Αναγκαία αλλά δεν αρκεί η «αποκλιμάκωση» για το ευρωπαϊκό διαβατήριο της Τουρκίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ:
(1)
Ευρωπαϊκό Συμβούλιο: Άλλη μια ήττα που εμφανίστηκε σαν επιτυχία.
Κερδισμένη η Τουρκία.
 
(2) Ε.Ε. - Τουρκία: Μαστίγιο ήταν και πάει.Η Ελλάδα οφείλει να εξακολουθήσει να βρίσκεται σε διαρκή ετοιμότητα για όλα τα ενδεχόμενα.




Αναγκαία αλλά δεν αρκεί η «αποκλιμάκωση»
για το ευρωπαϊκό διαβατήριο της Τουρκίας.

 
Λάθος μήνυμα στέλνει η ΕΕ στην Τουρκία σε ό,τι αφορά στα Ελληνοτουρκικά, καθώς δίνεται η εντύπωση ότι αρκεί η αποκλιμάκωση, από την ένταση που η ίδια προκάλεσε και στην οποία η κάθε πλευρά δίνει διαφορετικό περιεχόμενο, προκειμένου να πάρει πράσινο φως από την Ελλάδα και να προχωρήσουν ανεμπόδιστα οι ευρωτουρκικές σχέσεις, που αποκτούν όλο και περισσότερο οικονομικό ενδιαφέρον για την Άγκυρα.

Οι ευρωτουρκικές σχέσεις βρίσκονται σε ένα κρίσιμο μεταίχμιο, όπου η αυταρχική στροφή του καθεστώτος Ερντογάν, ο επεκτατικός  ηγεμονικός ρόλος που διεκδικεί σε περιφερειακό επίπεδο η Τουρκία  πολύ συχνά σε αντίθεση με τα συμφέροντα και τις επιδιώξεις της Δύσης, η εργαλειοποίηση του προσφυγικού, ο αναθεωρητισμός εις βάρος κρατών μελών, ρίχνουν βαριά τη σκιά τους σε μια σχέση την οποία όμως όλοι  θέλουν να διατηρήσουν καθώς προτιμούν ακόμη και μια τέτοια Τουρκία  να την έχουν δίπλα, παρά απέναντι.

Για  την ίδια την Άγκυρα η οποία με την στήριξη των Γερμανών  μπορεί να παίζει  το χαρτί του εκβιασμού, είναι  εξαιρετικής σημασίας οικονομικής αλλά και πολιτικής, να αποσπάσει μια σειρά ανταλλάγματα από την Ε.Ε.

Δίνει σημασία φυσικά στην βοήθεια για τους πρόσφυγες, δίνει σημασία στην απελευθέρωση της βίζας, αλλά το κρίσιμο για την  Τουρκία και την τουρκική οικονομία είναι η αναθεώρηση της Τελωνειακής Ένωσης, που θα ανοίξει την τουρκική αγορά των 75 εκατομμυρίων στην ευρωπαϊκή αγορά των 300 εκατομμυρίων Ευρωπαίων, στις Υπηρεσίες, τα αγροτικά προϊόντα και στη συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς.

Όλα αυτά προφανώς και δεν είναι  εύκολο να προχωρήσουν από τη μια ημέρα στην άλλη.

Σε μια Ευρώπη που ορθά απειλείται με μέτρα ένα κράτος μέλος, η Ουγγαρία για την προώθηση ομοφοβικών νόμων, στην Ευρώπη που μια ομάδα τριών Βαλτικών κρατών με τη σύμπραξη της Πολωνίας για λόγους που έχουν να κάνουν και με το ιστορικό παρελθόν αλλά και με τη διατήρηση ενός προνομιακού ρόλου ως «μετώπου» απέναντι στην Ρωσία, μπλοκάρουν κάθε επαφή της ΕΕ με τον μεγαλύτερο στρατηγικό εταίρο-γείτονα, τη Ρωσία, δεν μπορεί η Ε.Ε. στην περίπτωση της Τουρκίας να κλείνει τα μάτια.

Και αυτό φυσικά αφορά και την Αθήνα και τη Λευκωσία που δεν μπορεί  να δώσουν «λευκή επιταγή» στην Α. Μέρκελ και στον Τ. Ερντογάν  για να διαμορφώσουν την μελλοντική ευρωτουρκική σχέση, που θα παραβλέπει κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την ίδια την ασφάλεια των κρατών μελών.

