ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΘΗΤΕΙΑ:Ουσιαστικές αλλαγές; Ο υπουργός Άμυνας για τη θητεία, την εφεδρεία, τα εξοπλιστικά και τα ελληνοτουρκικά.


 Δένδιας:
΄Ερχονται ουσιαστικές αλλαγές
στη στρατιωτική θητεία.


Ο υπουργός 'Αμυνας έδωσε επίσης έμφαση στην αναβάθμιση της εφεδρείας σημειώνοντας ότι «έχει επιλεγεί το πρότυπο της Φινλανδίας».

Ουσιαστικές αλλαγές στη θητεία των στρατευσίμων, με την κατάθεση νομοσχεδίου με τίτλο «ΘΗΤΕΙΑ-ΕΥΚΑΙΡΙΑ», καθώς και ένα σχέδιο νόμου που θα προβλέπει τη δυνατότητα διοργάνωσης διδακτορικών σπουδών από τα ανώτατα εκπαιδευτικό ιδρύματα των Ενόπλων Δυνάμεων προανήγγειλε ο υπουργός Αμυνας, Νικος Δενδιας.

Παράλληλα, στη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024, ο κ. Δένδιας έδωσε επίσης έμφαση στην αναβάθμιση της εφεδρείας, σημειώνοντας ότι «έχει επιλεγεί το πρότυπο της Φιλανδίας για ένα βασικό λόγο, ότι συμμετέχει στο ΝΑΤΟ και θεωρούμε ότι προσομοιάζει περισσότερο το σύστημα της σε σχέση με αυτό που εμείς θέλουμε να κάνουμε».

«Χρειάζεται τεράστια αναβάθμιση της εφεδρείας. Πρέπει να μπορούμε να διατηρούμε τη δυνατότητα τουλάχιστον, στήριξης του οικοδομήματος των Ενόπλων Δυνάμεων. Να είμαστε ειλικρινείς δεν είμαστε πολλοί εμείς οι Ελληνες. Χρειαζόμαστε μια πραγματική, ζωντανή εκπαιδευόμενη εφεδρεία», επεσήμανε ο κ. Δένδιας και χαρακτήρισε θετική την επίσκεψη του Τούρκου προέδρου ωστόσο, όπως είπε «δεν εφησυχάζουμε». «Όλοι μαζί συμμεριζόμαστε την πίστη στην απαρέγκλιτη εφαρμογή του διεθνούς δικαίου, της προστασίας της εδαφικής ακεραιότητας, της κυριαρχίας, της δυνατότητας επίλυσης των διαφορών, των ανοιχτών διαύλων επικοινωνίας».

«Τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης δεν είναι έμμεσος τρόπος διαπραγμάτευσης με τη γειτονική μας χώρα. Από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης αντιμετωπίζονται σε ένα στενό πλαίσιο λίστας συμφωνημένων μέτρων, στο παρελθόν» είπε σε άλλο σημείο ο κ. Δένδιας διαβεβαιώνοντας ότι «είναι απολύτως στη διάθεση των κομμάτων να τα ενημερώσει πλήρως θεσμικά, όχι όμως σε δημόσια συνεδρίαση αλλά κεκλεισμένων των θυρών», διευκρινίζοντας ότι, «δεν θα εκπλαγείτε με αυτά που θα σας πω κατ’ ιδίαν, δεν υπάρχει κάτι τόσο σημαντικό». 

«Νομίζω όλοι πιστεύουμε, μια πραγματική αλλαγή σελίδας στις ελληνοτουρκικές σχέσεις οφείλει να έχει δομικές λύσεις στο απαράδεκτο casus belli, στο ανύπαρκτο τουρκολιβυκό μνημόνιο, στην Οθωμανική θεωρία της γαλάζιας πατρίδας, το κυπριακό δεν μπορεί να παραμένει άλυτο και βέβαια εν υφίσταται τουρκική μειονότητα στη Θράκη» και πρόσθεσε: «Η Ελλάδα πρέπει να είναι σοβαρή και αξιόπιστη, να εκπέμπει μήνυμα ειρήνης, σταθερότητας, σταθερά, ηχηρά, πρέπει να εκπέμπει μήνυμα προστασίας της κυριαρχίας της και των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων και αυτό δεν συνιστά ευχέρεια ή επιλογή μιας οποιασδήποτε κυβέρνησης, είναι συνταγματική υποχρέωση και καθήκον όλων μας έναντι της χώρας της ιστορίας μας των προηγούμενων και επερχόμενων γενεών».

