Ξέχασαν ξανά τα F-16 Block 30/50, αλλά το κάθε δισ. ευρώ πρέπει να επιστρέφει στις ΕΔ το ΜΕΓΙΣΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ.


Ξέχασαν ξανά τα F-16 Block 30/50, αλλά το κάθε δισ. ευρώ πρέπει να επιστρέφει στις ΕΔ το ΜΕΓΙΣΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ.

Στις καλένδες παραπέμπεται ο εκσυγχρονισμός των παλιών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας – Μαζί του και η οροφή 200 αξιόμαχων μαχητικών. Με έκπληξη και απορία διαβάσαμε ότι η “F-35 Τeam” της Lockheed Martin ταξίδεψε στην Ελλάδα. Είναι η ίδια έκπληξη και απορία που μας προκάλεσε η ανακοίνωση της προμήθειας των 18 Rafale F3-R αρχικά, που κατόπιν έγιναν 24! Πώς ακριβώς προέκυψαν όλα αυτά; Βάσει ποιου σχεδιασμού; Τα εξοπλιστικά θα πρέπει να υπακούουν σε έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Ένας σχεδιασμός που στο επίπεδο του ΓΕΑ υπάρχει. Διότι δεδομένης της επιχειρησιακής αξίας των Rafale, αλλά και της επιθυμίας του Επιτελείου να περάσει σε νέα γενιά αεροσκαφών εδώ και δυο δεκαετίες, ίσως θα έπρεπε η διαφάνεια σε αυτό τον σχεδιασμό να ενισχυθεί. Διότι έτσι εξασφαλίζεται και η σταθερή, μη συγκυριακή, υποστήριξη της κοινωνίας.

Του ΣΤΕΡΓΙΟΥ Δ. ΘΕΟΦΑΝΙΔΗ

Φυσικά δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση σχετικά με το ποιες είναι οι προθέσεις της ελληνικής πλευράς σχετικά με την προμήθεια, ή όχι, του F-35A. Όπως δεν υπήρχε και στην περίπτωση του Rafale. Επιθυμεί όντως την απόκτηση και ένταξή του σε υπηρεσία; Αν ναι ποιον αριθμό μαχητικών σκοπεύει να αγοράσει και που θα βρει τα χρήματα για να το πράξει; Πώς σκοπεύει να καλύψει το κόστος της υποστήριξης των μαχητικών αυτών και τι είδους βιομηχανικά ανταλλάγματα θα επιδιώξει να αποσπάσει; Έχει ακόμη την πρόθεση της δημιουργίας στόλου 200 τουλάχιστον αξιόμαχων μαχητικών; Αν ναι, έχει υπολογίσει το κόστος που συνεπάγεται αυτή η επιλογή σε βάθος χρόνου;

Τι ακριβώς σκοπεύει να πράξει με τα 70 μαχητικά F-16C/D Block 30 και Block 50 που εδώ και μία τουλάχιστον δεκαετία έχουν απαξιωθεί και η αναβάθμισή τους εξακολουθεί να καθυστερεί χωρίς να υπάρχει κάποια (οποιαδήποτε) σοβαρή αιτιολόγηση για αυτό; Έχει παρέλθει χρονικό διάστημα τουλάχιστον 18 μηνών από τότε που το DP δημοσίευσε λεπτομέρειες σχετικά με την κατάθεση πρότασης από την κατασκευάστρια Lockheed Martin για τον εκσυγχρονισμό των F-16C/D Block 50, στο επίπεδο Block 50Μ.

Αν υποθέσουμε ότι θα αποσταλεί εντός του τρέχοντος μηνός -για το οποίο βέβαια δεν υπάρχει η παραμικρή ένδειξη- LOR στις ΗΠΑ προς κοστολόγηση του εκσυγχρονισμού των F-16 Block 50, ή και των Block 30 μαζί, ενέργεια η οποία δεν έχει κανένα απολύτως κόστος, θα χρειαστεί να παρέλθει χρονικό διάστημα έξι περίπου μηνών για την επιστροφή επίσημης απάντησης (LOA). Η συνολική καθυστέρηση λοιπόν, ακόμη και υπό αυτή την προϋπόθεση, θα φτάσει τα δύο χρόνια.

