Τι φέρνει η ρωσο-ουκρανική κρίση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Σοβαρές αναταραχές αλλά και πιθανές ευκαιρίες φέρνει για ακόμα μία φορά η ρωσο-ουκρανική κρίση και στη ναυτιλιακή βιομηχανία, τόσο στο εμπόριο όσο και στην ενέργεια. Τα πολεμικά τύμπανα στον πολύ κομβικό εμπορικό δίαυλο της Μαύρης Θάλασσας δημιουργούν αλυσιδωτές αντιδράσεις στους τομείς του αργού πετρελαίου, του χάλυβα, των σιτηρών, των εμπορευμάτων, αλλά και στη μεταφορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, με τα λιμάνια της περιοχής να εξάγουν περισσότερους από 230 τόνους ξηρού χύδην φορτίου, το οποίο στη συντριπτική του πλειονότητα προέρχεται κατά 85% από τα ρωσο-ουκρανικά εδάφη.
Βασικό ζήτημα για τις αγορές, αλλά κυρίως το ξηρό φορτίο, είναι οι συνέπειες από τη νέα κρίση στις σχέσεις Ουκρανίας - ΗΠΑ- Ρωσίας, και κυρίως από τις κυρώσεις που είναι πιθανό να εφαρμοστούν, καθώς και από την ένταση της περαιτέρω κλιμάκωσης.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, μια πλήρης διακοπή εξαγωγών τόσο από τη Ρωσία όσο και από την Ουκρανία μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στο ξηρό χύμα, εάν εκτιμηθεί μεμονωμένα. Τη δεδομένη στιγμή η Ουκρανία αντιπροσωπεύει το ~9% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών, ενώ η Ρωσία αντιπροσωπεύει το ~11% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου άνθρακα, δημιουργώντας τρομακτικές αρνητικές συνέπειες για τη χρήση του στόλου, που θα πέσει κατακόρυφα. Ωστόσο, το παγκόσμιο εμπόριο δεν λειτουργεί μεμονωμένα. Εάν υπάρξει κλιμάκωση, οι αγοραστές θα στραφούν στο επόμενο διαθέσιμο σημείο ανεφοδιασμού, επηρεάζοντας περαιτέρω μια ήδη εκτεταμένη παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, με υψηλότερους χρόνους αναμονής, αυξανόμενη συμφόρηση στα λιμάνια και μεγαλύτερες αποστάσεις.
Ωστόσο, οι "αναταραχές" φαίνεται πως ευνοούν τα ναύλα. Οι γεωπολιτικές διαταραχές ήταν ιστορικά καλές για τους ναυτιλιακούς ναύλους και, έπειτα από μια αρχική αντίδραση αποβολής κινδύνου παρόμοια με άλλα περιουσιακά στοιχεία, οι τιμές ξηρού χύδην θα μπορούσαν να ανακάμψουν και να αυξηθούν, αν και μια παρατεταμένη διακοπή εξαγωγών θα είναι τελικά αρνητική για το ξηρό χύδην.
Οι εξαγωγές σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν σημαντικά φορτία για φορτηγά πλοία τύπου panamax, supramax και handy size. Το 2021 με τα panamax μεταφέρθηκαν 39 τόνοι σιτηρών και με supramax και handy size 24 τόνοι. Ο άνθρακας, που είναι ακόμα ένα σημαντικό εμπόρευμα που εξάγεται μέσω της Μαύρης Θάλασσας, ανήλθε το 2021 σε 54 εκατομμύρια τόνους και μεταφέρεται κυρίως με τα μεγάλου μεγέθους φορτηγά πλοία, τα capesize. Ειδική ανάλυση έκανε η εταιρεία αξιολόγησης VesselsValue, σύμφωνα με την οποία είναι δεδομένο ότι η έκρυθμη κατάσταση, πόσω μάλλον ένας πόλεμος, θα επιδράσει αρνητικά στον όγκο των συναλλαγών.
Οι "κερδισμένοι"
Την ίδια στιγμή, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επωφελούνται από τις υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου και από την προσπάθεια της Ευρώπης να περιορίσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία, καθώς επένδυσαν εγκαίρως σε δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG.