Ο υπουργός Αμυνας, χαρακτήρισε επίσης «εν μέρει θετική την διαφαινόμενη κατανόηση της ΕΕ για το θέμα των αμυντικών δαπανών», σημειώνοντας ωστόσο ότι «πρέπει και εμείς να προτεραιοποιήσουμε απολύτως τα εξοπλιστικά μας προγράμματα». «Όλοι ξέρουμε ότι η θωράκιση της χώρας με σύγχρονα μέσα κοστίζει, και αυτό το κόστος καταβάλλεται από το υστέρημα των συμπολιτών μας. Είναι καθήκον μου να διασφαλίσω ότι κάθε ευρώ του έλληνας φορολογούμενου θα δαπανάται μόνο εφόσον είναι αναγκαίο και μόνο εφόσον εντάσσεται σε μια εθνική στρατηγική. Και αυτή η εθνική στρατηγική πρέπει να είναι προϊόν εθνικής συναίνεσης», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια ο κ. Δένδιας, έκανε λόγο για ανάγκη «εθνικής στρατηγικής, και εκπαιδευτικής αναβάθμισης των δυνατοτήτων των σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων» και ανέφερε ότι «Ολοκληρώνουμε ένα σχέδιο νόμου θα τεθεί στη κρίση σας τις προσεχείς μέρες για την δυνατότητα διοργάνωσης διδακτορικών σπουδών από τα ανώτατα εκπαιδευτικό ιδρύματα των Ενόπλων Δυνάμεων, την απλοποίηση της ίδρυσης προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, τη δυνατότητα συμμετοχής των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων σε ερευνητικά προγράμματα. Όλα αυτά θα βοηθήσουν την εύρεση λύσεων για τις Ένοπλες Δυνάμεις».

Ακόμα, ο υπουργός Αμυνας διαβεβαίωσε, πως «σε ότι αφορά το σύστημα αμυντικών συστημάτων δεν υπάρχει καμία πρόθεση να κλείσουμε τις ελληνικές μονάδες παραγωγής της χώρας μας».

«Αυτό που πρέπει να κάνουμε όμως, και πρέπει όλοι μαζί να το κάνουμε γιατί το πρόβλημα υπερβαίνει κατά πολύ τη θητεία μιας κυβέρνησης και η επίλυση του απαιτεί κατά πολύ περισσότερο τη βούληση μιας κυβέρνησης, οφείλουμε να εξετάσουμε τις χρόνιες παθογένειες, να αναζητήσουμε και να βρούμε λύσεις για τη βιώσιμη λειτουργία της ΕΑΒ και της ΕΑΣ, μέσα από συναινέσεις. Γιατί η χώρα τα έχει ανάγκη, τα χρειάζεται τα ελληνικά αμυντικά συστήματα», τόνισε ο υπουργός Αμυνας.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ

https://www.kathimerini.gr/politics/562784656/dendias-erchontai-oysiastikes-allages-sti-stratiotiki-thiteia/

15/12/2023

Εν τω μεταξύ
στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας...


          ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ            


 1.

ΕΑΣ: Ιστορίες επενδυτικής τρέλας.

Οι πόλεμοι γίνονται με όπλα και πυρομαχικά. Και όταν διαρκούν πολύ σημαίνει μεγάλη κατανάλωση και πυρομαχικών και όπλων.

Η Ρωσία χρησιμοποιεί κάθε μέρα στην Ουκρανία περίπου 20.000 βλήματα πυροβολικού την ημέρα, ενώ υπάρχουν εκτιμήσεις ότι η ουκρανική πλευρά ρίχνει κάθε μέρα 6000-7000 βλήματα πυροβολικού, που επίσης είναι ένας πολύ μεγάλος αριθμός.

