Η Ελλάδα χρειάζεται μια πραγματική θαλάσσια στρατηγική και κάποιον να την υλοποιήσει.



 ΒΟΗΘΗΣΕ ΜΑΣ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ,
ΕΙΣΑΙ Η ΜΟΝΗ ΜΑΣ ΕΛΠΙΔΑ.

Η Ελληνική κυβέρνηση δεν έχει μια συνεκτική, ολοκληρωμένη προσέγγιση στις προσπάθειες προς τη θάλασσα, και ούτε φαίνεται να το κάνει. Το έθνος χρειάζεται άμεσα μια εθνική θαλάσσια στρατηγική. Μια τέτοια οδηγία θα εξηγούσε πώς η επίσημη αρχή σκοπεύει να συγκεντρώσει και να χρησιμοποιήσει πόρους που σχετίζονται με τη θάλασσα για να εκπληρώσει τους σκοπούς της.

Πώς πρέπει να διαμορφωθεί μια εθνική θαλάσσια στρατηγική; Στο υψηλότερο επίπεδο, ορίζουμε τη στρατηγική ως την τέχνη και την επιστήμη της χρήσης ισχύος για την εκπλήρωση σκοπών με τους περιορισμένους πόρους. Η θαλάσσια στρατηγική, λοιπόν, είναι η τέχνη και η επιστήμη της χρήσης της θαλάσσιας δύναμης για την εκπλήρωση σκοπών που σχετίζονται με τη θάλασσα. Με άλλα λόγια, πρόκειται για την επινόηση τρόπων για τη χρήση των μέσων στρατηγικής – τη θαλάσσια δύναμη σε όλες τις μορφές της – για την επίτευξη πολιτικών σκοπών. Τρόποι, μέσα και σκοποί — η συσχέτιση των τριών είναι αυτό που πρέπει να κάνει μια εθνική στρατηγική.

Τι σημαίνει θαλάσσια δύναμη;

Τη θαλάσσια δύναμη μπορούμε να παρομοιάσουμε με μια αλυσίδα που συνδέει τη βιομηχανική παραγωγή με τους ναυτιλιακούς διαδρόμους που εκτείνονται κατά μήκος των θαλάσσιων εμπορευμάτων με ξένα λιμάνια. «Με μια λέξη», οι κρίκοι στην αλυσίδα της θαλάσσιας ενέργειας είναι (1) Παραγωγή (2) Διαδρομή (3) Αγορές. Παραγωγή σημαίνει εγχώριες βιομηχανίες που κατασκευάζουν προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν οι καταναλωτές στο εξωτερικό. Διαδρομή σημαίνει θαλάσσια εμπορικά και ναυτικά σκαριά. Και  αγορές, σημαίνει πρόσβαση σε ξένα λιμάνια για εκφόρτωση φορτίου και εξυπηρέτηση πλοίων που χρειάζονται καύσιμα, ανεφοδιασμό ή επισκευές. Η παραγωγή και η αποστολή ωφελούνται ελάχιστα χωρίς πρόσβαση. Και οι τρεις κρίκοι της αλυσίδας πρέπει να είναι στιβαροί. Σπάστε ένα και όλη η επιχείρηση διαλύεται. Η θαλάσσια δύναμη παραπαίει. Αυτό το σπάσιμο του κρίκου της Διαδρομής προσπαθούν να σπάσουν είτε η Ρωσία ή το Ιράν με τους αντιπροσώπους τους.

Τι προσπαθούμε να κάνουμε με τη ναυτική ισχύ;

Ο σκοπός των πολεμικών πλοίων εκτός από προστασία των εθνικών θαλασσών, είναι και η διατήρηση του θαλάσσιου εμπορίου και η πρόσβαση σε λιμάνια σε σημαντικές εμπορικές περιοχές. Ο απώτερος σκοπός του ναυτικού είναι να πληρώσει για τον εαυτό του. Το ασφαλές και συνεχές εμπόριο πλουτίζει το έθνος. Η κυβέρνηση φορολογεί τα έσοδα και επανεπενδύει μέρος τους σε ένα ναυτικό για την προστασία του εμπορίου. Έτσι το εμπόριο χρηματοδοτεί τον δικό του προστάτη. Αυτός είναι ο ενάρετος κύκλος μεταξύ του εμπορικού και του Πολεμικού Ναυτικού και μεταξύ της ναυτιλίας, της οικονομίας και της διπλωματίας. Η ναυτική στρατηγική διέπει τι κάνει το ναυτικό σε αυτό το σχέδιο πραγμάτων.

