Η στρατηγική της ήπιας δύναμης και πως την εφαρμόζει ο Ερντογάν.


 «Η στρατηγική της ήπιας δύναμης και πως την εφαρμόζει ο Ερντογάν» - Δημ.Σκουτέρης.

Η τουρκική εξωτερική πολιτική, που ακολουθεί ο Ερντογάν-σχεδιασμένη από τον πρώην πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούτογλου κατ’ εντολή της εθνικής τους αστικής τάξης- δείχνει να είναι πολύ αποτελεσματική. Η επιλογή της στρατηγικής της ήπιας ισχύος που εφαρμόζεται στις περιοχές των Βαλκανίων, του Καυκάσου, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής, της Νότιας/Νοτιοανατολικής Ασίας και της Νότιας Αμερικής του δίνει την δυνατότητα, να εμφανίζει την Τουρκία στις κοινωνίες των προαναφερόμενων περιοχών  ως ένα νέο αναδυόμενο αλλά και ισχυρό παράγοντα στο περιφερειακό και παγκόσμιο πλαίσιο.

Με αιχμή την θρησκεία-τον τούρκικο «πολιτισμό»-την εκπαίδευση επιδιώκει η κυβέρνηση του γειτονικού μας κράτους την διαρκώς αυξανόμενη την εμβάθυνση της τουρκικής επιρροής. Προς τούτο αξιοποιεί κρατικές ή ημικρατικές οντότητες όπως :

  • η Diyanet ( Διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων του Υπουργείου Παιδείας που όμως υπάγεται απευθείας στον Ερντογάν).
  • Το Yunus Emre Institute ( είναι αυτό το οποίο κατήγγειλε ο καθηγητής κ. Μάζης ότι στοχεύει να εγκατασταθεί και στην Ελλάδα μόλις η κυβέρνηση του Μητσοτάκη νομοθετήσει την εγκατάσταση και λειτουργία αλλοδαπών εκπαιδευτικών κέντρων . Ιδού η σχετική ανάρτηση https://www.militaire.gr/tha-kalosorisoyme-to-toyrkiko-idiotiko-panepistimio-yunus-emre-institute-apokalypsi-i-mazi/).
  • Η TiKA (Ο Τουρκικός Οργανισμός Διεθνούς Συνεργασίας και Ανάπτυξης (προκειμένου να παράσχει τεχνική βοήθεια σε τουρκόφωνες χώρες, αλλά χρησιμοποιείται και για να κτίζει ή να αποκαθιστά τζαμιά στο εξωτερικό που αξιοποιούνται στη συνέχεια από την Diyanet  ) .
  • Το Turkish Maarif Foundation ( κατά δήλωσή τους επιδιώκουν στη διαμόρφωση «σωστού ανθρώπου». Θεωρούν τον άνθρωπο ως μια πολύτιμη παρουσία. Στόχος  τους να «τελειοποιήσουν  τον άνθρωπο μέσω μιας εξειδικευμένης εκπαίδευσης).

Πιο συγκεκριμένα:

  1. Περί της Diyanet ( Διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων του Υπουργείου Παιδείας που όμως υπάγεται απευθείας στον Ερντογάν).

Όταν τα θρησκευτικά ιδρύματα γίνονται κρατικά, η θρησκεία γίνεται εργαλείο εξουσίας και δεν έχει σημασία αν έχεις ισλαμικό ή κοσμικό πολιτικό σύστημα. Ο Ερντογάν όπως και ο Ιρανός  Χαμενεΐ ενεργούν με τον ίδιο τρόπο στη χρηματοδότηση και την επέκταση των θρησκευτικών ιδρυμάτων παγκοσμίως. Έχουν σχηματίσει ένα δίκτυο τζαμιών και θρησκευτικών κέντρων που χρησιμεύουν ως χώροι συγκέντρωσης θρησκευτικών οπαδών που είναι κάτοικοι άλλων χωρών. Χρησιμοποιώντας τα θρησκευτικά τους δίκτυα, αυτές οι κυβερνήσεις προωθούν τις πολιτικές και ιδεολογικές τους ατζέντες.

