Αναβάθμιση F-16 και εκσυγχρονισμός φ/γ MEKO 200HN για τις Ένοπλες Δυνάμεις… ΔΕΝ ΒΑΡΕΘΗΚΑΤΕ;

Αναβάθμιση F-16 και εκσυγχρονισμός φ/γ MEKO 200HN για τις Ένοπλες Δυνάμεις…
ΔΕΝ ΒΑΡΕΘΗΚΑΤΕ;

 Δυστυχώς η ιστορία επαναλαμβάνεται… Δεν είναι η πρώτη φορά που αποδεικνύεται η ανυπαρξία, ουσιαστικά, σχεδιασμού από την ελληνική πλευρά ως προς τα εξοπλιστικά και ούτε πρόκειται να είναι, από όσο όλα δείχνουν, και η τελευταία. Το DP έχει καταβάλλει τα τελευταία τέσσερα τουλάχιστον χρόνια πολύ κόπο και έχει αφιερώσει αμέτρητες σελίδες σε μια προσπάθεια να πείσει με επιχειρήματα και στοιχεία, για την ανάγκη να γίνει το αυτονόητο! Να εκσυγχρονιστεί δηλαδή το σύνολο των μαχητικών τύπου F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, ως η πλέον οικονομικά και επιχειρησιακά αποδοτική λύση. Πάνω στην οποία μπορεί να οικοδομηθεί το οποιοδήποτε σχέδιο της επόμενης ημέρας… Τελευταία, υπάρχει ξανά μπαράζ δηλώσεων και αρθρογραφίας για το θέμα. Αποφάσεις όμως δεν βλέπουμε και κάθε μέρα που περνάει, το πρόβλημα γίνεται ολοένα και πιο σοβαρό.

Το σύνολο είναι 150+ μαχητικά αεροπλάνα. Μια ολόκληρη Αεροπορία δηλαδή! Τα χρόνια πέρασαν όμως. Το κόστος για τον εκσυγχρονισμό σε μία μόνο διαμόρφωση (F-16V) θα ήταν ιδιαίτερα υψηλό, κυρίως για τα Block 30 λόγω της παλαιότητάς των συστημάτων τους και αυτό το γνώριζαν όλοι, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, από την αρχή. Από τον Οκτώβριο του 2017 δηλαδή που ανακοινώθηκε η αδειοδότηση, μαζί με το εκτιμώμενο κόστος της, από την κυβέρνηση των ΗΠΑ , για τον εκσυγχρονισμό 123 ελληνικών F-16C/D των εκδόσεων Block 50, Block 542+ και Block 52+ Advanced στο επίπεδο Viper.

Ένας νέος αριθμός, που όμως επίσης εκπροσωπεί μια ισχυρότατη και ικανότατη ραχοκοκαλιά αεροπορικής δύναμης. Το κόστος της αναβάθμισης ήταν στην πλέον “πλούσια” διαμόφωσή του 2,404 δισεκατομμύρια δολάρια. Κόστος που η ελληνική οικονομία μπορούσε να το “σηκώσει” ακόμα και με τα τότε δεδομένα, μέσω των FMS. Που ναι μεν τελικά εμπεριέχουν πολύ μεγάλα κόστη, καθώς μέσω αυτών χρηματοδοτούνται και οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ, πέρα από τη βιομηχανία, αλλά ήταν η μόνη ελληνική εναλλακτική. Τα χρόνια περνούσαν, ο πληθωρισμός έτρεχε μαζί με τα βιομηχανικά κόστη. Κι εμείς περί άλλων τυρβάζαμε.

Στη συνέχεια εξετάστηκε και μια δεύτερη εναλλακτική. Σαφώς οικονομικότερη και απόλυτα επαρκής για την κάλυψη των ελληνικών επιχειρησιακών αναγκών για τα επόμενα 20 χρόνια. Η πρόταση της κατασκευάστριας του F-16, για εκσυγχρονισμό των Block 50 στο επίπεδο Block 50M θα κόστιζε πολύ λίγο σε χρόνο και θα ήταν χαμηλού ρίσκου, επειδή υπήρχε ήδη έτοιμο πρωτότυπο. Με τη χρήση των απαρτίων που θα αφαιρούνταν από τα αναβαθμιζόμενα σε Viper, Block 52+ / Block 52+ Advanced. Εκεί χρειάζεται όμως αντανακλαστικά. Χρειάζεται κατανόηση της κατάστασης και γρήγορες αποφάσεις. Διότι από την 20ετία που θα εξασφαλίζαμε συνολικά, έχουν περάσει ήδη 6-7 χρόνια.

Πρωτότυπα Block 50M θα έπρεπε φυσικά να δημιουργηθούν και για τον εκσυγχρονισμό των Block 30 και εκεί το κόστος σε χρόνο και χρήμα θα ήταν μεγαλύτερο. Επειδή όμως αυτά τα αεροσκάφη δεν απαιτούν και δομική αναβάθμιση, η διαδικασία μπορούσε να προχωρήσει ταχύτατα αποδίδοντας σήμερα μαχητικά με τη δυνατότητα αξιοποίησης σύγχρονων συστημάτων (JHMCS II, Litening, SNIPER, Link 16, MMC5000, Glass cockpit με μεγάλων διαστάσεων MFD) και προπαντός πολύ πιο οικονομικά σε σχέση με τη διαμόρφωση Viper.

Σήμερα υποτίθεται ότι “προβληματιζόμαστε” για τις εξελίξεις, μετά την αμερικανική αδειοδότηση για τα F-16V, τα συστήματα και τα όπλα τους στην Τουρκία. Μα δεν το περιμέναμε; Δεν ήταν σενάριο για το οποίο έπρεπε να είμαστε προετοιμασμένοι; Δεν αντιλαμβανόμασταν ότι ήταν απλά θέμα χρόνου αυτή η εξέλιξη; Τώρα αντιληφθήκαμε ότι δεν μας βγαίνουν τα νούμερα και ότι τελικά δεν υφίσταται υπεροπλία της ΠΑ έναντι της ΤΗΚ; Τώρα συνειδητοποιούμε ότι δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε τα F-16 των αρχικών εκδόσεων με F-35A, ένα προς ένα; Τώρα λοιπόν είναι αργά…

Ακόμη και αν τα F-16 Block 50 εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο Viper, το κόστος θα είναι πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με αυτό που είχε υπολογιστεί τον Οκτώβριο του 2017. Ο χρόνος δε που έχει παρέλθει, βγάζει εκτός κάθε σχεδιασμού τα 32 Block 30. Μαχητικά που σήμερα θα μπορούσαν να εισέρχονται σε υπηρεσία σε εκσυγχρονισμένη μορφή, αντικαθιστώντας τα γηραιά Phantom F-4E AUP που τον ερχόμενο Απρίλιο συμπληρώνουν 50 χρόνια υπηρεσίας. Ο χρόνος περνάει, κι εμείς τον αναλώνουμε συζητώντας τα ίδια και τα ίδια. Αποφάσεις δεν παίρνουμε.

Με το γνωστό επιχείρημα του “δημοσιονομικού χώρου”, προτιμούμε να κάνουμε μισές δουλειές και καθυστερημένα, σε δυο τρία προγράμματα, αντί να κάνουμε έγκαιρα ένα με σωστό και ολοκληρωμένο τρόπο. Πόσα λιγότερα προβλήματα θα είχαμε σήμερα εάν είχε ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός και είχε δρομολογηθεί ένας στόλος 121 σύγχρονων F-16 που θα επιχειρούσαν σωστά οπλισμένα; Όπως διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα εάν είχαμε ολοκληρώσει την αναβάθμιση των MEKO 200HN. Θα μιλούσαμε με άλλους όρους και για τον αεροπορικό και για τον ναυτικό μας στόλο. Άρα το πρόβλημα της ελληνικής άμυνας θα ήταν πολύ μικρότερο συνολικά.

