδικό της βάρος στο ΑΕΠ και στην τόνωση της απασχόλησης…

Εθνικός πολυδύναμος διαμετακομιστικός φορέας. Στο πλαίσιο ενός μακρόπνοου στρατηγικού σχεδιασμού που θα συνυπολογίζει και θα επαναξιολογεί όλα τα νέα δεδομένα που έχουν οδηγήσει στην ουσιαστική γεωστρατηγική αναβάθμιση της πατρίδας μας, η οποία αν δεν κεφαλαιοποιηθεί σήμερα, αύριο θα έχει οδηγηθεί στον πλήρη και αμετάκλητο αφελληνισμό με δραματικές επιπτώσεις στον ευρύτερο στρατηγικό της σχεδιασμό…

Σύγχρονη ναυπηγοεπισκευαστική υποδομή με εθνικές και διεθνείς συμπράξεις ικανή να ανταποκριθεί στις επικαιροποιημένες εμπορικές και αμυντικές προκλήσεις…

Εθνικό Δίκτυο Ερευνών με προσανατολισμό στις νέες τεχνολογίες και στην Ιατρική έρευνα. Ικανό να επενδύσει στην πολιτική της «πατέντας», στην καινοτομία και στο επιστημονικό επίτευγμα, προσανατολισμένο σε εποικοδομητικές πολυμερείς συνεργασίες και αποφασισμένο να επενδύσει τα μέγιστα στην αξιοποίηση και στον επαναπατρισμό του επιστημονικού κεφαλαίου που διαθέτει η χώρα.

Κέντρο Εθνικού Στρατηγικού και Αναπτυξιακού Σχεδιασμού με ευρεία αρμοδιότητα να διαχειριστεί την ανάκτηση της στρατηγικής υποδομής της χώρας που έχει εκχωρηθεί και να σχεδιάσει την ενιαία και συνολική αξιοποίηση του συνόλου του Εθνικού Στρατηγικού Χαρτοφυλακίου…

Όλα τα παραπάνω βεβαίως, δεν είναι τα μόνα, είναι ωστόσο ενδεικτικά με την έννοια ότι η συμπερίληψή τους ή η απουσία τους από το όποιο σχέδιο ανάκαμψης, καταδεικνύει και τον προσανατολισμό που κυριαρχεί στην πολιτική ελίτ της χώρας. Και εδώ κύριοι οφείλουμε να είμαστε ξεκάθαροι…

Γι’ ακόμη μια φορά, αυτό που επιχειρείται είναι να εξαργυρωθεί με καθρεφτάκια η ανοχή των πολιτών στην εφαρμογή ενός προγράμματος που θα ανατρέψει εκ βάθρων τα θεμελιώδη

Αυτό που έχουμε απέναντί μας, ΔΕΝ είναι ένα σχέδιο ανάκαμψης ικανό να αναγεννήσει και να ανατροφοδοτήσει την ελπίδα. Είναι ένα ακριβοπληρωμένο σχέδιο υπαγορευμένης και ελεγχόμενης κατεδάφισης των στρατηγικών πυλώνων της χώρας, που στοχεύει στον καθολικό μετασχηματισμό της με έμφαση τον παρασιτικό τεχνοκρατισμό, την εξαγορά συνειδήσεων και την διασφάλιση μιας προσωρινής εναλλακτικής υποαπασχόλησης, πριν επέλθει η σαρωτική λαίλαπα της συστημικής και μη αναστρέψιμης ανεργίας σε ένα περιβάλλον γενικευμένης παραγωγικής αποεπένδυσης και καταστροφής.

Από την άποψη αυτή, είναι φανερό πως η στρατηγική μιζέρια που χαρακτηρίζει τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται η πολιτική ελίτ του τόπου τις κρίσιμες περιφερειακές προκλήσεις, συνδέεται απόλυτα με την διαχειριστική υποτέλεια που κυριαρχεί στην αντιμετώπιση  και των αμιγώς εσωτερικών μας υποθέσεων. 

Υπό αυτές τις συνθήκες, είναι φανερό πως καμία σοβαρή δύναμη δεν μπορεί να πάρει σοβαρά μια χώρα που μετατρέπεται οικειοθελώς σε περιφερειακή Φιλιππινέζα και αυτή η κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει αν οι πολίτες δεν αποφασίσουν να χειραφετηθούν και να αναλάβουν πρωταγωνιστικό ρόλο για την Ελλάδα της επόμενης μέρας.

Κ.ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

https://www.militaire.gr/quot-ethniko-schedio-anakampsis-i-dolio-schedio-paralytikis-apoependysis-kai-katedafisis-ton-stratigikon-pylonon-tis-choras-quot/?fbclid=IwAR0NsOiiVTqcHnZcvGshbLX2qmFufpbcBG_0FfUKrAKwT3Ih-1gTgXQVbAE

2/4/2021 
                           ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ                    
 