Επί παντοκρατορίας του σουλτάνου Ερντογάν ένας από τους καταγεγραμμένους στόχους της Diyanet είναι να «συμβάλει ώστε οι Τούρκοι που ζουν στο εξωτερικό να μην απωλέσουν την ταυτότητα τους, να εντάσσονται στην κοινωνία που ζουν, αλλά χωρίς να αφομοιώνονται».

Ο προϋπολογισμός για την κατασκευή, τη συντήρηση και τα προγράμματα χιλιάδων τζαμιών που συνδέονται με το Κέντρο Diyanet της Αμερικής, αλλά και των ευρωπαϊκών χωρών παρέχεται από την τουρκική κυβέρνηση. Ιμάμηδες και διευθυντές αυτών των κέντρων αποστέλλονται από την κυβέρνηση και λαμβάνουν κρατικούς μισθούς. Ο οργανισμός Diyanet έχει περισσότερους από 150 χιλιάδες υπαλλήλους και περίπου δύο δισεκατομμύρια δολάρια κυβερνητικού προϋπολογισμού. Οι ιμάμηδες περίπου 85.000 τζαμιών στην Τουρκία και 2.000 τζαμιών στο εξωτερικό (υπό την επίβλεψη αυτού του τμήματος) στρατολογούνται από αυτήν την οργάνωση.

Δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην θρησκευτική εκπαίδευση παιδιών (απαγγελία Κορανίου, αρχές της θρησκείας) και διαρκώς ιδρύουν θρησκευτικές τάξεις και σχολεία (για τη διδασκαλία της νομολογίας και της θεολογίας). Αυτό που επιχειρούν να παρουσιάσουν είναι ένα είδος πολιτικής αντίληψης για το Ισλάμ και να χειραγωγήσουν την σκέψη των παιδιών των μουσουλμάνων ώστε να εσωτερικεύσουν και αποδεχθούν ως κάτι φυσιολογικό την ιδεολογία του πολιτικού Ισλάμ. Το κύριο περιεχόμενο αυτών των προγραμμάτων δεν είναι άρθρα για τα ανθρώπινα δικαιώματα που βασίζονται στην ισότητα των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων, συμπεριλαμβανομένων ανδρών και γυναικών, Κούρδων και Τούρκων, μουσουλμάνων και μη μουσουλμάνων, αλλά η υπεροχή και το δήθεν μεγαλείο της Τουρκίας και του πολιτικού Ισλάμ.

Η Diyanet – και η κυβέρνηση που την διαχειρίζεται – προβάλλουν το Ισλάμ ως ένα από τα χαρακτηριστικά της ταυτότητας των Τούρκων πολιτών που ζουν στο εξωτερικό. Η στρατηγική της Εθνικής αστικής τάξης , που επέβαλλε το καθεστώς Ερντογάν, είναι η ανοικοδόμηση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας με την κάλυψη του ισλαμισμού που βασίζεται σε ένα μείγμα θρησκευτικών πεποιθήσεων και εθνικό-ιστορικής υπερηφάνειας. Ως εκ τούτου, η Diyanet είναι «δεσμευμένη να προστατεύει τις θρησκευτικές και πολιτιστικές ρίζες των μουσουλμάνων έναντι των πολιτικών αφομοίωσης». Με βάση αυτή την προσέγγιση, η ένταξη της τουρκικής διασποράς στις κοινωνίες υποδοχής είναι κάτι που δεν πρέπει ποτέ να συμβεί.

Για να αντιληφθείτε την διείσδυση της Diyanet μόνον στα Βαλκάνια ( για παράδειγμα) σημειώστε ότι λειτουργεί «Συμβουλευτικά Γραφεία» σε Βαλκανικές χώρες και συγκεκριμένα:

Στα Σκόπια της Βόρεια Μακεδονία. Στην Πρίστινα του Κόσοβου. Στα Τίρανα της Αλβανίας. Στην Ποντγκόριτσα του Μαυροβούνιου. Στο Σεράγεβο της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης. Στην Σόφια της Βουλγαρίας. Στην Κωνστάντζα της Ρουμανίας

2.Περί του Ινστιτούτου Yunus Emre Institute

Θα αφήσουμε να μιλήσει ο Επικεφαλής του Ινστιτούτου Yunus Emre κ. Ateş (σε παλαιότερη συνέντευξή του στην Daily Sabah): «Υπάρχει μια κοινή πεποίθηση ότι το Ινστιτούτο ασχολείται μόνο με τη διδασκαλία τουρκικών, ωστόσο, αυτό δεν είναι αλήθεια. Το Ινστιτούτο είναι ένας θεσμός που διευθύνει τη δημόσια διπλωματία της Τουρκίας και άλλα στοιχεία αυτού που ονομάζουμε ήπια δύναμη.

