Εξοπλισμοί να ‘ναι κι ό,τι να ‘ναι ...
P-3B Orion & F-35 Lightning II:
Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού.
Επανάληψη του λάθους των P-3B Orion με τα F-35; – Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού. Μπορεί να αποτελεί γνωμικό που χρησιμοποιούν πολλοί συχνά πυκνά, όμως είναι αμφίβολο εάν συνυπολογίζεται, στο πεδίο της εφαρμοσμένης πολιτικής. Όλα μάλιστα δείχνουν πως θα το διαπιστώσουμε εκ νέου στις εξοπλιστικές αποφάσεις της χώρας.
Του Ζαχαρία Μίχα*
(Διευθυντής Μελετών στο Ινστιτούτο Αναλύσεων Ασφάλειας και Άμυνας – ΙΑΑΑ/ISDA)
Το σφάλμα αυτό ετοιμάζεται να διαπραχθεί σε μια εποχή όπου οι εξοπλιστικές «αγελάδες» όχι απλά δεν είναι παχιές αλλά τείνουν προς το «αποστεωμένες». Την ίδια στιγμή, το μέγεθος και η ανελαστικότητα των αναγκών, εύκολα θα αναβίβαζαν το απλό σφάλμα σε έγκλημα.
Η συζήτηση αφορά τη φερόμενη ως επικείμενη συμφωνία προμήθειας από την Ελλάδα 20 μαχητικών αεροσκαφών F-35 Lighting II για την Πολεμική Αεροπορία, τη δεδομένη χρονική στιγμή. Η εν λόγω εξοπλιστική επιλογή προβάλλεται ως επιχειρησιακή προτεραιότητα, αν και το πραγματικό κίνητρο θα πρέπει να αναζητηθεί στη «γεωπολιτική παράμετρο». Σε μια προσπάθεια να τεκμηριωθεί η «προτεραιότητα» έναντι όλων των υπολοίπων, έχει εκπονηθεί αφήγημα που προβάλλει το μαχητικό ως πανάκεια για την ελληνική άμυνα και ως «φόβητρο των Τούρκων».
Η προσπάθεια ανάσχεσης του αφοπλισμού της χώρας, συνεπεία της εποχής των Μνημονίων, ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 2010, όταν και επενδύθηκαν κάποια πρώτα χρήματα στην άμυνα. Το πρώτο λοιπόν σφάλμα, όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος, ήταν η επένδυση μισού δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των υπέργηρων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας (ΑΦΝΣ) τύπου P-3B Orion. Μια δεκαετία σχεδόν μετά, δεν έχει παραδοθεί ούτε ένα.
Θυσία των MEKO 200HN και των Mirage 2000-5
Οι ελληνικές εταιρίες, που ενεπλάκησαν στο έργο, πλην της κρατικής Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), παρέδωσαν ό,τι συμφωνήθηκε. Δέκα χρόνια όμως μετά, αεροσκάφος που να επιχειρεί δεν έχει ενταχθεί στις Ένοπλες Δυνάμεις. Ακόμα κι αν υποτεθεί ότι τα αεροσκάφη θα παραδοθούν τα επόμενα χρόνια, η τεχνολογία των συστημάτων τους θα έχει ξεπεραστεί. Τα χρήματα που διατέθηκαν για το πρόγραμμα επαρκούσαν για να είχε προχωρήσει και να έχει σήμερα ολοκληρωθεί, η αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών MEKO 200HN.
Σήμερα θα μιλούσαμε για την ελληνική ναυτική ισχύ από διαφορετική βάση. Θα υπήρχαν επτά κύριες μονάδες επιφανείας, οι τρεις νέας κατασκευής φρεγάτες τύπου FDI-HN -μετά την παραλαβή τους- και συμπληρωματικά οι τέσσερις αναβαθμισμένες φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ-200HN «ΥΔΡΑ». Θα υπήρχε δηλαδή, μια βάση επί της οποίας θα μπορούσε να σχεδιαστεί, χωρίς τη σημερινή ασφυκτική πίεση χρόνου, μακροπρόθεσμο ναυπηγικό πρόγραμμα αντικατάστασης των υπέργηρων και ακατάλληλων πλέον επιχειρησιακά μονάδων.