 1.
Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης:
 Ο οδικός χάρτης με 170 έργα-επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις.  
     Ως τη «γέφυρα που θα οδηγήσει την Ελλάδα στη μετά COVID εποχή και στην τρίτη δεκαετία αυτού του αιώνα χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης κατά τη διάρκεια παρουσίασης του. Το Σχέδιο με την ονομασία Ελλάδα 2.0 καλύπτει όλη τη χώρα και φιλοδοξεί να δημιουργήσει τουλάχιστον 180.000 νέες θέσεις εργασίας.
Μέσα από τις 170  δράσεις του, οι οποίες αφορούν έργα-επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις αναμένεται να κινητοποιηθούν κεφάλαια συνολικού ύψους 57,4 δις. ευρώ εκ των οποίων
 * 30,9 δις. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, 
 * από αυτά , τα 17,8 δις. ευρώ αφορούν επιχορηγήσεις και τα 12,7 δις. ευρώ δάνεια
* επιπλέον θα κινητοποιηθούν κεφάλαια ύψους 25,6 δις. ευρώ.
Το «Ελλάδα 2.0» αποτελείται από τέσσερις πυλώνες: Τον πράσινο, τον ψηφιακό, τον κοινωνικό και αυτόν που αφορά στον οικονομικό και θεσμικό μετασχηματισμό.
Ως προς την πράσινη μετάβαση, οι επενδύσεις του Σχεδίου περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:
- Εκτεταμένο πρόγραμμα «εξοικονομώ» για νοικοκυριά, επιχειρήσεις, δημόσια κτίρια και υποδομές.
- Διασύνδεση των ελληνικών νησιών, η οποία θα μειώσει σημαντικά το ενεργειακό κόστος νοικοκυριών και επιχειρήσεων και επενδύσεις ενεργειακής αποθήκευσης που θα επιτρέψουν την καλύτερη αξιοποίηση του δυναμικού της χώρας σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
- Προώθηση στρατηγικών αστικών αναπλάσεων υψηλής αναπτυξιακής και περιβαλλοντικής αξίας.
- Μεγάλες επενδύσεις σε αντιπλημμυρικά έργα, συνοδευόμενα από αλλαγές στην χρήση των δικτύων άρδευσης και εγκατάσταση τηλεμετρητών για τον εντοπισμό διαρροών και την έξυπνη διαχείριση του νερού.
- Νέο Εθνικό Σχέδιο Αναδάσωσης.
- Πρωτοβουλίες για προστασία της βιοποικιλότητας.
- Μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές και εξοπλισμό της Πολιτικής Προστασίας.
- Επενδύσεις εκπόνησης πολεοδομικών σχεδίων που θα πληροφορούν έγκυρα και αμέσως για τις δυνατότητες χρήσης γης για τα 4/5 της χώρας.
Για την ψηφιακή μετάβαση, οι επενδύσεις του Σχεδίου περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:
- Προεγκατάσταση υποδομής οπτικών ινών στα κτίρια για τη διευκόλυνση της μετάβασης στη χρήση δικτύων οπτικών ινών από επιχειρήσεις και νοικοκυριά.
- Ανάπτυξη διαδρόμων δικτύου 5G στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.
- Σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με σύγχρονα υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών με τα ελληνικά νησιά.
- Ψηφιοποίηση καίριων αρχείων σε διαφόρους τομείς (υγεία, δικαιοσύνη, πολεοδομίες, κτηματολόγιο, μετανάστευση, ΕΦΚΑ κ.α.) και ενσωμάτωσή τους σε αντίστοιχα πληροφοριακά συστήματα.
- Διασφάλιση της διασύνδεσης και διαλειτουργικότητας συστημάτων και επιμέρους μητρώων και μεμονωμένων εφαρμογών μεταξύ φορέων του Δημοσίου.
- Πληροφοριακό σύστημα για τη διαχείριση συναλλαγών της Δημόσιας Διοίκησης με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις (CRM).
- Επενδύσεις για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, που περιλαμβάνουν περαιτέρω ψηφιοποίηση των φορολογικών υπηρεσιών, κωδικοποίηση και εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας, δράσεις κατά του λαθρεμπορίου και χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τη διευκόλυνση των φορολογικών ελέγχων, ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών κ.α.
- Ψηφιακό μετασχηματισμό επιχειρήσεων, με απόκτηση εξοπλισμού, υπηρεσιών cloud και διαδικτυακών υπηρεσιών, όπως οι νέες τεχνολογίες ηλεκτρονικών πληρωμών, το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, η εργασία από απόσταση, το ψηφιακό γραφείο κ.λπ.
Σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικές επενδύσεις και τον θεσμικό μετασχηματισμό, το Σχέδιο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
- Ισχυρά κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις (πράσινος, ψηφιακός μετασχηματισμός, καινοτομία, εξωστρέφεια).
- Σημαντικά έργα υποδομής όπως το βόρειο τμήμα του Ε65, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ένα μεγάλο πρόγραμμα για την οδική ασφάλεια, μεγάλα αρδευτικά έργα μέσω ΣΔΙΤ,  ο εκσυγχρονισμός επίσης μέσω ΣΔΙΤ του δικτύου σιδηροδρόμων, νέος προαστιακός σιδηρόδρομος στη Δυτική Αττική, τα ηλεκτρονικά διόδια, οι «έξυπνες» υποδομές κ.α.
- Επενδύσεις για την ενίσχυση του πολιτισμού, όπως η δημιουργία του Μουσείου Ενάλιων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά, ανάπτυξη πολιτιστικών και φυσικών διαδρομών και πρόγραμμα προστασίας εμβληματικών μνημείων από την κλιματική αλλαγή κ.α.
- Επενδύσεις στον τουρισμό με παρεμβάσεις για τον ορεινό τουρισμό, τον τουρισμό υγείας και την αξιοποίηση ιαματικών πηγών, την γαστρονομία, την αναβάθμιση των τουριστικών λιμανιών, τον καταδυτικό τουρισμό, την προσβασιμότητα στις παραλίες και ειδικά προγράμματα κατάρτισης για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού τουριστικών επιχειρήσεων.
-Προώθηση προγραμμάτων οικονομικής ενίσχυσης του αγροδιατροφικού τομέα  για την πραγματοποίηση επενδύσεων με προσανατολισμό την πράσινη γεωργία και την γεωργία ακριβείας, που αφορούν στην καινοτομία και την οικολογική επεξεργασία γεωργικών προϊόντων, την αναδιάρθρωση καλλιεργειών, την γενετική βελτίωση ζώων, καθώς και την ενίσχυση των υδατοκαλλιεργειών.
Ως προς τον κοινωνικό πυλώνα οι επενδύσεις του Σχεδίου περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:
- Μεγάλα προγράμματα με στόχο την αύξηση της απασχόλησης με ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.
- Ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, ψηφιακές υποδομές σε όλες τις τάξεις και αντίστοιχο αναβαθμισμένο εξοπλισμό στα εργαστήρια και Voucher για απόκτηση τεχνολογικών εργαλείων για τους μαθητές που ανήκουν σε ευάλωτα νοικοκυριά.
- Επενδύσεις στο σύστημα υγείας, προκειμένου να παρέχει υπηρεσίες υγείας υψηλής ποιότητας, όπως η ανακαίνιση των υποδομών, ο εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού και η ψηφιοποίηση των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας, αλλά και το ολοκληρωμένο σύστημα πρόληψης «Σπύρος Δοξιάδης» (εθνικά προγράμματα για την σωματική άσκηση και τη διατροφή, τους εμβολιασμούς, τις προληπτικές εξετάσεις για καρκίνο του μαστού, τον προληπτικό έλεγχο νεογνών κ.α.).
- Επενδύσεις που ενδυναμώνουν την κοινωνική δικαιοσύνη και το δίκτυο κοινωνικής προστασίας, μέσω προγραμμάτων ενίσχυσης της οικονομικής και κοινωνικής ένταξης ευάλωτων ομάδων, ενίσχυσης της παιδικής προστασίας, προώθησης των ίσων ευκαιριών και στήριξης της διαφορετικότητας και ένταξης προσφύγων στην αγορά εργασίας.
Όσον αφορά το σκέλος των δανείων, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους 12,7 δις. ευρώ, θα διατεθουν για ιδιωτικές επενδύσεις. Μέσω αυτών θα κινητοποιηθούν κεφάλαια ύψους 31,8 δις. ευρώ. Το 50% της χρηματοδότησης τους θα προέλθει από κρατική χρηματοδότησης ενώ το υπόλοιπο 50% από τραπεζικό δανεισμό (30%) και ίδια κεφάλαια (20%)του ιδιώτη επενδυτή.
Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης αναμένεται να τεθεί προς συζήτηση στη Βουλή τις επόμενες ημέρες. Κατόπιν θα κατατεθεί στην Κομισιόν προς έγκριση. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία θα πάρει την τελική του μορφή και θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση.
Ραλλού Αλεξοπούλου
https://www.naftemporiki.gr/finance/story/1708707/ethniko-sxedio-anakampsis-o-odikos-xartis-me-170-erga-ependuseis-kai-metarruthmiseis
31/3/2021