  • Δουλεύουμε σε τέσσερα πεδία και η διδασκαλία της Τουρκικής είναι μόνο ένας από αυτούς, καθώς δεν έχουμε καν μαθήματα σε πολλές χώρες (πχ Βέλγιο).
  • Το δεύτερο πεδίο δραστηριότητάς μας αφορά τον πολιτισμό και τις τέχνες. Αυτό σημαίνει χρήση και διαχείριση της συσσωρευμένης γνώσης της Τουρκίας για τον πολιτισμό και τις τέχνες στην επικοινωνία με άλλες κοινωνίες.
  • Το τρίτο είναι η πολιτιστική διπλωματία, όπου παρουσιάζουμε τα πολιτισμικά στοιχεία άλλων χωρών σε σύγκριση με τα δικά μας.
  • Το τέταρτο πεδίο μας ονομάζεται επιστήμη ή επιστημονική διπλωματία. Αυτή τη στιγμή συνεργαζόμαστε με 80 πανεπιστήμια σε 60 χώρες. Έχουμε ένα πρόγραμμα ανταλλαγών για ακαδημαϊκούς. Αυτοί οι ακαδημαϊκοί δεν διδάσκουν μόνο τουρκικά, αλλά και μεταμορφώνουν την επιστημονική ικανότητα της Τουρκίας σε έργο. Γίνονται η γέφυρα μεταξύ της χώρας που τους στέλνουν και των κυβερνοπάρκων στην Τουρκία.

Διαθέτουμε περισσότερα από 80  κέντρα στο εξωτερικό.

Για να αντιληφθείτε την διείσδυση του Yunus Emre Institute στα Βαλκάνια σημειώστε ότι έχει ενεργό παρουσία σε Βαλκανικές χώρες και συγκεκριμένα:


3.Περί της TiKA ( Τουρκικός Οργανισμός Διεθνούς Συνεργασίας και Ανάπτυξης)

Μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης η Τουρκία επεδίωξε να εκμεταλλευθεί τις νεαρές Τουρκόφωνες Δημοκρατίες. Έτσι προώθησε την ίδρυση του   Οργανισμού Τουρκογενών Κρατών . Αυτός ο διακυβερνητικός οργανισμός στοχεύει στην προώθηση της συνολικής συνεργασίας μεταξύ των Τουρκόφωνων κρατών :Αζερμπαϊτζάν, Καζακστάν, Κιργιστάν, Ουζμπεκιστάν και βεβαίως Τουρκία

Ίδρυσε την κρατική υπηρεσία TIKA, η οποία είχε στόχο την παροχή τεχνικής βοήθειας σε αυτές τις χώρες προκειμένου να αναπτυχθούν. Ωστόσο, η εφαρμογή της νέας αντίληψης της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής και η σημαντική ανάπτυξη της τουρκικής οικονομίας στις αρχές του 21ου αιώνα (μέλος των G 20), οδήγησε την ΤΙΚΑ να  αναπτυχθεί και δραστηριοποιηθεί σε πολλούς τομείς και σε παγκόσμια κλίμακα. Εκτός από τις κλασσικές δραστηριότητες στην δημιουργία υποδομών ο οργανισμός αυτός δραστηριοποιήθηκε και σε έργα κοινωνικού, εκπαιδευτικού και πολιτιστικού τομέα. Σημειώνεται ότι η Τουρκία έδειξε υπερβάλλοντα ζήλο στον τομέα της αποκατάστασης της οθωμανικής ιστορικής κληρονομιάς. Ως παραδείγματα του το ενδιαφέρον του τουρκικού κράτους για επενδύσεις στον τομέα της ιστορικής κληρονομιάς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε την αποκατάσταση του Μιχράμπ στην Πέτρινη Γέφυρα, το τζαμί Μουσταφά Πασά, το τζαμί Hatuncuk στη Βόρεια Μακεδονία, την γέφυρα του Μόσταρ στη Βοσνία και Ερζεγοβίνη, το τζαμί Γκαζή Μεχμέτ Πασά στο Κοσσυφοπέδιο, το τέμενος Ethem Beg στην Αλβανία και πολλά άλλα θρησκευτικά και ιστορικά μνημεία (Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı, 2022). Τα παραπάνω πραγματώθηκαν μέσω ΤΙΚΑ.

