ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ:Τα 10 πρώτα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης που ξεκινούν άμεσα.
Αυτά είναι τα 10 πρώτα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης που ξεκινούν άμεσα
Από την ψηφιοποίηση των αρχείων του Κτηματολογίου, τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και τη μεταρρύθμιση της δια βίου μάθησης μέχρι την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Ε65 και την ανάπλαση στο Τατόι, και τα δέκα πρώτα έργα του «Ελλάδα 2.0», αγγίζουν όλα την καθημερινότητα του πολίτη.
Αφορούν την εξυπηρέτησή του, την ψηφιακή μετεξέλιξη του κράτους και τους πιο εμβληματικούς τομείς, δηλαδή Παιδεία, Υγεία, Περιβάλλον, Οδικούς Άξονες, αλλά και Μεταναστευτικό.
Ξεκινούν το φθινόπωρο, θα είναι από τα πρώτα πανευρωπαϊκά projects εθνικών σχεδίων ανάκαμψης που θα τρέξουν μέσα στο 2021, το κυριότερο όμως είναι ότι εμπλέκουν όλη την κοινωνία, κάθε ηλικιακή και επαγγελματική ομάδα.
Τους νέους με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και τις ψηφιακές υποδομές σε όλες τις τάξεις. Τους εργαζόμενους με το πρόγραμμα αναβάθμισης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού. Τους μικρομεσαίους μέσα από τα γενναία προγράμματα ενεργειακών αναβαθμίσεων και ψηφιακού μετασχηματισμού. Τους πολίτες που ταλαιπωρούνται στα κτηματολογικά γραφεία για ένα κτηματογραφικό διάγραμμα.
Τα εύσημα μεγάλων ξένων μέσων ενημέρωσης στο ελληνικό πρόγραμμα, στους αρχιτέκτονες πίσω από αυτό, όπως ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, αλλά και οι αναφορές στη δυσαρέσκεια των Βρυξελλών για σχέδια άλλων χωρών, όπως του Βερολίνου, το οποίο φέρεται να αγνόησε τις συστάσεις της Κομισιόν για μεταρρυθμίσεις, ανεβάζουν τον πήχη των προσδοκιών.
Κρίνοντας από την πρώτη δεκάδα των έργων του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης που θα πάρουν άμεσα μπροστά και τα οποία παρουσιάζει το Liberal, μέχρι τα τέλη του έτους θα πέσει στην πραγματική οικονομία το πρώτο 1,6 δισ. ευρώ των ευρωπαϊκών κεφαλαίων, ενώ συνολικά θα εισπράξουμε 7,5 δισ ευρώ τα οποία θα διοχετεύονται σταδιακά σε επενδύσεις, ανάλογα με την ωρίμανση των projects.
Η καθημερινότητα
Από σήμερα το Ταμείο Ανάκαμψης παύει να κινείται στη σφαίρα της θεωρίας. Εως τα τέλη του έτους, οι ευρωπαϊκές επιδοτήσεις στην παιδεία θα φτάσουν τα 58 εκατ. ευρώ, στις κατασκευές τα 107 εκατ, στο τομέα της εργασίας τα 305 εκατ ευρώ και στο περιβάλλον-ενέργεια τα 528 εκατ ευρώ.
Από την ψηφιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού στις σχολικές τάξεις, μέχρι τα εκατοντάδες εκατομμύρια που πρόκειται να εκταμιευθούν ως τα τέλη του έτους για την ενεργειακή αναβάθμιση χιλιάδων σπιτιών και γραφείων και την ψηφιοποίηση των αρχείων του Κτηματολογίου, όλα αγγίζουν το μέσο πολίτη.
Το ίδιο και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των λογιστικών του κράτους.
Ένα κρατικό «ψηφιακό βιβλίο αποθήκης» που τόσα χρόνια δεν υπάρχει, έργο
που ξεκινά επίσης τους επόμενους μήνες και μέσω του οποίου το Δημόσιο θα
μπορεί επιτέλους να ξέρει ανά πάσα στιγμή το στοκ των αναλώσιμων που
υπάρχει στις αποθήκες του. Τον εξοπλισμό, από καρέκλες, γραφεία μέχρι
κάθε λογής αναλώσιμα που διαθέτουν πανεπιστήμια, νοσοκομεία, ΟΤΑ,
φορείς, όλα κωδικοποιημένα και ψηφιοποιημένα. Όχι όπως σήμερα.