Εναλλακτικά, το ποσό των περίπου 500 εκατ. ευρώ θα μπορούσε να έχει διατεθεί για τη συνολική ενεργοποίηση και ενίσχυση του εξοπλισμού και του οπλισμού της Μοίρας των 24 μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000-5 Mk. 2. Το 2015, η Ελλάδα, στην κυριολεξία πέταξε από το παράθυρο μισό δισ. ευρώ, αφού δέκα χρόνια μετά δεν έχει υπάρξει επιστροφή στην επένδυση, ενώ η ανάγκη για άμεση απόδοση ήταν επιτακτική.
Εφτά φορές σοβαρότερο λάθος;
Το ερώτημα που τίθεται σήμερα είναι απλούστατο. Εάν το περί μεγάλου σφάλματος ισχύει για ένα πρόγραμμα ύψους 500 εκατ. ευρώ, όπως των P-3B, πόσο λογική πολιτικά, οικονομικά και επιχειρησιακά, είναι η απόφαση δαπάνης επταπλάσιου ποσού για ένα πρόγραμμα που επίσης θα αποδώσει μετά από μια δεκαετία; Το ποσό είναι μεγαλύτερο αν προστεθούν τα κόστη υποδομών και όπλων που δεν συμπεριλαμβάνονται στην ύψους 3,4 δις ευρώ με την τρέχουσα ισοτιμία σύμβαση.
Όπως και το 2015 που διαμορφωνόταν εντός της χώρας η συναίνεση για την εσφαλμένη «προτεραιότητα» υλοποίησης του προγράμματος των P-3B Orion, έτσι και σήμερα διανύουμε μια εποχή όπου η ανάγκη όσο το δυνατόν ταχύτερης απόδοσης σε μια -εφταπλάσιας αξίας- αμυντική επένδυση είναι εξαιρετικά κρίσιμη για το μέλλον της ελληνικής άμυνας. Παρεμπιπτόντως, εάν δεν ληφθεί πρόνοια, με τα υφιστάμενα δεδομένα αποκλείεται να ανατεθεί έργο στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
Ενώ οι ανάγκες είναι τεράστιες και απόλυτα ανελαστικές σε πολλούς τομείς, επιλέγεται η προμήθεια 20 μαχητικών αεροσκαφών F-35A Lightning II, όπου το επιδιωκόμενο επιχειρησιακό αποτέλεσμα θα το δούμε μετά από μια δεκαετία περίπου. Όπως και με τα P-3B Orion, που δεν το έχουμε δει ακόμα και το πρόγραμμα των F-35 δεν στερείται προβλημάτων. Το οικονομικό μέγεθός του όμως ζαλίζει.
Για τους σκοπούς της παρούσας ανάλυσης, το ότι και τα δυο προγράμματα αφορούν την ίδια εταιρία -την αμερικανική Lockheed Martin– αντιμετωπίζεται ως σύμπτωση. Επίσης, η συζήτηση περί «καταλληλότητας ή μη» του αεροσκάφους για την Πολεμική Αεροπορία, δεν συμπεριλαμβάνεται. Η ανάλυση εστιάζει αποκλειστικά στο ορθολογικό ή μη μιας αμυντικής επένδυσης αυτού του μεγέθους, τη δεδομένη χρονική στιγμή, για την προσθήκη πολεμικής Μοίρας άλλης μιας αεροπορικής πλατφόρμας στο οπλοστάσιο. Ενός ποσού που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ώστε να θεραπεύσει χαίνουσες πληγές στο σώμα της εθνικής άμυνας.