Η μεγαλύτερη ζήτηση αφορά σε βλήματα των 155 χιλιοστών, διαμέτρημα που χρησιμοποιούν τα βαρέα δυτικά πυροβόλα. Ο ρυθμός αυτός έχει στραγγίξει ακόμη και τα αποθέματα χωρών όπως οι ΗΠΑ και το πρόβλημα της αναπλήρωσης είναι έντονο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έσπευσε να ξεκινήσει την ευρωπαϊκή δράση για την υποστήριξη της παραγωγής πυρομαχικών (ASAP: Act in Support of Ammunition Production), επιχειρώντας να αξιοποιήσει και να διευρύνει τις παραγωγικές δυνατότητες των αμυντικών της βιομηχανιών, κάτι που θα μπορούσε να αποτελέσει ανάσα ζωής για την ασθμαίνουσα δική μας.

Αν υποθέσουμε τώρα ότι ο ελληνικός στρατός εμπλακεί σε σύγκρουση αντίστοιχης έντασης με αυτή των μετώπων σε Ουκρανία και Γάζα, τότε τα 444 αυτοκινούμενα οβιδοβόλα διαμετρήματος 155 χλστ. (24 PzH-2000GR και 420 M109A1B/-A2/-A3GEA1/-A3GEA2/-A5) με ημερήσια κατανάλωση περί τα 100 βλήματα (εξαιρετικά συντηρητικός αριθμός) χρειάζονται 44.400 βλήματα ανά ημέρα αγώνα. Άρα η δυνατότητα παραγωγής πυρομαχικών αποτελεί όχι μόνο μια οικονομική ευκαιρία για την ελληνική πολεμική βιομηχανία αλλά και εθνική ανάγκη.

Την παραγωγή πυρομαχικών στην Ελλάδα έχουν αναλάβει τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) με κύριες μονάδες στον Υμηττό και το Λαύριο.

Τον Απρίλιο του 2021 παρουσιάστηκε αιφνιδιαστικά από την κυβέρνηση το σχέδιο μεταφοράς υπουργείων και της προεδρίας της κυβέρνησης στο συνολικής έκτασης 80 στρεμμάτων εργοστάσιο των ΕΑΣ, του Υμηττού, με μια παράλειψη: που, πότε και πως θα μεταφερόταν οι παραγωγικές υποδομές για την παραγωγή πυρομαχικών.

Και σαν να μην έφτανε αυτό ήρθε η απόφαση σύστασης κοινοπραξίας με τη σλοβακική εταιρεία MSM EXPORT s.r.o., μέλος του Ομίλου CSG (Czechoslovak Group).

Η απόφαση περιλαμβάνει:

– Σύσταση κοινοπραξίας με σκοπό την αξιοποίηση της δράσης ASAP και συγκεκριμένα τη γόμωση βλημάτων πυροβολικού διαμετρήματος 155 χλστ. στο εργοστάσιο της ΕΑΣ στο Λαύριο, τα μεταλλικά μέρη των οποίων θα παρέχει η σλοβακική εταιρία.

– Συμμετοχή της ΕΑΣ στην κοινοπραξία θα ανέρχεται σε 51% και της MSM EXPORT s.r.o. σε 49%. Η ΕΑΣ θα συνεισφέρει στην κοινοπραξία τις εγκαταστάσεις στο Λαύριο, τους εργαζόμενους και την σχετική τεχνογνωσία που διαθέτει, ενώ προφανώς η σλοβακική συμμετοχή θα περιλαμβάνει κεφάλαια, πρώτες ύλες και τεχνογνωσία.

– Ανάληψη της διοίκησης (management) κοινοπραξίας από τη MSM EXPORT s.r.o.

– Ανάληψη από τη MSM EXPORT του συνολικού κόστους των επενδύσεων που απαιτούνται στο Λαύριο, (60 εκατομμύρια εκ των οποίων 45% από ευρωπαϊκούς πόρους και το 55% από την εταιρία), στην περίπτωση που δεν εξασφαλισθεί χρηματοδότηση από τη δράση ASAP.

– Τη δυνατότητα η MSM EXPORT s.r.o. να μετεξελιχθεί σε στρατηγικό επενδυτή στην ΕΑΣ.

– Τη δυνατότητα κάθε εταίρου να πωλεί ανεξάρτητα τα προϊόντα που θα παράγονται στο Λαύριο, αφού πρώτα διανεμηθούν μεταξύ των δύο εταίρων αλλά με πρόβλεψη η MSM EXPORT s.r.o. να είναι προτιμητέος πελάτης για την ΕΑΣ.

