Τριάντα τρία χρόνια φετβά για τον Σαλμάν Ρούσντι: Η αμηχανία της Δύσης.


 Τριάντα τρία χρόνια φετβά για τον Σαλμάν Ρούσντι: 
Η αμηχανία της Δύσης.

Το να αντιταχθούν οι κοινωνίες στους σύγχρονους ολοκληρωτισμούς είναι κάτι που θα προκαλέσει και την ανανέωση των δικών τους αξιών.

Ο φετβάς για τον Σαλμάν Ρούσντι εκδόθηκε το 1989, από τον ανώτατο θρησκευτικό ηγέτη του Ιράν, Αγιατολάχ Χομεϊνί. Ελάχιστοι τότε πρόσεξαν τη σημειολογία ενός Φετβά που εκδόθηκε στο Ιράν, αφορούσε έναν Ινδό, και καλούσε για την δολοφονία του επειδή δημοσίευσε ένα μυθιστόρημα στο Λονδίνο ―στη ”γη των απίστων”.

Ωστόσο η έκδοσή του διατύπωνε μια στροφή: Έδειχνε ότι πλέον ο ριζοσπαστικός ισλαμισμός δεν δεχόταν την μέχρι τότε διάκριση μεταξύ της επικρατείας των πιστών και εκείνης των απίστων, και αξίωνε παγκόσμια εφαρμογή του θεϊκού νόμου.

Τι άλλο εξέφραζε αυτή η στροφή αν όχι μια πρόθεση επέκτασης, την ανάδυση ενός σχεδίου παγκόσμιας (έστω πολιτιστικής) κυριαρχίας;

Κι όμως, το γεγονός αυτό θάφτηκε τότε κάτω από έναν κακοφορμισμένο αντι-ιμπεριαλισμό, ο οποίος δεν πατούσε πια στις υγιείς βάσεις ενός αιτήματος για ένα διεθνές σύστημα που θα επέτρεπε στα μικρά και απειλούμενα έθνη να βρούν το δρόμο για την αυτοδιάθεσή τους. Αλλά σε ένα αίσθημα μνησικακίας, που έλεγε ότι αφού τα εγχειρήματα της αριστεράς προσέκρουσαν στην ξέρα της ιστορίας (1989), τότε οι βάρβαροι ”ήσαν μια κάποια λύσις”.

Η πρόθεση αυτή δεν αφορούσε μόνον τον σιιτισμό. Το διαπιστώσαμε αυτό μερικά χρόνια μετά, με τα επεισόδια που ακολούθησαν την δημοσιοποίηση των σκίτσων του Μωάμεθ στη Δανία, και τις δολοφονικές επιθέσεις στο Σαρλί Εμπντό.

Πριν λίγες ημέρες, τριάντα τρία χρόνια μετά την έκδοση του Φετβά, οι βουλές του εκτελέστηκαν. Ο Ρούσντι δέχθηκε δολοφονική επίθεση από άγνωστο.

Αξιωματούχοι του Ιράν δήλωσαν ικανοποίηση, όπως και ο τωρινός θρησκευτικός ηγέτης, καθώς το καθεστώς του Ιράν έχει υπαναχωρήσει από την θέση που εξέφρασε το 1998 ότι ο φετβάς δεν το εκφράζει πλέον. Κρατικά ΜΜΕ του Ιράν, μάλιστα, άρχισαν να συγκεντρώνουν χρήματα καθώς υπήρχε και επικήρυξη για τον Ρούσντι, από οργανώσεις φονταμενταλιστών.

Στη Δύση δέχονται τις εξελίξεις με αποτροπιασμό μεν, ωστόσο και με ένα μούδιασμα. Το ιδεολογικό κλίμα που κυριαρχεί εντός των πολιτιστικών θεσμών βάζει στο στόχαστρο τον συλλογικό εαυτό, την ιστορία, και την κουλτούρα των πολιτισμών της Δύσης.

Το να συσπειρωθεί εναντίον μιας εξωγενούς ολοκληρωτικής απειλής, επομένως, ισοδυναμεί με αναίρεση της βασικής αντίληψης που διέπει αυτό το ρεύμα ―ότι η κόλαση είμαστε εμείς.

Κι όμως. Το να αντιταχθούν οι κοινωνίες στους σύγχρονους ολοκληρωτισμούς, είτε αυτοί έρχονται από την Ρωσία, την Τουρκία ή το Ιράν, είτε έχουν την έκφραση του ενδογενούς μηδενισμού, είναι κάτι που θα προκαλέσει και την ανανέωση των δικών τους αξιών.