8/7/2024
ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Μην είναι σκόπιμη η εγκατάλειψη;
Ποιος θα το περίμενε ξαφνικά και από το πουθενά να μας προκύψει μονοθεματικός ΚΑΤΑΔΕΙΚΤΗΣ; Έλα όμως που γίνεται. Είναι πλέον και αυτό το ΚΕΠΙΧ-Κ, το κέντρο επιχειρήσεων της στήλης, όπου υπάρχει καταμερισμός έργου. Τις τελευταίες μέρες ο αρμόδιος για τα ναυτικά, γνωστός και ως «Σηματωρός», μας έψησε το ψάρι στα χείλη!
Βρε καλέ μου, βρε χρυσέ μου… τίποτα αυτός. Δεν υπήρχε άλλη διέξοδος από το να κληθεί να διατυπώσει εγγράφως τις ενστάσεις του για τα τεκταινόμενα, μπας και ηρεμήσουμε και ασχοληθούμε και με οτιδήποτε άλλο. Εδώ που τα λέμε όμως, έχει πολύ δίκιο. Διότι έχει παραγίνει το κακό στην Ελλάδα.
ΡΕ ΑΦΗΣΤΕ ΤΑ ΚΑΡΑΒΙΑ ΚΑΙ ΣΤΕΙΛΤΕ ΓΙΑ ΑΣΠΙΔΕΣ ΤΑ RAFALE
Να στείλετε τα F-35 στην Ερυθρά θάλασσα και για να μην σας αδικούμε, επειδή τα 5ης γενιάς μαχητικά δεν έχουν γίνει ακόμα τμήμα της ελληνικής πραγματικότητας, ας στείλετε τα Rafale. Ή γιατί όχι και την πολυδιαφημισμένη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) κι ας πάει σε συμμαχικά πλοία. Διότι τα έχουμε πρόσφατα. Επί της προηγούμενης ηγεσίας ήταν πολλά τα κονδύλια που απαλλοτριώνονταν από αλλού και «επενδύονταν» εκεί ώστε να λάβουν σάρκα και οστά οι John Rambo της
Ελλάδας. Τι, όχι; Αυτά τα παιδιά που -πέραν της κριτικής- ουδείς
αμφιβάλλει για την επιχειρησιακή τους επάρκεια, δεν είναι ικανοί ν’
αντιμετωπίσουν τους «Χουθαίους»;
Απελπισία ΓΕΕΘΑ, προς ανήκεστο βλάβη
Μαθαίνουμε ότι στο ΓΕΕΘΑ έχουν αντιληφθεί το μέγεθος των προβλημάτων που υπάρχει στον στόλο. Στο μεταξύ, μέχρι να βρεθεί πραγματική λύση, στο ΓΕΝ δεν έχουν «μαντήλι να κλάψουν»
και προσπαθούν να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους θα συμμαζευτεί η
κατάσταση στον υφιστάμενο πολεμικό στόλο. Η μια φρεγάτα έχει ρευματικά, άλλη δεν μπορεί να περάσει το τεστ κοπώσεως, άλλη δείχνει σημάδια «ακράτειας», σαν εκείνο το ταχύ περιπολικό που ήταν στο Καστελόριζο.
Όλοι γουστάρουν τις παράτες
Κατά τ’ άλλα τα ταξίδια στο Τζιμπουτί ήταν αυτά που «πόζαραν» στα κανάλια και τις σελίδες και ο γνωστός δεκάρικος λόγος, αλλά ούτε κουβέντα για το μάρμαρο
που το πληρώνει αποκλειστικά το Ναυτικό. Γουστάρουν όλοι την ελληνική
παρουσία και αντιλαμβάνονται εκεί που πάνε τη μεγάλη σημασία της. Αλλά
ίσως να νομίζουν ότι τα πασχαλινά αυγά μπορούν να βαφτούν με αέρια «τύπου θερμοκηπίου», ανέξοδα και άκοπα. Άσε που γι’ αυτούς τους ανθρώπους που βρίσκονται εκεί μακριά στα ξένα, μόνο κούφια λόγια ακούστηκαν από τον πολιτικό προϊστάμενο τους. Κατά τα άλλα, τόσο αυτός όσο και ο υφυπουργός του, οραματίζονται μαζί τις Constellation.