Αυτό που δεν περιλαμβάνει το επενδυτικό σχέδιο είναι η αγορά μιας σύγχρονης πρέσας αξίας 1,5 – 2 εκατομμυρίων που θα έδινε την δυνατότητα στα ΕΑΣ να εκτελούν το σύνολο των εργασιών παραγωγής και όχι να εισάγουν τους κάλυκες από την Σλοβακία. Με τον τρόπο αυτό η ελληνική εταιρία εκπίπτει σε απλή εγκατάσταση γομώσεων (δηλαδή μόνο στην ανάληψη του έργου που αντιστοιχεί στο περίπου το 30% της αξίας του πυρομαχικού και οικειοθελώς αποσύρεται από την κατασκευή των μεταλλικών μερών (κορμοί) που αντιπροσωπεύουν το υπόλοιπο 70%).

Κι αν αυτό είναι οικονομική ζημία τι να πει κανείς για μια χώρα που ο επαρκής εφοδιασμός του στρατού θα εξαρτάται όχι από μια εθνική αμυντική βιομηχανία αλλά από τα εισαγόμενα από τρίτους αναγκαία υλικά;

Παραγωγική ανασυγκρότηση, ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας, διασφάλιση της αυτάρκειας σε κρίσιμους για την επιβίωση τομείς, “έπεα πτερόεντα” κι ευκαιρίες πεταμένες από το παράθυρο.

 Θανάσης Τζιούμπας

 Ο Θανάσης Τζιούμπας είναι Οικονομολόγος. Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη (1955) και σπούδασε στο ΑΠΘ και στη συνέχεια έκανε Μεταπτυχιακά στην Εκπαίδευση (ΕΑΠ) και Διοίκηση Μονάδων Υγείας (ΕΣΔΥ). Υπήρξε υπεύθυνος Παραγωγικών Μονάδων ΚΕΘΕΑ - ΙΘΑΚΗ. Συμμετείχε σε εργατικά Σωματεία (ΝΑΜΚΟ, ΚΕΘΕΑ), σε εθελοντικές οργανώσεις (Μεσόγειος SOS, Βαλκάνια  SOS, Σύλλογος Εθελοντών Δασοπροστασίας και Πυρόσβεσης κ.ά). Έλαβε μέρος σε αποστολές ανθρωπιστικής βοήθειας (Π.Γ.Δ.Μ., Σερβία, Κροατία, Αλβανία, Παλαιστίνη, Κουρδιστάν). Επίσης συμμετείχε στους Οικολόγους Εναλλακτικούς. Είναι μέλος της Ομάδας του ΑΡΔΗΝ

https://www.huffingtonpost.gr/entry/eas-istories-ependetikes-trelas_gr_657b2c23e4b00e36d2d67bc7

15/12/2023


2
 (ΕΠΑΝ)ΕΡΧΟΝΤΑΙ… οι Αμερικανοί στον Δένδια για τα ΕΑΣ που αδιαφόρησαν! Global Ordnance, Day & Zimmerman.

Συναντήσεις με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νικόλαο Δένδια και τον αντιναύαρχο (Μ) ε.α. Αριστείδη Αλεξόπουλο, Γενικό Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), ζήτησε να έχει την επόμενη εβδομάδα, υψηλότατου επιπέδου αντιπροσωπεία μίας εκ των δύο αμερικανικών εταιριών που έχουν υποβάλλει εγγράφως προτάσεις συνεργασίας για την Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ).

Γράφει ο ΚΑΥΣΙΜΑΡΧΗΣ

Σύμφωνα με πληροφορίες, τις εσπευσμένες συναντήσεις αιτήθηκε αμερικανική εταιρία, η οποία εκ των εξελίξεων διαπίστωσε ότι η πρόταση συνεργασίας που είχε καταθέσει στη διοίκηση της ΕΑΣ στις 8 Δεκεμβρίου δεν αξιολογήθηκε. Γι’ αυτό τον λόγο απέστειλε την πρόταση της στον υπουργό Εθνικής Άμυνας, στην εποπτεία του οποίου υπάγεται η ΕΑΣ και τον Γενικό Διευθυντή της ΓΔΑΕΕ, ο οποίος μέσω της οργανικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Τεχνολογικών Ερευνών (ΔΑΕΤΕ) έχει αρμοδιότητα για τη μελέτη, την υποβολή εισηγήσεων και γενικότερα το χειρισμό θεμάτων σχετικών με την έρευνα και ανάπτυξη της αμυντικής τεχνολογίας, καθώς και την αμυντική βιομηχανία.