2.
 Από την έκθεση Πισσαρίδη στο Σχέδιο Ανάκαμψης
 και το επενδυτικό κενό των 130 δισ.

 Στην Ελλάδα υπάρχει ένα επενδυτικό κενό 130 δισ. ευρώ με ιδιαίτερα χαμένη τη βιομηχανία. Το κενό αυτό δεν αντιμετωπίζεται από το σχέδιο Πισσαρίδη. 

Η έκθεση Πισσαρίδη, ορθά διαπιστώνει και επαναλαμβάνει την υστέρηση των παγίων εταιρικών επενδύσεων στην Ελλάδα. Το κενό αυτό των επενδύσεων, υπολογισμένο με βάση την απόκλιση από τον μέσο όρο της Ε.Ε. κατά την περίοδο 2010-2019, υπολογίσθηκε περί τα 130 δις. ευρώ.  
Παρόμοια σημαντική υστέρηση καταγράφει η έκθεση Πισσαρίδη στη μεταποίηση και στις βιομηχανικές εξαγωγές. Οι ελληνικές εξαγωγές λόγου χάριν των βιομηχανικών προϊόντων το 2019 ήταν 9,2% του ΑΕΠ, ενώ ο μέσος όρος για εννέα ευρωπαϊκές χώρες πληθυσμιακά συγκρίσιμες με την Ελλάδα  ανερχόταν στο 38,2%.  Η βιομηχανία παραμένει o μεγάλος ασθενής της οικονομίας.
Η έκθεση σε γενικές γραμμές σκιαγραφεί την μοναδική σε έκταση αποβιομηχάνιση της χώρας. Το σημείο που θα έφτανε η βιομηχανία –αν δεν παίρνονταν τα απαραίτητα μέτρα έγκαιρα-  το είχαμε προβλέψει, όπως και άλλοι αναλυτές, 30 χρόνια πριν με τον συνάδελφό μου τον Ν. Βαρσακέλη σε μελέτη της Επιτροπής το 1990, (βλ. ενδεικτικά, μελέτη Mardas, Varsakelis “The Impact of the Internal Market by industrial sector – Greece”, European Economy,  1990). 
Το Σχέδιο Ανάκαμψης της κυβέρνησης δεν ακολουθεί τη λογική Πισσαρίδη στη βιομηχανία. Η βιομηχανία είναι πάλι ο φτωχός συγγενής του Σχεδίου των 16,4 δις επιχορηγήσεων. Τέσσερις δράσεις αναφέρονται αμέσως ή εμμέσως σε αυτήν από τις 18. 
Τα χρήματα προς τη βιομηχανία εντοπίζονται κυρίως στη Δράση 2.3, (Ψηφιακός μετασχηματισμός των εταιριών), στη Δράση 4.3 (Τεχνολογική Έρευνα), στη Δράση  4.7 (Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας κ.λπ) και εν μέρει στη Δράση 4.6 (Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της ανθεκτικότητας κύριων κλάδων…). Η τελευταία δράση αγκαλιάζει τα πάντα, δηλαδή τον  τουρισμό, τη μεταποίηση, τον πολιτισμό, την αγροτική οικονομία και τις υποδομές! 
Συνολικός προϋπολογισμός για τη βιομηχανία, κατ’ εκτίμηση 2,5-3 δις ευρώ. Δεν δίνονται αναλυτικά προϋπολογιστικά στοιχεία στο Σχέδιο για τον ακριβή προσδιορισμό των χρημάτων που θα δοθούν στη βιομηχανία. Ας ελπίσουμε στο νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (2012-27) των 40 δις ευρώ, η βιομηχανία να λάβει τη θέση που της αρμόζει με δράσεις που λαμβάνουν υπόψη τους περιορισμούς-εμπόδια που αντιμετωπίζει η χώρα στην περιοχή που βρίσκεται. Σημειώνεται ότι η Τουρκία επενδύει μεγάλα ποσά στην αεροναυπηγική, στη βιομηχανία της άμυνας, την ηλεκτρομηχανική, τηλεπικοινωνίες, οχήματα, έρευνα στην ενέργεια…
-Ως προς τη γεωργία, πλην των όσων επισημαίνονται στην Έκθεση Πισσαρίδη, χρειάζεται άμεση μείωση του κόστους παραγωγής, κάτι που δεν επισημαίνεται. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με την αλλαγή της νομοθεσίας για τα αγροτικά φάρμακα –κάτι που οδηγεί σε σύγκρουση με ισχυρά συμφέροντα– (βλ. αναλυτικότερα, http://mardas.eu/2020/12/03/φάρμακα-για-αγροτική-χρήση-και-οι-ελλη/ ) είτε με τη δραστική μείωση του κόστους της ενέργειας-πετρελαίου (βλ. π.χ. Κύπρο όπως και άλλες χώρες). Και ως προς το κενό εσόδων που θα προκληθεί, υπάρχουν χώροι εξοικονόμησης χρημάτων μέσω μιας διαφορετικής διαχείρισης των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού.
Τέλος ο τουρισμός, δεν μπορεί να κινείται σε μια πεπατημένη εκσυγχρονισμού μόνο. Αγνοούνται παραδείγματος χάριν απόψεις για επενδύσεις σε μεγάλα τουριστικοκατασκευαστικά έργα της τάξης των 2-3 δις ευρώ το κάθε ένα, που μπορούν να συνδυαστούν ακόμη και με τον πολιτισμό, δίνοντας καλύτερες προοπτικές στο κλείσιμο του επενδυτικού κενού των 130 δις ευρώ.  (π.χ. κατασκευή τουριστικού ειδικού σκοπού. Βλ. ενδεικτικά, http://mardas.eu//wp-content/uploads/2018/06/Stratigiki_Anaptiksis.pdf , σελ. 2-4 και 12-14). Λύσεις της μορφή αυτής απουσιάζουν από την έκθεση Πισσαρίδη και το Σχέδιο Ανάκαμψης.
 Δημήτρης Μάρδας 
Καθηγητής του  Τμήματος Οικονομικών Επιστημών, 
πρώην Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών
Από newsroom -17 Δεκεμβρίου 2020
 

