Οι επιχειρησιακές δυνατότητες των Rafale: Αναχαιτίσεις, αερομαχίες και μακρά πλήγματα (Γράφημα).


  Οι επιχειρησιακές δυνατότητες των Rafale: Αναχαιτίσεις, αερομαχίες και μακρά πλήγματα (Γράφημα)

Στις δυνατότητες του αεροσκάφους, η κάσκα του χειριστή τού επιτρέπει να εγκλωβίζει στόχους, απλώς στρέφοντας το κεφάλι προς την κατεύθυνσή τους

 

Η έκδοση Rafale F3R είναι η πιο σύγχρονη του αεροσκάφους, που βγαίνει αυτή τη στιγμή από τη γραμμή παραγωγής της γαλλικής Dassault.

Διαθέτει σύστημα σύζευξης Link-16, καθώς επίσης ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας Electronic Warfare Suite – SPECTRA και ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης Active Electronically Scanning Antenna (AESA). Διαθέτει ηλεκτροοπτικό αισθητήρα Front Sector Optronics (FSO), ο οποίος δίνει τη δυνατότητα στον ιπτάμενο, χωρίς να ανιχνεύεται, να αποκαλύψει στόχους σε μεγάλη απόσταση. Για αποστολές κρούσης χρησιμοποιεί Scalp EG και Exocet και για αποστολές αέρος-αέρος Mica FR/IR και Meteor.

Πτήση «super-cruise»

Το δικινητήριο Rafale (ένα ακόμα στη μακρά παράδοση δικινητήριων της Π.Α.) είναι ικανό για πτήση «super-cruise», δηλαδή να πετάει υπερηχητικά δίχως την ανάγκη μετάκαυσης. Μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να φθάσει είναι 1,6 Mach. Τα όπλα, το ραντάρ και το σύστημα αυτοπροστασίας του Rafale βρίσκονται στην κορυφή της σχετικής τεχνολογίας.

Ο πύραυλος αέρος-αέρος Meteor έχει δυνητική μέγιστη εμβέλεια τα 200 χιλιόμετρα, ωστόσο η πραγματική απόδειξη φονικότητάς του είναι ότι από τη στιγμή που θα εγκλωβίσει στόχο σε απόσταση έως και 60 χιλιόμετρα, τότε αυτός είναι αδύνατο να ξεφύγει (η λεγόμενη «no escape zone»).

Ο Meteor είναι ιδανικός για πλήγματα κατά αεροσκαφών που επιχειρούν στη ζώνη υποστήριξης των αντίπαλων μαχητικών. Για παράδειγμα, μπορεί να πλήξει από απόσταση ιπτάμενα τάνκερ, ή κατασκοπευτικά αεροσκάφη που πετούν πολύ μακριά από την πρώτη γραμμή.

 
Ο Scalp EG


  • Στις δυνατότητες του αεροσκάφους, η κάσκα του χειριστή τού επιτρέπει να εγκλωβίζει στόχους, απλώς στρέφοντας το κεφάλι προς την κατεύθυνσή τους.
Υποστρατηγικών δυνατοτήτων είναι ο αέρος-εδάφους πύραυλος Scalp EG, που θα φέρει το δελταπτέρυγο αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων. Εναλλακτικά μπορεί να εκτοξεύσει και Exocet, μεγάλος αριθμός των οποίων ήδη υπήρχε στο οπλοστάσιο της Π.Α. Φέρει επίσης βλήματα μεγίστης ακριβείας αέρος-εδάφους Aasm. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατ’ ορισμένες εκτιμήσεις αμυντικών αναλυτών ο τύπος Aasm είναι το βλήμα που χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να καταστρέψει το καλοκαίρι του 202, την αεροπορική βάση Αλ Γουατίγια στη Λιβύη, όπου οι Τούρκοι είχαν αποθηκεύσει οπλικά συστήματα.