25/2/2024



             ΣΧΕΤΙΚΑ    ΑΡΘΡΑ            




 F-16 Block 50: Πλησιάζει η αναβάθμιση;
Να το δούμε και να μην το πιστέψουμε…

Το θέμα της αναβάθμισης των 38 F-16 Block 50 ήδη κινείται πάνω σε παράλληλους άξονες και το θέμα που «σέρνεται» σχεδόν μια 5ετία, μπορεί να είναι νωρίς, αλλά δείχνει όλα εκείνα τα σημάδια, ότι γίνονται κινήσεις που έχουν στόχο το… νερό ν’ αρχίσει να ‘χει ροή σε παραγωγικό αυλάκι. Η ακύρωση του απεσταλέντος ελληνικού επίσημου αιτήματος (LOR) στις ΗΠΑ για την αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών στο επίπεδο Advanced, είναι ένα από τα σημεία της εν εξελίξει διαδικασίας.

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ
ΠΗΓΗ: Hellas Journal

Την ίδια ώρα στην Αθήνα οι συζητήσεις- διαπραγματεύσεις στο αεροπορικό επιτελείο, με τα στελέχη της κατασκευάστριας εταιρείας είναι διαρκείς, το ίδιο και με τους Αμερικανούς ώστε η νέα LOR να είναι σχεδόν έτοιμη, αμέσως μετά τις πολιτικές αποφάσεις. Και παράλληλα σε ανώτατο επίπεδο η πολεμική αεροπορία έχει κληθεί να εξηγήσει κάθε πτυχή του προγράμματος αυτού στην πολιτική ηγεσία, ενώ προπαρασκευαστικές ενέργειες γίνονται και για όλα όσα πρέπει να ειπωθούν για τα «50άρια» στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής από τους στρατιωτικούς.

Ήδη μια «γεύση» των όσων ακολουθήσουν στο άμεσο μέλλον, έδωσε ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, στην προ ημερών συνεδρίαση της επιτροπής άμυνας και εξωτερικών υποθέσεων, που κατ’ ουσία φωτογράφησε τις επερχόμενες κινήσεις για το μέλλον της «ομογενοποίησης» του στόλου των μαχητικών αεροσκαφών. «(…) στα οπλικά συστήματα έχουμε μία στέρεη βάση, αλλά θα πρέπει να πάμε πιο πέρα. Προτεραιότητα είναι η ομογενοποίηση κατά το δυνατόν των τύπων των αεροσκαφών που διαθέτει η πατρίδα μας, (…) Η δε επιλογή της πτήσης με F-16 Viper από το Νίκο Δένδια, δεν μπορεί να πει κανείς ότι ήταν μια τυχαία επιλογή, όπως και η πολεμική μοίρα που επελέγη για να φιλοξενήσει την VIP πτήση.

Από τη μια πλευρά ο κ. Δένδιας που έχει μιλήσει για «ομογενοποίηση», πετά σε μοίρα με Viper. Από την άλλη, η 340 «Αλεπού» είναι αυτή που τώρα παραλαμβάνει τις νεότερες «οχιές» που αποδίδονται από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία. Επιπλέον η γεωγραφική θέση έχει κι αυτή τη δική της σημασία, όπως και το σχέδιο πτήσης, υψηλού συμβολισμού στον ουρανό του Αρχιπελάγους, στο σταυροδρόμι Δύσης και Ανατολής και σε σχηματισμό με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Δημήτριο Χούπη, αλλά και το πρώτο «γεράκι» της πολεμικής αεροπορίας, Αντιπτέραρχο Δημοσθένη Γρηγοριάδη…

Μπορεί πάντως το μείζον πρόγραμμα των ελικοπτέρων έρευνας & διάσωσης για την Πολεμική Αεροπορία να πρωτεύει κατά την προτεραιοποίηση που θα κατατεθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής άμυνας από το ΓΕΕΘΑ, αμέσως μετά τις τακτικές κρίσεις του Μαρτίου, όμως στο αεροπορικό επιτελείο το θέμα των Block 50 τοποθετείται σε ξεχωριστό και περίοπτο σημείο των αναγκών για τον στόλο των μαχητικών αεροσκαφών. Η Πολεμική Αεροπορία επιμένει ν’ ανέβει ο αριθμός των «work horse», για τον ουρανό του Αρχιπελάγους και την Αν. Μεσόγειο, αεροσκαφών το λιγότερο στα 145.

Δηλαδή 83 F-16 Viper της αρχικής αναβάθμισης, τα 38 Block 50 που θα γίνουν ένα με τα 83, συστήνοντας έναν ομογενοποιημένο στόλο 121 F-16 με AESA ραντάρ κι όλα όσα asset έχουν ως εξελιγμένες 4,5 γενιάς οι πλατφόρμες αυτές και τέλος τα 24 γαλλικά Rafale F3R που δημιουργούν συνθήκες ανατροπής και άρνηση κυκλοφορίας εντός του ελληνικού ουρανού… Στο μελλοντικό 2030 ως το 2033 ο στόλος αυτός μπορεί ν’ αυξηθεί στα 165, όταν έρθει η ώρα για την πολεμική αεροπορία να ενισχυθεί με τα 20 stealth F-35, τα οποία βεβαίως δημιουργούν νέα δεδομένα με τις δυνατότητες που έχουν μόνο ως πλατφόρμα. Και επειδή πάντα από την πολεμική αεροπορία καταγράφουν και μεταφέρουν την αλήθεια, πέρα από κάθε επικοινωνιακό πολιτικό παίγνιο που επιχειρείται από την εκάστοτε κυβέρνηση, οι αριθμοί παραμένουν αμείλικτοι.

Απέναντι σ’ έναν στόλο 165 ομογενοποιημένων με επιχειρησιακές δικτυοκεντρικές δυνατότητες, η Τουρκία των «ήρεμων νερών», αλλά και του μονίμως ανοιχτού φακέλου του casus belli, θα μπορεί να προτάξει έναν στόλο περίπου 235 αεροσκαφών με πλήρη ομοιογένεια και σαφώς δικτυοκεντρικό, αλλά και μια φαρέτρα γεμάτη από ικανά σύγχρονα για κάθε είδους επιχείρηση όπλα. Όσο οι μέρες κυλούν τελειώνει και ο χρόνος για την απάντηση που αναμένει η Πολεμική Αεροπορία κι έχει να κάνει με τον οπλισμό των F-16 Viper. Όλοι περιμένουν αν όντως και σε αυτό το σημείο θα φανούν οι προθέσεις των ΗΠΑ να κεφαλαιοποιήσει στην σχέση Αθήνας- Ουάσιγκτον, εμπιστευόμενη όπλα που ως τώρα δεν υφίστανται στο ελληνικό οπλοστάσιο.

Και τέλος κάτι που δεν έχει εξεταστεί αλλά πάντα βρίσκεται στην «σφαίρα» του αεροπορικού επιτελείου η τύχη των 32 F-16 Block 30, των παλαιότερων πλην τιμιότατων μαχητικών του συγκεκριμένου τύπου. Επιτελείς σημειώνουν ότι δεν έχει έρθει κάποιου είδους πρόταση από τις Ηνωμένες Πολιτείες, άλλοι όμως τονίζουν ότι η πρόοδος και η ομογενοποίηση του συγκεκριμένου στόλου είναι μια υπόθεση αποφάσεων της ίδιας της αεροπορίας. Και είναι άλλο 145 δικτυοκεντρικά μαχητικά κι άλλο 177, συν 20 stealth 5ης γενιάς F-35 με τα κατάλληλα όπλα…

24/2/2024

https://www.defence-point.gr/news/f-16-block-50-plisiazei-i-anavathmisi-na-to-doyme-kai-na-min-to-pistepsoyme


 

    ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ - ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ        


  Ελλάδα-Τουρκία:Ισχύς-Εξοπλισμοί

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024


2024-02-25.''Αναβάθμιση F-16 και εκσυγχρονισμός φ/γ MEKO 200HN για τις Ένοπλες Δυνάμεις… ΔΕΝ ΒΑΡΕΘΗΚΑΤΕ;'' 
https://www.defence-point.gr/news/anavathmisi-f-16-kai-eksygchronismos-meko-200hn-gia-tis-enoples-dynameis-den-varethikate-akoma