Τα Συμπεράσματα της Συνόδου Κορυφής   αναφέρονται γενικώς στο «στρατηγικό ενδιαφέρον της ΕΕ για ένα σταθερό και ασφαλές περιβάλλον στην Ανατολική Μεσόγειο» και για την ανάπτυξη μιας σχέσης συνεργασίας και αμοιβαία επωφελούς σχέσης».

Και επίσης «χαιρετίζει την αποκλιμάκωση στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία πρέπει να διατηρηθεί σύμφωνα με τη δήλωση των μελών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 25ης Μαρτίου 2021».

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο  επαναλαμβάνει ότι θα συνεργασθεί με την Τουρκία για μια σειρά ζητήματα με «σταδιακό, αναλογικό και αναστρέψιμο τρόπο».

Σε ό,τι αφορά στην Κύπρο, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπενθυμίζει τα προηγούμενα συμπεράσματά του και τονίζει ότι «παραμένει πλήρως δεσμευμένο για την ολοκληρωμένη διευθέτηση του Κυπριακού στη βάση μιας δικοινοτικής, διζωνικής ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα, σύμφωνα με τα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ».

Επίσης γίνεται ειδική αναφορά για  τα Βαρώσια καθώς τα Συμπεράσματα υπογραμμίζουν την «σημασία του καθεστώτος των Βαρωσίων και ζητεί τον πλήρη σεβασμό των ψηφισμάτων του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, ιδίως των ψηφισμάτων 550, 789 και 1251» .

Όμως αποφεύγει να καταλογίσει ευθύνες που θα ενοχλούσαν την Τουρκία, καθώς «εκφράζει τη λύπη του που η άτυπη συνάντηση στη Γενεύη υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών δεν άνοιξε το δρόμο για επανέναρξη των επίσημων διαπραγματεύσεων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσει να διαδραματίζει ενεργό ρόλο στη στήριξη της διαδικασίας». Μια  αναφορά ουδέτερη που αποκρύπτει ποιος ήταν ο λόγος της κατάρρευσης της διαδικασίας.

Είναι  γεγονός  ότι το ευρωπαϊκό χαρτί απέναντι στην Τουρκία έχει αποδυναμωθεί για την Ελλάδα και λόγω της χαλάρωσης του τουρκικού ενδιαφέροντος για πλήρη ένταξη και λόγω της στάσης των κρατών μελών που θέλουν μια ήρεμη και α λα καρτ σχέση με την Τουρκία.

Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα και η Κύπρος φυσικά, θα πρέπει να παραδώσουν και τα διπλωματικά όπλα που παραμένουν στο τραπέζι.

Η πρόταση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλ. Τσίπρα, για διασύνδεση της αναθεώρησης της Τελωνειακής Ένωσης με την υποχρέωση της Τουρκίας να  συνάψει συνυποσχετικό με την Ελλάδα και να το καταθέσουν στη Χάγη, είναι  υπερβολική και θέλει να βάλει ψηλά  τον πήχη  για την κυβέρνηση, είναι όμως και αμφιλεγόμενη, καθώς θα μπορούσε να γυρίσει μπούμερανγκ στην Ελλάδα με την πίεση και των εταίρων να στρέφεται στη χώρα μας, επειδή θα «αρνείται» να υπογράψει συνυποσχετικό το οποίο πιθανόν θα προτείνει η Τουρκία  περιλαμβάνοντας και όλες τις  μονομερείς διεκδικήσεις της εναντίον της Ελλάδας.

Επίσης  μάλλον δεν θα βρει ευήκοα ώτα στην Ε.Ε., ένα τέτοιο αίτημα.

Αντιθέτως όμως οφείλει ακόμη και τώρα η κυβέρνηση πριν αρχίσει η συζήτηση για την αναθεώρηση της Τελωνειακής Ένωσης να   συνδέσει και αυτή την διαδικασία αλλά και τον γενικότερο διάλογο με την Τουρκία, με συγκεκριμένα θέματα.

Με κορυφαίο φυσικά την άρση του casus belli ή ακόμη και την αποδοχή εκ μέρους της Τουρκίας του κοινοτικού κεκτημένου με την υπογραφή της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS).

