Οι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας που επιχειρούν στη σκιά του πολέμου.



Οι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας 
που επιχειρούν στη σκιά του πολέμου.

Ενέργεια, τουρισμός, ναυτιλία, αερομεταφορές, εξαγωγές αλλά και αγορές δέχονται βαρύ οικονομικό πλήγμα από την εκρηκτική κατάσταση που δημιουργεί η εισβολή Ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία, ενώ ο επιχειρηματικός κόσμος παρακολουθεί με έντονη ανησυχία τις εξελίξεις.

Η ανησυχία για τον τουρισμό είναι έκδηλη καθώς οι Ρώσοι τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας με σαφή προτίμηση σε Βόρειο Ελλάδα, Κρήτη και Ρόδο τα τελευταία χρόνια, υπολογίζονται σε περισσότερους από 750.000 ετησίως, ενώ αντίστοιχα οι Ουκρανοί ξεπερνούν τις 300.000. Το πλήγμα θα είναι βαρύ όμως, όχι μόνο για τη διαμονή αλλά και για τις αερομεταφορές καθώς και τον θαλάσσιο τουρισμό καθώς οι συγκεκριμένοι τουρίστες επιλέγουν σε μεγάλο βαθμό την ενοικίαση κάθε τύπου σκαφών, από ιστιοπλοϊκά έως πολυτελή κρούιζερ.

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με στοιχεία από το υπουργείο Ναυτιλίας στη θαλάσσια περιοχή της Βόρειας Μαύρης Θάλασσας βρίσκονται 8 πλοία με ελληνική σημαία, καθώς και ένα Ελληνόκτητο πλοίο με σημαία Μάλτας, στα οποία υπηρετούν συνολικά 66 Έλληνες ναυτικοί.

Από τα οκτώ Ελληνικά εμπορικά πλοία τα δύο βρίσκονται στην Οδησσό, τα τρία στο Στενό του Κερτς και τα τρία στο Νοβοροσίσκ. Το Ελληνόκτητο πλοίο βρίσκεται στην Οδησσό. Επίσης από τα οκτώ πλοία με Ελληνική σημαία τα τρία είναι φορτηγά και τα πέντε δεξαμενόπλοια. Το Ελληνόκτητο πλοίο είναι φορτηγό. Τα πλοία όπως αναφέρουν ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία αποφεύγουν τη Μαύρη Θάλασσα, ενώ τα πετρελαιοφόρα δεν προχωρούν σε ναυλώσεις από τη Ρωσία περιμένοντας πιθανές κυρώσεις προς τη Ρωσία

Στον τομέα των αερομεταφορών η ΥΠΑ εξέδωσε νέα notam για απαγόρευση πτήσεων που αναφέρει ότι τα πολιτικά αεροπλάνα απαγορεύεται να εισέρχονται σε όλο τον εναέριο χώρο (FIR) της Ουκρανίας και συνιστά να αποφεύγουν τον εναέριο χώρο στα σύνορα Ρωσίας - Ουκρανίας. Στην πραγματική οικονομία, τον αντίκτυπο της εισβολής θα κληθούν να σηκώσουν τόσο οι πολίτες όσο και οι επιχειρήσεις, καθώς προβλέπεται νέο κύμα ανατιμήσεων.

Ανατιμήσεις από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, αλλά και στις ελλείψεις που εκτιμάται ότι θα προκληθούν σε βασικά τρόφιμα και εντοπίζονται περισσότερο στα σιτηρά, καθώς η Ουκρανία αποτελεί τον σιτοβολώνα της Ευρώπης αλλά και η Ρωσία είναι από τους μεγαλύτερους.

Με κομμένη την ανάσα παρακολουθούν και οι ελληνικές επιχειρήσεις που εξάγουν στην Ουκρανία, καθώς αυξάνεται η αβεβαιότητα και αυτό γιατί το πάγωμα παροχής εξασφαλίσεων για εμπορεύματα και πιστώσεις θεωρείται δεδομένο σε χώρες και προορισμούς που υπάρχει αναταραχή.

Το «χτύπημα» στις ελληνικές εξαγωγές έρχεται σε μια περίοδο που παρουσιάζουν σημαντική ανάκαμψη με τις προβλέψεις να δείχνουν πως θα στηρίξουν σε μεγάλο βαθμό το φετινό ΑΕΠ. Σημειώνεται ότι οι ελληνικές εξαγωγές προς την ουκρανική αγορά άγγιξαν τα 338,6 εκατ. ευρώ με βασικότερα εξαγωγικά προϊόντα τα πετρελαιοειδή, τα χημικά, τα φρούτα και τα λαχανικά καθώς και τα φαρμακευτικά σκευάσματα, με την Ουκρανία να βρίσκεται στην 30ή θέση των σημαντικότερων προορισμών για τα ελληνικά προϊόντα.

Όσον αφορά τις εξερχόμενες άμεσες ξένες επενδύσεις, σύμφωνα με το Ελληνο-ουκρανικό επιμελητήριο, δραστηριοποιούνται επενδυτικά περίπου 70 ελληνικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία.