Κι αν πάνε κι εδώ στον «κουβά»;
Μην κι αυτές οι φρεγάτες γίνουν στο τέλος «κουβάς» σαν κι εκείνη την επιστολή του Αντωνάκη του Μπλίνκεν, που η κυβέρνηση αποκαλούσε «μαμούθ πρόγραμμα ενίσχυσης» και τώρα αντιλαμβάνονται κάτι σαν «γάιδαρος ο Αστραχάν»! Πώς το έλεγε παλιά στην ταινία ο «Λαλάκης ο Εισαγόμενος» για το πούρο του, «παφ και τάλιρο»; Κάπως έτσι κι εδώ, κάθε κομμάτι της λίστας θέλει «τάλιρο» το λιγότερο, εννοώντας όμως μισό δισ. ευρώ για να συνέλθει και να μπορεί να πολεμάει.
Στο τέλος της ημέρας αποδείχτηκε πόσο κακοί ήταν στις
«διαπραγματεύσεις». Ό,τι δώσουν και βγήκε μάλιστα ο άλλος ο κορυφαίος
και πανηγύριζε.
Η λίστα της ντροπής ή μήπως της ξεφτίλας
Αλήθεια, δεν είναι καιρός πλέον να πει κάποιος από κει μέσα στην Ηρώδου Αττικού ή τη λεωφόρο Μεσογείων, ποιος ήταν ο ιθύνων νους που συνέταξε αυτή τη λίστα της ντροπής, ή εναλλακτικά, τη λίστα με τα «σαπάκια made in USA»; Κάπου πηγαίνει το μυαλό όλων μας, αλλά απαιτείται… κατάδειξη εκείνου που έχει εκθέσει σε τόσο μεγάλο βαθμό την υπογεγραμμένη ελληνοαμερικανική συμφωνία
αμυντικής συνεργασίας. Και να μην μου πει κανένας ότι δεν εκτίθενται
τόσο η Αθήνα όσο και η Ουάσιγκτον που όντας στρατηγικοί σύμμαχοι να
βλέπουν πως σε κάποιους beggars προσφέρονται… όσα δεν παίρνουν καν εταιρείες για σκραπ…
Έχουν όμως το φάρμακο διά πάσαν…
Ας μην φύγουμε από το θέμα μας, το οποίο είναι η σκόπιμη -όπως όλα δείχνουν- μείωση της ισχύος του Ναυτικού. Διαβάζουμε ότι ξανά το ταμείο είναι μείον.
Αλλά την ίδια στιγμή 3,4 δισεκατομμυριάκια ευρώπουλα (δίχως το κόστος
για όπλα και για υποδομές), ετοιμάζονται για να περάσουν σε τσέπη στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ώστε να γίνουμε μέρος των F-35 που τα σερβίρουν συστηματικά ως τη λύση «διά πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν εν τω λαώ» που λένε στην εκκλησία (Καινή Διαθήκη, κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο / 9.35).
