Rafale ή Beriev;

ΠΗΓΗ:https://www.ptisidiastima.com/beriev-vs-rafale/


 Rafale ή Beriev;

Αν και ομολογώ ότι θα ήθελα να τρολάρω όσους βλέπω να θέτουν το ερώτημα και με ιερή αγανάκτηση να ανεβάζουν στα social media πόσα Beriev θα μπορούσαμε να αγοράσουμε στη θέση των Rafale δεν θα το κάνω

Θα πω μόνο ότι χωρίς Rafale το ερώτημα μπορεί κάποια στιγμή στο μέλλον να το απαντήσει για λογαριασμό μας ένας διάδοχος του… Ερντογάν. Και χωρίς τα Beriev τα Rafale να υπερασπίζονται μία χώρα που θα μοιάζει με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Είναι ψευτοδίλημμα και μπορώ να αντιληφθώ τους ανθρώπους που κάτω από την πίεση της φωτιάς το ακούν και το διαβάζουν με ενδιαφέρον, αλλά δεν μπορώ να δείξω καμία συμπάθεια σε εκείνους τους επαγγελματίες αγανακτισμένους που το θέτουν. Η άμυνα της χώρας και της κοινωνίας από φυσικούς κινδύνους και εξωτερικές απειλές δεν υπακούει σε τελεσίγραφα και διλήμματα αυτού του τύπου. Οφείλουμε να κάνουμε σε κάθε τομέα ότι καλύτερο μπορούμε. Αναζητώντας πάντα τη βέλτιστη ισορροπία, το περίφημο value for money κοκ.

Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να αντιληφθούμε ορισμένες διαφορές. Τα Rafale, επειδή απευθύνονται σε ανθρώπινη απειλή έχουν αποτρεπτική αξία. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι κυρίως προληπτικό και όχι κατασταλτικό μέτρο. Ίσως χάρις στα Mirage ή τα F-16 να έχουμε τόσα χρόνια να πολεμήσουμε με τους Τούρκους. Όσα Beriev και να αγοράσουμε, όμως, οι φλόγες δεν θα το μάθουν ποτέ. Ούτε η ύπαρξή τους θα αποτρέψει εκούσιους και ακούσιους εμπρησμούς. Δε θα περιορίσει την ανθρώπινη βλακεία ή αδιαφορία, ούτε βεβαίως θα αλλάξει τα «γούστα» της η κλιματική αλλαγή επειδή η Ελλάδα θα αγοράσει Beriev.

Τα Beriev δεν μπορούν να προλάβουν μια πυρκαγιά. Μόνο εμείς μπορούμε. Και για αυτό θα πρέπει να απαντήσουμε στα σωστά ερωτήματα;

-Τι δάση θέλουμε;
-Πόσο κοντά ή μέσα σε αυτά θέλουμε να ζούμε;
-Τι πρέπει να κάνουμε ανάλογα με την απάντηση που θα δώσουμε σε κάθε ένα από τα δύο πρώτα ερωτήματα;

Σε ό,τι αφορά στο πρώτο ερώτημα είναι προφανές ότι το πεύκο θα πρέπει σε κάθε ευκαιρία που θα δίνεται να αντικαθίσταται.

Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο η δική μου απάντηση είναι «ναι» δίπλα στο δάσος, «όχι» μέσα στο δάσος.

Και με βάση αυτές τις δύο απαντήσεις να ανοίξουν οι απαιτούμενες αντιπυρικές ζώνες και να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας σε κάθε δάσος.

Όταν λέω αντιπυρικές δεν εννοώ χωραφάκια 100 μέρων. Εννοώ μεγάλους διαδρόμους, που θα χωρίζουν τα δάση σε τμήματα και θα καθιστούν την επέκταση της φωτιάς από το ένα τμήμα στο άλλο αδύνατη. Ειδικά με βάση τα μέσα πυροπροστασίας που θα εγκατασταθούν στις ενδιάμεσες ζώνες.

«Είσαι τρελός; Θα κόψουμε τα δάση;» με ρώτησε φίλος πυροσβέστης που του το είπα. «Αλλιώς θα τα βλέπουμε να καίγονται» του απάντησα.

Και, μιας και αναφέρθηκα σε πυροσβέστη: η ιστορία με τη σύνταξη στα 50 και ίσως αρκετά πριν από αυτά πρέπει να τελειώσει. Χθες. Κανείς δεν λέει στα 50 να ανεβαίνουν στα βουνά ή σε σκάλες στις αστικές πυρκαγιές. Μπορούν όμως να περιπολούν στα δάση, να εκπαιδεύουν μαθητές και κατοίκους και να βοηθούν τους νεώτερους συναδέλφους τους στην πρώτη γραμμή από τα μετόπισθεν.

Και, με την ευκαιρία: τα ίδιο να γίνει σε όλα τα σώματα ασφαλείας και στις ένοπλες δυνάμεις. Δεν είναι δυνατόν να δαπανούμε εκατομμύρια για την εκπαίδευση ενός πιλότου και στη συνέχεια να τον προσφέρουμε σε ξένες αεροπορικές εταιρείες (και όχι πάντα πολιτικές).