Και επειδή σε αυτή την καθυστέρηση, που όπως όλα δείχνουν θα συνεχιστεί, συνυπολογιστεί και αυτή που ισχύει από την υπογραφή της σύμβασης του προγράμματος εκσυγχρονισμού των 83 (σήμερα…) F-16C/D Block 52+ και Block 52+ Advanced σε Viper (Μάιος 2018), τότε μιλάμε για μία γεμάτη τετραετία! Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν περιέλαβε τα 38 F-16 Block 50 στο πρόγραμμα αυτό για λόγους περιορισμού του κόστους. Αυτό τουλάχιστον επικαλέστηκε…

Είναι η ίδια κυβέρνηση που λίγους μήνες αργότερα, χωρίς να λάβει υπόψη το κόστος, αποφάσισε δαπάνη 600 εκατ. δολαρίων για την προμήθεια νέων ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων MH-60R. Κορυφαίων στο είδος τους επιχειρησιακά, όμως παραβλέποντας την -κατά προτεραιότητα- ανάγκη εκσυγχρονισμού των φρεγατών MEKO 200HN με τα χρήματα αυτά… Φρεγατών τις οποίες έχει απόλυτη ανάγκη σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό και των οποίων, αν θέλουμε να ακριβολογούμε, ο κρίσιμος χρόνος εκσυγχρονισμού μέσης ζωής (ΕΜΖ) έχει σίγουρα παρέλθει.

Που θέλουμε να καταλήξουμε μετά από όλα αυτά; Στο προφανές. Που δεν είναι άλλο από το ότι υπό αυτές τις συνθήκες είναι αδύνατο να δημιουργηθεί στόλος 200 μαχητικών. Αξιόμαχων, όχι με συστήματα της δεκαετίας του ‘80 και του ΄90. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε, η Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει 83 Viper και 48 γαλλικής κατασκευής μαχητικά, αν δεν λάβουμε υπόψη τη φθορά της εκμετάλλευσης που φυσιολογικά φέρνει μείωση του αριθμού των αεροσκαφών. 131 μονάδες δηλαδή.

Τα 70 F-16C/D Block 30 και Block 50 έχουν εδώ και πολλά χρόνια ελάχιστη επιχειρησιακή αξία. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που ισχύει το ελληνικό παράδοξο να παραμένει σε υπηρεσία το γηραιό F-4E Phantom II, με πολύ μεγάλο κόστος σε σχέση με τα επιχειρησιακά οφέλη που έχει να προσφέρει. Έστω και σε εκσυγχρονισμένη μορφή… Το μέλλον επομένως, εφόσον εξακολουθεί να καθυστερεί η αποστολή LOR στις ΗΠΑ για τον εκσυγχρονισμό των παλιών F-16, προδιαγράφεται όπως και το παρελθόν.

– Η πολυτυπία θα συνεχίσει να είναι πρόβλημα για την Πολεμική Αεροπορία. Που ακόμα και υπό την προϋπόθεση ότι θα αποσύρει τα Phantom, θα πρέπει να συνεχίσει να υποστηρίζει πέντε διαφορετικούς τύπους μαχητικών. Mirage 2000-5Mk.2, Rafale F3-R, F-16V, F-16 Block 30 και F-16 Block 50.

– Το κόστος εκμετάλλευσης όλων των τύπων μαχητικών θα εκτοξευθεί. Τα συστήματα των Block 30 και Βlock 50 πρακτικά δεν υποστηρίζονται εδώ και χρόνια.

– Η Πολεμική Αεροπορία θα πετάξει απάρτια και συστήματα που θα προέλθουν από τα 83 εκσυγχρονισμένα Viper. Θα πετάξει δηλαδή υλικό αξίας 150 – 200 εκατομμυρίων δολαρίων στον κάλαθο των αχρήστων…

– Θα πάει πίσω στο χρόνο ή και θα ματαιώσει οριστικά την επανενεργοποίηση τύπων αεροσκαφών, χωρίς τα οποία η Πολεμική Αεροπορία όχι μόνο δεν μπορεί να διεξάγει επιχειρήσεις, αλλά και να λειτουργήσει. Ο στόλος των μεταφορικών C-130B/H και C-27J δεν μπορεί να μείνει για πάντα καθηλωμένος και το ίδιο ισχύει και για τα ΑΣΕΠΕ (EMB-145AEW&C) και τα Super Puma.