Η κάσκα του χειριστή ενός Rafale του επιτρέπει να εγκλωβίζει στόχους, απλώς στρέφοντας το κεφάλι προς την κατεύθυνσή τους. Ηδη χρησιμοποιούνται αυτές οι κάσκες στα πιο προηγμένα F-16 της Π.Α., αν και με λιγότερο θεαματικά αποτελέσματα. Το σύστημα αυτοπροστασίας Electronic Warfare Suite – SPECTRA που διαθέτουν τα Rafale είναι ίσως το πλέον προηγμένο τεχνολογικά σύστημα του αεροσκάφους. Πρόκειται πρακτικά για ένα σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, το οποίο έχει δυνατότητα «jamming» αλλά και ανάλυση εισερχομένων εκπομπών. Εν ολίγοις, δίνει στον χειριστή τη δυνατότητα να αντιληφθεί εάν το αεροσκάφος του έχει εγκλωβιστεί.

Το Rafale μπορεί να καλύψει όλο το φάσμα των επιχειρησιακών αποστολών, από αναχαιτίσεις και αερομαχίες έως μακρά πλήγματα. Συνολικά μπορεί να μεταφέρει έως 9,5 τόνους εξωτερικών φορτίων, ενώ, όπως και τα Μιράζ, μπορεί να ανεφοδιαστεί κατά τη διάρκεια πτήσης.

Η κρίσιμη αμυντική συνεργασία με τη Γαλλία

Μόλις ένα χρόνο μετά την παραγγελία για 24 μαχητικά αεροσκάφη τύπου Rafale, τα πρώτα έξι αναμένεται να προσγειωθούν σήμερα στην Τανάγρα, με τον Ελληνα πρωθυπουργό να παρευρίσκεται στην τελετή παραλαβής, σύμφωνα με ρεπορτάζ της ανταποκρίτριας της εφημερίδας Le Monde στην Αθήνα, Μαρίνα Ράφενμπεργκ. Το συνολικό κόστος των αεροσκαφών εκτιμάται στα 3,3 δισ. ευρώ, με την Αθήνα να σχεδιάζει την απόκτηση τριών φρεγατών Belhara από τον γαλλικό όμιλο ναυπηγείων Naval Group, έναντι 3 με 5 δισ. ευρώ. Η Ελλάδα έχει επίσης εκφράσει ενδιαφέρον για την αγορά πέντε κορβετών Gowind από τη Naval Group.

«Η θέση της Ελλάδας έχει αλλάξει στα μάτια των διεθνών της εταίρων. Η χώρα ξεπέρασε την οικονομική κρίση, το μεταναστευτικό σοκ και έπαψε να εκλιπαρεί για κεφάλαια. Αντίθετα, έγινε πάλι σημαντικός εταίρος για αμυντικά προγράμματα και συμβόλαια. Μην ξεχνάτε ότι όταν ο πρόεδρος Μακρόν ταξιδεύει στην Ελλάδα, συνοδεύεται από σημαντικούς επιχειρηματίες», είπε η Ντοροτέ Σμιτ, επικεφαλής του προγράμματος Τουρκίας και Μέσης Ανατολής του ινστιτούτου IFRI.

Ο ετήσιος αμυντικός προϋπολογισμός της Ελλάδας έφθασε το 2021 τα 5,5 δισ. ευρώ, αύξηση 41% σε σύγκριση με το 2020. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη υποστηρίζει, όμως, ότι οι επενδύσεις αυτές είναι αναγκαίες. Την ίδια στιγμή, η γαλλοελληνική προσέγγιση εκνευρίζει την Άγκυρα.

Εμανουέλ Μακρόν και Κυριάκος Μητσοτάκης είναι οι δύο πιο ένθερμοι υποστηρικτές της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης. Για τη Γαλλία, η παρουσία της στην Ανατολική Μεσόγειο ενισχύει τις φιλοδοξίες της αυτές, ενώ για την Ελλάδα, τέτοιες διπλωματικές συμφωνίες έχουν καταστεί αναγκαίες για την ανάσχεση της τουρκικής επιθετικότητας.

