Reuters: Η οικονομία της Ινδίας ακολουθεί την Κίνα για να φτάσει σε ταχεία απογείωση.
Η Ινδία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μεγάλη οικονομία στον κόσμο τα τελευταία δύο χρόνια και προβλέπεται να διατηρήσει την πρώτη θέση το 2024 καθώς η διαδικασία αστικοποίησης και εκβιομηχάνισης φτάνει στη φάση ταχείας απογείωσης.
Το πραγματικό ακαθάριστο εγχώριο προϊόν προβλέπεται να αυξηθεί περισσότερο από 6% τόσο το 2023 όσο και το 2024, σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (“World economic outlook”, ΔΝΤ, Οκτώβριος 2023).
Η σύνθετη ετήσια ανάπτυξη θα είναι ελαφρώς ταχύτερη από την Κίνα (4-5%), δύο φορές ταχύτερη από την παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της (3%) και τέσσερις φορές ταχύτερη από ό, τι στις προηγμένες οικονομίες (1,5%).
- Η οικονομία και τα δημογραφικά στοιχεία της Ινδίας μοιάζουν με την Κίνα μεταξύ του τέλους της δεκαετίας του 1990 και των αρχών της δεκαετίας του 2000, υποδεικνύοντας ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν δύο ακόμη δεκαετίες ταχείας διαρκούς ανάπτυξης μπροστά καθώς και μια τεράστια σχετική αύξηση της χρήσης ενέργειας:
- Το πραγματικό κατά κεφαλήν ακαθάριστο εγχώριο προϊόν σε ισοτιμία αγοραστικής δύναμης είχε αυξηθεί στα 7.100 δολάρια το 2022, ποσοστό που η Κίνα έφτασε για πρώτη φορά το 2007/08 (“Παγκόσμιοι Δείκτες Ανάπτυξης”, Παγκόσμια Τράπεζα, 2023).
- Η μέση ηλικία του πληθυσμού έχει αυξηθεί, αλλά εξακολουθεί να είναι χαμηλή στα 27,9 χρόνια, την οποία η Κίνα έφτασε το 1998 (“προοπτικές παγκόσμιου πληθυσμού”, Τμήμα πληθυσμού των Ηνωμένων Εθνών, 2022).
- Η αύξηση του πληθυσμού ήταν κατά μέσο όρο 1,1% ετησίως κατά τη διάρκεια των 10 ετών από το 2012 έως το 2022, παρόμοια με την Κίνα κατά τη διάρκεια των δέκα ετών από το 1988 έως το 1998 (“παγκόσμια προγράμματα πληθυσμού”, Τμήμα πληθυσμού των Ηνωμένων Εθνών, 2022).
- Το μερίδιο του πληθυσμού που ζει σε αστικές περιοχές εκτιμάται ότι έφτασε το 35% το 2022, επίπεδο που επιτεύχθηκε στην Κίνα γύρω στο 2000 (“προοπτικές παγκόσμιας αστικοποίησης”, Τμήμα πληθυσμού των Ηνωμένων Εθνών, 2018).
- Η κατανάλωση ενέργειας έφτασε τα 26 gigajoules ανά άτομο το 2022, ποσοστό που έφτασε η Κίνα στις αρχές της δεκαετίας του 1990 (“Στατιστική ανασκόπηση της παγκόσμιας ενέργειας”, Ινστιτούτο Ενέργειας, 2023).
- Η συνολική κατανάλωση πετρελαίου αυξήθηκε σε 237 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2022, την οποία η Κίνα έφτασε για πρώτη φορά το 2001 (“Στατιστική ανασκόπηση της παγκόσμιας ενέργειας”, Ινστιτούτο Ενέργειας, 2023).
- Η σοβαρή ατμοσφαιρική ρύπανση στο Δελχί και σε άλλες μεγάλες αστικές περιοχές μοιάζει με τις βόρειες πόλεις της Κίνας τη δεκαετία του 1990 και του 2000, όταν η ρύπανση εκτιμήθηκε ότι μείωσε το προσδόκιμο ζωής έως και πέντε χρόνια.
- Υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο οικονομιών, συμπεριλαμβανομένου του κλίματος (οι πόλεις της Κίνας βρίσκονται σε πολύ υψηλότερα γεωγραφικά πλάτη, επομένως απαιτείται περισσότερη ενέργεια για τη θέρμανση) και των σχέσεων μεταξύ κρατικών επιχειρήσεων και του ιδιωτικού τομέα.
Αλλά υπάρχουν επίσης σημαντικές ομοιότητες, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου αγροτικού πληθυσμού έτοιμου να μεταναστεύσει σε αστικές περιοχές για την επιδίωξη καλύτερης αμειβόμενης εργασίας και ενός μεγάλου δυναμικού εκβιομηχάνισης με την κάλυψη των πιο προηγμένων οικονομιών.
Η Ινδία εισέρχεται στο κεντρικό τμήμα απογείωσης της καμπύλης S όταν η αστικοποίηση, η εκβιομηχάνιση, τα εισοδήματα των νοικοκυριών και η κατανάλωση ενέργειας αυξάνονται ταχύτερα, συνήθως για αρκετές δεκαετίες κάθε φορά.
Τα πραγματικά εισοδήματα εξακολουθούν να είναι λιγότερο από το ήμισυ του επιπέδου στην Κίνα και το ένα έκτο του μέσου όρου για τις προηγμένες οικονομίες στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), επομένως υπάρχει τεράστιο δυναμικό κάλυψης.
Για διαρθρωτικούς λόγους, η Ινδία είναι πιθανό να παραμείνει η ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία στον κόσμο για μεγάλο μέρος των επόμενων 10-20 ετών, υπό την προϋπόθεση ότι μπορεί να αποφύγει σημαντικά λάθη πολιτικής ή άλλα αρνητικά σοκ.
Ο συνδυασμός της ταχείας ανάπτυξης σε μια ήδη πολύ μεγάλη οικονομία εξασφαλίζει ότι θα είναι ένας από τους μεγαλύτερους, αν όχι οι μεγαλύτεροι συνεισφέροντες στην παγκόσμια ανάπτυξη κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2020 και του 2030.
Εάν η Ινδία ακολουθήσει την ίδια τροχιά με κάθε μεγάλη χώρα πριν από αυτήν, η αστικοποίηση, η εκβιομηχάνιση και τα ταχέως αυξανόμενα εισοδήματα, ειδικά στη μεσαία τάξη, θα οδηγήσουν σε τεράστια αύξηση της ζήτησης για ενεργειακές υπηρεσίες.
Η αναπτυσσόμενη μεσαία τάξη της Ινδίας θα απαιτήσει πολύ περισσότερη ισχύ για κλιματισμό, φωτισμό και συσκευές, καθώς και περισσότερα υγρά καύσιμα ή/και ηλεκτρική ενέργεια για εσωτερικά και ξένα ταξίδια.
Η κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας ανά άτομο στην Ινδία είναι μικρότερη από το ένα τέταρτο της Κίνας και το ένα έκτο του μέσου όρου στις οικονομίες του ΟΟΣΑ, γεγονός που συνεπάγεται και πάλι τεράστιες δυνατότητες αύξησης καθώς το χάσμα μειώνεται.
Με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Κίνα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ινδία είναι ένα από τα τέσσερα βασικά δομικά στοιχεία για οποιαδήποτε προβολή σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας, τη χρήση ορυκτών καυσίμων και τις εκπομπές σε παγκόσμια κλίμακα μέχρι τα μέσα του αιώνα.
Καμία από τις δύο χώρες δεν ακολουθεί ποτέ ακριβώς την ίδια πορεία οικονομικής ανάπτυξης και κατανάλωσης ενέργειας.η Ινδία θα ακολουθήσει τη δική της πορεία και θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις δικές της συγκεκριμένες προκλήσεις.
Αλλά η ταχεία, διαρκής και μαζική ανάπτυξη της Κίνας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000 και του 2010, με τις ρίζες της στη μεταρρύθμιση και το άνοιγμα της δεκαετίας του 1980 και του 1990, παρέχει μια ένδειξη της κατεύθυνσης και της κλίμακας των αλλαγών που έρχονται.
ΠΗΓΗ: Reuters
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ:
https://infognomonpolitics.gr/2023/12/reuters-i-oikonomia-tis-indias-akolouthei-tin-kina-gia-na-ftasei-se-tacheia-apogeiosi/
13/2/2023