Με βάση τα στοιχεία του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Κίεβο, σήμερα στην Ουκρανία δραστηριοποιούνται περί τις 45 ελληνικές εταιρείες, με παρουσία σε Οδησσό, Κίεβο, Χάρκοβο και Λβιβ.

Η δραστηριότητα των εταιρειών είναι παρόμοια με τα εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας μας προς την Ουκρανία και αφορούν την εμπορία τροφίμων, φρούτων και λαχανικών, την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών, τουρισμού και εστίασης.

Στη χώρα παρουσία έχει η Τράπεζα Πειραιώς μέσω της θυγατρικής της JSC Piraeus Bank ICB που συνεισφέρει μόλις το 0,12% των μεγεθών του Ομίλου με μόλις 15 υποκαταστήματα και κεφάλαια 20 εκατ. ευρώ στο σύνολο των 5 δισ. ευρώ του Ομίλου Τράπεζας Πειραιώς, ενώ απασχολεί μόλις τρεις Έλληνες σε σύνολο 300 υπαλλήλων στην τοπική αγορά.

Παρουσία στην ουκρανική αγορά έχουν μεταξύ άλλων οι Coca Cola HBC, Ήφαιστος, Alumil, Etem, Profilco, η υαλουργία HGI (πρώην Yioula), Printec, Neokem, Ukravtomatika και άλλες εταιρείες.

Αντιόπη Σχοινά

 https://www.liberal.gr/LiberalMarkets


 25 Φεβρουαρίου 2022


         ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ             
 



Τι φέρνει η ρωσο-ουκρανική κρίση
για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Σοβαρές αναταραχές αλλά και πιθανές ευκαιρίες φέρνει για ακόμα μία φορά η ρωσο-ουκρανική κρίση και στη ναυτιλιακή βιομηχανία, τόσο στο εμπόριο όσο και στην ενέργεια. Τα πολεμικά τύμπανα στον πολύ κομβικό εμπορικό δίαυλο της Μαύρης Θάλασσας δημιουργούν αλυσιδωτές αντιδράσεις στους τομείς του αργού πετρελαίου, του χάλυβα, των σιτηρών, των εμπορευμάτων, αλλά και στη μεταφορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, με τα λιμάνια της περιοχής να εξάγουν περισσότερους από 230 τόνους ξηρού χύδην φορτίου, το οποίο στη συντριπτική του πλειονότητα προέρχεται κατά 85% από τα ρωσο-ουκρανικά εδάφη.

Βασικό ζήτημα για τις αγορές, αλλά κυρίως το ξηρό φορτίο, είναι οι συνέπειες από τη νέα κρίση στις σχέσεις Ουκρανίας - ΗΠΑ- Ρωσίας, και κυρίως από τις κυρώσεις που είναι πιθανό να εφαρμοστούν, καθώς και από την ένταση της περαιτέρω κλιμάκωσης.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, μια πλήρης διακοπή εξαγωγών τόσο από τη Ρωσία όσο και από την Ουκρανία μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στο ξηρό χύμα, εάν εκτιμηθεί μεμονωμένα. Τη δεδομένη στιγμή η Ουκρανία αντιπροσωπεύει το ~9% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών, ενώ η Ρωσία αντιπροσωπεύει το ~11% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου άνθρακα, δημιουργώντας τρομακτικές αρνητικές συνέπειες για τη χρήση του στόλου, που θα πέσει κατακόρυφα. Ωστόσο, το παγκόσμιο εμπόριο δεν λειτουργεί μεμονωμένα. Εάν υπάρξει κλιμάκωση, οι αγοραστές θα στραφούν στο επόμενο διαθέσιμο σημείο ανεφοδιασμού, επηρεάζοντας περαιτέρω μια ήδη εκτεταμένη παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, με υψηλότερους χρόνους αναμονής, αυξανόμενη συμφόρηση στα λιμάνια και μεγαλύτερες αποστάσεις.

Ωστόσο, οι "αναταραχές" φαίνεται πως ευνοούν τα ναύλα. Οι γεωπολιτικές διαταραχές ήταν ιστορικά καλές για τους ναυτιλιακούς ναύλους και, έπειτα από μια αρχική αντίδραση αποβολής κινδύνου παρόμοια με άλλα περιουσιακά στοιχεία, οι τιμές ξηρού χύδην θα μπορούσαν να ανακάμψουν και να αυξηθούν, αν και μια παρατεταμένη διακοπή εξαγωγών θα είναι τελικά αρνητική για το ξηρό χύδην.

Οι εξαγωγές σιτηρών από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν σημαντικά φορτία για φορτηγά πλοία τύπου panamax, supramax και handy size. Το 2021 με τα panamax μεταφέρθηκαν 39 τόνοι σιτηρών και με supramax και handy size 24 τόνοι. Ο άνθρακας, που είναι ακόμα ένα σημαντικό εμπόρευμα που εξάγεται μέσω της Μαύρης Θάλασσας, ανήλθε το 2021 σε 54 εκατομμύρια τόνους και μεταφέρεται κυρίως με τα μεγάλου μεγέθους φορτηγά πλοία, τα capesize. Ειδική ανάλυση έκανε η εταιρεία αξιολόγησης VesselsValue, σύμφωνα με την οποία είναι δεδομένο ότι η έκρυθμη κατάσταση, πόσω μάλλον ένας πόλεμος, θα επιδράσει αρνητικά στον όγκο των συναλλαγών.