Βασίλης Νέδος

https://www.kathimerini.gr/politics/561675232/oi-epicheirisiakes-dynatotites-ton-rafale-anachaitiseis-aeromachies-kai-makra-pligmata-grafima/

19/01/2022


         ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ       


 
1.
Φαίδων Καραϊωσηφίδης στην ΕΡΤ:
“Game Changer” τα Rafale – Από τα καλύτερα της Δύσης

«Αν ο καιρός βοηθήσει σήμερα, θα έχουμε και την εμφάνιση των Rafale στους ελληνικούς ουρανούς, πάνω από την Ακρόπολη, από την Αθήνα. Ο έλληνας φορολογούμενος θα δει πού πάνε τα λεφτά του» τόνισε μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και την εκπομπή «Πρωινή Παρέα» με την Κατερίνα Σερέτη και τον Διονύση Χατζημιχάλη, ο αεροναυπηγός-Διευθυντής του περιοδικού “Πτήση και Διάστημα”, Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

Ένα σημαντικό στοιχείο που πρέπει να ειπωθεί για τα Rafale, πέρα από το ότι είναι ένα μαχητικό 4ης γενιάς που βλέπει μακρύτερα, μπορεί να αμυνθεί καλύτερα, έχει πολύ καλύτερους πυραύλους από οποιοδήποτε μαχητικό, είναι ότι για πρώτη φορά το πακέτο αυτό έρχεται με ανταλλακτικά και με υπηρεσίες υποστήριξης για 7 χρόνια, σημείωσε ο κ. Καραιωσηφίδης. «Παλιά παίρναμε μαχητικά χωρίς όπλα, που ήταν παρκαρισμένα κάπου, μέχρις ότου παίρναμε με το σταγονόμετρο κάποια ανταλλακτικά από τις χώρες παραγωγής πανάκριβα, για να μπορέσουμε να επαναφέρουμε αυτά τα πολύτιμα αποκτήματα από το υστέρημα του ελληνικού λαού σε υπηρεσία, γιατί αυτά δεν τα πήραμε για να κάθονται αλλά για να είναι έτοιμα να πολεμήσουν».

Μετά τα 6 αυτά Rafale, ανέφερε, θα έχουμε πιθανότατα προς το τέλος της χρονιάς άλλα 6 που θα είναι καινούρια, τα μεθεπόμενα 6 θα είναι μεταχειρισμένα και μετά θα περιμένουμε τα τελευταία 6 από τα συνολικά 24, που θα τα παραλάβουμε μετά το 2024.

«Αυτή την στιγμή αποκτούμε ένα από τα καλύτερα μαχητικά της Δύσης, με εξαίρεση το F-35 που είναι μαχητικό 5ης γενιάς και ανήκει σε άλλη κατηγορία και είναι κοινό μυστικό ότι υπάρχει ενδιαφέρον από την ελληνική πλευρά, έχει ειπωθεί και από πρωθυπουργικά χείλη ότι όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες θα το δούμε», προσέθεσε.

«Σκεφτείτε κάτι πολύ πρόσφατο, η κρίση του 2020 αποκάλυψε ότι στην Τουρκία διαχρονικά, άσχετα ποιος είναι στην εξουσία, υπάρχει η αποφασιστικότητα να μας καταστήσει περιφερειακή χώρα γύρω από τις επιδιώξεις της Άγκυρας να γίνει υπερδύναμη. Να γίνουμε μια χώρα που δεν μπορούμε να αμυνθούμε, που δεν μπορούμε να αντισταθούμε στις προκλήσεις και δεν μπορούμε τελικά εμείς να διαφεντεύουμε την ακεραιότητα και την εθνική μας ανεξαρτησία. Οι εξοπλισμοί της Ελλάδας δεν γίνονται με το ίδιο σκεπτικό, αλλά με στόχο την αποτροπή.  Είναι εθνική προσπάθεια να αυξηθεί η αποτρεπτική μας ικανότητα» τόνισε ο κ. Καραϊωσηφίδης.

