Άκρως τρελά και απίθανα στους εξοπλισμούς που προκαλούν ερωτήματα και υποψίες...

   Τα θέματα της ανάρτησης:  (1) Eλλάδα – ΗΠΑ: Γεωστρατηγική αναβάθμιση δίχως ανταλλάγματα και στα λόγια; Η Αμερικάνικη εξωτερική πολιτική, τα φτωχά ανταλλάγματα και οι ελληνικές εξοπλιστικές ανάγκες.  (2α)  Άκρως τρελά και απίθανα στους εξοπλισμούς που  προκαλούν ερωτήματα και υποψίες. (2β) Απευθείας ανάθεση 1.081 δισ για τα MLRS, στις καλένδες το πρόγραμμα των RM-70 ύψους μόλις 170 εκατομμυρίων και ο ΥΕΘΑ άφαντος από τη Βουλή. (2γ) Πρόγραμμα εκσυγχρονισμού MLRS: Τα διαθέσιμα πυρομαχικά για τα δύο διαφορετικά πακέτα αναβάθμισης των MLRS και ποιες είναι οι συνέπειες που έχουν αυτά στο στρατηγικό πεδίο της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης.  (3) Μελετούν άραγε οι ελληνικές Ε.Δ την ΑΝΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΗ Βιβλική Ιστορία; “Δαυίδ” με μορφή Χαμάς-Ουκρανών. (4) Την ισχύ πυρός και τις αντιαποβατικές δυνατότητες των RM-70 διαφημίζει το ΓΕΣ ο εκσυγχρονισμός των οποίων δεν προχωρά.


 1.

Eλλάδα – ΗΠΑ: Γεωστρατηγική αναβάθμιση δίχως ανταλλάγματα και στα λόγια; Η Αμερικάνικη εξωτερική πολιτική, τα φτωχά ανταλλάγματα και οι ελληνικές εξοπλιστικές ανάγκες.

Eχθές έγινε γνωστό ότι οι ΗΠΑ ζήτησαν από την Ελλάδα τη διάθεση ακόμα μιας Αεροπορικής Βάσης πέραν της Σούδας όπου θα μπορούσαν να μετασταθμέυσουν αεροσκάφη λόγω της κρίσης στη Μ.Ανατολή. Η γενικότερη αλλαγή στάσης της Τουρκίας εδώ και αρκετά χρόνια είχε ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση της Αμερικανικής παρουσίας στη χώρα και την ανάδειξη του γεωστρατηγικού ρόλου της Ελλάδας στην περιοχή, που θα μπορούσε να αποτελέσει την νέα βάση εξυπηρέτησης των αμερικανικών συμφερόντων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου με άμεση πρόσβαση στην Μέση Ανατολή και την ανατολική Ευρώπη.

Στο πλαίσιο αυτό υπογράφτηκε το 2021, παρουσία του αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κ.Φλώρου και του τέως Πρέσβη των ΗΠΑ κ. Τζέφρυ Πάιατ, η αναβαθμισμένη συμφωνία πλαίσιο αμυντικής συνεργασίας MDCA, πενταετούς διάρκειας. Σύμφωνα με την υπογραφήσα συμφωνία η πενταετής διάρκεια θα έδινε τη δυνατότητα στην αμερικανική πλευρά στη διάθεση πόρων για την αναβάθμιση των βάσεων που θα χρησιμοποιούνταν από τις αμερικανικές δυνάμεις. Εκτός από την αεροναυτική βάση της Σούδας, υπήρξε μεταστάθμευση αμερικανικών UAVs στη Λάρισσα και χρήση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης ως διαμετακομιστικού κόμβου αμερικανικών δυνάμεων προς και από τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης για την αναβάθμιση της αμερικανικής στρατιωτικής παρουσίας εκεί.

Η Ελλάδα έχει δείξει έμπραχτα όλα αυτά τα χρόνια τόσο τον βορειοατλαντικό προσανατολισμό της, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων, τη σταθερότητα της δημοκρατίας στη χώρα και ότι μπορεί να αποτελέσει πυλώνα σταθερότητας σε μία περιοχή που βράζει κυριολεκτικά από θρησκευτικές και εθνοτικές διαφορές, όπου ένα σπίρτο είναι ικανό να ξυπνίσει τα πάθη και τα μίση βάζοντας σε κίνδυνο τη σταθερότητα, όπως έγινε πριν από μια βδομάδα στο Ισραήλ με την επίθεση των μαχητών της Χαμάς εναντιών Ισραηλινών θέσεων και πόλεων.

Από την άλλη πλευρά, έχουμε την Τουρκία όπου εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία όχι μόνο παρεμποδίζει την πρόσβαση των Αμερικανών στην περιοχή, αλλά έμπρακτα υπονομεύει τη σταθερότητα και επιχειρεί ανοιχτά εναντιών των αμερικανικών συμφερόντων τόσο στη Μέση Ανατολή όσο και στην Ουκρανία. Εντούτις όμως η αμερικανική πλευρά συνεχίζει να χαϊδεύει το «κακό παιδί» ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή θα επιστρέψει στη δυτική συμμαχία. Ο γεωπολιτικός ρόλος της Τουρκίας αλλά και το μέγεθος των τουρκικών Ε.Δ. είναι προφανώς τέτοιος που η Αμερική δεν θα ήθελε με κανέναν τρόπο να πέσει στην αγκαλιά της Ρωσίας παρ’ ότι φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο Ερντογάν και η Τουρκία έχουν τη δική τους αντζέντα που δεν είναι άλλη από την μετατροπή της Τουρκίας σε περιφερειακή υπερδύναμη.  

Τελικά τι οφέλη αποκόμισε η Ελλάδα από την υπογραφή της αναβαθμισμένης συμφωνίας αμυντικής συνεργασίας με την Αμερική, εκτός απο τη μερική αναβάθμιση δύο-τριών βάσεων και του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης;

Η ανάγκη της Ελλάδας είναι ο εκσυγχρονισμός των ενόπλων δυνάμεων και οι ΗΠΑ θα μπορούσαν έμπρακτα να βοηθήσουν στο κομμάτι αυτό με την διάθεση/αποδέσμευση οπλικών συστημάτων και πόρων καθώς και την παροχή χαμηλότοκων δανείων μέσω FMF και FMS ώστε να μπορέσουν να αντικατασταθούν πλήθος παρωχημένων οπλικών συστημάτων σε υπηρεσία με τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις. Αντ’ αυτού βλέπουμε το τελευταίο διάστημα πάλι μια στροφή της αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής για κατευνασμό της Τουρκίας με αποτέλεσμα να επηρεάζονται άμεσα οι ελληνικές εξοπλιστικές ανάγκες.

Που έχει ως αποτέλεσμα, μια ανεξήγητη καθυστέρηση στην αποστολή της LOA για τα αεροσκάφη F-35, τα εξελιγμένα όπλα για τα εκσυγχρονισμένα F-16 να έχουν αποσυρθεί από τις όποιες ελληνοαμερικανικές διαπραγματεύσεις για σύγχρονο οπλισμό, τόσο τα αμερικάνικα ελικόπτερα UH-60M όσο και τα μεταγωγικά αεροσκάφη C-130J προσφέρονται ακριβότερα από τον ανταγωνισμό σε σύγκριση με χώρες που δεν έχουν υπογράψει αντίστοιχες αμυντικές συμφωνίες και αντί αυτών που πραγματικά ενισχύουν την αποτρεπτική ικανότητα της Ελλάδας μας προσφέρονται ακατάλληλα LCS, AAVP7-A1 και αποβατικά πλοία LSD δευτερεύουσας σημασίας μπροστά στις τεράστιες εξοπλιστικές ανάγκες της χώρας, που διογκώθηκαν μέσα στη δεκαετία της οικονομικής κρίσης.

Μήπως θα έπρεπε τώρα, που η Αμερική έχει δύο φορές την ανάγκη της Ελλάδας, με τον πόλεμο στη Γάζα και τις αντισημιτικές κορώνες της φίλης και συμμάχου Τουρκίας, η ελληνική κυβέρνηση να απαιτήσει έμπρακτα ανταλλάγματα από την αμερικάνικη κυβέρνηση του κ. Μπάιντεν; Με σκοπό την άμεση ενίσχυση των Ε.Ε.Δ. και πλήρωση των επιχειρησιακών κενών με οπλικά συστήματα σύμφωνα με τις ρεαλιστικές ανάγκες τους, πριν διαθέσει απλόχερα για μία ακόμη φορά ελληνικές βάσεις και την υποστήριξη που χρειάζονται οι αμερικανικές δυνάμεις που θα αναπτυχθούν στην περιοχή.