 3.
Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης 
Δείτε από εδώ την ομιλία του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Θεόδωρου Σκυλακάκη κατά την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0»
Ομιλία του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ αρμόδιου για τον συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου, Άκη Σκέρτσου, κατά την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0»
Ευχαριστώ πολύ Νίκο. Καλημέρα σας. Τι είναι το πρόγραμμα Ελλάδα 2.0;  Είναι ένα συνεκτικό σχέδιο επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων που έχει σαν στόχο να κάνει update στο λειτουργικό της χώρας. Στο software και το hardware της Ελλάδας.
Για να μιλήσουμε με τη γλώσσα των νέων, καθώς αυτό είναι ένα σχέδιο που αφορά πρωτίστως το μέλλον και άρα τους ίδιους τους νέους, είναι κάτι σαν τις ανανεώσεις που έρχονται κάθε τόσο στις εφαρμογές του κινητού μας για να βελτιώσουν τις αρχικές εργοστασιακές του ρυθμίσεις. Έτσι και εδώ ο στόχος είναι να δημιουργήσουμε τη νέα καλύτερη εκδοχή της χώρας μας, τη version 2 της Ελλάδας και το timing είναι ιδανικό. Ακριβώς πάνω στη συμπλήρωση 200 χρόνων από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας.
Ποια είναι η θεμελιώδης διαφορά του εξαετούς αναπτυξιακού σχεδίου από αντίστοιχα προγράμματα το παρελθόντος; Η βασική διαφορά είναι ότι έως σήμερα πρώτα εξασφαλίζαμε τα Ευρωπαϊκά χρήματα και μετά σκεφτόμασταν τι θα τα κάνουμε. Ο στόχος, σχεδόν αυτοσκοπός, ήτανε ως τώρα η απορρόφηση για την απορρόφηση. Όχι το μόνιμο αναπτυξιακό αποτέλεσμα. Αυτός ο τρόπος μας προίκισε έως σήμερα σίγουρα με καλύτερες υποδομές. Απέτυχε όμως να δώσει απαντήσεις σε μόνιμα διαρθρωτικά προβλήματα της χώρας μας. Εδώ η αρχιτεκτονική του Ταμείου Ανάκαμψης είναι η ακριβώς ανάποδη.
Πρώτα δηλαδή έπρεπε να παρουσιάσουμε τους εταίρους μας ένα δικό μας, ελληνικής ιδιοκτησίας, συνεκτικό αναπτυξιακό σχέδιο, επαρκώς αιτιολογημένο και κοστολογημένο και μετά να διεκδικήσουμε τους πόρους για να το χρηματοδοτήσουμε. Ένα σχέδιο που να αναλύει πρώτον, το γιατί είναι αναγκαία κάθε επένδυση που προτείνεται. Δεύτερον, ποια είναι τα διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας και του κράτους που έρχεται να θεραπεύσει. Τρίτον, πως θα έχει πολλαπλασιαστικό αναπτυξιακό αποτέλεσμα; Δηλαδή, με ποιες μεταρρυθμίσεις θα γίνει πιο αποδοτική κάθε επένδυση και τέταρτον, πότε θα υλοποιηθεί και πόσο θα κοστίσει.
Ένα κανονικό business plan δηλαδή, με δημόσιες επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις που στόχο έχουν να ενθαρρύνουν αντίστοιχες ή και περισσότερες ιδιωτικές επενδύσεις, που θα δημιουργήσουν με τη σειρά τους περισσότερες και καλά αμειβόμενες νέες θέσεις εργασίας.
Κατά την κατάθεση του σχεδίου μας απασχόλησαν τα διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας και του κράτους. Γιατί για παράδειγμα η Ελλάδα διαχρονικά καταναλώνει περισσότερα απ’ όσα παράγει και πως αυτό μπορεί να αλλάξει; Γιατί έχουμε συστηματικά χαμηλότερους δείκτες ιδιωτικών επενδύσεων στην οικονομία από την υπόλοιπη Ευρώπη; Τι πρέπει να αλλάξει στο επιχειρηματικό και ρυθμιστικό περιβάλλον για να προσελκύσουμε περισσότερες και καλύτερες εγχώριες και ξένες ιδιωτικές επενδύσεις; Γιατί υπολειπόμαστε κατά 10 μονάδες στις εξαγωγές από την υπόλοιπη Ευρώπη; Γιατί οι επιχειρήσεις μας είναι λιγότερο παραγωγικές, για παράδειγμα, από τις γερμανικές επιχειρήσεις και πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την παραγωγικότητά τους; Γιατί οι γυναίκες συμμετέχουν λιγότερο από τους άνδρες στην αγορά εργασίας; Πώς μπορούμε να εξισορροπήσουμε την οικογενειακή με την επαγγελματική ζωή, να εξαλείψουμε τις ανισότητες στις επιχειρήσεις για να δώσουμε περισσότερες ευκαιρίες στις γυναίκες στον επαγγελματικό στίβο; Γιατί έχουμε τόσο υψηλό ποσοστό αδήλωτης ή ημιδηλωμένης εργασίας στην οικονομία μας; Πώς θα δώσουμε κίνητρα για να φέρουμε στην επιφάνεια ένα σημαντικό μέρος της παραοικονομίας; Να «ασπρίσουμε» δηλαδή την οικονομία της Ελλάδας και να βελτιώσουμε τα δημόσια έσοδα; Πώς εξηγείται το παράδοξο του χάσματος δεξιοτήτων; Δηλαδή να έχουμε ένα τόσο υψηλό ποσοστό αποφοίτων από ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα αλλά παρόλα αυτά οι επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να βρούνε εργαζόμενους με τις δεξιότητες που ψάχνουνε; Πώς θα γίνει δηλαδή καλύτερη η σύζευξη της αγοράς εργασίας με την κατάρτιση;
