Σώζεται η Θράκη..., για 7η φορά.  Η πρώτη πριν 30 χρόνια!!



 Σώζεται η Θράκη..., για 7η φορά. 
Η πρώτη πριν 30 χρόνια!!
 
Βαρεθήκαν να σώζονται οι Θρακιώτες. Οι νέοι μεταναστεύουν ασταμάτητα. Η Θράκη γερνάει λένε. Και ας την σώζει ξανά το κράτος. Μακάρι να μην είναι έτσι.

Πρώτη φορά, πριν 30 χρόνια. Θα έσωζε τη Θράκη ο αγωγός του Μπουργκάς που θα έκανε την Αλεξανδρούπολη κορυφαία στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Ευρώπη. Μέγα ενεργειακό κόμβο. Απίθανο και ζηλευτό πρωταγωνιστή των ενεργειακών εξελίξεων. Τι δεν ακούσαμε και τότε για την αναγέννηση της ενεργειακής μας οικονομίας...

Δεύτερη φορά, πριν 27 χρόνια. Το λιμάνι της όντως κορυφαίας Αλεξανδρούπολης (από όσα έχει καταφέρει μονάχη της βεβαίως) θα μας έβγαζε ως τον βασικότερο ενεργειακό πρωταγωνιστή σε Βαλκάνια και Ανατολική Ευρώπη.

Τι θα κάναμε και τότε; Τα ίδια που θα κάνουμε και σήμερα... Αποθηκευτικούς χώρους και σχέδια για αγωγούς και συμμετοχή μας σε αγωγούς.

Τι έγινε όμως με τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη; Μην τα ρωτάτε. Νομίζαμε ότι εμείς έχουμε το μεγάλο κουμάντο και δεν ρωτάμε κανέναν...

Χάσαμε 30 χρόνια και 2 κυβερνήσεις που δεν ούτε πήραν χαμπάρι αυτά που κατάλαβαν έγκαιρα οι Βούλγαροι και πολύ καλά έκαναν την κωλοτούμπα τους με τον αγωγό του Μπουργκάς...

Τι κάναμε εμείς; Τα γνωστά... Αλλάξαμε κυβέρνηση. Αλλάξαμε υπουργούς, που νόμιζαν ότι μπορούν να κάνουμε κουμάντο στην ενεργειακή μας οικονομία. Αλλάξαμε γραμμή. Αλλάξαμε και ό,τι άλλο μπορέσαμε...

Τρίτη φορά, πριν 23 χρόνια. Μαζί με την επανίδρυση του κράτους (αυτός ήταν -στα λόγια όπως πάντα- ο κεντρικός στόχος της κυβέρνησης) θα βγάζαμε και από το κεφάλι μας τους κάποιους κουμανταδόρους... που δεν μας άφηναν να κάνουμε ενεργειακό κέντρο την Αλεξανδρούπολη και την Ελλάδα μέγα πρωταγωνιστή και ρυθμιστή των ενεργειακών προβλημάτων των Ε.Ε.

Θα στήναμε τον Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη είτε τους άρεσε είτε δεν τους άρεσε... όσων κάνουν κουμάντο στο Ελλάδιστάν. Τι πετύχαμε για την Αλεξανδρούπολη και τη Θράκη; Τίποτε.

Αυτοί οι κάποιοι (που νομίζουμε ότι δεν κάνουν κουμάντο) έριξαν την κυβέρνηση και εξαφάνισαν τον υπουργό που τόλμησε σχεδόν να κάνει και εγκαίνια στον αγωγό...

Τι έκαναν οι Βούλγαροι του Μπουργκάς; Μας παρακολουθούσαν σκασμένοι στα γέλια...

Τέταρτη φορά, πριν 14 χρόνια. Στήσαμε υπουργεία για να φέρουμε ελληνοαμερικανικές επενδύσεις. Ενεργειακές, για διάσταση στο βαλκανικό ενεργειακό προφίλ του Ελλαδιστάν, μαζί με πράσινη ανάπτυξη υποσχεθήκαμε στη Θράκη και τότε,  με πράσινες και κόκκινες δουλειές... Η μετανάστευση όμως στο φουλ, από τους Θρακιώτες.  