Αναστάσιος Παπανδρέου
22/10/2023

https://defencereview.gr/ellada-ipa-geostratigiki-anavathmisi-d/


           ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ           


2α.
Άκρως τρελά και απίθανα στους εξοπλισμούς
που προκαλούν ερωτήματα και υποψίες.

 
Αν έπρεπε με έναν τίτλο να περιγράφαμε τι συμβαίνει με τα εξοπλιστικά προγράμματα και τις προτεραιότητες τους θα επιλέγαμε τον τίτλο του γνωστού λαϊκού άσματος «πόσα θες να μας τρελάνεις»; Το ερώτημα τίθεται σε όποιους ή σε όποιον σχεδιάζει , αποφασίζει και επικυρώνει τη λίστα εξοπλιστικών προτεραιοτήτων.

Με αφορμή τη τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας διαπιστώνουμε τα εξής απίθανα:

•Το ΓΕΕΘΑ για κάποιο λόγο που μόνο το ίδιο γνωρίζει θεωρεί δεδομένο ότι η Ελλάδα θα προμηθευτεί ελικόπτερα Black Hawk,με κόστος 1 δις δολάρια! Που βρίσκει τα δις το ΓΕΕΘΑ είναι ένα ερώτημα. Ένα δεύτερο είναι μέσω ποιας διαδικασίας ,ποιος ή ποιοι , πως και γιατί κατέληξαν σε αυτή την απόφαση; Το τρίτο ερώτημα είναι αν γνωρίζει το ΓΕΕΘΑ και ο Αρχηγός του ότι οι Έλληνες φορολογούμενοι έχουν «χρυσοπληρώσει» τα ελικόπτερα NH-90 τα οποία είναι ακόμη …του κουτιού αφού ελάχιστα έχουν πετάξει. Δεν γνωρίζουν στο ΓΕΕΘΑ ότι με 200 εκατομμύρια μπορεί να εξασφαλιστεί η πτητική επιχειρησιακή δράση τουλάχιστον 20 ελικοπτέρων NH-90; Τα 200 εκατομμύρια είναι πολύ λιγότερα από το 1 δις και τα ΝΗ-90 πολύ νεότερα από τα Black Hawk. Κι έτσι φθάνουμε στο τέταρτο ερώτημα: δεν γνωρίζει το ΓΕΕΘΑ  ότι το 2027 η παραγωγή των Black Hawk σταματά και οι Αμερικανοί πάνε σε νέο ελικόπτερο; Δεν γνωρίζει το ΓΕΕΘΑ ότι αυτός είναι ένας από τους  λόγους που ευρωπαϊκή χώρα επέλεξε τελικά τα Super Puma;

Το πέμπτο ερώτημα είναι από που αντλεί τόση σιγουριά το  ΓΕΕΘΑ ότι θα πάρουμε Blackhawk ώστε νε έχει δεσμεύσει ήδη 100 εκατομμύρια ευρώ για την υποστήριξη τους την περίοδο 2030-2035;

•Άλλα 388 εκατομμύρια έχει δεσμεύσει για τα μη επανδρωμένα  MQ-9 ! Πολύ πιασάρικο θέμα για το κοινό και κάποιους κονδυλοφόρους. Μόνο που στον κόσμο δεν λένε ,ούτε γράφουν ότι θα τον βάλουν να πληρώσει 388 εκατομμύρια για μη επανδρωμένα MQ-9 χωρίς όπλα και με επικοινωνίες που θα ελέγχονται απολύτως από τους Αμερικανούς!!! Στην παρέλαση όμως θα έχουμε καταπληκτικά πλάνα…

•Τέλος ένα ερώτημα για τον εκσυγχρονισμό των MLRS. Το 1,1 δις με απ΄ ευθείας ανάθεση στην Lockheed Martin είναι πάρα πολύ ακριβό αλλά το ερώτημα είναι υπήρξε κάποια διαπραγμάτευση; Εξετάστηκαν άλλες προτάσεις; Γιατί δόθηκε απ΄  ευθείας στην Lockheed Martin; Όπως λένε οι κακές οι γλώσσες «εξασφάλισε το σωστό λόμπινγκ στην Αθήνα», που έχει τη δυνατότητα «σύνδεσης» απ΄  ευθειας με τις αίθουσες της Βουλής όπου συνεδριάζει η Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας.

Κάποιος θα πρέπει να υπενθυμίσει το Μέγαρο Μαξίμου και στον πρωθυπουργό ότι «η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται»…

ΥΓ. Δεν γνωρίζουμε αν όλα τα παραπάνω εξηγούν την «εξαφάνιση» του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια. Όσο και να «εξαφανίζεται» υπογραφή θα κληθεί να βάλει…

ΥΓ 2. Το πρόγραμμα 46 εκατομμυρίων για τα ελικόπτερα Apache σε τι αφορά; Προέκυψε μετά από την καταστροφή στο Στεφανοβίκειο; Γιατί;

25/10/2023 | Militaire News
https://www.militaire.gr/akros-trela-kai-apithana-stoys-exoplismoys-poy-prokaloyn-erotimata-kai-ypopsies/

2β.

Απευθείας ανάθεση 1.081 δισ για τα MLRS, στις καλένδες το πρόγραμμα των RM-70 ύψους μόλις 170 εκατομμυρίων και ο ΥΕΘΑ άφαντος από τη Βουλή.

Τα όσα διαδραματίζονται στον χώρο της Άμυνας είναι άκρως περίεργα και πρέπει να μας αφυπνίσουν. Κυριότερο χαρακτηριστικό του συνόλου των εξοπλιστικών προγραμμάτων είναι η έλλειψη διαγωνιστικών διαδικασιών και αξιολόγησης των επιμέρους συστημάτων. Όποιες επιλογές οπλικών συστημάτων όπως οι γαλλικές φρεγάτες ή τα Rafale ήταν καθαρά από συγκυρίες. Η κυβέρνηση πορεύεται δίχως εξοπλιστικό σχεδιασμό και τα επιτελεία είναι έρμαια προσωπικών φιλοδοξιών και εξοπλιστικών πεποιθήσεων τρίτων.

Κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής εξοπλιστικών συμβάσεων της Βουλής, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκος Δένδιας απουσίαζε τη στιγμή που εγκρίνονταν προγράμματα ύψους 1.6 δισ ευρώ. Πρωτοφανές για τα χρονικά των ελληνικών εξοπλιστικών, ΥΕΘΑ να απουσιάζει από μια τόσο κρίσιμη συνεδρίαση και μάλιστα ενώ ήταν στην Αθήνα. Σε άλλες περιπτώσεις, κατά το παρελθόν προκειμένου να παρευρεθεί ο εκάστοτε ΥΕΘΑ εάν επρόκειτο να είναι σε ταξίδι στο εξωτερικό ή σε άλλη εξαιρετικά σημαντική υποχρέωση, η επιτροπή συνεδρίαζε σε άλλο χρόνο.

Την ίδια στιγμή που εγκρίνεται ο πανάκριβος εκσυγχρονισμός των M-270 MLRS ύψους 1.081 δισ ευρώ, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 115 Πολλαπλών Εκτοξευτών Πυραύλων (ΠΕΠ) RM-70 έχει παραπεμφθεί στις καλένδες.

Τότε το ΓΕΣ και Πυροβολικό είχαν απαιτήσει από την εταιρεία εξαντλητικές δοκιμασίες και αξιολογήσεις του RM-70 Vampire σε Θράκη (βολές στα Πετρωτά) και Κρήτη (βολές στο Πεδίο Βολών Κρήτης). Το RM-70 Vampire πήρε άριστα αξιολογώντας το επί του πεδίου και κρίθηκε ως η βέλτιστη λύση για τον εκσυγχρονισμό του συνόλου των ΠΕΠ του Πυροβολικού Μάχης.

Το κόστος ήταν της τάξης των 170 εκατομμυρίων ευρώ με μεγάλη συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα) και παράλληλα αναβάθμισης του τεράστιου αποθέματος των υφιστάμενων ρουκετών που θα διπλασιάζονταν το βεληνεκές (από τα 20km στα 40km) τους ενώ ταυτοχρόνως θα βελτιώνονταν καταλυτικά η ακρίβεια τους. Περί τα 112 ΠΕΠ θα ήταν πλήρως αξιόμαχα και με νέα πυρομαχικά από τον Έβρο ως τη Ρόδο.