Εδώ κάτι έχουμε, έστω και χωρίς πολλά όπλα
Δεν στρέφεται κανείς κατά αυτής της πολύ προηγμένης πλατφόρμας, αλλά κατά όλων όσοι γυρίζουν την πλάτη στις ανελαστικές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Τουλάχιστον η Αεροπορία έχει αρκετή μαγιά από σύγχρονα και αξιόμαχα αεροσκάφη. Γιατί αυτή η πρεμούρα για άλλη μια πλατφόρμα, με ξεχωριστή γραμμή υποστήριξης όπως όλες οι υπόλοιπες, άρα επιπλέον δαπάνες; Ποιος το έταξε σε ποιον; Μόνο που ξέχασε ότι δεν χειρίζεται την περιουσία της μάνας του ή τα δικά του. Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε την γύμνια που υπάρχει στα συστήματα των πολεμικών πλοίων επιφανείας -διευκρινίζεται διότι έρχονται τρέχοντας και τα υποβρύχια– του στόλου. Είναι καράβια για έναν άλλον πόλεμο, όχι για αυτόν που αν κληθούν θα πρέπει να πολεμήσουν.
Δεν μπορεί, κάποιοι κίνητρο θα υποκρύπτεται
Δηλαδή για να έχουμε καλό ερώτημα ρε παιδιά: Έχουν προγραμματισμό για τα F-35 τα οποία στην Ελλάδα θα φτάσουν το 2030, ενώ δεν έχουν για το Πολεμικό Ναυτικό με καράβια που θα έπρεπε άλλα να έχουν αναβαθμιστεί και άλλα να αποσυρθούν από την προηγούμενη δεκαετία;
Άλλο είναι το κίνητρό τους. Ή είναι κάπου κρυμμένος αυτός ο
προγραμματισμός και κανείς δεν μπορεί να τον εντοπίσει και να φωνάξει
ανακουφισμένος «φτου ξελευθερία για όλους»!
Μήπως το «σαπάκι Navy» θα βόλευε κάποιους εδώ κοντά;
Ποιος να πιστέψει, ποιον στο τέλος, τέλος. Μήπως τελικά αυτό το μαρτύριο της σταγόνας είναι προϊόν ενός νου ο οποίος έχει στοχευμένη προσήλωση να περάσει με το στανιό το χειρότερο για το Ναυτικό
σενάριο; ΜήΜήπως είναι πως εξωθείται η ηγεσία του σε αυτό με το
μαχαίρι στο λαιμό; Δηλαδή πρέπει να γίνει κάτι πολύ κακό για να ιδρώσουν
στο Μέγαρο Μαξίμου και στο ΥΠΕΘΑ; Αν νομίζουν ότι η κοινωνία θα αφήσει ναυάρχους να παίζουν τον ρόλο της Ιφιγένειας και οι -ιδιοτελείς- ηθικοί αυτουργοί
της απαξίωσης του Πολεμικού Ναυτικού θα μείνουν στο απυρόβλητο,
κοιμούνται ολόρθοι. Εξηγούμαστε για να μην παρεξηγούμαστε. Άσε που
κάποιοι ίσως νομίζουν, ότι ο εν τοις πράγμασι υποβιβασμός του Ναυτικού στη Β’ Εθνική βολεύει και κάτι ονειρώξεις ορισμένων για ένα Αιγαίο που να ανήκει στα ψάρια του…
9-7-2024
–Ολικό Μήκος:36,30 μέτρα.
–Ολικό Πλάτος: 7,45 μέτρα.
–Μέγιστη Ταχύτητα: Άνω των 35 κόμβων.
–Υπηρεσιακή Ταχύτητα: Άνω των 32 κόμβων.
–Μέγιστη ακτίνα ενέργειας με την οικονομική ταχύτητα: άνω των 1000 Ν.Μ.
–Επιχειρησιακή Ικανότητα (Sea State) με κατάσταση θαλάσσης 5 κατά Douglas.
–Αριθμός Επιβαινόντων: 32 άτομα
(12 μέλη πλήρωμα + 20 επιβάτες/διασωθέντες).
–Μέσο πρόωσης: Δύο (02) σύγχρονοι κινητήρες.
–Καύσιμο: Diesel ναυτικού τύπου.