Το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» με τις 58 μεταρρυθμίσεις που περιλαμβάνει δίνει απαντήσεις σε αυτά και σε πολλά ακόμα αντίστοιχα ερωτήματα με τέσσερις προτεραιότητες:  την πράσινη ανάπτυξη, την ενίσχυση της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής, τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων και την προώθηση καινοτομίας και βεβαίως τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την τεχνολογική αναβάθμιση του  δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
Είναι ένα σχέδιο που έχει σαν στόχο να κάνει την Ελλάδα πιο δίκαιοι, πιο πράσινη, πιο ψηφιακή, πιο εξωστρεφή και πιο παραγωγική. Περιλαμβάνει προγράμματα για όλους αλλά και για ομάδες του πληθυσμού που δεν θα περίμενε κανείς να βρει σε ένα τέτοιο σχέδιο.
Στο επίκεντρο των δράσεων του βρίσκονται οι νέοι, οι γυναίκες, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, όπως είναι τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες, οι αγρότες, οι κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών στην περιφέρεια και τα νησιά μας, οι άνθρωποι του πολιτισμού.
Κλείνοντας αυτή τη σύντομη παρουσίαση θα ήθελα να επαναλάβω το εξής: για εμάς η πραγματική πρόκληση σήμερα δεν είναι η απορρόφηση που θα προσφέρει πρόσκαιρη ανάπτυξη. Η πραγματική πρόκληση είναι να απορροφήσουμε και να διοχετεύσουμε κοινοτικά κεφάλαια στις σωστές δομές και δραστηριότητες, στο σωστό βαθμό για το σωστό λόγο, τη σωστή στιγμή και με το σωστό τρόπο. Για αυτό θα υπάρχει πλήρης διαφάνεια για την εκτέλεση του σχεδίου και συνεχής δημόσια λογοδοσία για την πορεία εξέλιξης κάθε επένδυσης και κάθε μεταρρύθμισης.
Με άλλα λόγια παρουσιάζεται μπροστά μας μία τεράστια ευκαιρία, όχι απλώς να θεραπεύσουμε τις οικονομικές πληγές που προκαλεί και αφήνει πίσω της η πανδημία αλλά να καλύψουμε το χαμένο έδαφος δεκαετιών, να διορθώσουμε τις παθογένειες της ελληνικής οικονομίας και της δημόσιας διοίκησης και εν τέλει να παραδώσουμε μία νέα καλύτερη εκδοχή της χώρας μας στη νέα γενιά, την Ελλάδα του μέλλοντος.
Ομιλία του προϊσταμένου του Οικονομικού γραφείου του Πρωθυπουργού, Αλέξη Πατέλη, κατά την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0»
Σας ευχαριστώ πολύ και καλημέρα σε όλους και όλες
Η ελληνική οικονομία όπως ξέρουμε έχει ένα μεγάλο επενδυτικό κενό.  Δηλαδή οι επενδύσεις είναι περίπου οι μισές από όσες χρειαζόμαστε για να φτάσουμε στη μέγιστη ανάπτυξη. Αποφασίσαμε λοιπόν ότι τα δάνεια του Ελλάδα 20 θα πάνε για χρηματοδότηση επενδύσεων του ιδιωτικού τομέα.  Τα ποσά να σημειώσουμε είναι κολοσσιαία, δηλαδή 13 δις δάνεια που υπολογίζουμε ότι θα κινητοποιήσουν μέχρι 31 δις κεφάλαια. Όμως έχουμε τρεις σημαντικές διαφορές σε σχέση με το παρελθόν.  Πρώτον, τα δάνεια δεν θα δίνονται δεξιά και αριστερά αλλά αποκλειστικά σε 5 συγκεκριμένους τομείς που βλέπετε και στα αριστερά της διαφάνειας.
Η επιλεξιμότητα βασίζεται στις αρχές της έκθεσης της Επιτροπής Πισσαρίδη. Δηλαδή σε βασικές οικονομικές αρχές.  Επιλέξιμα θα είναι δάνεια που χρηματοδοτούν επενδύσεις σε πράσινες και σε ψηφιακές δράσεις που είναι και προτεραιότητες του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης. Επίσης, δράσεις που στηρίζουν την εξωστρέφεια, δηλαδή τη χρηματοδότηση των εξαγωγών είτε αυτές είναι εξαγωγές αγαθών, είτε εξαγωγές υπηρεσιών διότι η Ελλάδα παραμένει μια σχετικά κλειστή οικονομία και αυτό πρέπει να αλλάξει.
Η τέταρτη επιλέξιμη κατηγορία είναι η έρευνα και η καινοτομία για να αυξήσουμε την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας. Τέλος, επιλέξιμες θα είναι επενδύσεις που βασίζονται σε συγχωνεύσεις, εξαγορές και συνεργασίες επιχειρήσεων για να στηρίξουμε δράσεις που οδηγούν σε οικονομίες κλίμακος.
Δεύτερη μεγάλη διαφορά, το κράτος δεν θα δίνει εγγυήσεις αλλά μόνο συγχρηματοδότηση.  Δηλαδή το κράτος θα βάλει μέχρι το 50% του κόστους της επένδυσης και οι τράπεζες και οι επενδυτές το άλλο μισό. Η επιλογή αυτή γίνεται για να υπάρχει συνευθύνη και να αποφευχθούν οι πρακτικές του παρελθόντος που κόστισαν αρκετά στο δημόσιο. Δεν πρόκειται να δοθούν δωρεάν λεφτά.  Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε ότι τα δάνεια πρέπει να τα επιστρέψουμε και ο σκοπός μας είναι να μην υπάρχει επιβάρυνση του δημοσίου χρέους. Τρίτο χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι ότι τα δάνεια δεν θα τα δώσει το κράτος αλλά οι τράπεζες και τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όπως είναι η EBRD και η BRD.  Το κράτος δεν ξέρει και δεν πρέπει να επιλέγει επενδύσεις.