Σας ρωτάμε κ. Αρχηγέ του ΓΕΣ Άγγελε Χουδελούδη γιατί δεν προχωρά ο εκσυγχρονισμός των ΠΕΠ και πως κρίνεται η πρόταση της Lockheed Martin ως η βέλτιστη;

Γιατί στη περίπτωση της Lockheed Martin δεν ζητήσατε αντίστοιχες δοκιμασίες και τι αξιολόγηση έγινε σε εναλλακτικές επιλογές;

Τα ίδια ισχύουν και για τον ΥΕΘΑ Νίκο Δένδια που συνεχίζει τη πολιτική των απευθείας αναθέσεων δίχως διαγωνιστικές διαδικασίες.

Ουδείς δεν αναιρεί την ανάγκη να εκσυγχρονιστούν τα MLRS αλλά με τι όρους και με τι κόστος. Το ζήτημα είναι η σχέση κόστους – οφέλους. Αδιαμφισβήτητα, το κόστος ύψους 1.081 δισ για τα MLRS είναι δυσθεώρητο και εξωφρενικό. Παρόλα αυτά το πρόγραμμα προχωράει.

Την ίδια στιγμή ένα άλλο πρόγραμμα πολύ μικρότερου κόστους αγνοείται και έχει παραπεμφθεί στις καλένδες τη στιγμή που 115 ΠΕΠ θα εκσυγχρονίζονταν και θα προσέδιδαν στο Πυροβολικό Μάχης του Στρατού Ξηράς καίριες επιχειρησιακές ικανότητες σε Δ Σώμα Στρατού και ΑΣΔΕΝ. Κάλλιστα με ένα επιπλέον μικρό κόστος θα μπορούσαν να αγοραστούν και τακτικού επιπέδου UAV ώστε οι Μοίρες Πυροβολικού και οι Διοικήσεις Πυροβολικού να αποκτήσουν οργανικά μέσα στοχοποίησης σε πραγματικό χρόνο και μην εκτελούν παρωχημένες διαδικασίες στοχοποίησης προηγούμενων δεκαετιών.

https://defencereview.gr/apeytheias-anathesi-1-081-dis-gia-ta-mlrs-stis-ka/



2γ.

 Πρόγραμμα εκσυγχρονισμού MLRS: 
Τα διαθέσιμα πυρομαχικά για τα δύο διαφορετικά πακέτα αναβάθμισης των MLRS και ποιες είναι οι συνέπειες που έχουν αυτά στο στρατηγικό πεδίο της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης.

Η ενημέρωση της Ελληνικής Βουλής, για το πρόγραμμα αναβάθμισης των MLRS του ΕΣ με το πακέτο αναβάθμισης της αμερικανικής LM, έχει προκαλέσει μεγάλο και βάσιμο προβληματισμό, λόγω του πολύ υψηλού κόστους του, που αφορά έναν περιορισμένο αριθμό εκτοξευτών.

Το κόστος των 1,1 περίπου δις ευρώ, κρίνεται υπερβολικό για τον αριθμό των 24 εκτοξευτών που προβλέπει, ενώ το ίδιο υπερβολικό κρίνεται και το χρονοδιάγραμμα παραδόσεων των εκσυγχρονισμένων συστημάτων που θα φτάσει τα 11 χρόνια! Ασφαλώς, μέσα σε ένα δύσκολο διεθνές οικονομικό κλίμα και με την εμφάνιση φανερών οικονομικών περιορισμών στα προγράμματα ενίσχυσης των ΕΔ, υπάρχει μεγάλη αμφιβολία κατά πόσο αυτή η επιλογή με την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης είναι η βέλτιστη επιλογή από την άποψη του κόστους προς απόδοση των συστημάτων. Με λίγα λόγια, με αυτά που θα κληθούμε να πληρώσουμε, παίρνουμε το μέγιστο δυνατό επιχειρησιακό όφελος;

Η παραπάνω αμφιβολία ενισχύεται και από την αμφιβολία σχετικά με τους τύπους πυρομαχικών που θα είναι αποδεσμεύσιμοι και διαθέσιμοι για τον ΕΣ. Η πρόσφατη είδηση για ανεπίσημη άρνηση αποδέσμευσης πυραύλων πλεύσης AGM-158 JASSM για την ΠΑ από την Κυβέρνηση των ΗΠΑ, εγείρει πολλές και μεγάλες αμφιβολίες για το κατά πόσον θα είναι διαθέσιμα τα βαλλιστικά βλήματα PrSM των 500χλμ ή τα παλαιότερα ATACMS των 300χλμ, για τους αναβαθμισμένους εκτοξευτές MLRS του ΕΣ.

Στην περίπτωση του πυραύλου πλεύσης JFS-M, είναι προφανή τα μεγάλα στρατηγικά οφέλη για το σύνολο των ΕΔ. Το εκτεταμένο βεληνεκές των 500χλμ, η χρήση προφίλ πτήσης ελάχιστου ύψους και η μεγάλη ακρίβεια του βλήματος μέσω τερματικού ερευνητή IIR, σημαίνουν ότι οποιοσδήποτε στόχος στρατηγικού επιπέδου ευρισκόμενος στην Ανατολική Θράκη και στην Ανατολική Μικρά Ασία, κινδυνεύει με άμεση καταστροφή.

Η πολύ πιθανή άρνηση αποδέσμευσης των βαλλιστικών αυτών βλημάτων, μας αφήνει στην καλύτερη των περιπτώσεων, με ρουκέτες GMLRS των 70χλμ και GMLRS ΕR ή GLSDB των 150χλμ, με την αποδέσμευση των δύο τελευταίων να μην είναι σίγουρα εξασφαλισμένη. Ασφαλώς, ο περιορισμός του βεληνεκούς των πυρομαχικών των ελληνικών MLRS στα 150χλμ, θα αφαιρέσει μεγάλο μέρος της στρατηγικής σημασίας των συστημάτων αυτών, εάν μάλιστα λάβουμε υπόψιν μας τον γεωγραφικό περιορισμό της τοποθέτησης τους αποκλειστικά στο μέτωπο του Έβρου, από το οποίο μπορούν να καλύψουν μόνο τις περιοχές της Ανατολικής Θράκης και των ακτών της Θάλασσας του Μαρμαρά-Δαρδανελλίων, αφήνοντας όλο το υπόλοιπο μέρος της μικρασιατικής ακτής και της Μ. Ασίας, εκτός του βεληνεκούς των αναβαθμισμένων συστημάτων!

Για τον λόγο αυτό, κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί πρώτον το ζήτημα του καταλόγου πυρομαχικών τόσο στα δύο ανταγωνιστικά πακέτα αναβάθμισης των MLRS (αμερικανικό και γερμανικό), όσο και στην περίπτωση μιας εναλλακτικής ή ακόμα και συμπληρωματικής αγοράς τροχοφόρων ρουκετοβόλων μεγάλου διαμετρήματος (HIMARS, EuroPULS). Δεύτερον, θα εξεταστούν τα οφέλη για τις ΕΔ σε στρατηγικό επίπεδο, από την υιοθέτηση κάθε δυνατής επιλογής.

 Mελλοντικά βλήματα LPS της MBDA, τα οποία είναι ρουκέτες με τερματικό αισθητήρα καθοδήγησης για την εμπλοκή κινούμενων χερσαίων ή ναυτικών στόχων. Προσφέρονται για MLRS και για EuroPULS.

Για το αμερικανικό πακέτο αναβάθμισης των MLRS και το σύστημα HIMARS, τα διαθέσιμα πυρομαχικά είναι:

– Ρουκέτες GMLRS των 70χλμ.

– Ρουκέτες GMLRS ER των 150χλμ.

– Ρουκέτες-φορείς βομβών μικρής διαμέτρου GLSDB των 150χλμ.

– Βαλλιστικά βλήματα PrSM των 500χλμ.

– Βαλλιστικά βλήματα ATACMS διαφόρων εκδόσεων των 165 και 300χλμ.

Αντιστοίχως, τα διαθέσιμα αμερικανικά πυρομαχικά για το γερμανικό πακέτο αναβάθμισης των MLRS είναι σύμφωνα με προηγούμενη ενημέρωση από την KMW:

– Οι υπάρχουσες ρουκέτες Μ26 και Μ26Α1 που χρησιμοποιούνται από τον ΕΣ.

– Ρουκέτες GMLRS.

– Ρουκέτες GMLRS ER.

– Ρουκέτες GLSDB.

– Οι υπάρχοντες πύραυλοι MGM-140 ATACMS του ΕΣ.

– Πύραυλοι MGM-168 νεότερης έκδοσης.