2024-02-25.''Ευτυχώς που είμαστε και “στρατηγικοί σύμμαχοι”… ΗΠΑ-Τουρκία συμπαραγωγή.''
https://www.defence-point.gr/news/eytychos-poy-eimaste-quot-stratigikoi-symmachoi-quot-ipa-toyrkia-symparagogi
              
    [ ''(...) Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ (Πεντάγωνο) ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι ένα εργοστάσιο πυρομαχικών που κατασκευάστηκε σε συνεργασία με εργολάβους στον τομέα της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας θα ξεκινήσει την παραγωγή στα τέλη του 2025. Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ Τζεφ Γιόργκενσεν εξήγησε ότι το Πεντάγωνο θα κατασκευάσει 3 εγκαταστάσεις πυρομαχικών στο Τέξας για την παραγωγή μεταλλικών μερών σφαιρών 155 χλστ. (...)  Ο Γιόργκενσεν δήλωσε ότι οι κατασκευαστικές εργασίες του εργοστασίου έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2025, με την παραγωγική του ικανότητα να αγγίζει τις 30.000 κάλυκες το μήνα.   (...) Ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Άγκυρα, Τζεφ Φλέικ,σε άρθρο του στην ιστοσελίδα «Desert News» ( μεταξύ των άλλων) τόνισε: «Η συνεχιζόμενη τουρκική πρόοδος στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας, των μη επανδρωμένων αεροσκαφών και των βιομηχανιών υψηλής τεχνολογίας αντιπροσωπεύει μια ενίσχυση της αμερικανικής ισχύος και της δύναμης του ΝΑΤΟ».  «Αντιμετωπίζουμε την Τουρκία να χρησιμοποιήσει την επιρροή της, τις ιστορικές της σχέσεις και την οικονομική της δύναμη σε πολλά μέρη του κόσμου, καθώς η Τουρκία είναι μοναδική στην ικανότητά της να ανοίγει συνομιλίες με τους αντιπάλους μας με τρόπους και μέρη που απλά δεν μπορούμε να κάνουμε. Για παράδειγμα, η Τουρκία βρίσκεται σε καλή θέση να παίξει έναν ρόλο στην επίλυση της σύγκρουσης στη Γάζα».Ο πρέσβης τόνισε ότι η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Τουρκίας οδηγεί σε πρόοδο σε μια σειρά θεμάτων που είναι απαραίτητα για την ασφάλεια, τη δύναμη και την ευημερία των Ηνωμένων Πολιτειών. «Μέχρι το επόμενο έτος, εκτιμάται ότι το 30% όλων των βλημάτων των 155 χιλιοστών που κατασκευάζονται στην Αμερική θα προέρχονται από αυτά τα εργοστάσια του Τέξας, χάρη στην αμυντική συνεργασία ΗΠΑ-Τουρκίας», είπε.]

2024-02-24.''GBU-53/B StormBreaker & AIM-120C-8 για τα ιταλικά F-35… Εδώ όπλα;''
https://www.defence-point.gr/news/gbu-53-b-stormbreaker-amp-aim-120c-8-gia-ta-italika-f-35-edo-opla

2024-02-24. ''Έφθασαν τα “ΠΝ 75” και “ΠΝ 77” ,τα δύο πρώτα ελικόπτερα MH-60R του Πολεμικού Ναυτικού,στην Ελευσίνα.
''https://doureios.com/efthasan-ta-pn-75-kai-pn-77-stin-elefsina/

2024-02-24.Γιώργος Σιδέρης ''F-16 Block 50: Πλησιάζει η αναβάθμιση; Να το δούμε και να μην το πιστέψουμε…''
(1)https://www.defence-point.gr/news/f-16-block-50-plisiazei-i-anavathmisi-na-to-doyme-kai-na-min-to-pistepsoyme
(2)Https://hellasjournal.com/2024/02/plisiazi-i-ora-na-ginoun-viper-ke-ta-38-f-16-block-50-tis-polemikis-aeroporias-xekatharizoun-i-stochi-gia-ti-megistopiisi-ton-dinameon-sto-egeo/

2024-02-24. Περικλής Ζορζοβίλης:''Πολεμικό Ναυτικό: Με  λόγια  πολιτικών  ΔΕΝ  θα  “χτίσει” πολεμικά πλοία σε ελληνικά ναυπηγεία.'' https://www.defence-point.gr/news/polemiko-naytiko-me-logia-politikon-den-tha-quot-chtisei-quot-polemika-ploia-se-ellinika-naypigeia

2024-02-24.''ΥΕΘΑ: Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Στρατού με βάση την Ατζέντα  2030  και το Φινλανδικό μοντέλο.'' https://defencereview.gr/yetha-eksygchronismos-toy-ellinikoy-st/

2024-02-23.Αναστάσιος Παπανδρέου: ''Φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 ANZAC για το Πολεμικό Ναυτικό: Τεχνικές επισημάνσεις λόγω ελληνικού ενδιαφέροντος.'' https://defencereview.gr/fregates-meko-anzac-technikoi-parametroi-egka/

2024-02-23. Σ. Βλάσσης: ''Πολύτιμα ανταλλακτικά  για  τα  ελληνικά  AH-64D από  Σ. Αραβία και ΗΑΕ.
'' https://doureios.com/polytima-antallaktika-gia-ta-ellinika-ah-64d-apo-saoudiki-aravia-kai-iae/

2024-02-23.Γιάννης Νικήτας:''Πολεμικό Ναυτικό: Η βασική προϋπόθεση για τις φρεγάτες  Constellation και η σκληρή πραγματικότητα.'' https://defencereview.gr/polemiko-naytiko-i-vasiki-proypothesi/

2024-02-23.Γιάννης Νικήτας:'''Πτήση ΥΕΘΑ με F-16 Viper – Κανένα νέο όπλο για τα F-16 θα πάρουμε;''

https://defencereview.gr/ptisi-yetha-me-f-16-viper-kanena-neo-oplo-gia-ta-f-16/
                 ['' (...)  Γνωρίζοντας πως έχουμε «κουραστικοί» θα επαναλάβουμε προς τη πολιτική ηγεσία, ορισμένα κρίσιμα ζητήματα.
Πρώτον. Η επίσημη έγκριση των ΗΠΑ για αναφορικά με τη πρόσκτηση F-35, ελήφθη αλλά δίχως τη παραμικρή αναφορά σε νέα όπλα.
Δεύτερον. Εξακολουθούν να υφίστανται τεράστια και σοβαρά κενά στον οπλισμό των F-16 της ΠΑ. Είτε αυτά είναι εκσυγχρονισμένα F-16 Viper είτε παλαιότερες εκδόσεις. Ακόμη εξακολουθεί να μην έχει συμβασιοποιηθεί το πρόγραμμα των ισραηλινών όπλων κρούσης Spice & Rampage.
Άγνωστο παραμένει πότε θα εγκριθούν τα όπλα αμερικανικής προέλευσης για τα F-16 της ΠΑ.
Τρίτον. Αποτελεί ζήτημα ύψιστης σημασίας η απόκτηση νέων ατρακτιδίων για την αντικατάσταση των μουσειακών πλέον Lantirn.
Τέταρτον. Εκκρεμεί το ζήτημα αναβάθμισης των F-16 Block 50 ενώ ουδεμία μέριμνα υπάρχει για τα F-16 Block 30 τη στιγμή που έχουν περάσει δύο διαφορετικά προγράμματα δομικής αναβάθμισης (FALCON UP & FALCON STAR) και το προσδόκιμο ζωής τους εξακολουθεί να είναι σημαντικό.
Το βασικό επιχειρησιακό ζητούμενο παραμένει ο εμπλουτισμός των F-16 της ΠΑ με σύγχρονα όπλα κρούσης στόχων εδάφους και επιφανείας. Ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών από μόνος του ή η απόκτηση μαχητικών 5ης γενιάς από μόνος του εάν δεν συνοδεύεται από τα κατάλληλα όπλα δεν αρκεί ώστε να μεγιστοποιηθεί η ελληνική αποτροπή. Οι πλατφόρμες από μόνες τους δεν παράγουν ούτε διασφαλίζουν αποτροπή. Αντιθέτως οι πλατφόρμες που φέρουν τα κατάλληλα όπλα είναι αυτές που κάνουν τη διαφορά και προσδίδουν στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις τα εχέγγυα για την αποτροπή.
Τέσσερα χρόνια μετά τη κρίση του 2020 το οπλοστάσιο των F-16 παραμένει στα ίδια επίπεδα.'' ]

