Αναρτήσεις

Δεν είναι μόνο η Αμφίπολη ...

Εικόνα
(...) εμείς που τα προσπερνάμε, που έχουμε καταφέρει να κάνουμε τη Μύκονο μεγαλύτερο αξιοθέατο από τη Δήλο - ένα α ρχαιολογικό πάρκο μοναδικό στον κόσμο, το οποίο θα μπορούσε να είναι πόλος έλξης εκατομμυρίων τουριστών -, που αδιαφορούμε για την κατάντια των μουσείων με τις κλειδωμένες αίθουσες (ανάμεσά τους και το Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, από τα σπουδαιότερα του κόσμου), αναζητούμε τώρα μέσα στον τάφο(;) της Αμφίπολης έναν λόγο για να νιώσουμε υπερήφανοι (...) Πόση συγκίνηση στις δηλώσεις των πολιτικών παραγόντων στα ΜΜΕ, αλλά και στις αναρτήσεις των χρηστών των κοινωνικών δικτύων για τις ανακαλύψεις της αρχαιολογικής σκαπάνης στην Αμφίπολη! Πόση τρυφερότητα στα σχόλια για τις Καρυάτιδες! Πόσος ενθουσιασμός για κάθε νέο εύρημα! Πόση υπερηφάνεια μπροστά σε μια νέα ανακάλυψη - επιβεβαίωση του ανυπολόγιστης αξίας ιστορικού πλούτου μας! Την είχαμε ανάγκη, ως φαίνεται, αυτή την έμπλεη ανατάσεως επιστροφή-σύνδεσή μας με το μακρ

Γιασουχίρο Όζου :''Ταξίδι στο Τόκιο'' (1953)

Εικόνα
(...) Είναι μάλλον σίγουρο ότι το κοινό που έχει συνηθίσει στο τηλεοπτικό zapping δύσκολα θα βρει τον χρόνο να παρατηρήσει μια ταινία του Ozu. Αν δηλαδή κάποιος δει μερικές ενδιάμεσες σκηνές ή αν πιαστεί να βγάλει συμπεράσματα από τις πρώτες σκηνές είναι μάλλον βέβαιο ότι θα εγκαταλείψει την ταινία. Αν όμως αφεθεί στην ταινία, τότε θα διαπιστώσει ότι ο Ozu έχει την ικανότητα να σε «ρουφάει» μέσα στον κόσμο του. Μετά από αυτή την εμπειρία η παρακολούθηση κάθε επόμενης ταινίας του θα αναλογεί με τη χαρά μιας νέας συνάντησης με ένα πολύ αγαπητό πρόσωπο. Αρκεί κάποιος να «μπει» μέσα στον κόσμο του Ozu για να μην θέλει να «βγει». (...) Γιασουχίρο Όζου :''Ταξίδι στο Τόκιο'' (1953) -Ελληνικοί υπότιτλοι Thought Criminal   Movie: “Tokyo Story”,''Tokyo Monogatari'' - Yasujiro Ozu  -Το αδιαφιλονίκητο αριστούργημα του Οζου που φιγουράρει ανελλιπώς σε λίστε ς κριτικών με τις δέκα ταινίες όλων των εποχών.Η απλή ιστορία ενός ηλικιωμένου ζευγα

Η προστιθέμενη αξία του πολιτισμού

Εικόνα
(...) Τι είναι χρήσιμο;  Ενα γαλλικό κλειδί; μια πένσα; μια βελόνα; Η απάντηση στο ερώτημα είναι αυτονόητη ή τουλάχιστον ήταν πριν από λίγα χρόνια:  Ολα είναι χρήσιμα, για διαφορετικούς λόγους το καθένα. (...) με την τέχνη, τη λογοτεχνία και τα Γράμματα γενικώς διαμορφώνονται ολοκληρωμένες προσωπικότητες και όχι ανδρείκελα της τεχνοδομής. (...) Η Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης.  Η κουλτούρα και η ανθρωπιστική παιδεία αποτελούν τα πρώτα θύματα κάθε οικονομικής κρίσης Αντίλογος στους τεχνικούς της εξουσίας που θεωρούν ότι η λογοτεχνία και οι ανθρωπιστικές σπουδές είναι άχρηστες Nuccio Ordine Η χρησιμότητα του άχρηστου (μανιφέστο) -  Με ένα δοκίμιο του Abraham Flexner Μετάφραση Ανταίος Χρυσοστομίδης.  Εκδόσεις Αγρα, 2014,  σελ. 258, τιμή 12 ευρώ Ο Νούτσιο Ορντινε, καθηγητής της Ιταλικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Καλαβρίας, δίνει στο βιβλίο του τον οξύμωρο τίτλο '' Η χρησιμότητα του άχρηστου ' '   ίσως για να ερεθίσει

Πύργος Μούρτζινου: Ο Παλαιολόγος, η λαϊκή μούσα και η παλαιά Καρδαμύλη

Εικόνα
 Ο ναός του Αγίου Σπυρίδωνα Τ ο συγκρότημα των Τρουπάκηδων-Μούρτζινων που αποκαταστάθηκε πρόσφατα «ταξιδεύει» τον επισκέπτη στον χρόνο αλλά και στον τρόπο που επιβίωσαν και προόδευσαν οι Μανιάτες σε δύσκολες εποχές Η πύλη εισόδου από το εσωτερικό, η αυλή και ο Οντάς του συγκροτήματος Η είσοδος στο συγκρότημα των Μούρτζινων Ο Οντάς και ο Πύργος, στον οποίο διακρίνονται οι γωνιακοί κλωβοί που αποκαταστάθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών Η Καρδαμύλη και το συγκρότημα των Μούρτζινων  Tι ρόλο έπαιξε άραγε η πατριαρχική οικογένεια - κυρίαρχη κοινωνική δομή της εποχής - στον τρόπο με τον οποίο όχι μόνο επιβίωσαν αλλά και πρόκοψαν οι Μανιάτες σε δύσκολες εποχές; Πώς αξιοποιήθηκαν στην ίδια κατεύθυνση τα αγροτικά προϊόντα, με πρώτη την ελιά, αλλά και η θάλασσα; Το συγκρότημα του γένους των Τρουπάκηδων-Μούρτζινων, μια τυπική οχυρωμένη κατοικία καπετάνιου της Εξω Μάνης της εποχής της Τουρκοκρατίας στην παλαιά Καρδαμύλη, που αποκαταστάθηκε πρόσφατα από τ