Κεντρικά το κράτος θα γνωρίζει, αυτό που ακόμη και σήμερα αγνοεί, το τι αγοράζει ο κάθε οργανισμός, τι φυλάσσει στις αποθήκες του, κάθε πότε ή πόσο κοστίζει συγκρινόμενο με αντίστοιχες δαπάνες άλλων φορέων.
Πρώτα οι επιδοτήσεις, μετά τα δάνεια
Το πρώτο βήμα ήταν το πράσινο φως του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης από την ΕΕ. Πέραν των 7,5 δισ. ευρώ επιδοτήσεων που θα εισπράξουμε εντός του 2021, τα υπόλοιπα μέχρι το σύνολο των 17,8 δισ. επιδοτήσεων (όλο το πρόγραμμα ανέρχεται σε 30,5 δισ. εκ των οποίων τα 12,7 δισ. αφορούν δάνεια), θα εκταμιεύεται σταδιακά.
Ο στόχος κάθε χρόνο είναι να απορροφώνται γύρω στα 3 - 3,5 δισ. ευρώ. Τα δάνεια θα έρθουν μετά. Πρώτα πρέπει να καταβάλει ο επενδυτής το 20% των ιδίων κεφαλαίων του project και μετά να του εγκριθεί το δάνειο.
Το δεύτερο βήμα θα γίνει μέσα στον Ιούλιο όταν το λεπτομερέστατο κείμενο της επιχειρησιακής σύμβασης που θα συνάψει η Αθήνα με τις Βρυξέλλες θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή.
Εκεί, βουλευτές και πολίτες θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν και την τελευταία λεπτομέρεια για τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει η Ελλάδα τα επόμενα πέντε χρόνια, μέχρι και το 2026, προκειμένου να πάρει ως αντάλλαγμα τα 30 δισ του Ταμείου. Στην Βουλή θα επιχειρηθεί να καταρριφθούν και οι κορώνες περί μνημονίων από την «πίσω πόρτα» ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει βάλει όρους. Τους όρους τους έχει βάλει η ίδια η ελληνική κυβέρνηση και θα ζητά αυτοί να εκπληρώνονται, προκειμένου να αποδεσμεύει κεφάλαια. Κανείς δεν μας επιβάλει οτιδήποτε. Εμείς εκπονούμε το σχέδιο, οι Ευρωπαίοι μας χρηματοδοτούν για να το υλοποιήσουμε και ελέγχουν αν τηρούνται τα γραφόμενα στο τελικό κείμενο.
Στους όρους περιλαμβάνονται οι μεταρρυθμίσεις του προγράμματος. Δεν μπορεί για παράδειγμα μια χώρα να επιλέξει να εκταμιεύσει κεφάλαια μόνο για έργα, αλλά για λόγους πολιτικού κόστους να αφήσει στην άκρη τις μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά ή στην παιδεία. Αλλιώτικα χάνονται πόροι και το πρόγραμμα τινάζεται στον αέρα.
Ποια είναι τα 10 πιο ώριμα έργα
1. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65-Βόρειο Τμήμα : Πρόκειται
για την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Τρίκαλα - Γρεβενά - Εγνατία
Οδός (κεντρικός δρόμος, δρόμοι εξυπηρέτησης/δρόμοι σύνδεσης και
συμπληρωματικές εργασίες), συνολικού μήκους 70,47 χλμ.
Ολοκληρώνεται με την κατασκευή του βόρειου τμήματός του, ο Ε65, ένας από
τους βασικούς αυτοκινητοδρόμους της χώρας που συνδέει την Κεντρική
Ελλάδα με τη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία και φέρνει ταυτόχρονα πιο
κοντά ολόκληρη τη νότια Ελλάδα με τα βόρεια σύνορά μας. Εντός έτους
εκταμιεύονται 107 εκατ., επί συνόλου 452 εκατ. ευρώ.