Δρ. Γιώργος Ρακκάς, Αρθρογράφος
Πολιτικός επιστήμονας και Δρ. κοινωνιολογίας. Δημοτικός Σύμβουλος με την παράταξη Μένουμε Θεσσαλονίκη

17/08/2022  

https://www.huffingtonpost.gr/entry/trianta-tria-chronia-fetva-yia-ton-salman-roesnti-e-amechania-tes-deses_gr_62fc0b83e4b06389482e274d


    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ     






 Γιατί ζηλεύω τον Σαλμάν Ρουσντί.

Μεταξύ µας τώρα, τον ζηλεύω λίγο τον Σαλμάν Ρουσντί. Oχι επειδή του επετέθη ο μανιακός δολοφόνος του Μωάμεθ με τις μαχαιριές του. Αυτό καθόλου δεν το ζηλεύω. Oμως πολύ θα ήθελα να ξέρω ότι η ζωή μου, κυρίως η σκέψη μου, αξίζει τριάμισι εκατομμύρια δολάρια. Για τόσα τον έχουν επικηρύξει. Εντάξει, πλάκα κάνω, αγαπητοί, και για να είμαι ειλικρινής δεν θα ήθελα να έχω ζήσει τη δική του ζωή. Να κρύβομαι, να μην τολμώ να ξεμυτίσω για δεκαετίες ολόκληρες επειδή με κυνηγούν να με σκοτώσουν οι σαλοί ενός θεού – ενός από τους τόσους που κυκλοφορούν στον κόσμο μας. Οι σαλοί οι οποίοι δεν έχουν αποδράσει από το φρενοκομείο των φανατικών, αλλά διαθέτουν ένα ολόκληρο κράτος για να υποστηρίζει την τρέλα τους, μηχανισμούς, μυστικές υπηρεσίες, χρήματα και, το κυριότερο, πίστη. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος του Ιράν, αφού μας διαβεβαίωσε ότι για τη δολοφονική επίθεση εναντίον του φταίνε ο ίδιος και οι υποστηρικτές του, κατέληξε σ’ ένα «ας πρόσεχε». Με τα γραπτά του εξέθεσε εαυτόν στην οργή 1,5 δισεκατομμυρίου μουσουλμάνων διότι διέσχισε τις κόκκινες γραμμές της πίστης τους. Οχι, δεν θα ήθελα με τίποτε να με κυνηγάνε 1,5 δισεκατομμύριο πιστοί του Μωάμεθ.

Ευχαριστώ τη Μεγαλόχαρη, την οποίαν σύμπας ο Ελληνισμός τίμησε προχθές, που με γέννησε Ελληνα, με αποτέλεσμα τα γραπτά μου να αφορούν μερικά εκατομμύρια ελληνόφωνους, εκ των οποίων ελάχιστοι μπορούν να διαβάσουν. Ως εκ τούτου, κανείς δεν ασχολείται με τη δική μου ισλαμοφοβία, εκτός από μερικούς καλοθελητές της πολιτισμικής ορθότητας και έναν τύπο ο οποίος έχει πιτσαρία μηνύσεων και ζει από τα ιδεολογικά φιλοδωρήματα της εισαγγελίας. Διαφορά κλάσης θα μου πείτε. Αλλο να απειλούν τη ζωή σου κι άλλο να σε σέρνουν με παράβολα. Η απόσταση που χωρίζει την ελληνική μικρότητα από τον υπόλοιπο κόσμο μας. Ή το ελληνικό μεγαλείο.

Προβλέπω τις αντιδράσεις άσπονδων φίλων αναγνωστών επειδή τολμώ να συγκρίνω τον εαυτό μου με τον Ρουσντί. Θέλω να τους διαβεβαιώσω ότι το κάνω από αγάπη στον εαυτό μου – ό,τι χειρότερο. Και από σεβασμό προς τη δουλειά μου. Οφείλεις να συγκρίνεσαι με όσους ομοτέχνους σου μεσουρανούν στο στερέωμα των καιρών σου, ακόμη κι αν βρίσκεις τον εαυτό σου ελλειμματικό. Κι αν ζηλεύω τον Ρουσντί, τον ζηλεύω επειδή είχε την τόλμη πριν από μερικές δεκαετίες να συγκρουσθεί με το σκοτάδι του Ισλάμ. Δεν ξέρω αν είναι ο Βολταίρος της εποχής μας, όπως τον βάφτισε ο Μπρυκνέρ. Είναι, πάντως, ένα κύτταρο που κρατάει ζωντανή την ελευθερία της σκέψης και της έκφρασης στη σκοτεινή πλευρά του κόσμου μας. Στην επικράτεια του Ισλαμισμού. Και από αυτή την άποψη δικαιούμαι να ζηλεύω τον Ρουσντί.

Τάκης Θεοδωρόπουλος

https://www.kathimerini.gr/

17/8/2022