 Δεν μπορεί και δεν πρέπει να συνεχισθεί η ευρωτουρκική σχέση με πλήρη απουσία βασικών αναφορών τόσο στην ανάγκη διακοπής της επιθετικής πολιτικής εναντίον κρατών μελών (που δεν περιορίζεται φυσικά μόνο στο εάν το Oruc Reis έχει παραμείνει επί εξάμηνο σε τουρκικά χωρικά ύδατα), όσο και στην ανάγκη επίδειξης εποικοδομητικής στάσης για τη λύση του Κυπριακού.

Όμως δεν μπορεί να εμφανίζεται πλέον στα Κοινοτικά κείμενα ότι αυτό που ζητά η Ελλάδα από την Τουρκία, είναι η «αποκλιμάκωση», απλώς να κρατά το Oruc Reis μακριά από το Καστελόριζο.

Ούτε  φυσικά να δίνεται η ευκαιρία στην Τουρκία να εμφανίζει ως μέρος της αποκλιμάκωσης, τη μη διεξαγωγή ελληνικών ασκήσεων ή την εξαίρεση από ελληνικές ασκήσεις των νησιών που υποτίθεται είναι  σε καθεστώς αποστρατικοποίησης… Πιθανότατα θα αποδειχθεί πολύ δύσκολο να πεισθούν εταίροι όπως οι Γερμανοί  να  αποδεχθούν τέτοιους όρους στη διαδικασία των ευρωτουρκικών διαπραγματεύσεων.

Όμως η σίγουρα χαμένη μάχη, είναι  εκείνη που δεν δίνεται.

Νίκος Μελέτης

https://www.liberal.gr/diplomacy/anagkaia-alla-den-arkei-i-apoklimakosi-gia-to-europaiko-diabatirio-tis-tourkias/386959

 26 Ιουνίου 2021 


                  ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ                





 1.
Ευρωπαϊκό Συμβούλιο:
Άλλη μια ήττα που εμφανίστηκε σαν επιτυχία.
Κερδισμένη η Τουρκία.

Η Τουρκία ζητούσε για χρόνια την έναρξη της διαδικασίας για αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης με την ΕΕ, που διακαώς η Άγκυρα επιθυμεί και αφορά την διεύρυνση του εμπορίου. 

Αν και η υφιστάμενη Τελωνειακή Συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας προνοεί την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία, εντούτοις η Τουρκία εφαρμόζει την Συμφωνία με όλα τα κράτη της ΕΕ εκτός της Κυπριακής Δημοκρατίας, αρνούμενη να την αναγνωρίσει. 

Σημειώνουμε ότι η διαδικασία αναβάθμισης της Τελωνειακής Ένωσης περιλαμβάνει διάφορα στάδια (από το τεχνικό-προπαρασκευστικό μέχρι την τελική πολιτική απόφαση) και προϋποθέτει την συναίνεση και της Κύπρου. 

Το κεφάλαιο «Τουρκία» συζητήθηκε στο πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (24 Ιουνίου), όπως είχε συμφωνηθεί στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 25ης Μαρτίου 2021, στο οποίο η Γερμανία επεδίωξε να επαναφέρει ως «δώρο» προς την Τουρκία την εντολή για έναρξη του τεχνικού/προπαρασκευαστικού σταδίου για αναβάθμιση των εμπορικών σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας, αλλά απορρίφθηκε. 

Πριν μερικές εβδομάδες, ενόψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 24ης Ιουνίου, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης διακήρυττε ότι, αν τεθεί το θέμα, θα ασκήσει βέτο, τερματίζοντας κάθε τέτοια επιδίωξη. 

Από τις 25 Μαρτίου ως τώρα, η Τουρκία προχώρησε σε πρωτοφανείς κινήσεις εναντίον της Κύπρου και των συμφωνηθέντων π.χ. ανέτρεψε την βάση των συνομιλιών για το Κυπριακό και «εισέβαλε» εποικίζοντας τα Βαρώσια, παραβιάζοντας τα ψηφίσματα του ΟΗΕ, της ΕΕ και ιδιαίτερα του Συμβουλίου Ασφαλείας-ΟΗΕ, που αποτελεί το ύψιστο όργανο διεθνούς δικαίου. 

Μετά από αυτά, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (στις 24 Ιουνίου, με την συμφωνία Ν. Αναστασιάδη): «σημειώνει την έναρξη εργασιών σε τεχνικό επίπεδο για εντολή σχετικά με τον εκσυγχρονισμό της Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ-Τουρκίας» και εκφράζει «ικανοποίηση για την αποκλιμάκωση στην Ανατολική Μεσόγειο». 

