Γιατί το ΠΝ ενδιαφέρεται για τις 2 φρεγάτες Μ από την Ολλανδία.


Γιατί το ΠΝ ενδιαφέρεται για τις 2 φρεγάτες Μ
από την Ολλανδία.

Η «ολλανδική λύση» είχε προκαλέσει το θετικό ενδιαφέρον του Ανώτατου Ναυτικού Στόλου, αμέσως μόλις τέθηκε προς αξιολόγηση εδώ και ένα χρόνο. Ήταν η εποχή που οι πιέσεις για να επιλέξουν την ακατάλληλη από πολλές άποψη «αμερικανική λύση» είχαν αρχίσει να εντείνονται.

Η πρόταση των Ολλανδών είχε πολλά θετικά κι ένα μόνο αρνητικό: το λεγόμενο…«γεωπολιτικό αποτύπωμα» που υποτίθεται εξασφάλιζαν οι ΗΠΑ και η Γαλλία. Όμως το «ολλανδικό πακέτο» ήταν και παραμένει εξαιρετικά ελκυστικό. Το μεγάλο πλεονέκτημα του είναι ότι οι φρεγάτες Μ μπορούν να ενταχθούν στον ελληνικό Στόλο άμεσα. Κι αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό σ΄ αυτή τη συγκυρία.

Αν το ελληνικό ενδιαφέρον για τις ολλανδικές φρεγάτες Μ γίνει πράξη τότε το ΠΝ θα έχει ετοιμοπαράδοτα επιχειρησιακά Πλοία με fast track διαδικασίες παράδοσης. Ότι δηλαδή είχε γίνει το 1993 όταν αποκτήσαμε της φρεγάτες τύπου S (ΑΙΓΑΙΟ-ΑΔΡΙΑΣ-ΝΑΒΑΡΙΝΟ). Φρεγάτες που είναι ακόμη επιχειρησιακές . Γενικώς η εμπειρία του ΠΝ από τις ολλανδικές φρεγάτες  S είναι εξαιρετική από την εποχή απόκτησης των ΛΗΜΝΟΣ-ΕΛΛΗ. 

Οι Ολλανδοί είχαν εμφανιστεί στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο του 2020, προτείνοντας μας τις φρεγάτες Μ και τα ναρκαλλιευτικά  Tripartite-class. Όπως προαναφέραμε, τότε οι Ναύαρχοι έλεγαν ναι αλλά στην κυβέρνηση είχαν άλλες προτιμήσεις. 

Οι φρεγάτες Μ class ήταν υποψήφιες για αγορά μαζί με τις αντίστοιχες Φ/Γ ΜΕΚΟ που έχει σήμερα το πολεμικό Ναυτικό, αλλά η τότε Ελληνική Κυβέρνηση προτίμησε την αγορά της Γερμανίας. 

Οι συγκεκριμένες φρεγάτες Μ, έχουν εκσυγχρονιστεί στις αρχές της δεκαετίας και είναι σε καλύτερη επιχειρησιακή κατάσταση από τις Φ/Γ ΜΕΚΟ του Π.Ν. Έχουν ομοιότητες (commonality) με τις ΜΕΚΟ, αλλά καλύτερο ραντάρ πυροβολικού (αναβάθμιση του MW-08) συμπεριλαμβανομένου και παθητικού συστήματος ανίχνευσης. Είναι μία εξαιρετική προσέγγιση υπό την προϋπόθεση ότι οι ομοιότητες είναι ίδιες (εξαιρετικές) με τις αντίστοιχες του 1993, που οι πληροφορίες μας λένε ότι είναι. Σε αυτή τη περίπτωση το Π.Ν. θα αναβαθμιστεί πολύ φθηνά και θα υπάρχει, ίσως, η ευκαιρία στο εγγύς μέλλον να αποκτήσει και τις άλλες δύο φρεγάτες Μ Class του Βελγίου (πανομοιότυπες), έως ότου αρχίσει το νέο ναυπηγικό πρόγραμμα. Οι δυνατότητες των ολλανδικών φρεγατών περιγράφονται στη φωτογραφία:


https://www.militaire.gr/frigtes-m-ollandia-polemiko-nautiko/

30/10/2021

        ΣXETIKA ΚΕΙΜΕΝΑ    



Πολεμικό Ναυτικό: LOI στην Ολλανδία για δυο “M” Karel Dorman και έξι ναρκοθηρευτικά τύπου “Alkmaar”.

Το Πολεμικό Ναυτικό προχωρά “μεθ’ ορμής ακαθέκτου” στην προσπάθεια ανανέωσης των μονάδων επιφανείας στο πλαίσιο ενός συνολικού σχεδιασμού.Όπως πληροφορείται το DP, το Πολεμικό Ναυτικό, διά της υπεύθυνης για τους εξοπλισμούς ΓΔΑΕΕ, απέχει κυριολεκτικά ώρες ή κάποιες λίγες ημέρες για να στείλει “Επιστολή διατύπωσης πρόθεσης” (LOI: Letter of Intent) στην Ολλανδία, με την οποία θα ζητά και επίσημα συζητήσεις για την προοπτική απόκτησης καταρχήν δύο φρεγατών “M” (τύπου Karel Doorman), αλά και έξι ναρκοθηρευτικών τύπου “Alkmaar”.