2024-02-23.Στέργιος Δ. Θεοφανίδης:''Αεροπορία Στρατού: ΤΕΛΟΣ ΕΠΟΧΗΣ… για την παλιά - καλή “FARA” επιθετικών ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ;'' https://www.defence-point.gr/news/telos-epochis-gia-tin-palia-kali-quot-fara-quot-epithetikon-elikopteron
               [ TΕΡΑΣΤΙΑ η ΥΣΤΕΡΗΣΗ  στην  υιοθέτηση μη επανδρωμένων συστημάτων (ιπτάμενων και επιφανείας) από την πλευρά της ελληνικής άμυνας, παρά το χαμηλό κόστος ανάπτυξης και παραγωγής τους  και  παρά  τις  δυνατότητες  της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στο συγκεκριμένο  τομέα, με συνέπεια τον ΘΑΝΑΣΙΜΟ  ΚΙΝΔΥΝΟ  σε θάλασσα και αέρα από την αντίστοιχη πολυετή και επιτυχή δραστηριοποίηση,  στα  πολεμικά  αυτά  μέσα, της τουρκικής  αμυντικής βιομηχανίας. Η ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ  ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ. ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΛΑΒΕΙ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΚΗΣ  ΤΑΣΗΣ  …]

2024-02-23.Γιώργος Σιδέρης: '' “Ατζέντα 2030”, νέα δομή και νέα οπλικά συστήματα στις Ένοπλες Δυνάμεις.''
https://www.defence-point.gr/news/quot-atzenta-2030-quot-nea-domi-kai-nea-oplika-systimata-stis-enoples-dynameis?pop=2
https://hellasjournal.com/2024/02/i-atzenta-2020-2030-ta-nea-oplika-sistimata-alla-kirios-i-nea-apotelesmatiki-domi-ton-enoplon-dinameon-i-parangelies-ke-i-anamones/

2024-02-22.''Ελληνική Αεράμυνα και το μέλλον της, ως αποτέλεσμα της συμμετοχής στο ESSI της Ευρώπης.''
https://www.defence-point.gr/news/elliniki-aeramyna-kai-to-mellon-tis-os-apotelesma-tis-symmetochis-sto-essi-tis-eyropis

2024-02-21.Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης:''Ελληνικά F-35A εναντίον τουρκικών Kaan, η επόμενη μέρα στο Αιγαίο.''
https://flight.com.gr/isozygio-machitikon-5is-genias-sto-aigaio-ellinika-f-35a-enantion-tourkikon-kaan/


2024-02-21.Χρήστος Γ. Κτενάς:''ΕΞΕΛΙΞΗ: Η Τουρκία αναλαμβάνει τη ναυτική στήριξη της Σομαλίας για δέκα χρόνια!''
https://flight.com.gr/tourkia-nautiki-prostasia-ths-somalias/


2024-02-21.''Πολεμικό Ναυτικό: “Ευκαιρία ANZAC” με προϋποθέσεις και τα δυσάρεστα συμπεράσματα…
''
https://www.defence-point.gr/news/polemiko-naytiko-quot-eykairia-anzac-quot-me-proypotheseis-kai-ta-dysaresta-symperasmata

2024-02-21.''Ν. Δένδιας: Χτίζουμε την Εθνική Άμυνα για τις προκλήσεις της νέας εποχής-τι είπε για βαθιές μεταρρυθμίσεις.
''https://flight.com.gr/n-dendias-we-are-building-the-national-defense-for-the-challenges-of-the-new-era-what-did-he-say-about-deep-reforms/

                  [ ΣΧΟΛΙΟ:  fga: ''Έχεις κουράσει. Όλο τα ίδια και τα ίδια. Όλο επιτροπές και στο τέλος παραγωγή έργου μηδέν. Αυτό ότι τα επιτελεία θα δίνουν τάχα προδιαγραφές θα φτιάχνουμε πρωτότυπο και άμα δεν μας βγει καλό θα το πετάμε στα σκουπίδια δείχνει το έργο που ονειρεύεσε. Το πυροβολικό σου χάνει κατά κράτος από το Τουρκικό. Έχεις 3000 βλήματα ανά σωλήνα? Τι θα γίνει με τα mlrs το ποιο πολύτιμο σου σύστημα? Το κατά πόσο τα νησιά έχουν άμυνα παίζετε. Παλαιός εξοπλισμός και ακατάλληλος. Πουλάς την γραμμή παραγωγής των οβίδων των 155χιλ. Την ώρα που δίνονται δισ. και υπάρχει τεράστια ζητήσει διεθνώς. Μας δουλεύεις? Στρατός δεν υπάρχει χωρίς τα ΕΑΣ. Με βάση τα λεγόμενα σου θα έπρεπε να είσαι ο πρώτος που θα ήταν κατά των ΦΟΥ35 αφού τα 4.5 δισ που χρειάζεται μια μοίρα 20 αεροσκαφών τρώνε όλα τα κονδύλια. Ακόμα και 12 να πάρεις πάλι θα δώσεις 3.5 δισ. Και δεν πρόκειται να παίξουν κανένα ρόλο σε κανένα πόλεμο. Όσο το ότι σχεδιάζουν τα επιτελεία αυτό είναι το καλύτερο ανέκδοτο. Είδα πως κάνανε τον διαγωνισμό για τις φρεγάτες. Τώρα για Φιλανδικά μοντέλα αλλά Ελληνικά, ξέρουμε τι μεγάλο ανέκδοτο είναι.'' ]

2024-02-20.Γιάννης Νικήτας:''Αποκλειστικό: Το κόστος και τα δεδομένα του προγράμματος εκσυγχρονισμού των ΑΣΕΠΕ για τη Πολεμική Αεροπορία-Σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις.
''https://defencereview.gr/apokleistiko-to-kostos-kai-ta-dedomen/

2024-02-20.Χρήστος Γ. Κτενάς:''Τουρκία: Αναβάθμιση για ακόμη 4 υποβρύχια Type 209 – ανοίγει χαοτικά η “ψαλίδα” με την Ελλάδα.'' https://flight.com.gr/turkish-gur-subs-to-be-upgraded/

2024-02-20.''Τουρκικό Ναυτικό: Υπογράφηκε η σύμβαση αναβάθμισης μέσης ζωής των τεσσάρων υποβρυχίων κλάσης «Gur».''
https://defencereview.gr/toyrkiko-naytiko-ypografike-i-symvas/

                 [Η τουρκική STM ανακοίνωσε ότι ανέλαβε την αναβάθμιση των τεσσάρων υποβρυχίων κλάσης «Gur» (Type-209.1400) του Τουρκικού Ναυτικού. Η αναβάθμιση αφορά στην εγκατάσταση νέων συστημάτων πλοήγησης και επικοινωνιών καθώς και στην εγκατάσταση νέων μηχανικών μερών, όλα τουρκικής σχεδίασης και ανάπτυξης. Η σχετική σύμβαση υπογράφηκε στις 17 Φεβρουαρίου και αποτελεί επέκταση της σύμβασης αναβάθμισης των τεσσάρων υποβρυχίων κλάσης «Preveze», που βρίσκεται σε εξέλιξη. Η αναβάθμιση των «Gur» αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2030 το αργότερο. Τα τέσσερα υποβρύχια κλάσης «Preveze» ναυπηγήθηκαν και παραδόθηκαν την περίοδο 1994-1999, ενώ η αναβάθμιση τους αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2027. Τα τέσσερα υποβρύχια κλάσης «Gur» ναυπηγήθηκαν και παραδόθηκαν στο Τουρκικό Ναυτικό την περίοδο 2003-2007.]