«Αυτή την στιγμή μαζί με τα Rafale, τις φρεγάτες και πιθανότατα μαζί τις κορβέτες που ίσως είναι γαλλικές ίσως και όχι, αγοράσαμε από το Παρίσι μία συμμαχία, αυτή είναι αμφίδρομη. Έχει και υποχρεώσεις και απολαβές. Η κοινή γνώμη έχει την εντύπωση ότι οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις διαθέτουν τα πιο σύγχρονα, τα πιο καινούρια, μοντέρνα και πιο αποτελεσματικά οπλικά συστήματα, συμπεριλαμβανομένων των μαχητικών αεροσκαφών», επεσήμανε ο κ. Καραϊωσηφίδης, η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική.

Όπως εξήγησε, λόγω διαφόρων παραγόντων, μη εξαιρουμένης και της 12ετούς κρίσης, τα τελευταία μαχητικά αεροπλάνα που παρήγγειλε η ελληνική πολεμική αεροπορία ήταν το 2005, F16 3ης γενιάς, τα οποία παραλήφθηκαν το 2009 και από τότε απολύτως τίποτα, την ίδια στιγμή που η χώρα που προβάλει την μεγαλύτερη απειλή για την Ελλάδα, η Τουρκία, συνεχίζει να εξοπλίζεται, συμπλήρωσε.

«Αν και στον τομέα της αεροπορίας ούτε οι Τούρκοι έκαναν σημαντικά βήματα για έναν απλό λόγο. Είχαν μπει στο άρμα των F-35 το οποίο ναυάγησε εξαιτίας των S-400. Άρα βρίσκονται πίσω, υπάρχει ένα σημαντικότατο πισωγύρισμα στην προσπάθεια της τουρκικής αεροπορίας να αποκτήσει όχι μόνο την αριθμητική υπεροχή που την είχε σε μεγάλο βαθμό έναντι της ελληνικής αλλά και την ποιοτική. Τα Rafale έχουν να ανατρέψουν αυτό το πράγμα και είναι «game changer» γιατί είναι 4ης γενιάς, που δεν υπάρχει στην άλλη πλευρά του Αιγαίου, ούτε μπορεί να αποκτηθεί, ούτε μπορεί να μπει σε διαδικασία απόκτησης τουλάχιστον για κάποια χρόνια» εκτίμησε τέλος ο κ. Καραϊωσηφίδης.

https://www.ptisidiastima.com/ptisi-on-rafale-for-greek-airforce/

19/1/2022

2.
Γιατί τα Rafale αλλάζουν επίπεδο στην Πολεμική Αεροπορία.

Η αγορά των 24 Ραφάλ αποτελεί μία πολύ πετυχημένη απόφαση, που θα ανεβάσει το επίπεδο της αεροπορικής ισχύος σε πάρα πολλά σημεία. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος άλλωστε έχει μεγάλα πλεονεκτήματα στην εναέριο μάχη. Με τις δυνατότητες του ραντάρ του και των όπλων αέρος-αέρος που διαθέτει, ακόμα κι ένας μικρός σχετικά αριθμός αεροσκαφών είναι ικανό να θέσει υπό τον έλεγχο του, μικρές αλλά και μεγάλες αποστάσεις και ουσιαστικά να απαγορεύσει σε οποιαδήποτε αντίπαλη αεροπορία να επιχειρήσει στις περιοχές, που αυτό θέλει να αποκλείσει.

Οι περιοχές αυτές δηλαδή μπορεί να βρίσκονται, είτε στο Αιγαίο είτε στην ανατολική Μεσόγειο, καθώς η μεγάλη ακτίνα ενεργείας που διαθέτει, μπορούν να επεκτείνουν τη δράση του σε όλη τη Μεσόγειο. Τα συγκεκριμένα αεροπλάνα τύπου Ραφάλ έχουν εξίσου καλές επιδόσεις σε επιχειρήσεις εναντίον πλοίων, με τα Έξοσετ (Exocet) βλήματα που διαθέτουν. Το μεγάλο πλεονέκτημα τους όμως είναι οι αισθητήρες αποκάλυψης των αντίπαλων πλοίων, που σημαίνει ότι είναι σε θέση να προσβάλουν τους αντίπαλους στόχους από μεγάλες αποστάσεις και κατά συνέπεια να απαγορεύσουν την απειλή εναντίον δικών μας πλοίων ή ακόμα και την κίνηση αντίπαλων πλοίων σε δικές μας περιοχές.