Οι "κερδισμένοι"


Την ίδια στιγμή, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επωφελούνται από τις υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου και από την προσπάθεια της Ευρώπης να περιορίσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία, καθώς επένδυσαν εγκαίρως σε δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG.

"Είμαστε ενεργειακά ασφαλείς αυτόν τον χειμώνα", διαβεβαίωσε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σε μια τοποθέτηση με βασικό θέμα την κρίση στην Ουκρανία. Ειδικότερα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τόνισε πως, αν η Μόσχα αποφασίσει να χρησιμοποιήσει ως όπλο το ενεργειακό, η Ευρώπη είναι έτοιμη. "Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε συνομιλίες με πολλές χώρες που είναι έτοιμες να αυξήσουν τις εξαγωγές τους υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ε.Ε. Τις τελευταίες εβδομάδες έχουμε εξετάσει όλα τα πιθανά σενάρια διακοπής σε περίπτωση που η Ρωσία αποφασίσει να διακόψει μερικώς ή πλήρως τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο προς την Ε.Ε. Και μπορώ να πω ότι τα μοντέλα μας δείχνουν ότι τώρα είμαστε ασφαλείς αυτόν τον χειμώνα", είπε χαρακτηριστικά. Η συμφωνία περιλαμβάνει και συμφωνίες με πλοία LNG για να εξασφαλιστεί η μεταφορά του σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, όπως και η δημιουργία νέων σταθμών LNG

Παράλληλα, τη συμμετοχή της Βόρειας Μακεδονίας στον τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου στην Αλεξανδρούπολη αποφάσισε η κυβέρνηση της χώρας. Η κυβέρνηση ανέθεσε στην κρατική εταιρεία "Σταθμοί Ηλεκτροπαραγωγής Βόρειας Μακεδονίας" (ESM) να ξεκινήσει τη διαδικασία υπογραφής των συμφωνιών για την εφαρμογή του Μνημονίου Συνεργασίας που συνήφθη μεταξύ της ESM και της Gastrade σχετικά με το έργο.

"Αυτή είναι μια καλή είδηση για τους Έλληνες εφοπλιστές, καθώς έχουν επενδύσει μεγάλα κεφάλαια τα τελευταία χρόνια στην κατασκευή δεξαμενόπλοιων LNG και σήμερα διαθέτουν τον πιο σύγχρονο στόλο αυτών των εξειδικευμένων πλοίων στον κόσμο", αναφέρει χαρακτηριστικά η εφημερίδα "Handelsblatt" και παραθέτει στοιχεία από τη βάση δεδομένων Vessels Value, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα διέθετε στο τέλος του 2021 δεξαμενόπλοια LNG αξίας 19,11 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Αυτό τοποθετεί τους Έλληνες πλοιοκτήτες παγκοσμίως στην κορυφή, με δεύτερη την Ιαπωνία με 18,1 δισεκατομμύρια δολάρια και τρίτη την Κίνα με 10,5 δισεκατομμύρια. Οι Γερμανοί πλοιοκτήτες έως τώρα αγνοούσαν σχεδόν πλήρως τη συγκεκριμένη τάση, με τον αντίστοιχο στόλο τους να αξίζει μόλις 440 εκατομμύρια δολάρια. Ο ελληνικός στόλος LNG αυξήθηκε πέρυσι από 82 σε 105 μονάδες, ενώ κατά μέσο όρο τα πλοία είναι ηλικίας μόλις 5,3 ετών. Επιπλέον, από τα 127 δεξαμενόπλοια LNG που κατασκευάζονται αυτήν τη στιγμή, τα 57 ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Από τις αρχές του 2016, συνεχίζει το δημοσίευμα, οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια LNG έχουν εξαπλασιαστεί. "Οι πλοιοκτήτες επωφελούνται επιπλέον από την τρέχουσα κρίση, καθώς με την αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου εκτοξεύονται και οι ναύλοι. Ενώ η ημερήσια τιμή για ένα πλοίο χωρητικότητας 160.000 κυβικών μέτρων ήταν 50.000 δολάρια στο τέλος Σεπτεμβρίου 2021, περισσότερα από 200.000 δολάρια πληρώνονταν ήδη από τον Οκτώβριο και μετά".


Της Αναστασίας Βαμβακά

https://www.capital.gr/oikonomia/3616005/ti-fernei-i-roso-oukraniki-krisi-gia-ti-nautiliaki-biomixania?fbclid=IwAR1yLLHlVO2sFl6zenQa6rsWzcDNgUCktdT-j95OKoDZB35aZU4jowH_uew
 
20/2/2022