ΥΓ. Όπου Beriev ο καθένας μπορεί να βάλει το πυροσβεστικό μέσο της αρεσκείας του, όπως βεβαίως στη θέση των Rafale ο καθένας μπορεί να βάλει το αεροσκάφος, τη φρεγάτα ή το αγαπημένο του τανκ…

Γιάννης Αντύπας

https://www.protothema.gr/blogs/giannis-antypas/article/1149654/rafale-i-beriev/

6/8/2021

 
        ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ         




1.
Το δίλημμα είναι έωλο. 
Δεν μπορείς να συγκρίνεις “σύκα” με “σταφύλια”.

Τις τελευταίες ημέρες, παρατηρήθηκαν δημοσιεύματα και αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα, που εν ολίγοις μέμφονται την αγορά των 18 Rafale και προτείνουν ότι θα μπορούσαν να αγοραστούν λιγότερα (ή και καθόλου), προκειμένου να διοχετευτούν τα χρήματα για την αγορά εναέριων μέσων πυρόσβεσης,

Εμφανίστηκαν συγκρίσεις του τύπου “Ένα Rafale κοστίζει 170 εκατομμύρια, ενώ ένα Beriev, 45” ή, “Αν αγοράζαμε ένα Rafale λιγότερο, θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε δεκάδες μεταχειρισμένα CL-215/415”.

Τα “σύκα” και τα “σταφύλια”

Αρχικά, ας κάνουμε μια παραδοχή. Τα μέσα αεροπυρόσβεσης χρήζουν ενίσχυσης και ορισμένα αντικατάστασης. Στην περίπτωση των “σύκων” όμως (Rafale), η αγορά των αεροσκαφών έναντι περίπου 2,4 δισ. ευρώ, όπως και να το κάνουμε, δεν διαιρείται με το 18 (όσα αγοράστηκαν δηλαδή). Γιατί; Διότι στην τιμή συμπεριλαμβάνεται εκπαίδευση, FOS, οπλισμός κτλ. Με λίγα λόγια, τα Rafale δεν κόστισαν 130 εκατ. ευρώ έκαστο, αλλά το όλο πακέτο κοστίζει τόσο.

Πάμε και στα “σταφύλια”. Ας υποθέσουμε πως ένα Beriev Be-200 κοστίζει χονδρικά 50 εκατ. ευρώ (στην πραγματικότητα η τιμή είναι πιο κοντά στα 70 εκατ.). Ας υποθέσουμε επίσης ότι η Ελλάδα αγοράζει 5, δηλαδή συνολικό κόστος απόκτησης, 250 εκατ. ευρώ. Σωστά; ΛΑΘΟΣ. Θα πρέπει επίσης να αγοραστούν ανταλλακτικά, εκπαίδευση, υποδομές μακροχρόνιας φιλοξενίας κοκ. Επομένως το κόστος θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο.

Το “κλισέ”

Κάποιοι το θεωρούν κλισέ, αλλά δεν παύει να είναι γεγονός πως η Ελλάδα δεν είναι Ελβετία. Η χώρα μας συνορεύει με την αναθεωρητική Τουρκία, που είναι συνεχώς επιθετική και όχι με την… Αυστρία. Επομένως οι δαπάνες για την άμυνα είναι εκ των ων ουκ άνευ.

Κάποιες τελευταίες λεπτομέρειες

Όλα και όλα, συνολικά 17 Beriev Be-200 έχουν κατασκευαστεί. Το αν θα κατασκευαστούν άλλα είναι αβέβαιο. Ακόμη και οι Ρώσοι δηλαδή, το αγόρασαν με το “σταγονόμετρο” και κανείς δεν ξέρει το γιατί.

Από το 2015 τα γνωστά μας “Canadair” δεν παράγονται και ουδείς χρήστης προσφέρει μεταχειρισμένα προς πώληση. Πρόκειται για ένα πυροσβεστικό μέσο που πωλούνταν σε δύο γενιές (CL-215 και CL-415), ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη δεκαετία του ’60. H Viking Air, που έχει πάρει τα δικαιώματα κατασκευής, σχεδιάζει το CL-515, το οποίο ωστόσο, αν δεν παραγγελθεί από διεθνείς πελάτες σε επαρκείς αριθμούς, δεν συμφέρει να ανοίξει γραμμή παραγωγής. Η Viking Air έχει αποκτήσει όλα τα δικαιώματα υποστήριξης και παραγωγής της οικογένειας «Canadair CL» από τη Bombardier και στοχεύει στην κατασκευή 50-60 νέων CL-515 μέσα στα επόμενα 10-12 έτη. Ωστόσο ουδείς γνωρίζει αν οι φιλοδοξίες της εταιρίας θα ευοδωθούν.

Καταλήγοντας, είναι μάλλον εκτός τόπου και χρόνου η σύγκριση “σύκων” με “σταφύλια”.

 Ισίδωρος Νομικό
ς

https://www.ptisidiastima.com/beriev-vs-rafale/

5/8/2021
 

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