2024-02-20.Γεωργία Γαραντζιώτη :''Eπανεξετάζεται η αγορά των αμφίβιων AAV-7 - Ζητείται βελτιωμένη προσφορά απο τις ΗΠΑ.'' https://www.cnn.gr/politiki/story/406405/oxi-epaneksetazetai-i-agora-ton-amfivion-aav-7-apo-tis-ipa
 
2024-02-20.Γιώργος Σιδέρης:''Ελικόπτερα Black Hawk και AW-139 πρώτη προτεραιότητα για ΓΕΕΘΑ.''
https://www.defence-point.gr/news/elikoptera-black-hawk-kai-aw-139-proti-proteraiotita-gia-ti-geetha
https://hellasjournal.com/2024/02/black-hawk-ke-aw-139-prota-stin-stratiotiki-lista-amesis-anagkis-gia-tis-enoples-dinamis-oloklironete-i-nea-protereopiisi-me-ekplixis/

2024-02-19.''Η Roketsan ξεκίνησε την ανάπτυξη του νέου κατευθυνόμενου αντιαρματικού πυραύλου LOMTAS.''
https://defencereview.gr/i-roketsan-xekinise-tin-anaptyxi-toy-neoy-kat/
                  [Η τουρκική Roketsan ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε τις εργασίες ανάπτυξης του νέου κατευθυνόμενου αντιαρματικού πυραύλου μέσου βεληνεκούς LOMTAS. Ο πύραυλος θα έχει μέγιστο βεληνεκές άνω των 4 χιλιομέτρων. Η ανάπτυξη του LOMTAS θα βασιστεί στον πύραυλο OMTAS, ο οποίος ενσωματώνει υπέρυθρο ερευνητή και έχει μέγιστο βεληνεκές 4 χιλιόμετρα. Ο LOMTAS θα ενσωματώνει τον ερευνητή λέιζερ του κατευθυνόμενου πυρομαχικού MAM-L, και σύμφωνα με την Roketsan, θα έχει μικρότερο κόστος σε σχέση με τον OMTAS. Ο LOMTAS θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως φορητό σύστημα, από Αντιαρματική Ομάδα, να ενσωματωθεί σε οχήματα και σε αεροπορικές πλατφόρμες, όπως ελικόπτερα και UAV.]

2024-02-19.Στ. Καραβίδας:''Πολεμική Αεροπορία: Η απόκτηση των F-35 και η «πλάνη του κυρίαρχου αφηγήματος».''
https://defencereview.gr/polemiki-aeroporia-i-apoktisi-ton-f-35-ka/


2024-02-19.Χρήστος Γ. Κτενάς: ''Το 1ο τουρκικό ραντάρ ενάεριας κυκλοφορίας μπήκε σε υπηρεσία.''
https://flight.com.gr/proto-tourkiko-radar-enaerias-kikloforias/
                  [Με την μεγάλη επένδυση που κάνει η τουρκική αμυντική βιομηχανία σε αισθητήρες κάθε τύπου, έχουμε πλέον και την εφαρμογή τους σε πολιτικές χρήσεις. Έτσι σύμφωνα με ανακοίνωση του Τούρκου υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Abdulkadir Uraloglu, μπήκε σε επίσημη υπηρεσία το πρώτο τοπικής κατασκευής, πολιτικό ραντάρ ενάεριας κυκλοφορίας, στο αεροδρόμιο του Gaziantep, στη νότια Τουρκία.
Το ραντάρ αναπτύχθηκε με την συνεργασία του ερευνητικού ινστιτούτου TUBITAK, και είναι διπλό, πρωτεύον και δευτερεύον, με εμβέλειες αντίστοιχα 110 χιλιόμετρα και 370. Το πρωτεύον ολοκλήρωσε τις δοκιμές του το 2022 και το δευτερεύον το 2023. Προσφέρει όλες τις λειτουργίες ενάεριας κυκλοφορίας και παρακολούθησης καιρού, και είναι συμβατό με τις προδιαγραφές του ICAO. Όπως προβλέπεται, ανάλογα συστήματα θα ενταχθούν στο τουρκικό εθνικό δίκτυο ενάεριας κυκλοφορίας, οπότε αυτό να εξυπηρετεί από εγχώρια τεχνολογία.]

2024-02-18.Σάβας Βλάσσης:  '' “Το άρμα έχει πεθάνει” (στον Ελληνικό Στρατό)''
https://doureios.com/to-arma-ehei-pethanei-ston-elliniko-strato/

2024-02-18.''Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης:''Πώληση F-16 στην Τουρκία: Και όμως υπάρχουν όροι.''
https://flight.com.gr/sale-of-f-16-to-turkey-and-yet-there-are-conditions/

2024-02-17.Γιώργος Σιδέρης:''Οι επάκτιες συστοιχίες, οι καθυστερήσεις στην προμήθεια πυραύλων Spike NLOS λόγω Γάζας και το σύγχρονο επιχειρησιακό πλάνο αποτροπής.''
https://hellasjournal.com/2024/02/i-epakties-sistichies-i-kathisterisis-stin-promithia-piravlon-spike-nlos-logo-gazas-ke-to-sigchrono-epichirisiako-plano-apotropis/

2024-02-17.Γιώργος Σιδέρης:''Πολεμική Αεροπορία: F-35, όπλα, Τουρκία και το δράμα των F-16 Block 50.''
https://www.defence-point.gr/news/polemiki-aeroporia-f-35-opla-toyrkia-kai-to-drama-ton-f-16-block-50
https://hellasjournal.com/2024/02/esiodoxia-stin-aeroporia-gia-ta-dora-ton-f-35-tin-ora-pou-i-tourkia-trechi-na-prolavi-tin-anavathmisi-tis-tuaf-ke-apeti-ta-dika-tis-viper/

2024-02-17.''ΕΞΕΛΙΞΗ: Η Τουρκία παρουσίασε σχεδίαση αεροπλανοφόρου με εκτόπισμα 60.000 τόνων!''
https://flight.com.gr/exeliki-h-tourkia-edeixe-sxedio-carrier-60000-tonon/

2024-02-16.''Ιδιαίτερα επικίνδυνα για το Αιγαίο τα νέα drones των Τούρκων.''
https://www.newsauto.gr/news/idietera-epikindina-gia-to-egeo-ta-nea-drones-ton-tourkon/

2024-02-16.''Η Τουρκία εκτιμά ότι το πρόγραμμα των F-16 θα τεθεί σε ισχύ  τον Ιούνιο ή τον Ιούλιο του 2024, δεν υπάρχουν  όροι στη χρήση των F-16 επιμένουν οι Τούρκοι.''  https://defencereview.gr/i-toyrkia-ektima-oti-to-programma-ton-f-16/

2024-02-16. ''Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης:
Τα MH-60R «Romeo»… την άλλη εβδομάδα.'' https://flight.com.gr/the-mh-60r-romeo-the-other-week/

                   ['' (...)των τριών πρώτων ελικοπτέρων πολλαπλών αποστολών από την παραγγελία για επτά MH-60R του Πολεμικού Ναυτικού(...) υπάρχουν ήδη τρία εκπαιδευμένα πληρώματα για τα «Romeo» που θα αναλάβουν να μετεκπαιδεύουν και άλλους Ιπταμένους του ΠΝ. '' ]

2024-02-16.''ΕΚΤΑΚΤΟ: Η Ιταλία αγοράζει AIM -120C8  AMRAAM και βόμβες SBD, όλοι “στοκάρουν” όπλα πλην Ελλάδος!''
https://flight.com.gr/%ce%b5%ce%ba%cf%84%ce%b1%ce%ba%cf%84%ce%bf-%ce%b7-%ce%b9%cf%84%ce%b1%ce%bb%ce%af%ce%b1%cf%82-%ce%b1%ce%b3%ce%bf%cf%81%ce%ac%ce%b6%ce%b5%ce%b9-aim-120c8-amraam-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b2%cf%8c%ce%bc/

                  [''(...) Το ενδιαφέρον είναι πως σχεδόν κάθε εβδομάδα, κάποια αεροπορία της Δύσης ανακοινώνεται πως αγοράζει προηγμένα όπλα αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους από τις ΗΠΑ ή άλλες χώρες, ενώ δεν έχουμε δει αντίστοιχη ειδοποίηση για τα ελληνικά F-16V ή τα μελλοντικά F-35A. Αντίθετα, η ΠΑ φαίνεται να παραμένει στοχοπροσηλωμένη σε άλλες “προτεραιότητες”, όπως για παράδειγμα η αγορά νέων ελικοπτέρων SAR τη στιγμή που για πολλά χρόνια τα Super Puma βρίσκονται σε ακινησία.'']