Πέμπτη φορά, πριν 11 χρόνια. Τι θα κάναμε στη Θράκη για να παίξει τον ρόλο που ονειρευτήκαμε πριν 21 χρόνια(!!); Τους αποθηκευτικούς χώρους LNG και άλλων αποθεμάτων καυσίμων βάζοντας τη γεώτρηση Πρίνου και τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης να πάρουν στα χέρια τους την ενεργειακή εξωστρέφεια της χώρας. Τότε να δείτε πανηγύρια...

Τι έγινε μέχρι σήμερα; Τίποτε επί της ουσίας. Ακόμη ψαχνόμαστε. Γι’ αυτό σχεδιάζουμε ακόμη την παραπέρα ανάπτυξη και για το LNG της Αλεξανδρούπολης.
Έκτη φορά, πριν 8 χρόνια. Τι κάναμε για τη Θράκη και για τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης;

Ξαναβγάλαμε τα σχέδια των 22 ετών (!!). Κατεβάσαμε στους δρόμους και κόσμο να ζητάει τα αυτονόητα. Και υποσχεθήκαμε αυτά που ακούσαμε και προχθές "...η Ελλάδα με τη Θράκη και την Αλεξανδρούπολη μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Ευρώπη...".

Στο μεταξύ (σήμερα) αν η Θράκη ζητήσει ρεύμα για επενδύσεις (ο θεός να δώσει...) να είναι καλά η Βουλγαρία και η Τουρκία...

Έβδομη φορά σωτηρίας της Θράκης ήταν προχθές. Με την ευκαιρία της Μονάδας Ηλεκτροπαραγωγής Αλεξανδρούπολης, από φυσικό αέριο όπου μάθαμε (ακόμη μια φορά...) ότι η Αλεξανδρούπολη έχει και θα συνεχίσει να έχει έναν εξαιρετικά κομβικό γεωπολιτικό, ενεργειακό και αναπτυξιακό ρόλο.

Μπράβο μας και μακάρι να τα δούμε αυτά. Και ας πέρασαν 30 χρόνια από την πρώτη σωτηρία (!) Κάποιες απορίες όμως... Η Θράκη σταματάει να ψωνίζει στη Βουλγαρία και στα μπακάλικα της Τουρκίας; Να πίνει ρακί να γλεντάει και να φουλάρει τα αυτοκίνητα της στις ίδιες γειτονικές χώρες; Να αγοράζει ξυλόσομπες Τουρκίας Και οι νέοι μετανάστες της να αφήνουν πίσω τους συνταξιούχους και άλλους απόμαχους; Υπάρχει απάντηση;   

 Γιώργος Κράλογλου
16/1/2023

https://www.capital.gr/o-giorgos-kraloglou-grafei/3692693/sozetai-i-thraki-gia-7i-fora-i-proti-prin-30-xronia


            ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ             

 

Η Αλεξανδρούπολη ενοχλεί σοβαρά

Ο Τσελίκ και η Ζαχάροβα δεν ενοχλούνται μόνο για αυτά. Αρκεί να δει κανείς τα έργα που δρομολογούνται.

Από τον γειτνιάζοντα αγωγό αερίου IGB που συνδέει Ελλάδα με Βουλγαρία, μέχρι τους δύο σχεδιαζόμενους τερματικούς σταθμούς υποδοχής LNG, χωρητικότητας 11 δισ. κυβικά και το σύστημα του αγωγού TAP, του οποίου η χωρητικότητα πρόκειται να διπλασιαστεί από τα 10 στα 20 δισ., όλες οι εξελίξεις συγκλίνουν στην άποψη ότι ο νομός Έβρου μετατρέπεται σε πραγματική ενεργειακή απειλή για Κρεμλίνο και Άγκυρα.

Αθροίζοντας κανείς όλες αυτές τις ποσότητες μη ρωσικού αερίου που θα διέρχονται μελλοντικά μέσω της ακριτικής πόλης των 71.000 κατοίκων προς άλλους προορισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αντιστοιχούν στο 20% των ευρωπαϊκών εισαγωγών του 2021 από τη Μόσχα!