Τέλος, οι επιχειρησιακές του δυνατότητες για επιθέσεις εναντίον στόχων επιφάνειας εδάφους εν προκειμένω, με τα βλήματα σκαλπ (Scalp) που διαθέτει, μπορεί να προξενήσει πλήγματα μεγάλων αποστάσεων της τάξης των 500 χιλιομέτρων, σε στόχους υψηλής αξίας και υψηλής σπουδαιότητας. Αυτό σημαίνει πως την ίδια στιγμή, το ίδιο θα παραμένει ασφαλές.

Συμπερασματικά, το συγκεκριμένο αεροσκάφος Ραφάλ είναι στην ουσία ένα οπλικό σύστημα που διαθέτει όλα τα σύγχρονα μέσα για να φέρει εις πέρας και τις τρεις αυτές αποστολές. Ο πολλαπλός ρόλος του σε συνδυασμό με τα συστήματα επικοινωνίας του, αλλά τα αντίστοιχα συστήματα που θα διαθέτουν στο μέλλον και τα F16 Viper, σημαίνει ότι θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους και να ανταλλάσσουν πληροφορίες σε κρίσιμες στιγμές. Με αυτό τον τρόπο, πολλαπλασιάζεται η αποτελεσματική ισχύς της πολεμικής αεροπορίας.

Ένα παράδειγμα μπορεί να κάνει κατανοητές τις πραγματικές δυνατότητες του. Το ραντάρ αυτού του αεροσκάφους τύπου Ραφάλ μπορεί να κάνει αποκαλύψεις πέρα από τα 200 χιλιόμετρα, να εντοπίζει ταυτόχρονα και να παρακολουθεί 40 στόχους και, ανάλογα με την απειλή κάθε στόχου -την οποία αξιολογεί ο ίδιος ο υπολογιστής του αεροσκάφους, μπορεί να τον αναθέτει μέσω της ζεύξης Link 16 σε F16 ή και σε άλλα αεροπλάνα, που βρίσκονται στην περιοχή ή είναι πιο κοντά στον στόχο ή έχουν καλύτερη ευκαιρία στόχευσης, αλλά δεν έχουν τα μέσα ακόμα για να αποκαλύψουν την απειλή. Γίνεται οπότε σαφής η ποιοτική συμβολή των αεροσκαφών Ραφάλ στις επιχειρησιακές ανάγκες κάθε τέτοιας αποστολής.

Παράλληλα, τα Ραφάλ μπορούν να επικοινωνούν με τα πολεμικά σκάφη, τις φρεγάτες επί παραδείγματι που θα αποκτήσει η χώρα και να αποκλείουν μια ολόκληρη περιοχή. Δηλαδή, τα αεροσκάφη Ραφάλ σε συνδυασμό με τις φρεγάτες Belhara είναι σε θέση να αποκλείουν τη δυνατότητα σε ναυτικές και αεροπρικές δυνάμεις με εχθρικές διαθέσεις, να επιχειρήσουν στην περιοχή.

Η απόλυτη συμβατότητα σημαίνει πως η απόκτησή τους, ειδικά στο χρονικό διάστημα που αυτή επετεύχθη, ήταν η μόνη λύση. Οι πιλότοι και το τεχνικό προσωπικό είναι εκπαιδευμένοι να υποστηρίξουν από αύριο το πρωί τις δυνατότητες επιχειρήσεων τους στον αέρα. Όταν θα ολοκληρωθεί η σύμβαση, με την παράδοση των 24 αεροσκαφών Ραφάλ, θα έχουμε μία άλλη πολεμική αεροπορία, καθώς μέχρι τότε θα έχουν αρχίσει να καταφθάνουν και τα F16 Viper.

  Ευάγγελος Γεωργούσης,
αντιπτέραρχος εν αποστρατεία

https://www.liberal.gr/diplomacy/giati-ta-rafale-allazoun-epipedo-stin-polemiki-aeroporia/427367


 20 Ιανουαρίου 2022