2. Ανάπλαση πρώην Βασιλικών Κτημάτων Τατοΐου : Ανακαίνιση των ιστορικών κτιρίων (42 κτίρια) και των υποδομών του κτήματος και ανάπτυξη περιπατητικών και ποδηλατικών διαδρομών στο δάσος του Τατοΐου. Στόχος η απόδοση του ανακαινισμένου κτήματος στους κατοίκους του λεκανοπεδίου και η δημιουργία ενός νέου πόλου έλξης για τον εισερχόμενο τουρισμό στην Αττική. Προϋπολογισμός 45 εκατ. ευρώ.
3. Ψηφιοποίηση αρχείων Κτηματολογίου :Εντάσσεται στο ευρύτερο έργο ψηφιοποίησης αρχείων του κράτους σε διαφόρους τομείς (δικαιοσύνη, πολεοδομίες, κτηματολόγιο, μετανάστευση, ΕΦΚΑ, κά.) και ενσωμάτωσή τους σε αντίστοιχα πληροφοριακά συστήματα. Συνολικό ύψος 565 εκατ. ευρώ.
4. Δια βίου μάθηση και εθνικό σύστημα αναβάθμισης δεξιοτήτων :Αφορά
τη διαρκή αξιολόγηση των παρόχων υπηρεσιών δια βίου μάθησης, συνδέει
την αμοιβή τους και την αμοιβή των καταρτιζομένων με πιστοποιημένη από
τρίτους απόκτηση δεξιοτήτων και διασφαλίζει τη διαρκή σύνδεση της
κατάρτισης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Επίσης η μεταρρύθμιση
προβλέπει τη σύσταση ενός Εθνικού Συμβουλίου για τις Δεξιότητες.
Ταυτόχρονα θα τρέξει οριζόντιο πρόγραμμα κατάρτισης σε νέες δεξιότητες
(ψηφιακές, πράσινες και ήπιες) για το εργατικό δυναμικό της χώρας μέσα
από ένα στοχευμένο σύστημα ανάλυσης των κενών στις δεξιότητες και των
αναγκών κάθε ομάδας.
5. Ψηφιακός μετασχηματισμός εκπαίδευσης :Αφορά το αύριο της εκπαίδευσης. Ψηφιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού και περιεχόμενου, ψηφιακές υποδομές σε όλες τις τάξεις για διαδραστικό μάθημα και αντίστοιχος αναβαθμισμένος εξοπλισμός στα εργαστήρια, voucher για απόκτηση τεχνολογικών εργαλείων για τους μαθητές, robotics, STEM εργαλεία, μαζί με ψηφιακά και τεχνολογικά εργαλεία για μαθητές με αναπηρία, επανακατάρτιση των εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες και εργαλεία που ενσωματώνονται στην εκπαίδευση, ανάμεσα στις επιδοτούμενες επενδύσεις.
7. Εξοικονομώ Κατ' Οίκον :Ενισχύει δράσεις ενεργειακής εξοικονόμησης των νοικοκυριών, με στόχο να μειωθεί κατ' ελάχιστον 30%. Αντικατάσταση κουφωμάτων, αναβάθμιση συστημάτων ψύξης και θέρμανσης, ηλιακοί θερμοσίφωνες, αντλίες θερμότητας, «έξυπνα» συστήματα εξοικονόμησης και διαχείρισης οικιακών συσκευών, φωτοβολταϊκά στις στέγες, οι επιδοτούμενες εργασίες. Έχει συνολικό προϋπολογισμό 1,08 δισ. ευρώ.
8. Εξοικονομώ Επιχειρώντας:Στόχος του, επίσης η ενεργειακή εξοικονόμηση κατ' ελάχιστον 30% αλλά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Περιλαμβάνονται ενεργειακές αναβαθμίσεις κτιρίων, ενεργειακή αναβάθμιση παραγωγικών διαδικασιών, συστήματα ανάκτησης θερμότητας στο πλαίσιο παραγωγικών διαδικασιών, εγκατάσταση «έξυπνων» ενεργειακών συστημάτων, ηλεκτρικά οχήματα διανομής κ.λπ. Το έργο θα βοηθήσει στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και θα δημιουργήσει τόνωση δραστηριότητας και θέσεων.