Τέλος, να σημειώσουμε κλείνοντας ότι μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνει ότι η αξιοποίηση των δανείων θα έχει σημαντικά θετικές μακροοικονομικές επιπτώσεις αυξάνοντας το ΑΕΠ 3 μονάδες μέχρι το 2026 και τις επενδύσεις στην ελληνική οικονομία κατά το 1/5.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.
Ομιλία του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Δημήτρη Σκάλκου, κατά την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0»
Το σχέδιο Ελλάδα 2.0 αποτελεί μία συνεκτική δέσμη προγραμμάτων, έργων και μεταρρυθμίσεων. Αποσκοπεί να αλλάξει την οικονομία της χώρας καλύπτοντας ένα σημαντικό μέρος του τεράστιου επενδυτικού κενού όπως αυτό διαμορφώθηκε και διευρύνθηκε τουλάχιστον τα τελευταία 10 χρόνια. Για να το πετύχουμε αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να κινητοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό ιδιωτικούς πόρους και ταυτόχρονα να αυξήσουμε το γενικό επίπεδο των δημόσιων επενδύσεων στη χώρα. Προκειμένου, λοιπόν, αυτό να γίνει καλύτερα επιτεύξιμο είναι σημαντικό να εξετάσουμε τις διαλειτουργικότητες, τις συνεκτικότητες, τις συμπληρωματικότητες μεταξύ των διαφόρων προγραμμάτων και έργων που έχουμε ούτως ώστε να πετύχουμε αυτό που στην οικονομική ορολογία ονομάζεται προσθετικότητα των πόρων.
Το σχέδιο Ελλάδα 2.0 ακολουθεί και τα έργα που αντιστοιχίζονται με τις βασικές προτεραιότητες του σχεδίου για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, το σχέδιο, με άλλα λόγια, όπως είναι γνωστό ως έκθεσης της Επιτροπής Πισαρίδη. Οι βασικοί στόχοι αφορούν την αύξηση της απασχόλησης και την αύξηση παραγωγικότητας με σκοπό σε χρονικό ορίζοντα δεκαετίας η ελληνική οικονομία να συγκλίνει με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Παραπέρα οι αναπτυξιακές προτεραιότητες της χώρας μας εξειδικεύονται με μία σειρά εθνικών στρατηγικών σχεδίων και εθνικών σχεδίων δράσης τα περισσότερα από τα οποία ήδη υλοποιούνται ή βρίσκονται στο τελικό στάδιο του σχεδιασμού τους για να ξεκινήσει η υλοποίησή τους.
Αναφέρω ενδεικτικά το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα, το ΕΣΕΚ, που μεσοπρόθεσμα, με χρονικό ορίζοντα το 2030 αποσκοπεί στον ενεργειακό μετασχηματισμό της οικονομίας σε μία ανταγωνιστική οικονομία. Το εθνικό στρατηγικό σχέδιο μεταφορών για σύγχρονες, ασφαλείς και περιβαλλοντικά βιώσιμες πολυτροπικές υποδομές μεταφορών. Την ψηφιακή βίβλο που μας προσφέρει ένα οδικό χάρτη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Την εθνική στρατηγική για την ανώτατη εκπαίδευση. Το ελληνικό σχέδιο εγγύησης για την νεολαία για την προώθηση της απασχόλησης, της κατάρτισης και της εκπαίδευσης των νέων μας. Το εθνικό σχέδιο δράσης για την ισότητα των φύλων, για την εξάλειψη όλων των έμφυλων ανισοτήτων.  Το εθνικό και τα εδαφικά σχέδια δράσης μετάβασης για τις περιοχές που προχωρούν σε ταχύτατη απεξάρτηση από το λιγνίτη ως μορφή ενέργειας.
Από εκεί και πέρα  η υλοποίηση, η αποτελεσματική υλοποίηση όλων αυτών των εθνικών πολιτικών απαιτεί συγκεκριμένους πόρους και κινητοποίηση πόρων και την αντιστοίχιση τους με τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία και χρηματοδοτικά μέσα και προγράμματα που μας προσφέρει η Κοινότητα και η χώρα μας.
Το νέο ΕΣΠΑ είναι το κυριότερο από αυτά συνολικού προϋπολογισμού περίπου 26,7 δισεκατομμύρια ευρώ για την επόμενη προγραμματική περίοδο 2021-2027.  Αφορά την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας και αρθρώνεται γύρω από 4 στόχους πολιτικής οι οποίοι και αντιστοιχίζονται με τους 4 βασικούς πυλώνες του σχεδίου Ελλάδα 2.0.
Αναφέρω το στόχο πολιτικής για μια εξυπνότερη Ευρώπη που αποσκοπεί στον καινοτόμο και ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεών μας.  Το στόχο πολιτικής για μια πιο πράσινη Ευρώπη που αφορά την προώθηση της καθαρής ενέργειας, της κυκλικής οικονομίας, της αποτελεσματικής διαχείρισης των περιβαλλοντικών κινδύνων, το στόχο πολιτικής για μια πιο διασυνδεδεμένη Ευρώπη που αφορά τις υψηλής ποιότητας οδικές, σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές. Το στόχο πολιτικής μια πιο κοινωνική Ευρώπη που αφορά την προώθηση του ευρωπαϊκού πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων στην υγεία, την κοινωνική αλληλεγγύη, την εκπαίδευση και την απασχόληση. Και τέλος, τον ειδικό στόχο της δίκαιης μετάβασης που αφορά τις περιοχές δυτικής Μακεδονίας, της Μεγαλούπολης και των νησιών μας.