Η ναυτική στρατηγική είναι ένα υποσύνολο της θαλάσσιας στρατηγικής. Αλλά το έθνος δεν έχει υψηλή στρατηγική για να επιβλέπει τον ενάρετο κύκλο στο σύνολό του, καλλιεργώντας το εμπόριο, τα πλοία και τις βάσεις ενώ ενορχηστρώνει τη χρήση της θαλάσσιας δύναμης για πολιτικούς σκοπούς.

Τι πρέπει λοιπόν να κάνει η Κυβέρνηση;

Πρώτον, να κατανοήσει τη σχέση μεταξύ της ναυτικής στρατηγικής, η οποία καθοδηγεί το Πολεμικό Ναυτικό να κάνει ό,τι πρέπει, και της θαλάσσιας στρατηγικής, μιας υψηλότερης βαθμίδας στρατηγικής που στοχεύει στην παραγωγή και διατήρηση θαλάσσιας ισχύος και στην αξιοποίησή της για πολιτικό όφελος.

Δεύτερον, να παραδεχτεί ότι έχουμε πρόβλημα. Χωρίς μια αληθινή, συνολική εθνική θαλάσσια στρατηγική για την ευθυγράμμιση των προσπαθειών, σημαντικοί παράγοντες ενδέχεται να μην κάνουν ό,τι πρέπει για να προωθήσουν τον θαλάσσιο σκοπό.

Τρίτον, να συνεργαστεί με όλους τους παράγοντες για να διορθώσει το πρόβλημα. Κατά πάσα πιθανότητα, η διορθωτική δράση θα περιλαμβάνει νομοθεσία καθώς και στρατηγική σκέψη και γραφειοκρατική φαντασία.

Να ξαναθυμηθούμε τον Θουκυδίδη: Η Ελλάδα χρειάζεται μια πραγματική θαλάσσια στρατηγική και κάποιον να την υλοποιήσει.

  Δημήτριος Τσαϊλάς

  Ο Δημήτριος Τσαϊλάς είναι απόστρατος Αξιωματικός του ΠΝ, δίδαξε επί σειρά ετών στις έδρες Επιχειρησιακής Σχεδιάσεως καθώς και της Στρατηγικής και Ασφάλειας, σε ανώτερους Αξιωματικούς στην Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου. Σήμερα είναι συνεργάτης και ερευνητής του Institute for National and International Security(INIS), και του Strategy International (SI). Συγγραφέας του βιβλίου «Ο Σύγχρονος Πόλεμος» Προκλήσεις για την Ελληνική Ασφάλεια. Εκδόσεις Ινφογνώμων.

 https://www.anixneuseis.gr  

21/1/2024

  Δημήτρης Τσαϊλάς:
«Ο Θουκυδίδης χαράσσει την τουρκική στρατηγική».

«Ο Θουκυδίδης χαράσσει την τουρκική στρατηγική και οι Τούρκοι έχουν ερωτευθεί τον Θεμιστοκλή»! Είναι μία από τις πολύ μεγάλες, σκληρές και συνεπώς δυσάρεστες για εμάς αλήθειες που λέει στη συνέντευξη του στο militaire channel ο Υποναύαρχος ε.α Δημήτρης Τσαϊλάς.  «Η Τουρκία  προσπαθεί  να  κερδίσει  όσα επιδιώκει  στο  Αιγαίο  χωρίς  να  δώσει  μάχη»,  τονίζει.  Ο  κ. Τσαϊλάς  κάνει  μια εξαιρετική ανάλυση των ελληνοτουρκικών και μιλά για το «παιχνίδι του μηδενικού αθροίσματος»  και  για την «γκρίζα ζώνη ανάμεσα σε πόλεμο και ειρήνη» που μας έχει εγκλωβίσει η Τουρκία.Θέτει ως άμεση προτεραιότητα «να βρούμε επιτέλους ένα όραμα». Ίσως έτσι να αποκτήσουμε και στρατηγική…(ΠΗΓΗ:https://www.militaire.gr/o-thoykydidis-charassei-tin-toyrkiki-stratigiki-dim-tsailas/)