2024-02-15. Γιάννης Ρέκκας:''Όπλα made in USA: Πόσο κοστίζουν και είναι τελικά ακριβότερα από τα ευρωπαϊκά;'' https://flight.com.gr/missiles-made-in-usa-facts-and-myths-about-their-cost/

2024-02-15.Χρήστος Γ. Κτενάς: ''Ουκρανία: Θέλουμε συμμετοχή στο τουρκικό μαχητικό Kaan και θα το αγοράσουμε!'' https://flight.com.gr/oukrania-thelei-na-agorasei-kaan/

2024-02-15.'''Δένδιας: Ελλάδα και Τουρκία προσχωρούν στην νατοϊκή πρωτοβουλία  αεράμυνας European Sky Shield Initiative.'' https://flight.com.gr/dendias-ellada-kai-tourkia-prosxoroun-stin-european-sky-shield-initiative/
                 ['' Mία πρωτοβουλία της Γερμανίας για την αντιπυραυλική προστασία. (...) Στις Βρυξέλλες στις 13 Οκτωβρίου 2022, οι υπουργοί Άμυνας 14 κρατών-μελών του ΝΑΤΟ μαζί με τον ομόλογο τους της Φινλανδίας (τότε δεν ήταν ακόμη μέλος της συμμαχίας) υπέγραψαν επιστολή προθέσεων για την “Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Ασπίδας του Ουρανού” (European Sky Shield Initiative, ESSI). Με αιχμή του δόρατος τη Γερμανία, το σχέδιο επιχειρεί να ενώσει τα συγκεκριμένα ευρωπαϊκά κράτη σε κοινές προμήθειες, για τη δημιουργία ενός κοινού συστήματος αεροπορικής και αντιπυραυλικής άμυνας.Η πρωτοβουλία αυτή επιτρέπει να αποκτήσουν συμβατές, έτοιμες λύσεις (που υπάρχουν δηλαδή στην αγορά, και δεν θα δημιουργηθούν από το μηδέν) για ένα ενιαίο σύστημα αεράμυνας, ένας αποτελεσματικός δηλαδή τρόπος για την αμοιβαία ενίσχυση των αμυντικών τους δυνατοτήτων με γνώμονα το λογικό κόστος και την αξιόλογη απόδοση.(...) Εκεί λοιπόν -και ευτυχώς- σύμφωνα με αποκλειστικές μας πληροφορίες, θα ενταχθεί και η χώρα μας, με μια εντυπωσιακή πρωτοβουλία του ΥΠΕΘΑ και του ΓΕΕΘΑ. Ο λόγος είναι πως αν και θεωρητικά η χώρα μας διαθέτει ένα ίσχυρο δίκτυο αεράμυνας, στην πραγματικότητα σήμερα αν εξαιρέσουμε τους Patriot, όλα τα άλλα συστήματα χρήζουν αντικατάστασης, ακόμα και άμεσης.
Εκτοξευτής Crotale

Έτσι, με τους πυραύλους Hawk να βρίσκονται στο τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής, με τα SA-8B να έχουν ελάχιστη απόδοση (έως και μηδενική), με τα TOR-M1 & S-300 να “μένουν” λίαν συντόμως από υποστήριξη (κι ενώ ποτέ δεν εντάχθηκαν πλήρως στο σύστημα αεράμυνας), απομένουν στον Ελληνικό Στρατό μόνο τα μικρού βεληνεκούς συστήματα ASRAD-Hellas και οι φορητοί Stingers, για να προστατευθούν οι μονάδες του. Όσο για τα Crotale της ΠΑ και του ΠΝ, αυτά υποφέρουν σημαντικά από την έλλειψη ανταλλακτικών. Το θετικό είναι πάντως πως όλα τα παραπάνω διατηρούνται σε μια αξιοπρεπή κατάσταση, χάρη στα στελέχη των τριών Κλάδων και τις αγωνιώδεις τους προσπάθειες.

Η Γερμανία που πρωταγωνιστεί στην πρωτοβουλία ESSI και είναι συντονιστής της (καθώς έχει ξεκινήσει ένα τεράστιο πλάνο επανεξοπλισμού, για να ξεφύγει από το έως και άθλιο σημερινό της επίπεδο σε εξοπλισμούς και διαθεσιμότητες), έχει στο στόχαστρο πολλά και διαφορετικά συστήματα, με επικρατέστερα μάλλον τα IRIS-T, αλλά και κάποια ισραηλινά. Το αμερικανικό NASAMS δεν φαίνεται να συγκινεί τους Ευρωπαίους, ενώ αντίθετα, οι λύσεις της MBDA είναι “μέσα στο παιχνίδι” (δηλαδή τη γκάμα των ASTER 30 NG, MICA VL NG, CAMM-ER & ίσως CAMM-EER). O IRIS-T είναι βέβαια γερμανικός, αλλά ούτως ή άλλως, όποιος πύραυλος και να επιλεγεί από όλους όσους αναφέραμε, θα κατασκευάζεται στην Ευρώπη, συνεπώς δεν υπάρχει θέμα.
 #. Το σίγουρο είναι πως με τη συμμετοχή της στη συμφωνία η Ελλάδα θα μπορεί να επιτύχει τις καλύτερες δυνατές τιμές, καθώς θα αγοράσει διαπραγματευόμενη μαζί με άλλες 17 χώρες. Το ESSI  μάλιστα δεν προβλέπει την αγορά ενός μόνο όπλου/πυραύλου, αλλά και ποικιλία αλληλοσυμπληρούμενων τύπων. Αλλά αυτό που μας ενδιαφέρει είναι πως θα έχουμε μια τιμή που οι κατασκευαστές θα την δώσουν για πολλούς πελάτες μαζί -ουσιαστικά όλο το ευρωπαϊκό σκέλος του ΝΑΤΟ- κι όχι για κάθε έναν ξεχωριστά (με ότι σημαίνει αυτό), ενώ προφανώς και θα υπάρξει εμπλοκή της υπηρεσίας προμηθειών της συμμαχίας (NSPA). #.
Μετά λοιπόν τις πρόσφατες κινήσεις εξοπλισμών, τη μείωση της πολυτυπίας, τη σωστή συντήρηση των οπλικών μας επενδύσεων, η Ελλάδα δείχνει να συμπορεύεται με πολλές άλλες χώρες για την επίτευξη βέλτιστων τιμών. H αίτηση απεστάλη από τον ΥΕΘΑ την περασμένη εβδομάδα και η επίσημη υποδοχή της χώρας μας στο ESSI θα γίνει τον Ιούνιο. '' ΣΧΕΤΙΚΑ: 2023-04-08.''ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Ελλάδα μπαίνει στην πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία αεράμυνας “European Sky Shield Initiative”. '' https://flight.com.gr/greece-to-participate-in-european-sky-shield-initiative/ ]
    
2024-02-13.Σταύρος Ιωαννίδης: ''P-3 Orion: Σήριαλ χωρίς ορατό τέλος ο… πολυετής εκσυγχρονισμός;''
(1) https://www.defence-point.gr/news/p-3-orion-sirial-choris-orato-telos-o-polyetis-eksygchronismos
(2) https://www.kathimerini.gr/politics/562879705/anavathmisi-r-3-provlimatismos-gia-tis-dokimes-toy-aeroskafoys/

2024-02-13.Στέργιος Δ. Θεοφανίδης:''Αεροπορία Στρατού: Τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η ακύρωση του FARA και των UH-60V σε ΗΠΑ και US Army.''  https://www.defence-point.gr/news/aeroporia-stratoy-ta-nea-dedomena-poy-dimioyrgei-i-akyrosi-toy-fara-kai-ton-uh-60v-se-ipa-kai-us-army

2024-02-13.Γεώργιος Παπαγεωργίου:''Αζερμπαϊτζάν: «Αποκαλυπτήρια» για τα τουρκικά Akinci.'' https://flight.com.gr/azerbaijan-apokaliptiria-gia-ta-mi-epandromena-akinci/