Δεν γνωρίζουμε τις πιέσεις ή τα βαρίδια που καθιστούν τον Πρόεδρο τόσο ευάλωτο, ώστε να διακηρύττει μεν στο εσωτερικό ότι θα ασκήσει βέτο καθώς η Τουρκία προχωρά σε πρωτοφανή κλιμάκωση παρανομιών εναντίον της Κύπρου, αλλά να συμφωνεί για «δώρο» προς την Τουρκία –εκείνο για το οποίο υποτίθεται θα ασκούσε βέτο- και μάλιστα να εκφράζει την πλήρη ικανοποίησή του. Αυτή δεν είναι σοβαρή πολιτική, αλλά δυστυχώς αποτελεί ταφόπλακα για την Κύπρο. 

Η έναρξη του τεχνικού/προπαρασκευαστικού σταδίου δεν σημαίνει οριστική συμφωνία για εφαρμογή του «εκσυγχρονισμού»/αναβάθμισης της Τελωνειακής Ένωσης. Όμως, η έναρξη της διαδικασίας σημαίνει πάρα πολλά για όποιον γνωρίζει από Ευρωπαϊκή πολιτική. Είναι κατάντια ένας τόσο αδύναμος Πρόεδρος με τον περίγυρο να χειροκροτεί χάριν δικών του ατομικών επιδιώξεων. 

Πάντως, αν αντιλαμβάνονται τι συμφώνησε ο Πρόεδρος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, τότε κοροϊδεύουν την κυπριακή κοινωνία και τους εαυτούς τους, με άλλη μια ήττα που εμφανίστηκε σαν επιτυχία. 

Όσοι συμβάλλουν στην παραπλάνηση της κοινωνίας αναδεικνύοντας τα δήθεν «αυστηρά μηνύματα προς την Τουρκία», φανερώνουν την δική τους «προσαρμογή» καθώς η πατρίδα χάνεται… Μοναδική ελπίδα οι σκεπτόμενοι πολίτες.

Κώστας Μαυρίδης

 Ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ (S&D), Πρόεδρος Πολιτικής Επιτροπής για την Μεσόγειο

https://www.huffingtonpost.gr/entry/eeropaiko-semvoelio-alle-mia-etta-poe-emfanisteke-san-epitechia_gr_60d6d54de4b0dcd799a727c7

 26/06/2021


2.
Ε.Ε. - Τουρκία: Μαστίγιο ήταν και πάει.
Η Ελλάδα οφείλει να εξακολουθήσει να βρίσκεται σε διαρκή ετοιμότητα για όλα τα ενδεχόμενα.

Η σύνοδος κορυφής της 24-25 Ιουνίου είχε μία εξαιρετικά πλούσια ατζέντα. Κορωνοϊός, μετανάστευση, οικονομία, διεθνείς σχέσεις. Στην τελευταία κατηγορία εντάχθηκαν τα θέματα της Λευκορωσίας και της Τουρκίας. Κι αν για την πρώτη τα πράγματα ήταν εξαρχής περίπου δεδομένα, δε μπορεί να ειπωθεί το ίδιο για τη δεύτερη. Ήδη από νωρίς οι Ευρωπαίοι ηγέτες έσπευσαν να χαιρετήσουν την «αποκλιμάκωση», σημειώνοντας όμως την ανάγκη «αυτή να διατηρηθεί».

Σύμφωνα με το τελικό κείμενο των συμπερασμάτων για την Τουρκία:

1) Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναβεβαιώνει το στρατηγικό ενδιαφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ένα σταθερό και ασφαλές περιβάλλον στην Ανατολική Μεσόγειο και για την προώθηση μίας συνεργατικής και αμοιβαία επωφελούς σχέσης με την Τουρκία. Χαιρετίζει την αποκλιμάκωση στην Ανατολική Μεσόγειο και σημειώνει ότι αυτή πρέπει να διατηρηθεί και να εναρμονίζεται με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 25ης Μαρτίου 2021. 

2) Επαναλαμβάνει την ετοιμότητα της ΕΕ να συνεργαστεί με την Τουρκία με έναν σταδιακό, αναλογικό και αναστρέψιμο τρόπο για να ενισχύσει τη συνεργασία σε μία σειρά τομέων κοινού ενδιαφέροντος, δεδομένων των προϋποθέσεων που έχουν τεθεί σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Μαρτίου και προηγούμενα. 