           ΣΧΕΤΙΚΑ   ΑΡΘΡΑ                 


TCG-ISTANBUL

1.
Τουρκικό Ναυτικό: Παρέλαβε 4 πλοία σε μια μέρα, από φρεγάτα έως μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας.

Στις 19 Ιανουαρίου έγινε παρουσία του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, η τελετή παραλαβής τεσσάρων νέων μονάδων
επιφανείας για το Τουρκικό Ναυτικό, από τα οποία ξεχωρίζει εκείνη της φρεγάτας κλάσης I, της TCG Istanbul (F-515).

Πρόκειται για την πρώτη της κλάσης της, όπου ήδη έχουν παραγγελθεί και χτίζονται άλλες 3, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκε πως θα παραγγελθούν ακόμη 4, για σύνολο 8. Οι πρώτες τέσσερις φρεγάτες αναμένεται να αντικαταστήσουν ισάριθμες παλαιές MEKO 200 κλάσης Yavuz.

Η TCG Istanbul (F-515) έχει μήκος 113,2 μέτρα και εκτόπισμα περίπου 3.000 τόνων. Αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 29+ κόμβων και έχει αυτονομία 5.700 ναυτικά μίλια με ταχύτητα 14 κόμβων. Φέρει αισθητήρες και όπλα τουρκικής κατασκευής, όπως σύστημα διαχείρισης μάχης Advent της Havelsan και ραντάρ AESA Cenk-S της Aselsan.

Ο κύριος οπλισμός της αποτελείται από κύριο πυροβόλο 76 χιλιοστών, έως 16 αντιπλοϊκούς πυραύλους Atmaca, σύστημα κάθετης εκτόξευσης 16 θέσεων για αντιαεροπορικούς πυραύλους οικογενείας Hisar, δύο πυροβόλα 25 χιλιοστών, δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες για τορπίλες των 324 χιλιοστών και αντιβληματικό σύστημα Gokdeniz. Διαθέτει ελικοδρόμιο και υπόστεγο για ελικόπτερο S-70B Sea Hawk.

Στην ίδια τελετή παραδόθηκαν στο Τουρκικό Ναυτικό το πετρελαιοφόρο στόλου TCG Derya (A1590) και το πλοίο υποστήριξης TCG A. Ekmekci (Α575) με εκτόπισμα 9.000+ τόνων. Το TCG Derya 26.000 τόνων εκτοπίσματος, μήκους 200 μέτρων και μεγίστης ταχύτητας 24 κόμβων,  είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πλοίο του Τουρκικού Ναυτικού μετά το ελικοπτεροφόρο TCG Anadolu.


To TCG Derya και κάτω το TCG Arif Ekmekci


Τέλος, παραδόθηκε ένα μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας Marlin, το οποίο θα συνοδευθεί από αρκετά ακόμη, εγκαινιάζοντας την “είσοδο” του Τουρκικού Ναυτικού και σε αυτά τα συστήματα επιφανείας. Τα οποία φέρουν οπλισμό, αισθητήρες, μπορεί να δράσουν ως “καμικάζι”, ως επιθετικά, ως αναγνώρισης και επιτήρησης, ως φύλαξης λιμένων κ.ο.κ.

Κατά τα άλλα αναμένουμε στην Ελλάδα να προχωρήσει η αναθεώρηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων ώστε να δούμε ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις στο Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο έχει ανάγκη μαζικής αναβάθμισης, με νέες φρεγάτες, υποβρύχια, πυραυλακάτους, αποβατικά, βοηθητικά συν τις πολλές ανάγκες εκσυγχρονισμού διαφόρων κλάσεων πλοίων.

