ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ: ''Νέα Δομή Δυνάμεων'' με πλωτό τείχος 12 φρεγατών & 6 κορβετών.
«Αν ξεσπάσει κρίση με τους Τούρκους στο Καστελλόριζο δεν θα είναι σημειακή. Δεν υφίσταται τέτοιο πράγμα. Θα εξαπλωθεί παντού». Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος με αυτή τη φράση, τον Ιούνιο του 2020, δηλαδή λίγο πριν ξεσπάσει η ελληνοτουρκική κρίση με το «Ορούτς Ρέις» φανέρωνε τον σχεδιασμό και του ελληνικού Πενταγώνου. Ισχυρή πεποίθηση των επιτελών ήταν από τότε πως ο ελληνικός Στόλος χρειάζεται ενίσχυση όχι για να επικεντρωθεί μόνο σ’ ένα σημείο, αλλά για να μπορεί να ελέγχει και να έχει αποτρεπτικές δυνατότητες σε μία τεράστια θαλάσσια περιοχή από το Θρακικό Πέλαγος και το Αιγαίο ως την Ανατολική Μεσόγειο.
Το σχέδιο του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και της στρατιωτικής ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων – που παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ» – προβλέπει πως για να μπορέσει το Πολεμικό Ναυτικό να κλειδώσει όλη αυτή τη μεγάλη θαλάσσια έκταση πρέπει να έχει στη διάθεσή του 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες, υπό την προϋπόθεση όμως να είναι τα περισσότερα απ’ αυτά ολοκαίνουρια καράβια εξελιγμένων δυνατοτήτων και τα υπόλοιπα εκσυγχρονισμένα. Εξάλλου, αυτός ο αριθμός των 12 φρεγατών και των 6 κορβετών έχει εγκριθεί και από τη Βουλή στη λεγόμενη «Δομή Δυνάμεων 2021 – 2034».
Μάλιστα χρήσιμα συμπεράσματα και διδάγματα πήραν οι επιτελείς και από την ελληνοτουρκική κρίση του 2020. Πράγματι τότε η αντίδραση του Στόλου και ιδιαίτερα των πλοίων μεγάλης επιφανείας ήταν πολύ ικανοποιητική. Ομως οι επιτελείς θα ήταν περισσότερο… ήσυχοι αν είχαμε φρεγάτες με πυραύλους μεγαλύτερου βεληνεκούς για κατάρριψη εναέριων στόχων (αεράμυνα περιοχής), καλύτερες επιδόσεις των ραντάρ, άριστες επιδόσεις στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο.
Για παράδειγμα ένα από τα ζητήματα που είχαν επισημανθεί ήταν πως πρέπει να δοθεί βάρος στην απόκτηση πλοίων τέτοιων δυνατοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο και το Θρακικό Πέλαγος. Κι αυτό, διότι θεωρούνται περιοχές – κλειδιά, στρατηγική σημασίας, που θα μπορούσαν να παίξουν καθοριστικό ρόλο σε μία σύγκρουση με την Τουρκία για παράδειγμα στον Εβρο. Εξάλλου και στον πόλεμο της Ουκρανίας που εξελίσσεται κυρίως στην ξηρά το Ναυτικό έχει σημαντική συμβολή: oι Ουκρανοί δεν έχουν πλοία και οι Ρώσοι με ναυτικό αποκλεισμό βάλλουν και από τα πλοία.
Υπό αυτά τα δεδομένα το ΥΠΕΘΑ, το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ ξεκίνησαν να τρέχουν το πρόγραμμα ανανέωσης του Στόλου. Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι το ΠΝ να διαθέτει 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες. Σύμφωνα όμως με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», εκτίμηση των επιτελών είναι πως αν έχουμε σύντομα, σε 3-4 χρόνια, συνολικά 12 πλοία (φρεγάτες και κορβέτες) μαζί με νέα όπλα και δυνατότητες, τότε το ΠΝ θα έχει καταφέρει να κλειδώσει το Αιγαίο σε εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό. Το απόλυτο θα επιτευχθεί όταν υλοποιηθεί ο στόχος των 12 φρεγατών και 6 κορβετών.