2024-02-12.Χρήστος Γ. Κτενάς:''Ο Τουρκικός Στρατός παραλαμβάνει τα -εκ νέου- εκσυγχρονισμένα άρματα M60T.''  https://flight.com.gr/turkish-army-gets-renewed-m60t/

2024-02-09. ''Pars Alpha: το νέο τουρκικό ΤΟΜΠ από την FNSS.'' https://flight.com.gr/pars-alpha-the-new-turkish-afv-by-fnss/

2024-02-08.Σάββας Βλάσσης:''Το πρόβλημα με τα Mirage.''
https://doureios.com/to-provlima-me-ta-mirage/

2024-02-08.Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης:''MH-60R: Αυτά είναι τα υπερσύγχρονα ελικόπτερα πολλαπλών ρόλων «Romeo» του ΠΝ.'' (1) https://flight.com.gr/mh-60r-what-are-the-state-of-the-art-multi-role-romeo-helicopters-of-the-pn/ (2) https://navaldefence.gr/mh-60r-romeo-the-origins-of-the-navys-state-of-the-art-multi-role-helicopters/

2024-02-08.Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης:''Πολεμική Αεροπορία: ένα βήμα πλησιέστερα σε απόκτηση C-130J-30 Super Hercules.'' https://flight.com.gr/air-force-one-step-closer-to-acquiring-c-130j-30/

2024-02-08. Παντιάς Ηλιάδης: ''Εδραιώνεται χωρίς ελληνική αντίδραση η Τουρκία στην Λιβύη.'' https://slpress.gr/ethnika/edraionetai-xoris-elliniki-antidrasi-i-tourkia-stin-livii/

2024-02-08.''Οι Τούρκοι αγόρασαν τη φινλανδική χαλυβουργία και φτιάχνουν Altay & Υ/Β.''https://www.defence-point.gr/news/oi-toyrkoi-agorasan-ti-finlandiki-chalyvoyrgia-kai-ftiachnoyn-altay-amp-y-v

2024-02-07.''Τελείωσαν οι πτητικές δοκιμές 3 MH-60R του Πολεμικού Ναυτικού – σε λίγο στην Ελλάδα.''
https://flight.com.gr/three-mh60r-greek-navy-ready-for-delivery/

2024-02-07.Γεώργιος Παπαγεωργίου: ''Το 2028 σε υπηρεσία τα τουρκικά αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου.''
https://flight.com.gr/to-2028-se-ipiresia-ta-tourkika-aeroskafi-ilektronikou-polemou/

2024-02-07.Γεώργιος Παπαγεωργίου: ''Τουρκικό μη επανδρωμένο σκάφος ULAQ με πυραύλους Cakir – νέα απειλή μεγάλης εμβέλειας.'' https://flight.com.gr/ulaq-oplismeno-me-cakir/
                [ Το τουρκικό ναυπηγείο Ares παρουσίασε μια νέα διαμόρφωση του μη επανδρωμένου σκάφους επιφανείας ULAQ στην έκθεση World Defense Show 2024, που γίνεται στη Σαουδική Αραβία, με το σκάφος να είναι πλέον φορτωμένο με τέσσερις πυραύλους cruise Cakir. #.Άλλες διαμορφώσεις του ULAQ αφορούν τη συλλογή πληροφοριών, τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, τις ασύμμετρες επιθέσεις με φορτίο ρουκετών, αντιαρματικών πυραύλων και πολυβόλων, όπως και την προστασία στρατηγικών υποδομών. #. Ο Cakir αναπτύχθηκε από την τουρκική Roketsan, για να καλύψει την απαίτηση για ένα ευέλικτο βλήμα αέρος-εδάφους/επιφανείας για τακτική χρήση από μαχητικά, αεροσκάφη ναυτικών επιχειρήσεων, μη επανδρωμένα αεροχήματα, ελικόπτερα, επίγειους εκτοξευτές, πολεμικά πλοία και μη επανδρωμένα ναυτικά συστήματα. Φέρεται να έχει εμβέλεια που υπερβαίνει τα 150 χιλιόμετρα και αναφέρεται ότι έχει σχεδιαστεί με τη φιλοσοφία επιχειρήσεων «σμήνους» (Swarm Concept), δηλαδή τη συνεργατική και συντονισμένη εμπλοκή στόχων που επιτυγχάνεται από χαμηλού κόστους μικρά και ευέλικτα όπλα, τα οποία βάλλονται σε μεγάλους αριθμούς ώστε να υπερκεράσουν την άμυνα ενός ισχυρού στόχου.  #. Προσφέρεται σε τέσσερις εκδόσεις: Cakir CR για χερσαίους στόχους, Cakir AS για πλοία επιφανείας, Cakir LIR με αισθητήρα που προσδίδει ικανότητα αποκάλυψης/ιχνηλάτησης εκπομπής ραντάρ ή παρεμβολέα για χρήση σε καταστολή αεράμυνας και Cakir SW με αισθητήρα Swarm, για την οποία δεν υπάρχουν ακόμη άλλες πληροφορίες. #.Για τον οπλισμό του ULAQ με αντιπλοϊκούς πυραύλους είχαμε και εμείς γράψει από το 2022, καθώς τότε είχε εμφανιστεί σχετική μακέτα φόρτωσης του, με τους ακόμη βαρύτερους Atmaca, οι οποίοι θα γίνουν ο στάνταρ πύραυλος επιφανείας-επιφανείας του Τουρκικού Ναυτικού. Η επιλογή του μικρότερου Cakir δεν απλοποιεί την απειλή βέβαια, καθώς σκάφη τόσο μικρά, μη επανδρωμένα, με μεγάλη ακτίνα δράσης εκατοντάδων μιλίων, υψηλής ταχύτητας και χαμηλού προφίλ, και τώρα με ικανότητα καταστροφής ισχυρών πολεμικών πλοίων (με ομοβροντιά 4 πυραύλων) είναι απίστευτα επικίνδυνη εξέλιξη. #.Αν συνυπολογίσουμε και το σχετικά χαμηλό κόστος της όλης κατασκευής, με το σκάφος ULAQ και τους 4 πυραύλους, η ασύμμετρη απειλή αυξάνεται, ενώ απαιτείται κάθε μεγάλο πολεμικό σκάφος να αναπτύσσει πολυστρωματική αεράμυνα και άμυνα επιφανείας για να αντιμετωπίσει τέτοια σκάφη, πόσο μάλλον ομάδες από αυτά που θα συνεργάζονται.]  

2024-02-07.''Μην τυχόν κι χαλάσουμε τη Νιρβάνα για ένα τουρκικό USV με 40 αντιπλοϊκούς…''
https://www.defence-point.gr/news/min-tychon-ki-chalasoyme-ti-nirvana-gia-ena-toyrkiko-usv-me-40-antiploikoys