Γιώργος Παπαγεωργίου
20 Ιανουαρίου 2024

https://flight.com.gr/tourkiko-nautiko-4-skafi-se-mia-mera/


2.
Τουρκικό Ναυτικό: Μεγάλες αποφάσεις για αεροπλανοφόρο, 4 νέες φρεγάτες και πολλά ακόμη πλοία, εμείς…

 Σε σημερινή συνεδρίαση της Τουρκικής Εκτελεστικής Επιτροπής Αμυντικής Βιομηχανίας, η οποία έγινε στο προεδρικό μέγαρο με προεδρεύοντα τον ίδιο τον Ερντογάν, έγινε ο προγραμματισμός για τις επόμενες ναυπηγήσεις του Τουρκικού Ναυτικού, οι οποίες αν μη τι άλλο είναι εντυπωσιακές όγκου και προθέσεων.

Έτσι αποφασίστηκε:

  • Να προχωρήσει ο σχεδιασμός “εθνικού αεροπλανοφόρου” κάτι που είχε εξαγγείλει και ο Ερντογάν πέρυσι. Η υπόθεση εδώ είναι πως θα πρόκειται για μια μεγαλύτερη και βελτιωμένη εκδοχή του TCG Anadolu, που ήδη έχει ενταχθεί στο Τουρκικό Ναυτικό.
  • Να εξελιχθεί η παραγγελία ακόμη 4 φρεγατών κλάσης Istanbul. Η Τουρκία έχει κατασκευάσει την πρώτη, έχει παραγγείλει άλλες 3 σε 3 διαφορετικά ναυπηγεία για παράλληλη κατασκευή, οπότε τώρα ανακοινώνει πρόθεση διπλασιασμού της κλάσης.
  • Να προχωρήσει η προμήθεια νέων περιπολικών ανοιχτής θαλάσσης. Πρόκειται εδώ για τα σκάφη κλάσης Hisar, από τα οποία παραδόθηκαν τα 2 πρώτα πέρυσι, είχε ανακοινωθεί πως η κλάση θα φθάσει και τα 10 πλοία. Άρα έχουμε επιβεβαίωση (δεν ανακοινώθηκε αριθμός νέων σκαφών) ότι η κατασκευή τους θα συνεχιστεί. Τα σκάφη είναι ουσιαστικά κορβέτες κλάσης Ada, αλλά με βελτιώσεις και δυνατότητα βαρύτερου οπλισμού.
  • Να εξελιχθεί πλάνο για νέα αποβατικά σκάφη, νέα ναρκοθηρευτικά και πυραυλακάτους. Σε όλα αυτά η Τουρκία έχει αρκετά παλαιό υλικό, που θέλει να αναβαθμίσει.

Κεντρικό στοιχείο σε όλα τα παραπάνω είναι προφανώς πως η σχεδίαση, η κατασκευή και ο εξοπλισμός θα γίνουν στην Τουρκία, με το ποσοστό εγχώριας προστιθέμενης αξίας να φθάνει ή και να ξεπερνά το 80%.

Δεν χρειάζεται να πούμε πως αν τα παραπάνω υλοποιηθούν, έστω και μερικά (καθώς δεν είναι σπάνιο στην Τουρκία να έχουμε αναβολές ή μεταβολές σε εξοπλιστικές παραγγελίες ή ανακοινώσεις για τέτοιες), το Ναυτικό της χώρας θα αναβαθμιστεί σημαντικά τόσο σε αριθμό σκαφών, όσο και σε ισχύ πυρός, με πάρα πολλά συστήματα, λογισμικό, κ.λπ. αποκλειστικά τοπικής κατασκευής, άρα με ευχέρεια παραγωγής και απευθείας υποστήριξης.

Η πρόθεση για όλο και μεγαλύτερο ναυτικό είναι συμβατή φυσικά με την τουρκική φιλοδοξία για έλεγχο σε μεγάλο μέρος της Ανατολικής Μεσογείου, για διεκδίκηση των εκεί φυσικών πόρων, και βέβαια για την έντονη εμφάνιση στο Αιγαίο, με πρόθεση περιορισμού της ελληνικής κυριαρχίας. Τρίτος ρόλος εδώ είναι η ισχυροποίηση της Τουρκίας στη Μαύρη Θάλασσα, όπου έχει ήδη ξεκινήσει άντληση φυσικού αερίου και βλέπει “κενό ισχύος”, το οποίο θέλει να κλείσει με δική της παρέμβαση.