Πέρα όμως από την χρήση των κλασικών αμερικανικών πυρομαχικών, δίνεται η δυνατότητα χρήσης και άλλων πυρομαχικών, μέσω της συνεργασίας με άλλες ευρωπαϊκές και ισραηλινές εταιρείες. Ιδιαίτερα για την περίπτωση της ισραηλινής Elbit,  έχει υπογραφεί συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με την γερμανική KMW, για την ενσωμάτωση των κατευθυνόμενων ρουκετών που παράγει η πρώτη, σε εκτοξευτές της KMW. Αυτή η συνεργασία, πέρα από το κοινό πρόγραμμα του EuroPULS, μπορεί να συμπεριλάβει και την ενσωμάτωση των ισραηλινών ρουκετών στο πακέτο αναβάθμισης των MLRS που προσφέρει η KMW. Άλλωστε, τα MLRS του Ισραηλινού Στρατού, κάνουν επιβεβαιωμένα χρήση κατευθυνόμενων ρουκετών ACCULAR και EXTRA, ενώ και η ενσωμάτωση του Predator Hawk δεν μπορεί να αποκλειστεί εφόσον η διάμετρος του βλήματος είναι πολύ μικρότερη από τα βλήματα ATACMS.

Επομένως, στην περίπτωση των EuroPULS και του γερμανικού πακέτου αναβάθμισης των MLRS, παρέχεται η προοπτική κοινής χρήσης και ευρωπαϊκών ή ισραηλινών πυρομαχικών κατά την απαίτηση του τελικού χρήστη. Οι δυνατότητες αυτές που παρέχονται από τη συνεργασία με άλλες ευρωπαϊκές και ισραηλινές εταιρείες είναι:

– Βλήματα πλεύσης JFS-M των 500χλμ της MBDA. Προσφέρονται για MLRS και για EuroPULS.

– Βλήματα κατά πλοίων NSM της νορβηγικής Kongsberg. Προσφέρονται για EuroPULS.

– Mελλοντικά βλήματα LPS της MBDA, τα οποία είναι ρουκέτες με τερματικό αισθητήρα καθοδήγησης για την εμπλοκή κινούμενων χερσαίων ή ναυτικών στόχων. Προσφέρονται για MLRS και για EuroPULS.

– Περιφερόμενα πυρομαχικά SkyStriker της ισραηλινής Elbit. Προσφέρονται για EuroPULS. Επίσης, περιφερόμενα πυρομαχικά Hero 400 της ισραηλινής Uvision σε συνεργασία με την γερμανική Rheinmetall. Προσφέρονται για MLRS.

Περιφερόμενα πυρομαχικά Hero 400 της ισραηλινής Uvision σε συνεργασία με την γερμανική Rheinmetall. Προσφέρονται για MLRS.

– Ρουκέτες ACCULAR των 35 ή 40χλμ. Προσφέρονται για MLRS και για EuroPULS.

– Ρουκέτες ΕΧΤRA των 150χλμ. Προσφέρονται για MLRS και για EuroPULS.

– Ρουκέτες Predator Hawk των 300χλμ. Προσφέρονται για EuroPULS  και ίσως και για MLRS.

– Επίσης αξίζει να σημειωθεί η προσφορά ειδικής έκδοσης των GMLRS και GMLRS ER που κατασκευάζεται από την γερμανική Diehl με φορτίο γερμανικών ΑΤ ναρκών ΑΤ2/ΑΤ3. Προσφέρονται για MLRS και για EuroPULS.

Είναι προφανές ότι η ποικιλία πυρομαχικών ευρωπαϊκής και ισραηλινής κατασκευής που μπορεί να επιλέξει ο τελικός χρήστης του EuroPULS (και τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ή που θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν και στα MLRS με το γερμανικό πακέτο αναβάθμισης), είναι πραγματικά τεράστια. Βεβαίως, πρέπει να σημειωθεί ότι τα EuroPULS και MLRS (KMW), διατηρούν πλήρη δυνατότητα χρήσης αμερικανικών ρουκετών GMLRS, GMLRS ER και GLSDB. Επίσης, είναι καθαρή η υπεροχή σε πυρομαχικά του συνδυασμού MLRS (KMW)/ EuroPULS, έναντι του συνδυασμού MLRS (LM)/HIMARS, η οποία καθίσταται ακόμα μεγαλύτερη σε περίπτωση άρνησης αποδέσμευσης βαλλιστικών βλημάτων PrSM και MGM-168 ATACMS.

 Τα MLRS του Ισραηλινού Στρατού, κάνουν επιβεβαιωμένα χρήση κατευθυνόμενων  ρουκετών  ACCULAR  και  EXTRA, ενώ και η ενσωμάτωση του Predator Hawk δεν μπορεί να αποκλειστεί εφόσον η διάμετρος του βλήματος είναι πολύ μικρότερη από τα βλήματα ATACMS.

Θα εξεταστούν στη συνέχεια, οι στρατηγικές επιπτώσεις στην Θράκη και το Αιγαίο από την διαφορά που παρατηρείται σε τύπους πυρομαχικών και βεληνεκές πυρομαχικών μεταξύ των δύο ανωτέρω συνδυασμών. Επίσης λαμβάνονται υπόψιν και πιθανοί πολιτικοί περιορισμοί.

Στην περίπτωση των αμερικανικών πυρομαχικών και με την υπόθεση ότι δεν θα είναι διαθέσιμα για πολιτικούς λόγους βαλλιστικά βλήματα PrSM και MGM-168 ATACMS, των 500 και 300χλμ αντιστοίχως, η ακτίνα προσβολής περιορίζεται, στην καλύτερη των περιπτώσεων, στα 150χλμ. Σε αυτό προσθέτουμε και την γεωγραφική κατανομή των MLRS αποκλειστικά στον Έβρο, η οποία  δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι δεν θα επαναληφθεί για πολιτικούς λόγους και στην περίπτωση πιθανών εκτοξευτών HIMARS.

Αλλά ακόμα και εάν θεωρήσουμε ότι οι ΗΠΑ επιτρέπουν την εγκατάσταση εκτοξευτών HIMARS, το περιορισμένο βεληνεκές των 150 χλμ δεν επιτρέπει την προσβολή βαθιά μέσα στο έδαφος της Μ. Ασίας, ιδιαίτερα εάν λάβουμε υπόψιν μας ότι για λόγους ασφαλείας τα HIMARS θα μπουν σε νησιά της δεύτερης γραμμής που βρίσκονται σε μεγαλύτερη απόσταση από την μικρασιατική ακτή.

Επομένως, λόγω πιθανών περιορισμών βεληνεκούς και πιθανών γεωγραφικών περιορισμών τοποθέτησης, η στρατηγική ικανότητα προσβολής βαθιά μέσα στο έδαφος του αντιπάλου είναι κατά πολύ μειωμένη από τον ανταγωνιστικό συνδυασμό MLRS (KMW)/ EuroPULS. Επιπλέον, οι λίγοι τύποι πυρομαχικών, δεν επιτρέπουν την ευελιξία στην προσβολή στόχων διαφορετικού είδους. Στο επιχειρησιακό περιβάλλον της Θράκης και του Αιγαίου συνυπάρχουν τακτικοί και στρατηγικοί στόχοι, κινητοί και σταθεροί στόχοι, χερσαίοι και θαλάσσιοι στόχοι, στόχοι με διαφορετικά επίπεδα θωράκισης και καλυπτόμενοι από διαφορετικά επίπεδα ΑΑ προστασίας.

Η χρήση ρουκετών GMLRS/ER βαλλιστικής τροχιάς και ανεμοπορούντων GLSDB με αποκλειστική καθοδήγηση INS+GPS είναι επιχειρησιακά περιοριστικοί για τα αμερικανικά συστήματα που δεν μπορούν να καλύψουν πολλαπλές αποστολές με πυρομαχικά διαφορετικού προφίλ πτήσης, διαφορετικής καθοδήγησης, διαφόρων βεληνεκών, καταστρεπτικότητας και κόστους, όπως ο ανταγωνιστικός συνδυασμός.

 Η πολύ πιθανή άρνηση αποδέσμευσης των βαλλιστικών αυτών βλημάτων,   μας   αφήνει  στην  καλύτερη των περιπτώσεων, με ρουκέτες GMLRS των 70χλμ και GMLRS ΕR ή GLSDB των 150χλμ, με την αποδέσμευση των δύο τελευταίων να μην είναι σίγουρα εξασφαλισμένη.