3) Στο πλαίσιο αυτό, σημειώνει την έναρξη των εργασιών σε τεχνικό επίπεδο για τη σύνταξη μίας εντολής σχετικά με τον εκσυγχρονισμό της Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ - Τουρκίας και υπενθυμίζει την ανάγκη να αντιμετωπιστούν οι τρέχουσες δυσκολίες στην εφαρμογή της Τελωνειακής Ένωσης, διαβεβαιώνοντας για την αποτελεσματική εφαρμογή της από όλα τα Κράτη Μέλη. Μία τέτοια εντολή θα μπορούσε να υιοθετηθεί από το Συμβούλιο Υπουργών με την επιπρόσθετη καθοδήγηση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. 

4) Σημειώνει επίσης την προετοιμασία διαλόγων υψηλού επιπέδου με την Τουρκία επί θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος, όπως η μετανάστευση, η δημόσια υγεία, το κλίμα, η τρομοκρατία και περιφερειακά ζητήματα. 

5) Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί την Επιτροπή να προωθήσει χωρίς καθυστέρηση επίσημες προτάσεις για τη συνέχιση της χρηματοδότησης των Σύρων προσφύγων και των φιλοξενουσών αυτών κοινοτήτων στην Τουρκία, την Ιορδανία, το Λίβανο και άλλα σημεία της περιοχής, σύμφωνα με τη δήλωση των Μελών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Μαρτίου του 2021 και εντός του πλαισίου της ΕΕ για τη συνολική μεταναστευτική πολιτική. 

6) Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπενθυμίζει τα προηγούμενα συμπεράσματά του και παραμένει απολύτως προσηλωμένο σε μία συμπεριληπτική συμφωνία για το Κυπριακό πρόβλημα στη βάση μίας διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα, σύμφωνα με τα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών.

Υπογραμμίζει τη σημασία του καθεστώτος των Βαρωσίων και καλεί για πλήρη σεβασμό των Ψηφισμάτων 550, 789 και 1251 του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών. Εκφράζει τη λύπη του για το γεγονός ότι η ανεπίσημη συνάντηση της Γενεύης, που έλαβε χώρα υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών, δεν οδήγησε στην επανέναρξη επίσημων διαπραγματεύσεων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεχίσει να παίζει έναν ενεργό ρόλο στην υποστήριξη αυτής της διαδικασίας. 

7) Το κράτος δικαίου και τα δικαιώματα του ανθρώπου στην Τουρκία εξακολουθούν να αποτελούν μία καίρια ανησυχία. Η στοχοποίηση πολιτικών κομμάτων, υπερασπιστών των δικαιωμάτων του ανθρώπου και μέσων μαζικής ενημέρωσης αποτελούν μείζονα οπισθοδρόμηση για τα δικαιώματα του ανθρώπου και λειτουργούν αντίθετα προς τη δέσμευση της Τουρκίας ότι σέβεται τη δημοκρατία, τα δικαιώματα του ανθρώπου, το κράτος δικαίου και τα δικαιώματα των γυναικών. Ο διάλογος επί αυτών των θεμάτων παραμένει αναπόσπαστο μέρος της σχέσης ΕΕ - Τουρκίας. 

8) Σχετικά με το κοινό ενδιαφέρον ΕΕ και Τουρκίας για περιφερειακή ειρήνη και σταθερότητα, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αναμένει από την Τουρκία και από όλα τα μέρη να συνεργαστούν εποικοδομητικά για την επίλυση των περιφερειακών κρίσεων. 

9) Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα εξακολουθήσει να παρακολουθεί το θέμα. 

Από κυβερνητικές πηγές εκφράστηκε ικανοποίηση για το παραπάνω κείμενο συμπερασμάτων.

Σημειώνεται ότι από το αρχικό προσχέδιο έλειπαν δύο σημεία, τα οποία προστέθηκαν ύστερα από προσπάθεια της ελληνικής πλευράς.Πρόκειται για την αναφορά στις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Μαρτίου και για την ιδιαίτερη αναφορά στο Κυπριακό μέσω της υιοθέτησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση της ελληνικής και κυπριακής θέσης περί διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας.

Συμπερασματικά, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επί της ουσίας αποτέλεσε την επίσημη κατάληξη όσων έχουν λάβει χώρα σε πολιτικό και διπλωματικό επίπεδο όλο το προηγούμενο διάστημα.