"Είμαστε ενεργειακά ασφαλείς αυτόν τον χειμώνα", διαβεβαίωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σε μια τοποθέτηση με βασικό θέμα την κρίση στην Ουκρανία. Ειδικότερα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τόνισε πως, αν η Μόσχα αποφασίσει να χρησιμοποιήσει ως όπλο το ενεργειακό, η Ευρώπη είναι έτοιμη. "Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε συνομιλίες με πολλές χώρες που είναι έτοιμες να αυξήσουν τις εξαγωγές τους υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ε.Ε. Τις τελευταίες εβδομάδες έχουμε εξετάσει όλα τα πιθανά σενάρια διακοπής σε περίπτωση που η Ρωσία αποφασίσει να διακόψει μερικώς ή πλήρως τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο προς την Ε.Ε. Και μπορώ να πω ότι τα μοντέλα μας δείχνουν ότι τώρα είμαστε ασφαλείς αυτόν τον χειμώνα", είπε χαρακτηριστικά. Η συμφωνία περιλαμβάνει και συμφωνίες με πλοία LNG για να εξασφαλιστεί η μεταφορά του σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, όπως και η δημιουργία νέων σταθμών LNG
Παράλληλα, τη συμμετοχή της Βόρειας Μακεδονίας στον τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου στην Αλεξανδρούπολη αποφάσισε η κυβέρνηση της χώρας. Η κυβέρνηση ανέθεσε στην κρατική εταιρεία "Σταθμοί Ηλεκτροπαραγωγής Βόρειας Μακεδονίας" (ESM) να ξεκινήσει τη διαδικασία υπογραφής των συμφωνιών για την εφαρμογή του Μνημονίου Συνεργασίας που συνήφθη μεταξύ της ESM και της Gastrade σχετικά με το έργο.
"Αυτή είναι μια καλή είδηση για τους Έλληνες εφοπλιστές, καθώς έχουν επενδύσει μεγάλα κεφάλαια τα τελευταία χρόνια στην κατασκευή δεξαμενόπλοιων LNG και σήμερα διαθέτουν τον πιο σύγχρονο στόλο αυτών των εξειδικευμένων πλοίων στον κόσμο", αναφέρει χαρακτηριστικά η εφημερίδα "Handelsblatt" και παραθέτει στοιχεία από τη βάση δεδομένων Vessels Value, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα διέθετε στο τέλος του 2021 δεξαμενόπλοια LNG αξίας 19,11 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Αυτό τοποθετεί τους Έλληνες πλοιοκτήτες παγκοσμίως στην κορυφή, με δεύτερη την Ιαπωνία με 18,1 δισεκατομμύρια δολάρια και τρίτη την Κίνα με 10,5 δισεκατομμύρια. Οι Γερμανοί πλοιοκτήτες έως τώρα αγνοούσαν σχεδόν πλήρως τη συγκεκριμένη τάση, με τον αντίστοιχο στόλο τους να αξίζει μόλις 440 εκατομμύρια δολάρια. Ο ελληνικός στόλος LNG αυξήθηκε πέρυσι από 82 σε 105 μονάδες, ενώ κατά μέσο όρο τα πλοία είναι ηλικίας μόλις 5,3 ετών. Επιπλέον, από τα 127 δεξαμενόπλοια LNG που κατασκευάζονται αυτήν τη στιγμή, τα 57 ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Από τις αρχές του 2016, συνεχίζει το δημοσίευμα, οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια LNG έχουν εξαπλασιαστεί. "Οι πλοιοκτήτες επωφελούνται επιπλέον από την τρέχουσα κρίση, καθώς με την αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου εκτοξεύονται και οι ναύλοι. Ενώ η ημερήσια τιμή για ένα πλοίο χωρητικότητας 160.000 κυβικών μέτρων ήταν 50.000 δολάρια στο τέλος Σεπτεμβρίου 2021, περισσότερα από 200.000 δολάρια πληρώνονταν ήδη από τον Οκτώβριο και μετά".
Της Αναστασίας Βαμβακά
https://www.capital.gr/oikonomia/3616005/ti-fernei-i-roso-oukraniki-krisi-gia-ti-nautiliaki-biomixania?fbclid=IwAR1yLLHlVO2sFl6zenQa6rsWzcDNgUCktdT-j95OKoDZB35aZU4jowH_uew
20/2/2022