Το σχέδιο του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και της στρατιωτικής ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων – που παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ» – προβλέπει πως για να μπορέσει το Πολεμικό Ναυτικό να κλειδώσει όλη αυτή τη μεγάλη θαλάσσια έκταση πρέπει να έχει στη διάθεσή του 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες, υπό την προϋπόθεση όμως να είναι τα περισσότερα απ’ αυτά ολοκαίνουρια καράβια εξελιγμένων δυνατοτήτων και τα υπόλοιπα εκσυγχρονισμένα. Εξάλλου, αυτός ο αριθμός των 12 φρεγατών και των 6 κορβετών έχει εγκριθεί και από τη Βουλή στη λεγόμενη «Δομή Δυνάμεων 2021 – 2034».
Μάλιστα χρήσιμα συμπεράσματα και διδάγματα πήραν οι επιτελείς και από την ελληνοτουρκική κρίση του 2020. Πράγματι τότε η αντίδραση του Στόλου και ιδιαίτερα των πλοίων μεγάλης επιφανείας ήταν πολύ ικανοποιητική. Ομως οι επιτελείς θα ήταν περισσότερο… ήσυχοι αν είχαμε φρεγάτες με πυραύλους μεγαλύτερου βεληνεκούς για κατάρριψη εναέριων στόχων (αεράμυνα περιοχής), καλύτερες επιδόσεις των ραντάρ, άριστες επιδόσεις στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο.
Για παράδειγμα ένα από τα ζητήματα που είχαν επισημανθεί ήταν πως πρέπει να δοθεί βάρος στην απόκτηση πλοίων τέτοιων δυνατοτήτων στο Βόρειο Αιγαίο και το Θρακικό Πέλαγος. Κι αυτό, διότι θεωρούνται περιοχές – κλειδιά, στρατηγική σημασίας, που θα μπορούσαν να παίξουν καθοριστικό ρόλο σε μία σύγκρουση με την Τουρκία για παράδειγμα στον Εβρο. Εξάλλου και στον πόλεμο της Ουκρανίας που εξελίσσεται κυρίως στην ξηρά το Ναυτικό έχει σημαντική συμβολή: oι Ουκρανοί δεν έχουν πλοία και οι Ρώσοι με ναυτικό αποκλεισμό βάλλουν και από τα πλοία.
Υπό αυτά τα δεδομένα το ΥΠΕΘΑ, το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ ξεκίνησαν να τρέχουν το πρόγραμμα ανανέωσης του Στόλου. Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι το ΠΝ να διαθέτει 12 φρεγάτες και 6 κορβέτες. Σύμφωνα όμως με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», εκτίμηση των επιτελών είναι πως αν έχουμε σύντομα, σε 3-4 χρόνια, συνολικά 12 πλοία (φρεγάτες και κορβέτες) μαζί με νέα όπλα και δυνατότητες, τότε το ΠΝ θα έχει καταφέρει να κλειδώσει το Αιγαίο σε εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό. Το απόλυτο θα επιτευχθεί όταν υλοποιηθεί ο στόχος των 12 φρεγατών και 6 κορβετών.
Οι νέες δυνατότητες
Σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει 9 φρεγάτες τύπου «S» (Standard) που έχουν ηλικία 40 ετών και πάνω και 4 φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ ηλικίας περίπου 30 ετών. Σε τρία χρόνια από τώρα όμως το Πολεμικό Ναυτικό θα έχει στη διάθεσή του δύο φρεγάτες Belh@rra – FDI HN και ακόμη μία το 2026 με οption για αγορά ακόμη μιας.
Ο ελληνικός Στόλος έπειτα από τις εισηγήσεις του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου και του αρχηγού ΓΕΝ αντιναυάρχου Στυλιανού Πετράκη, αποκτά πλοία που μπορούν να αλλάξουν τις ισορροπίες στη θάλασσα απέναντι στην Τουρκία, αφού έχουν καλύτερα και υψηλότερου επιπέδου οπλικά συστήματα σε σύγκριση με τα σημερινά πλοία. Για πρώτη φορά το ΠΝ θα έχει τόσο προηγμένες δυνατότητες αεράμυνας περιοχής, που ήταν πάγια απαίτηση του Ναυτικού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις υπάρχουσες φρεγάτες υπάρχουν 8 θάλαμοι εκτόξευσης αντιαεροπορικών πυραύλων με βεληνεκές μόλις 15 χλμ., ενώ οι 3 φρεγάτες Belh@rra θα έχουν 32 θαλάμους εκτόξευσης με βεληνεκές 120 χιλιόμετρα. Επιπλέον, το ραντάρ Seafire των καινούργιων φρεγατών θα σκανάρει στόχους σε ακτίνα 250 χλμ. Μόνο με αυτά δύο χαρακτηριστικά είναι προφανές ότι οι Ενοπλες Δυνάμεις θα είναι σε θέση να κλειδώσουν μεγάλο μέρος του Αιγαίου έναντι οποιασδήποτε απειλής.