Η πρόθεση της Τουρκίας να εμφανιστεί ως «καλό παιδί» και εναρμονισμένη με τις επιταγές περί «αποκλιμάκωσης» και συνεργασίας, απέφερε κάποια πρώτα αποτελέσματα. Από την κοινή στάση των ηγετών στο θέμα της Κύπρου φαίνεται ότι η ελληνοκυπριακή προσέγγιση στο ζήτημα βρίσκει ανταπόκριση.

Το γεγονός αυτό όμως δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να σημάνει κάτι περισσότερο από αυτό που δημοσίως διακηρύσσεται από ευρωπαϊκά χείλη και καταγράφεται επί μήνες σε κοινά ανακοινωθέντα. Η δήλωση καλών προθέσεων και η δέσμευση στην «παρακολούθηση» των σχετικών ζητημάτων μαρτυρούν του λόγου το αληθές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση γνωρίζει πολύ συγκεκριμένα όρια ως προς την εξωτερική της δράση και αυτό είναι κάτι που πρέπει προ πολλού να έχει καταστεί αντιληπτό από τους λήπτες των αποφάσεων στην Αθήνα και τη Λευκωσία.

Τέλος, ως προς το μεταναστευτικό, φάνηκε από νωρίς η πρόθεση των Ευρωπαίων να επιδιώξουν μία ακόμη προσέγγιση με την Τουρκία. Είναι γενική πλέον η παραδοχή ότι η Κοινή Δήλωση ΕΕ-Τουρκίας της 18ης Μαρτίου 2016 για το ζήτημα αυτό έχει προ πολλού ξεπεραστεί από τα πράγματα. Κρίσιμο είναι τώρα να συγκρατηθεί μία νέα τουρκική προσπάθεια εργαλειοποίησης των μεταναστευτικών ροών και εκ νέου χρησιμοποίησής τους ως μοχλού εκβιασμού της Ευρώπης από το ερντογανικό καθεστώς αρχής γενομένης από το ερχόμενο φθινόπωρο.

Τα επόμενα επεισόδια αυτής της περίφημης διμερούς ευρωτουρκικής σχέσης δεν αναμένονται διαφορετικά από τα μέχρι σήμερα. Ο ρόλος του διεθνούς και ιδιαίτερα του αμερικανικού παράγοντα θα είναι προφανώς εκείνος που δύναται να λειτουργήσει καταλυτικά ως προς τις περιφερειακές εξελίξεις.

Η Ελλάδα οφείλει να εξακολουθήσει να βρίσκεται σε διαρκή ετοιμότητα για όλα τα ενδεχόμενα.


 Γιώργος Θεοδωρίδης
 Υποψήφιος Διδάκτωρ Ευρωπαϊκού Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

https://www.huffingtonpost.gr/entry/ee-toerkia-mastiyio-etan-kai-paei_gr_60d567fee4b052e4750028a8

25/6/2021



     ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ   

(1) Το “ξέπλυμα” της τουρκικής επιθετικής πολιτικής από την Ευρώπη-Κώστας Λάβδας(www.militaire.gr/27-6-2021)

 Ο Καθηγητής Ευρωπαϊκής Πολιτικής και Διευθυντής του Τομέα Διεθνών Σχέσεων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Κώστας Λάβδας, μιλά για την Τουρκία και το “ξέπλυμα” που της πρόσφεραν οι Ευρωπαίοι. Αναλύει την απόφαση του συμβουλίου κορυφής της ΕΕ, εξηγώντας γιατί ,προς το παρόν, είναι ανώδυνη για όλους. Για τους Ευρωπαίους, την Τουρκία και την Ελλάδα. Επίσημαίνει ότι η Τουρκία δεν έχει κάνει πίσω σε κανένα από τα θέματα που έχει βάλει στο τραπέζι.

Ο κ.Λάβδας αναφέρεται στο θέμα της αποτροπής που η Ελλάδα πρέπει διαρκώς να φροντίζει. Γι΄ αυτό και όπως λέει οι επιλογές που θα γίνουν για τον εξοπλισμό της χώρας, πρέπει να είναι στρατηγικές κι όχι “στενά εξοπλιστικές”.  

(2) “Ένας ο στόχος της Συνόδου Κορυφής, να μείνει ικανοποιημένος ο Ερντογάν” γράφουν οι Γερμανοί! (www.militaire.gr/27-6-2021)