Η διαμόρφωση του σχεδίου Ελλάδα 2.0 τους προηγούμενους μήνες προχώρησε παράλληλα με τον σχεδιασμό όλων αυτών των χρηματοδοτικών εργαλείων τα οποία και με πρώτο ανάμεσά του το νέο ΕΣΠΑ πρόκειται και αυτά με τη σειρά τους να υποβληθούν προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τους αμέσως επόμενους μήνες.
Δεν είναι όμως μόνο το ΕΣΠΑ.  Έχουμε στη διάθεση μας μια σειρά άλλων εθνικών και κοινοτικών προγραμμάτων με εξίσου σημαντικούς πόρους που μπορούν να βοηθήσουν μέσα από τις συνεκτικότητες και τις συμπληρωματικότητες στη δουλειά του σχεδίου Ελλάδα 2.0.
Αναφέρω ενδεικτικά και κύρια πρώτα από όλα το εθνικό πρόγραμμα ανάπτυξης, δηλαδή τους εθνικούς πόρους του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων με χρονικό ορίζοντα το 2025. Τα προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης, το μηχανισμό «συνδέοντας την Ευρώπη» στο CEF 2 που έχει να κάνει με τις μεταφορές, την ενέργεια και τις τηλεπικοινωνίες. Το πρόγραμμα για την έρευνα και την καινοτομία, το περίφημο HORIZON 2020.  Και τέλος το πρόγραμμα για τις επενδύσεις και την απασχόληση InvestEU.
Διαθέτοντας λοιπόν, πλέον όχι μόνο τους αναγκαίους πόρους, αλλά και τις απαραίτητες εθνικές πολιτικές και κυρίως έχοντας προχωρήσει σε έναν προγραμματισμό έργων, δράσεων και μεταρρυθμίσεων μέσα σε ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο σχέδιο μπορούμε να είμαστε βάσιμα αισιόδοξοι ότι το σχέδιο 2.0 θα συμβάλλει καθοριστικά στην επίτευξη μιας βιώσιμης και δυναμικής ανάπτυξης και στην προώθηση της ευημερίας για το σύνολο των Ελλήνων πολιτών.
Ευχαριστώ.
Ομιλία του Προέδρου του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, Μιχάλη Αργυρού, κατά την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0»
Ευχαριστώ πάρα πολύ, Νίκο. Κυρίες και κύριοι, καλημέρα σας. Όπως ανέφερε ήδη ο Πρωθυπουργός και ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» θα οδηγήσει σε μία θεμελιώδη αλλαγή του οικονομικού υποδείγματος.
Τοποθετώντας την ελληνική οικονομία σε έναν ενάρετο κύκλο αυξημένων επενδύσεων, απασχόλησης και ανάπτυξης, θα προκαλέσει σημαντική αύξηση του ΑΕΠ και θα καταστήσει τις επενδύσεις και τις εξαγωγές κινητήρια δύναμη της ελληνικής οικονομίας. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ανεξάρτητης μελέτης που πραγματοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» προβλέπεται να οδηγήσει σε δημιουργία περίπου 200.000 νέων θέσεων εργασίας και αύξηση του ύψους του πραγματικού ΑΕΠ κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες μέχρι το 2026.
Εξαιρετικά σημαντικό είναι να τονιστεί ότι τα κέρδη αυτά στο ΑΕΠ και την απασχόληση θα είναι μόνιμα εξαιτίας των μεταρρυθμίσεων και της αύξησης της παραγωγικότητας που θα επακολουθήσει. Η αύξηση αυτή θα προέλθει κυρίως μέσω αύξησης των ιδιωτικών επενδύσεων που θα χρηματοδοτηθούν από τον φάκελο των δανείων του σχεδίου. Σημαντική συνεισφορά ασφαλώς θα έχουν και οι αυξημένες δημόσιες επενδύσεις που θα χρηματοδοτηθούν από τον φάκελο των επιχορηγήσεων. Το σχέδιο αναμένεται τα επόμενα χρόνια να οδηγήσει σε αύξηση ιδιωτικών επενδύσεων κατά 20%.
Οι μεταρρυθμίσεις του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» θα συνεισφέρουν και αυτές στην άνοδο του ΑΕΠ τα επόμενα πέντε χρόνια αλλά, όπως έχω ήδη αναφέρει, κυρίως μακροπρόθεσμα μέσα από διάφορα κανάλια, κυριότερο των οποίων είναι η αύξηση των εξαγωγών.
Στο Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων κάναμε αντίστοιχη μελέτη. Τα αποτελέσματά μας είναι συμβατά με αυτά της Τράπεζας της Ελλάδος. Ιδιαίτερα αναδεικνύουν το ρόλο του ανθρώπινου κεφαλαίου που το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» θα αναβαθμίσει σημαντικά στην αύξηση της οικονομικής ανάπτυξης, της απασχόλησης και των πραγματικών μισθών.
Ο μακροοικονομικός σχεδιασμός του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» είναι τεχνικά άρτιος και έχουμε κάθε λόγο να είμαστε ρεαλιστικά αισιόδοξοι ότι θα επιτύχει τους στόχους του.
Ευχαριστώ πολύ.
Ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη κατά την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».
 

ΠΗΓΗ:https://www.taxheaven.gr/news/53713/ellada-20-analytikh-paroysiash-toy-eonikoy-sxedioy-anakampshs-kai-anoektikothtas
31/3-2021

      ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