Την ίδια ώρα, το υπουργείο Εθνικής Αμυνας συνεχίζει τις συζητήσεις για την πρόσκτηση κορβετών αλλά ταυτόχρονα και για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ. Μάλιστα παρά τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες περί ματαίωσης του προγράμματος εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ, επιδίωξη τη στρατιωτικής ηγεσίας, σύμφωνα με τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», είναι το πρόγραμμα να προχωρήσει κανονικά.
Το συνολικό μπάτζετ και για τα δύο προγράμματα είναι περί τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ. Στην τιμή αυτή είναι προφανές ότι δύσκολα μπορούν να αποκτηθούν έξι κορβέτες και να υλοποιηθεί ο εκσυγχρονισμός. Ετσι, το υπουργείο προσανατολίζεται σε δύο πιθανά σενάρια: Το βασικότερο, στην απόκτηση 4 κορβετών με ταυτόχρονο εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.
Εναλλακτικά, δεν μπορεί να αποκλειστεί ένα σενάριο μιας προσφοράς για 5 κορβέτες με τα υπόλοιπα κονδύλια να χρησιμοποιούνται για τον εκσυγχρονισμό τριών ΜΕΚΟ και ένα πλοίο να μην εκσυγχρονιστεί και να κρατείται ως backup (για ανταλλακτικά). Σημειώνεται ότι και οι κορβέτες θα έχουν μεγάλες αντιαεροπορικές δυνατότητες (τουλάχιστον διπλάσιο αριθμό πυραύλων μεγαλύτερης εμβέλειας) και καλύτερα ηλεκτρονικά συστήματα.
Αν συμβούν τα παραπάνω το Πολεμικό Ναυτικό θα έχει σχετικά σύντομα 4 φρεγάτες Belh@rra (εκτιμάται ότι με τις επιδόσεις των πλοίων θα ενεργοποιηθεί και η option), 4 κορβέτες και 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ, σύνολο 12 πλοία.
Μάνος Χαραλαμπάκης
https://www.in.gr/2022/04/19/politics/diplomatia/ploto-teixos-sto-aigaio-dodeka-polemika/?s=03
19 Απριλίου 2022
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Τρεις μήνες με τα Rafale – Εκπαιδεύονται οι χειριστές.
Τα ελληνικά Rafale είναι εδώ. Είδαμε μία τετράδα στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου να «σκίζει» τον αττικό ουρανό, και ένα ζεύγος να πραγματοποιεί διελεύσεις στο πλαίσιο του «Ηνίοχου». Ομως το πρώτο τρίμηνο της παρουσίας των νέων «γερακιών» στην Πολεμική Αεροπορία μόνο συμβολικό δεν είναι.
Τα πρώτα έξι Rafale μπορεί να μην έχουν συμμετάσχει ακόμη σε αποστολές και ασκήσεις, όμως από τις 20 Ιανουαρίου που προσγειώθηκαν επί ελληνικού εδάφους έως σήμερα, χειριστές, μηχανικοί και εκπαιδευτές «χτίζουν» το επιχειρησιακό προφίλ των νέων μαχητικών 4,5 γενιάς της Πολεμικής Αεροπορίας. Η δουλειά που γίνεται στην Τανάγρα είναι συστηματική και εντατική ώστε να αξιοποιηθούν στο έπακρο όλα τα ατού των νέων μαχητικών τα οποία εκτιμάται ότι μπορούν να αλλάξουν τις ισορροπίες ισχύος στον αέρα υπέρ της Ελλάδας στο Αιγαίο.