Όπως έχει ήδη αναφέρει το DP, επιχειρηματικά σχέδια για συνεργασία με την ΕΑΣ έχουν καταθέσει δύο αμερικανικές εταιρίες, η Day & Zimmerman και η Global Ordnance. Όλες οι ενδείξεις δείχνουν όμως ότι με πρόσχημα τη λήξη της προθεσμίας (13 Δεκεμβρίου 2023) για ανταπόκριση στην πρόσκληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο του αποκαλούμενου Κανονισμού ASAP (Act in Support of Ammunition Production: δράση για την υποστήριξη της παραγωγής πυρομαχικών), ουδεμία από τις δύο προτάσεις συνεργασίας αξιολογήθηκε.

Αντίθετα, η διοίκηση της ΕΑΣ επέλεξε, χωρίς την έγκριση της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων (κύριος μέτοχος το υπουργείο Οικονομικών) και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, στην εποπτεία του οποίου υπάγεται, να συνεργαστεί με τη σλοβακική MSM EXPORT s.r.o., μέλος του Ομίλου CSG (Czechoslovak Group), «θυσιάζοντας» την εγχώρια δυνατότητα παραγωγής πλήρων πυρομαχικών μεγάλων διαμετρημάτων. Μέχρι σήμερα η διοίκηση της ΕΑΣ δεν έχει αιτιολογήσει την -τουλάχιστον παράδοξη- απόφαση να μην περιληφθεί στο επενδυτικό σχέδιο η μικρή σχετικά (1,5 έως 2 εκατ. ευρώ) δαπάνη επισκευής ή αντικατάστασης της πρέσσας κωνικοποίησης που επιτρέπει την παραγωγή μεταλλικών μερών των βλημάτων (κορμών).

Επιπρόσθετα, η συγκεκριμένη απόφαση που σαφώς υπονομεύει την ταχεία και απρόσκοπτη λειτουργία της αλυσίδας εφοδιασμού των Ενόπλων Δυνάμεων, λήφθηκε χωρίς έγκριση της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας που δια νόμου (Άρθρο 149 του Νόμου 4782/2021) οφείλει να διασφαλίζει την ασφάλεια εφοδιασμού.

Η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και η κλειστή σύσκεψη

Τον περασμένο Μάιο, καλά ενημερωμένες πηγές που επικαλείται δημοσίευμα της έγκριτης «Καθημερινής», γνωστοποιούν ότι «η χρηματοδότηση που θα λάβουν τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα από την κατανομή ευρωπαϊκών κονδυλίων, στο πλαίσιο των κινήσεων που γίνονται για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας, με βάση τις αυξημένες ανάγκες αμυντικού υλικού που προέκυψαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία», θα ανέρχεται σε 60 έως 80 εκατ. ευρώ.

Επίσης, όπως έγινε γνωστό, η ΕΑΣ ήταν μία από τις μόλις 10 ευρωπαϊκές εταιρείες παραγωγής πυρομαχικών που κλήθηκαν σε κλειστή συνάντηση στις Βρυξέλλες, υπό την προεδρία του Ύπατου Εκπροσώπου Ζοζέπ Μπορέλ, μετά την επιτόπια επίσκεψη του Επιτρόπου Εσωτερικής Αγοράς και Άμυνας Μπρετόν, στις εγκαταστάσεις της κρατικής εταιρίας.