Πλούσια η παρουσία ΤΙΚΑ στην Βαλκανική χερσόννησο. Διαθέτει γραφεία: Βόρεια Μακεδονία, Κροατία, Ρουμανία, Σερβία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη Μαυροβούνιο ,Αλβανία ,Κόσοβο Ζάγκρεμπ ,Βουκουρέστι ,Βελιγράδι, Σεράγεβο Ποντγκόριτσα, Τίρανα ,Πρίστινα.

4.Περί του Turkish Maarif Foundation

Ας παρακολουθήσουμε πώς παρουσίασε ο καθηγητής Dr. Birol Akgün, (Πρόεδρος του Τουρκικού Ιδρύματος Maarif) σε συμπόσιο με θέμα «Πολιτιστική Διπλωματία και Τουρκικό Ίδρυμα Maarif» το ίδρυμα του οποίου προΐσταται: «Το Τουρκικό Ίδρυμα Maarif είναι η πόρτα της Τουρκίας που ανοίγει στον κόσμο. Η αποστολή του Τουρκικού Ιδρύματος Maarif είναι διαφορετική από τις άλλες και δεν περιορίζεται στην παροχή βοήθειας ή υποτροφίας σε φοιτητές, αλλά στοχεύει να ιδρύσει σε διάφορες χώρες της παγκόσμια ιδρύματα που παρέχουν επίσημη και άτυπη εκπαίδευση. Μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι μεγάλες χώρες με παγκόσμιο όραμα όπως εμείς έχουν παρόμοια εκπαιδευτικά ιδρύματα. Ο τομέας δραστηριότητάς μας στο εξωτερικό είναι εστιασμένος. Δεν έχουμε καμία δραστηριότητα εντός της χώρας. Το σημαντικό έργο στο οποίο στεκόμαστε είναι να δίνουμε προτεραιότητα στην επίσημη εκπαίδευση. Για μια χώρα με παγκόσμιο όραμα όπως η Τουρκία, αυτό το Ίδρυμα θα έπρεπε να είχε δημιουργηθεί νωρίτερα».

το Ίδρυμα επιθυμεί να διαμορφώσει ανθρώπους που με δεξιότητες και γνώσεις που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της εποχής και αφομοιώνουν ηθικές και πολιτισμικές αξίες.

Αναντίλεκτα με αιχμή την θρησκευτική πίστη και το πολιτικό Ισλάμ η Τούρκικη Εθνική Αστική τάξη με πολιτικό εκφραστή τον Ερντογάν έχει διεισδύσει σε πλέον των 60 χωρών σε όλες τις ηπείρους. …Και εδώ αρχίζει ο προβληματισμός: Πού πήγε ο Ελληνικός Οικουμενισμός; Θα απολογηθούν για την διαχρονική ανεπάρκεια τους τα μέλη της παρασιτικής-μεταπρατικής ελληνικής αστικής τάξης και οι υπάλληλοι τους δηλαδή το πολιτικό προσωπικό; …Αλλά και οι «πνευματικοί μας ταγοί» που βρίσκονται; Έφτασε η ώρα της Ελληνικής κοινωνίας να αυτενεργήσει;

Δημήτρης Σκουτέρης

Πολιτικός Αναλυτής, skouterisd@gmail.com, @skouterisd1, https://www.facebook.com/dimitris.skouteris.94

 ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ:
https://www.militaire.gr/tourkia-erdogan-ellinotourkika-skouteris/

16/1/2024