Το χρονοδιάγραμμα για να υλοποιηθούν τα παραπάνω προχωράει κανονικά. Οπως πληροφορούνται «ΤΑ ΝΕΑ» έχει ήδη ξεκινήσει η εκπαίδευση της νέας φουρνιάς ιπτάμενων χειριστών των Rafale. Σημειώνεται ότι τα Rafale είχαν έρθει από τη Γαλλία, αφού πρώτα είχαν εκπαιδευτεί εκεί 8 έλληνες πιλότοι. Τώρα λοιπόν έχει ήδη ξεκινήσει ένας νέος γύρος εκπαίδευσης για τους καινούργιους χειριστές.
Επιχειρησιακές πτήσεις τα πρώτα έξι Rafale δεν έχουν κάνει και δεν θα ήταν δυνατόν να κάνουν ακόμη, αφού θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί ένας κύκλος εκπαίδευσης. Εντούτοις γίνονται αρκετές εκπαιδευτικές πτήσεις τόσο γύρω από την εκπαιδευτική βάση της Τανάγρας. Επιπλέον, τα αεροσκάφη δίνουν το «παρών» όποτε κριθεί απαραίτητο από τη στρατιωτική ηγεσία του ΓΕΑ, του ΓΕΕΘΑ και από το υπουργείο Αμυνας για να γίνει προβολή ισχύος – έστω και συμβολικά προς το παρόν – των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πολεμικής Αεροπορίας.
Σ’ αυτό το πρώτο τρίμηνο των Rafale στην Ελλάδα πολλά από τα απαραίτητα συστήματα υποδομών και ενσωμάτωσης των Rafale στην Πολεμική Αεροπορία μοντάρονται και τσεκάρονται. Για παράδειγμα, στην τελική φάση εγκατάστασης και λειτουργίας, βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, το flight simulator των μαχητικών. Στο μεταξύ, βελτιώσεις γίνονται, όπου απαιτείται και στις εγκαταστάσεις. Σε γενικές γραμμές πάντως οι υποδομές της Τανάγρας ήταν σε πολύ καλό επίπεδο εξ αρχής για να υποδεχθούν τα νέα μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας.
Η αξιολόγηση
Για την επιχειρησιακή αξιοποίηση των Rafale πάντως θα απαιτηθεί λίγος χρόνος ακόμη. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το προγραμματισμό, γύρω στο φθινόπωρο αναμένεται η παραλαβή ακόμη έξι μαχητικών και αργότερα, μέσα στο 2023, άλλη μία εξάδα. Με αυτά τα δεδομένα η Μοίρα των Rafale θα μπορούσε να αξιολογηθεί επιχειρησιακά όταν θα έχουν αποκτηθεί τα πρώτα 12 και ολοκληρωθεί ένας βασικός κύκλος εκπαίδευσης αλλά ίσως και αργότερα. Υψηλόβαθμες πηγές πάντως έχουν επισημάνει στα «ΝΕΑ» πως αυτό δεν σημαίνει πως τα Rafale δεν μπορούν να είναι διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή αν παραστεί ανάγκη. Από τη στιγμή που υπάρχουν εκπαιδευμένοι χειριστές αν η ηγεσία κρίνει πως τα μαχητικά «gamechangers» πρέπει να συμμετάσχουν σε μία αποστολή, αυτό μπορεί να γίνει.
Επισημαίνεται πως στο τρίμηνο που έχει μεσολαβήσει από την άφιξη των Rafale στην Ελλάδα βρίσκεται σε εξέλιξη και το «κτίσιμο» του εκπαιδευτικού συστήματος πάνω στο οποίο θα βασιστούν και οι υπόλοιποι πιλότοι που θα μάθουν να πετάνε τα νέα μαχητικά. Δουλειά όμως γίνεται και στη διαφορετική νοοτροπία που θέλουν οι επιτελείς να περάσουν στους πιλότους και τους μηχανικούς που θα εκπαιδευτούν πάνω στα γαλλικά μαχητικά 4,5 γενιάς. Η Τανάγρα από το 1975 ήταν η βάση που φιλοξενούσε γαλλικά μαχητικά – τα οποία συνήθως προβλημάτιζαν τους Τούρκους διότι εκείνοι δεν τα είχαν – και προσέφερε το κάτι παραπάνω στην Πολεμική Αεροπορία. Γι’ αυτό επιδίωξη είναι αυτό να συνεχιστεί.
Μάνος Χαραλαμπάκης
https://www.in.gr/2022/04/18/politics/diplomatia/treis-mines-ta-rafale-ekpaideyontai-oi-xeiristes/
18 Απριλίου 2022