Όμως περίπου επτά μήνες αργότερα, αντί να αξιοποιηθεί η 60 έως 80 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ώστε μεταξύ άλλων, με μικρό κλάσμα της να αποκατασταθεί η λειτουργία της γραμμής παραγωγής μεταλλικών μερών, δηλαδή της εγχώριας δυνατότητας παραγωγής πλήρων πυρομαχικών και άρα διασφάλισης όσον το δυνατόν μεγαλύτερου οικονομικού μεριδίου από τον Κανονισμό ASAP, η διοίκηση της ΕΑΣ, με συνοπτικές διαδικασίες και υπό την ασφυκτική πίεση της λήξης της προθεσμίας, αποφασίζει τη σύσταση κοινοπραξίας με τη σλοβακική εταιρία, όπου η ΕΑΣ ως εταίρος μπορεί να κατέχει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου αλλά ουσιαστικά είναι ο «φτωχός συγγενής».

Συγκεκριμένα, παρουσιάζεται το παράδοξο φαινόμενο του αυτοπεριορισμού της ΕΑΣ στη γόμωση των πυρομαχικών, που αντιπροσωπεύει το 30% της αξίας του έργου και της γαλαντόμου εκχώρησης της μερίδας του λέοντος, του 70% (παραγωγή μεταλλικών μερών) στη σλοβακική εταιρία! Σύμφωνα με το δημοσίευμα του DP, «μέχρι την επίθεση του Πούτιν, η Σλοβακία, και συγκεκριμένα η ημικρατική εταιρεία ZVS Holding (θυγατρική της MSM Group), παρήγαγε περίπου 25.000 βλήματα ετησίως» και πέρυσι τη διπλασίασε σε 50.000.

Δηλαδή, Σλοβακία και Ελλάδα εκκίνησαν από την ίδια περίπου παραγωγική αφετηρία (η παραγωγική δυνατότητα της ΕΑΣ με λειτουργική την πρέσα κωνικοποίησης ανέρχεται σε 20.000 κορμούς βλημάτων ετησίως σε μία βάρδια), αλλά στη δεύτερη περίπτωση, με την επιλογή της διοίκησης της ΕΑΣ, η Ελλάδα τη μηδένισε! Ας σημειωθεί ότι στο ίδιο δημοσίευμα, αναφέρεται ότι η Σλοβακία «σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή στις αρχές του 2024 με τελικό στόχο τον πενταπλασιασμό της». Σε αντιπαραβολή, με την επιλογή της διοίκησης της ΕΑΣ, η Ελλάδα θα περιοριστεί στις… γομώσεις!

Συνέπειες αυτής της εξέλιξης είναι

>ενώ «βρέχει» ευρωπαϊκές πιστώσεις για την παραγωγή πυρομαχικών και όλες οι χώρες επιχειρούν να εκμεταλλευθούν τη συγκυρία προς όφελος της βιομηχανίας της που αποκτά μία νέα αγορά, η Ελλάδα, ελέω επιλογής της διοίκησης της ΕΑΣ, αυτοπεριορίζεται στον ρόλο του υποκατασκευαστή (για τις γομώσεις), έργο που αντιστοιχεί στο μικρότερο ποσοστό επί της συνολικής αξίας του πυρομαχικού. Πρακτικά δηλαδή, σε μία σπάνια επίδειξη… αλληλεγγύης, «συστρατεύεται» στην επίτευξη του στόχου της Σλοβακίας και άλλων εταίρων στην Ευρωπαϊκή Ένωση να μεγιστοποιήσουν τις παραγωγικές δυνατότητες τους ώστε να εξασφαλίσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.

>από τούδε και στο εξής, η χώρα μας θα αναγκάζεται να προμηθεύεται πυρομαχικά μεγάλων διαμετρημάτων από το εξωτερικό (πιθανά τη σλοβακική εταιρία που είναι ο εταίρος στην κοινοπραξία), διαγράφοντας μονομιάς 149 χρόνια ιστορίας στην εγχώρια παραγωγή πυρομαχικών.

Ο κύριος μέτοχος, το υπουργείο Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ), και το εποπτεύον υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) καλούνται να δώσουν πειστικές απαντήσεις στους φορολογούμενους για τις πραγματικά μοναδικές, λόγω των καταλυτικών αποτελεσμάτων τους, επιλογές της διοίκησης της ΕΑΣ στα χρονικά της παγκόσμιας επιχειρηματικότητας.

15/12/2023

https://www.defence-point.gr/news/epan-erchontai-oi-amerikanoi-ston-dendia-gia-ta-eas-poy-adiaforisan



3.

Το απόλυτο σέρβις στον «σουλτάνο»...