9. Ένταξη προσφύγων στην αγορά εργασίας :Το πρόγραμμα αφορά ανάλυση δεξιοτήτων, συμβουλευτική, κατάρτιση και επανακατάρτιση για εύρεση εργασίας παρέχοντας κατάλληλες δεξιότητες (γλωσσομάθεια, τεχνικές επαγγελματικές δεξιότητες και βασικές ψηφιακές δεξιότητες), στους πρόσφυγες, προκειμένου να έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες ομαλής ένταξης στις τοπικές κοινωνίες. Προϋπολογισμός, 32 εκατ. ευρώ.
10. Ψηφιακός μετασχηματισμός συστήματος μετανάστευσης και ασύλου : Ψηφιοποίηση των διαδικασιών μετανάστευσης και του αρχείου ασύλου. Στόχος, η αποτελεσματικότερη διαχείριση των αιτήσεων και η ταχύτερη ενσωμάτωση των νόμιμων μεταναστών και προσφύγων. Το έργο θα βοηθήσει σε καλύτερο έλεγχο των μεταναστευτικών ροών αλλά και θα διευκολύνει εκείνους που νομίμως θέλουν να μεταναστεύσουν στην χώρα μας. Προϋπολογισμός, 42 εκατ. ευρώ
Γιώργος Φιντικάκης
19/6/2021
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
ΕΛΣΤΑΤ: Ένας στους τρεις παραμένει σε κίνδυνο φτώχειας
ή κοινωνικού αποκλεισμού.
Στο 28,9% ήταν το ποσοστό του πληθυσμού της χώρας (3.043.869 άτομα) που βρίσκονταν σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού πέρυσι (εισοδήματα 2019), παρουσιάζοντας μείωση σε σχέση με το 2019 κατά 1,1 ποσοστιαίες μονάδες (3.161.936 άτομα ή 30% του πληθυσμού).
Από τη σχετική έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, προκύπτουν, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
Ο κίνδυνος φτώχειας ή κοινωνικός αποκλεισμός είναι υψηλότερος στην περίπτωση των ατόμων ηλικίας 18- 64 ετών (31,9%). Από αυτόν τον πληθυσμό, εκτιμάται ότι το 30,2% είναι Έλληνες και το 54% είναι αλλοδαποί που διαμένουν στην Ελλάδα.
Το κατώφλι της φτώχειας ανέρχεται στο ποσό των 5.266 ευρώ ετησίως ανά μονοπρόσωπο νοικοκυριό και σε 11.059 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών και ορίζεται στο 60% του διάμεσου συνολικού ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, το οποίο εκτιμήθηκε σε 8.777 ευρώ, ενώ το μέσο ετήσιο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών της χώρας εκτιμήθηκε σε 17.250 ευρώ.
Τα νοικοκυριά που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας εκτιμώνται σε 697.590 σε σύνολο 4.115.678 νοικοκυριών και τα μέλη τους σε 1.861.963 στο σύνολο των 10.514.769 ατόμων του εκτιμώμενου πληθυσμού της χώρας. Ο κίνδυνος φτώχειας για παιδιά ηλικίας 0- 17 ετών (παιδική φτώχεια) ανέρχεται σε 21,4%, σημειώνοντας αύξηση κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2019, ενώ για τις ομάδες ηλικιών 18- 64 ετών και 65 ετών και άνω ανέρχεται σε 18,5% και 13,2%, αντίστοιχα.
Σε πέντε περιφέρειες (Ιόνια Νησιά, Αττική, Κρήτη, Νότιο Αιγαίο και Ήπειρος) καταγράφονται ποσοστά κινδύνου φτώχειας χαμηλότερα από αυτό του συνόλου της χώρας, ενώ σε οκτώ (Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησος, Βόρειο Αιγαίο, Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και Δυτική Ελλάδα) τα αντίστοιχα ποσοστά είναι υψηλότερα.