– Επειδή δεν υπάρχουν τα κονδύλια για την προμήθεια 70 F-35A προς αντικατάσταση των Block 30 και Block 50, η Ελλάδα θα αναγκαστεί προφανώς να επιλέξει τη λύση της αγοράς μίας μόνο Μοίρας, χωρίς φυσικά να μπορεί να διεκδικήσει κανένα βιομηχανικό, ή άλλο, αντάλλαγμα. Κάτι που άλλωστε έγινε και στην περίπτωση της εσπευσμένης προμήθειας των Rafale F3-R…

– Καθίσταται αμφίβολη η υλοποίηση εξοπλιστικών για τον Ελληνικό Στρατό ή το Πολεμικό Ναυτικό. Διότι δεν θα υπάρχουν κονδύλια για αυτό. Η προσφορά που κατατέθηκε  στην  Ελλάδα για 20 μαχητικά F-35A μαζί με την υποδομή υποστήριξης και εκπαίδευσης και χωρίς όπλα, είναι ύψους τριών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Φιλανδία που είναι το πιο πρόσφατο παράδειγμα, θα δαπανήσει περί τα 11 δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά 64 μαχητικών F-35A, μαζί με εξοπλισμό υποστήριξης, εκπαίδευσης και πλήρη γκάμα όπλων. Αυτό είναι χονδρικά το κόστος αντικατάστασης των 70 αεροσκαφών που δεν βλέπουμε ως επείγουσα ανάγκη την αναβάθμισή τους.

Όλα αυτά ως αρνητικές εξελίξεις μπορούν να αποφευχθούν μέσω της δαπάνης ενός δισεκατομμυρίου  ευρώ,  το μέγιστο, για τον εκσυγχρονισμό των 70 παλιών F-16 σε Block 50M. Μόνο έτσι είναι εφικτή η οροφή των 200 μαχητικών και γι’ αυτό τον λόγο έχουμε επιμείνει τόσο στο ζήτημα αυτό. Παρά τη σχεδόν δεκαετή καθυστέρηση, οι προϋποθέσεις υπάρχουν και είναι καλές για την ελληνική πλευρά. Δεν ισχύει το ότι τα Block 30 είναι πολύ παλιά. Πρώτον, γιατί είναι σε καλύτερη κατάσταση από δομικής πλευράς από τα Block 50 και με αναβαθμισμένους κινητήρες. Δεύτερον, γιατί ο μεγαλύτερος χρήστης του τύπου, η Αεροπορία των ΗΠΑ, η USAF, θα διατηρήσει το F-16 σε υπηρεσία για 25 ακόμη χρόνια.

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων οι ανωτέρω αναφορές δεν θα πρέπει να διαβαστούν ως αντίρρηση στο F-35A ως μελλοντική προοπτική για την Πολεμική Αεροπορία. Βασικότερος όρος όμως στην εκτέλεση εξοπλιστικών προγραμμάτων είναι ο προσεκτικός σχεδιασμός ώστε η ζυγαριά κόστους-οφέλους να βελτιστοποιήσει το αποτέλεσμα. Σε εποχές ισχνών εξοπλιστικών προϋπολογισμών, κάθε ευρώ που ξοδεύεται πρέπει να έχει τη μέγιστη δυνατή επιστροφή στην άμυνα και την οικονομία της χώρας. Πόσο μάλλον το κάθε δισεκατομμύριο…

https://www.defence-point.gr/news/xechasan-xana-ta-f-16-block-30-50-alla-to-kathe-dis-eyro-poy-xodeyoyn-prepei-na-mas-epistrepsei-tacheos-to-megisto-apotelesma-to-megisto-apotelesma

16/2/2022
 

        ΣΧΕΤΙΚΑ  ΘΕΜΑΤΑ    




1.
Θανάσιμη απειλή: Η Τουρκία αποκτά δορυφορικά drones - Θα κατευθύνονται από... παντού.


Μία πολύ μεγάλη απειλή για την ελληνική άμυνα αποτελεί το νέο τουρκικό drone VTOL CGT50 Çağatay της τουρκικής UAVERA καθώς λόγω του ότι θα κατευθύνεται από δορυφόρους θα μπορεί να επιχειρεί παντού και από παντού.

Το εν λόγω drone σχεδιάστηκε να επιχειρεί σε ύψη κάτω από τα σύννεφα. Έχει μέγιστη αυτονομία 6 ωρών και μπορεί να μεταδίδει σήματα σε απόσταση 150 χλμ.

Είναι συμβατό με το σύστημα C2 της Havelsan και διαθέτει σύστημα anti-collision και δυνατότητες swarm.