Ωστόσο, θα ήταν λανθασμένο να δημιουργηθούν εντυπώσεις ότι οι εξελίξεις με τις μεταχειρισμένες φρεγάτες των Ολλανδών -και ενδεχομένως τις δυο των Βέλγων με τους οποίους η Ολλανδία έχει επί της ουσίας κοινό αμυντικό σχεδιασμό- θα είναι άμεσες. Οι συζητήσεις έχουν προηγηθεί στο πλαίσιο του συνεχούς διαλόγου των δυο Ναυτικών, τόσο στο πλαίσιο της εξαιρετικής διμερούς συνεργασίας όσο και σε αυτό της υποψηφιότητας ολλανδικής σχεδίασης φρεγάτας στη διαδικασία που ολοκληρώθηκε.

Όπως διευκρινίζουν πηγές του Πολεμικού Ναυτικού, η αμοιβαία εκτίμηση και εμπιστοσύνη έχει οδηγήσει σε πολυετή αγαστή συνεργασία, η οποία διευκολύνει τις συζητήσεις. Υπάρχει μεγάλη κατανόηση ανάμεσα στις δυο πλευρές και θετική προδιάθεση, η οποία δεν επηρεάζεται από τις όποιες αποφάσεις λαμβάνονται στις οποίες Επιτελείς και πολιτική ηγεσία συνεκτιμούν πλήθος παραμέτρων.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι συζητήσεις στο σκέλος που αφορούν τα ναρκοθηρευτικά τύπου “Alkmaar” μπορούν να καταλήξουν πολύ νωρίτερα. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα εν λόγω σκάφη βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση και ενδεχόμενη απόκτηση με προνομιακούς όρους θα αποδώσει άμεσα στο επιχειρησιακό επίπεδο.

Οι πηγές του Ναυτικού διευκρίνιζαν με νόημα ότι η άμεση επίλυση των προβλημάτων μπορεί να έχει προτεραιότητα, συνεχίζει όμως τη μελέτη κάθε προσφερόμενης τεχνολογικής λύσης νέας γενιάς (βλ. μη επανδρωμένα), ώστε ο Κλάδος την κατάλληλη στιγμή να είναι έτοιμος.

Η καθυστέρηση σχετικά με τις “M” αναμένεται και λόγω των ξεκάθαρων προτεραιοτήτων του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ). Η αρχή έγινε με την απόφαση για τις γαλλικές φρεγάτες Belh@rra της Naval Group των οποίων εκκρεμεί η κατάρτιση και υπογραφή της σύμβασης. Ακολουθεί η απόφαση για τις κορβέτες ώστε να αρχίσουν να ναυπηγούνται… μια ώρα αρχύτερα. Έπεται η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO 200, η οποία σχετίζεται ευθέως με την εναλλακτική λύση των Karel Doorman.

Το Ναυτικό έχει δύσκολες αποφάσεις να λάβει προσεχώς, πάντα σε σχέση όχι με το ευκταίο, αλλά το -οικονομικώς- εφικτό. Στο μυαλό των Επιτελών υπάρχει το πλαίσιο που ορίζεται από τις κύριες μονάδες επιφανείας που χρειάζονται για την επαρκή κάλυψη των επιχειρησιακών αποστολών. Αυτό σημαίνει ότι οι προαναφερθείσες προτεραιότητες σχετίζονται απολύτως μεταξύ τους.

Για παράδειγμα, ο αριθμός και δευτερευόντως ο τύπος της κορβέτας που θα επιλεγεί, μαζί με τον οπλισμό που θα φέρουν, θα καθορίσει τις υπόλοιπες προς επίλυση ανάγκες. Σε αυτό το χρονικό σημείο θα κριθεί εάν πλέον συμφέρουσα οικονομικά και επιχειρησιακά λύση, είναι η επένδυση στον μερικό εκσυγχρονισμό αριθμού ή και όλων των MEKO 200, ή προσπάθεια απόκτησης αριθμού ή και των τεσσάρων “M”.

Αυτό με τη σειρά του εξαρτάται από το οικονομικό κόστος απόκτησης αλλά και διατήρησης σε υπηρεσία ενός “μεικτού” στόλου από τις υφιστάμενες MEKO 200 και τις “M” (χρήση ανταλλακτικών μιας ή δύο MEKO για την υποστήριξη όσων μείνουν σε υπηρεσία με παράλληλη απόκτηση π.χ. δύο “M”), ή διατήρηση μέσω εκσυγχρονισμού του συνόλου των MEKO 200, σε σύγκριση με τη θεωρητική προς το παρόν επιλογή ένταξης τεσσάρων Karel Doorman και απόσυρσης των MEKO.