Αντιθέτως, στην περίπτωση των ευρωπαϊκών και ισραηλινών πυρομαχικών, έχουμε τη δυνατότητα χρήσης πυρομαχικών για όλες τις αποστολές. Παράλληλα, η τοποθέτηση των EuroPULS σε επιλεγμένα νησιά της δεύτερης γραμμής, κρίνεται πολύ πιο εύκολη πολιτικά υπόθεση, σε σχέση με την εγκατάσταση αμερικανικών MLRS/HIMARS.

Στην περίπτωση του πυραύλου πλεύσης JFS-M, είναι προφανή τα μεγάλα στρατηγικά οφέλη για το σύνολο των ΕΔ. Το εκτεταμένο βεληνεκές των 500χλμ, η χρήση προφίλ πτήσης ελάχιστου ύψους και η μεγάλη ακρίβεια του βλήματος μέσω τερματικού ερευνητή IIR, σημαίνουν ότι οποιοσδήποτε στόχος στρατηγικού επιπέδου ευρισκόμενος στην Ανατολική Θράκη και στην Ανατολική Μικρά Ασία, κινδυνεύει με άμεση καταστροφή. Είναι προφανές ότι η χρήση του βλήματος αυτού προορίζεται για χρήση, ενδεικτικά: κατά εχθρικών στρατηγείων, κέντρων διοίκησης και επικοινωνιών, ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης, εγκαταστάσεων αεροδρομίων, ναυστάθμων και στρατοπέδων, αλλά και για εγκαταστάσεις υποδομών στρατηγικής σημασίας.

Το συγκεκριμένο βλήμα αποτελεί, το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα στρατηγικού επιπέδου, για το γερμανικό πακέτο αναβάθμισης και για μια πιθανή απόκτηση νέων εκτοξευτών EuroPULS, ιδιαίτερα στην περίπτωση που όντως το βαλλιστικό βλήμα PrSM δεν γίνει διαθέσιμο για τον ΕΣ από τις ΗΠΑ. Με αυτόν τον τρόπο, ο ΕΣ θα μπει σε μία μικρή ομάδα χωρών που διαθέτουν δυνατότητα χερσαίας χρήσης βλημάτων πλεύσης των 500 τουλάχιστον χιλιομέτρων. Η αποτρεπτική, ανταποδοτική και τιμωρητική ικανότητα του ΕΣ θα απογειωθεί στην περίπτωση που αποκτηθούν εκτοξευτές που μπορούν να κάνουν χρήση του συγκεκριμένου βλήματος.

 Η δυνατότητα ναυτικής κρούσης είναι ένα άλλο μεγάλο συγκριτικό στρατηγικό πλεονέκτημα του EuroPULS, η οποία θα λείπει από τον αμερικανικό ανταγωνισμό.

Ομοίως και για την εμπλοκή μεγάλων ναυτικών στόχων, η δυνατότητα χρήσης βλημάτων κατά πλοίων NSM, βεληνεκούς άνω των 185χλμ, δίνει τη δυνατότητα ελέγχου των θαλάσσιων εισόδων και της θαλάσσιας κυκλοφορίας στο Αιγαίο. Εκτοξευτές τοποθετημένοι από την Λήμνο μέχρι την Κάρπαθο, μπορούν να καταστήσουν αυτοκτονική την πλεύση στο Αιγαίο για τα πλοία του ΤΝ. Η δυνατότητα ναυτικής κρούσης είναι ένα άλλο μεγάλο συγκριτικό στρατηγικό πλεονέκτημα του EuroPULS, η οποία θα λείπει από τον αμερικανικό ανταγωνισμό. Παράλληλα, μπορεί να γίνει και εξοικονόμηση χρημάτων εφόσον περιττεύει η ανάγκη απόκτησης ξεχωριστών επάκτιων συστοιχιών βλημάτων κατά πλοίων.

Για την εμπλοκή τακτικών κινούμενων χερσαίων και ναυτικών στόχων, δίνεται η δυνατότητα χρήσης πολλαπλών πυρομαχικών, τόσο από υπάρχουσες λύσεις όπως τα περιφερόμενα πυρομαχικά SkyStriker και Hero 400, αλλά και από μελλοντικές λύσεις όπως το νέο βλήμα LPS της MBDA. Εκτοξευτές ταγμένοι σε Έβρο και νησιά, μπορούν να εμπλέξουν χερσαίους τεθωρακισμένους στόχους, στόχους πυροβολικού και ναυτικούς, αποβατικούς και ταχύπλοους στόχους. Η δυνατότητα αυτόνομης εμπλοκής κινουμένων χερσαίων και ναυτικών στόχων, είναι επίσης άλλο ένα σημείο επιχειρησιακής υπεροχής, σε τακτικό επίπεδο αυτή τη φορά, του συνδυασμού MLRS (KMW)/EuroPULS.

Στο ζήτημα των κατευθυνόμενων ρουκετών, η δυνατότητα χρήσης ρουκετών ACCULAR των 35-40χλμ, δίνει το πλεονέκτημα για μια πιο οικονομική λύση στην εμπλοκή τακτικών στόχων πεδίου μάχης σε σχέση με τις βαρύτερες αλλά και ακριβότερες ρουκέτες GMLRS και EXTRA. Αυτό μπορεί να συνδυαστεί και με τοποθέτηση των ρουκετών ACCULAR και για στα RM-70 στο πλαίσιο μιας αναβάθμισης των συστημάτων αυτών και η οποία μπορεί να συμβεί παράλληλα και συμπληρωματικά με την απόκτηση και των σερβικών ρουκετών αυξημένου βεληνεκούς.

  Στην περίπτωση των EuroPULS και του γερμανικού πακέτου αναβάθμισης των MLRS, παρέχεται η προοπτική κοινής χρήσης και ευρωπαϊκών ή ισραηλινών πυρομαχικών κατά την απαίτηση του τελικού χρήστη.

Η ρουκέτα EXTRA μπορεί να έχει τον ρόλο των ρουκετών GMLRS/-ER, ενώ ο πύραυλος Predator Hawk των 300χλμ βαλλιστικής τροχιάς, μπορεί να αντικαταστήσει τους πυραύλους PrSM και ATACMS. Η ύπαρξη του εκτεταμένου βεληνεκούς βλήματος Predator Hawk, δίνει τη δυνατότητα πληγμάτων σε ολόκληρη της Ανατολική Θράκη και σε μεγάλο μέρος της Μ. Ασίας έναντι τουρκικών στρατηγικών εγκαταστάσεων και αποτελεί συγκριτικό στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι των ρουκετών GMLRS ER και GLSDB των 150χλμ.

Υπενθυμίζεται ότι παραμένει στο ακέραιο η ικανότητα χρήσης και ρουκετών GMLRS, GMLRS ER, GLSDB, αλλά και των υπαρχόντων ρουκετών και βλημάτων ATACMS, από τα MLRS με το γερμανικό πακέτο αναβάθμισης, ενώ και το EuroPULS μπορεί να κάνει πλήρη χρήση ρουκετών GMLRS, GMLRS ER και GLSDB. Αυτό δίνει στον συνδυασμό MLRS (KMW)/EuroPULS μεγάλη ευελιξία στον τομέα των πυρομαχικών, τόσο όσον αφορά στις πολλαπλές πηγές προέλευσης τους, όσο και στους διαφορετικούς επιχειρησιακούς ρόλους στους οποίους μπορούν αυτά να χρησιμοποιηθούν. Είναι στην κρίση του τελικού χρήστη, να βρει τον συνδυασμό εκείνο των όπλων, που ταιριάζει στις απαιτήσεις του και στο επιχειρησιακό του περιβάλλον.

Με αυτόν τον τρόπο ο συνδυασμός MLRS (KMW)/EuroPULS, μπορεί να αποτελέσει ένα πραγματικό τακτικό και στρατηγικό πολυεργαλείο για τον ΕΣ και τις ΕΔ γενικότερα για την εμπλοκή μεγάλης ποικιλίας στόχων στο έδαφος και στη θάλασσα. Ασφαλώς, για να γίνει πλήρως εκμεταλλεύσιμη η δυνατότητα πληγμάτων που παρέχει αυτός ο συνδυασμός, απαιτούνται πολλαπλά μέσα εντοπισμού, αναγνώρισης και ταυτοποίησης εχθρικών στόχων (τα οποία τα έχουμε αναλύσει πολλές φορές και νομίζω ότι είναι ήδη γνωστά), αλλά και η εγκατάσταση τερματικών του συστήματος Link 16, τόσο στα μέσα εντοπισμού, όσο και στα ΚΔΠ των πυροβολαρχιών ΠΕΠ, για την ταχύτατη πληροφόρηση για εμφανιζόμενους στόχους και για την ταχύτατη εμπλοκή τους με πυρομαχικά μεγάλου βεληνεκούς.