Έχετε ξαναδεί εσείς στα παγκόσμια διπλωματικά χρονικά να υπογράφεται «Σύμφωνο Φιλίας και Καλής Γειτονίας» με ενεργό casus belli, σε περίπτωση που ένας εκ των συμβαλλομένων ασκήσει κυριαρχικό του δικαίωμα;

Άλλαξαν όντως πολλά πράγματα με την επίσκεψη Ερντογάν στην Ελλάδα. Μέχρι σήμερα ξέραμε τη διπλωματική σχολή Κυριάκου – ΕΛΙΑΜΕΠ, με επίσημο δόγμα τον κατευνασμό και την υποτέλεια. Όμως, αυτή ανήκει στο παρελθόν.

Γιατί ο πρωθυπουργός μας πήγε σε άλλη σφαίρα: εγκαινίασε τη σχολή του διπλωματικού σουρεαλισμού. Και, υπό αυτή την έννοια, ναι, έχει λόγους να πανηγυρίζει.

  1. Έχετε ξαναδεί εσείς στα παγκόσμια διπλωματικά χρονικά να υπογράφεται «Σύμφωνο Φιλίας και Καλής Γειτονίας» με ενεργό casus belli, δηλαδή απειλή πολέμου, σε περίπτωση που ένας εκ των συμβαλλομένων ασκήσει κυριαρχικό του δικαίωμα;
  2. Έχετε ξαναδεί διακήρυξη ειρηνικών σχέσεων, χωρίς καμία δεσμευτική ισχύ, ούτε καν σε επίπεδο «υποχρέωσης» για τους υπογράφοντες;
  3. Έχετε ξαναδεί υπουργό Εξωτερικών να υποκλίνεται σε ηγέτη εχθρικής χώρας, που τον φοβερίζει ότι θα έρθει βράδυ να δει μήπως έχει… ξεσκεπαστεί με κίνδυνο να κρυολογήσει;

Κάτι θυμίζουν

Ε, όχι, λοιπόν, δεν τα έχετε ξαναδεί αυτά! Ίσως να σας θυμίζουν κάτι από την τελετή συνθηκολόγησης Φινλανδίας – Σοβιετικής Ένωσης τον Μάρτιο του 1940, όταν η ηττημένη Φινλανδία, έπειτα από ηρωικό πολεμικό αγώνα, αναγκάστηκε να εκχωρήσει το 25% του εδάφους της και να προσαρμόσει την εξωτερική της πολιτική στις επιταγές της νικήτριας υπερδύναμης. Ίσως οι τεμενάδες του κυρίου Γεραπετρίτη να σας θυμίζουν υποκλίσεις αυλικών με σαρίκια και κελεμπίες σε Μογγόλους στρατηλάτες, όπως ο Τζένγκις Χαν.

Όμως, τέτοιες πρωτοτυπίες σε διπλωματικές διαπραγματεύσεις μεταξύ σύγχρονων κρατών, θεωρητικά κυρίαρχων και ανεξάρτητων, δεν έχουν ξαναϋπάρξει. Και υπό αυτή την έννοια, ο πρωθυπουργός δικαιούται ένα κάποιο βραβείο ευρεσιτεχνίας.

Επί της ουσίας τώρα: να υπογράφεις Σύμφωνο Φιλίας, έστω και κουρελόχαρτο, με ορθάνοιχτο το (επίσημο και απολύτως δεσμευτικό για την Τουρκίαcasus belli, συνιστά ντε φάκτο απεμπόληση του κυριαρχικού δικαιώματος, η άσκηση του οποίου θα συνιστούσε «αιτία πολέμου». Εν προκειμένω, δηλαδή, η επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 μίλια όχι μόνο στο Αιγαίο, αλλά και στην Κρήτη.

Πρώτο (αυτο)γκόλ, λοιπόν, από τα αποδυτήρια. Το δεύτερο γκολ έρχεται όταν προθυμοποιείσαι να διαφημίσεις διεθνώς τις αγαθές και ειρηνικές προθέσεις του εχθρού σου, που μέχρι πριν από μερικές εβδομάδες κομπορρημονούσε δημοσίως πως, αν δεν κάτσεις ήσυχος, θα σου φυτέψει έναν πύραυλο μακρού βεληνεκούς στην πρωτεύουσά σου!