Πρόκειται για μια πολύπλοκη εξίσωση που περιλαμβάνει ποσοτικά στοιχεία που αφορούν το κόστος κάθε επιλογής. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση επισημοποίησης της επαφής με τους Ολλανδούς για τις φρεγάτες “M” και τα ναρκοθηρευτικά “Alkmaar”, σημαίνει ότι το Πολεμικό Ναυτικό επιθυμεί να είναι έτοιμο να ανταποκριθεί στον μικρότερο δυνατό χρόνο, μόλις διευκρινιστεί η συνολική εικόνα, επί τη βάσει των προτεραιοτήτων που έχουν τεθεί.

https://www.defence-point.gr/news/polemiko-naytiko-loi-stin-ollandia-gia-dyo-quot-m-quot-karel-dorman-kai-exi-narkothireytika-typoy-quot-alkmaar-quot

29/10/2021


     ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ        


(1) Ευθύμιος Τσιλιόπουλος: Προσφέρονται για ενδιάμεση λύση οι ολλανδικές φρεγάτες M; (3/11/2021)

AΠΟΣΠΑΣΜΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ από το άρθρο:

'' (...) Οι ολλανδικές φρεγάτες δεν προσφέρουν όσον αφορά στα οπλικά συστήμτα, περισσότερα από όσα διαθέτει σήμερα το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Εξαίρεση το σύστημα αυτοάμυνας Goalkeeper. Εκεί που διαφέρουν και δίνουν τεράστιο πλεονέκτημα είναι τα ραντάρ και οι αισθητήρες. Την προηγούμενη δεκαετία το Ναυτικό της Ολλανδίας και του Βελγίου αναβάθμισαν τις τέσσερις φρεγάτες τους κλάσης Μ. Ανακατασκεύασαν το υπόστεγο και το κατάστρωμα ελικοπτέρων, ώστε να δέχεται το NH-90 και αντικατέστησαν τον μπροστινό ιστό για την τοποθέτηση του νέου ραντάρ επιφανειακής έρευνας φάσης Thales SeaWatcher 100 και το σύστημα ηλεκτρο-οπτικής επιτήρησης Gatekeeper.

Το Seawatcher 100 είναι ένα μη περιστρεφόμενο ραντάρ ενεργής συστοιχίας φάσης. Το σύστημα εντοπίζει και παρακολουθεί αυτόματα ασύμμετρες απειλές και πολύ μικρά αντικείμενα όπως κολυμβητές και περισκόπια σε όλες τις καιρικές συνθήκες. Το Seastar μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για καθοδήγηση ελικοπτέρων και διατίθεται διεθνώς ως Seawatcher 100.

Το Gatekeeper είναι ένα πανοραμικό σύστημα ηλεκτρο-οπτικής επιτήρησης και ειδοποίησης 360 μοιρών που βασίζεται στην τεχνολογία IR/TV. Σχεδιασμένο για να αντιμετωπίσει τις αναδυόμενες ασύμμετρες απειλές μέχρι τα μικρά σκάφη, περισκόπια, ή και κολυμβητές, το Gatekeeper αυξάνει την επίγνωση της κατάστασης σε παραθαλάσσια περιβάλλοντα μικρής εμβέλειας. Έχουμε αναφέρει τις δυνατότητες που δίνουν οι φρεγάτες κλάσης Μ και το πως μπορεί να λειτουργήσουν σαν ναυαρχίδες σε εκτενές άρθρο. (...)

Η χρονική στιγμή της μεταφοράς των παλιών φρεγατών είναι η πιο ενδιαφέρουσα πτυχή. Το ολλανδικό Ναυτικό έχει έλλειψη χρημάτων και προσωπικού, αλλά και έλλειψη πλοίων. Οι νέες φρεγάτες θα φτάσουν το νωρίτερο το 2028. Η πώληση θα μειώσει σε τέσσερις τις φρεγάτες του ολλανδικού Ναυτικού (κλάσης De Zeven Provinciën), έστω και για λίγο. Γι’ αυτό και η ανακοίνωση της υπογραφής προκάλεσε αντιδράσεις. (...)  ''

Πώς το Πολεμικό Ναυτικό «καθαρίζει» τις παγίδες του βυθού στις θαλάσσιες ζώνες και τη νησιωτική Ελλάδα (hellasjournal.com/ 29-10-2021)

(2)Τσιλιόπουλος Ευθύμιος: Τι δυνατότητες προσφέ-ρουν  οι  ολλανδικές  φρεγάτες  Μ ως ενδιάμεση λύση (27/6/2021)

 

(3)   Ελλάδα-Τουρκία:Ισχύς-Εξοπλισμοί (1450 ΑΡΘΡΑ)