Η τουρκική εταιρεία ανέφερε ότι μπορεί να κατασκευάζει έξι drone τον μήνα. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του νέου τουρκικού drone όμως είναι ότι μπορεί να κατευθύνεται από δορυφόρο βάσει του προγράμματος R&D των Inmarsat, Cobham και A-TechSYN. Χάρη στους δορυφόρους Turksat.

Φυσικά μετά τον πρόσφατο πόλεμο του Ναγκόρνο Καραμπάχ όπου οι Τούρκοι παρουσίασαν και μάλιστα με επιτυχία ένα νέο είδος πολέμου με την χρήση drone η εξέλιξη αυτή είναι μείζονος σημασίας για την Ελλάδα.


Θεωρητικά τα drone αυτά μπορούν να δράσουν πολύ βαθιά στα ελληνικά μετόπισθεν κατασκοπεύοντας και επιτηρώντας όχι μόνο την πρώτη γραμμή αλλά και τις ελληνικές κινήσεις για ενίσχυση του μετώπου ή την μετακίνηση δυνάμεων για παραπλανητικές ενέργειες ή την προσπάθεια ελιγμών υπερκέρασης των τουρκικών μονάδων  σε έναν μελλοντικό πόλεμο.

Η χαμηλού κόστους βιομηχανία μη επανδρωμένων αεροσκαφών που αναπτύσσει η Τουρκία αναδιαμορφώνει τις γεωπολιτικές ισορροπίες, έγραφε η Wall Street Journal, σε άρθρο της στις αρχές του φετινού Ιουνίου.

Μέχρι τώρα τα τουρκικά drones στα πεδία των μαχών έχουν προκαλέσει σημαντικές απώλειες στις δυνάμεις του Προέδρου Μπασάρ αλ Άσαντ στη Συρία,  έδωσαν στο Αζερμπαϊτζάν το προβάδισμα έναντι της Αρμενίας κατά τη διάρκεια της περσινής σύγκρουσής τους και ουσιαστικά βοήθησαν τις τουρκόφιλες δυνάμεις της Λιβύης να παραμείνουν στην εξουσία όταν ο Χαλίφα Χάφταρ έμοιαζε να έχει κερδίσει τον πόλεμο.

Η Άγκυρα αρχικά ανέπτυξε τα drones εναντίον των μαχητών του PKK στη Συρία. Αυτός ήταν ο αρχικός στόχος αλλά στη συνέχεια τα εξέλιξε ενάντια σε συμβατικές ένοπλες δυνάμεις, με αποκορύφωμα τον πόλεμο Αρμενίας-Αζερμπαϊτζάν.


Θεόφραστος Ανδρεόπουλος

https://www.defencenet.gr/defencenet-tv/910648_thanasimi-apeili-i-toyrkia-apokta-doryforika-drones-tha-kateythynontai-apo

10/9/2021


2.
 Το made in Cyprus ντρόουν
που ανταγωνίζεται το τουρκικό Bayraktar.

Λειτουργώντας από τη βιομηχανική περιοχή του Ύψωνα, η Swarmly αποτελεί μια ιδιαιτερότητα του οικοσυστήματος επιχειρήσεων της Λεμεσού. Απέχει αρκετά από τις συνήθεις εταιρείες forex. Ιδρυμένη από πρώην στρατιωτικούς, η Swarmly φιλοδοξεί να γίνει παγκόσμιος παίκτης στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV) για στρατιωτικές χρήσεις και χρήσεις ασφαλείας, όπως η επιτήρηση των συνόρων. Τα αεροσκάφη στήνονται στην Κύπρο και οι λύσεις που προσφέρει η Swarmly ανταγωνίζονται τα τουρκικά Bayraktar.

Οι ιδρυτές της Swarmly ανέφεραν την τοποθεσία της Κύπρου, την ιδιότητα μέλους της ΕΕ, την επικράτηση της αγγλικής γλώσσας, τη χρήση του κοινού δικαίου, το κλίμα και το φορολογικό σύστημα ως βασικές παραμέτρους για τη δημιουργία των κεντρικών και των παραγωγικών τους εγκαταστάσεων στο νησί.

Η Swarmly ιδρύθηκε το 2018 και στα μέσα του 2019 ολοκλήρωσε τον κύκλο έρευνας και ανάπτυξης. Στο τέλος του ίδιου έτους, η ομάδα της Swarmly παρακολούθησε την έκθεση Commercial UAV Expo στο Λας Βέγκας, για να δει ποια πράγματα από αυτά που ανέπτυξαν κέρδισαν τη μεγαλύτερη προσοχή, με τα UAV VTOL (Vertical Take-Off and Landing) να προσελκύουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Η εταιρεία έχει ήδη τα πρώτα της συμβόλαια και στοχεύει να προσφέρει προσιτές λύσεις σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά.