Αν, παρ’ ελπίδα, κάτι στραβώσει με τον ίδιο αυτόν εχθρό, τις καλές προθέσεις του οποίου διαφημίζεις, και τολμήσεις να διαμαρτυρηθείς, πολύ δε περισσότερο να ζητήσεις αλληλεγγύη και κυρώσεις, άπαντες στη διεθνή κοινότητα, φίλοι, «σύμμαχοι» και αντίπαλοι, θα σε περάσουν (και δικαίως) για φρενοβλαβή, ο οποίος υποφέρει από σύνδρομο διπολικής διαταραχής.

Αυτό είναι εν ολίγοις το τίμημα όχι του κατευνασμού, αλλά της ουσιαστικής λεύκανσης ενός βουλιμικού και άκρως επιθετικού γείτονα, ο οποίος είχε την ευφυΐα να φορέσει προσωρινά τον μανδύα της λευκής περιστεράς, προκειμένου να εξυπηρετήσει άριστα συγκεκριμένες συγκυριακές επιδιώξεις.

Και, πιστέψτε με, χάρη σε αυτό το ανέξοδο σόου φιλειρηνικής διάθεσης ο Ερντογάν εξασφαλίζει πολλούς τακτικούς στόχους ταυτόχρονα. Αφενός αναθερμαίνει υπό νέες προϋποθέσεις το αίτημα για την παράδοση των ολοκαίνουργιων F-16 και τη συντήρηση των παλαιότερων.

Κίνηση ματ

Για αυτό και ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών, αμέσως μετά την οπερέτα ελληνοτουρκικής… αδελφοσύνης στην Αθήνα, έσπευσε να συναντήσει τον Αμερικανό ομόλογό του. Ποιος Αμερικανός γερουσιαστής θα διανοηθεί πλέον να μπλοκάρει την πώληση των μαχητικών αεροσκαφών, επικαλούμενος την απειλή εις βάρος της Ελλάδας, όταν κι αυτή η ίδια η απειλούμενη δηλώνει ότι τα βρήκε με τον εχθρό της, εγκαινιάζοντας κεφάλαιο ειρηνικής συνύπαρξης;

Η Τουρκία επίσης έχει πολύ συγκεκριμένα αιτήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Προσδοκά αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης, πρόσθετη χρηματοδότηση για τον «ανασχετικό ρόλο» της στο Μεταναστευτικό και κατάργηση της βίζας για τους Τούρκους ταξιδιώτες σε ευρωπαϊκό έδαφος. Το τάιμινγκ του σόου διαλλακτικότητας Ερντογάν στην Αθήνα δεν ήταν καθόλου άσχετο και ως προς αυτές τις επιδιώξεις.

Στα μέσα του μήνα γίνεται ένα κρίσιμο ευρωπαϊκό συμβούλιο, όπου θα συζητηθούν αυτά ακριβώς τα τουρκικά αιτήματα. Και η Ελλάδα λειτούργησε σαν να είχε αναλάβει χρέη πληρωμένου δικηγόρου για λογαριασμό της Τουρκίας. Άνοιξε πιλοτικά το θέμα της βίζας με πεδίο… δράσης τα προς αποστρατιωτικοποίηση ελληνικά νησιά (ακόμη και το Καστελόριζο!), εξήρε τον δημιουργικό ρόλο της γείτονος στη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, εξασφαλίζοντας πρόσθετη χρηματοδότηση για την Αγκυρα, και βεβαίως πρωτοστατεί πλέον, ως προαγωγός, στην εμβάθυνση της τελωνειακής ένωσης Τουρκίας – Ε.Ε.

Εν ολίγοις, μιλάμε για το απόλυτο σέρβις μετά… τεμενάδων στις επιθυμίες του «σουλτάνου». Το ερώτημα είναι βεβαίως αν ο κύριος Μητσοτάκης ψηφίστηκε για να εξυπηρετεί τις επιδιώξεις της Τουρκίας εις βάρος των εθνικών συμφερόντων της πατρίδας του και του λαού της, που δυστυχώς τον εξέλεξε…

15/12/2023

https://infognomonpolitics.gr/2023/12/to-apolyto-servis-ston-soultano/