P334-TCG-Meltem-Iz-Birakir

Σε όλα αυτά, η ελληνική απάντηση έχει προβληματίσει σοβαρότατα καθώς δεν… διακρίνεται. Μιας και μετά την αγορά των 3 φρεγατών FDI ΗΝ, κανένα άλλο πρόγραμμα δεν έχει ακόμη εξελιχθεί σε σύμβαση: Ούτε η αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, ούτε η προμήθεια περισσοτέρων φρεγατών και κορβετών, ενώ σε αναμονή είναι τεράστιες ανάγκες για προμήθεια νέων υποβρυχίων και αναβάθμιση παλαιών, αντίστοιχα για νέες πυραυλακάτους και αναβάθμισης των κλάσης Ρουσέν, συν πολλά ακόμη σε όπλα, εγκαταστάσεις, συντηρήσεις κ.ο.κ.

Διαπιστώνεται έτσι το απόλυτα παράδοξο -που στην ΠΤΗΣΗ το έχουμε τονίσει πολλές φορές: Να έχει επενδυθεί στο Πολεμικό Ναυτικό μας ένα τεράστιο ποσό τα τελευταία χρόνια, με κάπου 3,5 δις ευρώ οι FDI HN (όταν γίνουν και οι συμπληρωματικές τους προμήθειες), συν την αγορά των 7 ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων, συν την αγορά (επιτέλους) νέων τορπιλών, συν συμβάσεις συντήρησης, σε ένα σύνολο δηλαδή κάπου 4,5 δις. Ποσό που ποτέ άλλοτε δεν έχει “πέσει” στην μερίδα του Ναυτικού για εξοπλισμούς. Και παρόλα αυτά σήμερα, να διαπιστώνουμε πως παραμένουμε “πίσω” σε υλικό, αδυνατώντας όχι να παρακολουθήσουμε την Τουρκία, αλλά έστω να τηρήσουμε κάποια ισορροπία.

Χρήστος Γ. Κτενάς
3 Ιανουαρίου, 2024

https://navaldefence.gr/tourkiko-nautiko-sxedia-gia-polla-nea-skafi/


3.
  Το ναυτικό πρόγραμμα της Τουρκίας.

Τελετή Υπογραφής Ναυτικών Τορπιλών και Πυραυλικών Συστημάτων, πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Τουρκία, κατά την οποία «η Υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας παρέδωσε το οπλικά συτστήματα για την κάλυψη των αναγκών της Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων της Τουρκίας.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε ο τούρκος υπουργός άμυνας Yaşar Güler, ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Αμυντικής Βιομηχανίας Δρ. Haluk Görgün, ο Διοικητής των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων Ναύαρχος Ercüment Tatlıoğlu κ.α..

Ο τούρκος υπουργός άμυνας δήλωσε μεταξύ άλλων:

“Η Τουρκία έχει κάνει μεγάλες και ολοκληρωμένες ανακαλύψεις στην αμυντική βιομηχανία τα τελευταία χρόνια. Ο βασικός παράγοντας πίσω από αυτές τις ανακαλύψεις είναι η ισχυρή βούληση υπό την ηγεσία του Προέδρου μας και η αποφασιστικότητα της αμυντικής βιομηχανίας μας, των Τούρκων μηχανικών και επιχειρηματιών. Η Τουρκία αποτελεί πλέον παραγωγική βάση τεχνολογιών αιχμής χάρη στην τεχνολογική της υποδομή, την παραγωγική της ικανότητα και τις μηχανολογικές της δυνατότητες. Η αυξούμενη αξία της επωνυμίας των προϊόντων μας στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας στη διεθνή αγορά είναι επίσης λόγος υπερηφάνειας.