Το όραμα της Swarmly είναι να γίνει ο νούμερο ένα προμηθευτής χαμηλού κόστους και αξιόπιστων λύσεων VTOL, δήλωσε ο Igor Rafalovsky, CTO της Swarmly. Πιο συγκεκριμένα, ο βασικός στόχος της εταιρείας είναι να εξυπηρετεί πελάτες σε περιβάλλοντα τακτικής, όπως η προστασία των συνόρων και της θάλασσας, ο στρατός και οι επιχειρήσεις ασφαλείας, με προσαρμοσμένες λύσεις σε προσιτή τιμή.

Η Swarmly στοχεύει στην τακτική κάθετη αγορά μη επανδρωμένων εναέριων συστημάτων (UAS), με έμφαση σε χώρες με χαμηλό προϋπολογισμό και ανάγκη για αποτελεσματικές λύσεις


Ανταγωνιστής του Bayraktar


Ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής στην ευρύτερη αγορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών μάχης είναι τα τουρκικά Bayraktar, τα οποία έχουν αποκτήσει μεγάλο μερίδιο αγοράς, ιδίως μετά τη σύγκρουση του 2020 στο Ναγκόρνο Καραμπάχ. Ο κ. Rafalovsky, ωστόσο, τόνισε ότι αυτά τα drones είναι σημαντικά ακριβότερα από αυτά που προσφέρουν η Swarmly, επομένως δεν τα θεωρεί άμεσο ανταγωνιστή. Τα συστήματα Swarmly κοστίζουν περίπου 1-1,5 εκατ. ευρώ για ένα σετ, ενώ τα Bayraktars ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Η Swarmly βρίσκεται επί του παρόντος στη διαδικασία αναβάθμισης όλων των αεροσκαφών της σε μια επικαιροποιημένη δεύτερη έκδοση. Μέχρι στιγμής, έχουν κατασκευάσει 26 αεροσκάφη για πελάτες και 4 πρωτότυπα.

Διαβάστε εδώ την αναλυτική έκθεση για τη Swarmly στον κυπριακό ψηφιακό κόμβο Νέας Οικονομίας www.trepers.com


ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΕΪΤΑΝΙΔΗΣ


https://politis.com.cy/politis-news/oikonomia/to-made-in-cyprus-ntrooyn-poy-antagonizetai-to-toyrkiko-bayraktar/

 14/02/2022

 
\

 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τουρκικά ΜΜΕ: Απορούν πώς τα νησιά είναι ελληνικά και «βλέπουν» μελλοντική στρατιωτική επέμβαση της Τουρκίας

Εντονο διάβημα Αθήνας στην Αγκυρα για τις τουρκικές προκλήσεις. Σε διάβημα διαμαρτυρίας προς την Άγκυρα προχώρησε το ΥΠΕΞ αντιδρώντας στις παράνομες και ανυπόστατες αιτιάσεις Τούρκων αξιωματούχων για την κυριαρχία ελληνικών νησιών.

Συστήματα APC Trophy για τα ελληνικά άρματα… Leo 2A4, Leo 1A5, εκσυγχρονίζονται.

Προς «άγραν» των τουρκικών UAV: Ξεκίνησε η αναζήτηση αντιμέτρων την ώρα που τα ΜΕΑ κόβουν βόλτες στο Αιγαίο

Συμβατικοί εξοπλισμοί, μη συμβατικές απειλές.

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Το κορυφαίο σύστημα anti-UAV το έχουμε ήδη στις Ένοπλες Δυνάμεις, αρκεί να το αγοράσει και ο Στρατός!Kατευθυνόμενη με laser ρουκέτα των 2,75 ιντσών, APKWS II της BAe Systems. H APKWS II έχει ήδη αγοραστεί από το Πολεμικό Ναυτικό για να εξοπλίσει τα ελικόπτερα τύπου MH-60R.

ΕΚΤΑΚΤΟ: Κοινή παρουσία του Πρωθυπουργού και του ΥΕΘΑ στη Γερμανία, αναμένονται εξελίξεις στο θέμα εκσυγχρονισμού των Leopard!

Ελληνικές ΜΕΚΟ: Έχουν μέλλον, είναι απαραίτητες και μπορεί να γίνουν περισσότερες.