 Περιφερόμενα πυρομαχικά SkyStriker της ισραηλινής Elbit. Προσφέρονται για EuroPULS.

Συμπερασματικά, νομίζω ότι έχει γίνει απολύτως εμφανές, ότι η αναβάθμιση των MLRS του ΕΣ με βάση το πακέτο αναβάθμισης της αμερικανικής LM, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση οικονομικό και επιχειρησιακό μονόδρομο. Υπάρχει ένα άκρως ανταγωνιστικό πακέτο αναβάθμισης από την γερμανική KMW, που κατά τη γνώμη του γράφοντος υπερέχει τόσο οικονομικά (πολύ χαμηλότερο κόστος) όσο και επιχειρησιακά (πολύ μεγαλύτερη ποικιλία και βεληνεκές πυρομαχικών).

Παράλληλα, υπάρχει και η εναλλακτική ή συμπληρωματική διέξοδος της απόκτησης νέων εκτοξευτών EuroPULS με κοινά πυρομαχικά με το γερμανικό πακέτο αναβάθμισης των MLRS. Αυτά, υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να φανούν μέσω ενός κανονικού διεθνούς ανταγωνισμού, με συμμετέχοντες τα δύο διαφορετικά πακέτα αναβάθμισης, όπου θα μπορούσε να είχε ζητηθεί επιπλέον από τις δύο εταιρείες, η κατάθεση και προσφορών για την απόκτηση νέων HIMARS/EuroPULS, έτσι ώστε να υπάρχει μια συνολική συγκριτική εικόνα για το κόστος και τις δυνατότητες της κάθε επιλογής.

Αυτό δυστυχώς δεν έγινε και προκρίθηκε η χειρότερη δυνατή λύση με απευθείας ανάθεση μέσω διακρατικής συμφωνίας. Κάτι τέτοιο ασφαλώς δεν επιτρέπει την συμπίεση του κόστους του προγράμματος για την εξοικονόμηση χρημάτων, αλλά ούτε και την συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας σε αυτό. Το αποτέλεσμα θα είναι να υπογράψουμε για ένα καθαρά υπερκοστολογημένο πρόγραμμα αναβάθμισης περιορισμένου αριθμού εκτοξευτών, με ένα επίσης καθαρά υπερβολικό χρονοδιάγραμμα παραδόσεων και που θα αποφέρει μηδενική ωφέλεια για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Μια σύμβαση με αυτά τα χαρακτηριστικά θα πρέπει να θεωρηθεί άκρως σκανδαλώδης και θα πρέπει να αποτραπεί από το να συμβεί. Οι Έλληνες αξιωματούχοι πρέπει να αντιληφθούν ότι δεν υπάρχουν μονόδρομοι στο πρόγραμμα αυτό, αλλά θα πρέπει να εξεταστούν όλες οι εναλλακτικές μέσω ενός κανονικού διαγωνισμού που θα διαφυλάξει τα συμφέροντα του ΕΣ, τα συμφέροντα του Δημοσίου αλλά και της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.

Για το τέλος, νομίζω ότι αξίζει να αναφερθούν μερικές πολύ ενδιαφέρουσες και άκρως ανησυχητικές πρόσφατες δηλώσεις του Διευθυντή της τουρκικής Roketsan για το πρόγραμμα των βαλλιστικών πυραύλων Tayfun που είναι ενδεικτικές της προτεραιότητας και της σημασίας που δίνει η τουρκική πλευρά στην ανάπτυξη χερσαίων εκτοξευτών βαλλιστικών πυραύλων στρατηγικής κρούσης (και που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αντίστοιχη αδιαφορία από την πλευρά του ΕΣ). Κάνοντας μια σύνοψη των δηλώσεων αυτών:

 Για πρώτη φορά αναφέρεται μαζική παραγωγή βαλλιστικών βλημάτων και φαίνεται ότι στο πρόγραμμα του Tayfun έχει ωριμάσει πλέον η τουρκική βαλλιστική τεχνολογία που επιτρέπει την παραγωγή σε σημαντικούς αριθμούς. Το συγκεκριμένο βλήμα θα αποτελέσει μια ολόκληρη οικογένεια όπλων, στρατηγικού επιπέδου, με διαφορετικές πολεμικές κεφαλές για διαφορετικές αποστολές.

Ο Tayfun θα είναι βαλλιστικό βλήμα κατηγορίας SRBM (το βεληνεκές του είναι άνω των 500km), ενώ επόμενος στόχος για το τουρκικό βαλλιστικό πρόγραμμα, είναι το πρόγραμμα CENK που θα αποδώσει βαλλιστικό βλήμα των 1000χλμ και θα στοχεύει εχθρικές στρατηγικές υποδομές και εγκαταστάσεις. Αυτό πρακτικά θα σημαίνει ότι όλη η ελληνική επικράτεια θα βρίσκεται εντός βεληνεκούς του βλήματος, ακόμα και οι αεροπορικές βάσεις στο Ιόνιο Πέλαγος!

Το τουρκικό βαλλιστικό οπλοστάσιο είναι μια πραγματικότητα που δεν μπορεί να αγνοηθεί και να υποβαθμιστεί όπως γινόταν τόσο καιρό στις στρατηγικές αναλύσεις. Απαιτούνται ταυτόχρονα μέτρα, τόσο αμυντικά για την κατακόρυφη αύξηση της αντιβαλλιστικής προστασίας κρίσιμων στρατιωτικών εγκαταστάσεων και υποδομών της χώρας, με σκοπό την αύξηση της επιβιωσιμότητας τους και τον περιορισμό των απωλειών, όσο και επιθετικά με την ανάπτυξη και από την Ελλάδα χερσαίων εκτοξευτών βαλλιστικών βλημάτων και βλημάτων πλεύσης.

Και με την διαφαινόμενη αμερικανική απροθυμία και άρνηση για την παροχή τέτοιων όπλων, ο συνδυασμός της αναβάθμισης των MLRS με το γερμανικό πακέτο, με την απόκτηση επιπλέον εκτοξευτών EuroPULS είναι ο μόνος τρόπος που επιτρέπει ταυτόχρονη χρήση βλημάτων βαλλιστικής τροχιάς και βλημάτων πλεύσης από τους ίδιους εκτοξευτές. Η μόνη άλλη, αλλά σαφώς ακριβότερη εναλλακτική, θα ήταν η απόκτηση αυτόνομων τροχοφόρων εκτοξευτών βαλλιστικών βλημάτων LORA από το Ισραήλ και βλημάτων πλεύσης JFS-M από την Ευρώπη.

Και ασφαλώς, πρώτη προϋπόθεση για όλα τα παραπάνω, είναι να υπάρξει η πολιτική θέληση για να ξοδέψουμε για τέτοιου είδους όπλα και για να τα τοποθετήσουμε τόσο στο μέτωπο της Θράκης, όσο και στο μέτωπο του Αιγαίου.

ΔΙΕΘΝΟΛΟΓΟΣ
28/10/2023

https://defencereview.gr/hellenic-army-modernization-program-for-m-270-mlrs-artillery-systems/



 2.
Μελετούν άραγε οι ελληνικές Ε.Δ την ΑΝΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΗ Βιβλική Ιστορία; “Δαυίδ” με μορφή Χαμάς-Ουκρανών.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλά και οι πρόσφατες επιχειρήσεις της Χαμάς η οποία εντός ολίγων ωρών αχρήστευσε τους φράκτες και τα ηλεκτρονικά μέτρα μεθοριακής επιτήρησης του Ισραήλ, αλλά κυρίως επέτυχε στρατηγικό, επιχειρησιακό και τακτικό αιφνιδιασμό, πρέπει άμεσα να σημάνουν συναγερμό στο ελληνικό πολιτικο-στρατιωτικό οικοδόμημα που συνεχίζει να πορεύεται νωχελικά βάση δεδομένων περασμένων δεκαετιών.

Του Περικλή Ζορζοβίλη
ΠΗΓΗ: Κυριακάτικη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Κοινή διαπίστωση και στις δύο περιπτώσεις αποτελεί η μαζική χρήση οπλικών συστημάτων που στην πράξη αποτελούν ιδιοκατασκευές και μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις χαμηλού κόστους. Ενώ όμως και στις περιπτώσεις που παρουσιάζουμε ως παραδείγματα η Τουρκία δραστηριοποιείται εντατικά, οι επιδόσεις της χώρας μας είναι επιεικώς αξιοθρήνητες. Ακόμη και όταν η εγχώρια βιομηχανία έχει δώσει απτά δείγματα γραφής (π.χ. τα Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα – ΜΕΑ), η προοπτική ένταξης ελληνικής σχεδίασης ΜΕΑ σε υπηρεσία με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΕΔ), δεν είναι ακόμη ορατή.