Όπως είπε και ο Ibn Khaldun, «η γεωγραφία είναι πεπρωμένο». Οι θάλασσές μας είναι ο προστάτης και ο πολλαπλασιαστής της ισχύος αυτού του πεπρωμένου. Επομένως, δεν είναι επιλογή αλλά ανάγκη να έχουμε ισχυρές Ναυτικές Δυνάμεις για να προστατεύσουμε το δίκαιο της χώρας μας που περιβάλλεται από θάλασσες σε τρεις πλευρές.

Με αυτή τη συνείδηση έχουμε κάνει και συνεχίζουμε να κάνουμε μεγάλη πρόοδο στη ναυτική αμυντική βιομηχανία προκειμένου να καταστήσουμε το ένδοξο Τουρκικό Ναυτικό ακόμα πιο σύγχρονο, πιο αποτελεσματικό και πιο ισχυρό.

Σήμερα, η AKYA, η εγχώρια και εθνική υποβρύχια τορπίλη μας, ο ATMACA, ο εθνικός μας πύραυλος κρουζ, και ο πύραυλος SAPAN, ως προς τον οποίο έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα για μαζική παραγωγή, είναι από τα νεότερα προϊόντα της δουλειάς μας στον τομέα αυτό.

Όλα αυτά θα συνεισφέρουν σημαντικά στις αποστολές του Ναυτικού μας, τόσο στα χωρικά μας ύδατα όσο και στα διεθνή ύδατα. Στην πραγματικότητα, χάρη σε αυτά τα συστήματα υψηλής τεχνολογίας, που καταδεικνύουν το επίπεδο της εγχώριας εθνικής αμυντικής βιομηχανίας μας, οι Ναυτικές μας Δυνάμεις:

-Θα αυξήσουν περαιτέρω την επιχειρησιακή τους ικανότητα στη Γαλάζια Πατρίδα μας.

-Θα συνεχίσουν αποτελεσματικά τις δραστηριότητές τους για τη διεθνή ασφάλεια και την υποστήριξη της ειρήνης.

-Θα ενισχύσουν περαιτέρω τη διακεκριμένη θέση τους μεταξύ των κορυφαίων ναυτικών δυνάμεων του κόσμου.

Η σημασία αυτών των έργων της αμυντικής βιομηχανίας μας γίνεται καλύτερα κατανοητή δεδομένων των απειλών και των κινδύνων που δημιουργούν οι κρίσιμες εξελίξεις στην περιοχή μας και τον κόσμο.

Από αυτή την άποψη, αντιλαμβανόμαστε την εγχώρια εθνική αμυντική μας βιομηχανία ως αναπόσπαστο παράγοντα της επιβίωσής μας. Με αυτή την κατανόηση, συνεχίζουμε την ισχυρή συνεργασία μας με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, ιδιαίτερα με τον Οργανισμό Αμυντικής Βιομηχανίας μας.

Όπως αποφασίσαμε στην τελευταία Συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής Αμυντικής Βιομηχανίας, σχεδιάζουμε να κατασκευάσουμε το νέο αεροπλανοφόρο μας, νέες φρεγάτες, πλοία περιπολίας ανοικτής θαλάσσης, νέους τύπους πλοίων αποβίβασης, νέας γενιάς ναρκοκυνηγετικά και εθνικά σκάφη επίθεσης το συντομότερο δυνατό. Λαμβάνοντας υπόψη τις πρωτοποριακές επιτυχίες μας, θα εργαστούμε με αποφασιστικότητα, πίστη, ακούραστα. Γιατί κάθε επιτυχία στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας όχι μόνο ενισχύει τη δύναμη του στρατού μας αλλά συμβάλλει τα μέγιστα και στην οικονομική και τεχνολογική ανάπτυξη της χώρας μας και αυξάνει την επιρροή μας στη διεθνή σκηνή”.[…]

21/1/2024

https://www.anixneuseis.gr/%cf%84%ce%bf-%ce%bd%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%cf%80%cf%81%cf%8c%ce%b3%cf%81%ce%b1%ce%bc%ce%bc%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%ba%ce%af%ce%b1%cf%82/