Το ποσοστό κινδύνου φτώχειας πριν από όλες τις κοινωνικές μεταβιβάσεις (δηλαδή μη συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών επιδομάτων και των συντάξεων στο συνολικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών) ανέρχεται σε 49,6% ενώ, όταν περιλαμβάνονται μόνο οι συντάξεις και όχι τα κοινωνικά επιδόματα, μειώνεται στο 23,6%. Αναφορικά με τα κοινωνικά επιδόματα, επισημαίνεται ότι αυτά περιλαμβάνουν παροχές κοινωνικής βοήθειας (όπως το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, το επίδομα στέγασης, το επίδομα θέρμανσης κ.λπ.), οικογενειακά επιδόματα (όπως επιδόματα τέκνων), καθώς και επιδόματα ή βοηθήματα ανεργίας, ασθένειας, αναπηρίας ή ανικανότητας, ή και εκπαιδευτικές παροχές.
Το ποσοστό κινδύνου φτώχειας μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις ανέρχεται σε 17,7%, ως εκ τούτου διαπιστώνεται ότι τα κοινωνικά επιδόματα συμβάλλουν στη μείωση του ποσοστού του κινδύνου φτώχειας κατά 5,9 ποσοστιαίες μονάδες ενώ, εν συνεχεία, οι συντάξεις κατά 26 ποσοστιαίες μονάδες. Το σύνολο των κοινωνικών μεταβιβάσεων μειώνει το ποσοστό του κινδύνου φτώχειας κατά 31,9 ποσοστιαίες μονάδες. Οι κοινωνικές μεταβιβάσεις (συμπεριλαμβανομένων των συντάξεων) αποτελούν το 34,9% του συνολικού ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών της χώρας, εκ του οποίου οι συντάξεις αναλογούν στο 87,3%, ενώ τα κοινωνικά επιδόματα στο 12,7%.
Το ποσοστό κινδύνου φτώχειας το 2020 είναι ελαφρώς υψηλότερο για τις γυναίκες (17,9%) σε σχέση με τους άνδρες (17,5%). Το ποσοστό κινδύνου φτώχειας για τους άνδρες σημείωσε μείωση κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες το 2020 σε σχέση με το 2019, ενώ το ποσοστό των γυναικών μειώθηκε κατά 0,1 ποσοστιαίες μονάδες.
Το 5,6% των νοικοκυριών δήλωσε ότι το εισόδημα του αυξήθηκε κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες, ενώ το 21,9% των νοικοκυριών ότι μειώθηκε και το 72,5% των νοικοκυριών ότι παρέμεινε το ίδιο. Το 14,4% δήλωσε ότι ο κύριος λόγος αύξησης ή μείωσης του εισοδήματος ήταν η πανδημία, εκ των οποίων το 2,1% δήλωσε ότι αυξήθηκε το εισόδημα του και το 12,3% ότι μειώθηκε.
https://www.efsyn.gr/node/299294
22.06.2021
ΠΑΡΑΠΟΜΠΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
“Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης ή δόλιο σχέδιο παραλυτικής αποεπένδυσης και κατεδάφισης των στρατηγικών πυλώνων της χώρας;”
Προς τις 1.000 μονάδες το Χρηματιστήριο, με "όπλο" και "οδηγό" το Ταμείο Ανάκαμψης (21/6/2021)
Δεν φθάνει στην πραγματική οικονομία η ρευστότητα της ΕΚΤ.Ποιες αδυναμίες τραπεζών και επιχειρήσεων φρενάρουν τη χορήγηση δανείων.
Υπογράφεται την προσεχή Τρίτη 22 Ιουνίου η σύμβαση για την Γραμμή 4 του Μετρό, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.
Κωνσταντίνος Μελάς στο Tvxs.gr: Τρομακτική η συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας (12-3-2021)
Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης: Τα εμβληματικά έργα του Ελλάδα 2.0 - Οι επενδύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης.
Στα 11,6 δισ. ευρώ το έλλειμμα του προϋπολογισμού το πεντάμηνο Ιανουαρίου - Μαΐου 2021
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