2024-02-06. ''Ελληνογαλλική συνεργασία στην πράξη: Ελληνικό drone της Altus με (αντιαρματικό)πύραυλο AKERON MP της MBDA''  https://flight.com.gr/altus-drone-akerop-mp-mbda/
                [Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψαν σήμερα η γαλλική εταιρεία MBDA και η ελληνική Altus για ένα καινοτομικό συνδυασμό τεχνολογιών, που μπορεί -επιτέλους- να δώσει περιεχόμενο σε κοινά ελληνογαλλικά αμυντικά πρότζεκτ και μάλιστα ιδιωτικής πρωτοβουλίας.Συγκεκριμένα θα συνδυαστεί το βαρύ οκτακόπτερο Atlas 8 Heavylifter της Altus, με μεταφορική ικανότητα 40 κιλών, με τον αντιαρματικό πύραυλο Akeron MP της MBDA, ενώ τα οπτικά συστήματα θα τα παρέχει η επίσης ελληνική Miltech! To Atlas 8 μπορεί να φέρει ακόμη είτε ελαφρές ρουκέτες, κατευθυνόμενες ή μη, είτε βλήματα όλμου για άφεσή τους ως βόμβες ελεύθερης πτώσης, και είχε παρουσιαστεί στην έκθεση Defea πέρυσι. Το γαλλικό ενδιαφέρον είχε διαφανεί, καθώς στελέχη της MBDA παρακολούθησαν αργότερα και δοκιμή του Atlas στο Πεδίο Βολής Κρήτης.Η εκδήλωση για την ανακοίνωση πραγματοποιήθηκε στην γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα, δείχνοντας πως το Παρίσι θέλει να προωθήσει και να στηρίξει ανάλογες συνεργασίες.Εφόσον ο συνδυασμός των συστημάτων αποδώσει -κάτι που θεωρούμε σίγουρο μιας και οι τεχνολογίες είναι ήδη δοκιμασμένες- θα έχουμε ένα οπλισμένο drone με πολύ αξιόλογες ικανότητες στο πεδίο, καθώς ο Akeron MP έχει εμβέλεια έως 5 χιλιόμετρα, πιθανώς και περισσότερα εφόσον θα εκτοξεύεται από ύψος, ενώ αποτελεί ιδιαίτερα σύγχρονο όπλο με ικανότητα διάτρησης έως και 1.000 χιλιοστών θωράκισης κατά RHA. Ταυτόχρονα το Atlas σε αυτό τον επιθετικό ρόλο θα μπορεί να ενταχθεί στις ελληνικές (αλλά και σε ξένες) Ένοπλες Δυνάμεις, διαθέτοντας μεγάλη γκάμα οπλισμού, κατευθυνόμενη ή μη.]

2024-02-06. Μ. Ιγνατίου: ''Οι δηλώσεις του Χακάν Φιντάν θα αφυπνίσουν την εν ευτυχία Αθήνα;''
https://hellasjournal.com/2024/02/i-dilosis-tou-fintan-prepi-na-afipnisoun-tin-athina-ine-akrea-epikindinos-stin-politiki-ke-ti-diplomatia-to-epithimito-ine-apla-afto-mia-epithimia-video/

2024-02-06. Nick Childs:''UAV-UCAV και ο κατά θάλασσα πόλεμος… τουρκική πρωτοπορία;''
https://www.defence-point.gr/news/uav-ucav-kai-o-kata-thalassa-polemos-toyrkiki-protoporia
https://www.capital.gr/iiss-org/3767817/mia-nea-epoxi-gia-ta-uav-sti-thalassa/

2024-02-06. ''ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι έξι από τις εφτά ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΕΣ προτεραιότητες… του Νίκου Δένδια.''
https://www.defence-point.gr/news/apokleistiko-oi-exi-apo-tis-efta-exoplistikes-proteraiotites-toy-nikoy-dendia

2024-02-05.''Υπουργείο Εθνικής Άμυνας: Έχει παραληφθεί το σύνολο των 40 Marder-1A3 από τη Γερμανία.''
https://defencereview.gr/ypoyrgeio-ethnikis-amynas-echei-parali/

2024-02-05.Χρήστος Κόφφας:''Πολεμικό Ναυτικό: Σε εξέλιξη οι εργασίες επισκευής των περιπολικών Island.''
https://defencereview.gr/polemiko-naytiko-se-exelixi-oi-ergasi/
              [ Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες επισκευής των περιπολικών σκαφών της κλάσης ISLAND, τα οποία αποκτήθηκαν από το Πολεμικό Ναυτικό. Συνολικά παρελήφθησαν τέσσερα σκάφη της κλάσης ISLAND, έναντι τιμήματος 43 εκατομμυρίων ευρώ. Τα σκάφη αποκτήθηκαν στη κατάσταση “as is where is” από το Αμερικανικό Ναυτικό και πλήρως απογυμνωμένα από πλευράς ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Κατά τη παρούσα φάση τα σκάφη της κλάσης ISLAND βρίσκονται στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας και εκτελούν σωρεία εργασιών μηχανολογικής και ηλεκτρολογικής φύσεως προκειμένου να καταστούν αξιόπλοα.Παράλληλα, από πλευράς Πολεμικού Ναυτικού έχει προγραμματιστεί επιπλέον οικονομική δαπάνη για την εγκατάσταση σύγχρονων ηλεκτρονικών και επικοινωνιακών μέσων καθώς και οπλικών συστημάτων.(...)    ΣΧΟΛΙΑ:  #  Σε δικη μας χρήση αυτό θα μπορουσε να φέρει καποιο RWS με πυροβολο 30mm airburst καθως και Spike NLOS. To πιθανοτερο βεβαια ειναι οτι θα φερει κανα 12αρι και παρα πολυ ειναι. #    Ένας εισαγγελέας δεν υπάρχει;    Για ποιο λόγο φορτωθήκαμε τα αρχαία κουφάρια προς 11εκ το ένα και τελείως γυμνά ενώ 14εκ το ένα στοιχίζουν τα υπερσύγχρονα CNV P355GR τα οποία βέβαια μας στοίχησαν 1,5 εκ το ένα μετά τις επιδοτήσεις της ΕΕ: https://www.navalanalyses.com/2020/10/cnv-p355gr-new-coastal-patrol-vessels.html #.Είμαι περίεργος για το ποιο θα είναι το συνολικό κόστος απόκτησης αυτών των πλοίων !!!Θα τολμήσουν να δημοσιεύσουν τα νούμερα ? Θα τολμήσει να ρωτήσει κανένας δημοσιογράφος τoν Δένδια? Και εγώ γράφω πως ΔΕΝ πρέπει να μην κοιτάξουμε τα FREENTOM αλλα όχι και να μας πασάρουν ότι και όσο γουστάρουν.Ειδικά 43 mil euros για τα για πλοία σε αυτή τη κατάσταση μάλλον δεν στέκει.Ας δούμε τα κόστη καινούργιων σκαφών για το Λιμενικό!! Και βεβαια το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί το Ναυτικό αναλαμβάνει τέτοιου είδους αποστολές και δεν τις αφήνει στο Λιμενικό όπου μπορεί να βρεθεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.Και μετά μου γκρινιάζουν οι ένστολοι πως δεν έχουν χρήματα προσωπικό και μέσα!! (...)  ]

2024-02-04.Στ.Καραβίδας: ''Το ελληνοτουρκικό ισοζύγιο  αεροπορικής ισχύος το 2030.''
https://defencereview.gr/air-power-hellenic-air-force-vs-turkish-air-force/

2024-02-04.Χρήστος Γ. Κτενάς:''Τουρκία: Σε μαζική παραγωγή σειρά πυραύλων, από βαλλιστικούς Tayfun έως αντιαεροπορικούς και αντιαρματικούς.'' https://flight.com.gr/tourkia-mazikh-paragori-tayfun-trg230-karaok-sungur/
 
 
   TΕΡΑΣΤΙΑ  η  ΥΣΤΕΡΗΣΗ  στην  απόκτηση μη επανδρωμένων συστημάτων (ιπτάμενων &  επιφανείας)  από  την  πλευρά  της  ελληνικής άμυνας, παρά το χαμηλό κόστος ανάπτυξης και παραγωγής τους  και  παρά  τις  δυνατότητες  της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στο συγκεκριμένο  τομέα, με συνέπεια τον ΘΑΝΑΣΙΜΟ  ΚΙΝΔΥΝΟ  σε θάλασσα και αέρα από την αντίστοιχη πολυετή και επιτυχή δραστηριοποίηση,  στα  πολεμικά  αυτά  μέσα, της τουρκικής  αμυντικής βιομηχανίας. Η ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ  ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ· ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΛΑΒΕΙ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ  ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΚΗΣ  ΤΑΣΗΣ  …   Πως θα αντιμετωπίσουμε τις χιλιάδες  UAVs κάθε είδους των απέναντι. Ούτε Drone Dome πήραμε (επισήμως δεν υπάρχει κάτι εκτός απο το άρθρο που είχε κυκλοφορήσει πριν δύο καλοκαίρια για μια ελληνική έκδοση του Drone Dome που υποτίθεται ότι ήταν στα νησιά),ούτε Skyranger 30 πήραμε,ούτε Skyshield,ούτε Sky Warden,ούτε Rapid Fire,ούτε Scorpius,ούτε καν καινούργια ραντάρ!

Όπως οι Αρμένιοι και εμείς!