Από τα 155 δισ. κυβικά φυσικού αερίου που εισήγαγε προ διετίας η Ευρώπη από τη Ρωσία, και τα οποία σήμερα καλύπτει από άλλες πηγές, η Αλεξανδρούπολη μπορεί να εισφέρει τουλάχιστον τα 30 δισ. Μια υπόθεση που πριν από μερικά χρόνια έμοιαζε εξωπραγματική, σήμερα δείχνει ρεαλιστική.

Τα νούμερα εξηγούν γιατί η μικρή ακριτική πόλη, μισή ώρα από τα σύνορα, που το 2018 βρέθηκε στο επίκεντρο της επικαιρότητας, έπειτα από την αποκάλυψη των Financial Times ότι Ρώσοι διπλωμάτες χρηματοδοτούσαν τοπικούς παράγοντες για να προωθήσουν τα συμφέροντα του Πούτιν, αρχίζει να αποτελεί σοβαρό πονοκέφαλο για την Τουρκία και τη Ρωσία.

Σε μια πενταετία, το υπό αναβάθμιση σιδηροδρομικό δίκτυο θα μπορεί να συνδέει τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, με αντίστοιχα μεγάλα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, για τη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου, παρακάμπτοντας τα Στενά του Βοσπόρου, με μεγάλο χαμένο την Τουρκία. Στα τέλη του 2023, ο πλωτός τερματικός στα ανοικτά του λιμανιού θα υποδέχεται LNG και θα το εξάγει σε Βουλγαρία, Σερβία, Β. Μακεδονία, και Ρουμανία, μέσω του IGB και του TAP.

Ένας δεύτερος δίδυμος σταθμός που θα δημιουργηθεί αμέσως μετά, θα μπορεί να μεταφέρει αέριο μέχρι και την Ουκρανία, σπάζοντας οριστικά τη ρωσική επικυριαρχία. Ένα άλλο ξεχασμένο σχέδιο, ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, αναβιώνει αλλά με αντίθετη από την αρχική ροή. Θα είναι η Ελλάδα, μέσω Αλεξανδρούπολης, που θα προμηθεύει τη Βουλγαρία με πετρέλαιο, όχι εκείνη εμάς, όπως προέβλεπε το σχέδιο του 2007. Τα μόνα που παραμένουν ίδια, είναι η όδευση και η ενόχληση της Τουρκίας, η οποία εφόσον τελικά το σχέδιο «περπατήσει», θα δει να υποβαθμίζονται τα Στενά και το γεωπολιτικό της βάρος.

Η Αλεξανδρούπολη δεν γίνεται απλώς ένας κρίκος, αλλά η αφετηρία μιας μακράς κάθετης αλυσίδας που θα διασχίζει την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, την Ουκρανία και τη Μολδαβία, αξιοποιώντας υφιστάμενες και νέες υποδομές για την τροφοδοσία της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης με μη ρωσικό αέριο.

Δεν ήταν πάντα αυτονόητες οι εξελίξεις που δρομολογούνται σήμερα στην περιοχή και κάνουν τα ξένα μέσα να ασχολούνται με την Αλεξανδρούπολη.

Η από κάθε άποψη στρατηγική αναβάθμιση της πρωτεύουσας του Έβρου εξηγεί και την στάση της Τουρκίας, που με κάθε ευκαιρία εκφράζει την ενόχλησή της, είτε με δηλώσεις αξιωματούχων, είτε μέσω των ΜΜΕ, αλλά και πράξεις, όπως οι παλαιότερες πτήσεις μαχητικών που παραβιάζοντας τον ελληνικό εναέριο χώρο είχαν πετάξει σε απόσταση 2,5 μιλίων από το λιμάνι. Καθόλου τυχαίο ότι η περιοχή στην οποία είχαν τότε επιχειρήσει τα τουρκικά μαχητικά ήταν εκεί ακριβώς που στα τέλη του 2023 πρόκειται να λειτουργήσει η πρώτη από τις πλωτές μονάδες υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Για να ενοχλούνται οι γείτονες και να ασχολούνται τόσο συχνά με την περιοχή, κάτι σημαντικό συμβαίνει στον πιο ακριτικό νομό της χώρας...

 Γιώργος Φιντικάκης 

18/01/2023  

https://www.liberal.gr/amyna-diplomatia/i-alexandroypoli-enohlei-sobara-tin-toyrkia-kai-tin-rosia