Στον αντίποδα το Πολεμικό Ναυτικό προτίμησε να πάρει τα περιπολικά της κλάσης ISLAND σε χείριστη κατάσταση και τελικώς να δαπανήσει πολύ παραπάνω έναντι των αρχικών οικονομικών εκτιμήσεων. Σημειώνεται πως το αρχικό κόστος όπως είχε προϋπολογιστεί από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού για την πρόσκτηση με ανταλλακτικά και την μεταφορά ανέρχονται σε 42.457.600 €. Αυτό που αξίζει να επισημανθεί είναι το τελικό κόστος προκειμένου να καταστούν πλήρως επιχειρησιακά, αξιόπλοα και πλήρως λειτουργικά θα ξεπεράσει τα διπλάσια χρήματα εξ όσων είχαν αρχικά προβλεφθεί.
Υπενθυμίζεται πως οι χώρες που έχουν πάρει περιπολικά ISLAND εκτός του Ελληνικού Ναυτικού είναι το Πακιστάν, η Γεωργία, η Κόστα Ρίκα και η Ουκρανία. Στην Ακτοφυλακή των ΗΠΑ τα περιπολικά της κλάσης ISLAND αντικαθίστανται από τα νέας ναυπήγησης περιπολικά της κλάσης Sentinel.
Οι φωτογραφίες από τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας:
Γιάννης Νικήτας
9 Ιουλίου 2024
https://defencereview.gr/polemiko-naytiko-nea-epeisodia-sto-s/
Γερμανία: Πάει για άλλα €15 δις σε οβίδες 155 χιλιοστών, στην Ελλάδα βαθύς ο ύπνος.
Δεν θα ξέρουν που να τα βάλουν! Αυτό είναι μάλλον το συμπέρασμα,
καθώς υπογράφηκε τεράστια επέκταση προηγούμενης συμφωνίας-πλαίσιο, για
την παραγωγή πυρομαχικών πυροβολικού 155 χιλιοστών, μεταξύ των γερμανικών Ενόπλων Δυνάμεων και των εταιρειών Diehl Defence και Nammo. Και αυτό, λίγο μετά από μια άλλη μεγάλη παραγγελία στην Rheinmetall, επίσης για ίδιου διαμετρήματος πυρομαχικά, αξίας 8,5 δις!
Οι δύο εταιρείες, η γερμανική Diehl και η νορβηγική Nammo, έχουν συστήσει συνεργασία ως ARGE DiNa 155, για την παραγωγή αυτών των πυρομαχικών. Σύμφωνα με πληροφορίες του Hartpunkt, το συνολικό ύψος της νέας συμφωνίας μπορεί να φτάσει σε βάθος χρόνου τα 15 δις ευρώ (οπότε μιλάμε για πανευρωπαϊκό ρεκόρ), με την πρώτη παραγγελία να αφορά περίπου 1,3 δις για 200.000 οβίδες. Η σύμβαση θα έχει ως αποτέλεσμα την επέκταση της γραμμής παραγωγής.
Στα πυρομαχικά πυροβολικού της Diehl Defence περιλαμβάνονται τα Vulcano (σε συνεργασία με τη Leonardo) και το SMArt 155mm (μαζί με τη Rheinmetall). Τα πυρομαχικά DiNa 155, αναφέρεται πως έχουν τη δυνατότητα να πάρουν και πυροκροτητή με ικανότητα διόρθωσης πορείας, άρα να γίνουν κατευθυνόμενα με ακόμη υψηλότερη ακρίβεια βολής.
Δεν μπορούμε εδώ να μην σχολιάσουμε πως με τέτοιο καταιγιστικό ρυθμό παραγγελιών διεθνώς, για πυρομαχικά πυροβολικού 155 χιλιοστών, το ότι η Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), δεν έχει ακόμη ξεκινήσει τέτοια παραγωγή με δικά της μέσα, είναι στα όρια του σκανδάλου.
Γιώργος Παπαγεωργίου
9/7/2024
https://flight.com.gr/germania-neo-megalo-simbolaio-gia-piromaxika-155-xilioston/