Το ελληνικό πολιτικο-στρατιωτικό κατεστημένο προσανατολισμένο πρωτίστως στην προμήθεια νέων πλατφορμών υψηλού κόστους και επενδύοντας κυρίως στην επικοινωνιακή εκμετάλλευση των δυνατοτήτων τους, δυσκολεύεται να διαπιστώσει ότι οι οικονομικές δυνατότητες της χώρας είναι πεπερασμένες και αδυνατεί επίσης να κατανοήσει το πλήρες νόημα του όρου «ασυμμετρία». Ταυτόχρονα εντός των ΕΕΔ επικρατεί τυπολατρία και συντηρητισμός που καταδικάζουν στη γένεση τους πολλές προσπάθειες αυτοσχεδιασμού και «ιδιοκατασκευές» επειδή πολύ απλά δεν… προβλέπονται.

Όμως και τα τρία παραδείγματα αποδεικνύουν ότι με χαμηλό σχετικά κόστος μπορούν εκ των ενόντων να αναπτυχθούν λύσεις που αυξάνουν εκθετικά το κόστος για τον αντίπαλο και μεταβάλλουν τον γενικότερο συσχετισμό ισχύος. Το μόνο που απαιτείται είναι η υιοθέτηση μίας άλλης λογικής και η θετική προδιάθεση στην καινοτομία.

Ρουκέτες από 500 ευρώ (τιμές 2010)
Το πρώτο παράδειγμα είναι το «πυραυλικό» οπλοστάσιο της Χαμάς το οποίο στην πάροδο των ετών παρουσιάζει εμφανή ποσοτική αλλά και ποιοτική βελτίωση (αύξηση του βεληνεκούς των ρουκετών). Το 2014 ανάλυση των ενόπλων δυνάμεων του Ισραήλ (IDF: Israel Defence Forces) υπολόγιζε το απόθεμα των ρουκετών της Χαμάς σε περίπου 6.000 και το μέγιστο βεληνεκές τους σε 160 χλμ., ενώ αντίστοιχα για τη Παλαιστινιακή Ισλαμική Τζιχάντ (PIJ: Palestinian Islamic Jihad), οργάνωση που επίσης δραστηριοποιείται στη Λωρίδα της Γάζας και συμμετείχε στην πρόσφατη επίθεση κατά του Ισραήλ, οι αντίστοιχοι αριθμοί ήταν περίπου τις 5.500 ρουκέτες και 80 χλμ.

Επτά χρόνια αργότερα, το 2021, οι υπηρεσίες πληροφοριών του Ισραήλ υπολόγισαν ότι ο συνολικός αριθμός των ρουκετών στη Λωρίδα της Γάζας είχε αυξηθεί στις 30.000 και ότι η Χαμάς και PIJ διέθεταν ρουκέτες με βεληνεκές έως και 250 χλμ. Σημειώνεται ότι στο σύνολο τους πρόκειται για μη κατευθυνόμενες, δηλαδή πολύ μικρής ακρίβειας ρουκέτες (πρακτικά βάλλονται προς τη γενική κατεύθυνση του στόχου).

Ασχέτως όμως ακρίβειας, οι χαμηλού κόστους ρουκέτες της Χαμάς και της PIJ, που πλέον στο σύνολο τους κατασκευάζονται επί τόπου από εξαρτήματα και υλικά του εμπορίου, σε διάσπαρτα οικιακά εργαστήρια και υποτυπώδη συνεργεία, με τη μαζική χρήση τους (περισσότερες από 2.500 βλήθηκαν κατά την πρώτη ημέρα του πολέμου) εκτός από θύματα και υλικές ζημίες προκάλεσαν και έκρηξη γενικευμένης ανασφάλειας στον πληθυσμό, συντελώντας στην αύξηση της σύγχυσης και της αβεβαιότητας στο εσωτερικό του Ισραήλ. Δηλαδή, επέφεραν αποτελέσματα και σε στρατηγικό επίπεδο.

Επίσης εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι προκάλεσαν κορεσμό της ισραηλινής πολυστρωματικής αεράμυνας και «εξάντλησαν» τις δυνατότητες του περιβόητου συστήματος Iron Dome («Σιδηρούς Θόλος»), μία τυπικής σύνθεσης πυροβολαρχία του οποίου περιλαμβάνει τρεις έως τέσσερις μονάδες πυρός, με 60 έως 80 βλήματα έτοιμα προς εκτόξευση. Πρόσθετη ένδειξη του υψηλού επιπέδου κορεσμού των επιθέσεων της Χαμάς αποτελούν οι πληροφορίες ότι μεταξύ των πυρομαχικών που οι ΗΠΑ αποστέλλουν ως στρατιωτική βοήθεια στο Ισραήλ περιλαμβάνεται και αναχορηγία βλημάτων για το Iron Dome.

ΜΕΑ από το διαδίκτυο
Το δεύτερο παράδειγμα αφορά τα ΜΕΑ με δυνατότητα μεταφοράς οπλικού φορτίου που η Χαμάς και η PIJ διαθέτουν σε μεγάλη ποικιλία, συμπεριλαμβανομένων και τετρακόπτερων του εμπορίου που έχουν κατάλληλα τροποποιηθεί για τη ρίψη πυρομαχικών. Και σε αυτή την περίπτωση η κατασκευή των ΜΕΑ γίνεται στη Γάζα. Σύμφωνα με βίντεο που έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο, η ρίψη πυρομαχικών που κατέστρεψαν ένα ισραηλινό άρμα μάχης Merkava αλλά και τα συστήματα επιτήρησης και τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού που ήταν εγκατεστημένοι στην οροφή των πύργων φύλαξης κατά μήκους της μεθορίου Ισραήλ – Γάζας, έγινε από τετρακόπτερα.

Στην περίπτωση της Ουκρανίας, οι προσβολές στρατιωτικών και μη στόχων σε βάθος εντός της ρωσικής επικράτειας (συμπεριλαμβανομένης και της Μόσχας) γίνονται με ΜΕΑ. Είτε τα σοβιετικής προέλευσης, σχεδιασμένα για αποστολές αναγνώρισης Tu-141 και Tu-143 που με την τοποθέτηση αυτοσχέδιας πυροκεφαλής (τροποποιημένη αεροπορική βόμβα OFAB-100-120) μετατρέπονται σε βλήματα πλεύσης (cruise), είτε εγχώριας σχεδίασης που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου, είτε τέλος με κινεζικής προέλευσης ΜΕΑ που η προμήθεια τους γίνεται από δικτυακές αγορές όπως οι Alibaba και Taobao με κόστος 8.000 – 15.000 δολάρια ΗΠΑ και τα οποία στη συνέχεια τροποποιούνται για στρατιωτική χρήση.

Οι απόγονοι των πυρπολικών του 1821
Το τρίτο παράδειγμα αποτελούν τα φορτωμένα με εκρηκτικά μη επανδρωμένα οχήματα επιφανείας που έχουν αναπτύξει και χρησιμοποιούν οι Ουκρανοί στη Μαύρη Θάλασσα και με τα οποία τελικά ανάγκασαν τον κύριο όγκο των ρωσικών ναυτικών δυνάμεων να αποσυρθεί από τον ναύσταθμο της Σεβαστούπολης στην κατεχόμενη Κριμαία και να μετακινηθεί στον λιμένα του Νοβοροσίσκ, στις βορειοανατολικές ακτές της Μαύρης Θάλασσας.

Όμως η κατά τον περασμένο Αύγουστο χρήση μη επανδρωμένου οχήματος επιφανείας που προσέβαλε το ρωσικό αποβατικό πλοίο Olenegorsky Gornyak στα ανοικτά του λιμένα του Νοβοροσίσκ, έδειξε ούτε σε αυτή την απομακρυσμένη, γεωγραφικά περιοχή είναι ασφαλείς οι ρωσικές δυνάμεις. Ας σημειωθεί ότι το μη επανδρωμένο όχημα επιφανείας που προσέβαλε το ρωσικό αποβατικό άρχισε την αποστολή αυτοκτονίας αποπλέοντας από τον λιμένα της Οδησσού που απέχει από το Νοβοροσίσκ περί τα 362 ναυτικά μίλια (670 χλμ.).

Λίγες ημέρες αργότερα στην περιοχή της γέφυρας της Κριμαίας, προσεβλήθη από ουκρανικό μη επανδρωμένο όχημα επιφανείας τύπου Magura V5 και το ρωσικό πετρελαιοφόρο Sig καθώς προσέγγιζε τα στενά του Κερτς. Με μήκος 5,5 μέτρα, πλάτος 1,5 μέτρα και 300 κιλά μέγιστη δυνατότητα μεταφοράς εκρηκτικών, το Magura V5 επιτυγχάνει ταχύτητα πλεύσης 22 κόμβους, μέγιστη ταχύτητα 42 κόμβους και μέγιστη αυτονομία 450 ναυτικά μίλια (833 χλμ.).

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι τον περασμένο Ιούλιο στην διεθνή έκθεση αμυντικών συστημάτων IDEF 2023 που έλαβε χώρα στην Κωνσταντινούπολη, η τουρκική αμυντική βιομηχανία παρουσίασε τρία μη επανδρωμένα οχήματα επιφανείας για αποστολές αυτοκτονίας τα Ulaq Kama, CAKA S-KUSV και Albatros S, με το τελευταίο ειδικά σχεδιασμένο ώστε να επιχειρεί σε σμήνη. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη γνώση ή φαντασία για να γίνει αντιληπτός ο κίνδυνος για τις ελληνικές μονάδες επιφανείας, σύγχρονες ή μη, από τη μαζική χρήση τους σε μία κλειστή θάλασσα όπως το Αιγαίο…

  Εκτοξευτές ρουκετών Qassam της Χαμάς στη Γάζα (στο κέντρο της φωτογραφίας διακρίνεται η ρουκέτα έτοιμη για εκτόξευση).

Το κατασκευής της τουρκικής Aselsan μη επανδρωμένο όχημα επιφανείας για αποστολές αυτοκτονίας Albatros S που έχει σχεδιαστεί για να επιχειρεί σε σμήνη.


Μαχητές της Χαμάς προετοιμάζουν την εκτόξευση ΜΕΑ αυτοκτονίας τύπου Shehab («Φλεγόμενος Μετεωρίτης»).

21/10/2023

https://www.defence-point.gr/news/antestrammeni-vivliki-istoria-o-quot-dayid-quot-ginetai-chamas-oykranoi-ellada-meletas

Από 30 Οκτωβρίου έως 01 Νοεμβρίου 2023, πραγματοποιήθηκαν στο Πεδίο Βολής Πετρωτών Ξάνθης οι βολές Πυροβολικού Β΄ εξαμήνου 2023, με τη συμμετοχή προσωπικού, οπλικών συστημάτων και μέσων Μονάδων Πυροβολικού της 1ης Στρατιάς/EU-OHQ «ΑΧΙΛΛΕΑΣ». Κατά τη διάρκεια των βολών υλοποιήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες αιτήσεως, συντονισμού και εκπομπής πυρών υποστηρίξεως με σκοπό την επίτευξη της μέγιστης δυνατής συνέργειας των εμπλεκόμενων στις επιχειρήσεις, κάνοντας πράξη την αρχή «εκπαιδεύομαι όπως θα πολεμήσω». Ειδικότερα, εκτελέστηκαν βολές από αυτοκινούμενα πυροβόλα Μ109, PzH 2000GR και από Συστήματα Πολλαπλών Εκτοξευτών RΜ-70 (ΠΕΠ RΜ-70). Κατά την εκτέλεση των βολών διαπιστώθηκε το υψηλό επίπεδο επιχειρησιακής εκπαίδευσης του προσωπικού στην τεχνική και τακτική χρησιμοποίηση των οπλικών συστημάτων.

4.

Την ισχύ πυρός και τις αντιαποβατικές δυνατότητες των RM-70 διαφημίζει το ΓΕΣ ο εκσυγχρονισμός των οποίων δεν προχωρά.

Με δελτίο τύπου το Γενικό Επιτελείο Στρατού γνωστοποιεί τη διεξαγωγή άσκησης με πραγματικά πυρά του Πυροβολικού Μάχης του Δ Σώματος Στρατού η οποία εκτελέστηκε στα Πετρωτά της Ξάνθης.

Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ΓΕΣ: Από 30 Οκτωβρίου έως 01 Νοεμβρίου 2023, πραγματοποιήθηκαν στο Πεδίο Βολής Πετρωτών Ξάνθης οι βολές Πυροβολικού Β΄ εξαμήνου 2023, με τη συμμετοχή προσωπικού, οπλικών συστημάτων και μέσων Μονάδων Πυροβολικού της 1ης Στρατιάς/EU-OHQ «ΑΧΙΛΛΕΑΣ». Κατά τη διάρκεια των βολών υλοποιήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες αιτήσεως, συντονισμού και εκπομπής πυρών υποστηρίξεως με σκοπό την επίτευξη της μέγιστης δυνατής συνέργειας των εμπλεκόμενων στις επιχειρήσεις, κάνοντας πράξη την αρχή «εκπαιδεύομαι όπως θα πολεμήσω». Ειδικότερα, εκτελέστηκαν βολές από αυτοκινούμενα πυροβόλα Μ109, PzH 2000GR και από Συστήματα Πολλαπλών Εκτοξευτών RΜ-70 (ΠΕΠ RΜ-70). Κατά την εκτέλεση των βολών διαπιστώθηκε το υψηλό επίπεδο επιχειρησιακής εκπαίδευσης του προσωπικού στην τεχνική και τακτική χρησιμοποίηση των οπλικών συστημάτων.

Η επιχειρησιακή αξία των 119 RΜ-70 είναι δεδομένη και αδιαμφισβήτητά. Το ίδιο ισχύει και με το κυριολεκτικά τεράστιο απόθεμα ρουκετών JROF τις οποίες διαθέτει ο Ελληνικός Στρατός. Οι ΠΕΠ του Ελληνικού Στρατού Ξηράς είναι σε πολύ καλή κατάσταση και αυτό οφείλεται στο φιλότιμο και το μεράκι των στελεχών του Πυροβολικού.

Γιατί όμως ενώ άπαντες γνωρίζουν πως οι ΠΕΠ παρέχουν μια πραγματική αποτροπή τόσο σε Έβρο όσο και σε Ανατολικό Αιγαίο δεν εκσυγχρονίζονται τη στιγμή που απαιτείται μόλις ένα κονδύλι της τάξης των 170 εκατομμυρίων ευρώ; Κονδύλι το οποίο περιλαμβάνει και την αναβάθμιση του (επαναλαμβάνουμε) τεράστιου αποθέματος ρουκετών και μάλιστα σε συνεργασία με τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα ώστε η ελληνική βιομηχανία να έχει έργο και κυρίως να αποκομίσει τεχνογνωσία.

Ο εκσυγχρονισμός των ΠΕΠ RΜ-70 και ταυτοχρόνως η αναβάθμιση του αποθέματος θα διασφάλιζε πως τόσο το απόθεμα ρουκετών όσο και οι 119 RΜ-70 θα διατηρούνταν αξιόμαχοι και με ένα ασήμαντο κόστος. Με την αναβάθμιση των ρουκετών θα διπλασιάζονταν το βεληνεκές των ρουκετών από τα 20 στα 40km και ταυτόχρονα θα βελτιώνονταν και η ακρίβεια τους.

Σε αντίθεση μάλιστα με τη πανάκριβη πρόταση της Lockheed Martin για τα M-270 MLRS της οποίας το σύστημα δεν δοκιμάστηκε και δεν αξιολόγηθηκε επί του πεδίου με πραγματικά πυρά, στη περίπτωση του εκσυγχρονισμού των ΠΕΠ RM-70 στη πλέον σύγχρονη διαμόρφωση RM-70 VAMPIRE έγιναν εξαντλητικές δοκιμές και βολές με πραγματικά πυρά σε Πετρωτά και Κρήτη, βολές απόλυτα επιτυχείς οι οποίες σύμφωνα με την αξιολόγηση την οποία έχει στα χέρια της η στρατιωτική ηγεσία (ΓΕΕΘΑ και ΓΕΣ) πήρε άριστα το RM-70 VAMPIRE σε συνδυασμό με τις νέες ρουκέτες.

Ως εκ τούτων, κινδυνεύουμε να απαξιώσουμε και σταδιακά να παροπλίσουμε τόσο το απόθεμα ρουκετών όσο και των ΠΕΠ. Ας εξάγει ο καθένας τα συμπεράσματα του ποιον εξυπηρετεί αυτό.

 Γιάννης Νικήτας
2/11/2023

https://defencereview.gr/tin-ischy-pyros-kai-tis-antiapovatikes/